REKLAMA

Pawlikowski zachwyca w Cannes Zimną wojną

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-05-11 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:10 min.
Udostępnij:

Długimi oklaskami i owacją na stojąco zakończyła się premiera „Zimnej wojny” Pawła Pawlikowskiego. Film bierze udział w konkursie 71. festiwalu w Cannes. To opowieść o toksycznej miłości trwającej mimo czasu i różnic geograficznych. W głównych rolach: Joanna Kulig i Tomasz Kot.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat w dzień dobry rozpoczynamy kolejną audycję prosto z siedemdziesiątego pierwszego festiwalu filmowego w Cannes Janusz Wróblewski krytyk filmowy tygodnik polityka jest dzisiaj ze mną dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry na 1 bardzo się cieszy, że mamy okazję porozmawiać o filmie, o którym już troszkę spekulowali, że parę tygodni temu Janusz był gościem Radia TOK FM się wtedy, kiedy okazało się, że zimna wojna film Pawła Rozwiń » Pawlikowskiego będzie startował w konkursie głównym festiwalu filmowego w Cannes będzie walczyło o złotą palmę na dziś jesteśmy na reszcie po pokazie tego inne filmowiec możemy podzielić się z państwem tym co na ekranie zobaczyliśmy notować nieco na tym ekranie zobaczyliśmy zobaczyliśmy czarno-białą odpowiedź podobny można, by powiedzieć stylistyce co ida Pawła Pawlikowskiego oscarowa ida Pawła Pawlikowskiego na podobnych czasach lata 5 0 6 w PN historia rozpięta między Francją między polską, a głównie Francji, ale też z innymi krajami sterować jego stylistyka podobna do innych, ale film zupełnie innym stylistyka podobna film inny i emocje inne wydają się, że to jest film zimna wojna jest filmem na takim niezwykle z ducha romantyczny melodramatyczny głęboko osadzonym uczucia, ale także w muzyce, poprzez którą te uczucia są wyrażane i testach EBA główna różnica pomiędzy tymi filmami, że idea opowiadała obrazy milczeniem, a ten film pokazuje świat za pomocą dźwięków i emocji wyrażanych poprzez muzykę źródeł to kto to powiedzmy tak, bo w inny tutaj Paweł Pawlikowski wymyślił sobie, że opowie historie inne pary bohaterów za pomocą historii zespołu Ludowego, który można, by powiedzieć przypomina Mazowsze i tutaj już wyczuwamy wszyscy wyłączamy radio TOK FM, ponieważ Mazowsze nam się kojarzy z Cepelia do UE i stać winno rodzajem kiczu peerelowskiego, do którego faktycznie ten zespół i jej repertuar był w pewnym momencie sprowadzone, ale po co oglądamy na ekranie jest jest rewolucją rewelacją to znaczy to jest przywrócenie godności temu zespołowi oraz jego repertuarowej to jest pokazanie prawdziwej wartości tej muzyki, która pochodzi z, jakby z najczystszych regionów Ludowego ludowej kultury, która w, którą udało się, aby wyrwy wskrzesić do istnienia 9 dni dzięki twórcom tego zespołu i Paweł Pawlikowski w tym filmie pokazuje nam czym ta muzyka tak naprawdę jest, a w związku z tym czym są tak naprawdę uczucia bohaterów i w tym postrzegam największą wartość filmu, ale tych zalet jest znacznie więcej, bo to jest ich wspaniała opowieść historyczna x piękny melodramat no i film który, jakby zupełnie inaczej pokazuje tamtą Polskę w inny jest w tamtych czasach, którą kojarzymy ze szkołą polską zaś jak wspomnieniami i wyobrażeniami, ale Paweł ma to szczęście, że patrzy na nasz kraj oczami obcokrajowca jednocześnie będąc Polakiem, więc to jest ten korzysta też różnica w jego w jego filmach w jego postrzeganiu świata i jakby co w opowieściach, które cały czas gra tak balansują na dziś takiej granicy pomiędzy o tym, byciem tu być MotoGP tonem, a jednocześnie śmianie się z tego i na mocy decyzję o zabicie cano na chwilę zatrzymać, bo za chwilę wrócimy też do tej historii miłosnej do tej chemii między blakną Amina, czyli Joanną Kulig z Tomaszem kotem na na ekranie, ale chciałbym się zatrzymać przed wodą, by migracyjnych dla mnie to było bardzo ciekawie wygrał 3 tuje ten film, gdy dysk Google Store w Szwajcarii możliwe i miłości Anny człowieka, który noblisty takim wykształconym muzykiem i prowadzi właśnie ten wspomniany przez ciebie zespół Mazowsze, a 1 z dziewczyn taką, gdzie w prostą dziewczynę, ale z wielkim talentem z wielką charyzmą pełną emocji ten związek z bardzo taki skomplikowany i w UE i trudne ciągnie się wiele lat i przez wiele krajów i do tego za chwilę wrócimy, ale dla mnie ten wątek migracyjny był bardzo dba bardzo ważnym ja mam wrażenie, że niewinnie z tego wielką metaforą, gdy Paweł Pawlikowski mówi nam o tej Polsce, z którą no trudno być, a bez niej jeszcze trudniej i dieta ta miłość jest toksyczna, ale jest bogaty ten film co daje bardzo pozornie proste pytania, ale tak naprawdę one sięgają potwornie głęboko, bo tam miłości ta muzyka, o którym wspomniałem to wszystko są i witała ta perspektywa to wszystko skłania do pytania o tożsamość inżynierskim kim są bohaterowie kim są i kiedy są oczywiście ten film jest jak wspomniałem ducha romantycznej Ion, mówi że tak tak mam wrażenie jesień niesie przekaz niesie mniejsze najwspanialszą, jakby myślę, że my jesteśmy tym kogo już kogo kochamy pomimo historii pomimo nieszczęść pomimo tego, że nie potrafimy być nie umiemy być ze sobą i być może nawet nie chcemy być ze sobą, ale samo kochanie samo uczucie, jakby wzniosłość tego tego zjawiska, jakim jest miłością, jakby tutaj nas konstytuuje o tym jest banalnie by one tak naprawdę ten film o takich pierwotnych wspaniałych korzeniach człowieczeństwa gminy, do którego również zaliczamy ślepa brudną muzykę etniczną, która w tym filmie kojarzy się właśnie z takim w zakonie innością, do której tęsknią bohaterowie to jest filmy najwspanialsze absolutnie najwspanialszy było łatwo się zatrzymać na tym obrazie i inne historie, o których opowiadasz, ale tak naprawdę chodzi w tym filmie o coś znacznie głębszego i myślę, że tego typu tak oddziaływuje na na wszystkich, bo to nie jest tylko Polska historia to nie jest tylko to, że po raz kolejny sobie tutaj inny Papa Papa popatrzymy na naszą ojczyznę i powiemy no tak to jesteśmy my to jest film uniwersalny zwinne, w którym niesie w sobie też taką właśnie obłości szerokie spojrzenie właśnie na człowieczeństwo na relacje na uwikłanie historie o można można długo na ten temat mówić, ale to jest w nim najwspanialsze, że Paweł Pawlikowski opowiada to w sposób absolutnie nowatorski autorski nowoczesny swój nie podrabia Almy i to się każdemu podoba każdy rozumie na nadzwyczajne to posłem w takim razie co aktorzy mówi inna inny konferencji prasowej dezinformuje są dyskusyjne psychoanalizy gdyńscy kibice oczyścił z grup i najtrudniejszy był dla mnie taniec synchroniczny taniec bardzo dużej grupie spędziła 1,5 roku folkowej grupie Mazowsze podobnej, jaką widzów w filmie mam nadzieję, że publiczność doceni nasze prace w Polsce łowić ryb miało swój w piękny strój przed tym filmem pianino było dla mnie wielką zagadką, a teraz musiałem się może nie nauczyć się grać na pianinie, ale na pewno musiałem spędzić z nim sporo czasu miałem też lekcje dyrygentury co bardzo trudne to było coś nowego bardzo ważne doświadczenie mi miałem okazję poznać muzykę od zupełnie innej strony, jeżeli może tak to określić to było wspaniałe i tu z żoną proces i wujkowie Times i dźwiękowej winą czy będzie sam FAME Dave, a jedynie jej dysk Lubos cięć indeks BDI powstawanie tego filmu to był długi proces siedzieliśmy czytaliśmy codziennie coś się zmieniało scenariuszy ciągle zmieniał ja przede wszystkim chciałem stworzyć coś bardzo delikatnego ważny dla mnie jest to, że film jest czarno-biały i na planie wielokrotnie dawał kazał nam coś powtarzać 15 × 20 i pamiętam, że czasem późno w nocy około trzeciej w nocy z odmówiłam sobie to jest jak medytacja i medytuje raz jeszcze w kolejnej kolejnych w takich chwilach czułam się zupełnie puste i to chyba zadziałało to trudna metoda pracy jest ale gdy zobaczyłam jej korekty na ekranie mogę tylko powiedzieć dziękuję i rent i tłok z Elaną bez asysty to główne FOT bat mana jest co jest 1 z zerówek w ONZ i w Indiach wójt Janusz Wróblewski krytyk filmowy tygodnika polityka jest dzisiaj ze mną rozmawiamy o filmie zimna wojna Pawła Pawlikowskiego Dentim wczoraj wieczorem tutaj zyskamy miał swoją premierę światową FIM startuje w konkursie głównym festiwalu ubiegać się o złotą palmę czy ją dostanie dowiemy się 19 maja w kulturach lub osobista Patrycja Wanat kultura osobista na dzień dobry i wracamy do rozmowy o zimnej wojnie Pawła Pawlikowskiego wczoraj wieczorem na festiwalu filmowym w Cannes, gdzie jesteśmy na swoją premierę miał właśnie ten film film, który startuje w konkursie głównym technologiem lub ma szansę na złotą palmę znamy rozmawiamy z Januszem, ale Wróblewskim krytykiem filmowym tygodnika polityka właśnie o tym filmie ale zanim wrócimy do naszej rozmowy no to posłuchajmy co chwilę Paweł Pawlikowski o tym filmie oraz twórcy filmu mówili o nim podczas dzisiejszej konferencji prasowej, gdy idzie jedno Stal 3 proc i innym gmina w Norfolk językową Mazowsze i miody z Olgą Samul z ręki technicy związek z wiekiem człowiek staje się nostalgiczny, nawet jeżeli dotyczy to muzyki folkowej i ja byłem dzieckiem nie znosiłem takiej muzyki, jaką grał zespół Mazowsze radio telewizja były jej pełne nie dało się od tego uciec a my oczywiście woleliśmy rośnie rola teraz ją uwielbiam, zwłaszcza podczas występów na żywo na lubię wyrazistą muzyka i uważam, że powinna ona pełnić oddzielną rolę w filmie, a jeżeli chodzi o rodziców i taki jest wiele elementów wspólnych między bohaterami granymi przez Joannę Kulig Tomasza kota, a moimi rodzicami łącznie z ich filmowymi imiona i moi rodzice już nie żyją, więc mogłem użyć ich imion oni też byli taką fatalną formę, która się rozstawała wiązała innymi wracała do siebie zmieniała kraje UE to nie jest oczywiście im wierny portret wiązania hali z zachodzącym w związku są nie takie same ANN Załom min zloty w in w stylowy portret Bet ty w składzie Smela Mykanów Twin Peaks zamykanych studyjnym leśniczy z niczego wynikała w 2 im zdanie no właśnie ten ośmielę się tutaj użyć słowa geniusz Pawła Pawlikowskiego Annę czy to jest jakaś wyjątkowa wrażliwość to są te doświadczenia, które on jest w stanie przetworzyć ranny nie każdy, kto potrafi się wiele rzeczy chyba składa na ten jego wielki talent on po pierwsze, tworzy kino bardzo osobiste Otóż wypowiedzieliśmy i rzeczywiście ta historia rodzinna, która stoi za nim, jakby stanowi taki fundament o punkt odniesienia to nie jest 1 do 1 przeniesiona historia jego rodziców, ale to jest z ducha, jakby ta historia raczej z temperamentu w są sposoby zachowań z pewnych relacji właśnie tych toksycznych, o których wspomniała to jest wszystko wpisane w jego rodowód on ma tam taki głęboki Legrand który, który wykorzystuje nowe będą sery pochodzą z takiej rodziny mając takie doświadczenia trudno trudno nie być artystą i on wyśle potrafi to wszystko również przefiltrować przez swoją przez swoje cierpienie swoje doświadczenie, bo bardzo duża Tomasz kot, który gra głównego bohatera naszego dyrygenta założyciela zespołu Mazurek nie ma za wszelką Mazurek myślę, że ma z niego reżysera i Paweł Warlikowski też wybieralne do swoich filmów fabularnych bohaterów, którzy fizycznego przypominają Tomasz kot jest się nic się do niego podobny, ale łączy ich po prostu bardzo bardzo, że Paweł Pawlikowski robi kino osobiste w związku z tym umie mając te wszystkie trudne perypetie za sobą swoją biografię biografie swoje rodzinne nerek przetwarza to w sposób niezwykle twórczy jednocześnie nie, bojąc się takie też Bodo podzielona na konferencję prasową i mógł mówić nie wiem on improwizuje na planie bardzo wiele rzeczy tworzy w zespole w grupie aktorów współpracowników struktury bardzo ufa Łukaszowi żalowi przecież operatorowi bębnienie na nie sposób serwować równo bez niego, jakby o nich tworząc, jakby taki zespół współ twórców potrafią to wy dyskutować potrafią go przerobić tak, żeby to było autentyczne niekłamane myślę, że na tym chyba też polega na wartości kina Pawlikowskiego, że on w żadnym z pozornie nie sposób zarzucić czegokolwiek w sosie sztuczności żony, nawiązując do biogramów kina tak starego z lat 5 0 3, że coś naśladuje gest jest odwrotnie wy ma się wrażenie, że to jest kino nowatorskie zrobione z absolutnie wyobraźni jego doświadczenie jego, a jednocześnie jest to głęboko osadzone w tradycyjne niejako dorobiono mu to wychodzi to zagram jeszcze o Joannę Kulig, bo wczoraj po premierze od wielu osób słyszałem zachwyty pod adresem tej kreacji aktorskiej no to główna rola żeńska w tym filmie faktycznie niezwykle charyzmatyczna jak oceniasz ten wybór, bo dla mnie to był taki wybór też nieoczywisty no i Joanna Kulig tutaj jest właśnie jego główną modelką można powiedzieć, że nagle rośnie z każdym minutowego filmu inna koncepcja pewnością przynależy do niej to jest jak się okazuje aktorka nie odkryto dopiero właśnie teraz ją Paweł Pawlikowski przywraca kinu my, chociaż on już wcześniej miał z nią do czynienia, bo zagrała ona u niego w 2 filmach bodajże wcześniej, ale to były epizody natomiast te rozkwitła i rzeczywiście ten i taki dziki charakter temperament co też było widać na konferencji co żona była aż kipi energią i wyskakuje sama siebie i to to też się przekłada na ekran na tę rolę z tym, że to jest bardzo kontrolowane i reżyser dodaje, bo panuje nad i nad jej osobowością ne Jonathan dos ucznia to ty pu te role zagrała no no jak się okazuje można można tworzyć tak niezwykłe postaci i za pomocą i swego głosu działa no, jakby sceny z umiejętności aktorskich szeroko rozumianych Anna Kulik tutaj naprawdę pokazała wielką klasę i myślę, że to będzie wielkie zaskoczenie dla wszystkich, którzy znają choćby z filmu Szumowskiej, w którym grała taką prostytutkę dziewczynek które, która nie znajduje się w tej rzeczywistości francuskiej na jedno dokonuje pewnych fałszywych wyborów, a tutaj gra postać no trochę trochę inny zaskakująco nakłonienie mnie nieokiełznaną, która gminy, która o emeryturze swoją kobiecością, ale z drugiej strony ma coś bardzo dbali o przychodach one Bogdan wolniej niż zachodnie dla nich nasi ludzie świadomi, że bardzo podobało żywych rzeźb Paweł Pawlikowski nie może lekki łatwy, bo prosty chwyt, żeby pokazać piękną nagą Joannę Kulig niezupełnie tak magia jest gdzie zgłębiał mam wrażenie, że nawet starał się ukryć damy jej fizyczną zmysłowością le 16 tak we wróżby to nie emanują wał ona na pierwszym planie, żeby nie zachwycać się tym co jest oczywiste tylko pokazać się od strony właśnie osobowość tego temperamentu dziwnego magicznego który, który do tej emanuje, więc jest to wspaniała rola wspaniała absolutnie wspaniała i myślę, że najlepsze w jej karierze dookoła mnie rozwiązań w Tomasz kot tak samo jest myślę tutaj znakomity syn żony za bardziej wycofane to nie jest kreacja na miarę na miarę Zbigniewa Religi w tym sensie, że że, żeby nie stać popisu, bo tutejsze każe mu mniej grać mniej ekspresji wyrażać jony zabytek schowany w cieniu, a on jest introwertyczny nerwicach bezsenności i spektakularna, ale to jest też doskonale trafione i za granicą w rolach myślę, że naprawdę znaleźć słabe punkty tego filmu to będzie bardzo ciężko Janusz Wróblewski krytyk filmowy tygodnik polityka dziękuję bardzo dziękuję serdecznie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA