REKLAMA

Polskie Wojska pancerne w 20-lecie międzywojenne (powtórka)

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-05-05 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest powtórka dzień dobry Krzysztof Woźniak audycja zmotoryzowani Tomasz Rybicki narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Tomaszu dzień dobry państwu w nich dalej jesteśmy w świecie wojski pojazdów wojskowych w poprzednim odcinku omówiliśmy na temat polskiej myśli jednak udoskonalania konstrukcji jest zakupionych u innych winnych krajach no ale powiedzieliśmy, że były tancerki w KSC broniliśmy już sporych rozmiarów czołg 7 TP, ale nie bardzo interesuje czy trzeba było Rozwiń » być sprawnym, żeby tym wszystkim kierować nowo samochód to wiadomo już w latach dwudziestych kierownica zwykła były już padały już to wszystko zostało ułatwione ma tutaj wsiadał do takiego olbrzymiego pojazdu i co kierownica była w ZEA były specjalne drążki sterownicze oczywiście osobom specjalne umiejętności, żeby tym kierować, ale już tonie było największym problemem największym problemem było to, że nie było sprawnej wentylacji elektrycznych i w tym co zawsze było duszno, a żeby osłonić przed kulami wrogów trzeba mówić nawet utwory wizy albo ze specjalnymi szkłami pancernymi albo tak cienkie, żeby kluby od pocisku nie był w stanie tego przewidzieć, kto pierwszy w tych czołgach nie było teleskopów mnie nie z Izraela nie było były one na przestój się patrzyło ale, ale długów za 2 i to było wielkim problemem, bo chciał mu nagrzane od silnika pancerz nagrzana przewodził każdy wystrzelony pocisk również dawał pewną ilość gazów, które również dostawało się do wnętrza co było w tej atmosferze ten pojazd prowadzić nie było łatwe wiadomo nie było systemu wspomagania zresztą myślę, że Stal starsi słuchacze pamiętają również takie samochody jak gaz 6 9 Żuk, który też nie było systemu wspomagania i trzeba było kierownicą chęć dzisiaj rzeczy chciał zahamować samowolę będą naprawdę nacisnąć bardzo się mocno z kasą, bo w tych czołgach wszystko mechanicznie bez wspomagania no i całą jej trochę siłę i doświadczenia, żeby go opanować tak myślę w łatwy sposób można było wyczekując reakcji w końcu ta załoga przed dużą i porządnie, żeby ich wyeliminować taki czołg czy to walki szły już na tyle szybko przyciąga rzecz, że nie było potrzeby oczekiwania i właśnie takiej opozycyjnej walki sprawdzanie jak długo ta załoga wytrzyma w tym, bo jest nieco bibuły opowiadają bardzo drogimi kosztownymi i cennymi dlatego zawsze do każdego czołgu była przypisana grupa żołnierzy, osłaniając go kochali poza tym doktryny nakazywały pełne warunki walki to zdarzenie jest działaniem do lasu po lesie bardzo łatwo obejść czołg i go unieruchomić działanie czołgów było ściśle opisane jak jak może być terenu w czwartym osłona żołnierze, dlatego że wystarczy, że 1 sprawny odważny żołnierz podbiegł od tyłu i przyczepił materiał wybuchowy rzucił granat czołg muszą być osłaniany, więc to była cała doktryna korzystania z czołgu na polu walki, o ile fabryk w Polsce zajmowało się konstruowaniu w ogóle pojazdów pancernych w udzie strzelać mógł wojenny mówiliśmy kiedyś na pewno fabryka w Ursusie, choć na początku ona wcale nie bał sosem, a ona na worku były polskie zakłady i Leo koncern państwowy zakład inżynierii tam głównie powstawały czołgi to był koncern skupiający kilka zakładów głównym zakładem produkcyjnym czołgu był właśnie Ursus i one tam tam powstawał duży kompleks wcześniej produkowano tam ciężarówki później przerzucono się głównie na broń pancerną, a ciężarówki powstawały w Warszawie na Grochowie były to modelarzy z 2 1 świata to ogromny problem, dlatego że tam było kilka hal produkcyjnych i tam właśnie powstawał i angielski 7 TP byłych osób uzupełniamy w radzie konstrukt ach, Boże bogów na producentach pojazdów była realizowana w Ursusie wozy pancerne to takie dziś cisza opancerzone tankietki jest audi to 1 rzecz, ale przecież Polska armia musiała jakoś dowozić żołnierzy chociażby na poligony do ćwiczeń nie tylko o tymi pojazdami bojowymi opancerzonymi żyliśmy co szkoły Sokoły to Motor John Leahy soku z technologią bardziej związane i najbardziej chyba utożsamiane z polskim wojskiem w dwudziestoleciu międzywojennym, ale nie do końca, dlatego że dla 3 motocykli pierwszym motocyklem po co w SM 5 5 i była to konstrukcja, która została rozpoczęta i produkcję w 19 2 9 roku wzorowana była na motocyklach amerykańskich okazała się jednak wcale na ożył problem polegał w tym, że kopiowano, ale chyba gdzieś w tym kopiowano kopiowaniu popełniono parę błędów do tego ową metale, których używam obudowy też nie były najlepsze i po wyprodukowaniu Kostuch 50 egzemplarzy okazało się, że oferta jest bardzo bardzo zawodne i motocykl pasował włos nie podobało się właśnie duży ciężki z wózkiem mówi, ale jednocześnie mobilne, a więc chaos, więc ze bardzo podobny powstał ser Wa SN z 11 był właśnie ten, który później został handlową nazwany Sokół 1000 duże filmy z układem cylindrów wał w 1000 cm z wózkiem bocznym i ten pojazd produkowany głównie dla wojska to była taka największą motocyklową i Coma wojska 30 06 . roku i wojskową zauważył, że brak iłów trochę bardziej uniwersalnego motocykla i tym momencie rozpoczęto produkcję Sokoła szajs jednocylindrowy ego nieco słabszego pojazdu, ale ich lżejszego bardziej nadającego się i dojazdy i solą i z wózkiem bocznym znajdą, bo to Sokoły wojskowe przy czym Sokół 1000 w sprzedaży trafią tylko do wojska na rynek cywilny trafiło niewiele przypadków Sokoła Siejka produkcja była większa zapotrzebowanie wojska mniejsze, bo był to, bo Tusk uzupełniający, więc dużo tych osób trafiło na rynek cywilny, który nie jest z Jerzym Barańskim pamiętam, że mówiliśmy, że Polska jako Polska na początku to wcale samochody nie zmotoryzowany tylko właśnie motocykla, bo dzięki tej myśli motocyklowej to szybciej wchodziło na rynek właśnie ten ogólny dla obywateli dzięki temu ludzie się przemieszczali już pod koniec dwudziestolecia międzywojennego można było przejechać z Warszawy do Gdańska na wakacje nawet, pakując teatry muszą mieć świadomość jak wyglądało to dwudziestolecie międzywojenne w Polsce odczuwasz to był czas dwudziesty pierwsze roku, kiedy zakończyliśmy działania wojenne do 30 01 . roku był to czas rozwoju 30 01 . roku zapanował w Polsce wielki kryzys i te działania, które były realizowane między 30 01 . a 30 05. były to głównie działania, które finansowało państwo prywatna działalność została prawie wprowadzone do naprawy niewielkiego procentu w porównaniu do tego co było wcześniej z 30 05 . roku po szkole zdało się o krzyż już dość dynamiczny wzrost pokryzysowej wzrost ekonomiczny pokryzysowe miało to do siebie, że na wykresie strzelały mocno w górę strzelały mocno w górę dla fabryki dla firm, ale również dla normalnych ludzi zaczęło to więcej zarabiać więcej pieniędzy na rynku, więc pojawił się rozbolała podsumowanie jasno i to dostrzegły firmy produkujące motocykle klasy to takie ówczesne motorowery i w latach 3 6 3 0 powstało bardzo dużo montowni właśnie takich pojazdów, które najbardziej mu bardzo mało wtedy Polskę, ale wracając do pojazdów wojskowych, bo do nas teraz głównie interesuje, czyli właśnie z wojska wyszła ta myśl taka Motocyklowa była to przyczepa z boku, ale ten motocykl muszą być bardzo stabilny, żeby coś trafić, bo karabiny były zakładane na remontach badania celności strzelania z karabinu czy to z wózka bocznego czy motocykla to Włosi w czasie drugiej wojny próbowali coś takiego robić no to buntować karabin na środku kierownicy i żołnierz miał jechać 1 ręką prowadzi drużynę miał strzelać były na poziomie 5 dół 7 % celności, więc okazał się pomysł zupełnie nietrafiony to był inny pomysł można było jechać i w momencie zatrzymania się strzelać i przez miasto do mu strzelanie w czasie jazdy było to po prostu tylko wyrzucanie KUL, ale o żaby i celności mowy, by się mogło znieść upał trochę moją wizję tego co widziałem w filmach różnych wojennych zachowała firma może nas jest możliwa jest tych tych filmach oczywiście za czasów drugiej wojny światowej wizje George w mózg działa Navarony czy też innego rodzaju takie filmy działać na tych motocyklach, bo taka ma być wielkie rondo całkiem celnie strzelali oczywiście mnie, więc rozumiem że, gdy motocykl to bardziej takie były są bardzo też piechoty dochodziło transport wjazd i o sprawy łączności to było ważne czasami z opłat za potrzebą zaopatrzeniem, bo na Orawie wózka bocznym można było zbudować Platformę, która dowoziła amunicję można było również zrobisz to mało co pewien sposób transportować rannych w czasie pierwszej wojny konstruowano specjalne lawety, na których przewożono 2 rannych 1 na drogie, więc poszukiwano tego miejsca to musimy pamiętać, że lata dwudzieste lata trzydzieste był to cały czas czas pionierski dla motoryzacji zastanawia się i jak można, by wykorzystać motocykle samochody i jakby widział to rymowanka albo drugiej wojnie, ale to nie tylko u nas po całym świecie sprawdzano na staż motocykle okazało się, że w czasie drugiej wojny wymyślono jeszcze lepszy pojazd czy liczba Lisa i okazało się, że lata 5 0 8 był na odwagę temu mogły wojsko motocykl kino dostało tam kilka egzemplarzy, które potrzebne były dla kurierów czy do jakichkolwiek innych celów, ale do działań bojowych raczej wolną wolę i terenówki no właśnie Annę motocykle mamy za sobą czołgi wozy opancerzone za sobą, ale tak jak powiedziałem wojska w jaki sposób to trzeba było przewozić n p. wstecz samochody ciężarowe czy w wojsku polskim już tamtych czasów konstruował Equisse Rosja Nowa Zelandia fabryka, która była najpierw był Ursus, a które były produkowane pod Warszawą w Czechowicach, a później 30 05. roku, gdy ruszyła fabryka fiata polskiego fiata pierwszym autem, które tam odwiedzał był to samochód ciężarowy z ISO 2 1, więc to był to było albo podstawowa ciężarówka wojska polskiego licencja fiata dała mu w ogóle dużo ciekawych szans, dlatego że w podstawie w parze fiata 50 8 zaczęły powstawać bardzo ciekawe konstrukcje również dla wojska 1 z nich były łaziki wojskowe powstały 2 wersje łazików wersja pierwsza z młodszym z krótkimi błotnikami przednimi i wersja druga z błotnikami dłuższymi, które były specjalne wnęki na koła zapasowe samochody typowo terenowe bardzo proste i 1 z nich problemem było to, że nie miały napędu 4 strona 4 domów czy przy ówczesnym stały zarząd dróg w TEU TEU to przystanie ówczesnych naszych dróg, bo było bardzo bardzo potrzebne trzydziestym ósmy roku powstawał dopiero po to, typowy i mogliśmy zobaczyć jak pojeździmy, a te pierwsze prototypy były w jaki sposób opancerzone czy tam jednak chodziło o to, żeby ten pojazd się jak najszybciej przedostał skontrolowano udzielają wojskowe łaziki były jak najlżejszego nam się usuwano drzwi były dość siedzenia ewentualnie pasy przegra dające, żeby kierowca, który się bujnie nałóg nie wypada maksymalnie obciążone nie było napędu 4 na 4, więc staramy się maksymalnie odciążyć i jak gdyby ten trend, który widzieliśmy w fiacie 50 8 łazienek był kontynuowany w czasie drugiej wojny światowej przez Niemców, bo jeżeli spojrzymy na volkswagena Cadel Evans 8 2 3 do takiego typowego kibel wagę nawet nową silnie płyta podłogowa silnik z tyłu trochę blach z boku i takie proste jeździło kończąc już pewien sposób, by historia polskich wojsk tych zmotoryzowanych tak to nazwijmy go nie tylko pancerne, ale w ogóle ich samochody i przecież już oddzielne aukcje musiał być w Elblągu ludzie też musi być wyszkoleni do kierowania wszystkimi tym na jaworznickie dostaliśmy jeszcze rano w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych został dużo osób wspomina, że druga wojna światowa zaczęła być wolno mu samochodową motoryzacyjną i w momencie, kiedy ruszał front wschodni i zachodniej mieliśmy właśnie pogląd, że były samochody, a nie było komu ich prowadzić przy czym na froncie zachodnim poradzą sobie przez masowe szkolenie na froncie wschodnim cały czas było wielkim wielkim problemem dla zachodnich był bardziej przygotowane, jeżeli chodzi oto myśl motoryzacyjną wzorowane w ogóle do działań nowej Rosjanie po prostu starali się zalać wroga, a liczbą ludzi a, a 1 front zachodni szanował życie ludzkie wiedział, że sprawność wyszkolenie zapewni mniejsze straty to takie mówię kończąc to nic w tym okresie 30 09. roku to polskie wojska motoryzacyjne pancerne, na jaką siłę uderzeniową mniej więcej były przygotowane na pewno nie były przygotowane na taką siłę, jaką zaoferowali Niemcy, dlatego że musimy pamiętać, że Niemcy były krajem większym bogatszym ich krajem, który na dobrą formę od roku 30 04. 30 05. przygotowywał się do wojny nie było fanaberia Hitlera, że pobiją Małysza nadal dość tak on po 30 04 . roku realizował politykę wojny wielka wojna będzie zresztą widać to posunięcie jak chociażby unifikacja części fabryk produkujących pojazdy dwu różnych koncern i grunty w fabrykach często konkurencyjnych tam nie było rynku wolnego tam hitem narzucał cel, który zapala oby zrealizowało się wolna my do tego dach i pochodziliśmy być może byłoby to inaczej, gdyby dane nam było jeszcze za dwa-trzy lata przez spółkę, choć w grę ekonomia ekonomia, która zaszła bardzo się poprawiać po podbiciu pokryzysowym zabrakło nam po prostu dwóch-trzech lat, żebyśmy byli silni i bardziej sprawni, stawiając czoła Niemcom na dzisiaj kończymy Tomasz Rybicki Narodowemu z Home techniki kwestowali jak ostrzenia za tydzień dziękujemy to jest Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA