REKLAMA

Nowa religijna nietolerancja

Świąteczny Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-05-01 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
39:57 min.
Udostępnij:

O najnowszej książce Marthy Nussbaum rozmawiają dr Jarosław Kuisz i Paweł Sulik

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
majówka w radiu TOK FM słuchamy Radia TOK FM jeszcze na dzień dobry mówi Paweł Sulik, a w naszym studiu dr Jarosław Kuisz kultura liberalna dzień dobry dzień dobry, a na stole w studiu Radia TOK FM książka Marka MOS Bauera nowa nietolerancja religijna podtytuł przezwyciężyć polityka strachu w niespokojnych czasach wydawnictwo kultury liberalnej ten niechciany wzór rozpocząć naszą rozmowę od pytania kim jest Marta nos, bo ma stonowaną jest 1 z najbardziej rozpoznawalnych Rozwiń » amerykańskich publicznych intelektualistów to jest osoba, która jest zatrudniona na Uniwersytecie chicagowskim czy na 1 z najlepszych uczelni na świecie i jest osobą, która oczywiście najbardziej odwołuje się do swojego wykształcenia filozoficznego, ale pracuje na wydziale prawa Uniwersytetu chicagowskiego jest tam bez 2 zdań gwiazdą akurat miałem przyjemność być uczestnikiem seminarium Martyna z bomb, więc to jest wysoki i naprawdę uczennica klasy intelektualne przeżycie na ona postrzegać jako osoby, która kontynuuje tradycje filozoficzne sonaru sonar ona także współpracowała z partią sennym laureatem nagrody Nobla i noc tutaj krzyżują się różny wpły w, ale w pewnym sensie też odwołać się do książki nowa nietolerancja religijna one spełnić szereg innych takich myślicieli, którzy biorą pod uwagę to, że dziś rozmawiamy o globalnej perspektywie i o tym, że żyjemy na świecie, który się spłaszczyła, a w związku z tym pewne problemy także problemy moralne polityczne prawda są problemami, które dotykają nas schną w niezależnie od tego czy siedzimy sobie w Chicago na Uniwersytecie czy też jesteśmy w Polsce czy też jesteśmy w Finlandii, gdzie ona przebywała na pobyty badawcze krótko mówiąc to jest taka oferta do rozważenia wszędzie, ponieważ strach wykorzystywany w polityce no chyba wiemy, że chętnych, że nie jest to tak odległe znowu są to i naszych doświadczeń próba typologii albo inaczej analiza tego czym jest strach, a poza konkretnymi przykładami w przypadku, na które którą mamy dzisiaj na na stole jest o tyle ciekawa, że dany duże wrażenie zrobiło to, że ta globalna perspektywa oznacza, że można posługiwać przykładem z Indii w albo ze Stanów albo gdzieś z Europy tak to samo dotyczy historii historii myśli szczególnie to jest interesujących babcia opowiada z 4 czy to przyszłym czytelnikom czytelniczkom, a teraz słuchaczom słuchacze Radia TOK FM, że to jest książka filozoficzna w tym sensie, że one z książką totalną to znaczy Total totalną to znaczy trudno ją zakwalifikować, bo bardzo do takich bardzo wąskiego kręgu stać nas, ale raczej one jednocześnie bardzo konkretna to znaczy w Syrii totalność rozumiemy jako taką, która opowiada współczesnym świecie na współczesny świat w globalnym no więc, ale też historii, ale też historii no tak, ale ale, jeżeli zostały wraz z pewnymi problemami, które występują w polityce, bo może powiedzmy, że książka dotyczy to zaś w wyprzedziła swój czas dotyczy problemów, które dzisiaj nas zaprzątają na bieżąco to jest kwestia tego w jaki sposób politycy wykorzystują straż doprowadzenia swojej polityki i historii wiemy, że tego typu zarządzanie jest tyleż niebezpieczne co do długofalowych skutków co jest bardzo skuteczne to znaczy, że nie można ukrywać, że zarządzanie strachem przez polityków przynosi im premii na krótką metę bardzo konkretne korzyści i teraz maraton dbam, mówi że my z żoną mamy do czynienia z ewidentnym zjawiskiem, że na Zachodzie i z wielu innych krajach obserwujemy sytuację, w której zaczynają powracać rodzaj takiego z do niedawna chwaliliśmy się naszą tolerancją, a po Rosji już, jakby nie tylko, że nie chcemy chwalić, ale jeszcze zaczynamy coraz chętniej mówić o swojej nietolerancji głowice, a co nam, kto zrobi tak pionowo chce się zostać po pierwsze, skąd to się wzięło po drugie, jaki jest jak ten proces przebiega to znaczy w jaki sposób my jako istoty ludzkie brak i obywatele ten strach konsumujemy i potem wrócić do jakich konsekwencji to może nas doprowadzić w przyszłości strasznie ciekawe jest to, że ono bierze w strach jako zjawisko także fizjologiczne rozpatruje rada naczelna sięga do badań współczesnej nauki i mówi no kochani Czytelnicy, jeżeli chcecie się zorientować, dlaczego was można straszyć pierwotniak Kamis ciałach uchodźców Polski przypadek rodzą to może byście zobaczyli, że zarządzanie strategiczne nie jest dla nas jest dziś kondycją człowieka to znaczy, że człowiek z 1 strony ma pewnego rodzaju mechanizmy obronne, które są badane przez nauki przyrodnicze i trzeba wziąć pod uwagę to znaczy, że my, jeżeli nie bierzemy na serio tego, że obywatela polskiego można nastraszyć i że on zareaguje na tę politykę strachu w sposób, który jest łatwy do przewidzenia ona zacznie się bać fizycznie wobec tego oczekiwać agendy politycznej, która będzie zapewniać to bezpieczeństwo, że ona mówi Humbla kochani pracy, jeżeli zależy nam na liberalnym porządku na porządku demokratycznym o tym, że się nie usuwali jakieś liberalne demokracje tego typu pomysły re no to po pierwsze, zróbmy sobie zdjęcie siebie na podstawie aktualnych ustaleń nauki, ale i klasycznej filozofii na podstawie tego co wiemy z o fizjologii człowieka, ale i tego co możemy przeczytać w klasycznych dziełach dotyczących filozofii polityki i ona przedstawia taką ofertę dla ludzi bardzo zrozumiałym językiem ale zanim on bardziej, że nie ma w pozycji to jeszcze by dodajmy gwoli ścisłości, że te rekonstrukcji strachu jest wiele z subtelności, którą oś i 3 z olbrzymią zaletą tej książki znaczy to nie jest tak, że strach jest jako silnie negatywną emocją, która powinna zostać KIO uznała, że zawsze jest zła autorka pisze wielokrotnie o tym, że strach jest czymś naturalnym i teraz w pytaniu naszą autorefleksji czy my jesteśmy tego świadomi z 1 strony Aidy z drugiej strony co jest bardzo ciekawe na samym początku książki jest przypomnienie, że skoro myślimy mówimy o tolerancję, bo mamy wrażenie, że jeszcze trochę mniej albo widzimy, że gdzieniegdzie znika z posłem to czym szczerość naukowa nos, bo polega na tym, że namówi, bo ta tolerancja, kiedy była wymyślona albo kiedy myśleliśmy o niej to, że 200 300 lat temu to była tolerancją u innego świata w faktach dramat to jest ciekawy fragmenty książki, kiedy mówicie innego mówić we Francji 200 lat temu tolerancji albo 300 lat temu podczas wojen religijnych w Europie, a co innego w miejscu, gdzie żyją ludzie z kompletnie różnych kultur tak, bo nie mieli jej przykłady to i ja dam rat Indie tam, gdzie współistnienie i Hindusów muzułmanów jest czymś naturalnym i rodzi zarówno konflikty jak bardzo wiele lat spożycia pokojowego i analiza tego tak to czy ten jest jakaś wielka zmiana to i tak może powiedzieć my tak wprost pod francuskim to jest książka bardzo aktualna dotyczy punktem wyjścia jest zakaz noszenia burek i problemy związane z obecnością muzułmanów w Europie i teraz ona jest szalenie ciekawa książka wyniosła ona z próbuje pokazać, że o tej to zrozumiałe są pewne niepokoje zrozumiałe są pewne lęki, ale teraz czy my jesteśmy uczciwi ze sobą to znaczy stańmy przy nim sąd ze sobą przy sami przed ostrym zakręcie czy my nie wprowadzamy przypadkiem, gdy 2 miar dla zagadnienia związanego z noszeniem Burak i paradoksalnie na czym znowu paradoksalnie spory z ostatnich lat przypominają nam o tym jak do tego doprowadzić, że wraz z zakazu burek tak oczywiście, bo my mamy dziedzictwo judeochrześcijańskiej Europejskiej i t d. jak wiemy, że ze strony takiej konserwatywny w każdym razie zostać są takie głosy w debacie publicznej i ta argumentacja jest prawdopodobnie bardzo dobrze znana w Polsce tak krytyczna, że to jest inna kultura i nieszczerze no ale w, kiedy przyszło do dyskusji na temat kolejnych zakazów we Francji i to przypomnę kilka lat temu takich jak gdyby dyskusja o tym czy ta burkini można mieć na plaży i SA laicka Francja zaczęła cała dyskusja przetoczyła się przez Mass media wtedy nie tylko francuskich, ale światowa czy bycie policja będzie ścigać kobiety w grę na plażach za to, że nie przestrzegają like IT i wtedy wystąpił 1 z najwyższych dygnitarzy kościelnych włoskich takich uczyli przedstawiciel kościoła katolickiego i powiedział, że państwo nie dajmy się zwariować przecież zakonnice też chodzą na prasie w i było straszne czasy ciekawe, bo to jest taki sposób myślenia bliski maszynę zwaną tu wracamy do książki bliski Marcie nazwał, który pokazuje, że ona pokazuje pewne niekonsekwencje w myśleniu to znaczy z 1 strony bierze pod uwagę to, że mamy prawo do pewnych obaw mało tego fizjologicznie te nasze obawy są uzasadnione było strach jest tak, żeby związać z mechanizmem obronnym, ale sąd w różne odmiany strachów i są też Strachy którymi, które wywołują u nas obcych nadal tak jak rozumie tej książki te naturalne, w czym my jako Homo sapiens po prostu to mamy musimy mieć charakter spryt i książka dotyczy tego co z tym zrobimy możemy zarobić tak jak drugi przykład z książki tak jak Szwajcarzy jeśli chodzi o budowę minaretów w twarz, czyli rodzice tak wszystkie problemy, które dotykały nasze społeczeństwo czy może problemy wyzwania pytania byśmy rozstrzygali sobie pisze nazwał Szwajcarii poprzez referenda, więc to też podajmy referendum daje wynik był taki, że jej mają tam w Fina 8  000 000 Szwajcarów 2 800  0 4 0 400  000 muzułmanów, ale jednocześnie z tego co pisze rozdał coś kocha 4 minarety Central tak tak znaczy to jest to jest tak, ale my mamy jeszcze mocniejsze przekonanie, bo to są to sąd to są przykłady, które jak opowiedzieć cały czas mieszczą się w ramach debaty publicznej, ale nóż, bo przecież zaczyna się książka o tym, przypomnienia, że osoby, które by, jakby chciały być niechętne przyp o przerwaniu mu muzułmanów do do Europy czy też w ogóle mają niechęć do obcych i t d. na moment zwraca uwagę że teraz retoryka to jest igranie z ogniem trasy to straszenie przez polityków czy nie tylko strach, który jest dla nas uzasadnione biologicznie itd, że mamy mamy prawo się bać, bo to jest taki mechanizm ten pozwala też zorientować się z Wit taki strach, której proces pompowany jest przez polityków mamy w niego, choć bezrefleksyjnie to jest Andres Breivik to jest sytuacja, w której przecież pod ziemię tych haseł, bo ta agenda Breivika jest znana wszystkim jest to znowu umów inna agenda BOŚ sprzeciw wobec upadku Zachodu prawda przeszkody moralizowanie się z społeczeńst w europejskich przeciwko był w puszczaniu muzułmanów dałoby i t d. wszystko to są rzeczy, które słuchacze na pewno dobrze znają i ale czy ktoś skończył u nas kończy się masakrą prawda normalnych obywateli i tam na wyspie Utoya, ale i i to i to pokazuje, że to jest igranie z ogniem, które ma swoje różne strony rzecz, że często taka konserwatywna prawicowa agenda nie mówię, że wszyscy konserwatywną prawicę, bo tu naprawdę uważam, że nie można wrzucać do 1 kwartale część takich osób, które są mu ulgę w krytyka mimo to kultura Izby jakkolwiek by tego nie niepoważne oni zwykle podnoszą właśnie jedno 1 argument, czyli mówiąc o zamachach terrorystycznych mogą, żeby prawda od tej my w sprowadzić do krótkiego rozumowania bardzo szybkiego poważnie to też jest kwestia tego rozumowania czy pokazania pewnego serialu no tak znaną w ich za chwilę wrócimy do tego slogany, dlaczego obraz ZAK zagrożeń zagrożenia nie było i niebezpieczeństwo za chwilę po informacjach Radia TOK FM nasza studzi dr Jarosław Kuisz kultura liberalna za chwilę wracam do rozmowy my główka w radiu TOK FM słuchamy Radia TOK FM w naszym studiu Jarosław Kuisz kultura liberalna, ale i czas dzień dobry dzień dobry, a na biurku na ich biurku na stałe w studiu Radia TOK FM książka nowa nietolerancja religijna Martyna z bazą wydawnictwo kultury liberalnej sobie życzyć naszej rozmowy wciąż głównie pan mówi o tym, że książka jest zbyt dużo mówi o najbardziej aktualne i zmianie, która w społeczeństwach teraz naszego świata się dokonuje, a mianowicie często jest szermuje się pojęciem strachu albo używasz słowa bezpieczeństwo tyły widać warto przypomnieć, że ma tą nazwą bardzo dobrze w książce pokazuje na czym polega ta idea wroga, który nam zagraża wyróżnia pośród POPON takie powtarzające się przez historię to polscy po pierwsze w oku musi być ukryte to może być zagrożenie ukryte w dacie niby są tacy jak my, a mniej aktywny i i powołuje się nad nimi przykłady niesamowita mianowicie pokazuje, że protokoły mędrców Syjonu tak naprawdę w swoich w swojej głębokiej in w treści zawierają bardzo wiele z tej retoryki, którą teraz słyszymy wobec i teraz najczęściej właśnie muzułmanów tak, ale różnie w różnych krajach wobec różnych grup, bo również Marta rozmową, by piszą o tym, że gdzieniegdzie na przykłady są, a swego czasu też byli niedawno geje traktowani w podobny sposób jako za te osoby homoseksualne to zagrożenie dla społeczeństwa i deszcz wszystkie topos są powtarzane po raz w roku ukryty na złe intencje tczewskim jego ideą jest oczywiście zacząć w pamięci rządzić NFZ z ukrycia całym społeczeństwem istnieje to lobby i teraz jeśli słuchacze z drogi tak ciężko to okaże się, że duża część Wróbel właśnie zarządzania to chęć wzbudzenia strachu ona tak to polscy wszystkie powtarza tak no tak znaczy chciałem w ten sposób ona w UE, by w taką strategię w Polskiej debacie publicznej już niemal odbył krytykować tylko opisać no jednak w jednak niestety dodam dominują takie rejestry emocjonalne, skąd calypso ma na chłodno to jest książka napisana w taki sposób że, że państwa mamy bardzo konkretny problem teraz po pierwsze, czy ten problem jest stary nowy przyrząd nie w ogóle nie to co zmienia się najwyżej definicja obcego natomiast pewne mechanizmy poczynając właśnie takich fizjologicznych, czyli jak my reagujemy na innego jak reagujemy na sytuację w lesie boimy i przekłada się to na politykę to są takie sytuacje, które są dobrze znane opisane Jona przydarza całą paletę postaci z przeszłości, które musiały się jakoś tam z tym zmierzyć z liz chodziła z tego wysokiego c z chodzimy przede wszystkim z takiego rejestru tajemnica niedopowiedzenie nie pomoże to, a może tamto Golden to jest niestety niestety taki sposób były, który jest szalenie rozpowszechnionej w Polskiej debacie publicznej, że się nie wyjaśnia pani Rousseff nie nie dyskutuje się o racjonalnych argumentach tylko buduje takie w zbiorowe figury obcego to prawda w nos po coś innego Boga, ale też zachwycające w tej książce Bochum w sposób przejrzysty prostymi zdaniami czytany tekst jest bardzo popularnym stylu napisano dla każdego na osób, które w ogóle nie miały jak dotąd styczności z aktorami filozoficznym z tego jest absolutnie Doda do przeczytania kojarzono z napisana dla czytelnika każdego z rąk takiej roboty Obywatelskiej, że w prosty dzielimy się tym to naszą wiedzę dzielimy się to znaczy, że piszę w sposób przystępny i taki, który na spełni swoją robotę, czyli będzie zostanie w głowach Czytelników czy ktoś, kto będzie chciał pan polemizować raz turysta, który zastanawia się o tym jak konstruowana jest ta figura obcego tak, że dawka seksualności jako demonizowanie żona nie jest psem na sposób w k o minimalnym stopniu nie jest zgodna choćby z ustalonymi standardami naszej wiedzy brak, że mamy pewien zasób wiedzy o seksualności człowieka, ale on się zupełnie odkleja od sytuacji jakiś atak jest jakiś obcych, bo to on jest na pewno z Bródna podejrzany nie czysty i takie prezent ona pokazuje cały incydent infantylizm tego myślenia, który zna no cóż można powiedzieć no jest takim podejściem, które na pewno z Widzewem w dzieciństwie wreszcie trochę później może jest uzasadnione, ale dorosłym ludziom to na Boga nie wypada i nie uchodzi nie zastanawia się nad tym, gdzie są w świecie co robią i jaki jest ich stosunek do drugiego człowieka, ale też ciekawe jest, gdy wrócę do tematu, który chwilę, bo żyliśmy w pierwszej części to co wciąż mu dom czytam o tolerancji moim zdaniem jest bardzo ważna rzecz, żeby w trakcie lektury tej książki pozwoli cena takiej na taki lekki dystans do tego co mamy w głowie na temat tolerancji, dlatego że z książki nazwał wynika, że tolerancja też coś co powinno być zawsze, gdy za każdym razem w każdej sytuacji, a ci zaś przy okazji dużych zmian jeszcze raz przypominamy, żeby się zastanawiać co zatem to jest tolerancja chętnych i dla mnie to jest o tyle istotne, że w trakcie lektury tej książki kilkakrotnie się zastanawiałem na ile my jako społeczeństwo bezpieczeństwa Europy korzystają z różnych idei tolerancji dziwił się teraz we Francji rozmawiali to Francja ze swoimi takimi dokumentami typu drogi to, aby dać obywatelstwo takie republikanin ani narodowość, bo racjonalne no etniczną aż tak źle jest n p. innym kompletnie środowiskiem na taką dyskusję niż Polska, której zmowę Mono etniczna i dla dla większości Polaków stała się prawda, bo palne zmiana ale, choć nie język i proszę zauważyć, że zmiana dodanie przymiotnika Narodowy do kilkudziesięciu już kilkuset różnych mniejszych większych przedsięwzięć agencji tak dokonała się dokładnie w ciągu ostatnich 3 lat no no pewno nawet w nocy to jakby no dobrze no ale to już tak w PSL rozległe nie takie szyldy się zmieniały w Polsce przez 10 lat nalegają znana jest zmiana, której się nie mówi głośno to zmiana, która od Narodowego Instytutu poprzez narodowe DD wyraźny jasne, ale najważniejsze, że to tylko ze stadionem, że tak wyrażę po drugiej stronie Wisły w mieście, w którym tu mieszkam w Warszawie w przejściu podziemnym wczoraj zobaczyłem sklep, u których ma nazwę Narodowy monopolowy i biało-czerwonych flag biało-czerwonych norwescy także ktoś może w myśl, że to jest tylko kwestia iluś tam rządowych agend nie słowo Narodowy oznacza, że my w w takim kontekście kulturowym myślimy o nas samych o tym kto jest obcy od września, o czym rozmawiać, bo prawda, ale tu będę liberalne to znaczy i to w sensie nos bała łamane przez zajął Berlin mianowicie to jeszcze nie oznacza, że powinniśmy się martwić, bo on na zapas martwić się możemy wtedy, kiedy zobaczymy, że te budowanie wspólnoty, bo w domu bardzo pilnuje także pamiętać, że hola hola politykę buduje wspólnota nie możemy zapominać o tym, że musi istnieć społeczeństwo i pytanie tylko kto jak traktujemy członków społeczeństwa, które traktują ponownie spotka pan czy Ukraince mieszkającego w 10 lat polscy kibice co roku próbuje ten pobyt czasowy w celu przedłożenia są ideą zaraził całą noc rano z domu jest natychmiast pytanie bardzo proste mianowicie czy osoba wszystko jedno z jakiego kraju jest traktowana tak samo jak nasz obywatel w analogicznej sytuacji byłby traktowany jest bardzo prosta logika w tej książce to jest pana pytam czy pan z nim pójdzie do Narodowego monopolowego kupił sobie w latach w LM pojednania narodów jak TBS może nie do monopolowego, ale może bym chętnie zaprosił taką osobę i doznało w duchu książki doba do teatru czy do do nazw firm czy coś w jury z ZUS do dodałbym przecież jakieś książki, dlaczego dlatego, że tolerancja, o których pan mówił strasznie ważne tutaj pojęcie w takim nowoczesnym kontekście nie będziemy tutaj opłat, lecz abstrakcyjnym poeci nie stanowi, że tolerancja w zasadzie na niej około polega na budowaniu takiego spojrzenia wewnętrznego jak na to nas co to znaczy czy znowu jak w zajmuje się w Akademii sztuk ptaków widział też nazwa prawo i literatura prawo i film i co jest i Marta nazwą także jest 1 w najważniejszych autorek tej tezy tej dyscypliny Otóż on uważa, że już tam procedury czy jakieś abstrakcyjne hasła i przemawia do ludzi to nieco do ludzi w ważnych opowieść ważna jest opowieść o wzorze to jest książka, którą Marton wezwał też kieruję do artystów, pokazując im jak ważna jest ich rola w bucie są politycy jak tak postulują albo mówią, że lotów na ich zlecenie ktoś zrobi filmowych za bzdury straszliwe, ale nową mówi ogromnie ważna rola artystów, ponieważ oni budują narrację nasz nasza opowieść o świecie, a tych opowieściach jest jedyna szansa często jedyna szansa, żeby zobaczyć w wczuć się w innego, który za pomocą fikcji to znaczy, że wiemy to już od czasów osiemnastego wieku ich narodzin praw człowieka takich w rozumieniu oświeceniowe i rewolucji francuskiej jako ogromne znaczenie miało powieści wtedy to zawsze ludzie byli w stanie wczuć się zobaczyć osoby z innego i w grupy społecznej wówczas w innym przedziale Pudzian po w ramach innym podziałów stanowych winnej winne winnej grupie był w stanie zbyt krótko mówiąc, kiedy księżna czytała romans, w którym Bergerac i pasażerka przeżywały zachwyty serca i okazywało, że tam pojawi się jakaś służąca czy też tak jak ona nagle mogła zobaczyć świat oczami tej służącej normą powinni się nie zmieniło tamtego czasu, jeżeli próbujemy rozmawiać o tym, żeby zobaczyć świat oczami uchodźcy to trzeba zrobić niech opowiadać o tym, bo ich tolerancji zróbmy film napiszmy książkę też wymaga talentu prawda i umie to się z szalonym widzie jest jedno z najważniejszych ról, którą mają do zwolnienia artyści w demokracji i to jest zbudowanie wspólnoty wspólnoty, w której będziemy widzieć, ale tę drugą osobę będziemy mogli się 3 0 września i co więcej na oficerach kochani państwo to, że nigdy nie kończ znaczy właśnie kondycja człowieka nasze człowieczeństwo polega na tym, że my musimy nieustająco ćwiczyć umiejętność to jest ciekawe, że nie ma tak jeżdżą już tylko ostatnie są nie ma także na pisemne matury i od tego czasu nie przystał żadnej powieści Hugo to jest to właśnie oni nigdy najgorsze co się może wydarzyć liberalnej demokracji jest to że, gdy nie pielęgnują więzi społecznych za pośrednictwem tekstów kultury i filmów powieści sztuk teatralnych muszę powiedzieć, że w naprawdę bardzo kuleje my pod tym względem w Polsce, bo jest grono osób, które rozmawiało o nowościach książkowych jest grono osób, które rozmawiają o nowościach teatralnych film aż banki medialne obowiązują także w Tychach w tym względzie nasza studzi dr Jarosław Kuisz kultura liberalna za chwilę wracam do rozmowy majówka w radiu TOK FM słuchamy Radia TOK FM w naszym studiu Jarosław Kuisz kultura liberalna, ale i czas dzień dobry dzień dobry trzeba nazwać 1 rzecz pewne elementy edukacyjne właśnie w takim szerszym sensie to nie jest sztuka bez rzeczywistość teraz od kilku dni rodzice dzieci niepełnosprawnych osób niepełnosprawnych Tuska w sejmie to jest spektakl w pewnym sensie, który sygnowany przez całe społeczeństwo to jest chyba lekcja, którą przechodzimy każdy inaczej, ale przechodzimy jest lekcja z ostatniego przedmiotu jak państwo wiarę nowoczesne państwo jedno z zamożniejszych państw radzi sobie z takimi co to próby albo jak się opiekuje czy jak próbuje się zaopiekować grupą w stosunkowo wąską liczbowo no bo to nie są miliony ludzi, ale jednak osób, ale ze specyficznym, gdy brakiem deficytem respekt bardzo ostrożnie po potrzebami jak tu Polacy Polki patrzą FR z równą ochronę kolejny dzień oni tam są kolejny dzień i to jest ciekawa sytuacja to jest sytuacja, w której mamy 2 rzeczy, które da na marginesie tej nowej nie torem lotu i nietolerancji religijnej bym powiedział pierwsza rzecz jest taka, że widzimy oczami tym wewnętrznym okiem w tych relacjach widzimy problem ludzi, na których być może wielu Polaków nie zwracał uwagi z oczywistych powodów, by choćby takich, że rząd, że osoby niepełnosprawne często w 4 ścianach swojego mieszkania przebywają przez większą część dnia i wiele infrastruktura i nie ułatwia życia wszystko to są rzeczy niestety znane, ale teraz nagle mogą się postawić w ich w sytuacji, gdy widzą, że to jest typowa sytuacja, z którą no, bo opisuje tak i druga rzecz to jest i tu w pracach tego problemu od 20 15 roku, czyli cóż opozycja ma nam do zaoferowania tak anonim no ale jednak tu znowu czytając mapę rozwoju powiedział pod gołym okiem widać, że to raczej opowieści brakuje znaczy to nie jest także się widzieli tak rzuci hasło łamanie demokracji to musi być historia to musi być opowiedziana w taki sposób, żeby ludzie chcieli w ogóle ona stała ucha nastawić, a następnie wysłuchać do końca musi być ciekawie opowiedziana część z tych naszych polityków opozycji nie tylko w tam merytorycznej ich umiejętności niestety niestety nie ćwiczy tak mogłaby tak uczymy się całe życie natomiast 3 jedno oni mieli słabszy bili opracowaną historię byli przygotowani na narracji sukcesu w męża jak my rządzimy to wiemy co chcemy opowiedzieć, ale już widać było, że nie mają opowieści na czas niepowodzeń mało tego jeszcze powiedział, że czytając te to nowo nietolerancję religijną i tak się nasuwa nam jest to, że część z tych polityków, którzy się nazywają liberalnymi to tyran czasem mam wątpliwość czy są naprawdę liberałami dodać, że to mają dużo do opowiedzenia alejek, ale uzasadnić, dlaczego są przekonają tak jak inne przekonania to już nie jestem pewny czy byliby w stanie uzasadnić, dlaczego wierzę w to co w tt tt tt moje przekonania są czymś więcej niż tylko o tym, że zdarzyło się w życiu, że taka agenda nie trafiła w ich życiu niebem Kac przychodzi jakiś sposób zostałem jego asystentem i tak poszło już w niedzielę jednak to jest bardzo słabe umocowanie i nóż mało, która rozkłada politykę na części pierwszej mówi kochani państwo nie tylko strach w czasie rozłożyć na części pierwsza ma obowiązek wręcz go rozłożyć nie tylko polityka strachu powinniśmy rozkładać po to, żeby nie dawać się sobą manipulować, ale też na bokach oddawaj uzasadnia to niech każdy umie uzasadnić przed samym sobą nawet, dlaczego uważa że, gdybym przynależność do Unii Europejskiej jest lepsza no tak, dlaczego agenda liberalne dysku jest tolerancyjny KUL, dlaczego i uważa, że lepiej jest, że w społeczeństwie, które bardziej otwarte niż zamknięte za nią chodzi o to, żeby tylko krzyczeć jestem za tym, aby sezonowym, jeżeli nie ma takiej and body art medytacji w rozbudowanej tup tup tup Tesla kruchych podstawach, a proszę powiedzieć, dlaczego tytuł brzmi nowa nietolerancja religijna co to oznacza to oznacza przede wszystkim, że mamy do czynienia z tym Starym problemem w nowych szatach to znaczy, że nie Torę nietolerancja religijna jest znana od dawna i zjemy w Europie, że przynosić może jak najgorsze skutki cesji i w zasadzie tu można wymieniać historii w 2 osób i reformacja i wojna trzydziestoletnia kontrolę w formacjach jądrową, ale co tam nikt, kto tam będzie chciał znajdzie mnóstwo bardzo bardzo nieprzyjemnych historii natomiast ona, mówi że mamy do 3 z takim pobudzającym powrotem tej nietolerancji znaczy, że szykuje się rozmaite argumentację wątpliwości wątpliwej jakości argumentację na rzecz tego, żeby w gruncie rzeczy jest mówić, że w standardy wysokie, by do te standardy demokratyczne to obowiązują dla nas, ale już dla tych, którzy przybywają do nas to nie ja miałem taką okazję przeprowadzić taką taką konfrontację rozmawiają na ten temat z dnia, żeby wywiad z Martą czuwała także zalanym wilkiem z grotem są wielkimi polemista nie zgadzają się bardzo w kwestiach imigracyjnych i Finkielkraut, mówi że groźba buntu to niedopuszczalne co nam mówiono wzrostu krzyczał hura kuflu nosił wrzeszczał Nobla z bardzo to było oczywiście ciekawe co mówił, ale on już tak upraszczając powiedział, że żadnej wzajemne akomodacji to jest 1 z takich właśnie się propozycji Marty groźbą, czyli że, jeżeli ktoś przybywa do nas to musimy się jako wzajemnie dostosować wypracować modus Vivendi, dlaczego dlatego, że społeczeństwo, że zmieniał Polacy 100 lat temu Polacy dziś to są 2 role w zupełnie inne handel i inne emocjonalności i innego rodzaju przeżywanie świata krótko mówiąc opowiadania o tym, że ze Polacy są tacy jacy są od dziesiątego wieku są oczywiście z Eleną nonsens to ona mówi z kolei, że zmieniamy no to wiadomo, że jeżeli przebywają różni goście prawda czy to będą goście tak jak pan wspomniał z Ukrainy czy to będą goście z bliskiego Wschodu co będą goście zwiedzą na much przecież wiemy, że gości mamy mnóstwo w Polsce tak duży niektórzy chcą przejazdem inni chcą się osiedlić teraz ona mówi to jest rodzaj dostosowania się do takiego wzajemnego, że możemy z, że przybywają do nas i wobec tego próbujemy znaleźć jakiś sposób życia Żydom przez dobrze żyło na tym kawałku świata nasze wspólne chwile grozy mówi nigdy w życiu żadne dostosowanie hodowli wszyscy mają się dostosować do frontów kości k Golec trąbka ma być tak jak było tak jak jest we Francji toczy się na ten temat wielka dyskusja 1 z głównych zarzutów wobec nich jak rota i t p . jest taki to historycy wychodzą zawodowi śledztwo panie kochany zachodniopomorskich, gdyż to też się zmieniałoby we Francji nie jesteśmy tacy sami Grecy co to znaczy, że w liście mają osoby do kogo dopala czy dojazdy do ludzi, którzy z panem nie zgadza się w opinii, by tam uczyć się toczy ta dyskusja, ale wydaje się, że przynajmniej byliśmy wzięto pod uwagę w Polsce, bo już mamy gości, a osoby, które chcą się osiedlić nic się tutaj nie zmieni, bo jesteśmy krajem i w unii Europejskiej krajem otwartym krajem, który korzysta z tego, że sami Polacy wyjeżdżają i do nas przyjeżdżają ludzie i wydaje się, że są na marginesie tej książki nazwał takie pytanie, które się nasuwał nieustannie są takie jak wygląda polskości jako oferta, bo ona Francuzi w inne nacje zastanawia się nieustająco to, czego my mamy oczekiwać, że nie mieli chcielibyśmy wszyscy tak głośno mówią, że w nosie jak słabsza od Chopina zasymilować się zintegrować szczytu stały tutaj 2 pojawia ten wokal Buraś i 1, a te dobrze chcę tu myśląc myśląc nazwą powiedziałbym, a co my mamy do zaoferowania to Rosjanie już z 10 lat temu, by Polska SA zadawał holenderskich wyborów część swej książce druga ojczyzna, który byłby dachową lancy zadali to pytanie, ale po to, one formułą w ten sposób, że pierwsze w wyraźny tarcia między UE emigranta ami i bezpieczeństwa holenderskim one obnażyły właśnie to proste pytanie na czym, jakie zasady wartości jak jestem z Ghaną holenderski, gdzie to jest proszę nam to pokazać jak powiedział, że problem, bo to, że my sami nie byliśmy w stanie tego po dlatego, żebyśmy nie mieli tego spisanego to on, że takie fajne usuwania tych wartości, które konstytuują jakiś rodzaj unikatowość i bezpieczeństwa, ale są to znaczny areał oznaczone są dziś, ale nie jest, ale są rozbite na ileś tysięcy różnych drobnych rzeczy i każdy, kto się wychowuje od dzieciństwa świetnie się w tym orientuje, ale to nie znaczy, że jest w stanie opisać oczywiście w ogóle na raz jeszcze poprzeć komuś z innej kultury, czyli w miarę prosty racjonalny sposób, ale on być jeszcze drożeć, a być może z niebezpieczeństwo, że społeczeństwo holenderskie się w ciągu ostatnich dekad 2 3 zmieniło w Wiedniu i teraz starsze pokolenie Holendrów inaczej by taki kanał spisało się cieszę, bo spisać, a młodsze pokolenie inaczej i co mamy w Polsce obchodzi skoro musieli robota do wykonania mamy, żeby powiedzieć komuś się z zewnątrz słać być Polakiem mogło być Polką to przede wszystkim toto toi to dostaną pro jeszcze 2 my sami się również nie dogadamy z Wisłą na rzecz poza anegdota jak zapytano chyba 2 lata temu jakieś takie ostre nacjonalisty z Łysą głową i dlaczego ty masz wystąpić realizację Europy napisano w dużym można je nie mogą tutaj przyjechać bo, bo mamy zupełnie inne wartości dziennikarzy lokalnych stacji radiowych, ale kino w dość dokładnie co muzułmanie nie mogą przecież my tu mamy wartości, których oni nie to nie rozumieją no ale jakie ich w fintechy skrajny nacjonalista mówić tolerancja i AAA AAA wirusa, a w wyobrażam sobie wziąć w ministerialnych krajów, którzy z tym właśnie racjonalistą, ale teraz rozmawiają o nietolerancji znakomita znakomita historia i znakomity przykład NATO NATO jak nos bom każe zadawać takie pytania to znaczy wydają się ona podpowiada nam nam osobom, którym zależało na tym, żebyśmy żyli jednak w społeczeństwie bardziej otwartymi zamkniętym w ona nam podpowiada, że 1 z takich najważniejszych rzeczy rzeczy w tym piśmie robić to zadawanie pytań z szacunkiem do tych, z którymi się nie zgadzam z szacunkiem i zadawaniem pytań ich uzasadnienie uzasadnienie to znaczy rzeczywiście, jeżeli ktoś jest przekonany, że nie chce mieć się muzułmanów w Polsce to na jakich argumentach opiera, bo jeżeli jest oparty tylko na tych właśnie bliżej niesprecyzowanej niechęci do obcego no to wiemy już, że to jest stara historia to znaczy, że to jest postawa, która jest bardzo niebezpiecznym lesie może być ciężko komukolwiek to zgoda tylko, że pamiętajmy o tym, że w Polskim kontekście czytanie książki nazwom też wprowadzić możliwość takich wniosków duża część z nas pewne rzeczy zakładach to znaczy jesteśmy, bo część przekonani nie dowodziły tego mało tego nawet nigdy się nie pytaliśmy o to, bo to jest część naszego światopoglądu i ksenofobia też bywa omylny co powie bywa częścią światopoglądu co prawda, ale tu 1 1 3 to znaczy przepraszam, ale my w gruncie rzeczy dopiero wychodzimy z sytuacji, w którym dopiero od od niedawna znów kulturowo też się od niedawna na swoim tak też pytanie czy milczymy wstaliśmy skoro czy nie czy dołączy jesteśmy rozebranie próbujemy się czegokolwiek chwycić to są proste, że większa niechęć do obcych przywiązanie do do Polski mowa etnicznej, ale nie nie sądzę w nocy wydają się, że to jest zesta w takich z całą pewnością znajdzie się niemałe grono osób, których można powiedzieć, że tak właśnie, by taka jest ich agenda natomiast jest, skąd się biorą odwróćmy to, skąd się biorą je, że tak wiele osób w Polsce o zupełnie innych przekonaniach, że nie jest także osób otwartych tolerancyjnych jest znowuż mniej sondaże partii od poparcia tam nic partii poszczególnych nie są w ogóle miarodajny, bo wystarczy, że ktoś nie ktoś chce przyznać 6 5  000 zł lekką ręką sam i 10 % w sondażach Bahr leci jak, więc wydaje się, że to nie jest żadną miarą lojalności dla oka widzę, że racja mówimy o takiej podstawie wizji świata to moim zdaniem tak to o tym, rozmawiał to znaczyć miał 3 0 lat prowadzimy rozmowy o polskości nie przez 2 5 lat imitować zachód i to była sytuacja, w której jazda na gapę odbywała się na całego muszę powiedzieć, że niejednokrotnie mówiliśmy o tych osobach, z którymi ja mam nic wbre w występujących w kłopoty z zielonym zagrał w nim Annę często w z sferze publicznej i dodaje jako liberałowie jak słucham uważnie tego co ma odbyć gdynianie słyszy tam liberalizmu, który polega na skład na tym, by do klasycznej Formuły liberalizmu na gotowości do bronienia przekonującym się nie zgadzam 2 w imieniu obrony demokracji nie widzę jakąś środek premię nowości jak najdalszy od liberalnej agendy Martyna zwał, która mówi umiesz uzasadni swoje argumenty wysuwa wroga próbuje go przekonać wzajemne dostosowanie się od Włochów, jako że mówić o tolerancji, jeżeli w stosunku do dołu do osób, które przybywają z innych kultur, jeżeli w stosunku do osób z własnej kultury jest kłopot z szacunkiem w elementarnym mam nadzieję, że zachęciliśmy państwa do sięgnięcia po książkę nowa nietolerancja religijna Martyna z bazą podtytuł przezwyciężyć polityka strachu w niespokojnych czasach wydawnictwo kultury liberalnej dr Jarosław Kłys kultury liberalnej był naszym gościem bardzo dziękuję za ich ja dziękuję pięknie majówka w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĄTECZNY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA