REKLAMA

Dobry antropocen jest możliwy? O potrzebie nowej utopii dr hab. Andrzej W. Nowak

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2018-05-04 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
34:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym poznańskim studiu prof. Andrzej Wołosz Nowak dzień dobry panie profesorze celebrę z Instytutu filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu również pracownia pytań granicznych no właśnie na tytuł pracowni przystało zajmował się pan ostatnie wyganiają powiedział bym dramatycznymi nie można usłyszeć chociażby w internacie jestem inny rejestrację pana wykładu wyzwolenie Andropow cena apokalipsa czy utopia taki Rozwiń » wykład też odbywał w ramach cyklu wykładów pracowni p t. utopia dzisiaj, czyli jak sprawić, żeby uwaga przyszłość była znów możliwa niechże pan proszą na początek wytłumaczyć tego dziwnego określenia, żeby w przyszłości była możliwa wydaje się, że przyszłość gminy co jak co Allena nadejdzie choćby nie wiem co ten temat przyszłości, która ma być możliwa wiąże się z bardzo taką, a tak naprawdę prostą obserwację, że kiedy byliśmy w jest w tym wieku, choć w latach sześćdziesiątych pięćdziesiątych w czasach Sputnika wyścigu kosmicznego z lat zimnej wojny przyszłość była miejscem, w którym właściwie mieszkaliśmy tak małe dzieci biegały pewnie raczej chłopcy dziewczynki, ale to nie zależy zwykle misji kosmicznymi zabawkami serialem, który się poznawaliśmy był Star Trek w naszym bloku oglądaliśmy później, ale oglądaliśmy sądy, czyli nasze marzenia naszych i nasze pomysły na życie wiązaliśmy z tym, że przyszłość jest otwarta jest przestrzenią, która nas wita tak miłych chwil jesteśmy start reguł tylko 8 chwilkę poczekać to był ten nastrój, który n p. był widoczny w takich pismach młody technik tak wykonujący u nas kolejne pokolenia 1 młodych ludzi tak i to co się stało w ostatnich czasach to to, że nam się przyszły zamknęła taki to mniej więcej socjolodzy lokują w latach osiemdziesiątych gdzieś takim przełomowym miejscem jest katastrofa w Czarnobylu, ale to nie tylko gdzie nagle to co kiedyś było zapraszający miejscem, które nas ciągnie tak nas wyjmuje z tych naszych różnych tutaj trosk i zmartwieni powoduje, że nam się chce żyć właśnie do czegoś tak stało się miejsca zagrożenia i dzisiaj raczej tak jest także przyszłości zamknęła jesteśmy w przeszłości jak wskazuje Bauman w swoim najnowszej książce to utopia tak przeszło 2 nie jest miejscem otwarcia zamknięcia tak jakby jeśli myślimy co może się zmienić to raczej myślimy o przyszłości jak myślimy o popkulturze taka, którą traktuje to jako taki zbiornik marzeń lęków to świetnie widać, że już nie Star Trek i nie podróż w kosmos jest naszym myśleniem tak, które nas organizacje, ale n p. serial gra o tron tak, że nie otwieram przyszłości tylko otwieramy wymyśloną przeszłość tak taką i jakąś mityczną tak żyć w krainie, której nie ma TOZ smoki to nieistniejące przeszłość jestem co odpowiada naszym marzeniem donice z kim, dlaczego tak jest rzeczywiście jest kilka równoległych wydarzeń takich jak biedne zapowiedź politycznego i później druga ekonomicznej trzecie naukowo technologiczną oczyścić splatają, ale można spróbować odpowiedzieć najpierw troszkę osobno, a później wpleść jedno jest prosta z punk jeśli myślimy o naszym miejscu, czyli Środkowej Europie i Europie wschodniej tak jest także utopia przestała być akt atrakcyjna po osiemdziesiątym dziewiąty dziesiątym pierwszy miejsc BP pierwsza roku wiemy dobrze, że miniony ustrój tak z bardzo mocno legitymizuje, bo się myśleniem utopijnym tak realny kraj realnego socjalizmu silnie wskazywało na to, że są z pełnieniem pewnych typów maszyn teraz oczywiście dyskusją polityczną historyczną jest to co one te marzenia spełniły dowiemy się nie do końca wiemy, że nikt, by kraje tzw. socjalistyczny niespecjalnie były socjalistyczne tak to jak jest dyskusja na osobne na osobę audycji, a to co dla nas ważne, że w świadomości społecznej środki tak ideę utopii związała się z tym co negatywne w tej części historii, a czyli, jeżeli tak się stało, że z różnych przyczyn nie chcielibyśmy powtarzać pewne doświadczenie tego okresu tak to jest tak, dlatego że jest to, że to było związane z Vistalem utopijnym i część korekty tej praktyki tych strojów and pewnie była słuszna to toto to jakby jest jest ich oczywisty, ale nie chcą co przez strzeliliśmy mówiąc tak tak zdroworozsądkowo tak, że kupiliśmy utopie razem z tym, że nikt nie jest jedno, który w realizacji utopijnych marzeń był złoty tak pomyśleliśmy, że po prostu warto przestać być utopijnym i to świetnie widać w takich razie, którą można nazwać kapitalistycznym realizmem także po osiemdziesiątym dziewiątym i teraz już od samego motywu takiego politycznego tym hasłem dnia był koniec historii także o to konglomerat wolnego rynku plus demokracji liberalnej jest tym co to ma być wszystko byłoby świetnie, gdyby to wystarczyło tak, ale jest pewnie taki to tak także psychologicznie trzeba ciężko jest żyć, kiedy jedynym spełnienie marzeń jest to co właśnie robimy tak i okazało się, że to narracja nie wystarczy łata okazało się, że jej, że nie mają z utopii do zwalczania jakiś URE wgląd w problemach społecznych tak nie byliśmy, dokąd iść tak dziś idą w przyszłość możemy zrobić błędy tak, ale przynajmniej mamy napęd do pójścia tak i kiedy kupiliśmy utopie okazało się, że jakby ta rzeczywistość teraźniejszego nie jest do końca świetna taka okazało się, że historycznie skończyła także problemy się nie skończyły, że istnieją nierówności istnieją konflikty społeczne, a nie wiemy, dokąd mamy je naprawiać i teraz możemy ubrała firma utopie jako coś użytkowego na poziomie społeczna, jaką jako taki element też takie pewnej innej terapii można powiedzieć takiej tego miejsca, że nie zadowalam się tym co jest, bo mam nadzieję, że gdzieś indziej się przesunąć tak tak bardzo prostym terapeutycznym w sensie tak jest teraz źle, ale mogę dla dorosłych dla tych maszyn szklanych domach zrobić coś tak dzisiaj podejmą wysiłek, bo przyszłość i jest do realizacji tak, a jeśli przeszłość zniknęła to właściwie nie wiemy co co robić i teraz zniknęła w sensie, że ma być wieczna teraźniejszość także doszliśmy do tego jak Paryż groźnie, ale nie jest tak dobre jak byśmy chcieli to teraz tak co tu i teraz to świetnie widać w kontekście rozwoju naukowego tak, gdzie widać to przesunięcie o tym, że my przecież jesteśmy dzisiaj w świecie wyjątkowo dobrze rozwiniętym technologicznie tak, ale przecież w świadomości powszechnej raczej przeważa lęk przed nauką czy będzie na nią tak to jest dokładnie drugie dno tej opowieści że przestaliśmy myśleć o tym, że warto dokonać dążyć taki takim świetnym przykładem jest i jest to porównanie opowieści ostatnim kółku o tym, wczesną wyścigu kosmicznym, który oczywiście ma swój polityczny aspekt zimnej wojny, ale przy okazji poruszał wyobraźnię każdy chce być kosmonautą albo astronautom Targ dzisiaj mamy opowieść o Elon Musk kół, który wystrzelił samochód idę tam umieścił ją osoby tam za śmieci na orbitę, a ona nie przekłada się na to, że to ruska nasze marzenia tak nie biegamy po podwórkach i nie marzymy o tym, że opuścimy to nastąpić, ale na pewno nie jest też niemalże cokolwiek co Ilony maskę Bonk nie to już się pojawia w internecie wmawia jest szeroko komentowane, bywa że krytycznie, ale szalenie ważny jest obserwowane są coraz lepiej on i jego firmy czy to jest opowieść, która cokolwiek zmieniać jest opowieść o jakiejś utopii czy też poborowy prostą opowieść o 1 z kolejnych milionerów, które nas bawi, a pytanie jest o to co to robi co rusz obraża różne marsz na Maracanie wystarczająco utopijne dobre pytanie dobre pytanie, ale czy to hołd zmienia, jakby nas tej opowieści tak czy to zmienia to, że więcej osób zacznie studiować fizykę mój zespół to jest tak to pytanie praktyczne czy pomyślimy o naszym układem w systemie edukacji czy na pewno więcej ludzi będzie się domagało studiowania trudnych kierunków jak chemia fizyka roboczy więcej osób przestanie porzuci kierunki biznesowe i pójść na Politechniki, bo marzy o podboju Marsa to jest pytanie co utopia rusza tak i teraz to podróżna Marsa teraz jest marzeniem, ale co ono na pewno jest marzeniem splecione z utopią jest tak jak myślimy o Marsie tak to mamy taką Truck marsjańskich zapomniałem autora osadzoną w tych czasach jeszcze dawniejszych może nowoczesnych, że podróżna Marsa wiązała się po wieści od razu z całą opowieścią utopijną przebudowy społeczeństwa o myśleniu o modelach społeczeństwa o tym czy tak kolonię marsjańska i nie odtworzy tych mikro w skali mikro różnych naszych relacji z ziemi czy ona zmieni nas jako osoba jako istoty ludzkiej jakoś tak była doradcą debatą tak właśnie dokładnie utopijną nie sądzę i trafne może polemiczny tak, że debata o podróży na Marsa teraz wujek którąkolwiek z tych dyskusji bez po prostu kupieniem nowego gadżetu tak my mamy samochód mamy mamy graczy, a nasza wyobraźnia nie zmienia tak po prostu kupmy Marsa tak za nie zrobili to skończyło nam się ziemia jako miejsce w tym święcimy, więc musimy jak polecieć tak jak w filmie Elizjum ITS może to dobry przykład teraz taki trochę złośliwy jeśli państwo Trochim Elizjum, gdzie krąży taka jedno w osadach statek kosmiczny osada bogatszy zimy co mam stamtąd cała akcja filmu polega na tym, że część osób to się dostać do tej do tej krainy żeby uzyskać tam pomoc medyczną tak i to wymaga to opowieści kosmicznej, a przecież wystarczyłoby zrobić opowieść o tym, że można dostarczyć powszechne ubezpieczenie zdrowotne co jest utopijnym pomysłem wrak w dzisiejszych Stanach Zjednoczonych jak co w filmie pokazać pani profesor nigdy o to chodzi o to chodzi, żeby nie potrafimy pomyśleć o tak wydawałoby, że zestrzelenie samolotu w kosmos samochodów w kosmosie jest wydaje nam się odważnym ruchem, a to tanie utopijny jest mówienie o powszechnym ubezpieczeniu w prof. Andrzej Wołosz Nowak rozmawiamy o auto piesi o tym czy są one nam współcześnie potrzebne jeśli tak to do czego, a skoro byłyby ewentualnie potrzebne to gdzie taką nową utopię znaleźć gdzieś szukać więcej powiemy po informacji Radia TOK FM z Halina Głowacka przy mikrofonie w naszym poznańskim studiu prof. Andrzej Wołosz Nowak filozof z Instytutu filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz pracowni pytań granicznych dzień dobry raz jeszcze panie profesorze dzień dobry co sam propos cen, a to potem jest słowem, które dzisiaj jest 1 z takich modnych słów w humanistyce nie tylko humanistyce i oznacza dość prostą konstatację tak naprawdę jest, że jako ludzie staliśmy się na tyle sprawdź czy, że jesteśmy czynnikiem geologicznym, że nie tylko jesteśmy gromadką mało, które chodzą sobie po pewnej planecie, ale zebraliśmy się siłą, którą talenty zmienia tak jak lodowce i 3 nie wiem oceany tak i słowa jest modne i o tyle jest ważne zostało też zauważony przez geologów, bo to jeszcze przystało modne w humanistyce to wiadomość może to być jakaś moda w naukach społecznych, ale geolodzy pod nimi taka komisja pod kierownictwem naszego rodaka pana Tarasiewicza stwierdziła, że da da się znaleźć dowody geologiczne na to, że aktualnie żyjemy oba centra oceną czysto myślenie, że w przyszłości jeśli się wciąż będą geolodzy to znajdą ślady na to, że ta epoka się od znacie tak jakby jakiś warstwy skalne Tomaszem będziemy różnić właśnie jako ludzi, tak więc to jest taka opowieść geologiczne na trop po cenie on jest dla nas ważna z punktu widzenia wyzwania takiego filozoficznego politycznego, który mówi też Naomi Klein, choć u nas oba tropy ostatni nieużywana raczej będzie mógł tylko o zmianie klimatycznej, czyli co to znaczy, że jako ludzie, którzy zmieniamy ziemię tak jak cały glob co to znaczy dla nas jako hołd postawionych pytaniami dokonują zmieniamy tak i teraz, nawiązując do tematu czy do utopii i jest to dość ciekawy moment także z 1 strony przestaliśmy wierzyć w utopie tak do to przypomina, że mieliśmy ogromne powody tak możesz tego wrócimy, dlaczego utopie przestała być tak w lokalnym politykiem, ale przestaliśmy w takim momencie, gdy uświadomiliśmy sobie, że potrafimy zmieniać glob, czyli umiemy jest stara czy potrafimy być na tyle silni, że stroi się sterujemy całą planetą tak, ale nie wiemy dokąd, więc to jest to jest to dlaczego dyskusja, która oceni, że tak ważne tak też świadomość, że jesteśmy siłą globalną, która to siła chyba przestała wierzyć w siebie i to jest napięcie między utopią Andropow ceny, które było dla mnie ważne tym wykładzie, którego rozmowy, o którym pani wspomniała, rozpoczynając rozmowę z sektą utopione co się z nią wydarzyło mówił pan o tym, że leży w pewnym sensie wrzuciliśmy auto z kąpielą to znaczy te utopie, które na dom na wałach kilkadziesiąt lat temu o tym, że doszliśmy do okresu historii o tym, że teraz takie jest jest dobrze, po czym niewiele grubsze zorientował, że wcale nie jest dobrze tej teraźniejszości mer utopie opozycja bije technologicznym, który zawita za wiedzie nas, gdzie tylko będziemy chcieli już w zasadzie za moment niezwykle mniej optymistyczne technologicznie firmy jakiś czas temu, że to wszystko gdzieś zniknęło w naszych masowych wyobrażeniach tylko o do czego mamy i inna utopia jest potrzebna jeśli tak to gdzie jej szukać jeśli nie w technologii może w danej technologii i właśnie to słówko tak inne to jest ważne, bo tych inny prawdopodobnie to co chcą co było błędem było związanie myślenia utopia jako modelu do któregoś z dorzeczy marzeń jest dość niefrasobliwą pełną pychy taktyką to znaczy mówić, jakby bije się teraz jakby w swoje naukowe piersi się to nie jest tak, że z różnych powodów jako ludzkość do końca monitor monitorowaliśmy wprowadzenie tych projektów utopijnych nie musimy myśleć tylko tych utopie polityczny, który najbardziej tutaj na narzucają MAK jako taki przykład działania niefrasobliwego, ale możemy pomyśleć o czymś, o czym dyskutujemy dzisiaj w naszych miastach tak my wszyscy dziś albo część z nas uczestniczy w dyskusji obecności samochodów w miastach albo pieszych tramwajowi mamy różne drobne albo nie drobne konflikty do rozwiązania warto pamiętać, że to też częściowo jest problem z niezrealizowaną krzyż i źle zrealizowaną utopię tak tylko teraz jest i dlaczego tak jest my pamiętamy, że ta wizja miasta samochodowego z autostradami przecinającymi środek miasta z zielenią i blokami i w nich była wizją utopijną taka, która była wizja modernistyczną, które dzisiaj ukazała swoje drugie oblicze tak okazało się, że no to miasto samochodowe nie do końca jest tym, czego byśmy chcieli tak ma swoje skutki uboczne społeczne polityczne dzisiaj może stąd trudno pomyśleć, że ta wizja się piesi i domu w przejściu podziemnym samochody jadą górą też była pozytywna wizją utopijną tak to jest właśnie ten kłopot to ja mi, że równocześnie musimy umieć zakwestionować taką pewną praktykę, ale nie tak pani powiedziała tak nie dać z kąpielą samej idei tego będziemy przecież miasto modernistyczne powstawało z marzenia o świeżym powietrzu oświetla tak dla dziewiętnastowiecznych i wczesno dwudziestowiecznych robotników czy mieszkańców jak zatłoczony kamienic to było absolutne utopijne marzenie, że dziecko będzie miała ogródek przed swoim domem tak, aby żywić się i zobaczy słońce tak my dzisiaj tak chętnie powiem, że blokowisko może nie do końca jest ciekawym miejscem, ale zapominamy, że ono spełniło wiele wrażeń, które wydawały się niespełnione tak oczywiście niestety z racji tego, że użyje swych zasług słowo monitorowanie tak gdzieś nie potrafiliśmy monitorować tego co z tym marzeniem robimy, kiedy wdrażamy taki unijny projekt miasta nie zdążyliśmy zadziałać przeciwko skutkom ubocznym, tak więc dla nas dzisiaj chyba byłby byłoby takie zadanie, żeby szukać jakichś miejsc odnowienia tego samego potencjału tak nie zapominania o tym, że nawet dziwne mi idea, która się wydaje mu w przestarzały było robione dla spełnienia marzeń świeżym powietrzu n p. osłon Śródmieście, ale dlaczego, dlaczego jest nam potrzebna utopia, dlaczego ner też takie emocje słychać w panu, że to źle, że te utopie tam, gdzie ich przepadły wpłacone są nam teraz 20 1 8 roku to pytanie jest znów bowiem bardzo proste musimy zapytać po co chcemy dokonać ich tak na trzecie rozwój polega na odtwarzaniu mu teraźniejszości, a czym odtwarzaniu tego co jest przecież w rozwój nauk technicznych wymaga wielu poświęceń w wielu wysiłków i warto byłoby zapytać dla jakich celów i robimy, ale kogo to dotyczy naukowców polityków inżynierów społeczeństwo jako takiego, które liczy większość żyje choćby z dnia na dzień na kilka różnych, jakoby jej warst w tak musimy mieć gros takich jak zdrowo rosły tak kolokwialnie napęd tak, czyli słowo, które dziś po natowskie wyświechtane i ich i słabo działa, czyli postęp tak kiedyś dobrze organizował życie tych wszystkich poziomach, o których pani mówi tak, gdy polityczne, bo do tego, że jest postępowanie to wszyscy wiedzieli, o co chodzi mu mógł być postępowy z różnych powodów politycznych liberałem socjaldemokratom nawet atakiem tak to oni do końca musiała być 1 barwę polityczną tak to postęp organizował moje życie biograficzna tak dzisiaj jestem w jakimś miejscu w swojej biografii kiedyś będę w inne miejsce w swojej biografii, więc ktoś układał taką dość spójną strukturę wzajemnego wzmacniania tak i dzisiaj raczej doświadczamy takiego impulsu dostąpi innego, czyli takiej utraty myślenia o nadziei, a i to jest to jest kluczowe i to właśnie o sąd przywołał tego tego, bo ma ona także test na kluczowe, bo inaczej nie ma takiego miejsca, dla którego warto znosić to świetnie widać w na poziomie międzynarodowym w najbardziej ogólnym, że kiedy myślimy o ładzie międzynarodowym to z różnych przyczyn kiedyś tak nasze marzenie utopijne to spowodowało, że my szliśmy ONZ się o niego agentach jako takim wyższym stopniu zarządzaniem jakością tak oczywiście taktyka ONZ była różna nie musimy teraz patrzeć na nią specjalnie przez różowe okulary, ale to marzenie pozwalało ograniczyć ten taki świat ku jak się mówi Obszański, czyli że każdy walczy ze wszystkim, kiedy zabito na poziomie międzynarodowym brakuje takiego miej miej marzenia to niema powodu, żebyśmy się musieli dogadywać także nie ma powodu, dla którego pewne państwo silniejsze nie mają rządzić innymi i może dyskurs realizmu politycznego działa w zasadzie chwilowej, bo się od straszą nawzajem tak, ale nie mamy możliwości przekonywania tak wygra tylko gdy dyskurs siły i przewagi i to dokładnie jeśli tak mam tutaj zaangażowanie emocjonalne dokładnie o tym, chodzi, że między napięcie między realistycznie zoomem albo interesem musi być łagodzone tym impulsem utopijny przed sąd, kiedy one takie naczynia połączone tak, że interes często cyniczne jakiś powody polityczne może równoważą to może nie tak są one wzajemnie gdzieś powinny się kontrować zabraknie tego momentu utopijnego i jest coś co można, by nazwać inflację tak dziś przestajemy wierzyć porządek na poziomie Międzypaństwowym za chwilę a dlaczego właściwie ma być gniewem Solidarni z ludźmi z mojego kraju co liczyć Inter interes indywidualny, czyli postęp nie ma sensu, dlaczego mam się edukować w szkole średniej na studiach tak, dlaczego mamy studiować jeśli postęp naukowy im jest czymś co jest zakwestionowane lekceważony wierzyć w nauce ani tym bardziej i t d . tak dalej dogrzewać, acz oczywiście utopia powinna być kontrowała na tak i impulsem realistycznym tego się nauczyliśmy po doświadczenia dwudziestego wieku tak, ale wracając do tej metafory grania z kąpielą reali z nas nie zbawi trwa prof. Andrzej Voo nowa kre w filozofem rozmawiamy o utopia jeśli o tym jak są na współczesny potrzebne po informacjach Radia TOK FM rozważamy czy dałoby się stworzyć dobry Andropow cen co znaczy czy człowiek ludzkość jako taka czymkolwiek to pojęcie jest ruch, kiedy się przyjrzymy to wcale nie jest takie proste może mieć dobry wpły w na planetę, ale do po informacjach o Karolina Głowacka przy mikrofonie prof. Andrzej Nowak filozof jest z nami dzień dobry czas panie profesorze w dzień dobry Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu właśnie chciałam zapytać pana o to o co zza powiedziałam przed informacjami Radia TOK FM znaczy czy da się stworzyć dobre antropolodzy czy uda się stworzyć taki świat, w którym ludzkość jako taka tu też możemy się zatrzymać nad tym pojęciem może być dobra czy dla planety czy może taka utopia, że ona utopia, że technologia, która do tej pory mam i często niszczyła Planete może zacząć się uratować dokładnie i tutaj to jest tak dobry test na odwagę naszych marzeń tak jeszcze raz przypomnę, że osobą, która nie zmieni dużo w tej sprawie robi w wersji publicystycznej jest ich Naomi Klein i to dokładnie to taki, jaki jest horyzont naszej wyobraźni i co nas ogranicza ich kontekście, a propos cofnąć ten podział ludzkości to takim 1 z poważniejszych problemów jest zmierzenie się z tym w jakim systemie ekonomista politycznym żyjemy tak i niestety, jakby krytyka kapitalizmu jest o tyle męcząca, że jesteś taką mam trochę tak jakby życie jest jesteśmy zmęczeni, że to wyścig kolejny krytyk kapitalizmu, który też będzie mówili i t d . tak dalej, ale też dokładnie to pytanie czy Andropow co nie jest jednak dla nas testem na ten system, w którym żyjemy tak też, że są Moore taki socjologa amerykańskiego gra też proponuje, żeby używać słów kapitału co także tym światem, w którym żyjemy świat nie ludzkości, która zmienia planety tylko pewnego porządku Ekonomiczno politycznego tak kapitalizmu i to on zmienia Planete i to zmiana tego porządku byłoby podstawowym zadaniem, które mamy zrobić, jeżeli pojawi się moty w zielonego ośnieżone do czego tak to, bo to pytanie czy potrafimy sobie wyobrazić taką utopii, do której mielibyśmy dążyć i takim świetnym przykładem jest debata, o której o czymś, o czym wspomnieliśmy, czyli o tym, muskuły w Lyonie, ale już teraz nie o Marsie, ale w samochodzie elektrycznym, które pokazuje, że łatwo sobie też wyobrazić zastąpienie dymiącego samochodu nie dymiący samochodem tak też łatwe tak to to jakby nie wymaga większej pracy wyobraźni, ale tu trudno wyobrazić miasto 3 przystrojenie miast, które z samochodów nie będą miały w ogóle tak albo w razie sobie trwałą, że z punktu widzenia ekologii byłoby lepiej, gdyż mieszkali w dość gęstych upakowanych w miastach pomiędzy którymi były bite były duże wolne przestrzenie, bo taki system będzie dużo mniej uciążliwy dla planety tak mówi, jaki jest byśmy szli oczy co się da się co się nazywa śladem ekologicznym aktów to jest przykład dla Stanów zjednoczonych, że nowojorczyk co może jest dziwnie wygląda to początek o dużo mniejszy ślad ekologiczny dużo mniejsze planety niż im mieszkanie, w jakich amerykańskiej prowincji tak przed jak dużo mniej konsumuje planety, więc to jest właśnie to wyzwanie tak czy jesteśmy w stanie pomyśleć to rzecz w poprzek i odważyć się na coś co wydaje się takie ono niby niby drobna na początek oderwaną głowę nie jesteśmy w stanie to właśnie to jest ten problem, od którego zżyliśmy tak od te go z braku dyskusji nad utopię tak tego, że kiedyś byliśmy w stanie sobie nie myśleć o o marzeniach, które były w serialu Simpsonowie tak latający taksówki do miasta i ich mieszkanie na orbicie, które nadal był wtedy zakorzenione w tym świecie lat pięćdziesiątych graczy jesteśmy w stanie dyskutować o tej otwartej przyszłość a kto miałby dyskusja powiedziałem przeprowadzić ją prowadzić przy kubku butelkę na tym, że pewnie ta utrata tych tych utopijnych impulsów zatruwa dużo miejsca takich kulturowo ważne, czyli zysk uniwersytety pewnie media pewnie szerszą dyskusję nad edukacją tak i testem podstawowy kłopot, że my jak nigdy nie jestem zwolennikiem opowieści takiej modernistycznej o naukowcach, którzy z góry połączy krajową i obywateli, którzy mają słuchać jak to było to była 1 z przyczyn, dla których pewien typ to pilności też dziś to już nie jest to do realizacji, ale raczej myślą o takich miejscach rozproszonych takich właśnie jak edukacja powszechna czy 3 inne działania medialne i może na początek tak i żeby nie nie myśleć o projektowaniu utopii, aby moglibyśmy może zacząć od czego są co im Nowodwory sfinansował utopić tylko Flisak jakby, żebyśmy się uczyli tego, że warto w ogóle ma tak realnie myśleć nad nauką o różnych przyszłość tak, żeby na nowo zacząć robić to, że przyszłości są normalnym elementem dyskusji o to jest wreszcie się do la Futura legalny rząd nie jest poważana współcześnie to właśnie to jest dobry to ty, czyli trafiamy znowu do świetnego takiego miejsca jak tak jak to powiedzieć z takiego miejsca, w którym widać sięgam po ewolucji Stanisława Lema tak Jazz pod drogę, że jest to się właściwie myślicielem dość konserwatywne szczególnie w tych publikacjach późnych bez stylistycznych tak tylko się to to wymarcie futurolog i byłoby takim dobrym wskaźnikiem tego problemu, którym mówimy tak tego wymaga raczej żywotności projektowania przyszłości trzeba sobie, by życzył takiej go o rozwoju właśnie Zielonej utopii utopii Zielonej oparty na technologiach takich właśnie jak i fotowoltaika te wszystkie czyste rzeczy o to miasto, które jest nowoczesna to mamy na obrazkach przecież supernowoczesne miasto, które pełno jest zieleni, że to wisi na ścianach na dachach wszędzie są takie obrazki przecież różnego rodzaju smart City jak to się mówi o Heyah twórcami tego motywu działania wyobraźni czy to miasto świetnie wyglądają ale, żeby one zaistniały naprawdę musisz dostać dużo więcej niż wożenie niż obraz regulatora Zamość silnika tak spalinowego, że musielibyśmy mieć odwagę zapytać czy chcielibyśmy n p. zakwestionować pewne typy rozwoju i tu dochodzimy do bardzo dziwnego miejsca tak, bo mogłoby się okazać, że coś zmyślać utopienie jednych miejscach tak chcemy przetrwać na ziemi i nie zanieczyścić i tak, że nie będziemy w stanie dalej żyć musielibyśmy brzmieć troszeczkę konserwatywnie i też takie dziwne miejsce i ona mieszka trochę szyki dawnemu myślę tu innemu tak to świetnie widać i to pokazuje, że ten problem nie jest łatwy, gdybyśmy o ekologii właśnie tak tradycyjnie dziewiętnastego wieku tak dobrych lat międzywojnia ekologia była raczej ideą no taką konserwatywną niż ideom związaną z utopią tak utopia miała raczej twarz przemysł uroczy twarz podboju raczej twarz ujarzmienia przyrody i to pokazuje przed takim zadaniem stoimy także musimy umieć skonsumować krytykę utopii w tym wypadku środowiskowej tak, a równocześnie pomyśleć, że jednak chcemy chcemy zmienić tak i ten problem, który jest inny obraz kami jest tak, że one tak naprawdę nie projektują nic nowego tak ona próbują tylko przesunąć w 2 3 3 elementy i udawać, że to co to zaistnieje tak to nie jest projekt nowych ludzi tak łatwiej projektować ładne zielone miasto na obrazku niż przebudować miasto tak, aby nie było kartotek sport prywatne tylko publiczne tak to jest ta różnica, która to jest kluczowa zostały nam jeszcze zaledwie 2 minuty, ale na koniec MAB może mocno postawić ten wątek pewnego rodzaju punk to co pan proponuje zakwestionowania kapitału ceną, czyli tego w jaki sposób system polityczną społeczną gospodarczą w jakim żyjemy nas wszystkich kształtuje oraz ziemie to poproszę pana wyjaśnienie czym jest metafora zlewu ta metafora złem, którego się na wykładzie, gdyż dobrze opisuje taki najprostszą opowieść o kapitalizm to się rozwijał, czyli nie pytaliśmy, skąd się bierze woda w zlewie i nie pytamy, dokąd uciekać tak i dzięki temu mogliśmy sobie projektować ten świat nowoczesności tak bez no tak, lekceważąc skutki uboczne i teraz dlatego też łatwo było podtrzymywać marzenie utopia, bo nie musieliśmy pytać o koszty tego od tych marzeń i dzisiaj jesteśmy bardzo trudnej sytuacji musimy myśleć o kosztach równocześnie nie da się przy gwoździ z tej tyle działalności tak, czyli zdaje sobie sprawę ile to będzie kosztowało zdaje sobie sprawę, skąd się bierze woda tak i kto choć we wpływach z drzew wypływa, dlaczego jest brudna jak oczyścić równocześnie chciałbym jednak wciąż jak by móc myśleć o tym, że warto zamontować, a nie jak by zakwestionować w ogóle rozwój zakwestionować w ogóle na działanie zaś droga będzie remont jedno 3 to jest pytanie o to jednak ile możemy być utopijnych marzeniach, ale roztropnie w praktyce tak tacy rozsądni tak marzą o wielkim, ale posuwa się rozsądnie tak trochę jak nie było to na wycieczkę w górach myślę o tym, żeby 11  b, ale staram się bardzo uważnie patrzeć pod nogi, więc to byłoby moje rozwiązanie wsi pan pogada z jakimś dobrym hollywoodzkim scenarzystą skoro trzeba utopie kreować, bo to tylko przez popkulturę mam wrażenie jest, że to jest w pełni zgadzam w pełni się zgadza dziękuję bardzo pan prof. Andrzej Nowak filozof z Instytutu filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz pracowni pytań granicznych dziękuję serdecznie panie profesorze za tę herbatę pobudzającą intelektualnie rozmowa z informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA