REKLAMA

Od czego zależy rozwój elektromobilności w Polsce?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-05-14 12:40
Czas trwania:
13:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze z fiesty 12 4 3 Aleksandra Rymkiewicz to jest raport gospodarczy w radiu TOK FM dziś jesteśmy w Katowicach europejskim kongresie gospodarczym, ale nic zdały składowe raportu gospodarczego oczywiście nie, zmieniając na początek tradycyjnie informacje z rynku euro teraz kosztuje 4 zł i 2 6 gr za dolara płacimy 3 zł i 5 6 gr frank też po 3 5 6, a brytyjski funt teraz kosztuje 4 zł i 8 4 gr na giełdę w Warszawie o spadki teraz WIG 2 0 stracił 4 9 % tej Rozwiń » głównej Główny Urząd Statystyczny i dane z tego właśnie urzędu to wyniki finansowe przedsiębiorst w w ubiegłym roku, które okazały się lepsze niż w roku 20 1 6 takie dane przekazuje Główny Urząd Statystyczny w sumie na 1 prawie 8 % w sumie tak zebrane w inne wyniki finansowe były wyższe niż w roku 20 16 w przedsiębiorstwach no i Katowice i Kongres tutaj wypowiedzi różnych ministrów m. in. pan wiceminister energii w inny pan Grzegorz Tobiszowski wypowiadał się o energetyce w Polsce i powiedział takie zdania, że najpier w musi zapaść decyzja o elektrowni atomowej co z nią ona będzie, czyli nie będzie, a dopiero później ministerstwo energii będzie zastanawiało się nad tym jak wspierać odnawialne źródła energii zatem najpier w Atom potem OZ taką kolejność i widzi pan wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski no właśnie Kongres w Katowicach, więc goście na kongresie w Katowicach raporty gospodarcze jesteśmy europejskim kongresie gospodarczym w Katowicach czy no i tutaj bardzo różne dyskusje bardzo różne panele o w tym energetyki przez swoje sprawy międzynarodowe kwestie handlowe właściwie każda dziedzina gospodarki i jaka istnieje na pewno znajdzie swoje odzwierciedlenie również na kongresie w Katowicach, ale jest 1 taki dział, który jest szczególnie mam wrażenie rozwojowych którym, tym bardziej warto teraz mówić szczególnie w kontekście wypowiedzi, które niedawno podały swoje gusty polskich ministrów mam namyśli elektromobilność najbardziej znaną studio Wojciech Dziwisz sekretarz d s. elektromobilności w ABB w Polsce dzień dobry dzień dobry projekt miłośnik elektromobilność to wyjaśnimy samego początku zgadza się tak jest no to w takim razie zaplanowano od razu jak bardzo był zaskoczony wypowiedzią ministra Tchórzewskiego, która w ubiegłym tygodniu w sejmie w czasie debaty no tak w skrócie, opowiadając o tej ustawie, które wprowadzą opłaty na elektromobilność, który minister Tchórzewski zadeklarował wówczas, że nawet 2 5  000 zł dopłaty do kupna samochodu elektrycznego już od przyszłego roku mogą być w Polsce pierwsza taka wypowiedź ministra, więc od razu pytam o komentarz na bardzo pozytywna wypowiedź ciekawa wszyscy to z matematyki dopłata Japończycy z czekami obserwuje z za dużym zainteresowaniem jak to się będzie rozwijało na pewno jest to niezły kierunek, bo musisz wsparcie jest potrzebne na tym etapie, aby te nowe technologie mogły się szybciej rozwijać na skraju natomiast patrząc na plany rozwoju elektromobilności przygotowany to ten etap na te dopłaty rzeczywiście nadchodzi dopiero 5 20 1 9 3 20 20 czy jak najszybciej to jest kwestia dyskusyjna, ale możliwy do remisu zdobył główne nurtujące nas problem przygotowujemy to co trzeba przygotować infrastrukturę do ładowania rozwój tej infrastruktury i to zaraz potem my będziemy jeszcze rozmawiać nie wspominam te wypowiedzi pana ministra, dlatego że wcześniej zespół z Ministerstwa Finansów głównie były takie zapowiedzi, że nie będzie takich drastycznych dopłat do kupna nowych aut będą zwolnienia podatkowe zwolnienia z akcyzy, ale o tym nie mówiło stąd trochę jednak minister Tchórzewski zaskoczył nawet jego zmian trzeba czekać na konkrety szczegóły jak było to 2 5  00 0 dopłaty do sumy bylibyśmy całkiem wysoko w stawce europejskim to się to się zgadza natomiast to poczekamy zobaczymy konkrety moim zdaniem dobrze, żeby to się, żeby to się pojawiła, ale ważne jest, żeby teraz są prace zabić, które zaplanowaliśmy, w czym w Polsce, kiedy nasz rząd mówi o tym, że elektromobilność samochody elektryczne to jest przyszłość to trzeba rzeczywiście inwestować w moc cały świat inwestuje w tym co robimy dobrze czym nasze podejście rządowe to jest turysty wg tego kraju 400 zł tyle co robimy dobrze moim zdaniem ta ma zdaniem tematy jak Bentley cały czas piórami promuje ja zajmuję się elektromobilnością, aby po 20 11 roku w tamtym czasie, kiedy my promowaliśmy szybkie ładowarki prądu stałego w Polsce wszyscy traktowali trochę to jak dowcip lub klub chwilową modę teraz instalowana one są w w całej Europie i w Polsce już teraz też dość szeroko, a kolejne projekty są coraz bardziej zapowiadane i moim zdaniem no może trochę za późno co robimy wszystko natomiast najbardziej teraz jest to, żeby stopniowo i dobrze wprowadzać rozsądnie to elektromobilność, a nie mówić o zwrot nad nim parę lat straty, więc przygotowanie dobrych przepisów tej bazowej infrastruktury to są priorytety w tym momencie, a za ten rok 2 3 3 przy dopłatach dla konsumenta typowego samochód elektryczny stanie się w końcu normalnym porównywalne środki transportu dla nas wszystkich no właśnie, bo to jest jeszcze trochę sama zostanę czy to nie jest on być zaklęty krąg, bo samochodów elektrycznych nie ma zbyt wielu w Polsce z różnych przyczyn oraz w terenie tak łatwo je kupić, bo przecież bez kolejki, zanim się taki sam budynek zostanie one one są coraz drogie są drogie auto po prostu cały czas no i ich jest mało w związku z tym infrastruktury, która po post pozwala ładować samochody to też nie jest tak wiele tras to co musi być najpier w trzeba musi być infrastruktura, żeby samochodów przybywa oczu musi być, więc samochody, że powstała infrastruktura, a ja konsekwentnie zawsze staram się doczekać tego co ma być Najder, bo my zajęto się musi równolegle rozwijać musimy cały czas pamiętać o tym, że to jest elektromobilność to to to nie jest sobie 1 mały temat wycinkowej tylko elektromobilność dlatego jest na wszystkich kongresach w tym momencie tak jak tutaj w Katowicach 1 z przewodnich tematów, które się bardzo dużo mówi, bo to łączy ze sobą bardzo wiele dziedzin życia i gospodarki i różnych branż i tak naprawdę wymaga zmiany w bardzo wielu tych obszarach podejścia do prowadzenia biznesu do do sposobu komunikacji transportu podróżowania też, bo podaż i niedzielę indywidualne oraz publicznego transportu dokładnie to jest to jest coś co tak naprawdę dotyka w bardzo wielu różnych sfer naszego życia codziennego, a bardzo wiele znaczących gospodarek w Europie jest jest oparte o przemysł motoryzacyjny, a w tamtym obszarze to jest największa z planem Seko użytkowników kupując samochód elektryczny to tak naprawdę zmieniamy sobie mamy środek transportu z punktu ADO punktu UB, a zmienia się układ napędowy, a dla firm motoryzacyjnych to jest bardzo istotna zmiana stąd te ceny samochodów są ciągle wysokie dlatego bardzo ważne, żeby pracować nad ustawodawstwem, które będzie, żeby było dopracowane praktyczne i pomp wspierający elektromobilność budować bazową infrastrukturę tak, że jak nas będzie stać na samochody elektryczne żebyśmy, żebyśmy mogli mogli komfortowo się nimi poruszają one po kraju no ale jak wiadomo właśnie to co mówiliśmy cena zakupu takie samochody staną się sporo wyższa, więc ta dopłata może był ładnie wspiąć się z miast w całym programie inwigilowania ostatnio miałam okazję brać udział w dziennikarskim rajdy samochodami elektrycznymi przez Polskę i KO jedno to był mój pierwszy kontakt z samochodami z tymi w ogóle się śledziłem w internecie aż do jego, tym bardziej rzeczywiście było ciekawe doświadczenie, bo my jasno wtedy zrozumieliśmy, że samochód elektryczny z bardzo wygodne, ale na razie podróżowanie po Polsce to jest naprawdę wyliczanie kilometr kwadratowy i ładowarki do drugiej od Warki, żeby starczyło tego zasięgu, gdy jest wyższa logistyka nie jest także się swobodnie jedzie, bo 1 100 akcji zatankuje pozowały na następny jakoś to będzie nie udaje się nie zatankuje żyć niepodobna do prądu w tym momencie to po to, możemy też po prostu laweta Vistal Infrastructure jeszcze brakuje, więc co z tymi szybkimi ładowarkami, bo pan mówi stawiamy na szybkie ładowarki to się wydaje oczywiste no bo szybko na nowy samochód, żeby można było jechać dalej na tle wszystkich zależy z drugiej strony sieci elektroenergetyczne w Polsce są przestarzałe i stąd, że takie sytuacje w Łodzi n p . jest tak ładowarka, którą ma możliwość szybkiego ładowania, ale prąd, który my dostarczamy sieć elektroenergetyczną w tej galerii handlowej nie wytrzyma wodowanie 2 szyb samochodów, czyli infrastruktura w tym miejscu pracy jest, ale nie może być wykorzystana no to są problemy początkowe tak przy wdrożeniu nowych technologii nowe wyzwania, które musimy przebrnąć stąd 1 z takiej wcześniej podkreślałem bowiem, że nawet, mimo że jestem zwolennikiem tego wsparcia dla rozwoju elektromobilności jak dopłaty i różne inne programy to bowiem, że na to jeszcze przyjdzie czas musimy krok po kroku przygotować te wszystkie elementy to są pewne problemy, z którymi się borykają poszczególne lokalizacje, ale jak rozmawiamy z firmami w skali kraju to zarówno wszystkie spółki energetyczne zakłady energetycznym nie wskazującego jako kluczowy problem mówią, że będą gotowi są gotowi i zapraszają chętnych inwestorów do dobudowania wizyty infrastruktury i współpracy w tych projektach, bo wszyscy są też zainteresowanie samym, żeby w stanie go jako firmy energetyczne spółki energetyczne budować infrastrukturę do ładowania nie wydaje mi się, żeby to był taki problem, który powstrzyma rozwój elektromobilności, ponieważ tak jak wiemy to się też stopniowo krok po kroku dopiero rozwijanej w tym momencie przy tej ilości samochodów elektrycznych mamy w kraju trochę nie ma sensu mówić o projektach na tysiące sztuk stacji, a pierwsze sztuki jest po będzie popyt będzie na Wawel będzie podarł sweter z reguły 2 ładowarki i tez, które są najczęściej używane wystawiają firmy prywatne jednak nie państwowe państwowe koncerny dziś mają oczywiście na Pomorzu Energa ma ładowarki w Gdańsku tak dalej na rynku nadal w skale regionalna nie polskie duże koncerny, które mają swoją sieć ładowarek w całym kraju to na razie jeszcze nie działa, ale ton, a czy to źle nie jest wcale nie liczyć z Betlejem źle dlatego mówi ja tutaj staram się testy, które kontrowersyjnym przedstawiać to by naprawdę jestem podkreśla duże zwolennikiem, żeby to się jak najszybciej rozwijały bardzo lubi widzę w tym bardzo wiele zalet i sensu electro mobilności nie tylko tam ekologia, który dzieli się najwięcej mogę, ale przede wszystkim redukcja hałasu poprawę jakości życia w miastach po to w takim razie skoro pan powiedział ekologia to jest 1 z tych argumentów, które najczęściej jest mówione kiedyś mówi o elektromobilności jako przyszłości to proszę wytłumaczyć sceptykom, którzy dziś mówią no świetnie będziemy sobie budować żyje w nim Polski samochód elektryczny będziemy jeździć elektrykami, ale przecież prąd w Polsce tak jest z węgla ludzie nie wierzą w to, że samochody elektryczne mogą być bardziej ekologiczne, jakie są dowody na to, że tak jednak jest, że to jest bardziej ekologiczny samochód niż taki ze spalinowym no w internecie rzeczywiście znajdziemy badania potwierdzające każdą z tych zdań, więc internet to jest takie miejsce, gdzie możemy mieć wszystko natomiast bardzo ciekawe ostatnie badania dość mocno propagowany przez komisję Europejską z uniwersytetu w Brukseli przeprowadzone pokazywały jest bardzo mocnym podkreśleniem Polski jako tego nie ma negatywnego przykładów właśnie jako kraj, który ma dość brudną energię elektryczną takie były w sposób w jaki ją produkujemy zwęgla pokazywały, że samochód elektryczny już teraz jest, ale generują 2 5 % mniejsze emisje niż samochód spalinowy, a to co wcześniej mówiłem do centrum o tym, kontrowersyjnym spojrzeniu czy to źle, że wolno firmy muszą mieć w tym biznesie, by rozwijać tam sieć ładowania jak nie będzie w tym biznesu to nie przysporzy nic dobrego elektromobilności, więc trzeba z głową i systematycznie wprowadzać takie większe projekty a dlaczego w tym momencie w Polsce przynajmniej częściowo nie zasilać ładowarki tych samochodów z węgla skoro jest to w tym momencie 1 z podsta w naszej gospodarki ten tekst taki proces tak poważnych obszarach musi trwać to musi być stopniowe przejście, a nie radykalne cięcie natomiast odnawialne źródła energii są coraz mocniej ponownie wspierane rozwijają się również na skraju wszyscy bardzo pozytywnie patrzą na fotowoltaikę wszyscy wszyscy no ale tak muzeum w hotelach muzeach Jelonek Jelonek na interes był po upływie pozytywny oddźwięk tak globalnie właściwe takim odczuciu to jest nas konsumentów normalnie w Polsce PN z elektromobilności z odnawialnymi źródłami energii będzie się teraz trzeba je bez wiedzy i da nawet więcej korzyści Wojciech Dziwisz entuzjasta elektromobilności eksportowe prominenci ABB w Polsce bardzo panu dziękuję za spotkanie za rozmowę na europejskim kongresie gospodarczym w Katowicach tutaj jesteśmy Eko radio TOK FM jeszcze jutro magazyn EKG i raporty gospodarcze i środę zresztą tak samo jesteśmy w Katowicach, żeby dać państwu relację z tego co najważniejsze o gospodarce mówi się właśnie na europejskim kongresie Aleksandra Zienkiewicz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA