REKLAMA

Czy budżet unijny na lata 2021-2027 będzie dla Polski korzystny?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2018-05-04 09:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest mi papier, że w Maciej Zakrocki i tam ponownie słuchaczy i gości w studiu teraz jest z nami pani dr Magdalena Saad woła ekspertka d s. polityki gospodarczej Unii Europejskiej w biurze analiz parlament Europejski dzień dobry dzień dobry w pan Jacek Krawczyk przewodniczący grupy pracodawców w europejskim komitecie ekonomiczno-społecznym, czyli dzień dobry w 2 Paweł Świeboda wicedyrektor Europejskiego ośrodka strategii politycznych komisja Rozwiń » Europejska w dzień dobry Bóg przed chwilą pani pani doktor powiedziała, że panie nowych wszystko powiedział, więc trochę jestem teraz wkrótce, ale myślę, że spróbujemy jednak teraz może bardziej przeanalizować te moim zdaniem ciekawe duże wyraźne wzrosty w budżecie, które mają właśnie pokazywać dno, w którą stronę to Unia ma iść w przyszłości może zaczniemy od takich rzeczy, które się wydaje niezwykła, bo to jest dziewięciokrotny wzrost inwestycji w transformację cyfrową świeci czy to oznacza, że po prostu Unia Europejska w ten sposób chce pokazać, że chce być supernowoczesna, że może wygrać w końcu rywalizację ze Stanami Zjednoczonymi w tej branży, a pan Paweł kiwa głową na pewno tak, dlatego że dzisiaj zarówno stany jak Chiny inwestują tak ogromne pieniądze z gospodarkę cyfrową, że jedynym sposobem, żeby utrzymać z nimi sensowną rywalizację jest to żeby, żeby również zwiększyć środki parę lat temu, bo takie założenie, że innowacyjne mogą być tylko kraje demokratyczne, bo mają poniekąd, jakby innowacyjność zaszczepiono w swacie w swoim kodzie genetycznym część gazu z dnia, że wystarczy w wielu przypadkach osoby Riedel pastor, który do dużo pieniędzy, ale zabawa to dużo pieniędzy, bo to skala zjawiska jest taka, że grzechy innych co w ciągu następnych kilkunastu lat stworzyć książkę sektor sztucznej inteligencji warte 1 5 0 miliardów z dolarów my w komisji Europejskiej zaproponowaliśmy w ubiegłym tygodniu, żeby 20 miliardów przeznaczyć na sztuczną inteligencję, a czy próbujemy z, aby utrzymać rywalizację ze światowymi potentatami i nie dość tego zrobić tylko właśnie dobrymi intencjami czy swoją kreatywnością, którą mamy akuratnie potencjałem naukowo-badawczym, które mamy trzeba także wyłożyć na te cele znaczące środki cieszył właśnie będzie działo miejmy nadzieję na bazie propozycji komisji dlatego u nas to często się mówi, że jeżeli właśnie jest taki skierowanie tych priorytetów na high-tech znana bardzo wysokie technologie to mimo tak naprawdę oznacza, że to jest przeznaczenie więcej pieniędzy na te państwa bogatszy, które mają bardzo dobrą właściwą bazę naukową techniczną dużo w dużo już sukcesów w tej dziedzinie Nowe Miasto nałoży mówi się będzie naszym kosztem paliły się to zależy od oczywiście od tego czy na ile będą mogli polscy naukowcy polskie przedsiębiorstwa inni wymyślić tak i szale i 2 i IS Love nowe swoje działania w dziedzinach dziedzinach różnych które, która właśnie są objęte nowymi dużymi środkami na ile będą mogli konkurować z z resztą Europy, ale myślę, że daje to dlatego jest taka zwyżka w budżecie na takie działania na takie projekty, że Unia Europejska do tej instytucji oczywiście szukają idealnych takich projektów takich programów, które będą miały tzw . Europejską wartość dodaną, bo to jest słowo klucz, które tutaj krąży już od wielu lat już nawet poprzedni Annie poprzednich negocjacjach nosi ono było mocno tutaj dyskutowany chodziło o takie działania żeby, żeby budżet Europejski finansowo takie działania, które wnoszą coś co może być lepiej realizowane na szczeblu europejskim miastem niż na szczeblu krajowym, więc oczywiście krajowe inwestycje w cyfrową gospodarkę w badania i t d. muszą być realizowane, ale unijne środki mają dać możliwości takie, żeby były dodatkowe siły na szczeblu europejskim do realizowania projektów, które inaczej nie mogą być zrealizowane na szczeblu krajowym tu pani powiedziała w dużym stopniu będzie to zależało od naszych naukowców i przedsiębiorców i dlatego potrzebowano Jacka Krawczyka teraz to jest rzeczywiście taka kwota pieniędzy tu dużą polscy przedsiębiorcy naukowcy będą z ciekawością już tak powiem ogląda w gminnych czy nastroje w Polsce może od tego zacznę wobec funduszu ze strony sektora przedsiębiorstw, zwłaszcza tych mniejszych to bardzo chłodne, dlatego że Mitręga biurokratyczna w Polsce z potworną boków fundusz jest po prostu ogólne zmęczenie materiału zresztą to nie jest tylko kwestia Polski, ale wielu krajów członkowskich, które po prostu ze względu na narodowe administracja również przepisy finansowe Unii Europejskiej powodują, że dla wielu małych średnich, zwłaszcza to są bardzo trudne fundusze nie tylko na majtek tzw. stop to jest high-tech dzisiaj, a tylko rzeczywistość tak śledczy musieli z tego co on prawo powiedział w my musimy chyba jednak zdecydowanie zmienić sposób podejścia do tych inwestycji to nie jest kwestia tego czy będziemy z przodu czy będziemy bardzo z przodu z pytania o to czy będziemy daleko z tyłu oraz w naszym interesie również jako kraju powinno być wspieranie tych zmian, dlatego że Europejski wymiar rynku cyfrowego czy też w ogóle ten stan digitalizacji jedynym możliwym Polska kraj w żaden inny kraj samodzielnie temu zadaniu absolutnie nie podała natomiast sens tego pytania o możliwość wykorzystania ja bym coś takiego może co nie do końca życia chcą dyskusji dziś jak jest jakimś wielkim, a powiedziałbym wielbicielem funduszu o funduszach unijnych i w ogóle budżetu unijnego uważam, że to jest rodzaj zaburzenia rzeczywistości mamy 1 % dochodu Narodowego czy też źródeł dochodu w pozwie krajów członkowskich dyskutują o tym, żeby miało to nagle zmienić rzeczywistość krajów członkowskich nie zmieni rzeczywistość ja rozumiem, że dla krajów tak jak Polska w szczególności to jest pewien rodzaj szansy, ale nie zamiast tylko obok czy w gruncie rzeczy możemy pewne polityki w kraju oczywiście skutecznie wzmacniać i skutecznie zachęcać n p. przedsiębiorców do inwestowania, ale w dalszym ciągu krajem kraje członkowskie ich budżety będą decydowały o przyszłości Unii Europejskiej i w tym zaczęli się trochę zbilansować tę narrację dzisiejszą to nie jest tak ten procent i te instytucje europejskie przesądzało o przyszłości Unii Europejskiej nie natomiast od jest bardzo ważne jak te pieniądze rozsądnie wydamy i w tym kontekście ostatni komentarz my musimy o tym, nieustannie mówić o tym, zresztą ta ta propozycja też mogli się do redukcji ilości programów n p. rozmaitych to wszystko było strasznie skomplikowane do szkoły strasznie trudno te fundusze są w wielu miejscach bardzo trudno dostępne w Polsce również w UE i dlatego nie bez względu na polityczny charakter tej nowej perspektywy musimy cały czas bardzo mocno argumentować za uproszczeniem procedur uproszczenie zasad nad otwarciem tej skarbonki przepraszam za słowo w sposób racjonalny dla większej ilości zainteresowanych nie tylko tych, którzy są w stanie zatrudniać dobrych doradców, którzy pomogą i t d . tak dalej to wszystko musi być dużo bardziej otwarty niż do tej pory do pani doktor bym tu jako osoba, która doradza posłom i pan Paweł, który właśnie można, gdzie jest biuro kratą okropnym komisji Europejskiej, który tak komplikuje to wstyd dziękuję serdecznie wstęp na macie teraz szansę pokazać czy rzeczywiście ten sygnał, jaki w jakimś sensie wy też przekazuje się tym, którzy podejmują decyzje stanowczo tak to znaczy upraszczanie się toczy i komisji Europejskiej euro bank pan doktor może tutaj też dodać prawdopodobnie NFI już istnieje od wielu lat specjalna grupa zajmująca się upraszczaniem tezami wydaje się śmiejemy, że im w Stargardzie staramy się upraszczać, tym bardziej komplikujemy niestety już wiemy o tym, że oczywiście denerwuje, że specjalna grupa wraz z nowych urzędników pałac był aż pali w LM, ale myślę, że tak należy oczywiście powiedzieć, że tak na poziomie europejskim GM Gubin przepisy są, jakie są one już są już komplikują jako sytuację musiał być takie przepisy, które po latach, które sprawiają, że te pieniądze będą dobrze wydawane teraz na poziomie krajowym to co się dzieje czasami przerasta wyobrażenia urzędników europejskich, którzy te przepisy przygotowywali trzeba tu podkreślić, że czasami to co jest wymagane do ubiegania się środki na poziomie krajowym nie wynika bezpośrednio z tego co jest zapisane w dokumentach europejskich po prostu są nasi biurokraci jeszcze bardziej biurokraty zużyją taki jest fakt jest tak można powiedzieć oczywiście to ma związek też z brakiem zaufania takim generalnym tak do dołu do społeczeństwie, więc jestem przepisy o obdarowaniu różnych projektów procesów aplikacyjnych są są dosyć skomplikowane BMW, ale teraz był efektem dobrym pozytywnym tych prac nad upraszczaniem i jest zmiana rozporządzenia tzw. rozporządzenia finansowego, który dotyczy właśnie z podstawowych reguł wydatkowania całego budżetu Europejskiego w tym środków unijnych, gdy prace prawie od 2 lat trwały w i w parlamencie w komisji Europejskiej i w radzie nad upraszczaniem tego rozporządzenia i szereg nowych reguł będzie wprowadzony już od sierpnia września, by Paryż za parę tygodni parlament i rada będą zatwierdzać te nowe rozporządzenie finansowe także miejmy nadzieję, że już w tej perspektywie te nowe reguły będą obowiązywały, a w nowej perspektywie ona jeszcze bardziej uproszczą sytuacja, ale to oczywiście ta zależy bardzo od tego co się udało uzgodnić w nowych rozporządzeniach jednak na lata 2 1 2 7, a to jest wszystko przed nami noc nie może wrócić do kanału podejściowego pytania o to co się zmienia w tym budżecie, bo zaczęliśmy od innowacji badań rozwoju czy rzeczywiście będą znacząco wyższe środki środki to ma kolosalne znaczenie i takim pewnie wystarczy nickiem polskiego sukcesów tej perspektywy finansowej będzie to czy uda nam się większym stopniu niż do tej pory skorzystać z tego rodzaju środków, które są bardziej wymagające, w których często w przedsiębiorstwa i uniwersytety nie korzystały, dlatego że miały dostęp do łatwiejszych środków z polityki spójności chociażby albo na nie miały takich projektów do do przedstawienia, które bezskutecznie rywalizowała, bo to jest akurat nie rywalizacja każdego z każdym JS dochodzi, bo inaczej nie można w skali Europejskiej promować innowacyjności, jeżeli się mu zastosuje inne parametry domu to może to muszą być projekty najlepsze z najlepszych balkony będą w skali globalnej mogły konkurować, ale mamy także duży duży wzrost wydatków na cele związane z ochroną granic mamy wzrost do 10  00 0 proponowany urzędnikom Straży Granicznej z 1,5 100 0 w chwili obecnej 3 3 i to jest bardzo znacząca zmiana mamy w wielki wzrost, jeżeli chodzi o wydatki na bezpieczeństwo i UE i obronność o 40 % to przeliczyć, ale jeżeli spojrzymy na Samoobronę to jest nawet dwudziesto dwukrotny wzrost także do tej pory wydawaliśmy bardzo mało, więc solonych każdy z każdym wzrostem, że będzie duży, ale jakościowo tutaj mamy do czynienia z zupełnie nowym zjawiskiem, ale dlatego, że powstaje Europejski fundusz obrony, który w UE będzie 1 z najbardziej znaczących aktorów, jeżeli chodzi o badania rozwój w dziedzinie obronności w Europie i to w płynie na to w jakim stopniu kraje europejskie są pod względem obronności przygotowane do czyszczenia natychmiastowo, bo projekty w tej dziedzinie trwają kilka kilkanaście lat, niemniej jednak, gdy widzimy znaczącą zmianę czy ten budżet trzeba odczytywać w dwojaki sposób zarówno co się dzieje z tradycyjnymi politykami rolnictwo spójność, gdzie są niewielkie cięcia proponowane i w zdecydowany wzrost wydatków na na cele, które wtedy e-commerce w dzisiejszym wydaniu określa przesuwają Europy z dwudziestego, aby z tego pierwszego wieku, a można być nareszcie, bo czas tysiące osiemnasty roku 2 lat oczywiście ja zresztą chciałem do tych innych wzrostów jeszcze wracać natomiast to jest dobry moment, żeby wrócić do pana Jacka Krawczyka, bo oczywiście, że to jest tylko ten na końcu zazwyczaj 1 % dochodu Narodowego brutto, ale no teraz mamy propozycję 1 , 14 z komisji parlament ciągle mówi 1 3 tylko, że jeżeli właśnie się wprowadza taki mechanizm jak ten fundusz obronny, który w od razu też jest tanie chodzi o to, żeby budować Europejską armię to właśnie, żeby przeznaczać pieniądze na badania i rozwijania znowu wracamy do wysokich technologii to on ma odpowiedzieć z 1 strony na to, żeby mniej pieniędzy wydawano w unii na zbrojenia, kiedy każdy bada pojedynczo tak w swoim kraju życzyć, żeby tworzyć właśnie takie powiązania między państwami w tej branży, a jednocześnie, żeby politycznie odpowiedzieć na oczekiwania Europejczyków, że będziemy bezpieczniejsi, bo to jest 1 z ważniejszych elementów w myśleniu Europejczyków o ich życiu Kondo to jest bardzo ważne że, że ta Unia nawet z 1 %, ale daje sygnał oczywiście to jest ważne i kilka lat temu Niewiem dwa -trzy było takie duże studio temat europejskich wartości dodanej przez GM Tomaszów Antczaka i ewidentnie branża właśnie obrona jest absolutnie zwycięstwo totalnym czy właśnie wartość dodana ma duży Europejski w tej branży jest nieprawdopodobnie wysokie, więc jak niewykorzystywanie takich szans obu nóg nieracjonalnej miał miejsce przez całe dekady, więc zapowiedzi ze strony zapotrzebowanie polityczne, ale z drugiej strony na pewno zdrowy rozsądek ekonomia i ewidencje możliwość zapobieżenia niewiarygodnym marnotrawstwo na poziomie Narodowym, który miał miejsce, więc oczywiście, że tego typu propozycji poza tym, że mają polityczne poparcie są ekonomicznie fantastyczne tak samo Europejskiej ruch pracodawców popiera tę propozycję generalnie z pewnymi uwagami przesunięcia akcentów dotychczasowych polityk, który był powiedzmy w dosyć ciężkie i miały swój kontekst czasu i miejsca do polityki proinnowacyjnych do polityki pro cyfrowych do tego co pozwoliło polskiej gospodarce zachować konkurencyjność, bo w tym wszystkim musimy mówić o konkurencyjności Europejskiej gospodarki i przez co również oczywiście polskiej gospodarki, bo wiadomo, że Polska gospodarka Europejska jest wpisana właściwie ten do 1 z butelką, bo dyskusja temat tego co bardziej Polski co by Europejski jest też trochę w moim przekonaniu o tyle sztuczna, że bez silnej gospodarki Europejskiej nasza gospodarka nie będzie w stanie się rozwijać więcej bowiem w sile gospodarki cyfrowej, a my też staniemy się skansenem no to oczywiście wracamy już w naszej dyskusji po informacjach, które są w TOK FM z Warszawy ekonomia kapitał gospodarka ma się z Rosji to jest tak jak jest trzecia część studiów w parlamencie europejskim w Brukseli pani dr Magdalena spało pan Jacek Krawczyk pan Paweł Świeboda chodziliśmy od tych dużych wzrostach w burzy w skrócie panie panie Jacku tego, że na Haiti jak także, że chodzi właśnie o tej obronności i wielu innych dziedzinach co właśnie wprowadza się Europy w 20 01 . wiek czynić bardziej konkurencyjne z tymi właśnie potęgami w tej branży no, a my ciągle jednak, pamiętając minione lata niedawno czternastoletnia obecności Polski w unii Europejskiej ten budżet żeśmy jednak traktować jako najlepsza forma nawet kosztów wzrost nie tylko inwestycji w Polsce, ale na takie rzeczy, których po prostu nie mieliśmy z racji zacofania cywilizacyjnego, więc mówiło się już leje beton asfalt buduje się wodociągi czasami aquaparki, ale to były takie małe ekscesy czy to my jesteśmy rzeczywiście na takim etapie, że to wszystko mamy zbudowane i dlatego możemy patrzeć na tę perspektywę jako również atrakcyjną dla nas czy jednak mamy się niepokoić, że to drobne cięcia spójności w rolnictwie będą, bo to jest nadal coś co jest nam bardzo potrzebny na pewno nie jesteśmy tam bardzo się Europa zachodnia, że chodzi o poziom infrastruktury nie ulega wątpliwości zarówno drogowej jak i cyfrowej, więc te zapóźnienia trzeba w dalszym ciągu nadganiać neon został przyniosły spektakularne efekty, bo MMA głównym powodem spadku bezrobocia w Polsce wg badań na ten temat jest to, że po soczyście koniunkturą jest to, że pojawia się infrastruktura drogowa, że ludzie są w stanie dojechać z punktu ADO Buk dobre są wstanie szukać pracy poza swoim miejscem zamieszkania, więc te środki już się przełożyły na taką bardzo Hongkong to korzyść dla dla społeczeństwa podobnie jest z inwestycjami będą rozmowy też jestem z Rzeszowa z przedstawicielami firmy Pratt zbytnie, która produkuje silniki sam samolotowe bardzo nowoczesna produkcja w sferze, którą w na Podkarpaciu ma miejsce i pytam się ich a czego goście potrzebują, żeby tego oczekiwali od z tego regionu dodatkowo co bym to mogło rozwijać tam działalność Enej to zapowiedź była drogiej została ona nad morze, ponieważ silniki samolotowe są akurat przesłane drogą morską w kierunku Warszawy jej w Wybrzeża została ciężko się dostać rzeczywiście w naj to jest największa bolączka czyta podstawowe zapóźnienia niewątpliwie dalszym ciągu trzeba usuwać, ale da się to następny okres myśmy sobie inny pułap ambicji ustawić się losy ustalić taki pułap ambicji, żeby zmieniać model rozwoju z opartego na taniej sile roboczej znał Party dla innych przewagach konkurencyjnych na właśnie nowa celności na badaniach i rozwoju coś co jesteśmy w stanie zrobić nie jest także musimy trwać przy takim klasycznym modelu, który się sprawdziło do tej pory i dlatego ambicją naszą wojnę żeby, żeby też inaczej wykorzystywać środki, żeby więcej uszczknąć z tej koperty, które się zwiększa da na badania na innowacyjność rosły w ja pamiętam wiele wiele lat temu prof. Grzegorz Gorzelak, który zajmuje się rozwojem regionalnym mówił, że jak spojrzymy na mapę inwestycji chociażby inwestycji zagranicznych już po wejściu do Unii Europejskiej to ewidentnie widać, że na lewo od Wisły jest znacznie lepiej niż ta woda od Wisły mówi, jeżeli chcemy myśleć o rozwoju tych regionów, które jak chodziliśmy do nich były najbiedniejszymi w unii Europejskiej to musimy zebrać 17 mostów no tak wtedy tak taką podał podał liczbę i tu wracam do do pana Jacka Krawczyka czy czy też także w bok, bo zresztą ten sam Grzegorz Grzelak twierdzi, że właśnie może nie nie ma sensu tak dużo inwestować tną Polskę wschodnią, bo na zawsze będzie trochę tak jak Włochy chociażby południowy prawda zawsze będzie miała kłopot z tym dogadanie mity czy lepiej rozwinięci żona rozwijać szybciej niż tamci to oczywiście politycznie lub bardzo trudny i oczywiście życzę Polsce wschodniej, żeby się świetnie rozwija czy właśnie te unijne pieniądze na start-upy bardzo często wykorzystywane właśnie te błędy tej Polsce na gali przedsiębiorczości pop powinny pomagać w taki stary sposób czy powinniśmy budować dalej infrastruktury i martwić, że na spójność będzie o prawie 7 % w tym, że po pierwsze mamy zupełnie inną nowinką są rozmowy mamy naprawdę rozwiniętą infrastrukturę w stosunku do tych sprzed 10 20 lat w sposób niebywały to również dzięki funduszom europejskim po drugie, my musimy też moje zdanie się zastanowić w Polsce na tym maile racjonalnie dalej rozwijać infrastrukturę dla mnie n p. pomysł budowy centralnego lotniska jest de facto zaprzepaszczone nie wiem po kilkunastu lat prac nad rozwojem lotnisk regionalnych w Polsce, które są wielkim sukcesem gospodarczym i też wielkim wysiłkiem budżetową narodowymi Europejskiego może poza Radomiem w Radomsku jest generalnie kwestia zupełnie odrębna, iż pan chce wejść jest dyskusja ze mną jestem otwarty, czyli bez końca, ale wracając do rozmowy mamy naprawdę wspaniałą infrastrukturę lotniskową w Polsce też dzięki refleksji Europejskiej albo co takiego się kadencji, czyli planowanie infrastruktury Europejskiej optymalizacja i dzisiaj zastanawiam się w Polsce może nie wszyscy niektórzy, dlaczego tego nie UK tropić 1 wielkim lotniskiem centralnym jak za towarzysza Gierka to i tak będziemy planowali co nam wydawać pieniędzy w wariancie starej perspektywie nie wystarczy to upraszcza, ale uważam, że musimy się bardzo mocno ziewać jak wydających pieniądze, bo to jest pytanie kluczowe nic przecież nie, mówi że funduszu spójności w oczy fundusze na politykę rolną będą zlikwidowane punktowych korekt, a więc też uważam, że w tej dyskusji na temat funduszy możemy trafić do kontekstu to korekta będzie miała miejsce jak głęboka zobaczymy tu jest miejsce dla rządu, który będzie prezentował oraz dyskutował na forum rady, a potem dla polskiej delegacji w parlamencie jak wiemy jest silna i fantastycznie, że mamy 2 sprawozdawców to jest w ogóle bezprecedensowa historia Janusz Lewandowski mianowanych wynosi natomiast oczywiście musimy naprawdę przeprowadzić poważną debatę na temat tego co jest naszym priorytetem w kraju w tej nowej perspektywy finansowej i tej debaty nie słyszy, więc trudno jest moim zdaniem dziś oceniasz tę propozycję Europejską w stosunku do Polski, kiedy my takiej refleksji u siebie w kraju po prostu nie mamy, oddając pani głos właściciele byli czy inny czy brakuje tej krajowej refleksji czy może rzeczywiście to jest także jednak jeszcze żeśmy nie doszli do momentu, w którym możemy te nasze priorytety zmienia złe, a przecież pamiętam z okresu przedakcesyjnego jeszcze NATO w wielkie głosy niepokoju ze środowiska wiejskiego na rolnictwo generalnie, że dochodzenie w ogóle do tych dopłat będzie trwało to 1 2 lat prawda, które mają na Zachodzie, a teraz jeszcze żeśmy nie doszli już słyszymy też mają być dopłaty bezpośrednie o Chinach leczy czy właśnie można Polaków uspokajać, że za te cięcia w rolnictwie czy czy spójności nie będą jakoś miały znaczenia dla Uniwheels zahamowania choćby na dno tych starych jeszcze na naszych potrzeb pamiętajmy, że my mówimy o wieloletnich ramach finansowych, które rozpoczną mecz rozpocznie się ich wdrażanie 20 01 . roku także jeszcze mamy trochę czasu jeszcze realizujemy już czasu może dogonimy, ale chyba także w drużynie, ale jeszcze realizujemy obecną perspektywę i z tej obecnej perspektywy bardzo dużo środków jeszcze nie zostało wydanych problemem obecnych Lloyd wieloletnia ram finansowych jest to właśnie, że były rozpoczęła ich wdrażanie się, iż prezes rozpoczęto za późno jeszcze bardzo dużo środków jest do wydania to jest duży kłopot także ja myślę, że jeszcze będziemy przez kolejne trzy-cztery lata wydawać co najmniej będziemy wydawać środki z obecnej perspektywy które, który ma Polska bardzo dużo tak także tutaj możemy spokojnie jeśli chodzi o przyszłą to od 20 01 . roku oczywiście cięcia, gdy są, bo tak jak powiedział pan tak jak wiadomo jest Brexit są nowe priorytety, więc trzeba było zrobić to to mieszanka 1 0 i wzrostów w całym budżecie są i są te nowe zadania wynikające z Europejskiego artyści dodanej, ale proszę państwa nadal z naszych wyliczeń z naszego tych ptaków wynika, że polityka spójności będzie stanowiła 3 0 prawie 3 5 % tego budżetu, a polityka rolna o prawie 30 %, więc to tam są małe tak jak pan powiedział korekty, ale to nie jest jakaś tragiczna sytuacja i oczywiście Polska się już dobrze rozwinęła do tego system data członkostwa w unii Europejskiej i to rzeczywiście tak jest, że Polska dzisiaj i 14 lat temu to jest niesamowita różnica jak ja jeżdżę do polskiej kilka razy w roku mieszkam tutaj prawie 10 lat w Brukseli ja prostu nie rozpoznaje ulicy jest z Poznania nie rozpoznaje ulic nie rozpoznaje miejsc, które są to są tak rozwinięte, więc każdy na każdym kroku widzi tę inwestycję Europejskiej tempo wstęp jest z tym musimy liczyć, że Polska Kilian PKB, które do tej pory i prawdopodobnie przyszłości czy też będzie 1 z najważniejszych kryteriów podziału środków będzie nadal polskie PKB na tyle niskie przeminie ogólnie średnio, że będziemy nadal niestety można powiedzieć wśród najbiedniejszych krajów Unii Europejskiej, ale w postępie w postępie staw 2 × się zgłaszają już w prawyborach jednocześnie może warto przypomnieć, że w Boże, że do niedawna mówiło się Polsce, a te ostatnie perspektywa finansowa już nie będzie tak dużych pieniędzy Otóż okazuje, że w wyjściowej propozycji pojadą wyjściowy budżet jest bardzo zbliżony do do poprzedniego w wieży, choć jego taki całościowy wolumen mimo brexitu to oczywiście nie podoba się kraje, które płacą najwięcej, ale negocjacje się o za zaczynają natomiast cięcia w rolnictwie stoi w polityce spójności są nagrody minimalne proponowane jeszcze uczyć jak globalne 5 % w rolnictwie 7 % w spójności na prawdę nie są duże pieniądze zresztą jest pole do negocjacji można można te sumy przełożyła go zwiększyć w rolnictwie propozycja jest taka, żeby ograniczyć fundusze dla największych gospodarstw rolnych, których akurat nie w Polsce nie ma tak dużo komisarz Hogan treść SMS rolnictwem powiedziało przedwczoraj, że w wg niego dzięki decyzjom, które na szczeblu Narodowym zapadną będzie można utrzymać w dużej mierze poziom wsparcia dla indywidualnych rolników także wszystko jest ona na stole wszystko jest do negocjacji, ale ten wyjściowy wolumen jest naprawdę bardzo obiecujące jest całkowicie zgadzam i dodał tylko, tyle że z perspektywy wzrostu polskiej wyłącznie ich trochę mnie bawi i trochę przeraża, ale teraz ta debata, która się zaczyna na temat waszej perspektywy, ponieważ ja mieszkam w Warszawie i dojeżdżam do brukselskiej, więc widząc, jakby pewne narracje w Polsce w stosunku do Unii Europejskiej tak dziś począwszy od tego, że ktoś komu zabiera suwerenność ktoś kogoś posądza być związkiem sowieckim bis ktoś mówi takie czy inne głupstwa niż dyskutuje na temat tego czy to nie wiem teraz ile dziesiąt miliardów czy więcej to będzie dużo otrzymało myślę, że trzeba dziś do pryncypiów wrócić w tej dyskusji pierwszy jest taki dla polskiej gospodarki dla polskich firm integracja z rynkiem europejskim jest w każdym przypadku korzysta nawet kiedy w poszczególnych sektorach bywa trudno suma tych po prostu jest bardzo korzystna po drugie, gdy transfer, który już w ciągu tych lat się do konał, które się dokonał następnej perspektywie są niewiarygodni wioski z perspektywy polskiej gospodarki i myśli zastanawiamy na tym oczywiście negocjować może teraz w ramach tego co się będzie działo to natomiast w naprawdę skup się również na tym w jaki sposób optymalny wykorzystać te ośrodki w kraju bo, robiąc to mądrze jak to się mówi z mniejszego można zrobić więcej rok miasto nie może żadna kwota nie pomoże w jest takim zagrożeniem państwo zdaniem to, że w propozycji komisji wprowadza się jako tzw. zasoby własne, czyli to co jeszcze można dołożyć do unijnej kasy nie tylko składkę do Rzeszowa to proponuje na ten pieniądze uzyskiwane z dochodów z systemu handlu uprawnieniami do emisji, bo my ciągle się zastanawiamy co z tą naszą węglową energetyką na jeszcze się mówi o w podatku, który byłby związany z recyklingiem odpadów opakowań po opakowaniowych z tworzy w sztucznych no to podobno też w tej akurat w obszarze nie najlepiej na micie o z 1 strony trzeba pamiętać, że proponowanego nowe środki własne tzw. trzeciej właśnie część przychodów są w handlu emisjami czy podatek od plastiku, który jeszcze musi zostać tak naprawdę przyjęte, bo to jest to z propozycji to jest propozycja na przyszłość to bardzo szlachetna, bo chodzi o to żeby, żebyśmy nie byli otoczeni coraz większym nagromadzeniem plastiku, który się jak wiadomo nie rozkłada natomiast Gośka ma stanowić jedynie 12 % dochodu unijnego budżetu, czyli z grona ośrodków podstawowych prasową, by to dotychczasowe wpłaty głównie państ w członkowskich udział w słowach udział w Warcie, a jednie 12 % to są właśnie te nowe formy opodatkowania zasada jest taka, że opodatkowujemy pewien obszar, ale też działamy w tym obszarze, czyli finansujemy z środków uzyskanych n p. działania proekologiczne czy prośrodowiskowe z liderek Polska będzie płacić podatek co złe strony może go zaraz uzyska środki na ograniczenie emisji króciutko Jacek Krawczyk podatki są domeną narodową Unia nie miało żadnych podatków na nikogo wbre w zgodzie krajów członkowskich to po tym, optymistycznym akcentem chciałem bardzo państwu podziękować byli z nami dzisiaj pani dr Magdalena Zapała Jacek Krawczyk Paweł Świeboda dziękuję bardzo warcaby tu studio w Brukseli audycję realizował Françoisa, gdy w spiralę bardzo dziękuję, a w Warszawie Adam Maciejewski program pomógł przygotować Karoliną Polska do usłyszenia ekonomia kapitał gospodarz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA