REKLAMA

"MSWiA nie wyjaśniło, dlaczego to robi" - poseł Marek Wójcik o zbieraniu danych pasażerów

Analizy
Data emisji:
2018-05-08 18:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przymierzył w wojnie w ten program proszę państwa powstał po to, żeby zrozumieć skutki prac parlamentarnych nie tylko parlamentarnych nad różnego rodzaju przepisami w i dlatego rzadko w nim pojawiają się politycy tego, że z politykami bardzo trudno porozmawiać o tym, w, o czym sami oni decydują choćby właśnie w parlamencie, ale są wyjątki i tym wyjątkiem jest poseł Marek Wójcik z Platformy Obywatelskiej dzień dobry dzień dobry wybór Rozwiń » pan poseł w odróżnieniu od większości swoich kolegów koleżanek jest posłem merytorycznym i pracującym w bramce Gdyni to nie jest nawet komplementy z bardziej formacja dlatego, że to moim zdaniem powinna być to powinien być standard dziękuję bardzo wstąpić proszę uprzejmie to jest fakt zresztą potwierdzone choćby przez po tygodnik polityka, który nie co roku nagradza wyróżnia posłów i pan poseł nie tylko zresztą on pracował rent i pracuje nad wdrażaniem dyrektywy unijnej, która dotyczy pasażerów lotnisk i Straży Granicznej jak te 2 2 podmioty się ze sobą łączą i czego od nas chce teraz Unia Europejska, bo chodzi o transpozycję dyrektywy są osoby znowu Bruksela wymyśliła Czyż bym się, że do trybu pracy też przyjdziemy, bo błoto to też jest ciekawe niestety pracujemy w takim ogromnym chaosie, który w parlamencie od wczoraj tą ustawą nie jest już dla Radia, że pracuje się w chaosie wiary w ZUS sprawdza czy koniec ale o co chodziło w tej w tej dyrektywie UE to jest także w od dłuższego czasu uważa się, że przekazywanie danych pasażerów, którzy podróżują samolotami jest istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa i takie dyskusje na temat przekazywania danych z Unii Europejskiej trwa od wielu lat przypomnę, że właściwie przez wiele lat sofy na początku lat dwutysięcznych toczył się proces uzgadniania umowy na przekazywaniu danych jest pomiędzy Unią Europejską, a Stanami Zjednoczonymi w 20 1 1 rozpoczęto prace nad dyrektywą, która miała doprowadzić do tego, że takie dane pasażerów będą zbierane wewnątrz Unii Europejskiej przekazywane odpowiednim służbom ten proces był trudny i zostało Włosi wstrzymany w pewnym momencie natomiast po fali zamachów terrorystycznych w 20 15 szesnastym roku parlament rada uchwaliła ustawę uchwaliły dyrektywę z, która rzeczywiście obliguje państwa członkowskie, żeby wprowadzić taki, żeby zbierać i przetwarzać dane pasażerów, którzy podróżują nalotach pozaunijnych ta od lat pozaunijne są takie działa, bo my ratujemy poza obszar Unii Europejskiej albo ktoś Klatt przylatuje do nas i wtedy zgodnie z dyrektywą dane te, które posiada przewoźnik, czyli na posiłek takie jak by wszystkie dane o losie to znaczy, kiedy ktoś zrobił rezerwacje w jaki sposób zapłacił z jakiego numeru rachunku, jaki miejsce zajął i bagażu wniósł na pokład samolotu i t d. bo tego typu dane też tam są tych danych bardzo dużo to dane będą przekazywane po wejściu w życie ustawy będą przekazywane Straży Granicznej, a straż gry i zestaw Jane z różnymi innymi bazami danych to co z tymi dotyczącymi bezpieczeństwa, które w Polsce w są prowadzone i te dane będą w miarę potrzeb przekazywane również z polskim służbom mundurowym i różnego rodzaju służą specjalne, które do prowadzonych postępowań mogą to dane potrzeba dużo starych lamp jednak kluczowa rzecz mnie ciekawi czy to jest także przekazywanie tych danych będzie automatyczne czy innymi słowy Straż Graniczna będzie z poza torem bydgoszczanki do nowego konglomeratu danej stylistyki bazy, które będą nie tylko podejrzani, ale po prostu wszyscy czy tak moim zdaniem najciekawsze oczywiście romans jest jeszcze 1 ciekawy wątek ten, dlatego że wspomnieniem pani o tym, procesie jak to jak to wyglądało z uchwalaniem Europejska zobligowała państwo członkowskie do tego, żeby zbierać dane z lotów pozaunijnych natomiast państwo członkowskie mogły również zaczął zbierać dane z Resovią lotów wewnątrz niej zagadnienia w związku z tym się rząd Polski rząd uznał, że również trzeba złotówek nasz inny zbieracz dlatego szacuje się, że w ciągu roku będą zbierane dane jakiś 3 0 do 3 6  000 00 0 pasażerów, którzy wylatują z polskich lotniskach lądują na nich i jakieś uzasadnienie, bo przecież to nie jest tak, że lotniska tych danych nie będą miały one nie mają a, ale jest dziś uzasadnienie do tego, żeby stworzyć taką gigantyczną bazę danych i ją przekazywać słup służby, jaką jest Straż Graniczna to znaczy Straż Graniczna już i tak ma dostęp do tzw. danych API od wielu lat to są podstawowe dane dotyczące wylotu i tylko to się odbywa w sposób taki nie są to mocowano komendant placówki Straży Granicznej jak ma lądować statek powietrzny to wtedy kontaktuje się z przewoźnikiem i takie dane uzyskuje z nich niezależnie od tych danych capita jest tylko kilka kategorii danych natomiast wszystkie dane, bo się posiadane przez przewoźnika będą przekazywane będą przekazywane teraz służbą to się będzie odbywało w sposób zautomatyzowany to zależy czy zwyrodnienie, jaki to jest ostatni taki ruch pewnie robisz coś szybciej i porównywać z tymi danymi, które już są w inny system oceny, że dziś jeśli ktoś ma bazy danych obejmującą 3 5  000 00 0 ton mówił po powiedzmy przez pasażerów rocznie to tych co i jak to przyspieszy sprawę do grudnia to jest także w analizowanych na pewno jest 1 z elementów poprawiających bezpieczeństwo natomiast ja też zastanawiam się rząd to nie przesadził przeczy to nie jest także powinniśmy się rzeczywiście biorąc pod uwagę zagrożenie terrorystyczne w naszym kraju jest mniejszy niż świat wielkiej Brytani jednak ograniczyć tylko właśnie do lotów pozaunijnych, dlatego że być może zbieranie tak wielkiej ilości danych nie ma sensu co więcej te dane będą przechowane przez okres 5 lat tak w związku, z czym mówimy o przechowywaniu tych 30  000 00 0 rekordów przez razy 5 tak, dlatego że przez przez okres 5 lat co więcej te dane będą mogły być wymieniane również z innymi państwami Unii Europejskiej po to, żeby ustalić, jakie są trasy osób podejrzanych o terroryzm jakieś poważne przestępstwo i teatr im oczywiście to są działania systemu podejmowane w trosce o nasze nasze bezpieczeństwo natomiast naprawdę jest taka, że większość z tych 30  000 000 osób to są osoby Bogu ducha winne, które nigdy w stosunku, do których nigdy nie będą prowadzone żadne postępowania natomiast ich dane będą gromadzone będą zbierane będą w jaki sposób przetwarzane, bo test można przełożyć na wdrożenie samochodem ropociągiem równie dobrze można, by stworzyć bazę danych o tym na jakiej stacji wysiadamy na przystanku albowiem, który stacji benzynowej wieziony benzyny, kto płaci za to benzynę można rozszerzyć to w nieskończoność się nie kusić dlatego, że to nie byliby tacy politycy wreszcie dostrzegł zrobić albo zupełnie poważnie z Belgii prowadzą już chyba są albo są prowadzone już poważną pracę nie tylko związane z rejestracją danych pasażerów lotniczych, ale również pasażerów kolejowych i pasażerów mors jasne, ale poziom zagrożenia terrorystycznego w Belgii, a poziom zagrożenia w Polsce jest nieporównywalne to ma pani rację w ewidencji jednak wracam do tego, o czym zawsze zawsze mówimy w analizach, czyli wyważanie wartości nasza prywatność nasze poczucie, że jednak mamy pewną pełną ochronę tego, kto co o nazwie kontrola działania na rzecz bezpieczeństwa możesz też kolejny raz, kiedy ktoś przesadza wiele, ale to nie jest jedyny problem, bo wczoraj odbyła się dyskusja na komisji i czytam, że pan poseł i nie tylko pan poseł próbowaliśmy dowiedzieć, dlaczego ministerstwo, które jest jak rozumiem autorem wdrożeniowej ustawy zdecydowało się na sześciokrotne poszerzenie katalogu danych poza Żuraw Gniewino i co dało się uzyskać odpowiedź, dlaczego katalog stron drogi to może się dla słuchaczy to sześciokrotna poszerzanie to jest właśnie związane z tym, że rząd oraz tymi kryteriami dobrze, że zgodnie z ustawą obligatoryjnie powinniśmy zbierać dane pasażerów tych wzlotów pozaunijnych natomiast my chcemy zbierać 6 pożądane pasażerów wzlotów wewnątrzunijnych stąd bierze ta to 30  000 000 zlote oraz o tym, że, że nie uzyskaliśmy żadnej wiążącej odpowiedzi dlatego, że to posiedzenie 3 było chaotyczne i ja już wiele rzeczy widziałem w tej kadencji w sejmie natomiast wie pani jak na komisji do ustawy, która ma 7 9 artykułów nagle się okazuje, że są w momencie rozpoczęcia komisji dostajemy jest to 6 3 poprawki ale gdy zwolni nas to takie jest niestety różowo jest to 6 3, bo prawda Gross autor poprawki nie zawrze pani Czajki zrobiliśmy można, czyli jest kłopot z dyskusją o uzasadnieniu w momencie, kiedy trzeba zająć się w konkretną zmianą treści przepisów pojedynczy tak jest, dlatego że w oczy wiście w ustawie są przepisy, które są mniej ważna i takie, które są bardzo ważne zasadnicza, a i my naprawdę chcielibyśmy dyskutować nad tymi przepisami to jest implementacja dyrektywy to jest zobowiązanie unijne i musimy to zrobić to jest pewne natomiast samo powinniśmy zrobić taki sposób, by w miarę najmniejszy sposób ingerować w kwestii prywatności obywateli i w parlamencie taka dyskusja powinnaś powinno się odbywać, jeżeli Polski rząd uważa, że n p. przygotowano czujne powinny być 3 również objęte no to my oczekujemy tego, że przyjedzie minister uzasadni Serbowie do pracy takich takich powodów uważam, że tak Winobrania Salmond lider RAŚ Amina rząd w lecznicy wczoraj żadnej odpowiedzi na temat nie mieliśmy za chwilę będzie mi kolejną komisję było drugie czytanie w imieniu własnego klubu złożą taką poprawkę ograniczającą stosowanie tej ustawy tylko do lotów zaś wziętych i poza Unię Europejską w maju o 19 3 0 na komisji będziemy to poprawki na opiniować zobaczymy może tam pani minister wtedy rozszerzy jakoś swoje stanowisko natomiast na to są tak ustawa nad którymi parlament powinien pracować znacznie dłużej skoro prace w istocie unijnych, żeby uzgodnić trwały 5 lat skoro rząd miał 2 lata na wdrożenie tych dyrektyw nam się do jej kilkanaście godzin na torze byśmy tą ustawą przeanalizowali w polskim Sejmem jest poważna, ale pewnie nie szanują niemieckiego polskiego parlamentu przyrody z dozwoloną przyroda jest niestety dokładnie to samo, a więc, by tutaj też termin goni nas tutaj terminem termin do wdrożenia ustawy to jest dwudziesto to jest dokładnie tak samo do tego, że to jest 2 5 maja i rzeczywiście jest tak, że rząd miał 2 lata na to, żeby tę ustawę wdrożyć natomiast jedno się okazało, że do Sejmu ustawa wpłynęła raptem na 3 tygodnie przed przed uchwaleniem no ale jedno co ciekawe na już dziś wiemy, że do tego 20 05 . nie zdążono ich nie ma w tym szczerze mówiąc nic aż tak dziwnego, dlatego że z Unii Europejskiej o 3 państwa na razie wdrożyły to dyrektywa w związku, z czym nie ma też powodu, żeby tak w Polskim Sejmie gonić i za wszelką cenę po prostu tą ustawę uchwalać bezużyteczną niż rok do chwili jeśli dyrektywa nie zostanie wdrożona to ona działa bezpośrednio do czasu przyjęcia usta w tak, ale nawet w stawie tam są postanowienia, które mówią o tym, że n p . są przewoźnicy lotniczy, którzy przecież muszą zbudować szkołę infrastrukturę informatyczną, żeby to swoje dane przekazywać do Straży Granicznej dostają, jeżeli poinformują Straż Graniczną dostają specjalnie okresy półroczne potoczyłby się przygotować się do tego i tam Frost, który się zbudować rafy to zaś naprawdę nic nie stało na przeszkodzie, żeby powołać podkomisję pracować i normalnych warunkach zaprosi do prac ekspertów przedstawicieli NGO-sów i dopiero w czerwcu ustawę uchwalić tam nikomu nie może razić zaczęło się zło złem jest zamknięty dla jednorazowych przepustek więcej, bo tutaj nie ma co na to niech specjalnej podkomisji powoływać panie pośle, doczyścić żartuje, a Jasłem jest jak sobie poradzić Straż Graniczna z takim nowym zadaniem, bo to potężna potężnym wyzwaniem czy byli przedstawiciele Straży Granicznej oraz o w wczoraj nasze na pewno nie umundurowani nie fakt, ale ZUS, a że my też przygotowaliśmy się do tej nowelizacji m. in. w USA wcześniej z obyśmy wizytacja na lotnisko Okęcie po to, żeby też zobaczyć w jaki sposób Straż Graniczna data mu bezpieczeństwo i mówiąc że może pan w, windując lotnisko w 4 do tego, ale my się naprawdę to czy akurat z uważam, że to jest wartościowe, jeżeli odwiedzamy również na obiekty związane z bezpieczeństwem oraz na lotnisku zapoznawać się z tym jak tam funkcjonuje straż Straż Graniczna, ale także lotniskowa straż pożarna z nim zapoznać jest jak uprawianie pracuje służba ochrony lotnisk, więc myślę, że to, ale wiem, że tu rozróżnić na komisariat za celowe, żeby uzyskać te informacje, bo to oni mają stać na straży bezpieczeństwa oto pierwsza linia obrony Sopot jest taki, że Straż Graniczna nie wie tak naprawdę źle trafieni z tego rejestru będzie i nie do końca też są w stanie się w tym momencie rozsądnie tego przygotować, bo to jest tak jednak kwestia to jest zbieranie danych i te dane rzeczywiście ich udostępnienie tych danych później różnym służbom, ale przecież, jeżeli z połączenia tych rejestrów gdzieś startuje samolot na samolot ma wylądować w Polsce dane są przetworzone i się okaże, że dane z tego rejestru matur tras pracujemy jest z korelacji tych danych z innymi danymi prowadzonej przez służby wejdzie jakaś osoba z jakiegoś powodu jest podejrzany tylko spodu w czasach terrorystycznego, ale nasz proces karny skarbowego i poważnego jest jakoś tam poszukiwana podejrzane i t d. to to wyskoczy oczywiście strażnikowi granicznemu na lotnisku w o różne Okęcie i tam taka osoba powinna zostać na w takim razie zatrzymana i oddana w ręce odpowiednich służb w związku, z czym jak tak rozmawialiśmy z tymi strażnikami granicznymi z Osieka złożą też okazje nie zawsze się spodziewać ktoś nie wiadomo ile będzie tych ile będzie tych osób podróżuje samolotami salach to znaczy dusze da złapać rytm, ale zarazem rzecz bardzo poważni przestępcy raczej samolotami nie podróżują po jednak wiedzą o tym, że wiele tych danych zbieranych, czyli nie będzie dotyczyło tylko tych podejrzewanych o działania przez te terrorystyczne to jest szeroko rozumiana przestępczość dlatego, że to jest także bardzo czasu skupiamy się na kwestie związane z zagrożeniem terrorystycznym i dzięki temu służbą udaje się przeforsować i na poziomie unijnym, ale też na poziomie polskim bardzo wiele rozwiązań tryb nocny nie tylko wobec terrorystów to przepisy mają być stosowane również w stosunku do osób podejrzanych o popełnienie poważnych przestępstw i cieszą tak nie będzie go w Polsce, ale także w innych państwach Unii Europejskiej w związku z tym to będą poważne przestępstwo takie jak mniemam kradzież samochodów, ale także przestępstwa karnoskarbowe inna tego inne tego typu zawsze ono wzrośnie pewnie sprzedaż w SOR pociągnie tych biletów na pociągi, bo tam raz jeszcze póki co nie działa ten system im będzie też można podróżować jeśli się oczyszcza z przestępcą bez zagrożenia kontrolą zaś, że wielu z tych ludzi ma taką się w Abu prywatne samochody Marek Wójcik poseł Platformy Obywatelskiej kończymy dzisiaj podsumowanie tego co się dzieje w parlamencie wokół ustawy w dotyczącej danych osobowych danych osobowych pasażerów lotnisk będziemy do tego tematu wracać jak komisja skończy pracę dziękuję panie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA