REKLAMA

Czy będzie bezpieczniej? Plan Realizacyjny dla bezpieczeństwa drogowego 2018-2019 omawia ekspert

Skołowani
Data emisji:
2018-05-12 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak audycja skołowani i proszę państwa dzisiaj porozmawiamy o niezwykle ważnym dokumencie o planie realizacyjnym na lata 2 0 1 3 2 0 1 9 ten dokument jest przygotowany przez sekretariat krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego został zaakceptowany przez przewodniczącego krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego, który miast minister od spraw transportu minister Adamczyk z innym teraz infrastruktury no ale tutaj po to, ministerstwo zostały spra w Rozwiń » transportu zrobione z moim państwa gościem jest Bartłomiej Morzycki prezes zarządu partnerstwa dla bezpieczeństwa drogowego dzień dobry panie prezesie, że nowe państwo oraz Adam Sobieraj Fundacja drogi Mazowsza oraz Polski związek Motorowy mitem jest dzień dobry i tak w takim gronie porozmawiamy sobie ale zanim do tego dokumentu niezwykle ważnego to muszę panu zapytać o tą nieszczęsną majówka długi weekend 7 2 ofiary co pogoda kiepska, a nie dobra była dobra była dobra była i to w 2 zaś ta pogoda jest chłopcem dobicia, bo albo mamy złą pogodę deszczową i trafiamy na tych, którzy nie potrafili opanować samochodu na mokrej nawierzchni albo mamy dobrą pogodę słoneczną, która zachęca do szybkiej jazdy i strat tak jak i dobrze tak pisze, iż jak i dobrze natomiast to też jest kwestia tzw. akcji, które zawsze towarzyszą nam tego typu weekendowa CAC akcja Znicz akcja bezpieczny Boże Narodzenie akcja powrót i mam takie wrażenie, że my im bardziej na nagłośnienie jest akcja, tym bardziej nas usypia naprawdę tak stanie się tak, że myślimy, że skoro policja nas pilnuje też my musimy możemy sobie odpuścić, bo to nigdy my nie zrobimy tego wypadku nie spowodujemy to ktoś inny niech oni tam nimi zajmują tymi piratami drogowymi prawda, ale n p. przez 9 dni majówki ja na pewno nie spotkam patrolu drogowego na swojej drodze w związku z tym albo krzaki tak rosły na wiosnę, a jeszcze chłopcy pochowali album dziś po pośle, to w innym kierunku, a pytanie jest, że to jest porażka policji nie do końca jest porażka nas wszystkich, ponieważ od początku tego roku skupiamy się na takich rzeczach porządkową za co też przebywają na Facebooku też, że teoretycznie zajmują się pierdołami ich pod stołem, a kierunkowskaz na wjeździe na rondo czy też jazda na zderzak oczywiście to jest im też jest bardzo istotne tylko na autostradach tylko tak naprawdę my się skupiamy na rzeczach tu mogą sobie pozwolić na to Anglicy Francuzi, którzy opanowali sztukę prawdziwe go będę to nie znaczy, że to się ludzi zabijających mamy zbyt dużo rzeczy do zrobienia, żeby właśnie tym się zajmować pan prezes Zmorzyński tak zgadzam się na pewno ta majówka była dosyć długa to się ten tydzień rozłoży, że to aż 9 dni i pogoda też sprzyjała takiej szybkiej jeździe sam spędziłem 1 , 5 godziny na A 2 w korku, bo był wypadek policja, ale widział właśnie widziałem policję, ale tutaj myślę, że to jeszcze trochę, dlatego że duża część ludzi teraz przeniosła się na drogi szybkiego ruchu o posady i to ekspresowe tamtą policje niż chciał kiedyś jak Stali się w krzakach to każdy miał i widziałbym radar dworzanie noża policja to teraz ich, a teraz na tych autostradach drogach na jakie stawiał ustawy nieoznakowany no to rzeczywiście mogą nie widzimy tak, dopóki nie włączy świateł i nie zatrzyma jakiegoś pirata, więc może dlatego też taka ma w takie poczucie, że te Polic nie było, ale statystyki pokazują, że jednak była no bo chociażby nietrzeźwi kierujący, którzy zostali wykryci przez policję to wzrost wyniku chyba ich pracy, ale zgadzam się z tym, że może przeceniamy trochę znacznie pogody w ich, aczkolwiek myślę, że jej statystyka jest nieubłagana i jaki jest ładna pogoda czy też moczy latem to do prędkości są wyższe, a wyższa prędkość to skutek wypadku ciężko w RAID większe prawdopodobieństwo, że dojdzie do tego wypadku no bo prędkość to nie tylko uderzenia, ale i czas naszej reakcji na to wpływa na drogę hamowania na to jak widzimy po bokach z pieszymi szczególnie ważne jak pan zobaczyć pieszego, który zbliża się do przejścia dla pieszych jak w obszarze zabudowanym jedzie 1 2 0 trudno to zrobić i to wszystko, ponieważ kiedyś jeszcze bliższy był rzecznik zarządu miejskich wszyscy mówią, że żółte twa za krótko umówiliśmy się sekundy jest pytanie tak naprawdę co to jest pojęcie czasu i poeta względności czasu większość ludzi myślała, że nasz grunt staje się minuty nie sekundy to jest 1 20 sekund cyklu 3 2 minuty tak, ale dziś wydaje, że nie stworzył wieczność wieczność in a, chociaż w zeszły czwartek jechał to rzeczywiście była wiecznością w stosunku do takiej do długości, którą przemierzył natomiast REIT-y Arlety 3 sekundy naprawdę starczą przy 50 na godzinę, żeby zatrzymać się oczywiście, że tak w Wielkanoc przy 60 c jestem mamy zapas 2 m przy 7 0 rzeczywiście się zatrzyma się jaja z opusu z przerażeniem patrzy jak rząd w Warszawie, gdzie najczęściej jeszcze coraz więcej samochodów przejeżdża już na czerwonym cóż nie jest jakiś, a i tzw. późne żółte to sport cóż taki ordynarny wjazd na czerwonym świetle to po prostu jest ta granica od wypadku drogowego no niestety do United przejazdy na terenie na świecie to nie tylko domena kierowców aut pewnie większe zagrożenie niż rowerzyści stwarzają, ale to jest wynik jakiegoś działania systemu bądź braku działania właśnie system ładowania co to znaczy w ogóle zatrzymać na czerwonym świetle takiego poczucia moralności, że przecież nikt nie wyrazili to szybko się skończą tak nic, a nie mają panowie takie ogólne pytanie wrażenia, że ten 20 17 roku to był bardzo dobry rok, jeżeli chodzi o statystyki tak to powiedzmy w liczbach, bo jeżeli o bezpieczeństwo dla tych ludzi co zginęli dla nich rodzina to był fatalny odczyt liście, ale w liczbach był całkiem nieźle wygląda w porównaniu do poprzednich lat, ale od początku tego roku coś nie bardzo nam to idzie, że chodzi o bezpieczeństwo i jakoś to skala kreska idzie w bo do góry wie myślę, iż można mieć, że w I pierwsze 3 miesiące roku to zbyt krótki okres, żeby można było pogodzić się o takie tak daleko idące wnioski rzeczywiście w styczniu i w lutym było więcej ofiar śmiertelnych wypadków drogowych niż w tym samym okresie poprzedniego roku, ale ma drugą już mniej poczekajmy na dane przynajmniej zapowiada Kuś, by można było coś więcej powiedzieć my zawsze ma pan redaktor absolutnie rację no jak zeszły rok był w perspektywie 2 0 ostatnich lat rokiem najbardziej bezpiecznym, czyli najmniej żadnych ofiar no to z każdym kolejnym rokiem będzie relatywnie trudniej osiągać poprawę tak na list do działania proste zostały już wykorzystane już są fotoradary już się zastanawia się z IKE jest, ale zawsze zawsze coś, tak więc ileś tam działań już zostało wdrożonych w ciągu tych lat, które spowodowały, że są już prawie 6 00 0 ofiar w połowie lat dwutysięcznych doszliśmy do 2 80 0 w zeszłym roku i teraz każdy kolejny spadek liczby wypadków liczby ofiar będzie wymagał już znacznie bardziej taki cel zwanych i innych działań do tej pory nas to też powinniśmy wiedzieć Adam Sobieraj ją przecież to nie jest tak, że ich nam spada spada i czy nie znamy już 3 z wielu krajów z zagranicy, że to taki jest po prostu taki istnieje w pewnym momencie dochodzimy do jakiegoś poziomu to bardzo się kombinować, aby toż to śmiertelności wypadkowość spadała, a my to, ponieważ my ja w swojej karierze zawodowej i był urzędnikiem te systemy osobom biznesami z tzw. jej osobą, która działa pędzi się tak, a idąc za ważyłem to, że my jest urzędnik, który wierzy w policję drugi już nikt nie wierzę w infrastrukturę trzeci rząd wie, kto wie wie, że wg ich głosom pisze Kutz, który ktoś powinien to zrobić natomiast w na tzw . Zachodzie już dawno doszli do wniosku, że ktoś musi spalać to musi być szeroka autostrada na 3 pasy tak, żeby ten lewy był naprawdę do wyprzedzania i wtedy nie będzie z nas, że bodźce jazda zderzak czasem się zdarza po prostu, dlatego że i mamy tyle osiemdziesiątkę jak Tomek, którą ktoś wbija w pułapkę ktoś jedzie 1 40 i poza siłą rozpędu wyjeżdżam to ETS w niezłej, ale tak jest potem jest osoba, która i tak musi pójść edukacja, dlaczego nie jeździły z ósemką czy jest swojego środkowym pasem jest to 10, a jeżeli są 10 to koszt zaproszenia na prawy pas i to też powinna być edukacja, bo oparte na tej zasadzie wszyscy myślą, że dziecko moe dziecka się do dziś co pisać no nie trzeba też dziecko nauczyć tak jak się ma do tej pierwszej przyłożyć, żeby ono stało tak samo kierowcy wszyscy mi się, że ludzie dadzą autostradę to wszyscy by dowiedzieć jak o tym jak opętani filozofa, kto ma edukować tych co, redukując bo, kto jest wyedukowany w zakresie Ber dawno w Polsce to jest pytanie, ale to może nam się uda znaleźć odpowiedź na to są w następnych częściach Bartłomiej Morzycki prezes zarządu partnerstwa dla bezpieczeństwa ruchu drogowego Adam Sobieraj Fundacja drogi Mazowsza oraz Polski związek Motorowy skrót informacji przed nami po nim wracamy do rozmowy i obiecuje będziemy mówić też o tym, planie realizacyjnym na 20 18 2 0 1 9 krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu Adam Sobieraj Fundacja drogi Mazowsza oraz Polski związek Motorowy oraz Bartłomiej Morzycki prezes zarządu partnerstwa dla bezpieczeństwa drogowego z pierwszej części mówiliśmy o tej i krwiożercze i maju chce, chociaż statystycznie patrząc na dnie poszczególne to wcale to obrzydliwe statystyki nie różnią się niczym od normalnych dni to jest po prostu tak u nas w Polsce wygląda codzienność można powiedzieć każdy tydzień średnio około 60 7 0 osób tygodniowo ginie na polskich drogach 7 2 osoby podczas majówki no to wcale nie jest ja wiem, że to brzmi dziwnie, ale nie odbiega to od tych statystyk niemajątkowych dni świątecznych no dobrze to co zrobić mamy Narodowy program bezpieczeństwa ruchu drogowego nie masz mi się nam to spowszedniało Kalisza wraz z roweru tak spowszedniały, że to naprawdę to trzeba już 15 rok, żeby to pojawiło się w mediach sprzedaż zaskoczy chciałbym swój wzrost tak niedobry ten rok, bo to się z wojną kojarzy no ale ale nic jak to się trochę nie zgodzę, ponieważ uważam, że w mediach patrząc do tego co się działo chociażby w 20 10 roku wcześniej to jest zdecydowanie lepiej częściej się mówi o bezpieczeństwie w ruchu drogowym są portale są ludzie, którzy naprawdę się tym zaczynają interesować inaczej to wszystko wygląda nie tylko przy okazji właśnie majówkowych wyjazdów czy też świątecznych o tej przez pryzmat wypadków o szczególnych, ale jednak zdecydowanie częściej może faktycznie trudno obraz ma znaczenie i przekaz panie prezesie renomy nie mają tej bardzo ważną rolę do dotykania to oczywiste natomiast u mnie cieszyło się zgadzam z tym, że może to spowszedniało pewnie przeciętny człowiek nawet kierowca nie potrafiłby powiedzieć czy teraz jest bezpiecznie się niebezpiecznie, bo boi się szybko przyzwyczajamy do lepszego tak jak się szybko przyzwyczailiśmy do tego, że z Warszawy do Wrocławia już dziś 6 6 pół godziny tylko można przyjechać kultura nie jest im w 3 i pół tak mniej więcej od porażek tak kulturalnie dać za nie podam taki czas przejazdu bez jakichkolwiek szaleństwa na drodze i ale to już to jest połowę szybciej, ale to już tam spowszedniało teraz już się to oczywiste, że na tym głównych trasach jeździ się w takich takich takim okresie czasu natomiast jedno cały czas mówimy o wyprawie 3 00 0 osób zabitych jest co roku podczas gdy nawołuje wystarczy jakiś nawet niewielki wypadek awionetki przepraszam Noll 2 ofiary śmiertelnej deszczówki Gazeta prawna czy też nawet na rozdrożu aktywa zginie kilka osób właśnie za auto CarPlay czy autokarem, a tutaj atuty Panetta tory mówiły o tym, że tygodniowo to jest 6 0 osób może trochę mniej może warto również miesiąc kilka tak obficie jak tam, ale to i tak na ten poziom poziom jest ten sam tak kilkadziesiąt osób tygodniowo ginie i to już troszkę tak wydaje się takie normalne się cieszymy, że rzeź zginęło 10 nie tak no niemal od dekady powinniśmy patrzeć na to w ten sposób, że to jest aż o kolejnych kilkadziesiąt istnień ogromne koszty społeczne ogromne koszty ekonomiczne także to, że państwo tutaj realizuje program i patologii miejsce lub inny ja wiem, że jesteśmy daleko co do osiągnięcia tego celu, ale Unia Europejska też założyła z bardzo ambitne cele, których nie nie była w stanie wypełniać po roku w takim tempie, jakie są tu założyła, ale jednak jest bardzo ważna Polska też część Unii Europejskiej mieliśmy przecież program komisji Europejskiej rok 20 1 0 Biała księga tak do ofiar wypadków drogowych w wy o połowę no Polska zredukowała opublikowaną nie w 20 1 0 roku, ale cóż chyba w piętnastym doszliśmy do tego momentu, że już mieliśmy połowę mniej niż wcześniej także gonimy ten zachód gonimy staramy się wdrażać dobre rozwiązania i pewnie trochę nasze zajęcia no pewnie tak oto ja trochę powiem o tym, właśnie programie Narodowym bezpieczeństwa ruchu drogowego jest 2 0 1 3 na lata 2 0 13 2 0 2 2 główne założenia to do 20 20 roku o obniżeniu o 50 % liczba ofiar śmiertelnych w stosunku do 20 10 roku, czyli DK dowód działamy z na drugie najważniejsze są też do 20 2 0 roku obniżyć o 40 % liczba ofiar ciężko rannych w stosunku do 20 1 0 roku ja pozwoliłem co zrobić takie szybkie wyliczenie na podstawie tych tych liczb, które były w 20 10 roku, które były w 20 17 roku i wychodzi, że ofiar śmiertelnych w 20 1 0 roku było 3 90 7 20 1 7 2 8 3 1 różnica procentowa to jest 2 7 i pół procent, jeżeli chodzi o ofiary ciężko ranne w 20 10 roku to jest 11  40 0 9 1 osób ciężko rannych w 20 17 11  10 3 osoby i różnica to jest 3 i 3 %, więc jeżeli patrzeć na sumowanie tych 2 liczb, które są fatalne najważniejsze, jeżeli chodzi o poprawę bezpieczeństwa no to dużo się nie zmieniło jednak tutaj, jeżeli chodzi o cenach w ogóle o działalność krajowej rady to wbre w pozorom trzeba rzeczy się do 20 15 roku a kto nam nastał ja traktuję go to raczej zupełnie inaczej BOŚ obawia się przed 2 0 15 do jazd krajową radą bezpieczeństwa ruchu drogowego jak życie praktycznie nie miał kontaktu z ważyły się dostać do do osobną łazienką goście w obozie oczywiście po jakich kluczykiem dzisiaj po prostu myśmy pisali go Fundacja do krajowej rady o patronat nad czwartym tygodniu warszawski i prosto dostać się Button tak od osób artysty to jest stoi ktoś nobilituje alei poprawi bezpieczeństwo na drogerie to poprawi bezpieczeństwo to nasz patronat patronat to przede wszystkim taki już my, ale to działa na tych, którzy w, których przyciąga tak, do których się na temat organizacji poza realizację pozarządowe ale gdy na tych, do których ja wysłał też ofertę, bo nie powiem że, żeby pomóc stają się zarobić, żeby pomóc tak, żeby zabić członków agencji, ponieważ ja skupiam się na prewencję i dorosłych ja pozostałem prewencja dzieci go innym organizacjom, ale też potrafią ich ile Witoldowi ode mnie ja natomiast uważa, że jeżeli ja nie wydaje go drukuje dorosłego to też ludzie to dziecko nie będzie wyedukowane tak, ponieważ ja widzę powodu po moim synu, że postój jak na niego jestem przykładem jest z tym, jeżeli on wyjdzie ze szkoły wyedukowany to tych dzieciach, że pan strażnik miejski powie to, że pan policjant z Oviedo to atak coś powie jest szóstym co ta pani z UE tamci powiedziała i potem widzisz jak wyprzedana trzeciego na on bierze przykład z tego wyjdzie czasem także tak można już mogą stać się udało tak wyszło z trzeciego czy mamie, bo to Niejestem wcale także kobiety to nie potrafił cudownego w związku z tym to jest ta, że 3 jej kto na, którą kładziemy nacisk i jeżeli ja mam patronat przetrzeć przez zarząd mniejszych COT o w imprezie możemy też chyba trochę przeceniamy znaczenie z etatu krajowej rady BFG za dużo może oczekujemy od seriali zostaje, ale jednak te jednostki, bo to jest istota Japonia zadymę to jest istniał układ instytucja dla kolei jest koordynatorem zaangażowania kilkudziesięciu instytucji państwa tak jak kilku kilkunastu ministerst w urzędów wojewódzkich marszałkowskich służb państwowych i t d. nie mając de facto żadnych narzędzi sprawczych skromny budżet skromny z nagrodami wyjazd ma pan rację tylko, że jest to jest ponad sekretariat celem jest krajowa rada bezpieczeństwa, która właśnie się składa z tych podań do euro rozłożone tych instytucji, tak więc aby spojrzeć na ile n p . czy w priorytetach działania ministra edukacji infrastruktury ministra spraw wewnętrznych jest więc, o co w taki się okazuje, że bezpieczeństwo drogowe jest gdzieś tam 1 z ty też kilkudziesięciu celów działań tych minister z niego, iż najważniejszym brakuje chyba w Polsce takiej instytucji to rzeczy się, aby znacie takie, gdy taką siłę sprawczą tak, kto miałby zdolności, a także pozycję polityczną 2 zdolności kreowania rzeczywistej polityki państwa w zakresie bezpieczeństwa drogowego nie koordynowania kontynuowania polityki i może wtedy rzeczywiście te cele byłyby z troszkę łatwiej osiągalne natomiast też to jestem bardzo nam w duży dystans do tego czy rzeczywiście nie za dużo oczekujemy od państwa obcy od Boga obcy administracji Państwowej, bo przecież to nie jest tak, że jak coś będzie w dokumencie to to jak to wszystko zrobić coś będzie Super no to jest tak myślę teraz chcieli nie wiem oskarżać rząd szwedzki, że sobie zrobił wizję 0, a dalej 20 0 osób rocznie ginie no to porażka tak oni nie porażka nas stawiać jakieś ambitne cele dąży się do nich robisz wszystko co możliwe, żeby w tymi środkami dysponując, które mamy w ten cel osiągnąć natomiast na koniec dnia rano do rosołu kierowcy i zachowań ich mentalności pasuje do przepisów i masa innych czynników, bo to jest też bardzo trudna dziedzina i wreszcie na koniec żona organizacji rządowych tak nie wszystko musi zrobić państwo jest duża sfera aktywności Obywatelskiej aktywności organizacji pozarządowych i wszędzie tam, gdzie widzi jakiś problem nic nie przeszkodzi deszcz ani żadne pozarządowe Flota nie są wzorem ale, ale mówimy o jakiś wielkich organizacjach samorządowych są samorządy szkolne w gminach są są w szkołach są naprawdę bardzo małe te społeczności, które w swoim terenie na swoim obszarze pozmieniać problem to mogą próbować rozwiązywać lokalnie w NATO dotknął pan prezes właśnie tego najważniejszego elementu, który kształtuje całą politykę bezpieczeństwa ruchu drogowego instytucja wiodąca i patrząc na program ten, o którym zaczęliśmy mówić realizacyjne na lata 2 0 13 19 mamy reforma systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego w Polsce i o tej reformie teraz słyszę od 20 1 0 roku mamy, więc do tego czasu się zajmuje bezpieczeństwo na drogach no i co i przez cały czas nic nie zmieniło przez 8 lat nic 0 pomysłu były analiz banku światowego jak to wygląda w różnych krajach jak powinno wyglądać finansowanie z części krajów przeznacza się taki procent, jaki wypadki generują w porównaniu do PKB u nas to jest 3 % nie gdzie Tomiczek tyle ważą 2 przykłady gmin wiejskich francuski fińskiej dotyczy żywienia wbre w pozorom może jedno 1, ale Finowie siedemdziesiąty szóstym roku, czyli wtedy, kiedy się urodziłem doszli do wniosku, że oni są Zagłębie za szybko umierają rząd wprowadził program, ale co rząd zrobił sam zaczął się odchudzać, a on z góry tak on poszedł w górę, ale po to, się okazać, że przysłowia w lodówce u dentysty był ten program w urządzenie w u pielęgniarki w ten program wszędzie był ten program dziś Finowie żyją około 9 6 lat taka średnia jest taka do tego dożywają wtedy były żyje około 70 chce pan powiedzieć, że politycy, którzy zarządzają bezpieczeństwem ruchu drogowym nie jeżdżą bezpieczniej poruszać się bezpiecznie, a szczerze powiedziawszy nie do konferencję widziałem niejeden jestem od wyprzedzi związku z tym do fotela może nie mówię, że ktoś może dojedzie może tak być zarostem, a drugi przykład francuski ma materialny trywialny przykład Onico z puli czyli o ile ich to kosztuje i doszli do wniosku, że lepiej wydać, ale milionów swoich jeszcze wtedy franków na poprawę pointa się zwrócić i teraz ja bym chciał, aby premier Morawiecki, który był jest bankowcem nie będzie bankowcem i Intel policzył złotówki, które w 2 tel 4 9 miliardów złotych, a on co 2 5 miliardów nowe idzie na 500 plus wszyscy wyją, że 500 tys to za dużo, ale nikt nie wyjeżdża 4 9 miliardów na wypadki to za dużo tak i teraz jak mawiał doznaniem jeszcze raport pił, który czci polskiej Izby ubezpieczeń, która mówi, że ona z na wypadki komunikacyjne wyda 8 3 miliarda znaczy, że coś nam się nie skleja to gdzie skąd wreszcie poszły, więc w rządzie, a Real trochę z budżetu to wtedy policja wszystko to wszystko kosztuje i teraz, jeżeli nie jest też, by to policzono tak naprawdę, a jej i w i niech sobie nie wiem pani pewien czy ktoś liczy pan premier lata helikopterem, gdzie bądź byle nie jeździł z Warszawą do toru jazdy spowodowałem wizy dla Warszawy Gdańska, bo to nie jest tak, że ty, ale instytucja wyboru nasze państwo Rosja wymazać z tak panie prezesie obiecuje, bo jest to 1 część przed nami obiecuje oddać od razu po informacjach skrót informacji przed nami Bartłomiej Morzycki prezes zarządu partnerstwa dla bezpieczeństwa drogowego Adam Sobieraj Fundacja drogi Mazowsza oraz Polski związek Motorowy wracamy pod kluczem trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną studia Adam Sobieraj Fundacja drogi Mazowsza oraz pro Polski związek Motorowy i Bartłomiej Morzycki prezes zarządu partnerstwa dla bezpieczeństwa drogowego rozmawiamy co z tym bezpieczeństwem na podstawie niezwykle ważnego dokumentu moim zdaniem błąd to w jaki sposób pokazuje to najbliższe działania głównie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego, bo oni są odpowiedzialni za kreowanie polityki bezpieczeństwa ruchu ten dokument jest dostępna profilu skołowany na Facebooku można zajrzeć, ale oddaje pani prezes się, by instytucja wiodąca tak jak powiedziałem od 20 1 0 roku jest mowa o potrzebie stworzenia takich dobrze działającej instytucji wiodącej raportu banku światowego wskazania chociażby na komisji w zeszłym roku gościa z Włoch bodajże, który też mówiło potrzebie instytucji wiodącej na nas tego jakoś brakuje nie dosięgną nas na 7 edycja politycznej pewnie do tego studia musiałby pan zaprosić osoby, które taką decyzję mogą podjąć roszady pomiędzy ich ich pytać, a my możemy tylko podpowiadać i jako partnerstwo dla bezpieczeństwa drogowego popieraliśmy pomysły wzmocnienia czy to roli krajowej rady czy jakiś prze formowania tej koncepcji są właśnie taką instytucję w większej sile sprawczej większym budżecie o większej sile oddziaływania, ale też ważny jest pozycja polityczna my jako szefa krajowej rady no bo tam mieli 1 z ministrów, a może to właśnie po jakiej pełnomocnik premiera powinien być zupełnie indziej umocowanych to mamy pełnomocników różnych spra w od czystego powietrza ma pomocnika Montiego znika od osób niepełnosprawnych na bezpieczeństwo drogowe jest na taką dziedziną mówimy o miliardach złotych mówimy o w tysiącach rannych zabitych może to zaś taka dziedzina w państwie zapominamy, iż człowiek, a na wysokim szczeblu politycznym, gdyby rzeczywiście potrafił, ale tym w tym zarządzać dostał instrumenty tego żądania na nie oszukujmy się już robić to instrumenty głównie finansowe jasne to IT finansowej i takie pytanie panowie jak uważacie ile to powinno być pieniędzy przeznaczonych na działania poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a może to nie da się tego wyliczyć jakoś tych pieniędzy, które powinny corocznie wpływać na poprawę, bo to jest tak rozmyty obszary i multi dyscyplinarne, że no trudno to w jaki sposób z budżetu chować czy tak biorąc pod uwagę ile ja muszę się nachodzić po to, żeby zrobić taki warszawski tydzień bezpieczeństwa ruchu drogowego ile się na szkodę może na tłumaczenia marszałka województwa, który jako 1 z nielicznych w ogóle robi granty o bezpieczeństwie ruchu drogowego i tłumaczyć się, że badanie kierowców 50 plus są też jest bezpieczeństwo ruchu drogowego, a nie, mówi że medycyna pracy, a były nie, bo to jest bezpieczeństwo czynne na drodze tak związku z tym żyje badań kierowcy ciężarowcy płytę to ja robię to bezpieczeństwo, a i teraz myje zgadza się z debat, że organizacje, żeby pozarządowe zaś takie są na większość rzeczy wielkie wydarzenie pytały rzeczywiście tak silne lobby NGO-sów i zaangażowanie też już lat koncernów motoryzacyjnych ubezpieczycieli a gdzie potem się i 1 rok się wydaje Pink wyda portal Money spadek rok 6 jego budżet wyda o bezpieczeństwo tak jest pusty tor to jest pytanie czy zrobiła się raport przyjęty jest raport na badanie nie powie, że to jej nie mój sarkazm, gdy raport powstał problem polega na tym, że nie idziemy z dalej co zrobić rzeczywiście jesteśmy przyzwyczajeni Tacho jeszcze komu dać stały się siedziby pozorom, że jesteśmy przez dzieje tego, że państwo nas poprowadzi Marek i Grzegorz dla mnie rzeczy się krajowa rada powinna być ESC oraz Józef urzędem może autonomicznym ZAK się autonomią rzeczywiście jest urząd, a i one nie skupiała policja jest skupiała Inspekcja transportu drogowego tak, żeby rzeczywiście nadawać kierunki jest dział, który dotyczy stricte budownictwa drogowego tak jest dział, który robi badania jest dział i który robi prewencję i jest jako Żyd, który każe w związku z tym to te 3 4 elementy muszą się skupić w 1 instytucji i będzie 1 wódz tak, ale na szykownych też będą nasz Grant jest dla takich organizacji jak w partnerstwo jak Fundacja pro Polski związek Motorowy, gdzie nasze lokalnie ludzie mają inicjatywy, bo jest inny problem, toteż właśnie te raporty pił pokazał, że 1 mieście nie złapano żadnego pijanego kierowcy, ale w drugim mieście po prostu zachowają się na umór i jezior i nawiązała też będziemy szukać, ale na razie budżetowanie tego i finansowanie tych wszystkich działań to niezwykle ważne jest, żeby mieć pieniądze na to dobro Donald też rozmowy o tym, oczywiście może one są nie tak bardzo naznaczone ale, jakbyśmy wzięli pod uwagę ile się w Polsce w ciągu ostatnich lat wydało na przebudowę i budowę dróg ekspresowych autostrad na przebudowę dróg krajowych na likwidację niebezpiecznych na odseparowanie ruchu pieszego ruchu rowerzystów odruchu samochodów spalinowych z PiS spalinowych jednak poszły grube grube miliardy no oczywiście bezpieczeństwo drogowe nie było jedynym powodem tych inwestycji, bo w razie zdrowie i racje ekonomiczne rozwój gospodarczy kraju tak dalej, ale jednak też te inwestycje spowodowały, że infrastruktura drogowa w Polsce jest bezpieczniejsza także zdolność no no jasne jest, ale wierzymy ile ginęło na siódemce na ósemce starej prawdy, a ile teraz na deskach to jednak to jest rząd wielkości absolutnie jest coraz mniej trochę nawiązywała do tego, że jednak nasze autostrady są najniebezpieczniejsze w 1 i autostrad autostrad nadal trenować, a w swojej kategorii dróg krajowych Tobolski była masakra i przecież te 6 00 0 zabitych w latach dziewięćdziesiątych co roku nie dało się znikąd notować, stając do planu działania na najbliższy czas mamy to podział na kilka ważnych rzeczy m. in. na bezpieczne tak nazwanego górnolotnie bezpieczny człowiek zadania ca 1 lipca 2 i całej kilkanaście mnie pierwsze zadanie c1 badanie posta w opinii społecznej względem barda wraz z przeprowadzeniem badań efektywności kampanii dotyczącej Bardo proszę mi wytłumaczyć jak same badania opinii społecznej względem barda, czyli tego co myśli o bezpieczeństwie na drogach pomoże w tym, że będzie bezpieczniej, a dam sobie reguł są już raport, bo raportów o Bogu rodzica z tamtego roku mamy kilka słów to jest rzeczywiście zawisła też jest kwestia tego co chcemy poprawić, bo jeżeli w Warszawie mam 60 proc rent wypadków przy świętej dostało 60 proc to Sofia to są piesi na w Polsce się to hojne są to przykład w związku z tym to trzeba też z zobaczy czy to bezpieczeństwo ruchu i generalnie mu możemy kierować się ten sam program w tą samą wersję do wszystkich w Australii n p. mieliśmy taki przekaz, że raz zapomniano o kampanie dotyczące pijanych europosła urosło i 3 lata walczyli do tego, żeby to spadło z powrotem, ale kampanie okay, ale to oni teraz pani Kora i utrwalanie postaw i gaz i to badanie posta w i rzeczywiście generalnie w tytuł klimat trybu i tradycja jest legalny oni mają gotowe te badania będzie to zrobione, wierząc szczerze od wspomniana piłka naprawdę da po raport, który poszedł zupełnie w innym kierunku do tego do tego, że jej nie byli przyzwyczajeni i tylnego opcje są natomiast, że i taktowne pytanie odpowiedzi znamy tylko co prawda brakuje nam konsul, a teraz jeszcze wszystko po co robić kolejne teraz, o czym nie wie no może mi nadzieję, że ktoś wpisał takie zadanie ma pomysł na wykorzystanie danych z raportem do tego badania tak możemy paść nie znamy jest całość koncepcji Frankowi ważności 4 gwiazdki, więc nagle zacznie nowy inwestor na równi z trudno nam się odnieść tak do tego pomysłu nieznający pełnych inwencji najwidoczniej ktoś może planuje kolejne działania potrzebuje takiej wiedzy, choć zgadzam się, że tak, więc rzeczywiście jest, bo tak jak mówił Adam Sobieraj też różnych projektach Polska uczestniczyła -li w Policach unijnych dotacji tez udział mamy w sanatorium ruchu drogowego i naprawdę tych danych jest dużo jednak był na różne sposoby analizowane i pewnie każde badanie coś nowego może wnieść nowe, ale na pocieszające jest to, że wydają pan 1 jedno działanie razem z dziesiątek, ale dziesiąty, ale już od razu mówię, żeby z tego działu powiedzieć ile intensyfikacja nadzór policji w obszarach o wysokim poziomie zagrożenia pieszych czy tzw. akcja Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego ta od kilku lat robione liczba wypadków z pieszymi, a w tym w 20 17 urosła o śmierci też na to może nie tędy droga, żeby nie awansuje, a nie akcji proszą by, ponieważ NCBiR przykład tak z Berlina da autostrada pojawia się radiowóz wszyscy dostali czy jest zwolni nie trzeba jej o innych macha lizakiem nic postuluje zwolnienie dla tego bowiem wiedzą, że tam jest tak skuteczne prawo tak stawały idę do sądu dowie się, że dostajesz jeszcze większą frajdę niż od razu policjanta oraz to prawo tworzy się też w taki sposób, że ten policjant idąc do sądu artyście nie wie czy wydać przegraną, bo prawo jest tak tworzone jedni mówią dmuchać, a drugie, bo nie dmuchać, a w balonik i tak jest przez cały w balonik dysku z tym jedni mówią Iskra jest do luf tu dotykać czegoś się to dlaczego ale, czego nie jest z tym za każdym razem przepraszał, ale byle papuga jest w stanie podważyć certyfikat taki mamy prawo co wiąże się grają 2 prawnicy dużo niejasności dużo mądrzej, a policjant ma je zintensyfikować swoje, a wtedy, gdy zabił o tej postaci jest z pól wie pan Bartek też zespół pracuje nieraz policję i doskonale wiemy, że ci tam szeregowi na dole oni chcieli tego wszystkiego oni wiedzą jak to tylko po prostu wytrącają się argument z muzyki, bo idzie do sądu o ich przerwa, ale z drugiej strony są instrumenty alergiczne są instrumenty prawne, które moim zdaniem są przez policję nie do końca wykorzystywane w przypadku przewinienia drogowe go o wykroczenia drogowego policjant na drodze ma 3 możliwości może upomnieć kierowcę może nałożyć mandat karny, a niż tego robić może skierować sprawę do sądu do rozpatrzenia rozpocznie się nabyć jedynie wtedy maksymalna wysokość kary to nie z 500 zł, a 5 000 od grzywny to się z zupełnie inna inny rodzaj kary niestety ich zadaniem tak moim zdaniem policja zbyt rzadko sięga po to, trzecie pod tą trzecią sankcje i oczywiście są zbulwersowane jak po różnych wypadkach i widzę jak brawurowe było zachowanie, jakie szkalujące go do jak tragicznego wypadku doprowadził i kończy się mandatem 500 zł od, jaki to ma jaki temat wizerunkowy wpływ na pozostałych ma prewencyjny wpły w na pozostałych, jeżeli za za tak karygodne wykroczenie jest tak niska kara policja ma instrumenty nie trzeba żadnego prawa zmieniać można zaś częściej w przypadku najbardziej drastycznych wykroczeń drogowych kierować do sądu jeśli byśmy, że policja z tego korzystała następny dział to bezpieczna droga i tutaj też jest szereg różnych działań jak n p. uspokajanie ruchu na drogach krajowych jest bardzo potrzebne przebudowa ich dostosowanie do potrzeb pieszych, bo mu każemy pierwszą ubierać się poza obszarem zabudowanym w odblaski, a nie budujemy dla nich infrastruktury to takie trochę błędne koło mało tego pytanie czy jeśli ktoś nauczy dobrze pieszych poruszać się tam, gdzie nie ma chodników czy wiedzą, że jednak trzeba iść lewą stroną drogi Janie prawą tak jak jest to ruch Malec z nel to też zdanie o zbadanie wpływu reklam to jest dosyć istotne, bo Polska reklama stoi jednak rozpraszanie uwagi tak dalej Szarek szereg instytucji tak Pacer rzec, że ci zwracam się do tego, że te wszystkie rzeczy, które są wpisane w tym programie realizacyjnym od lat są uznane i my tego nie wykonujemy i w ogóle zasadność robienia kolejnych tych planów kopiowania z poprzednich planów jest w troszeczkę ułomna i tak się zastanawiam czy jednak za tą właśnie krwawą już konto nie stoi brak systemowego działania, czyli tego, że nie ma odwagi politycznej i zaangażowania politycznego w całą sferę nie ma, bo naprzód chociażby z vectry trwała z fotoradarów jest odsunięta na tzw. bo nie ma jej w ogóle w tym planie teraz jest pytanie, po które mamy tak samorządowe w tym roku w przyszłym parlamentarne za 2 lata prezydencki akt z gustem, a rzeczywiście, jeżeli ktoś się naprawdę zabił mea culpa w stosunku 20 15 roku co zrobiono z fotoradarami to też była hucpa przedwyborcza przedwyborcza zrobiono na Polakach trwał eksperyment tak, bo w 2 czy 3 strażników miejskich schowała się z EFRR w koszu z fotoradarem zamiast słuchać tych 2 3 ukarane całą straż miejską jak w Warszawie tymi wszystkimi 8 systemami zajmowała się setka ludzi tak ważne mało tego co było o tyle skuteczne rzeczywiście w pierwszym rzucie dawał dochód to nie powierzy się nie zwracało, ale w pewnym momencie statystyki pokazały 0 wypadków na tym skrzyżowaniu po 3 4 5 miesiącach to nagle mówił Loew dochód spadł, ale tyscy spadła ta statystyka wypadków tu tel, gdy są dość rezerwowym przyniesie korzyść dojazd jak mówimy, że 1 ofiara śmiertelna to jest nawet kilka milionów złotych w latach 2 1 000 000 zł konto, jeżeli konto wiadomo, że mniej wypadków jest i mniej ofiar śmiertelnych wciąż jest państwu per saldo większe korzyści w ramach 2 mandatów od szczecińskich pubów i na to co do polityków żądać żądać jest teraz żądać jej odnaleziona w Żorach odwagi odwagi apelujemy o nas to takie wołanie na późno panowie szerszych kręgach niestety to nie to nie jest wycieczka do obecnej ekipy, bo wszystkie polityczne parcie na sondaże patrzą na na ten efekt wyborczy i próbują się przypodobać publice tak dlatego mamy niskie mandaty dlatego mało fotoradarów dlatego mamy wysokie prędkości na autostradach i dlatego nie ma fotoradarów w miastach i strażach miejskich ma po prostu to są wszystko takie oczko puszczone niby jesteśmy za tym, żeby bezpieczniej ale, żeby się też za bardzo nas nie mnie nie lubili to jest rola wyborcy straszne podsumowanie, ponieważ jest grzechem, bo im decyzje w obszarze bez sprzętu drogowego wymaga pewnej odwagi i najczęściej one przynoszą dobre rezultaty Pekin w dłuższym czasie, kiedy być może już do innych rządzili tak tak, ale to w końcu mówimy o pewnej kontynuacji o pewnym interesie społecznym publicznym, a nie oddać w interesie politycznym niestety koniec o bezpieczeństwie można gadać gadać gadać na wolność jest oskarżony potrafił dużą to prawda to prawda Bartłomiej Morzycki prezes zarządu partnerstwa dla bezpieczeństwa drogowego Adam Sobieraj Fundacja drogi Mazowsza oraz Polski związek Motorowy kłania się za bardzo dziękuję informacje Radia TOK FM przed nami po nich dr Dorota Sumińska wierzę w zwierzę ja zapraszam dwunasta 20 zmotoryzowani kłania się Nisko Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA