REKLAMA

Z 18 polskich uniwersytetów, zaraz zrobi się 7. Dlaczego? O zmianach w szkolnicwie wyższym

Data emisji:
2018-05-06 09:00
Audycja:
Świat się chwieje
Prowadzący:
Czas trwania:
51:55 min.
Udostępnij:

Nowe przepisy o szkolnictwie wyższym mają w zamyśle unowocześnić polską naukę. Ustawę popierają rektorzy największych polskich uczelni, ponieważ zwiększa ona zakres ich władzy. Ale niektórzy określają to poparcie "brudnym dealem rektorów z gowinowcami". Rozwiń »

Czy ustawa Jarosława Gowina sprawi, że wiele mniejszych uczelni straci rangę uniwersytetów i być może zniknie?

O tym, a także o możliwych konsekwencjach nowych przepisów dla polskiego szkolnictwa wyższego, Grzegorz Sroczyński rozmawia z dr Agnieszką Dziedziczak-Fołtyn i prof. Jackiem Kochanowskim. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Witam państwa, to jest audycja Świat się chwieje, Grzegorz Sroczyński. Nowe przepisy o szkolnictwie wyższym Jarosław Gowin nazywa wzniośle konstytucją dla nauczycieli albo z ustawą 2.0. Jest to główny projekt ministra Gowina, który ma unowocześnić polską naukę. Ustawę popierają rektorzy największych polskich uczelni, ponieważ zwiększa ona zakres ich władzy. Ktoś nazwał to poparcie rektorów, cytuję: "brudny deal rektorów z gowinowcami". Kto na o tej ustawie straci? Biuro analiz sejmowych wydało właśnie miażdżącą opinię o ustawie Gowina, podkreślając, że po wejściu jej w życie wiele mniejszych uczelni straci rangę uniwersytetów i być może zniknie. Rozwiń »
Dlaczego środowisko polskiej inteligencji, zwłaszcza środowisko rektorów, które na co dzień Noma usta pełne obrony demokracji na co dzień walczy o sądy o walce z pomysłami PiS są inne, które przesuwają na skraj no i rozmontowuje różne instytucje, dlaczego to środowisko to samo środowisko popiera ustawę o dość jednak chyba autorytarną, która jak twierdzi wielu ogranicza demokrację na polskich uczelniach?

Dziś mamy studio dwoje socjologów dr Agnieszkę Dziedziczak Fołtyn z Uniwersytetu Łódzkiego dzień dobry nabór i prof. Jacka Kochanowskiego z Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry brudnym dealu rektorów z gowinowcami. 

Brudny deal to są dosyć radykalne słowa i nie do końca się z nimi zgadzam natomiast jest prawdą, że rzeczywiście inni to przyznawanie rektorom władzy niektórzy mówią, że nie ma absolutnie jej absolutnej grozi różnymi niebezpieczeństwami związanymi z funkcjonowaniem uczelni, ale też jej jest ich egzystencją toczą one będą czy nie będą, jaki będą miały status rektorzy poparli tę ustawę tutaj przede wszystkim Conference konferencja rektorów akademickich szkół szkół polskich, która tam, ale w tej konferencji są też rektorzy tych mniejszych uczelni to są różni rektorzy lekarz, a dyrektorzy mniejszych uczelni również ustawę poparł należy staną być przecież uniwersytetami za chwilę więc, jakby w sami sobie szykują castingach Sejmu jak to popierają to znaczy tak z różnych analiz przede wszystkim przygotowanych dla biura analiz sejmowych, bo to nie jest 1 analiza go jest wiele jak teraz na potrzeby tej audycji też przejrzałam te, które są w tej chwili dostępne rzeczywiście przebija się ich uwag zgłaszanych w konsultacjach przebija się taki moty w, który mówi o tym, że wiele uczelni straci status dotychczasowy natomiast ja chcę podkreślić to pisał w swojej ekspertyzie, że jest zbyt wiele niewiadomych na ten moment to znaczy ja postuluję tutaj u siebie w ekspertyzie, żeby dokonana była taka symulacja dotycząca na podstawie w tej chwili tych danych, które mamy w ostatniej parametryzacji, ale trzeba, by wziąć pod uwagę to, że ona dotyczy jednostek, czyli wydziałów przede wszystkim jak to się przełoży później na parametry za akcje to w 20 2 1 roku, która będzie dotyczyła uczelni to się pierwsza taka trudność w ogóle z przełożeniem tych wyników nalega byśmy mieli takie symulacje taka symulacja jest zrobiona tutaj przez 1 za eksperta biura analiz sejmowych ona jest bardzo pobieżna ona, mówi że z 1 8 uniwersytetów rzeczywiście 7 być może uchowało oby się z nazwą Uniwersytet to jest rzeczywiście duże zagrożenie, ale jest to symulacja bardzo niepewna ma ten moment tak, bo jest Al Gore, który jest bardzo skomplikowane są w nim zmienne różne parametry oczywiście w tej chwili ministerstwo będzie twierdzić nie mają nic się nie stanie wszyscy się załapią prawda albo ci, którzy popierają ustawę albo ewentualnie nie załapie się może 1 uczelnia, a za nie wiadomo co będzie za 2 lata prawda może się okazać właśnie tak jak twierdzi komitet kryzysowy humanistyki polskiej, które reprezentuje prof. Kochanowski, że nie załapie się, że załapie się tylko 7 uczelni z kilkunastu ja myślę, że z całą pewnością tak będzie żyć tą ustawą oczywiście wejdzie w życie ja nie wiem co będzie modne czy nie brudnym dealu, ale z całą pewnością 2 i to deal zdumiewające jak, więc zwrócić uwagę na to co jest bardzo uderzające w ekspertyzie, którą przygotowała dla Pepeesu pani doktor mianowicie, kiedy przyszło do oceny skutków, jakie ma wprowadzić ustawa okazało się, że absolutnie nie można zdefiniować tych skutków, czyli po prostu nie można powiedzieć właściwie, o co ta ustawa jest wprowadzana w życie, że jest to deal, którego celem jest wyłącznie w zasadzie po pierwsze, wzmocnienie władzy rektorów i stąd wynika po prostu poparcie tych rektorów rzeczywiście zdumiewająco przypadku tych mniejszych uniwersytetów regionalnych unieważni prawie na pewno stracą swój status, a nie chodzi tylko u nas chodzi o to, że utrata statusu Uniwersytetu oznacza utratę prawa do nadawania stopnia doktora doktora habilitowanego większości dyscyplin co to oznacza to oznacza, że nie będzie można kształcić własnych kadr oznacza regenerację natychmiastową danego ośrodka akademickiego i tak naprawdę do prędzej czy później likwidacje wszystko jedno czy te instytucje zachowają czy nie zachowań mogły do nas, by Uniwersytet, ale stracą swoją rolę i tak naprawdę prędzej czy później przekształcą się co ich rodzaju wyższej szkoły zawodowej, czyli ten deal on jest o tyle zaskakujący zdumiewający, że ustawę wprowadzono nie wiadomo po co za tym idzie pełną parą, ale ludność z ustawą dotyczącą oświaty to znaczy likwidowanie gimnazjów po co właściwie, o co tu całe zamieszanie ogromne, który teraz muszą odrabiać na sobie i uczniowie rodzice i i pracownicy nauczyciele pracownicy szkół, czyli nie wiadomo po co jest wprowadzona ustawą o szkolnictwie wyższym wiemy tylko, że wzmocniona pozycja rektorów i w 2 pkt 2, który także pojawia się w ekspertyzie, którą pani doktor przygotowała no, jeżeli my mamy określoną pulę pieniędzy czy, a minister Gowin zapowiada, że większą Uniwersytet będą dostawały więcej pieniędzy na to nie ma zmiłuj się trzeba komuś pieniądze da mówią też, że będą większe nakłady jednak, że nakłady będą rosły, ale mamy tylko deklaracje nie mam żadnej deklaracji jest twardy oznacza polegającej na procencie PKB prawda, który będzie przeznaczony tylko mamy mgliste obietnice, czyja mogę tu się w Troszynie rzeczywiście w projekcie ustawy, która analizowała im były takie plany tak zwiększania corocznie tych nakładów na szkolnictwo wyższe od nas Ministerstwo Finansów nie zgodziła się boi, a w tej chwili jechaliśmy z obawy mamy uznawać, która zmieniała różne warunki funkcjonowania szkolnictwa wyższego i nauki, ale bez tego najważniejszego elementu, jakim jest właśnie dofinansowywanie stały dofinansowywanie jak my również napisałam, że bez tego po prostu żadna reforma się nie udaje prawda i 3 0 1 z kolejną reformę, w której mieszkamy w 2 latek, który nie ma cukru albo jest mało, ponieważ skoro nie rosną nakłady na naukę, a jednocześnie wprowadzać dokładnie tak jak rzeczywiście z reformą gimnazjalną dobrze, ale powiedzcie mi 1 rzecz, bo możemy poprzestać na takim no właśnie określeniu brudne dyrektorów Gowina owcami tak dalej, ale po coś jednak chodzi to znaczy na Janie wierzę, że jest także Gowin sobie wymyślił coś nie wiem po nic prawda na pewno zatem stoi jakiś rodzaj myślenia i chciałem zrekonstruować życzliwy sposób uczciwy argument drugiej strony zacznę od tego, że bardzo wiele osób, z którymi rozmawiam, którzy są zwolennikami tej ustawy, mówi że obecnie na polskich uczelniach panuje bezhołowie rektor nic nie może rektor nie może tak PEM zarządzić różne rzeczy no i żeby usprawnić jednak działanie tych szkół trzeba jakoś temu władze lekko ścięte realizować wydają się, że z tyłu głowy rektorzy mają jednak neoliberalny model zarządzania to znaczy chcą przekształcenia uniwersytetów koncerny koncerny z porady są korporacje tak przeraża silnymi jednoosobowym zarządem co to daje to daje rzeczywiście szybkość podejmowania decyzji tylko, że jeżeli n p. rektor jest taki przykład 5 do głowy chemikiem, a ma podejmować decyzje w sprawie nauk społecznych czy nauk humanistycznych, a ja mam bardzo poważne wątpliwości czy oni w stanie zrozumieć specyfikę tych nauk w ich potrzeby i dostosować struktury struktury funkcjonowania ciocie i badań naukowych i dydaktyki do potrzeb tych nauk co więcej mam bardzo dużo wątpliwości ma man mam pewność mam przypuszczenie, że nie będzie w stanie tego zrobić właśnie tutaj jest potrzebna rola rad naukowych instytutów wydziałów, które określą swoje własne priorytety, dostosowując te priorytety nie tyle, iż abstrakcyjnych założeń, ale do tego co mogą realnie zrobić z ludźmi, którzy tworzą daną wspólnotę i te priorytety będą przykładać następnie na strategię działania na inne dla strategie zmiennej rozumiem tylko to wszystko dobrze brzmi, ale w tej chwili w nauczycielach teoretycznie tak jest jak jak pan mówi natomiast nos skutki są, jakie są to znaczy wszyscy wiemy, że na uczelniach jest tak sobie, że jest duży marazm, że jest w jakość nauczania jest taka sobie w wielu miejscach, że naukowcy, z którymi się rozmawia w kółko narzekają na ataki na generalnie taki rodzaj bezwładu na w tych szkołach i t d. więc no nie mówmy, że na oczy, bo ja rozumiem, że bronimy status quo w tej chwili nad to znaczy, że inni nie tu nie chodzi o obronę status quo to znaczy ja wam tak czy ten czarny obraz uniwersytetów i w ogóle wyższych uczelni w Polsce nie jest do końca prawdziwy oczywiście jest bardzo wiele dużo bez bardzo wiele problemów, ale z całą pewnością można je rozwiązać w oparciu o istniejący o istniejącą sytuację prawną jest bardzo wiele narzędzi i które mogą umożliwiać interwencja w konkretnych obszarach to znaczy n p . jeżeli mamy ten cały system akredytacyjny prawda mamy ten system oceniania jednostek, jeżeli mówimy, że w tej chwili ta sytuacja jest niezadowalający, jeżeli narzekamy to znaczy, że te narzędzia, które już są są wykorzystywane w sposób niewłaściwy i niewystarczający, że te akredytacje są absurdalne i są fikcyjne, ale powiedzmy oczywiście, bo zaczęliśmy mówić co bardzo ważne rzeczy robi miesza się herbaty, licząc na to, że od mieszania stanie się słodsza to znaczy liczymy na to, że zmiana struktury zarządzania uniwersytetem bez wzrostu nakładów z finansowych przyczyni się do poprawy jakości to jest po prostu ich zwyczajnie kłamstwo tak nie będzie z tego powodu, że ja rozumiem wspaniałą wizję i gonienia tych uniwersytetów, które zajmują pierwsze miejsca wątpliwe metodologicznie liście, że na liście szanghajskiej tylko, że pamiętajmy o tym, że uczelnie, które znajdują się w czołówce tej listy szanghajskiej uczelnie mają budżet większy niż całe nakłady na naukę szkolnictwo wyższe w Polsce zaś, nawet jeżeli z mężem Jerzym nowo, jeżeli my narzekamy na sytuację, jaka panuje na polskich uniwersytetach to przede wszystkim na to jak bardzo przepraszam wszystkich słuchaczy słuchaczki do siebie na Uniwersytet, żeby zobaczyli jak wygląda mój pokój dzieła ściany styl, który rozpadający się przez rozpadające się stolik i dostaje 2 i pół 1000 na badania, a przyznawane już grantów Nc tarnowskich jest rzędu 16 17 %, bo zawsze się, mówi że granty muszą co prawda 1 z ja mam w takim otoczeniu gonić pierwszą Uniwersytet tt Uniwersytet zajmujący pierwsze miejsce na liście szanghajskiej no cóż Zawisza trzeba zacząć od ja oczywiście rozumiem czas zacząć od finansowania o zwiększenie nakładów realnych szkolnictwo mądrze wydawanych oczywiście wtedy możemy się zastanowić w jaki sposób je w jaki sposób jej finansami zarządzać, gdzie jest nierozumiany lokum w pierś bez tego obecny tylko, że ma, więc czysto abstrakcyjny jak zbrodnia w warzywniaku kwestii przede wszystkim ta ustawa jest pewną konsekwencją poprzednich prób reformowania który, jakby z każdą z kolejnością czy z każdą próbą, bo pani się przyjrzała naukowo również się pani tak, by przyjrzała się kolejnym pomysłom reformowania polskiego szkolnictwa wyższego tak od 1 90 4 90 0 dziewięćdziesiątego roku, czyli od zastanowić się od ran pro po transformacji, kiedy tak naprawdę trudno mówić o jakich poważnej reformie czy polityce szkolnictwa wyższego, bo to polegało głównie na tym, żeby można było otwierać uczelnie niepubliczne i brać opłaty w uczelniach publicznych za kształcenie prawda bardzo długo, bo przez 1 5 lat niewiele się działo były różne pomysły już nowej ustawy rzeczywiście w 20 0 5 roku weszła nowa ustawa, która miała nas otwierać się na Europę na proces boloński prawda ten dwustopniowy system kształcenia i my też jakieś tam próby dostosowania do potrzeb gospodarczych do rynku pracy no i potem reforma Kudryckiej taka najbardziej chyba rewolucyjna najbardziej kontrowersyjna najbardziej neoliberalna prawda, która rzeczywiście się aż wróci ona polega na czym ona polegała też na tym, o czym już od dzisiaj mówiliśmy, czyli miała nasze uczelnie przybliżyć do tych standardów światowych europejskich tam 1 z takich kontrowersyjnych pomysłów była też wyodrębnienie tzw. uczelni flagowych, które będą właśnie ciągnęły prawda do konkurencja między uczelniami, które dziś między uczelniami te wszystkie punkty za punkt to zaś, że także murowane wymagania jeśli chodzi o awans, ale naukowe, chociaż oni warzywa cokolwiek dobrego pani zdaniem, bo bali się tym właśnie zajmowała czy cokolwiek dobrego z reformy Kudryckiej wynikło czy są jakieś dobre efekty tej reformy to są różne zdania na ten temat prawda w zależności od tego kto żyje pani zdanie z co znaczy reformy Kudryckiej rzeczywiście była taką pewną próbą dostosowania nas do tych standardów to rzeczy to to faktycznie była pewną próbą MOL, która się w miarę względnie wpisywała też całą Polskę teka rozwoju Polski w ówczesnej co jest bardzo ważnym elementem w ogóle w reformowaniu szkolnictwa wyższego to musi być spójna, a to znaczy to to musi być spójna z polityką gospodarczą z polityką finansową reforma tamte czasy no tak jak wszystko się zreformowano w tym duchu to też koniec gorączkę wymiotowała niech po prostu działać się zgodnie z zasadami, które stosowane w tych najbardziej rozwiniętych krajach europejskich cieczy czy na świecie natomiast inna rzecz, że nasze społeczeństwo, które ma inną mentalność inne zasoby, że tak powiem nie do końca, a może było gotowe na to taki dlatego też była ta reforma spotkała się z bardzo dużą krytyką bardzo dużo tej krytyki było, zwłaszcza kiedy już reforma weszła w życie, czyli my musieliśmy się dostosować do tych warunków pracy, jakie to reforma na narzucała co też nie zawsze było dobre, bo chociażby przykład habilitacji, które trzeba było zrobić 8 lat prawda ich wysyp nagle wielu osób, które to habilitację chciały szybko zrobić i się załapać jeszcze znana poprzednie warunki nie zawsze to kończyła się dobrą jakością no jasne, ale rozumiem, że teraz jest taka trzecia próba reformy Jona jest znowu w duchu neoliberalnym oparty jest naturalna kończy Dorota Jarecka 2 0 to znaczy ci, którzy krytykują reformę rzeczywiście tak to nazywają także jest to kontynuacja tych reform Kudryckiej natomiast misie wydaje, że musi być w polityce szkolnictwa wyższego w reformowaniu kontynuacja tak nie może być takich jak w reformie edukacji, że niszczymy wszystko idzie dobrze dobrze, że ustawa została przygotowana zaplanowana dobrze, że robiono ją rzeczywiście w sposobie dużo bardziej profesjonalne niż obraz sądownictwa psem, ale też szansa na jego wniosek w Legnicy reforma edukacji pani minister Zalewskiej natomiast cały czas jeszcze są mankamenty to znaczy my się nie nauczyliśmy tej sztuki reformowania pojawi się w swojej książce o sztuce reformowania, która też polega właśnie na dialogu z interesariuszami tutaj właśnie pan profesor jako reprezentant komitetu kryzysowego humanistyki polskiej jest przedstawicielem organizacji, która tak naprawdę była ignorowana przez władze ministerialne jak to też opisywał poprzednio w związku z tym z 1 strony można powiedzieć, bo badałam cały proces konsultacyjny i w poprzednich reformach i w tej obecnej, że jest postęp bardzo duży postęp jeśli chodzi o konsultacje o oto jak nagłośniona jest n p. sprawa przygotowywania reformy i te wszystkie 1 rodowy Kongres nauki wszystkie konferencje z konsultacji społecznych jest 8 4 2 strony uwag zgłoszonych to są tylko dodajemy wybrane najważniejsze elementy natomiast inny nos cały czas ministerstwo się nie wsłuchuje chyba do końca ale, żeby taki wniosek postawić noce, aby było przeanalizować dokładnie wszystkie rzeczywiście uwagi i skonfrontować je już na diagnozę stawia również oceniam tylko, że oboje jak posłuchamy jednak kwestionuje czy nie to, że tam jakieś trzeba mu kwiaty i osadzić w tej ustawie coś małego zmienić tylko kwestionuje czy podstawowe założenie to znaczy no właśnie to neoliberalne, czyli pójście w stronę korporacji to znaczy więcej władzy rektorów rady tt takie zewnętrzne rady składające się z ludzi biznesu, które będą też no i miały wpły w na na zarządzanie, ale tu może Gazeta zilustrowała i to są zasadnicze rzeczy to nie jest dyskusja o tym, że może coś zmienić tylko, że w ogóle algorytm to jest tak, ale moim zdaniem nie mamy wyjścia nie możemy unikać neoliberalizmu natomiast wydaje a dlaczego powinniśmy szukać takiego rozwiązania, które będzie łączyła fuzje na czym będzie taką fuzją postępu z tradycją dla Lalek czy właśnie na liberalizm to jest czy te pomysły to jest postęp czy to jest już jakaś pieśni lat dziewięćdziesiątych, kto od, której na kraje zachodnie już się im się zorientowały, że to jest kanał, a my w być cały czas reformujemy w tym w tym Starym duchu niemodnym, ale też nadchodzi moda tylko wiadomo, że nieskutecznym duchu polską naukę, ale to właśnie jest jak ja ja bym to opisał sytuację, w której się znajdujemy moc pisał przy pomocy pojęć teorii postkolonialnej otrzymamy taką kolonialną sytuacje, których Europa Europa zachodnia stanowi taki horyzont naszych aspiracji w ich długość ramy rektorzy namówią non est porządku, bo to jest pewna fikcja co znaczy ta Europa to jest coś co rektorzy kreują jako taki punkt odniesienia mówią nam są standardy standardy światowe one są dobre i do nich musimy aspirować, a więc oszczędzać ściana jest użycie standard, lecz może że, że w tym takiemu mówieniu kolonialnym no to ci, którzy nie chcą się dostosować to nie są właśnie postępowi cywilizowani to bardzo się fali mrozów zacofani tubylcy tymczasem popatrzmy co się dzieje w Europie zachodniej mamy w tej chwili potężne strajki Wielkiej Brytanii, czego one dotyczą, a właśnie one dotyczą sprzeciwu wobec tego funkcjonującego tam od wielu lat modelu neoliberalnego polegającego po pierwsze na komercjalizacji każdego niemal gestu toczy od towarów mienia przykładania na zysk każdego z każdej czynności naukowca i każdego wykładu UK wszystkiego czym się zajmuje Uniwersytet im, a później badawczym na poziomie dydaktycznym właśnie ten punkt kozy i Grand kozy właśnie stosowania parametrów ilościowych ani jakościowo do rozliczania naukowców, ponieważ okazuje się, że to w ogóle nie sprzyja temu czemu powstał Uniwersytet to znaczy rozwojowi myśli to nam proponują w Polskim modelu prawda będzie jakaś rada oraz zewnętrzna zostanie w raporcie pisze o tym, że właściwie przy naszej kulturze politycznej można ja postawię to może tak bardziej jednoznacznie można się obawiać, że to po prostu menu jacyś polityczni nominaci obejrzeli jest Bill to kto wie, czego ten dotyczy jak głęboko ten dzień idzie być może niektórzy mówili dobra wpuścimy do rad waszych partyjnych pisowskich nominatów, jakby wcale tego nie Lubartowa nieopodal boiska mieli tam nie ma żadnych konopie, żeby odzyskać kolejne okno odzyskać w boju kolejny obszar życia społecznego kolejną niż dotacje po sądach po pro Bono no to ja rozumiem, ale dawno tak i teraz jak takiego systemu wchodzą jako naukowiec prawda ja mam swoje zainteresowania chce rozwijać różne aspekty badań dna, ale to w ogóle nie będzie miało znaczenia, ponieważ dyrektor nie będzie mnie rozliczał z tego co ja chcę z tego co ja zidentyfikuje jako ważny dla rozwoju mojej dyscypliny czy ma tylko kierunku badań to w ogóle będzie mniej istotna, bo ja będę musiał URE realizować strategię, którą przyjmie zarząd koncernu mówiący i korporacji i z tego co z tego będę rozliczany to znaczy to zagrożenie jest bardzo realne, bo mamy ten zapis o wynik ponad 50 % osób z zewnątrz sam wybrać uczelnię radził cenowym nowym ciele, które proponuje ustawa ta ustawa, która Gowina Gowin na sam pomysł radcy funkcjonuje w innych krajach i to jest metoda miałam jednak też na to, żeby uczenie się dostosowały do potrzeb tych ze społeczno-gospodarczym, ale to nie oznacza że, że w radzie muszę muszą być wyłącznie w tych powyżej 50 % biznesmeni i zimne i samorządowcy n p. politycy, ale też, żeby byli przedstawiciele organizacji społecznych tak instytucji społecznych, którzy gdzieś tam w otoczeniu w uczelni funkcjonują też Ukraina i kreują rzeczywistość są te natomiast trzeba pamiętać, że to w licznych głosach też w konsultacjach wybrzmiał, że taka rada wysoka, jeżeli ona wymiar rzeczywiście funkcje tylko doradcą tak, by jeszcze trzeba zwrócić uwagę na to, że winnicy jest bardzo istotna z punktu widzenia właśnie niskiego finansowania szkolnictwa wyższego, że tym ludziom w radach będzie trzeba płacić i to jest szacunki, o których czytałam mówią, gdy już nawet o 1 20  000 00 0 rocznie dla członków rad gmin, jeżeli nawet taka rada miałaby być to mogłaby być n p . jako wyraz społeczna funkcja społeczna rozdanie nieodpłatnie, więc może warto się zastanowić nad 2 rzeczami i rady niech będą, bo są rzeczywiście ważnym takim doradczym ciałem ale, żeby nie miały 50 5 0 i więcej procent interesariuszy zewnętrznych tylko jednak, żeby były zdominowane przez środowisko akademickie tak, by najlepiej właśnie były nie grała, ale ja rozumiem, że to jest trochę też taki pomysł, żeby właśnie środowisko akademickie dopuściło trochę ludzi z zewnątrz no bo wiemy, że oczywiście tak jak w przypadku i sędziów czy innych korporacji notowanych to coraz pistolet to by wszystko załatwia przy pomocy młotka źle no ale nie jest także nie ma problemu zamknięcia korporacji zamknięcia również świata naukowego tego, że uniwersytety przyzwyczaiły się do status quo i tak funkcjonują, żeby będą mieć w miarę wygodnie są naukowcy, którzy także do Vitesse trochę taki Bajor go, w którym taki mam wrażenie, w którym ma nowa jest tu jest co zmieniać, a przy wiadukcie bardzo uniknąć takiego wrażenia, że n p. komitet kryzysowy, który reprezentuje on jest po prostu z zachowaniem status właśnie co jeszcze problemu na zastrzeżenia ma w 3 punktach, gdy pan miał powiedzieć co należałoby zrobić zostaje pan ministrem albo ma pan władza Kaczyńskiego w Polsce w 3 punktach co należałoby zrobić z polskim szkolnictwem wyższym z całą pewnością nie należy, a z kierować do tych modeli, które najogólniej mówiąc skomplikowana niż na Zachodzie po pierwsze trzeba się przyjrzeć temu, jakie mamy realne problemy i 3 tym problemom zarazem, acz w sposób świadomy i uwzględniający kontekst sytuacyjny w jakim jesteśmy trudno o tym, celu testu niemal to wszystko brzmi tak dosyć, że to wiadomo, ale w toku, a ja mówię po to, żeby pokazać, że to nie jest tak, że jesteśmy przeciwko zmianom, ale co byście chcieli zmian zmiany z całą pewnością po pierwsze, wymaga sposób finansowania oraz sposób kontrolowania efektywności, jeżeli pan używać ich neoliberalnych pomyślunku z uroczystą, jeżeli już jest także umawiam się, że chcemy rzeczywiście, żeby rola nauki polskiej rosła to potrzeba narzędzi finansowych wspomagających naukowców i wysiłku to znaczy nie przy pomocy abstrakcyjnych algorytmów którymi można manipulować taki sposób, żeby wywoływać jakieś efekty dosyć abstrakcyjne, ale wspomagać naukowców, którzy odeszli, którzy definiują swoje potrzeby naukowe swojej dyscypliny i mówią trzeba zrobić w tym obszarze to to i to in na te konkretne zadania proszą o pieniądze trojga pkt 1 czyli, czyli demokracji uniwersytecka czy w ogóle demokracja w nauce to nie zaliczyli postulat, bo się opowiadamy w ogóle demokracją tylko to zwrócenie się do naukowcy jako partnerów ani przedmiotów jako wyrazu karze jest istotne jest ważne dla naszego funkcjonowania, czyli to co trzeba zmienić TOK może być tak dyskusja o finansowaniu badań naukowych i finansowo i modelu edukacji musi uwzględniać tych ludzi, którzy poproszą tej pierwszej linii frontu orzeka bowiem funkcjonują rodem to jest pierwsza sprawa druga sprawa istnieją narzędzia w obecnej ustawie, która nie jest dobra, ale określi ona jest, które można wykorzystywać przecież te rady także dziś można powoływać, ale to są rady rzeczywiście z głosem doradczym, ale wolę danej funkcjonują czy nie bardzo z tego co wiem one funkcjonują na Uniwersytecie warszawskim funkcjonują one funkcjonują w innych uczelniach to zależy od dyrektorów obecni od Senatu na ile one funkcjonują na ile ich głos bierze się pod uwagę, jeżeli one funkcjonują źle i nic ludzie, którzy tam są mają właśnie takie wrażenie, że też funkcjonowanie pozornie to przepraszam bardzo też nerek, a obecnie gra, a władze rektora zwiększać czy zmniejszać się zdaniem komitetu kryzysowego, który moim zdaniem jest pewne, choć szansa jest nie wyobrażam, że można te uprawnienia zwiększać, bo rzeczywiście są takie sytuacje, kiedy potrzebny jest szybkie i potrzebne są szybkie decyzje o podróży bony nie czas gdzieś tam na 1 poziomie biurokratyczną, ale do zwiększenia uprawnień musi zarazem być związane z takim ugruntowany z ugruntowanymi procedurami demokratycznymi wewnątrz Uniwersytetu chodzi o to, żeby to co robi rektor było powiązane z rzeczywistymi potrzebami i ludzi, którzy chcą Uniwersytecie pracują to znaczy jest potrzebami dotyczącymi ich pracy i obszarów badawczych prawda, żeby to niebyły jakieś decyzja tradycyjne no bo przyjedzie rektor, który ma jakąś taką wizję może w nich wizje bardziej neoliberalna inny będzie miał jakąś mniej neoliberalną ten będzie w Łodzi z Tucholi ziemniaków no ale żal, że nie jest firma prymat na Brdzie, której właściciel to nie jest koncert, gdzie ktoś zakłada firmę i określa ich cele i teraz zatrudnia tam pracowników Bober, żeby realizowali jego cel Uniwersytet tworzą ludzie, którzy tam są studenci studencki pracownicy naukowi wszyscy to jest społecznie wspólną własność nadal dla mnie jest ważna jest kwestia kompetencji dyrektora, który ma dzierżyć właśnie tam prawie absolutną władzę, bo tu jest duże ryzyko oczy czy dobierzemy, jeżeli będzie rektor rozsądnym człowiekiem, który faktycznie będzie te kwestie społeczne uwzględniał toi to zarządzanie jego być może będzie lepsze natomiast może się trafić osoba niekompetentna prawda, która doprowadzi uczelnie na dążenie do ruiny, ale bardzo je może mocno zaszkodzić między oddawanie, jakby w ręce jednoosobowego organu władzy wyznaje zagrać nawet problem z tym właśnie sprzeciwem wobec tych neoliberalnych pomysłów Kudryckiej i Gowina jak słychać tego co państwo mówicie, że jest taki, że oni przynajmniej mają jasne swoje pomysły tak więcej konkurencji większą władzę rektorów w i t d . natomiast druga strona namówili ich bardzo enigmatycznie NATO znaczy to co pan powiedział jest ogólnie słuszne się z tym zgadzam, ale to nie jest prawda symetryczna odpowiedź na taki jasne na takie jasne pomysły, które wydał wielu ludzi brzmią przekonująco po prostu na to znaczy to co mówi Gowin, że trzeba zwiększyć władzę rektorów, bo nic nie mogą i t d. w Polsce to wszystko brzmi to narracja neoliberalna brzmi jednak przekonująco, zwłaszcza jak ktoś miał do czynienia z uniwersytetem, a tam nie pracuje i to na tak opowieści nad tak jak ja n p. to to prawda to kto może to być inny badacz ten tego typu argumentacja neoliberalna na podatny grunt, a to co pan proponuje takie dosyć no więcej demokracji, ale tak nie wiadomo, zwłaszcza co proponuje to nie jest prawda przede wszystkim, że rektorzy nic nie mogą i dlatego że na uniwersytetach będą, więc Sejmowi to będzie lepiej na uniwersytetach, jeżeli to co ja mówię brzmienie enigmatycznie to, dlatego że ja mówię o tym, że jakiekolwiek zmiany w systemie szkolnictwa wyższego zawsze powinny być definiowane w realnym otoczeniu społecznym w realnym sytuacji w Warszawie w Rzeszowie wszczyna się nie po drugie z konkretnych dyscyplinach socjologii chemii i fizyce dlatego nie da się sformułować takich ogólnych założeń, ponieważ one nie niech nie będą uniwersalne i ale jeżeli ja mówię, że finansowanie musi być powiązane z konkretnymi zadaniami, które konkretne zespoły przyjmują na siebie to uważam, że to jest konkret, jeżeli mówię, że teraz, gdy ich w ogóle taki taka lepsza komunikacja z otoczeniem społecznym z przy wykorzystaniu istniejących narzędzi jest ważna to to jest konkret jeszcze 1 konkret, jaki mogę powiedzieć istnieją mechanizmy kontrolne w obecnej ustawie, która po prostu nie są w wykorzystywanym, jeżeli są sytuacje są i mogą o tym, mówić otwarcie, że mamy i kolegów koleżanki, którzy ciężko przez 5 lat nie opublikowali żadnego znaczącego tekstu, jeżeli są doktoraty, które przechodzą mimo tego, że moim zdaniem no mają fatalną fatalny poziom, a jeżeli ktoś ośmieli się napisać negatywną recenzję no to jest jakiś tam dostaje sygnały, że zawiódł jakieś oczekiwania koleżeńskie no to oznacza, że te mechanizmy kontrolne, które już istnieją one nie są wykorzystywane jako postulat konkretny rzeczywiście urealnić system kontrolny to znaczy nie rozliczać naukowców z kolejnej jakiś zupełnie abstrakcyjnych szczególnie dla nauk społecznych humanistycznych kryteriów, ale jedno generalnie środowisko pracujące w danej dyscyplinie jest w stanie stwierdzić czy ten człowiek wnosi znaczący wkład czy nie jest niczym nie wnosi znaczącego wkładu i to nie może być definiowana poprzez liczbę punktów, którą zdobył prawda, bo opublikuje byle jakie artykuły po angielsku w czasopismach anglojęzycznych, a te czasopisma często mają taką politykę, że w każdy może chcą mieć artykuł z różnych części świata i czasami tak naprawdę kiepskie teksty są publikowano o to, żeby tę politykę realizować niczego to niczego nie zatem druga rzecz, że wiele tych pism powstało właśnie, dlatego że ten system publikacji w Polsce jest kobietą jest całym grodzie zagrażającą jego pismo po to, żeby mieć punkty trzeba pewne o tym, że to jest duży to jest kwestia neoliberalnego rynek, bo chodzi cenzora oczywiście mamy rynek mamy cały przemysł wydawniczy ten przemysł właśnie rankingowych, gdzie trzeba zapłacić prawda zalewać 4 żebra funkcji rodziców stać opublikujemy w piśmie twój artykuł brzmiał punktu zdarza się, że w wywiadach, że skoro mówimy o model oraz czasopisma Home, a tych publikacjach to warto też zaznaczyć, że nowa ustawa określa pewne wymagania wobec nas naukowców jeśli chodzi o wpisanie w kierunku tej nowej parametryzacji natomiast nie mamy nie znamy tej tej bazy, na której będziemy się opierać, czyli tak naprawdę nie ma w tej chwili wykazu dyscyplin, wg których będzie się też kształtowała tutaj tata możliwości naszego publikowania i nie mamy przede wszystkim też tych wykazów czasopisma którymi dopiero minister pracuje i zapowiada, gdzie też obiecał prawda dom pule czasopism humanistycznych, gdzie będą mogli pisać humaniści jest tak naprawdę my w tej chwili jako naukowcy jako pracownicy sektora małych szkół wyższych jesteśmy zawieszeni w próżni i właściwie nie możemy żadnej strategii sobie, by zregenerować na odnowienie któreś z PiS ma się załatwiono to jednak 2 lub być zamachem można tak ocenić, że za te poziomy się załapię mamy obietnice nie to nie jest tak mam obietnicę taką, że załapią się w pismach, które wejdą na Platformę któryś z was obóz to jest Platforma od marca kino Praha jest tutaj ćwiczy trzeba zapłacić wraz z PiS Daniela Azul wiadomo to, że te pisma, które tam wejdą, czyli będą miały pieniądze, żeby tam wejść one publikacje i będą się liczyły, a pozostałe będą do likwidacji państwa my znowu kryterium komercyjne natomiast nie mamy kryterium jakościowego i sobie w ogóle nie obrażą, bo to jest jakaś taka Platforma międzynarodowa co robią ludzie, którzy zajmują się w czasopismach historii polskiej niewinnie zamku teraz należy polonistyki prawda, gdzie indziej no, jakbym w ogóle nie są potrzebne publikacje w ani w językach obcych ani też one nie są specjalnie międzynarodowo istotne lekceważone są istotne teraz, gdy jest w ogóle szerszy problem, bo n p . jeżeli jest socjologiem seksualności to znak, żeby skończyć za owe kryteria identyfikuje różne obszary, które w Polsce koniecznie muszą być albo badawcze i dydaktycznym podjęte prawem seksualność jest akurat taki konkret łatwo sobie wyobrazić nie co trzeba zrobić chciał pracować niż model alternatywnej edukacji seksualnej uciechy konkretne problemy podjąć z tej dziedziny, które w Polsce nie są podjęte i t d . i t d . to ja definiuję to definiuję moje środowisko dzięki temu, że istnieje czasopismo naukowe w Polsce, które możemy dyskutować i problemy są najważniejsze czyli, jeżeli ja mówię, że ta demokracja uniwersyteckie jest taka ważna to właśnie, dlatego że my od dołu jesteśmy w stanie bardzo dobrze z 1 ligi, choć i pokazać, jakie problemy w Grant z naszej dyscypliny są istotne, jakim trzeba pracować czyli jakby ta cała strategia naszej pracy idzie do odczytania aluzją do głów ja rozumiem tylko ich, starając się zrekonstruować myślenia drugiej strony powiem tak każdy, kto był na radzie wydziału wiele jak to wygląda to znaczy jednak no pan, mówi że od dołu wy wiecie i tak dać się kończy na tym, że każda grupa krzyczy o własnych interesach JOW i wydziera sobie prawda dla siebie każdy wydział wydziera dla siebie w tym w ramach tych wydziałów jeszcze każda grupa i to tak bo, choć czasami ktoś tym złego tyle miała lepsze rozwiązanie jest tak, że przyjdzie rektor boja się zajmie się tym ja staram się zrekonstruować myślenie drugą z Wronek, które nie, w które która, jakby doprowadzone do skrajności do takiego tekstu wprost mówi jak nie będzie nad nimi bata jak czytam nie będą bardziej trochę tego rektora i tej centralnej silnej władzy jak w korporacji to będzie bezhołowie tak jak jest w tej chwili, ale my mówimy o pewnym narzędzia, aby narzędzia władzy tylko ja pytam cały czas poco to narzędzie co to narzędzie ma dać z ekspertyzy, którą pani przygotowania wynika, że nie wiadomo posłużą to znaczy z no Nieee ja rozumiem po co ono jest to mityczne założenie, że Jaś będzie korporacyjna władza to będzie sprawdzi prawda to jest to, że rynek zawsze lepiej działa niższy, ale sprawniej co konieczne o czystość to właśnie o to chodzi, jeżeli uważają, więc teraz ja się z tym nie zgadzam tylko problem jest, że druga strona, czyli ludzie, którzy krytykują tę ustawę troszeczkę nic nie dotyczy nie proponują nic w zamian, ale i od pracę teraz sytuacja, bo obok, bo uważam, że po naszej stronie jest konkluzja pokazuje konkretną ścieżkę mojej dyscypliny w tym czym się zajmuje natomiast po drugiej stronie po stronie rektorów jest mówienie, że będziesz sprawniej, że rzecz, że nie będzie szarpania, że będzie szybciej się ale, ale co znaczy co z tego wszystkiego ma wyniknąć ja mam tutaj także jedno zastrzeżenie obawiam się chaos, u których będzie po tym, jak trener dostanie absolutną władzę bo, chociaż byli to o tym, też pisze w ekspertyzie, jeżeli będzie mógł dokonać rewolucji w strukturze uczelni tak to likwidować wydziały to zamienia się 1 z drugimi, bo po tworzyć jakieś nowe nowe jednostki to tak naprawdę to na jakiś czas właściwie zawiesi takie normalne funkcjonowanie uczelni, bo będzie trzeba się do tego zaadoptować prawda, ale z Bartkowej do słowa, ale teraz wyobraźmy sobie przychodzi rektor miejsc i ma on wizję, że duże wydziały prawda i robi 5 wydziałów potem przychodzi za 4 lata n p. rektor i Lech nie to 1 z ca małe wydziały prawda i robimy 20 małych widział, ale my dobrze i licho David Gill to, że ja jako naukowiec nie prowadzę badań, które trwają rok czy 2, ale w i niepotrzebnie dla mnie przeciwskuteczne będzie ciągła niepewność polegająca na tym, że jest niewinna jak w oparciu o jakie zasady ja pracuję na tym, że konsument sama instytucja ta cała struktura, która jest nadaną ona nie wspiera mnie tylko nieustannie stawia się do nowym wymagania i nowe żądania mniej lub bardziej absurdalne, do których Jasiu muszą dostosowywać SA z powyższym 90 % mojej paradzie w gwizdek dostosowywanie się do różnych wizji nowych rektorów uczelni mogli się zajmować się zajmuje ludzi dobrej nauki robić dobrej dydaktyki, a intuicyjnie, bo pani się zajmowała badała właśnie skutki tych różnych reform to daje też to co mówiono w, kiedy wprowadzono reformy, jakie były trafne później po kilku latach efekt to znaczy skutków nie badała badałam reformy w debacie publicznej jak hala była oceniana, ale przede wszystkim na etapie przygotowywania reform nie, ale na ich drodze właśnie, ale to właśnie to ciekawy wątek, bo zobaczcie w spór w tej sprawie PiS czy głaszcze obecna władza Zachodu zachowała się wzorowo wielu mówi to znaczy Gowin skonsultował tę ustawę z różnymi środowiskami akurat rzeczywiście komitet kryzysowy został z tego wyłączone z was rektorzy nie znoszą, więc robią wszystko, żeby wszystkich dyskusji warto usunąć, a pewno PiS-owi też nie zależało, żeby mieć takich nauczycieli w cudzysłowie, ale to zostawmy natomiast rzeczywiście skonsultował z różnymi środowiskami była długa dyskusja była była też te uwagi i t d. z jakich rzeczy odpuścili, czyli można powiedzieć, że zrobił wszystko wzorowano, a efekt jest tu znowu taki, że mamy dokładnie jak przy ustawach jeszcze sądowych na koncie jest tym niezadowolenia środowiska i okrzyki, że jesteśmy zaskakiwani, że to nie tak, bo minister Zalewska poślubiła w rezultacie prawda no nie, ale nie tylko raz i Unruga jedno i odwaga honor Gowinowi, że to były naprawdę konsultacje zdalne konsultacje, a nie udawane tam jakiś spędów która, robiąc je znam takiego poczucia, że to był dobry no ale ale dobowy jesteście rzeczywiście wyjątkowej sytuacji was po bardzo nie nieuczciwie potraktowano tu także bardzo zauważmy, że pod naszymi listami podpisuje się cała masa profesorów, więc to nie jest kilku moich czcicieli prysły jednak na uniwersytetach tylko my reprezentujemy jednak opinię znaczącej części głowy środowiska nowe prawo prawda i związku z powyższym, jeżeli ja mam poczucie, że nasze stanowisko z co najmniej chodzi o to, że nie było brane pod uwagę, ale no byliśmy spychani palcami i na bardzo krzywdzące słowa padały ze strony rektorów no to znaczy, że mogę u mam uprawnienie do tego, żeby opowiedzieć się jednak znaczącej części z Iranem może iść nie dano głosu taka, której część tej części, która ma z inną wizję funkcjonowania Uniwersytetu znaczy to muszę potwierdzić rzeczywiście tak jak już mówiłam wcześniej komitet był ignorowany przez wcześniejsze władze tutaj były minister Gowin też specjalnie nie nie polubił komitetu natomiast jeśli chodzi o taką stronę czysto formalną to rzeczywiście te konsultacje były najlepsze z dotychczasowych najszerzej zakrojone, ale PiS w porównaniu z platformerskich mi też był lepszy latami po czynach czy można będzie, że Gowin od wielu wielu lat zrobiło porządna realne Konstanty atak nie tylko o tym, że z roli napastnika Arki taki wyjazd napisałam tekst jeszcze nie są publikowane na temat konsultant żywności w 2 ustawy 2 0 takie zrobił konsultacje Itaki ten etap przygotowywania reformy na etapie rządowym, jakiego jeszcze nie było wyznaczy w miarę zgodnie z zasadami, które są rekomendowane przez organizacje międzynarodowe i które generalnie są rekomendowane, dlatego że takie reformy się skończyły powodzenie w badaniu sami ważne dla działaczy co, gdzie za bardzo zaszedł gdzie, gdzie jest błąd, że w wyniku tego wzorowego czy prawie w trudno wskazać jak na nasze warunki dobrego do gry konsultacji efekt jest z tym nie jest taki jak bym tak jak powiedziałam jeszcze trochę za wcześnie, by nie miałam czasu, żeby przeanalizować to na ile n p . projekt się zmienił pod wpływem konsultacji czy pod wpływem tych głosów ze środowiska mam cały czas plan taki, żeby takie taką analizę przeprowadzić natomiast, przeglądając 8 4 2 strony z uwagami tam około 3 00 0 uwag większość jest jednak nie uwzględnia ona albo uwzględniana dla działań na bardzo, że jednak do dziś nie każdy pomysł musi musi być brany pod uwagę, więc tutaj za wcześnie może na takie wnioski prawda natomiast jest jeszcze w tej chwili etap tych konsultacji parlamentarnych właśnie są analizy dna dla biura analiz sejmowych przygotowywane jest jest cały czas szansa na to, żeby ta ustawa jeszcze się pozmieniało w tych różnych elementach, które są najbardziej kontrowersyjne natomiast rzeczywiście tutaj też boleję nad tym ubolewam nad tym, że ministerstwo nie słucha w sposób taki realistyczne właśnie postulatów humanistów powiem ogólnie tak, bo ten problem konfliktu między jadą nazwał w swojej książce konfliktem między idealistyczny mi humanistami, a rynkowymi pragmatykami on jest od wielu lat Stachoń jest obecny właściwie od samego początku i tak naprawdę oba te środowiska nigdy nie umiały znaleźć wspólnego języka ze sobą nawet jak jeździłam na konferencję o szkolnictwie wyższym to albo jeździłam do humanistów albo jeździłam do ekonomistów czy specjalistów od zarządzania, którzy mówili zupełnie innym językiem jest tam humaniści filozofia prawda kulturoznawcy i t d . tak dalej oni się rzadko kiedy mieli okazję spotkać gdzieś razem i razem przedyskutować te problemy dlatego bardzo ubolewam nad tym, że przez 2 8 lat nie udało się właśnie takiego konsensusu osiągnąć prawda i dobry, zwłaszcza widać w przypadku czasopism, gdzie ta walka jest chyba najbardziej dotkliwa była dla nas dla ludzi dla pracowników co się nie udało m. in . dlatego że w znacznej części tej strony, którą umownie nazywamy ich uproszczenie oczywiście ekonomistów czy speców od zarządzania no po prostu najzwyczajniej w świecie dominuje model neoliberalny przeliczono bardzo znana wskaźnika ilościowych próbującej jakością kwalifikować po prostu prace naukowców czy dydaktykę natomiast my z perspektywy humanistycznej czy nauk społecznych w ogóle zupełnie inaczej postrzegamy i samą istotę pracy naukowej i to w jaki sposób można, by objąć ewaluacją pracę dydaktyczną, ale też społeczną rolę Uniwersytetu to znaczy my generalnie sprzeciwiamy się to może Uniwersytet stał się koncernem czy mówiąc inaczej fabryką po prostu, która ma sprzedawać oryginałów rodzinne w innowacje sprzedawać wyłącznie względami nienawidzę słowa innowacja nie znaczy, że jest CSR inni przeciwko temu tylko, że nie jesteśmy przeciwko temu, ale nie może być także, że rola społeczna Uniwersytet jest ograniczana do produkowania wytwarzaniu pewnego towaru do rynkowo atrakcyjnego społeczna rola Uniwersytet jest o wiele o wiele szersza głębsza i ona była wykonywana przez całe wieki tej tradycji i teraz prowadzenie dla całej filozofii tego czym ma być Universe do fabryki koncernu, który ma produkować je jeść właściwie nie wiadomo nawet co ja cały czas to podkreślać, że z tej ustawy ja nie wiem tak naprawdę, o co w niej, choć ja nie wiem tak naprawdę ma być efekt dla mnie zupełnie to dobrze jeszcze na koniec chcę was zapytać o ważną rzecz, a propos efektów tej ustawy w cytowanej tutaj już w analizie biura analiz opinii biura analiz sejmowych czy tam cytuje, że efektem ustawy będzie to, że żaden z dzisiejszych uniwersytetów we wschodniej Polsce nie utrzyma statusu Uniwersytetu dotyczy to n p. UMCS w Lublinie i Uniwersytetu w Białymstoku czy dane nie będą uniwersytetami tylko będą trzymać kat akademiami aktorami to nie znaczy, że państwa żonę znikną z dnia na dzień no ale Akademia to z takim ministrze prawda niższe rodzaj szkoły wyższej, które co, który nie może mieć doktorów tak czy nadaje chyba wg te przepisy się nie zmienia, że w 2 tylko dyscyplina będzie mógł nadawać stopień Duda po raz w żadnej dyscyplinie będzie mógł nadawać stopnia doktora habilitowanego, czyli de facto te akademie one są rodzajem wyższej szkoły z wyższej szkoły zawodowej z bardzo ograniczoną możliwością kształtowania własnych kadr one tylko przyjmują ludzi uczonych, jakiego zawodu i wypuszczają natomiast nie mogą właściwie tam o pracy naukowej trudno w ogóle mówić tak, jeżeli nie możemy mieć własny profesorów i oni nie mogą za specjalnie opuszczam, że nakłady na badania naukowe w takich regionach będą z obu uczelniach należy liczyć na takim pożarze wiata może skończyć trochę z fikcją, że każda szkoła może być szkołą wyższą mamy z 500 szkół w Warszawie z w Polsce chyba 50 0 30 9 3 90 szkół wyższych, które właśnie zajmują się produkcją magistrów to jest w prywatne to są głównie szkoły prywatne, które w 9 8 2 5 8 szkół prywatnych, które w, których zresztą też w ogóle fenomen Polski to znaczy w brązie państwa w prywatnych szkołach, które są płatne uczą się właśnie właśnie ludzie z biedniejszych grup społecznych natomiast państwowych dobrych szkołach uczą się dzieci zamożnych rodzin, ponieważ stać było ono na korepetycje albo mają nowe inne do szkoły grywa sonaty od razu, więc skandal to jest rozmowa w ogóle na badania mówią, że ustawa nie dotyczy tylko do Ol Ka tylko do tego, o czym pan mówi ja rozumiem, że w Warszawie jest taki problem, że tych uniwersytetów ja nie wiem nawet ile mamy, ale czy o statusie Uniwersyteckim w nazwie nie zawsze jest Uniwersytet ale, ale co mamy w Warszawie 1 0 powietrzny prawda, ale w Rzeszowie w Białymstoku Lublinie jest 1 wszystkie badania myślę, że pani doktor potwierdzili to wszystkie badania i było robione nie wiem czy w ramach OECD na zlecenie OECD 3 3 3 Międzynarodowego funduszu Walutowego pokazują, że istnienie ośrodków akademickich jest warunkiem sine qua non rozwoju Regionalnego naród, jeżeli ten ośrodek nie jest wybitny tak to on nie ma być wybitny on po prostu ma być ośrodkiem, który w pozostający w dialogu jest to jest ważne i płuc rzeczywiście jest to jest moment do naprawy we współczesnym systemie, pozostając dialog ze swoim otoczeniem społecznym gospodarczym, ale też kulturowym, czyli 1 3 politycznym, pozostając w dialogu on ma rozpoznawać potrzeby tego regionu w tych różnych obszarach nie tylko potrzeby zawodowej tylko potrzeby gospodarki, ale właśnie potrzeby społeczne potrzeby kulturalne i wszelkie inne i pozostają z wielu prowadzić badania naukowe i prowadzić dydaktykę dostosowane do potrzeb tego regionu, żeby to robić on musi mieć możliwość kształcenia własnych hal dotyka ludzi z regionu, którzy tam przyjdą tam zostaną tam będą pracować tam będą prowadzić badania właśnie o takim zasięgu regionalnym i to jest po prostu to tu w ogóle nie ma dyskusji żadnej to jest warunek rozwoju tych regionów, jeżeli my zamykamy nie zalegają tylko obniża ich rangę obniżamy rangę, ale państwo twierdzicie lalkarze skończy czworga zloty zostanie do końca to to efektem będzie natychmiastowe odpływ po prostu i wysoko wyspecjalizowanych kadr z tych rejonów i od losu młodzieży oraz środków akademicka będzie takie wskazanie tej uczelni rzeczywiście na taką całkowitą degradację to się zgrozę ogrodzony profesorem, że rzeczywiście taka uczelnia spełnia taką dwojako rolę to znaczy z 1 strony ona napędza rozwój w regionie prawda, a z drugiej strony test dla tego regionu jest potrzebna chociażby z tego powodu i to właśnie potrzebny jest Uniwersytet to nie tylko szkoły zawodowe, żeby pełnić tam funkcję taką kulturotwórczą tu żyć mówi o funkcji formacyjne klauzula jest zwyżka uniwersytety, zwłaszcza nie szkoły zawodowej nie nie nie uczelnie techniczne n p. uniwersytety, zwłaszcza tak naprawdę kształcą obywateli obywateli członków społeczeństwa ludzi, którzy potrafią żyć we współczesnym świecie i radzi zaś ze współczesnymi wyzwaniami bardzo państwu dziękuję to była audycja w świat się chwieje naszymi gośćmi dzisiaj byli dr Agnieszka Dziedziczak kwoty z uniwersytetu łódzkiego i prof. Jacek Kochanowski z uniwersytetu Warszawskiego audycję przygotowali Anna Piekutowska Grzegorz Sroczyński, a teraz informacje Radia TOK FM czy
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!