14 2 1 na serwerach jest trzynasty dzień maja, a to jest audycja jak z dzieckiem w naszym stałym cyklu chciałbym przywitać moi państwo goście są nim pani Emila Rybak dzień dobry dzień na brak jest pani reprezentantką kanału telewizyjnego Cartoon Network zgadza się, że jest z nami także pana Bartosza Rynkiewicza koordynator komunikacji internetowej fundacji Orange dzień dobry będzie dobry państwu wspólnie połączyli siły, by zorganizować kampanię dość istotna z
Rozwiń »
perspektywy dziecka, ale tak, że rodzica bądź kumplem nie dokucza proszę powiedzieć, skąd wziął się pomysł na tę kampanię i skąd taki alians z 3 i państwo firm, które się w to zaangażował rozum, że pani przypadku jest to o tyle łatwiejsze, że jednak kanał dociera przede wszystkim dzieci tak zgadza się bądź kumplem nie dokuczać to jest nasza globalna inicjatywa, którą w Polsce realizujemy po raz czwarty w Nest konto Fundacja Orange w tym roku po raz pierwszy chcieliśmy oprócz oczywiście promowania koleżeńskich zachowań wśród dzieciaków dotknąć problemu cyberprzemocy Fundacja Orlen 3, ale była zaangażowana w tego typu aktywności w związku, z czym stała się dla nas naturalnym partnerem i może oddam głos Bartkowi obcy na poziomie w skrócie, ponieważ Deszczno jako Fundacja oręż skupiamy się na kilku aspektach związanych z szeroko rozumianą edukacją cyfrową to 1 z edukacją cyfrową mam namyśli dzieci i nie jest my realizujemy programy stałe, które związane są właśnie z z edukacją szkolną wspieramy szkoły w tym, żeby pomagały dzieciom stawiać pierwsze kroki w przestrzeni cyfrowej ziele używać narzędzi mobilnych korzysta z internetu bez w skrócie i w taki esencji ujmujący kwestię wszelkie inne takiego pozytywnego rozumienia innych sieci i jej urządzeń technologicznych, które są, które są coraz popularniejsze wśród dzieci i skąd masz nasze zaangażowanie otrzymaliśmy taką propozycję kampania bądź kumplem Cartoon Network w jawi się jako jego coś ciekawego jest to z naszej strony takie otwarcie, ponieważ jego Fundacja Orlen czy grą naszego naszych działań skupionych do nauczycieli do uczniów z do szkół natomiast tutaj jest szkoła stres, który jest to program, który jest jej kampaniach, które bezpośrednio dedykowana w naszym przekonaniu rodzicom dzieciom, które już, skupiając się do nas same kampanie one z dla dzieci i dla rodziców i dla nauczycieli dla nauczycieli tylko i co oprócz 3 środków prewencyjnych, czyli uświadamiania dzieci, żeby dokuczali nie jest po pierwsze, trendy po drugie, może komuś wyrządzać krzywdę państwo proponujecie jest cel tej akcji w dal i takie długie cel akcji jest promowanie koleżeński zachowań i wykorzystujemy różne narzędzia tak powiedzmy czy środki dotarcia do dzieciaków przede wszystkim bardzo istotnym elementem kampanii z wyborami masa dolarów para i w tym roku zdecydowaliśmy się na znanych przyjaciół uczelni Wojtka Szczęsnego i Grześka Krychowiaka inne przyrządzić sobie dokuczają będzie w formie żartu oczywiście na trudno też jest bardzo istotna różnica, która nie mówią, bo co innego jest stawianie pewnych granic, kiedy żar jest żartem dokuczania jest czymś innym, a przede wszystkim edukujemy szkołę przygotowaliśmy 5 scenariuszy lekcji przewodnik metodologiczne dla nauczycieli przeprowadzamy ankietę przed kampanią i po kampanii ale, żeby sprawdzić jak świadomi są nauczyciele i szkoły tego problemu z ich jednostkach w przygotowali się poradniki dla rodziców przygotowaliśmy poradnik dla dzieci przygotowaliśmy komplet kodeks kumpla w UE które, który jest taką esencją tej kampanii właśnie tego jak dzieciaki w naszym przekonaniu powinny się traktować mamy porady jak reagować, kiedy zarówno jesteś świadkiem dokuczania ofiarom, ale dokuczania Więcek był bardzo mocno merytorycznie ta kampania jest wspierana przez nas przez partnerów współpracujemy m. in . z centrum edukacji Obywatelskiej, która przygotowała te wszystkie materiały merytoryczne z fundacją Moreń z psychologami jest Rzecznikiem Praw Dziecka z ministerstwem cyfryzacji tych partnerów mamy naprawdę sporo i inni posiłkujemy się ich wiedza merytoryczna w tym zakresie, skąd państwo wiedzą, że to jest problem dokuczania w szkole czy przystał przeprowadzone badania, które mówią o skali zjawiska, które mówią o tym, że jest to problem, na które warto zwrócić uwagę bo gdyby tak nie było rozmów, że państwo się stąd nie angażowali się, że my jako Fundacja Orange prowadzi przeprowadziliśmy przyszłości szereg szereg badań na temat tego jak wygląda skala tego zjawiska warto warto tutaj w USA był świadomy taki fakt, że w epoce tik powszechne powszechnej digitalizacji z szkoły szkoły naszego codziennego życia blisko 80 90 % dzieci w przedszkolach szkołach ma własne na urządzenia mobilne korzysta sam z internetu i z może pan zrobił za to brawa moim zdaniem w tym wieku nie powinno się mieć dużą zdolność z panem zgadzam natomiast taki jest taki jest trans i niestety ginęli w co możemy zrobić nie możemy temu trendowi przeciwdziałać pan jest zbyt silny natomiast możemy temu trendowi się przyjrzeć i zastanowić co możemy zrobić w tym kontekście tzw. cyberprzemoc, czyli akty agresji w internecie w mediach społecznościowych z nękanie SMS-ami wyłudzanie wykorzystywania przez rok rozumiane jest szansa, że wynikające z użyciem urządzeń mobilnych nagrywanie w tym wrzucanie tego do sieci to jest chyba dokładnego uważnie jedno z najważniejszych zjawisk przy okazji przemoc tak Nate osoby przemoc w kontekście tego, o czym mówiłem wcześniej, czyli tej powszechnej digitalizacji życia dzieciaków jest czymś co jest niemalże na równi z taką przemocą wżyciu wżyciu prawdziwym wedle badań około 2 5 % gimnazjalistów padło ofiarą cyberprzemocy i oczywiście są to w wskaźnik deklaratywny, czyli jest w rzeczywistości może być tych dzieci więcej biorąc pod uwagę, że blisko z 90 % dzieci korzysta z komputera godzinę 2 dziennie zazwyczaj jest to ogólne korzystanie z internetu bez wiedzy i bez opieki dorosłych w naszym przekonaniu to zjawisko może być o wiele bardziej poważna i o wiele bardziej powszechne niż to się na zadania niż wymiennie wynika ze wszystkich dostępnych statystyk jeśli chodzi o zjawisko dokuczania jakiejkolwiek przemocy to teraz pytanie, na które się te zostaną wręczone 3 1 30 lat temu od przynajmniej raz, kiedy chodziłem do szkoły w totka mieliśmy do czynienia z 6 podobno może nie na poziomie digitalizację czemu pan powiedział natomiast wtedy nie w modzie od przynajmniej w niebyt nie byliśmy tego świadomi, że można z tym problem do kogo się zwrócić i teraz ta rosnąca liczba przypadków jest konsekwencją tego, że dzieci są umożliwiono rodzice też wiedzą znają ścieżkę, jaką należy podążyć w przypadku problemu czy ta skala zjawiska jest duża też, bo dziś sobie z tym radzą jak kiedyś dom musieliśmy sobie z tym sami radzić jak przed starszej wyższej szkole jest przede mną kuksańca w tym, że jeśli chodzi o dokucza nie to niestety ten problem tak jak pan wspomniał, iż cała branża także i pozostali w tej chwili iście do paska narzędzi i nie chodzi o skalę to wg badań, które prowadziliśmy, a on wychodzi na to, że ponad 50 proc dzieci w wieku szkolnym przynajmniej raz miesiącu doświadczyło dokuczania to znaczenie dokuczania rozumiana przez wyśmiewanie przez przeżywanie przez wykluczenie z grupy MCI co się działo od zawsze natomiast wydaje mi się, że rozmowa o tym problemie świadomość rodziców nauczycieli dzieci powoduje, że zaczęliśmy częściej o tym, mówić, ale uważam, że jest to bardzo dobra, ponieważ możemy dzięki temu promować właśnie depozyty na zachowania nie chcemy piętnować złych i promować złe zachowania tylko chcemy właśnie pokazać pozytywne zachowania bądź kumplem nie dokucza bolą, bo bycie kumplem jest po prostu fajna jest dzisiaj też pozwolę sobie uzupełnić co to co pani Emilia powiedziała tutaj warto warto zwrócić na taki uwaga etyki istotne aspekty mówimy oczywiście na przemocy my mówimy myśli skupione w tej przemocy w internecie warto zwrócić uwagę jak ta jak to zjawisko przemocy w internecie wygląda wyglądają tak, że dzieci, które poruszają się po różnego rodzaju forach internetowych grupach zamkniętych w mediach społecznościowych, które wyrządzają sobie te szkody i doświadczają takiego mobbingu występują tam się charakterem sprawców ofiar i zdecydowana większość w charakterze świadków w przypadku takiej przestrzeni internetowej każda taka tak jak przemocy zostawia pewnego rodzaju ślad tej też moim zdaniem to ta kampania jest znakomitym pretekstem do tego, żeby małe porozmawia się edukować dzieci zwrócić uwagę przede wszystkim ich rodziców na to jak dzieci powinny reagować na akty przemocy w internecie, nawet jeżeli same nie są sprawcami lub ofiarami takiego takiego działania w momencie, w którym nasze dziesiąte dziecko widzi n p. dzieci obraźliwy komentarz MEN podszywanie się pod kogoś wyłudzanie danych z zmęczenie czy nękanie w poprzez Facebooka Instagrama i t d . ona też powinno umieć zareagować zwrócić uwagę to jest moim zdaniem sedno sedno tego problemu, ponieważ z gry w obliczu mechanizmów, jakimi rządzą się takie społeczności praktycznie 9 9 % dzieci, które korzysta z tych mediów doświadcza tego, ponieważ w styczniu, pozostając bez wpływu na NATO jak one rozumieją wtedy Ryszard Kotys relacji społecznych, jeżeli same doświadczają tego na zasadzie mój kolega napisał coś takiego koleżance i dla mnie to jest okazja to nie jest kraj należy z tym walczyć, a rolą tej kampanii i rodziców jest to, żeby dzieci edukować i uczyć się jak w grę powinny wyglądać takie pozytywne wzorce zachowania w sieci to jest chyba pewien problem, że możecie państwo myśli najlepszą kampanię w kosmosie, ale jeśli nie zaangażują się tych do tego procesu rodzice przede wszystkim rodzice którzy, którzy są z dziećmi na co dzień będą pielęgnować dobre wzorce albo też piętnować te to złoto nic z tego nie wyjdzie oczywiście dlatego też tak ważne jest w jaki sposób zwracać się do samych rodzicowi co jest związane to dla rodziców mówi szczerze bardzo szeroko, ponieważ tak jak wspominałam na stronie bądź kumplem Cartoon Network PL dostępne są poradniki dla dzieci i poradniki dla rodziców również w ale w tegorocznej kampanii n p. przygotowaliśmy Live na Facebooku z psychologiem, a które z nami współpracuje z gmin tu w związku, z czym ci rodzice są dla nas niezwykle ważnym targetem kampanii, ale ich samych ich edukować chcemy pokazywać dobre wzorce i zwracać uwagę na problem, który istnieje i której dzieci mogą mieć być świadkami chcę mu też mówić dzieciakom, że powinny reagować chcemy mówić Jean ne, kiedy widzą ten problem właśnie powinniście zwrócić do nauczyciela czy do rodzica do osoby dorosłej, której ufają i o tym, powiedzieć on ważne jest dla nas, żeby promować też takie zachowania jak wspieranie osoby, która jest ofiarą, kiedy widzimy, że takie zjawisko występuje w i uważam, że to jest bardzo dobry kierunek AM mamy też bardzo pozytywny odzew zarówno od rodziców, jakie od nauczycieli szkół co nas bardzo cieszy dzieciaki też nam piszą, że zostały przeprowadzone lekcje u nich szkole i że to jest dla nich bardzo fajny projekt fajna kampania, więc ambitne jesteśmy bardzo zadowoleni mam nadzieję, że uda nam się, chociaż taką malutką cegiełkę do rozwiązania tego problemu wnieść do samodzielności swoje uwagi obserwuje także ten film nikt, promując kampanię czy tą grę w piłkę i tak Hulk i tego złego, który się węża zamienia dokładnie dokładnie na czym ten spot oczywiście jest bardzo nastawiony na przyjaźń właśnie ta chata taka cecha przyjaźni między ambasadorami była dla nas bardzo istotna to jako niż wspierali przez lata nie będę ukrywać, że kilka tygodni przed pojawieniem się tej kampanii, a Wojtek Szczęsny wrzucił pozna swój instagram, w którym pisze, że od 14 lat wspierają się z Grześkiem Krychowiakiem to był taki bardzo emocjonalny bardzo fajne post MD, który też były dla nas i jest istotne właśnie o to w tej kampanii chodzi, żeby pokazać, że właśnie przez to przejazd przez to koleżeńskie zachowania można tak dość dużo dalej w życiu niż UAM będąc bardziej egoistyczne pociąg nie jest także rodzice powinni dostawać sygnały i to wyraźną fachowców o tym jak ważnym w procesie rozwojowym dziecka niezależnie od tego w jakim segmencie tego wychowania rozwoju mówimy jest środowisko, w którym się obraca czy inne przede wszystkim lekcją, którą wszyscy powinniśmy odrobić jest, że nie jest szeroko rozumiana szeroko rozumiane wprowadzanie dzieci w ogóle świat internetu nowych technologii szkoła program szkolne, które w ich podstawa programowa nie przewiduje czegoś takiego jak nauka funkcjonowania w przestrzeni internetowej naukę korzystania z mediów społecznościowych takie kno w ho w tego jak korzystać z wyszukiwarek internetowych na co zwracać uwagę i w efekcie dzieci, kiedy zaczynałam lekcje informatyki w szkole sam taką podstawową i niestety też wiedzę mają niestety też posiadają złej przykre doświadczenia część z nich wpisujące się szeroko ramię rozumianą cyberprzemocą lęków desek prowadzimy programy szkolne, które mają na celu wprowadzenie pomaganie szkołom z realizacji takich ambitnych działań właśnie jak nauka dzieci z nauką obsługi tych na najnowszych technologii takiego poruszania się dla innych dzieci z klas 1 3 z mega misja natomiast programy są o wiele szerszy i wydają się, że takim wyzwaniem, które stoi wobec nas wszystkich jej ta kampania jest świetnym może być początkiem zalążkiem takiej takiej bardzo poważnej debaty na temat tego co zrobić, żeby dzieci uczyły się z od najmłodszych lat jak funkcjonować w tych mediach społecznościowych jak funkcjonować w internecie w sposób mądry przemyślany żeby nieważne ważne daje aspektem są Marek Woszczyk kluczowe są rodzice i zachowanie w w naszym przekonaniu fundacji Orange czy w dni pierwsze kroki stawiane w internacie jest w nim takiej przestrzeni nazwijmy to cyfrowej powinny być z stawiane pod okiem kuratelą rodziców czy rodzice powinni decydować i w taki partnerski sposób radzi dzieciom jak co mają robić jej jak mają robić żeby, żeby z internetu do czegoś im się się przyda, jeżeli uda nam się takie pozytywne wzorce takie ścieżki i wdrażania się w w urządzenia cyfrowe zrobić to wydają się, że to zjawisko bylibyśmy w stanie przynajmniej odrobinę ograniczy natomiast jest ono czymś co będzie rosło, ponieważ w świat internetu jest coraz coraz mocniej w w naszym krwiobiegu i nie jesteśmy w stanie na pewne zjawiska poradzić nie są w stanie w pewnych zjawisk 100 % wyeliminować wytypowani jako przedstawiciel kanału tematycznego dla dzieci może potwierdzić zagwarantować, że macie w sobie misję, aby propagować przede wszystkim właściwe wzorce wśród dzieciaków, bo niestety z budowaniem twierdzy teraz nie wskazuje nie stygmatyzuje Wrzosową lub kanały telewizyjne bez ograniczeń wiekowych, które promują Łódź potem mam nadzieję, że to absolutnie nie jest u nas mają wszyscy mają przekonania absolutnie to i tak nie wygląda nasza naszym tekście przesłaniem kanału nie sugerowaliśmy poza anteną, ale tak jak powiedziałem nie będę się stygmatyzuje ich tak oczywiste naszym przesłaniem jest przede wszystkim rozwijają wyobraźnię to stoi za Cartoon Network in mamy nadzieję, że na kreskówki, które dzieciaki oglądają u nas właśnie rozwijającej wyobraźnię senną niech będą oczywiście odnosić się ani do mojego chodzi mi o wzorce wzorce w podobną do tych, które promowane są do takich rzeczy, jakie w kompani bądź konto nie dokucza im jak najbardziej tak nasze kreskówki typu g Bole n p . który jest doskonały okres w kąt pałek Bad Girls, czyli atomówki Bent HNA to są bajki, która AM jak najbardziej promują pozytywne wzorce dziękuję państwu bardzo mili Rybak Cartoon Network na głowę państwa gościem pan Bartosz Zienkiewicz nie muszą udawać Fundacja im źle rozliczył się powtórzy, choć 1 wniosku w informacji Radia TOK FM to były cykle jak z dzieckiem, ale teraz informacje po informacjach cudowne lata
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM
-
14:55 W studio: Maciej Jakubczyk
-
14:59 W studio: Wojciech Harpula
-
15:54 W studio: Jędrzej Witkowski
-
15:00 W studio: dr Joanna Kwaśniewska
-
14:04 W studio: dr Anna Kubiak
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
-
-
08:58 Tak rośnie jedzenie01:12:16 TYLKO W INTERNECIE
-
16:00 Program Specjalny13:39 W studio: Grzegorz Kozieł , Tomasz Żółciak
-
-
-
07:00 Pod dyktando
-
-
-
-
08:59 Tak rośnie jedzenie14:01 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
11:40 Podróże duże i małe14:00 W studio: Mariusz Piotrowski
-
-
-
-
-
-
-
13:40 Życie w Zdrowiu13:37 W studio: Marcel Andino Velez
-
-
17:00 Przy Niedzieli o Sporcie25:28 W studio: Roman Kołtoń
-
17:40 Przy Niedzieli o Sporcie23:15 W studio: Jakub Bednaruk
-
28:28 TYLKO W INTERNECIE
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL