REKLAMA

Strzępka i Demirski przenoszą na scenę "Króla" Twardocha

A teraz na poważnie
Data emisji:
2018-05-07 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:42 min.
Udostępnij:

Monika Strzępka i Paweł Demirski podjęli się scenicznej adaptacji Szczepana Twardocha "Król", której premierę zaplanowano 18 maja w warszawskim Teatrze Polskim. Rozwiń »

Mikołaj Lizut pyta swoich gości, czy dostrzegają analogię między Polską współczesną, a polską przedwojenną narysowaną przez Szczepana Twardocha? Czy też może czasy są takie, że publiczność wynajduje analogie nawet tam, gdzie twórcy spektaklu ich nie umieścili? Czy z teatru można wynieść coś nowego, czy też po spektaklu widz raczej wychodzi utwierdzony w swoich zapatrywaniach?

O tym wszystkim opowiedzą Monika Strzępka i Paweł Demirski w audycji A teraz na poważnie. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut, witam państwa bardzo serdecznie, a w studio goście: Monika Strzępka, reżyserka, dzień dobry państwu i Paweł Demirski, dramatopisarz, witam serdecznie, dzień dobry. Spotykamy się, ponieważ 18 maja w warszawskim Teatrze Polskim premiera spektaklu "Król" według bestsellerowej powieści Szczepana Twardocha. Ta opowieść rzeczywiście to była sensacja w tym sensie, że sprzedała się niezwykle dobrze. Można ją przeczytać na bardzo wiele sposobów, chyba? Znaczy trochę to jest taka retro- gangsterska opowieść, polska odpowiedź na "Once upon a time in America". Można ją przeczytać jako taką impresję o Polsce przedwojennej, o podziałach etnicznych, o podziałach politycznych, ale też jako taki bardzo osobisty dramat - o zbrodni i poczuciu winy, karze. Ciekaw jestem, jak wy to przeczytaliście do tej adaptacji. Rozwiń »
My poszliśmy, bardzo myślę, za autorem i chyba w swoim zawodowym życiu nigdy nie byliśmy w takiej sytuacji w oczy wspólnym zawodowym Paweł nie da to wynik tej powieści Anię, a ja raczej realizuje te akty powołania dotacje, a teatr jest takim przypadkiem takim miejscem ich, że trudno o trud jak trudno to co nie myśleć o tym, że jesteśmy dzisiaj szansę dzieje dzisiaj i w dni od myślę, że chyba największa praca nad tym przedstawieniem testu tym czym największa, ale jakaś taka ważna, żeby inni, żeby mieć świadomość, że dzisiaj do 7 50 osób siedzi na widowni i ogląda przedstawienie na podstawie tej powieści i to jest dane ważne, gdyż mogłoby 

Szkoda, żeby obcinać jakich, bo to już jakiś taki właśnie tą rzeczą tylko widziałeś w te wątki historii w tej adaptacji rzeczywiście staramy się, by wszyscy robić z tych, a nie wiem jeszcze będzie trwał przestawienie ale, żeby na scenie było, jakby z jak najwięcej tego co Szczepan Twardoch napisał tej powieści, czyli jak grzyby w cała całe bogactwo tej powieści gość staramy się oddać realne w ja staram się tej adaptacji na interes teraz staram się tego zrobić przedstawić 

Oczywiście nie sposób uciec od pytania o analogie po wieści 1937. roku i dobrze pamiętam, w czym dla was ona siedzi i za tych źródeł szans na ligowe nie później tak efektownie, ale dla główny nurt dramatu logiczne to 37 rok rok wielkich konfliktów pomiędzy fascynująco o prawą stroną sceny politycznej no ma on w PSL dawną frakcją rewolucyjną to wszystko się dzieje na ulicy obie strony mają swoje za pazurami tak to chyba można chyba powiedzieć to znaczy przynajmniej tak wynika z powieści Szczepana w OPS w takt powiem to taki sznyt gangsterskich zaś prawa strona po prostu wprost nawiązuje do do Hitlera, lecz wystarczy w planach są czytelne analogie między współczesną polską, a to opisano wszyscy pana i wymianie lubi mówić analogie chęć, by raz są, ale ich nie ma takich naprawdę to jest to czy wiesz nie da się ze sceny, gdy porównać z kim podzielić uwagami Gianna loggia to jest po stronie widza jak to on to chce tak czytać to zresztą bardzo ciekawe zagadnienie jak lwice reaguje, w jakich czasach na co w teatrze to jest naprawdę godne takiej poważnej obserwacji często bywa także czasem do tego stopnia nie sprzyjają artystom, że po prostu pewnych rzeczy nawet nie chcę powiedzieć, ale są tak słyszalny czy słyszane i pan, że publiczność czyta nawet więcej niż nie chodzi o to, że więcej bagaży rzeczy ta wspak n p . bywa że gdy dowód NATO nie jest oczywiście temat na dzisiaj na te dyskusje na naszą krótką, ale my typ, ponieważ często zajmujemy się w teatrze takimi takimi tematami jak byśmy nie kontrowersyjne wątki to w inne mamy okazję obserwować czy po prostu w gruncie rzeczy rzadko jest także przychodzą do teatru ludzie, którzy wychodzą z czymś, z czym do tego tak nie przyszli i często się n p . potwierdzają w swoich poglądach taki sposób, że postać, która te poglądy reprezentuje Anima to żadnego związku z wydźwiękiem przedstawienia mu LO ni to biorą 1 do 1, a i tak dla przykładu, bo nikt nie miało jak nie idą miał namyśli, mówiąc że publiczność czyta to co chce przeczytać el Nino, a wraz z Łodzi oraz podziać znaczy, że z teatru na ogół nie wychodzi się z niczym nas dla tych uczciwych tylko pół ja rozumiem, że to jest jakoś tam podbijamy co już to co już przyjęła tak tak demony natury, że często tak się zdarza, aby nasze przedstawienia przychodzili ludzie tam jacyś krytycy z prawej strony z lewej strony i obaj wychodzili zadowoleni, bo myśleli, że to efekt był potwierdzeniem już ich w ich sytuacji jakiś relikt tak jak i 3 zlote tak naprawdę radykalni blisko środka tylko w LM z każdej strony no i liga wspomniał też, że bywają czasem zła dla artystów ciekaw jestem jak oceniacie nasze czasy chętnym wypadły syf i wymowne milczenie chciałam zrobić, a nawet niemożliwe dla innych niż redaktor wierzy w purpurze chórek w Czechach na wieś powoli odchodzi trener na razie żadnych potwierdzeń MF spływa z rezolucją ONZ Adolf Hitler i czy Janie czy to jest do nas pytanie no i jak się nie czuje dobrze go in nie chcę mówić ogólnie chcą mieć po prostu o takiej sytuacji, które nas spotkała, mimo że my jesteśmy tzw. grube frytki w tym akwarium w niewielkim teatralnym, a jak wiadomo tylko tych grup rybki przeżywają najdłużej natomiast właściwie w DF wciągu 1 , 5 roku straciliśmy 12 podstawowym miejscem pracy dzięki ich praw partii rządzącej i ministrowi kultury i dziedzictwa Narodowego czy teatr Polski we Wrocławiu i teatr stary w Krakowie i 2 wspaniałe teatry są wspaniałymi zespołami, a inna jest no cóż teraz jesteśmy ciągle jesteśmy w żałobie potyka się po prostu inna taka też kontuzje narzekają, bo kocha Monikę mówią druga rzecz się czegoś tak rychło problematyczna ta rzeczywistość w ogóle polityczna w Polsce zrobiło się w kosztach mebel jest z własną straty rok, choć strasznie trudno jest teraz zrobić w jakieś prześmiewcze przedstawienie o tym co się dzieje, bo tego co się dzieje to mnie się do tego przedstawienia pod szef też cały czas prosto w klasie MX, gdzie leży w istotny cel jest biotechnologicznych jest adres do Radia i rozmawialiśmy o tym, że Macierewicz chce zburzyć pałac kultury i postawić tam kurki identyczną matkę boską na kolumienkach śmieszne to jest taki pomysł z komedii najprostszy wybór jest wynajęcie listy Teresy Liszcz czas namysłu refleksji w jaki sposób w ogóle o tym, świecie opowiadać o tym fakcie opowiada w jaki sposób auto karykaturalnym, czyli ten król to jest no bo wszystkie nasze realizacje są tak przynajmniej coś co definiuje, że to są też tak to tzw. przedsięwzięcie zaangażowane to znaczy że, że kontekst polityczny jest tutaj czy społeczne jest niezwykle ważny znak, że to jest to co w 2 3 SA chyba najbardziej interesuje my tutaj znowu wracam do tej analogii to znaczy do szukania analogii między polską, a do 30 07 . roku taką, jaką mają w Elblągu kreśli Szczepan to oczywiście jest też powieść prawda, a polską 2 80 6 takie uważam, że nagranie budowanie analogii jest dosyć karkołomny zjazd gdzieniegdzie alians z analizy w jakim takim trochę kulawym nadmiar narzędzie ciężko stres jest to jedyne co możemy powiedzieć także powiedzieć, że w Eugene, a wolny ogromnie się podoba w tej powieści i zawarliśmy w adaptacji do nich zawrzemy przedstawienie, czyli wszystkie wątki antyfaszystowskie rząd już nacjonalistyczne w 2, gdy i to jest jakaś rzecz którą, który w sprawie doktora który, zwłaszcza latem jest budowanie analogii, gdyż nie ma żadnego protestu nie ma silnej lewicy PiS ustawą o IPN, ale w Tychach wtedy, gdy było chronione prawem UE wymieniła na wiele ale, ale nowa ustawa mówi o tym, że Polska nie ma w sobie nic do zarzucenia jeśli chodzi o stosunki polsko-żydowskie w takt można przeczytać Belvedere w letnich, a nawet jak James Bond pozorem pozorem informacji Radia TOK FM po, których wróciłby do naszej rozmowy już bez analogii Monika Strzępka i Paweł Demirski z gośćmi program z PL Monika Strzępka i Paweł Demirski, czyli reżyserka i dramatopisarz są gośćmi programu ner 18 maja w teatrze polskim w Warszawie premiera spektaklu król wg Szczepana Twardocha wg jego powieści tej adaptacji dokonał Paweł, a Monika reżyseruje ten spektakl sądzę, że teraz to jest chyba właśnie takie banalne najbardziej newralgiczny moment wszyscy się pewnie bas serwują w teatrze to gra w królu dowiedział, że padnie to pytanie o obsadę jest tak liczna, że teraz się, by chciałabym wszystkich wymienić i na pewno kogoś pominę mam wspaniałych wspaniały zespół aktorski on no ale może nie będzie transmisji w razie główne role, czyli Jakub Szapiro wtedy Jakuba Szapiro ekran to właśnie to trudno tez z Henrym Weberem bardzo ciężko o tym, mówić, bo to jest także Szczepan Twardoch tam dosyć mocno na zlecenie namieszały też narratorów jest kilku i te warstwy Anna się odsłaniają, więc przed czytelnikiem czyli kto czytał ten wiek, kto nie czytał przejdzie do teatru i chciałem zabierać tych niespodzianek, które tam się po drodze wydarzają, a więc tych Jakub Szapiro jest kilku gazet nie do końca mogę powiedzieć, kto kogo gra w jestem w kropce można powiedzieć w noże Paweł Fornal tak bardzo ciekawą obsadę, bo mamy z ludzi z różnych z różnych generalnie teatrów to tu znaleźć jakieś miejsce w teatrze polskim w Warszawie w mamy taką rozpiętość jest częścią ludzi, gdzie zrobiliśmy już masę przedstawień szczęściu widzimy się pierwszy raz mam w obsadzie nie Andrzeja Seweryna Krzysztofa Dracza Adama Cywka Katarzyna Strączek to jest też część ludzi z teatru polskiego we Wrocławiu część teatru studio logistykę taka obsada taka przedziwna bardzo, bo chyba bal bardzo różnych ludzi rzeczywiście są takie, że mamy w taki jest ich poważnie gang na scenie i to jest jak na razie na tym etapie również, że złożą się, że jakoś to dobrze rokuje wydaje mi się w chcemy, żeby ona mogła wrócić do sztuki zaangażowanej i do tego czy naprawdę wrażenie, że wiem co trzeba wiedzieć, że zwykle trzeba mówić to jest przedstawienie antypisowski pięknych zielonych dachach o rynek widział zderzenie 2 chętnych w tym procesie wychowawczym wierzycie w moc sprawczą teatru tancerzy czy będzie się za to postanawia mieć na to pytanie nie odpowiada jest, bo byłem ostatnio pisałem formaty efekt w oknach lokali o Kazimierzu na rynku, który był dyrektorem kiedyś teatru polskiego barem wiszą takiego punktu w i obsługi teatru czy regulaminu teatr musi pogodzić są one mądre Mordor w rozmiarze i wystawić wydawało, że wszystko to zrobił każdy element to trochę był taki taniec z historią znaczy on nie chciał, a historia sprawiała, że to się okazywało ważne no od święta Ingrida w Łodzi, choć przez Dziady w no w nas wychodziło zupełnie odwrotnie niż w Zachęcie niezrozumiałe jest od języka jest właśnie w nas Wasser Wasser realizacje są są szalenie polityczne cieka w jestem w i to nie wynika dalej znaczy Monika chodziarze lewicy tak wychodzi z tym, że przyszedł, ale nie wykluczam, że w większości, gdybym uznawała, że każdy widz wychodzi tym czymś występy z tym przyszedł nie pracowałem w teatrze był znanym to za stołem ze względu na zajęcie nikomu niepotrzebne w zgodnej z ich moim zdaniem nie do końca też ich liczenie, że uciekam przed King Animal to nie do końca to masz pytanie, kto tego pytanie na historię do nie dostał rok do widzów trochę do jakich okolicznościach to jest bardzo bacznie się przewidzieć na bardzo różnie natomiast umieścił rzeźbę w tym przedstawieniu w ogóle opór aż ten fantastyczny materiał, który udało nam jakoś Szczepan twardo, a to dla mnie to co jest istotne też w ogóle, żeby pokazać, że teatr jest wydać na siłę szukać swojej, jakby wszakże, że to, że się, że w wieczór w teatrze może być może być już ważnymi czytać na siłę z po w tych czasach wcale to nie jest takie powiedziałbym jasne i popularnych w ten rodzaj lub etat, w których w Polsce w efekcie kształtuje nas od 15 może 2 0 lat jest już jest jakoś petardą i to trudno na tym jak tutaj zależy też myślą o tym, przyznaje jest rozwód bez wątpienia znaczy dla waszych realizacje cieszą się olbrzymią popularnością sądząc, że są ważne, ale nie tylko u nas w ogóle do nich, że dotacje z petardą, o czym zresztą trochę był wasz serial artyści bardzo czekają na kolejny sezon, ale chyba się nie wydarzy na płeć ma być jeszcze taką rzecz, a propos wynik może nie tyle analogii, ale jakiś zgodności pewnych zdarzeń okoliczności zachowań ludzkich, że aktorzy są też obywatele to znaczy, jeżeli oni mają z rynku w ustach tekst taki tekst to siłą rzeczy oni tak jakby nie da się tego oddzielić od, a od tego co szef oddziału wcześniej do mety od tego co się dzieje obecnie znaczy to się samo narzuca tak samo jak się narzuca później widzowie, bo też przychodzą widzowie obywatele prawda przychodzą na prywatnych rozmów mówi chaotycznie nie zrozumiem tych ideologii oraz ich no, więc wtedy no no tyle no no po prostu wiemy, w jakich czasach żyjemy to znaczy już nie nie ma co przekonywać przekonanych o niej może to na tym polega, żeby tak się czasem spotkać raz w małym bunkrze, a raz w takim dużym bunkrze na 7 5 0 osób tak powtarzam to dziś brzmi strasznie imponuje, że tam tyle ludzi chodzi o fantastyczne, że teatr, który po prostu można wypełnić test i ta jest tak potężna i ta z ludzi, którzy wspólnie siedzą inni uczestniczą w tym wydarzeniu, jakim jest przedstawienie jest wspaniałą powiedziałeś o tym, że aktorzy to także obywatele w Polsce to jest chyba szczególnie istotne bardzo często aktorzy też zabierają głos publicznie w w debacie wciąż są lojalni często są Janina Nowak ale bo jest Heban nasza Polska przede wszystkim specyfika mógł go może też w Hollywood to to też widać w Alpach u nas małorolnych starszyzny, a na noc we Francji wzrósł on chyba tak nie jest żal żal, że aktor ma taki status żeby, żeby mówić coś tam co musi wydać je w sprawach w i praw człowieka czy najem klasy w Wiśniewie nieujętych w WWF w Polsce na początku polskich przemian po osiemdziesiątym dziewiątym roku właśnie aktorzy zasiadali w sejmie Senacie i to, bo taki zawód profetyczny i tu i teraz też jest chyba tak troszkę to znaczy patrząc na obie strony chcą mieć jakieś aktora po swojej stronie, czyli małych grupach, a w planach rozwojowych swoją bojówkę aktorsko, ale wydają się to nie jest tak dobrze, bo uznałem, że z Wybrzeżem jak taką refleksję trochę w debacie jakąś lukę światowej nie tylko w Polsce, że jakoś gdzieś gubi rozum idzie się gubi jak też jednak się gubi jakaś taka słowami któregoś z ekspertem od czego się tylko w tamtych czasach wszyscy są ekspertami od wszystkiego z trudem się wcale nie jest tak dobrze oczywiście rozumiem, dlaczego aktorzy świetni aktorzy mają prawo i się wypowiadać tak dalej strony polityczne to właśnie z nich korzystać natomiast to jest dobrze dla tej debaty z trudem się, że to jest tak się nie dopuszcza tam szacunkiem dla aktorów po wyjęciu w Polsce w ogóle mamy do czynienia z ekspercką debatą o wysokości podatków czy czymś takim raczej mówimy cały czas orzeczeniach z takich szalenie podstawowych wolności jak jak demokracja w rocznym o podatki i inni klikają po prostu wierzymy, że jednak paru ekspertów mamy od kryzysu jak ja nie mogę tego słowa Sowieci FOT MW ONR został mi uprzedzony o żadnym echem w no właśnie, bo w sumie aż o ciekawej rzeczy, czyli w słowach, które nabierają nowych nowych znaczeń sensów i są też mu przedmiotem walki ten aktorzy stale politycznego sporu kradną osoby te słowa tak jak nie patriotyzm przy czym obywatel w ciekawy to czy król jest też znaczy czy wasz król dotyczy takich słów właśnie jak jak patriotyzm, czyja Polska od Bacha pisał Pszczewa przewiduje, że trochę o tym, Szczepan nie szukają w szczerze mówiąc, jakby to jest to i to co jest chyba w tej powieści dla mnie przynajmniej jakoś na takie takie na meczu bokserskim wszyscy kibice Makabi czuje się obywatelami drugiej kategorii, by nie podniesie krzyk nie tam raczej nie ma się da się czują w końcu pierwszej kategorii mogą być w grupie i mają swojego kumpla swojego boksera to jest to co jest ważne w Tipo w tej powieści to ta perspektywa Twardocha jest taka właśnie dla mnie jakaś ważna, że to jest to w sklepie co mało ważne Richmond w czerwcu jak pisze zrobi to zrobił to i umarł z działo się to działo się troił MAK i myślę że, gdyby zapytać czy dyskiem Szczepana otoczce z książką o patriotyzmie tłumaczy Szczepan zakrztusił się krztusił się albo ze śmiechu w złości nic nam się tutaj w ogóle z tego w tej powieści pod techno kategoria jest ciężko ją za pociągiem z zrozumiałam ośnieżone rozmawiamy nie wiem już, który minutę nie o królu Szczepana Twardocha o naszej inscenizacji nie padło ani razu słowo Żyd interesu antysemitę, ale padło słowo Makabi te sprawy w Tychach, a Lech rzekł, że tylko zbyt krótki czas jakiś czas rodzaj takiej fantazji i ITS najprzyjemniejsze wczytaniu moim zdaniem tej powieści Anny, że ofiara nie musi być bezstronna i właśnie może być, że może być tak silne, że ten potentat IT ten Żyd, który na morze jest i bandytą nikt nie będzie bandytę ale jakby bierze swoje często nieswojo również do ronda jest chyba największa taka przyjemność czytelnicza w tej powieści, że zdarzy ci którzy, którzy de facto okazali się ofiarami dobiorą biorą odwet na bardzo dziękuję wam za to spotkanie wszystkich państwa zapraszam do teatru, choć będzie trudno 18 maja premiera króla w reżyserii Moniki strzępki i w adaptacji Pawła Demirskiego wg Szczepana Twardocha biletów już niema ale kto wie wejściówki zawsze można można spróbować bardzo dziękuję wam za to spotkanie z Czech nie zawiera informacje Radia TOK FM, a po informacjach raport gospodarczy, na które zaprasza Maciej Głogowski program przygotował Tomasz Kopka realizował Krzysztof Woźniak Mikołaj Lizut
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA