REKLAMA

Prostu z Cannes: Farhadi opowiada o Hiszpanii na początku festiwalu filmowego

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-05-09 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:28 min.
Udostępnij:

Filmem otwarcia 71. festiwalu filmowego był najnowszy film dwukrotnego laureata Oscara Asghara Farhadiego: Todos lo sabes. Farhadi tym razem kręci film w Hiszpanii i z hiszpańskimi aktorami, m.in. Penelope Cruz i Javierem Bardemem. Wraca w nim do swoich autorskich rozważań na temat relacji, rodziny, tradycji i nowoczesności oraz posługuje się formą na pograniczu thrillera i dramatu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą pierwszą z festiwalu filmowego w Cannes wczoraj wieczorem na Lazurowym Wybrzeżu rozpoczął się 7 pierwsze festiwale filmowe Nate do przyszłej soboty przez najbliższe 1,5 tygodnia będziemy oglądać tutaj filmy będziemy dyskutować o kinie, ale pewnie nie tylko o kinie Enea moim pierwszym gościem jest Karolina Pasternak krytyczka filmowa tygodnik Newsweek dzień dobry witam serdecznie my jesteśmy proszę Rozwiń » państwa, bo przede wszystkim pierwszym ważnym pokaże pokaże film otwarcia to film Asghara Farhadiego to zostanę z, czyli Air Berlin nos, czyli 9 każdy wiem myślę, że tak możemy to przetłumaczyć jest też Polski tytuł wydaje się, że wydaje się, że jest wszyscy wiedzą chyba tak ważne jest to rozwiązanie to w każdym razie w firmy, którym było już, że faktycznie bardzo głośno mam wrażenie od czasu, gdy okazało się, że Farhadi będzie festiwal w Cannes otwierał, bo z 1 strony to Farhadi, czyli taki finał ulubieniec od filmu co wiesz o Eli zdobywało swoimi filmami wszystkie możliwe nagrody i w Berlinie w Cannes 2 Oscary na koncie pewnie zakres tego jeszcze będziemy wracać na, a z drugiej strony jest to też, że film Farhadiego, który nie jest zrealizowany z gwiazdami no holi łódzkimi Hiszpanii, ale z Javierem Bardem z Penelope Cruz, więc oczywiście te wszystkie informacje bardzo rozgrzewały opinię publiczną Nate słusznej wczoraj wieczorem uroczyste otwarcie inne filmy i z czym zostajemy, zanim będziemy roztrząsać tę i inne elementy Annę tego filmu i karać jego na co czeka jeszcze relacja na gorąco w ten dzień jest dużo rzeczy ciekawe, a zwłaszcza ciekawe w kontekście no i ty jeszcze jakieś nowe będą nowe motywy nowe aspekty w głowie mi się otworzyły, gdy przypomniałam moją rozmowę z Arabii z poprzedniego roku ranny, ale Fed ciekawe i dobrze zapowiadający się rzeczy jak dla mnie skończył się mniej więcej w połowie filmu pierwsza pierwsza część to detal to taka chęć redukcji jej też pokazanie tego miejsca bardzo zresztą filmowego bardzo pięknej części Hiszpanii, do której tym razem przenosi się w Warszawie, który jak wiemy do tej pory radził w Iranie i we Francji 1 1 z filmów nakręcił w Paryżu ale, toteż był film z irańskim bohaterem i w pewnym sensie poruszający pełen motywów właśnie tego przeniesienia 1 1 2 kultury w związku, z czym był we z własnego doświadczenia tutaj zupełnie nowe nowy eksperyment irański reżyser no i próbują powiedzieć bardzo hiszpańską duchu historię po trosze rozgrywał est bardzo tradycyjnej społeczności hiszpańskiej, ale właśnie z miast to rozmowa, na której uderzyło mnie często parali mówił o zderzeniu tradycji z nowoczesnością, które zresztą ten mogę się przewijała wszystkich jego filmami i o takim niemożności pogodzenia tego, czego oczekiwała od nas jak tradycja czy my sobie narzucamy z tradycją kulturą, której się wywodzi wywodzimy i nowoczesnym światem, który w, którym też byśmy chcieli być na to, że zasadne jest inny już inny i tutaj jakby to zderzenie też jest rzymskiego motywów szalenie ciekawe w takiej umowie n p. malarza Ediego was zaraz bym chciał, żebyśmy rozłożyły trener części pierwsze oceny firmy, ale dorzucono do NATO tak czy nie no właśnie ostateczne zawód wynika z tego, że w recesję, ale w jego, którym znających poprzednie filmy spodziewamy się, że przede wszystkim to będzie trzymający w napięciu zachować dobre określenie tak pomimo wszystko to są po prostu świetne gatunkowe do tej pory ciasto thriller to był ten gatunek, który sięgał tutaj też chyba w pewnym sensie to miał być thriller tylko, że dla mnie mniej więcej od połowy Suns Guja jasne, gdzie jest ta tajemnica jak coś co kryją ci bohaterowie i też jeszcze przypomniał, że jest szansa to, o czym mówił w Arabii przed rokiem 2 rok temu był klient w konkursie rada 2 lata możliwe, że to było 2 lata temu, a Anną mówił o tym, że dla niego najgorszym koszmarem to jest wyobrażenie sobie, że widzowie na jego filmie się kręcą fotelach i jak sam nie chciał minięcie w akcje na jak wtedy się zgadzało faktycznie tego filmy, mimo że często powolne ten rytm stron opowiada stary jest bardzo takiej właśnie jest w duchu kina artystycznego, ale to były bardzo wciągające seanse natomiast tutaj mają po prostu spogląda na zegarek od momentu, kiedy już właśnie gdzieś tam to tajemnica wydawało się, że jest związana z resztą finał filmu pokazał, że dobrze ten budżet na kierunki ograła w po prostu kurczę zabrakło tego zaś sensu tego jakiegoś takiego w dno tej tajemnicy wydają się to, gdy w wykręcili się w hotelach to 1 rzecz, że tam nawet wybuchały lekkie delikatne śmiechy w momentach, kiedy absolutnie tegoż miało być nie powinno, czyli mam wrażenie, że trochę wyższy kilka scen do otwierało się o banał, czyli realny coś, czego oddech wpadały wpadał Delfina takiej mielizny LM od, których Farhadi był wolny a, a teraz z niego jest stan nie zagrało no ale z drugiej strony jest kilka tam właśnie bardzo ciekawych wątków w tej historii był chciałbym, żebyśmy się im trochę przyjrzałem, bo są też takie tropy w ogóle twórczości Rushdiego i to tym 1 tropi powiedziałaś, czyli to zderzenie tradycji z nowoczesnością Enea jest może zaczniemy od samego siebie to były też taka historia bardzo mocno oparta na rodzinie na relacjach między rodziną, czyli też to co u niego dobrze dobrze znane mamy tę małą hiszpańską wioskę Anne, do której zjeżdża się rodzina na ślub innym przyjeżdżają siostry wujkowie kuzynostwo też dalej tak dalej widzimy piękne wesele no i nagle jest pewne zaburzenie Enea w tej harmonii, które ma wpływ na nas na stosunki w całej tej rodzinie Anny rozsadza rodzinne od środka innej metody to też jest taki inny moty w, któremu w radiu i przygląda się od wszystkich swoich filmach jakość tego oglądać te stosunki międzyludzkie z tej strony stan tej strony wystawia swoich bohaterów na inne jakieś takie domy różne eksperymenty i on to on faktycznie robi bardzo dobrze tutaj niestety moim zdaniem ociera się o banał, ale należy jednak za to karać jego ukochany prawda czy zdecydowanie za za dramat rodzinny tak to jest i to wydawało się takie umowy beżową puchową była bardzo zapowiadająca go no to co bym gdzieś tam to, czego byśmy się mogli oni spodziewać poza tym, że w innych okolicznościach przyrody i brzmi po hiszpańsku Ania w warstwie albo po francusku, a pan jeszcze za takie mówiłam do zderzenia w tradycji z nowoczesnością tutaj bardzo panie z wygranej niektórymi właśnie bardzo filmowymi scenami nie ze sam początek tak, kiedy bohaterowie wystawiał komórkę, które z nowej stanie czy jakiś inny jak aplikacja, która ma pozwolić oglądać jednocześnie się na wideo i rozmawiać ze sobą i pokazują krajobrazy tego pięknego miejsca, w którym się znaleźć jednocześnie, pędząc samochodem przez taki właśnie przez przez ten hiszpański z hiszpańską prowincję Super fajnie później mamy drona z wesela mamy zdaje Super tradycyjne jak można sobie kliszą obmyślać w tej części świata wesele, które się odbywa hucznie najpierw w kościele potem przemarsz weselników przez rynek jest panna młoda w takiej inspirowanej oczywiście tutaj hiszpański im tradycyjne ubranie pięknej sukni wszystko jest jak tradycyjna aneks bywa ten rząd zresztą później w dalszym przebiegu akcji ma ważne znaczenie nagranie z tego grona Ależ tutaj nie będzie oczywiście wchodzić w grę w szczegóły intrygi not grożono właśnie to co miało jakiś wymiar symboliczny też w starych w jego filmach, bo nie wiem w kliencie no to ten ostatni taki stary i nagle to było po coś tak po coś był pokazany ten Teheran w fazie takiego bardzo intensywnego rozwoju tam było mnóstwo odniesień nocą wieszali to też, jakby ta tradycyjne podejście do podziału ról między kobietami mężczyznami n p. dla mnie tamto było uderzające, jakiego miał potem wpły w na ocenę zachowania bohaterki, bo potem nagle mężczyźni byli bardzo skorzy do oceny zachowania tej bohaterki, która nagle ginie właściwie jest mi się trudno jest masa domysłów na temat waszej, dlaczego naznaczona samo w sobie nie zawiniła, że zaginęła no takie typowe tropy, kiedy kobieta jest obwiniany za ofiarę z dnia na Zatorze rodzeństwa ofiarą, a tym filmie właśnie mam wrażenie, że to była jednak jałowe, że samo dla efektu scen filmowych to było naprawdę bardzo intrygujące i nawet trochę za mało kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry wracamy do rozmowy z Karoliną Pasternak tygodnik w Cannes dzień dobry jest jeszcze witam serdecznie my jesteśmy proszę państwa w Cannes na siedemdziesiątym pierwszym festiwalu filmowym ten festiwal otworzył się wczoraj wieczorami tym filmem otwarcia było, że film metodą Llosa bez wszyscy wiedzą w reżyserii Asghara Farhadiego najnowszy film Asghara Farhadiego, które tym razem rozgrywa się w Hiszpanii w głównych rolach m. in. Penelope Cruz Javier Bardem i porozmawiamy sobie o tym filmie też strony w kontekście tych dzielnic my im poprzednich filmów narzeka Rafał radzie polityki opowiedziała się na końcu poprzedniej części naszej rozmowy, że powiedział, że w filmie co wiesz o Eli miał bardzo dużo w ogóle tych skojarzeń z tym filmem w przypadku, gdy do miasta bez, bo tam tutaj też mamy moty w zaginięcia i w ogóle to jest bardzo ciekawe, a propos tych tropów twórczości Farhadiego też bardzo ciekawe zauważy tam bardzo wielu filmach, o ile nie mnie nie we wszystkich jest motyw GIS osoby, której nie ma, a wokół, której rozgrywa się na cały dramat, czyli przy co wiesz o Eli tak było przy kliencie też tak było, bo przecież, że klient rozgrywał się wokół postaci prostytutki, które nie widzimy, a tanio nieobecna postać rozsadzała wszystkie inne relacje na ekranie i tutaj też mamy podobne Anna podobną sytuację, czyli osoba z grupy, która nagle ginie jest wyłączona z tej grupy ma wpły w na to jak reszta tej grupy się inne zachowuje Nate dobra Farhadi znalazł sobie chyba jakiś tęgi sposób na opowiadanie bez historii międzyludzkich bardzo to jest ciekawe, choć jest właśnie przy tym filmie przez Rzymian tyle tych odniesień do co wiesz o Eli zastanawiam się czy to nie mnie zaczyna być wtórne dokładnie tak czy do innych to trochę jest takie pytanie, na które nie zna odpowiedzi na skalę było wdrożenie w Lublanie wyjść na nas na czytającego się z monitorowanego krytyka drugą co dla nas powtarzalne niekoniecznie jest powtarzane dla widzów, którzy nam wtedy mąż jest pierwszym czy drugim filmem Tarra w jego ETS to test pierwszy problem odpowiedź z 2 w zdaniu odpowiedzi na to pytanie, a drugi jest taki, że w większości filmowi aktorzy mający swoje motywy do gry powracają, by potem jak możemy sobie zadać pytanie, kiedy jest świeże i kiedy jak dni w no właśnie sprawa tego wrażenia dobre z tych działań i to mnie w ogóle w nim tresuje a kiedy jednak no nie wiem Haneke jest też oczywiście gorzka takim twórcom drogę motywy się non-stop mielą nim, a mimo to no akurat dla mnie pewnie pewnie nie wiem czy miał taki zawód spadku mamy tego jak tutaj ten film okazał się za wodę w przypadku też twórcy, który w, którego po prostu poprzednie filmy 1 za drugim do mnie trafiały do jak mówię ja też mam wrażenie że, gdybym zobaczyła ten film i byłby to film twórcy, z którymi nie wiązałam tak dużych nadziei to pewnie troszkę inaczej bym do tego podeszła tak może to by to będzie bardziej po prostu podobało, a też mu kurczy tutaj jednak też mam wrażenie, że drzewko oceniamy też to, że irański twórca może sobie pojechał do innego kraju, czyli zrobił coś co często wydają się grzechem jednak filmowców uprawiają turystykę filmową tak może to też jest surowa ocena, ale czasem tak wygląda na nie uda mu chociażby jego słynne było tournée po prostu wszystkich krajach i atrakcyjnych lokat jak filmowych europejskich UE i że to trochę, jakby nosi znamiona nów fajnej wycieczki dla wytwórców, ale niekoniecznie efekt artystyczny jest tutaj udany szkoda, bo n p. były też wydaje mi, że ta współpraca z Penelope Cruz Javier Bardem też zapowiadała zapowiadały się, że to może być Żydem może być po prostu ciekawe spotkanie, aby znowu aktorzy, których bardzo docenia nas trochę takich jednowymiarowych rola Niny się ze mną zgodzi, że jak mówią, że to było to w Łodzi i zagrane tylko, że chyba w dużej mierze na 1 koncie w UE byłby tak też role są tam są napisane tak ten scenariusz scenariusz to myślę, że jest ta strona, która tutaj najbardziej kuleje, bo jak mówi dużo tych potem już aranżacji tego jak on reżyseruje akty sfilmowane to jest bardzo piękne, ale sama historia jest w Zamościu zdając sobie doradztwo też jest wydaje mi się jest to kraj w korze kocami do zagrania z testem przed domem tak rozwój turystyki inne z filmowej to z rejestru dałaby mi 1 przykład reżysera, którego uwiera, gdy Sebastian Lelio, czyli reżyser fantastycznej kobiety reżyser glorii, który też jedno z Ameryki Południowej wie od Izraela do Izraela i zrobił film w takim tych o ortodoksyjnym środowisku żydowskim no nie nowa jedno 10 0 to to dużego wzrostu nie sprawdziła w Chinach, ale posłuchajmy Mariam są Gagi i to jest dziennikarką, a filmowa, z którą rozmawiamy tuż po to, po tym pokazie też w innej i Annę Marię powiedział mi z 1 strony rośnie też mnie nie nie była tym filmem zachwycona, ale też powiedział mi, że tych bardzo ciekawe, że w radiu jest takim reżyserem, który powiedział, że na początku naszej rozmowy z uwielbianej przez Berlin przez Cannes przez amerykańską Akademię filmowym, ale też z 1 z niewielu reżyserów chyba jedynym reżyserem, który jednocześnie dowiaduje się z reżimem irańskim jest tak naprawdę dyplomatą, który nie jest odrzucany przez Annę przez żadną z ze strony NATO posłuchajmy Mariam neonu swojscy wolał Łazarski mam synów, bo my z fan Legii miał go ci z winy nałożyć zadawałam sobie pytanie, dlaczego Farhadi realizuje swój najnowszy film w Hiszpanii na początku myślałam że, choć jakiś nawiązanie do Almodóvara, ale po obejrzeniu pozostała bez wiem, że nie o to chodziło uwielbiam kino Farhadiego potrafiła jak nikt opowiadać o tragedii człowieka, który bierze początek z bardzo banalnej sytuacji tak jak opowiadała o tym, kredyt inne grecka tragedia teraz jest inaczej teraz bohater filmu ma wybór może do tej tragedii nie dopuścić, ale jednak jego czyny są takie i inne to brzmi trochę fałszywie swój to do dostawy z, czyli wszyscy wiedzą na pewno mówię tego ostrożnie ten Polski Anne tytuł, ale wiemy już na pewno, że film będzie miał polską dystrybucje Anne, więc na pewno pojawi się w polskich kinach zresztą nie mnie nie spodziewam się, że będzie inaczej z jakimkolwiek innym, że kara cara z jego także mieście będziemy na pewno państwu innym mówić, kiedy kiedy, kiedy on trafi do kin, ale chciałem, żebyśmy pochyliły się jeszcze nad 2 kwestiami krótko dotyczącymi festiwalu w Cannes, bo firmy filmami w inny, ale już, że chociażby podczas konferencji prasowej otwierającej festiwal zawsze taka tradycyjna konferencja prasowa jurorów w inne w ich już podczas konferencji widać było co, o czym tych wyroków Gant będzie się mówić poza filmami wiem to oczywiście są kobiety z 1 strony na wszystkie sprawy dotyczące akcji mitu molestowania w środowisku filmowym AZ drugiej strony dyskryminacji kobiet w przemyśle filmowym i 1 niestety dziennikarze zwracali też wielokrotnie uwagę na to, że tylko 3 reżyserki w konkursie głównym na 2 1 filmów w tym roku nie jest to za dużo PIT dla sieroty mówiła, że do tak to się zmienia zmienia się bardzo powoli, ale na razie wywalczyliśmy to, że przemyt komisja selekcyjna jest dość parytet to one dokładnie tak za tamtym momencie muszę przyznać, że rzezią szans, by pomóc listą, bo jednak tych składów jurorskich w Cannes mamy kilka, bo jest kilka sekcji no ale główne, że jest bardzo parytety w tym mogą być dłużej przede wszystkim przewodnicząca jest kobieta Cate Blanchett i chyba jest jest równo tak tak tak mi się wydaje oczywiście, ale aż tylu ile jeszcze jest w składzie jurorskim jest lista trafiła w Annie stawały nuklearnej, tak więc jeśli chodzi o żywej zgoda znowu mamy tutaj zupełnie inne wyzwania jest jeśli chodzi o skompletowanie składu jurorskiego osoby wybierane z osób chcemy dokładnie jeśli chodzi o filmy to tutaj ja byłabym ostrożna w ferowaniu wyroków, bo jesteś także wybierający filmy na daną edycję festiwalu zawsze mają do czynienia z w tym co w danym roku powstało i to, że bez wątpienia powstają mniej filmów reżyserowanych przez kobietę no po prostu jest faktem tak jestem w przemyśle na razie, że może zdarzyć się błyszczy jak mężczyźni po prostu mają łatwiejszy dostęp mieli może do tej pory to jest kwestia pokoleniowa to się zmieni może z przyjściem nowego pokolenia jest także Anno po prostu trudno rozliczać jak selekcjonerów festiwalowe będzie naj le i nie dowiemy się niemal nie jesteśmy zaś dowiedzieć najlepsze jest to, że rzesze dyskryminuje kobiety w czasie jak selekcjoner też po prostu efekt doroczne różanego ogrodu dziś natomiast ewidentnie matka niesie bardzo podoba jak i te są oczywiście taki był bardzo mało niby gest, ale nie wiem z życia się uwagę na zużycie wszyscy widzieliśmy plakat festiwalowy w tym roku, który jest, który bardzo ładne to raz, ale 2 wydają się, że jest z tym jak osoby tak przynajmniej czytam, że z taką próbą pogodzenia Moodys plakat, na którym przypomnimy mamy dwójkę słynny Franz Jaktorów Anna Kalina Jean-Pierre pewnego w filmie Jeana-Luca Godarda desek stop klatka filmu Jeana-Luca Godarda zgorzeli wychowanek goszczący chwilowo Hondurasu podrasowane to jest dobre słowo, którego mi brakowało i na tej współpracy widzimy mężczyznę kobieta jadących w Reed i masz znajdzie w 1 aucie kobieta w drugim tamtego przedziwnych kierunkach jest bardzo ważne, ale oni się, próbując czyta się całym skrzydłem zawadził do końca nowym, jakby to jest takie, jakbyśmy czytali symbolicznie na to jakby dobrze mamy my im powiedzą z NASA Eko naszych informacjach pobyt zwaną także jesteśmy 2 tej różnymi stworzeniami, ale jak idziemy do czasem, bo umówmy się czasem nasze kierunki nie zgadzają ale jakby chcemy chcemy chcemy się pogodzić chcemy jak się kochać chcemy robić coś wspólnie strasznie się podobał wydźwięk i wydają się, że nie tylko ja czytam, że to, że to po prostu taka, jaka była intencja autorów plakatów tegorocznej edycji wydają się, że nie wiem jak przyjdą do Cannes w BOŚ będzie dekada i pamiętam, że przyjeżdżając właśnie 1 0 lat 20 9 8 lat temu miałam poczucie dużo większego jednak inne ignorowania spra w kobiecych jakoś w tym roku nawet nie po gali wczorajszej gali niegdyś stała obecność kobiet była bardzo mocno na każdym kroku podkreślana, że jak mówi nawet jeśli tak jest, że jeszcze w ilości filmów się tutaj coś nie zgadzam to na pewno jest to zauważane Mann i i żywa osoba ta zmiana gdzieś tam trwa tak tylko, że nie możemy się spodziewać efektów z dnia na dzień Hubert mówisz o tym, bardzo dużo, bo one man proszę państwa dostajemy przed festiwalem bardzo dużo informacji o różnych panelach spotkaniach z jest w tym roku naprawdę bardzo dużo paneli bardzo dużo paneli organizowany przez różne organizacje przez różne kinematografii dotyczących udziału kobiet w przemyśle filmowym dotyczących nerek i gościnnym pokłosie, a wg Einsteina w inne i wszyscy mówią, że także, że tej zmiany nie zrobimy z dnia na dzień, bo ona byłaby sztuczna układana byłaby nieprawdziwa, ale fajne jest to, że inne niż ten po prostu filmu na siłach, ale realne jest silny stwórzmy mechanizmy, które rynny z prawdą, że za nie wiem za 5 lat będzie pół na pół czy za 1 0 lat będzie ten będzie ponad pół czy będzie więcej czynów po prostu, gdy dążymy do takich czasów, kiedy będziemy mogli rozmawiać praktycznie tylko wyłącznie o dziele filmowym, a nie o narodowości czy płci i do tego, że one na rentę do tego dążymy do nie zdążyłem powiedzieć jeszcze tam, gdzie zapytać o kpiła z Czernikowa idzie fara Panahi ego, bo w tym roku też mamy taką sytuację w konkursie głównym, że 2 twórców siedzi w aresztach domowych nie wiadomo w ogóle czy do Cannes przyjadą czy nie na oponach na pewno inny nie nie przyjedzie z Anna, ale o tym, będziemy rozmawiać w kolejnych audycjach w kolejnych kulturach osobistych, bo tutaj z festiwalu w Cannes mamy bardzo dużo audycji bardzo dużo wywiadów zaprasza codziennie penne po godzinie dziewiętnastej no i zapraszamy oczywiście też do informacji Radia TOK FM tam również relacje ze tego co tutaj w Cannes na Lazurowym Wybrzeżu na siedemdziesiątym pierwszym festiwalu filmowym się dzieje Karolina Pasternak ne tygodnik Newsweek była dzisiaj ze mną będzie mieć bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA