REKLAMA

Gender w służbie mężczyzn, czyli niemęskie elementy przyjaźni. Emancypantki cz. 15

Data emisji:
2018-05-04 19:00
Audycja:
Emancypantki
Prowadzący:
Czas trwania:
29:32 min.
Udostępnij:

Czy czasem nie przeceniamy różnic między płciami? Przecież płeć nie jest jedyną cechą, która nas charakteryzuje. A zatem: jak to jest z tą "męską" i Rozwiń »
"niemęską" przyjaźnią? Dlaczego mężczyznom przyjaźni brakuje? Dlaczego są tak wstrzemięźliwi w okazywaniu przyjacielskich uczuć? Jak bardzo kulturowe stereotypy potrafią ograniczać? O tym wszystkim w najnowszym podcaście "Emancypantki" plus - odpowiedzi na listy Słuchaczek i Słuchaczy. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

emancypacji taki bunt bunt w klasach humanistycznych chełmżyńskiej prób emancypacji przy mikrofonie Hanna Zielińska przed nami kolejny odcinek ma co tam też krew tym razem niemal w całości poświęcony mężczyznom poświęcone obronie męskich uczuć obronie praw do męskich uczuć poświęcono również temu jak feminizm sprzyja wszelkiego rodzaju ekspresji emocjonalnej męskiej, zanim jednak przejdę do szczegółów chciałabym podziękować za korespondencję, która ostatnio Rozwiń » znowu wzrosła korespondencję od państwa od słuchaczy dostałam całkiem sporo maili widzę, że państwo słuchają różnych odcinków ma wypadek wracają państwo do mnie z reakcjami na konkretne tematy na konkretne odcinki największy odze w jak dotychczas miał odcinek ma co pan tekst dotyczący dyskryminacji kobiet w medycynie dotyczący książki Dunham my Dyson brytyjski książka, której nie ma jeszcze na polskim rynku być może dlatego takie zainteresowanie wzbudził odcinek od tej książce, ale wygląda na to, że nie tylko zainteresowania, ale mam już pewien sygnał od pewnego wydawnictwa w, że nasz pokaz faktycznie spełni swoją funkcję popularyzatorską i dzięki emancypacji com książka Dunham zostanie niebawem przetłumaczono na Polski będzie dostępna w całości na naszym rynku przypominam adres, pod którym można do mnie pisać emancypacji ski małpa TOK kropkę FM emancypację kino potok kropkę FM pojawiło się ostatnio również sporo bardzo ciekawych propozycji kolejnych tematów do omówienia emancypacji kach na wszystkie dotychczasowe maile właśnie dałam radę odpisać czekam na jeszcze, a teraz dzisiejszy temat dzisiaj chciałbym z państwem porozmawiać o męskiej przyjaźni o tym jakie mity funkcjonują na temat bliskości emocjonalnej między mężczyznami, jakie stereotypy i co już państwo się skojarzyło od razu, kiedy o tym, powiedziałam z badań psychologicznych wynika, że kiedy wspominamy w ogóle relację emocjonalną bliskość zażyłość męską to jedno z pierwszych skojarzeń dotyczy relacji homoseksualnej netto jest pierwsze skojarzenie jednocześnie pierwsza obawa z chodzeniem w ogóle rozmowę na ten temat tyle czy tym bardziej z chodzeniem otwartym relacje męską męską nie opartą na grę żadnej zażyłości seksualnej, ale jednak narażające obie strony na takie podejrzenie o Homofobii w związku z tym też będziemy się trochę rozmawiać, bo jak zawsze mamy lekturę w tle lekturę, którą polecam do przeczytania aleja dla państwa referuje fragmenty tej książki ale gdyby ktoś z państwa chciał pogłębić temat, który dzisiaj dla państwa przygotowałam to polecam książkę Mankella kim Mela polskie wydanie książki zatytułowane społeczeństwo genderowe tak dzisiaj to hasło termin gender będzie powracał w tym odcinku mam co pan tek i w zasadzie dzisiaj Chen der będzie pokazany jako sojusznik mężczyzn Majkel Kimel napisał społeczeństwo genderowe jako pewnego rodzaju podręcznik do rozumienia czym jest kulturowa płeć jak można badać Majkel z kim jest socjologiem wykładowcą kilka lat temu napisał inny przykład taką książkę męski przewodnik po feminizmie 2 lata później napisał koniec ery wściekłego białego mężczyzny i teraz od 2 lat mamy na rynku polską edycję książki społeczeństwo genderowe, w którym Majkel Kima opisuje różnego rodzaju obszary naszego życia przez pryzmat płci kulturowej właśnie im to na co przede wszystkim Majkel Kimel zwraca uwagę to to, że czasami przeceniamy różnice między grupą kobiet, a grupą mężczyzn generalnie rzecz biorąc przeceniane różnica między płciami, a przez to tracimy perspektywę czy nie doceniamy wielkości różnic występujących w innych obszarach naszego życia występujących z powodu innych doświadczeń niż konkretna płeć ma kolki MOL zwraca uwagę na to, że również takie kwestie jak doświadczenia w miejscu pracy nasz stan cywilny nasz wiek pochodzenie etniczne orientacja seksualna to wszystko wpływa na to jacy jesteśmy, a wprowadzanie wszystkich różnic do tego jakiś jest pół ci znacznie znacznie spłyca nasz obraz ludzi świata w książce, którą dziś państwu polecam w książce społeczeństwo genderowe znajduje się rozdział zatytułowany genderowe zażyłość z podtytułem przyjaźni miłości jest to bardzo ciekawa analiza bardzo ciekawą pracę w vanie kwestii jak przez lata jak przez stulecia nasza kultura przedstawiała przyjaźń przyjaźń między mężczyznami przyjaźni między kobietami przyjaźni między płciami dzisiaj w tym odcinku mam co pan tak skupiły się na przyjaźni męskiej przede wszystkim na początek na rozgrzewkę proponuję małe ćwiczenie wyobraźni mam dla państwa cytat z książki relacje intymne ta książka została wydana w połowie lat osiemdziesiątych Nowym Jorku opisuje m. in. eksperyment psychologiczny, który zaraz państwu powiem jej autorką jest szalony brałem, a ten eksperymenty psychologiczne polega na zabawie językiem zabawy konwencjami zabawy stereotypami kulturowymi związanymi z tym jak wyobrażam sobie przyjaźń mężczyzn kobiet Szaron byłem postanowiła odwrócić płeć kulturową w wypadku 2 opisów przyjaźni net opisów opartych na takich najbardziej powszechnych stereotypach ne i posłuchajmy jak takie odwrócenie może brzmieć, gdyby n p. miał być fragmentem jakiejś książki jakiś powieści jakiś wypowiedzi literackiej przyp BP Henryk byli dobrymi bliskimi przyjaciółmi siedzieli często przez pół nocy rozmawiając o miłości życiu oraz o swoich odczuciach związanych ze wszystkimi i ze wszystkim zawsze byli dla siebie oparciem w trudnych chwilach, kiedy pojawiały się jakiś konflikt w ich romantycznych relacjach z kobietami od razu do siebie dzwonili, prosząc radę i uzyskujących pocieszenie mieli poczucie, że wiedzą o sobie wszystko sali i Betin były dobrymi bliskimi przyjaciółkami siedziały często północy, grając w szachy lub dłubiąc przy Starym samochodzie sali, który stale się psu zawsze pomagał sobie w trudnych chwilach sali pożyczała obecnie pieniądze lub Bette podwoiła sali z pracy do domu za każdym razem, kiedy pomimo starań nie udało im się ożywić ukochanego Chevroleta sali 3 dziesiątego roku wszędzie chodziły razem do barów pograć w koszykówkę na najnowszy film science-fiction miały poczucie, że są najlepszymi kompaktami ten tekst jest dla nas doskonałym punktem wyjścia do zastanowienia się czy rzeczywiście jest tak jak podpowiadają nam kulturowe stereotypy kulturowe wyobrażenia dwudziestego 20 01 . wieku o tym, że męskie przyjaźnie są płytsze niż kobiece, że męskie przyjaźnie polegają na wspólnej aktywności, a nie na kontakcie wzajemnym ze sobą, że kobiece przyjaźni to są relacje wymagające emocjonalnego zaangażowania dające większą satysfakcję jeśli chodzi o głębi tej relacji, skąd się w ogóle wzięło takie nasze wyobrażenie jak przyjaźnią się mężczyźni kobiety i czy to jak dzisiaj wyobrażamy sobie angażowanie się w związki uczuciowe, ale też angażowanie się w relacje przyjacielskie jest jakąkolwiek wiedzą uniwersalną czy raczej jest 1 z obrazów naszej dzisiejszej kultury i kiedy przypomnimy sobie przekazy literackie przekazy kulturowe ze starożytności no to sobie nagle uświadamiamy, że od greckich rzymskich mitów, ale też po renesansowe ballady męska przyjaźń celebrowana była jako ten najwyższy wyraz najszlachetniejszych cnót netto opiewany cnoty właśnie od starożytności do renesansu to heroizm lojalność obowiązek odwaga i te wszystkie cnoty te wszystkie cechy opisywane były jako baza podstawa prawdziwej relacji prawdziwej przyjaźni i jednocześnie to były wszystko te cechy, które posiadali jedynie mężczyźni zgodnie z ówczesnymi stereotypami mało tego w niektórych kulturach ana pewno w greckiej przyjaźni między mężczyznami była nawet uważana za nieco bardziej szlachetną niż miłość małżeńska, która była pewnego rodzaju umową społeczną lub niż relacja erotyczna między młodym chłopakiem, a starszym mężczyzną odzwierciedlenie w tego typu postrzegania wagi przyjaźnie mamy nie tylko w mitach, ale też mamy w różnego rodzaju przekazach literackich przykładów głębokich przyjaźni męskiej czy chłopięcej mamy mnóstwo w literaturze aż do dwudziestego wieku aż do być może Hucka Finna Tomka Sawyera, a może i dalej, ale razem z tym wyobrażeniem o męskiej przyjaźni współ występował przekonanie, że wraz ze zdolnością mężczyzn do głębokiej przyjaźni występuje niezdolność kobiety do tworzenia głębokich trwałych relacji przyjacielskich, że kobiety niezdolne są do przeżywania silnych emocji tego typu opinia, że kobiety nie są zdolne do przeżywania silnych emocji dzisiaj brzmi jak Groteska jak jakiś żart z naszej popkultury, bo to dzisiaj kobiety właśnie pełnią funkcję w naszej kulturze tych, które emanują emocjami przyp, ale nie zawsze tak było mam przed sobą w tej chwili w sejmie się remont tej na esej szesnastowiecznego francuskiego moralisty w całości poświęcone relacjom przyjacielskim zatytułowany o przyjaźni i język, jakiego autor tego eseju tam używa sposób opisu relacji między mężczyznami dziś zostałby uznany za zarezerwowane do opisywania relacji romantycznych relacji miłosnych Monterey ma zresztą bardzo niewiele pisał o swojej żonie swoich dzieciach tych relacjach rodzinnych o związku w swoim intymnym ze swoją żoną albo niechętni są przyjaźni n p. tak dusze zlewają się i stawiają 1 z drugą w Allianzu tak doskonały, że zacierają i gubią bez śladu szef, który połączył to przypomnimy są słowa mające opisać relacje autora eseju o przyjaźni z jego najlepszym przyjacielem, a wcale nie z jego żoną, a wcale nie żadną inną kobietą, z którą połączyła go relacje intymne czy romantyczna stereotyp dotyczący głębi męskiej przyjaźni trzymał się bardzo długo i bardzo dobrze nawet jeszcze w 18 wieku był bardzo silne przecież jeszcze brytyjska feministka i pisarka Mary chłostą Kraft uważała że, owszem, największą Najświętszą więzią społeczną jest przyjaźń, ale jej mistrzami są leszczynianie kobiety, a z kolei Simon de Beauvoir uznała, że uczucia emocje kobiety rzadko sięgają tego Najwyższego pułapu prawdziwej przyjaźni, dlaczego można sądzić, że te opisy, które dotychczas przedstawiłam są jedynie właśnie opisami właśnie wyobrażeniem, a nie opisem stanu faktycznego no oczywiście poza oczywistym argumentem, że literatura nie spełnia kryterium naukowego, że literatura właśnie przedstawia pewnego rodzaju wizje, a nie stan badań czy stan rzeczy na teście dochodzi do tego całe tło społeczne ekonomiczne historyczne ówczesny podział ról społecznych jak pewnie nie bez znaczenia jest to, że o kobiecej przyjaźni zaczął się pisać zupełnie inaczej jakoś tak równolegle z tym, kiedy coraz więcej kobiet zaczęło w ogóle za siebie i osobie pisać nasze dzisiejsze myślenie wyobrażenie o tym, czym różni się męska przyjaźń kobiecej, jaka jest istota tej kobiecej przyjaźni ma swoje korzenie raptem w dwudziestym wieku dopiero to wtedy właśnie w dwudziestym wieku dopiero można było zacząć obserwować taką transformację tego genderowe do wyobrażenia sobie relacji przyjacielskich to wszystko miało związek m. in. z ruchem lat 60 7 od wczesnych lat siedemdziesiątych po jawił się badania nad przyjaźnią i ona tę przyjaźń postawiły w nowym świetle z 1 strony, dlatego że feminizm wczesnych lat siedemdziesiątych zaczął celebrować czy stawiać na pierwszym miejscu Solidarność wśród kobiet jako ostoję jako baza feminizmu z drugiej strony to właśnie wtedy pojawił się pierwszy nowe pokolenia mężczyzn na początku to byli mężczyźni psychologowie przede wszystkim zwolennicy i wyzwolenia mężczyzn, którzy krytykowali narzuconą sobie role płciową, która by rokowała ich emocjonalną bliskość z innymi ludźmi i tym samym mniej więcej właśnie od lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku to kobiece doświadczenie przyjaźni kobiece cechy charakteru czy też uważane za kobiece cechy charakteru jeszcze do tego zaraz wrócimy ekspresy wolność emocjonalna poleganie na innych empatia zdolność opiekuńczy bliskość teraz to wszystko stało się nagle wartościowe, a na tej szali, którą my jako społeczeństwo zacznie się deprecjonować pojawiło się właśnie to co uważaliśmy dotychczas za przyjaźń męską ne mężczyzna ma zaczęto przypisywać pewne braki w relacjach przyjacielskich brak zdolności do bliskości brak zdolności do umiejętności opiekuńczych w drugiej połowie dwudziestego wieku badania dotyczące przyjaźni prowadzone były równolegle z badaniami dotyczącymi miłości doszło nawet do pewnego zjawiska nazywanego przez naukowców feminizacja miłości ona dotyczy też relacji z innymi ludźmi relacji przyjacielskich i polega na tym, że bliskość taka, które są określone jako kobieca, aby w zasadzie wzmacnia tradycyjne stereotypy genderowe, a przez to sposób w jaki mężczyźni tworzą bliskość utrzymują relacje kumpel ski przyjacielskie, że te sposoby stają się niewidzialne problematyczne mniej wartościowe, a co tak naprawdę mężczyznom przeszkadza w tym, żeby utrzymywać bliskie relacje z innymi mężczyznami tutaj z kolei mam przed sobą analiza Roberta Louisa psychologa amerykańskiego, który dokładnie zbadał ten temat co mężczyznom przeszkadza zbliżyć się emocjonalnie do innych mężczyzn i wyróżnił 4 główne powody po pierwsze to jest model rywalizacji, do którego mężczyźni czują się zobligowani jesteśmy w rywalizacji się pojawia to hamują na zdolność do zawierania przyjaźni to hamuje zdolność do dzielenia się słabościami czy jednocześnie uniemożliwia jakieś wsparcie się w kryzysie drugą przyczyną, dla której mężczyźni mogą mieć problem ze zbliżaniem się do siebie jest znowu narzucona narzucona przez stereotypy dotyczące kulturowej płci potrzeba kontroli przez mężczyzn jeśli mężczyzna uważa, że musi siebie innych i wszystkich naokoło nieustannie kontrolować no to to uniemożliwia mu otwarcie się na relacje z innym mężczyzną na trzecim miejscu wg Roberta Louisa wśród przyczyn, dla których mężczyznom trudno jest trwać w głębokiej relacji przyjaźni jest homofobia i to jest czynnik chyba najsilniejszy homofobia jako czynnik hamujący okazywanie uczuć wobec innych mężczyzn jeszcze do tego wrócimy na czwartym miejscu pojawia się po prostu brak pozytywnych wzorców męskich bliskości faktycznie no i już nie działają na dzisiejszych przyjaciół mężczyzn wzorce ze starożytności ze średniowiecza renesansu czy nawet właśnie teraz literatury popularnej początków dwudziestego wieku dzisiaj brakuje tego typu wzorców efekt finalny jest taki, że mężczyznom po prostu brakuje przyjaźń itp jak pisze psycholog Daniel Levinson to co mężczyźni dzisiaj mówią o przyjaźni to głównie o jej niedostatku i braku jej nieobecności Daniel Levinson pisze tak nieco generalizując powiedzielibyśmy, że amerykańscy mężczyźni rzadko doświadczają bliskiej przyjaźni z mężczyzną lub kobieta często brak jest wyraźne różnice pomiędzy przyjacielem, a znajomym mężczyzna może mieć dobrze rozbudowaną sieć kontaktów społecznych w ramach, której utrzymuje on przyjacielskie relacje z wieloma mężczyznami i może z kilkoma kobietami na ogół jednak większość mężczyzn niema bliskiego przyjaciela w rodzaju osoby, którą mile wspominają z czasów dzieciństwa lub młodości ktoś mógłby teraz się zapytać no i co z tego prawdziwy facet sobie radzi sam nie potrzebuje wypłukiwać się w ramach przyjaciela no i tutaj też nauka przynosi nam odpowiedź na to pytanie poco nam w ogóle przyjaźń czy mężczyźni naprawdę tracą coś na wtłoczeniu ich stereotyp maczała no Otóż okazuje się, że przyjaźnie styl bardzo potrzebna dla naszego zdrowia emocjonalnego dla naszego zdrowia psychicznego przyjaźń poczucie głębokiej relacji z kimś bliskim, ale właśnie nie tej relacji romantycznej może nam nawet pomóc w postrzeganiu naszych życiowych problemów tutaj mam namyśli przede wszystkim eksperyment psychologiczny na grupie studentów studiów tak Uniwersytetu Virginia, gdzie wyposażono te osoby w ciężkie plecaki postawiono przed stromym wzgórzem i poproszono o ocenę na ile trudno będzie wpięcie się wdrapanie na to wzgórze poproszono o ocenę stromizny tej góry jednocześnie to osoby były różnie poustawiane niektóre z nich były blisko w sensie fizycznym ze swoimi przyjaciółmi inne były ze znajomymi, a jeszcze inny po prostu samotnie, by były stawiane u podnóża tej góry i wszystkim z nich zadano to samo pytanie jak stroma z góry, na którą w tym ciężkim plecakiem musicie wejść jak się pewnie państwo domyślają im bliżej danej osoby stał przyjaciel czy przyjaciółka tym mniej stromy wydawało się wzgórze, na którym należał się wdrapać stąd grupa badaczy, która przeprowadza ten eksperyment 2 psychologów i 2 3 porażki doszli do wniosku, że poczucie bliskości poczucie trwania w relacji jest pewnego rodzaju trwały naszym zasobem trwałym zasobem emocjonalnym psychicznym, który umożliwia nam postrzeganie przeszkód jako łatwiejszych do pokonania, a przez to faktycznie mniej problematyczne przechodzenie przez proces ich pokonywania itd jeśli przekonałam słuchających nas mężczyznę, że przyjaźni jest Warta Zachodu, że warto odbić męską przyjaźń dzisiejszym popkulturze dzisiejszym wyobrażeniom o samotnym twardym i niezależnym emocjonalnym mężczyźnie to możemy przyjrzeć się kolejnym szczegółowym dotyczącym przyjaźni szczegółom, które przynosi nauka głównie psychologia w autor książki, od której zaczęłam książki społeczeństwo genderowe Majkel Kimel oczywiście żaden sposób nie neguje, że przyjaźń kobieca przyjaźń męska czym się różni, ale właśnie przestrzega przed tym, żeby nie przeszacować tych różnic no bo jest przecież mnóstwo innych czynników, które wpływają na to jacy jesteśmy cała gama czynników społecznych ekonomicznych kulturowych wszystko to co kształtuje nasze środowisko społeczne nasze środowisko jako jednostki zanurzonej w pewnym kontekście kulturowym i chociaż w ramach tej całej gamy czynników społecznych można oczywiście wyróżnić tylko te dotyczące płci i w ramach tych czynników można oczywiście zauważyć pewne różnice w sposobie w jaki kobiety mężczyźni się przyjaźnią to jak utrzymuje Majkel Kimel jest znacznie więcej podobieńst w między kobietami mężczyznami niż różnice właśnie w tym sposobie utrzymywania relacji mało tego okazuje się, że te niewielkie istniejące różnice w wyraźny sposób się zmniejszają, a nawet potrafią zaniknąć w miarę jak rośnie siła danej relacji danej zażyłości danej przyjaźni i w miarę jak wydłuża się czas jej trwania przerw to co zatem wiemy z badań większość z nas 7 5 % kobiet i 6 5 % mężczyzn wybieramy najlepszego przyjaciela kogoś tej samej płci większość z nas również szuka do takiej bliskiej relacji kogoś o podobnych cechach zarówno kobiety jak mężczyźni mają tutaj podobne wskaźniki zażyłości nie ma tutaj wielkich różnic, a my kalki my ze względu na długie doświadczenie wykładowcy dzieli się z nami również swoim doświadczeniem akademickim i pokazuje jak te zmiany te wyobrażenia dotyczące przyjaźni zmieniają się nawet dekady na dekadę, a nie tylko z epoki epoka przed do czasu eksperyment, który prowadzi od wielu wielu lat lubi zadawać swoim studentom pytanie z kim lepiej się przyjaźnić z mężczyzną czy z kobietą i dlaczego to pytanie pada od 2 0 lat na sali wykładowej jeszcze w latach 80 tych 9 większość kobiet mężczyzn odpowiadała, że na przyjaciela raczej nadaje się kobieta ani mężczyzna studenci studentki argumentowali to tak, że kobiety są bardziej uczciwe, że kobiety mówiąc naprawdę czują, że w obecności dziewczyny naprawdę można wyrazić szczerze bezpiecznie swoje uczucia i że relacja dziewczyn skala daje dużo więcej bliskości tymczasem mniej więcej około 2000 roku z biegiem kolejnych lat ma wielki bal zaczął zauważać zmianę tego trendu na kobiety mężczyźni podzielili się mniej więcej po połowie w swoich odpowiedziach apotem około 20 0 8 roku Majkel Kimel zanotował nieznaczną już większości zarówno kobiet mężczyzn, którzy stwierdzali, że to mężczyźni bardziej nadają się na przyjaciół argumentowane tym razem to było tak, że mężczyźni cienie oceniają, że kobiety to się potrafią tylko kłócić, że przy mężczyźnie można się zrelaksować, czyli krótko, mówiąc że przy mężczyźnie można się zrelaksować bez oceniania i tutaj dochodzimy do podstawy tych wszystkich różnic tych wszystkich kulturowych przez stulecia różnych wyobrażeń o przyjaźni majtek my mówi po prostu, że nikt nie jest nie było tak, że kobiety czy mężczyźni są lepszymi lub gorszymi przyjaciółmi po prostu w różnych epokach zmieniają się kryteria którymi mierzymy jakość naszych przyjaźni i o ile czasem to jest otwartość emocjonalna o tyle innym razem może to być możliwość takiego właśnie z chronicznego relaksu, bo jak to w ogóle możliwe, że w ciągu dziesięciolecia nasze wyobrażenie o przyjaźni tak bardzo może się zmienić jak to możliwe, że 1 wykładowca w ciągu 20 30 lat pracy zbiera tak różnorodne żniwo różnorodne odpowiedzi na pytanie, skąd się lepiej przyjaźnić z mężczyzną czy kobietą tutaj Majkel Kimel przytacza różnego rodzaju przykładem narracji popkulturowej wpływów różnego rodzaju filmów książek i mitów, które te książki czy filmy i popularyzację i wzmacniają oczywiście jeśli chodzi o przyjaźni to tutaj największy i impakt wbudowaniu takiego społecznego wyobrażenia o tym, czym ta przyjaźń jest jest też film, kiedy Harry poznał w sali z osiemdziesiątego dziewiątego roku już do kultowych przeszedł słynny dialog między Harrym na sali o tym czy przyjaźni między kobietą mężczyzną w ogóle jest możliwa my tylko my pisze tak, że ci ludzie, którzy byli młodzi wtedy, kiedy film był popularny ci ludzie, którzy wychowywali się w jakimś sensie na tym filmie albo po prostu w epoce, której ten film był emanacją to ci ludzie zazwyczaj uważali, że różnica płci jednak staje na drodze prawdziwej przyjaźni natomiast dzisiaj my korki mamy do czynienia z dziećmi tych osób i pisze tak wasi rodzice jeśli są mniej więcej w moim wieku należą prawdopodobnie do pokolenia, kiedy Harry poznał w sali i uważają takie kary, że kobiety mężczyźni nie mogą być przyjaciółmi, a jak wiele spośród was, że rzeczywiście nie ma dobrego przyjaciela lub przyjaciółki innej płci jeśli przypominacie moich studentów nie ma takiej osoby niemal każdy ma dobrego przyjaciela lub przyjaciółka innej płci i tu jeszcze autor zasila dodał, że aby, o ile dzisiaj właśnie zauważa, że niemal każdy jego student jest jakieś dobre neutralnej erotycznie relacji z osobą przeciwnej płci to wtedy właśnie, kiedy film, kiedy Harry poznał sali święcił triumfy tylko 20 % odpowiadało twierdząco na pytanie czy przyjaźni się z osobą płci przeciwnej, czyli oprócz tych wszystkich kwestii, o których wcześniej wspomina Makarkin, który mogą mieć wpły w na nasze przyjaźnie absolutnie nie tylko płeć w szczególności nie tylko płeć kulturowa, by nie tylko klasa społeczna nie tylko doświadczenia emocjonalne nie tylko wiek i stan cywilny, ale właśnie również mit popkulturowe, które potrafią być niezwykle silne i na lata zrobić z nas wyobrażenie takich czy innych kwestii to chciałbym wrócić do kwestii Homofobii, bo ta męska wersja Homofobii wydaje się być największym zagrożeniem współczesnym dla dzisiejszej przyjaźni między mężczyznami jak się okazuje i jak wynika zbadań homofobia praktycznie nie istnieje w przypadku przyjaźni kobiecych nie ma najmniejszego problemu najmniejszego lęku związanego z relacją bliską przyjacielską między kobietą heteroseksualną homoseksualną natomiast mężczyznom Homo fobia rzuca cień na relacje między nimi jest czymś więcej niż w takim jury racjonalnym strachem czy nienawiść do osób homoseksualnych tutaj pojawia się taka obawa, że można zostać odebrane przez otoczenie jako osoba homoseksualna w momencie, kiedy się ma dobrego kumpla może zbyt dobrego jak pisze autor również badania nad przyjaźnią same badania, by wywołują tego typu reakcje w momencie, kiedy 1 czy drugi psycholog poszukuje różnych informacji na temat przyjaźni męskich natychmiast wywołuje widmo homoseksualności zaraz ktoś pyta zaraz ktoś łączy przyjaźń z Homo seksualnością i to jest właśnie bardzo potrzebne wśród mężczyzn w ta obawa, że heteroseksualni faceci mogą okazać się gejami no i to się kończy właśnie takim ograniczeniem ekspresji w relacji ograniczenie ekspresji fizycznej ekspresji emocjonalnej jakimś też ograniczeniem kompetencji komunikacyjnych ograniczeniem zdolności do wyrażania uczuć Majkel Kima uchwycił moment, w którym to się dzieje, w którym mężczyźni zaczynają bać się przyjaźnić się między sobą przytacza studium Etnograficzne dotyczące chłopców nastolatków, które obejmowało również zagadnienie przyjaźni jak się okazuje do piętnastego roku życia chłopcy są w stanie mówić o bardzo bliskiej zażyłości ze swoimi kolegami 1 z nich piętnastolatek właśnie swojego najbliższego przyjaciela pisał tak bez względu na to co się stanie mogę na niego liczyć cokolwiek byśmy powiedzieli lub zrobili cokolwiek bym zrobił lub powiedział nie wpłynęłoby to na naszą bliskość tak on jest jedyną osobą, jaką znam, z którą nie zamierzam nigdy nie mieć relacji rozumiesz tak nasza relacja nigdy się nie zmieni kochamy się jesteśmy zgodni co do naszych uczuć osób i ten wiek 15 lat jest właśnie taką cezurą, kiedy takie słowa mogą paść po raz ostatni w ostatnich latach szkoły średniej ceny się zmienia większość chłopców większość nastolatków traci tę głęboką prawdziwą przyjaźń jeśli zdarzyło się nawiązać traci z poczuciem żalu z taką świadomością, że coś bezpowrotnie mija, ale za to właśnie chroniony jest ten wizerunek prawdziwego faceta chroniona jest hetero seksualność i to jest właśnie powód, dla którego to stopniowe ograniczanie męskich przyjaźni na miejsce nie ma to nic wspólnego z jakąś nierównowagą hormonalną jakąś chemią mózgu nastolatka z jakimś czynnikiem ewolucyjnym te związane z czysto znoszą dwudziesto dwudziesto pierwszo wieczną teraz obecną kulturą homofobiczne i związane ze strachem przed tym, że zostaniesz odebranym jako maminsynek jako gej jako chłopak z kobiecymi cechami dlatego właśnie te przyjaźnie późno nastoletnie się rozpadają czy tracone intensywności, bo chłopcy decydują się ze względu na presję kultury ze względu na model Macio wolą stracić bliskość niż stracić w swoim pojęciu twarz, gdyby ktoś mógłby się zastanawiać co wspólnego z tym wszystkim feminizm, dlaczego taki temat pojawił się spotka ściema co banki pokażcie feministycznym po prostu chciałem pokazać jak bardzo stereotypy potrafią być krzywdząca nie tylko krzywdząca kobiety nie tylko ograniczające podmiotowość kobiet samorealizacji kobiet, ale w tym przypadku, którym dzisiaj mówi my stereotypy są ogromnie krzywdzące dla mężczyzn przede wszystkim dla młodych mężczyzn, którzy w pewnym momencie tracą bardzo ważną płaszczyzną swoich relacji wyniki badań dotyczące przyjaźni męskich przyjaźni chłopców nastoletnich są też doskonałą okazją do tego, żeby przypomnieć sobie jeszcze raz, o co tak naprawdę chodzi w badaniach gender, o co tak naprawdę chodzi w rozumieniu płci kulturowej sam Mankell Kimel pisze tak w nowym stuleciu w nowym Tysiącleciu społeczeństwo genderowe nie dąży do tego, aby kobiety mężczyźni stawali się coraz bardziej podobni, lecz raczej, by stawali się oni bardziej równi, aby cechy zachowania określane dotychczas jako męskie kobiece kompetencjach współczucie ambicja i uczucie określane były wyraźnie jako ludzkość je dostępne zarówno dla kobiet i dla mężczyzn, którzy są wystarczająco dorośli, żeby je przyjąć życzę wszystkim mężczyznom, którzy dzisiaj na słuchaniu tym, którzy tęsknią za prawdziwą głęboką przyjaźń z innym facetem odwagi siły do tego, żeby mnie miłościwie panujący nam stereotypy maczała kawałek po kawałku obalać, bo to był kolejny odcinek spotkań z tu o emancypacji taki zapraszam państwa do korespondencji pod adresem emancypacji kim małpa to Krupka FM, a ja jestem z państwem za tydzień jak zawsze w piątek wieczorem do osuszenia Hanna Zielińska zawsze w piątek po dwudziestej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EMANCYPANTKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!