REKLAMA

W życiu Polaka ujawniają się cechy fanatyczne: umiłowanie przemocy, cierpienia i bólu

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-05-15 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:53 min.
Udostępnij:

Jaki jest stosunek Polaków do seksualności w kontekście psychoanalizy Zygmunta Freuda? Rozwiń »

Gościem Godziny Filozofów jest prof. Bartłomiej Dobroczyński, psycholog z Uniwersytetu Jagiellońskiego i autor brawurowego eseju zamieszczonego w najnowszym numerze miesięcznika "Znak". Esej ten ma tytuł "Eros nie mieszka w Polsce" i dotyczy polskiej seksualności.

Profesor interesuje się nie tylko seksualnością, ale freudowskim erosem w całej rozciągłości. Razem z Tomaszem Stawiszyńskim rozmawia o polskiej kulturze, o skłonnościach polaków do agresji i tanatyczności w ogóle. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tomasz Stawiszyński, Godzina filozofów w studiu Radia TOK FM. W Krakowie prof. Bartłomiej Dobroczyński, psycholog, dobry wieczór, dobry wieczór, z Uniwersytetu Jagiellońskiego z Wydziału psychologii i autor także, rzekłbym, brawurowego eseju zamieszczonego w najnowszym numerze Miesięcznika Znak. Esej się nazwa "Eros nie mieszka w Polsce" i dotyczy polskiej seksualności, ale właściwie nie tylko seksualności, ponieważ eros to jest coś więcej niż tylko seksualność, prawda?  Rozwiń »
Tak, myślę, że dobrze, że powiedziałem, że to jest brawurowy, a jest absolutnie brawurowo i świetne eseje dziękujemy, chociaż historia jego powstania jest dość osobliwe mianowicie zdradzając tajniki kuchni siedział z nagrania to ja czy rozmowa, a później zrobiła się z tego taka Rybka, po której tak, że tak powiem lekko się przejechałem ich szczerze mówiąc brawurowo się z tak dobrym terminem dlatego rząd jest w pewnym sensie uproszczony może powiem, skąd on się, jakby wziął na siebie z tego, że ja już od dłuższego czasu pracuje właśnie skończyłem na taką książką, która się inne nazywała mnie zabrzmią na ranę Narcyza jest historii Polski psychoanalizy w pierwszych 4 dekadach dwudziestego wieku wspólnie z Mirą Marcinów tak w ogóle nie umierał Marcinów i to jest tryptyk to znaczy jak pisze swoją część moja się jeszcze bardziej niż w wyrafinowania nazywa Bóg na protezach Fred nie umarł jest generalnie o czymś takim, że można powiedzieć tak mieliśmy bardzo bogatą recepcję frajdy z umów z pierwszych 4 dekadach drugi wynik dwudziestego wieku do drugiej wojny światowej, ale nie psychoanaliza, by tak rzec nie przeorała naszej świadomości to znaczy mnie się wydaje, że potrafi wykazać w książce tej już jak to zrobiłem ona jest gotowa 400 stron swoje napisałem w miała już sobie chodzą razem Bednarek po co ona jest też trochę akademicka, więc może bym nie przesadzał z takim jest dużo tam takich faktów na zasadzie pokazania, gdzie jak ta recepcja wyglądała, ale w drugiej części wydają się, że potrafi pokazać, że Polska taka mająca kilkaset lat tradycja budowania świadomości narodowej powiedziałbym naszej tożsamości uniemożliwiała nam na otwarcie się na psychoanalizę i że były 2 takie wymiary tej powiedziałbym nieprzejrzystości naszych czy też inaczej niechęci niekoniecznie do końca świadomy czym niekoniecznie do końca właściwie odczytywanej chodzi o to, że po pierwsze, psychoanaliza ma bardzo pesymistyczną wizję człowieka i NATO nie bylibyśmy się nie chcielibyśmy się zgadzać z tamtych czasach sądzący po tekstach, a z drugiej strony jest psychoanaliza była myślę, że sporej mierze wadliwie, ale jednak odczytywana jako swoisty rodzaj powiedziałbym takiej potencjalnej deprawacji w dziedzinie seksualności właśnie jako homoseksualista jako taki, a nie tylko zachęcanie, ale wręcz pojmowanie jakiś Liberty niż zmów czy jakiś powiedziałbym nieskrępowanej aktywności Promise Kuyt licznej i ten sam sposób odczytania jak by nie, bo to są wnioski na podstawie lektur Wieluń 1 wraca z elementów autorów różnych ciał wtorek artykułów, jakby zacząłem tropić taką rzecz mianowicie, jaki jest stosunek Polaków do seksualności był w tamtych czasach, ale w takim frajdą z kim tym szeroki monet platońską kontekście Rosji jako nie tylko seksualności dotyka, ale jako właśnie kreatywność jako powiedziałbym taka dziecięca dziś jako otwartość ku z chęci eksploracji świata jako bezinteresowne zainteresowanie, ale też jako takiej wartości bym powiedział bardzo ważne dla kultury RO Seko troskliwości opiekuńczość i to by do, czego a, dlaczego to mnie tak bardzo zainteresowało zainteresował mnie to, dlatego że jestem takim bieda rodzi stoi jak w międzywojniu się nie mówiła wczoraj wyścig Kofoli dziś ci bardzo lubię to słowo, więc jako taki bieda rodzi stała gdzieś tam powiedziałbym na dnie swojej dziecięcej duszy zgadzam się z tym, że eros chroni nas przed Lotosem, czyli mówiąc po ludzku, że taka seksualność powiedziałbym życzliwie filmowane oraz taka dziecinna myśl naiwność kreatywność otwartość troskliwość opiekuńczość żonę chronią nas przed skłonnością do agresji, a ja dzisiaj, jakby patrząc na naszą kulturę z takim zdumieniem, bo jako siedemnastolatek byłem skrajnym patriotą przekonanym, że ponad polskość nie ma nic wspanialszego, a teraz Seko 60 lat szefom, że tak powiem bardziej zaawansowany, bo bardzo dokładnie dziękuję ci niech lepiej chronił go na bardziej zbilansowany do tego stosunek innych a gdy przeraża mnie od pewnego czasu to, że my jesteśmy, jakby o masce niż w takim widać to po życiu publicznym polityce w mediach powiedziałbym dyskusje i debatach publicznych różnego rodzaju, że jesteśmy potwornie agresywni, że takie cechy fanatyczne 3 0 umiłowanie nie wiem przemocy kult siły cierpienia męczeństwa w bólu żony się, jakby ujawniają nam bardzo wielu różnych poziomach naszego życia i nie chodzi mi tylko polityka czy nie chodzi mi tylko o to, że bez przerwy jedni drugich grillują upokarzają nie wiem pokonują triumfują et Cetera et Cetera, ale nawet do takich drobiazgów wydawałoby się, które w życiu potocznym codziennym są bardzo ważne typu niechęć nie wiem do łagodzenia bólu w różnych sytuacjach medycznych stomatologicznych czy inny na zasadzie takiej rzek cierpienie jest uświęcenie natomiast stosunek do przyjemności nawet jeśli nasi bliźni uprawiają seks i oglądają pornografię i t d . tak dalej to nie jest firmujący w sensie, by tak rzec aksjologicznym to znaczy, że na poziomie takich prawdziwych wartości to się raczej pogardza swoim popędem i tymi, którzy go zaspokajają, a w wartości są w cenie są inne rzeczy zaraz wejdziemy jeszcze głębinowej fenomenalne nogi polskiego Erosa i Jana Grossa, ale zaintrygowało mnie to co powiedziało się psychoanalizie, która się w Polsce nie przyjęła i oczywiście rozumiem, że masz namyśli coś znacznie głębszego aniżeli to, że z badań etyczne gabinetów tu nie ma no bo oczywiście pojawiło się po osiemdziesiątym dziewiątym roku o niejasnym w postaci licznej tylko, że raczej myślisz o tym, że w odróżnieniu od przynajmniej znacznej części zachodnich społeczeńst w psychoanaliza nie stała się pewnego rodzaju narzędziem do zbiorowej autorefleksji nie są dobrze wiemy, że właśnie taka idea wyporności dokładnie to co powiedziałeś po prostu jest także ja mam bardzo specyficzny rynek spojrzenie na psychoanalizę mianowicie z 1 strony oczywiście jako ktoś, kto pracuje na Uniwersytecie jest w miarę zaznajomiony ze współczesnym głównym nurtem psychologii zdaje sobie sprawę, że wobec trojga i psychoanalizy powiedzmy po drugiej wojnie światowej, a nawet wcześniej nie w odniesieniu do jego różnych idei do całej jego działalności wysunięto bardzo mnóstwo zarzutów w domu powiedziałbym ciężarówce, by się książki nie zmieściły, które o tym, by mówiły i wiele z tych zarzutów było słusznych i wielu powiedziałbym fundamentalnych aspektach można, by powiedzieć, że psychoanaliza, a nam da się na różne sposoby kwestionować, ale mimo tego ja uważam, że frank jest nie umarł to znawcy jest jak test taki esej w chyba Washington post takich też wybitny intelektualista amerykański Louis komendant napisał, dlaczego Fruit przetrwał i ostatnie zdanie z tego jest takie, że mimo tego, że zabiegaliśmy go na wiele sposobów tak jak wampira czy tak jak zombie, bo tutaj to Amber jest to nie umarł gość frajda jest jakby ma się w tym przejawiać to on nie jest był zainteresowany przede wszystkim rozgrywaniem różnych iluzji psychoanaliza dla mnie jest pewny przede wszystkim pewną pewnym lustrem czy pewną de konstrukcją, która skrojona stosownie do epoki do mentalności członków ruchu psychoanalityczne go z przełomu dziewiętnastego dwudziestego wieku jednak miała bardzo ważny komunikat dla człowieka mianowicie miała taki komunikat, że jesteśmy istotami ogromnej mierze nieświadomie mi, że mamy w ramach tego nieświadomości czy mówiąc językiem bliższym współczesnemu człowiekowi naszej nieprzejrzystość samych siebie dla samych siebie tego, że nie jesteśmy dla siebie jak by w pełni zrozumiała dziś w pełni pojmowaniu mi bardzo często działamy tak, że samych miasto zaskakuje, więc w ramach tej naszej nie przejrzystości mamy 2 Serie przede wszystkim co mamy problem 1 sfera to jest ta, która się wiąże z przemocą, a druga ta, która się wiąże seksualność, czyli ten nieszczęsny i po wielokroć wyśmiany tam natowscy i eros i w związku z tym jak się w tej perspektywie popatrzy na recepcję Freida przed drugą wojną światową w Polsce, która co młodzież była bardzo bogata powstało nowe pomysły kilkanaście książek na temat frajdy z mojej psychoanalizy powstało dzisiejsze wątki i jeśli nie setki artykułów na ten temat mieliśmy wielu psychiatrów kobiet mężczyzn, o których możemy zasadnie powiedzieć, że byli psychoanalityk sny orientacji tacy jak Maurycy Bole sta ni AK Adam wizy jak Gustaw Bychowski jak Władysław Matecki jak, a remont Marcus Hellwig i można, by tutaj wymieniać się też mieliśmy wspaniałe kobiety, które się mniej mówi, który się mniej zna więcej się mówi opolski psychoanalityka, które wyjechały z zagranicy, które za granicą robiły mniejsze będzie większe kariery tak jak Helena Deutsch Eugenia Sokolnicki czy Zofia Morgenstern czy Hanna Segal zmarła przed paru laty dosłownie natomiast mniejsze mówi o takich, które były tutaj jak za metr frank królowa Henryka Gottlieb owa Helena Arena taka cudowna Natalia z debla zabudowa i t d . tak dalej i mieliśmy bardzo dużo takich ludzi przy tym jak słyszysz było to bardzo wiele osób ze stolca lub psychoanalitycznym tak się rodził z kręgów inteligencji żydowskiej przeważnie zasymilowanych Żydów, ale większość jeśli nie wszystkie te postaci, które wymieniłem pochodziły z kręgów inteligencji żydowskiej to co mnie zafascynowało to zafascynowało mnie to zaś wśród sympatyków psychoanalizy przynależnych do kręgów inteligencji żydowskiej zupełnie inaczej oceniano różnie seksualne, by także z rewelacji frajda, a zupełnie inaczej oceniono w kręgach naszych psychiatrów pedagogów naszych tamci byli nasi z pochodzenia żydowskiego, choć są nasi nie pochodzenia żydowskiego powiedzmy bardziej słowiańscy etnicznie i mnie fascynowało taka niechęć do prosektorium wszędzie można stwierdzić kole na manię, na którą napisała też bardzo niezłą książkę na ten temat ogromne monumentalne dzieło ponad 1 20 0 stron 2 tomy emisariusze trojga ona pokazywała szczególnie widać to przez pryzmat Stanisławy Przybyszewskiej, której powiedziałbym lista, na której tekstach ta niechęć do seksualności przybiera z tak powiem archetyp licznych charakter i wiele można wytłumaczyć sytuacją dla Polek nie czy kobiety w ogóle w tamtym czasie, że dla kobiet seksualność we wszystkich możliwych do pomyślenia wymiarach nie musiała się jak być wtedy jakoś specjalnie atrakcyjna nagroda jest coś się przepraszam dzieci wejdą w słowo specyficznie jak sądzisz jak twierdzi z polskiego czy to jest jednak coś co też jest zakorzeniona po prostu psychoanalitycznym myśleniu, w którym to seksualność jest nową siłą co najmniej ambiwalentny to znaczy z 1 strony stojącą rzecz jasna za różnymi kultura twórczymi naszymi tendencja mniej, ale z drugiej strony ma też po prostu destrukcyjną wygląd zgadzając się z tym, że część powiedziałbym należy w ten sposób widzieć jednak bym właśnie w tym, ciągnąc swoją brawurową miejska, która jest kulturowe są już rozpocząłem jakoś tam próbowałem przeprowadzić powiedziałbym także w Polsce mieliśmy do czynienia jednak bardzo specyficzną sytuacją mianowicie Wright, mimo że widział to ambiwalencję seksualności przeskakiwał poziom wyżej i cytuje moc 1 z jego konta torów zresztą polskiego psychiatry nie Migalskiego 1 z braci Minkowski w 2 Mieczysław je i Eugeniusz byli bardzo znani na Zachodzie mówi Floyd pokładane dzieje w wiecznym rośnie Otóż jest tak, że to z erotycznych czy seksualnych czy eros, a jest siłą, która w Polsce była odrzucana nie tylko bym powiedział czynie przede wszystkim nawet z powodów nazwijmy to na takich obiegową związanych z możliwym negatywnym odniesieniem do seksualności nie, że to deprawacji Azotów zmysłowość Żyto nie wiem rozpusty ta, że to choroby weneryczne, że jest, że i t d . i t d. tylko powiedziałbym to co mnie interesowało na głębszym poziomie mianowicie, że Polska była bardzo specyficznym krajem i kiedy w dziewiętnastym wieku przestaje dziewiętnasty wiek nie mieliśmy niepodległości wydaje się, że wykształcił się u nas taki defensywny model budowania tożsamości, w którym na czoło wysunęły się co widzę do dzisiaj wartości patriotyczne niezwiązany z walką ze zmaganiem się z cierpieniem z podtrzymywaniem wartości, które przede wszystkim, jakby sąd wartościami, jakby to powiedzieć, skąd SA one są wartościami polegającymi na tym, że boisz się poświęcenia czemukolwiek innemu, żeby nie tracić niezbędnych sił na podtrzymanie substancji narodowej języka tożsamości kultury w związku z tym jak być dzisiaj nie tylko tą siłę nie tylko Hart nie tylko odporność nie tylko nieskalanych czystości tak dalej, ale ci się powiedziałbym też zbiorowość to znaczy jednomyślność można trawestując słynne zdanie biblijne powiedzieć, że ideałem staje się 1 w czarnej 1 pasterz wszelkie różnicowanie wszelkich konflikt wszelkie różnice zdań są odbierane jako zagrażający jedności jako różnicujące jako powodujące napięcia tam, gdzie powinny być jedność, bo my jesteśmy, jakby przeciwko całemu światu to jest ciekawe bardzo wątek w tekście przywołuje z nie tylko frajda, ale że żaba, a ja także francuskiego filozofa niezwykle interesującego, który taką monumentalną książkę o erotyzm śmiech napisał świetną zresztą po polsku wydaną już dosyć dawno temu mówisz, że za batalię, że eros jest taką siłą i indywidualizujące są, różnicując są one natomiast pana pos jest właśnie tym co jednoczy na poziomie zbiorowym i stąd być może ta niechęć do Rosa połączona z fascynacją tematycznymi wymiarami istnienia doku dokładnie tak jakby myślę że, zważywszy zresztą dla młodszych słuchaczy albo mniej czytającym różne rzeczy warto powiedzieć, że ta książka batalia, o której razem mówimy została wydana w oryginale, kiedy mnie jeszcze nie było na świecie na pięćdziesiątym siódmym albo pięćdziesiątym ósmy roku, w którym się urodziłem zostało napisane, czyli z książką dość leciwy ów mógłby także z i w tej książce m. in. próśb bardzo wielu różnych interesujących bardzo interesujących rzeczy na temat erotyczny, który mówi Beata pojawia się właśnie ta, że erotyka jest jakby sferą naszej prawdziwej tożsamości oczywiście to jest teoria oczywiście to jest pewna konstrukcja oczywiście jest także w humanistyce ludzie mówią różne rzeczy, ale powiedziałbym możemy próbować porządkować zjawiska za pomocą tych teorii tak powiedziałbym jak mówił taki filozof austriacki wajchy gier, ale z ob jak gdyby nie przyjmijmy na moment jak gdyby tak było i zobaczmy czy nam się coś wyjaśni i tutaj nam się bardzo wiele, jakby z tej polskiej mentalności jest w stanie wyjaśnić nie przede wszystkim w sferze powiedziałbym takich podzielonych wartości w sferze uświęconych sposobów użycia w sferze powiedziałbym dyskursu publicznego czy w sferze taki aksjologii, czyli etyki, którą wszyscy wyznajemy ja w tym tekście podałem parę przykładów jak wygląda do współczesności sytuacja, kiedy w Polsce, kiedy kogoś w Polsce przy łapiemy na tym, że coś zrobił złego w sferze pana posła a kiedy jak wygląda sytuacja kogoś kogo przyłapie mnie, że zrobił w sferze bardzo ciekawy fragment tego tekstu jeśli możesz to przywołali te przykłady one są niezwykle znaczące dokładnie one przy tym, jakby od razu powiem, że ani nie interesują mnie te osoby, których przykłady dotyczą ani nawet paradoksalnie nie tak bardzo mnie interesuje czy te przykłady dokładnie, które opowiem czy to co wiemy z mediów jest prawdziwy 100 % dla mnie o wiele ważniejsza jest ludzka reakcja to jak to zostało odebrane te przykłady, które przywołuje to one się, jakby odwołują dom takiego oddziały mi się z takiego listu, który Maria Janion pisała do Kongresu kobiet, który jest bardzo znaczący w formowaniu się różnych moich myśli na przestrzeni paru ostatnich miesięcy mianowicie w tym liście ona m. in. nazwę noszą kultury wojskową myśliwską tak nie in, że jakby testom podkreśla to naszą chęć zadawania bólu zarówno innym, jaki sobie co wtrącając zauważa jest bardzo ważne w tym kontekście tego fryzjerskiego przekonania, że rosną z chroni przed agresją ja bym powiedział, że ja tutaj trochę jak taki sygnalista mówię my nie jesteśmy chronieni przed agresją, bo RO z nas nie chroni domy, jakby go prawie nie mamy i teraz wracając do tych przykładów to przykłady są związane z naszym byłym ministrem środowiska oraz kapelanem lasów państwowych litościwie nawet nie będę wymieniał ich nazwisk chodzi w przypadku chodzi przede wszystkim o 2 sytuacje 1 sytuacji, które media opisywały, w którym ten pierwszy pan wspólnie z różnymi kolegami o orientacji właśnie boiskową myśliwskiej rozstrzelał paręset bażantów które nigdy nie były wcześniej w środowisku były wyhodowane w warunkach sztucznych można, by powiedzieć, ale ta pomoc wpisując nie miał zielonego pojęcia co je czekać nawet gdyby miały te nie wiedziałyby jak się przed tym skończ ja osobiście nie rozumiem pasji płynące z myślistwa neguje również moi przodkowie byli mu kupienia Czechami zbite szklanki z rolnikami, ale nieważne ważne, że nie rozumieją z tej pasji wiem, że współczesność jest tak skonstruowana, że dom muszą do puszczamy tolerujemy coś co jest zgodne z prawem prawo jest pierwsze, które reguluje tego rodzaju sytuacje mogę walczyć o zmianę prawa, ale jak prawo to dopuszcza trudno jest jak jest natomiast generalnie rzecz biorąc w tej sytuacji zafascynowało mnie czy poruszyło mnie poznawczo to, że wszelkie zwyczajowo bym powiedział na usprawiedliwienie łowiectwa myślistwa argumenty w tej sytuacji od podają nie można mówić regulacji populacji żyje się nadmiernie bażanty rozmnożyły pomosty były wyhodowany sztucznie nie można mówić o tym, że eliminuje się jako potencjalne szkodniki no bo też były wyhodowany sztucznie co więcej taka najbardziej wydawałoby się finezyjna na wpół rycerska Myślińska argumentacja rzędu, że oto intelekt i a sprawność człowieka mierzy się z przykrością instynktem intelektem zwierzęcia też nie miała tutaj zastosowania no bo te zwierzęta to jest za przeproszeniem drastycznym metafory to jest tak jakby polował na przedszkolaki albo na dzieci w wieku jak innym jak ktoś nawet wielki wielbiciel mieszanych sztuk walki albo aikido taekwondo 3 innych tego typu rzeczy nie uzna żadnego sukcesu w tym, że powalić na łopatki kogoś z grupy maluchów albo średniaków FF po prostu bezwonny mienia bez wątpienia nie ma to najmniejszego sensu, ale i teraz w pewnym sensie mimo oporu w kręgach lewacką Liberty chińskich jak odkryto powiedzieli nasi wrogowie to jednak nie spotkały go żadne konsekwencje w życiu w atmosferze wśród, jakby w powietrzu publiczny gniew nie było także nie wiem nagle politycy nagle nie wiem księża na bonach raczej mówić Boże przecież to tak nie wolno jak można coś takiego zrobić przecież to jest Niewiem okrucieństwo, jaki to jest przykład dla dzieci, jaki jest przykład dla ludzi jak to w ogóle na czym to pole, gdyby ktoś wjechał do twojego powiedzmy do swojej zagrody i rozjechał walcem wszystkie swoje kury, których los na podwórzu to by go chyba zamordowali w wiarę w, a tutaj jest tak, choć sytuacja, że nic z tego drugi przykład to dotyczyło opisu sytuacji kapelana lasów państwowych, który podobno powtarzam nie jest ważne na ile to jest prawdziwy nie dość dobrze zastrzelił Rysia, który jest gatunkiem chronionym w naszym kraju, kiedy go załadował do bagażnika English także z na modłę Łazarza zmartwychwstał wyrzucono go udusił i potem się chwalił, iż miał do czynienia z moim życiu z duszą n p. wzruszonego Ryszard Nieee powiedzmy gastronomiczna metafor nie brakowało tylko cebulki tak i teraz, a tą sytuację i toteż nie spotkała żadna taka sytuacja, gdy sytuacja, która byłaby powszechnym napiętnowaniem nie jestem w stanie sobie wyobrazić teologicznie Fin, jakby nie było finezyjnej argumentacji, która by pozwoliła uzasadnienie ich wsadzić w mury, jakkolwiek pojmowanego chrześcijaństwa takie funkcjonowanie związków, ale mimo tego nie ci, jakby nie stało nic nie spotkałem się może nim, jakby nie czytałem nie nie nie przeglądałem wszystkiego co było na ten temat napisane, ale nie są znane dziś z pewnością żadnej jakiejś afery wokół tego nie rozpęta dokładnie w Wiedniu zalanych cmentarzy, ale i tutaj rzeczy nie było żadnej symetrycznych tutaj żyć natomiast tytuł nawiązuje zaćmy drugi mój przykład dotyczył sytuacji z kręgu nieprzejrzystości erotycznej, dlaczego mówienie przejrzystości no bo tak można powiedzieć tak jeśli jestem rzeczywiście wprawdzie bieda, ale rzeczywistym krawędzi stołu to on też Musze obydwu tych panów trochę rozgrzeszyć, choć muszę powiedzieć tak, że jesteśmy nie przejrzyście zarówno seksualność jakich przemoc nimi to powoduje oni są nieświadomi, cytując pismo, które powinno być bliskie pani wybaczy mi wiedzą co czynią nie chodzi o to, że jakby publiczności jak na to zareagowała to jest dla mnie najbardziej interesujące w drugim przypadku nieprzejrzystość rośnie to też jest także dorośli jesteśmy nie przejrzyście co oznaczają m. in . to czasami sami siebie możemy zaskoczyć nie, że możemy być nawet zaniepokojeni tym co nam się podoba, a często, gdybyśmy nawzajem sobie powiedzieć co lubimy w tej sferze to też mogłoby być bardzo za niepokojące czy niepokojące nas takie rewelacje i tutaj przed wstępnie przypomina mi się taki wywiad, którego ligi po kiedyś udzielił Bojki pop, czyli taki 1 z moich idoli ojciec pani Kroka hard rocka heavy metalu wszystkiego osoba, która brała udział 2 5 wypadkach samochodowych, w których zginęli wszyscy do mnie któryś z tak powiem przez Fed przyjął chrzest niemożliwe substancje psują się nie umożliwia substancje są, więc zamkach i leczenia psychiatrycznego i t d. ich, by tak rzec nadal żyje ma się dobrze zdaje się co ma się zawsze ma się dobrze to był młodym polecamy zespół wystudzić z pierwszych płyt z przełomu lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych boskie po prostu natomiast wracając do niego ma taką serię zdjęć, które tyscy Monaco to także bardzo lubi, który jest przebrany sukienkę Scorupco z za kobietę wygląda świetnie nerwów w takich butach Martensa wielkich oraz właśnie w tych sukienkach i był taki wywiad dziennikarz zadał mu pytanie czy to nie jest czuje się dziwnie, żeby tak przebrany za in w sukience nie on, mówi że nie rozumie w ogóle tego pytania mówi, bo to, by oznaczało, że to sugestia, że ma się czym dziwnie, że jest złego w byciu kobietą i na fakt, że psy wybrać się zegar biologiczny uwaga zły jest czymś po prostu niedobre, dlatego że bycie kobietą jest on nie uważa, żeby było cokolwiek złego bycie kobietą przebranie się sukienka jest swego rodzaju, żebym nobilitacją przy czym się w najgorszym razie neutralne nie teraz wracając do tej sytuacji w Polsce też był przypadek marzenie rock and rolla wcale człowieka, który został przyłapany na tym, że był przebrany w sukienkę i był to człowiek, który też Brian miał AM i pełnił wysokie funkcje w życiu publicznym był scenarzystą artystą członkiem Akademii filmowej, ale równocześnie politykiem, ale równocześnie senatorem Cetera et Cetera Krzysztof Piesiewicz tak jest, chociaż chciałbym, żeby uniknąć nazwisk właśnie dlatego, żeby wyciągnąć z tego, że relacje w tekście przywołuje nazwiska obserwuje jedno i przywołuje Tracza, aby powiedzieć ministra szyszkę i na kapelana lasów państwowych też przybyło jest z nazwiska, ale chciałbym powiedzieć, że Mie tek nie interesowała perspektywa nie wiem z faktu czy pudelka ćwiczy powiedziałbym tak cierpieć tego rodzaju tyko interesowało mnie samo, jakby substancja to, że życie tego człowieka z nieprzejrzystą ością erotyczną zostało zniszczone czy dziś jego kariera się gwałtownie zakończyła nieomal wszystkich możliwych polach i on o tym, mówił wielokrotnie, ale jak bardzo go to dotknęło jego rodziny i mamy 2 sytuacje mamy sytuację eros tanatos w Polsce i teraz, gdyby tak syntetycznie wyciągnąć z tego jakiś wniosek można, by powiedzieć tak, a możesz gnębić być okrutny stosować przemoc jeśli jesteś wystarczająco silny i umocowany w strukturach władzy nic się nie grożą mu inny może odbić swoją żonę tak samo może zrobić, by za wiele różnych rzeczy natomiast jeśli cię przyłapią na nieprzejrzystość erotyczne jesteś skończony platan Lotos SA jest pełna tolerancja, żeby nie powiedzieć akceptacja dla Erosa i jest nietolerancja niechęć, a przynajmniej podwójną korzyść polegającą na tym, że oficjalnie nawet jeśli nieoficjalnie myślimy czy robimy różne rzeczy to oficjalnie nie jesteśmy w stanie tego powiedzieć nie wypada tego zrobić tutaj tu tu chciałem ci pytanie zadać dotyczące właśnie tej kwestii, bo zastana się na ile to jest właśnie specyfika powiedzmy Polska związana z polską historią, ale i to jest w ogóle jakaś składowa mentalności krajów czy społeczeństw, których chrześcijaństwo niekoniecznie katolicyzm, ale chrześcijaństwo na jakąś istotną kulturotwórczą rolę odgrywało ono ostatecznie popatrzymy na stany Zjednoczone to tamta to wyczuł lenie na sprawy Erosa n p . w życiu publicznym jest bodaj jeszcze większa to znaczy, że polityk, który zostaje przyłapany na niewierności małżeńskiej n p. na przypadek Clintona jest też symptomatyczne, bo tam nawet cała wielka afera narodowa się wokół tego rozpętała, ale bardzo wielu polityków, którzy na jakiś taki właśnie nieprzejrzystość ach, erotycznych zostali przebadani ewangelistów, a hotele ewangelistów ci najlepsi są w nich tak jednak oczywiście, bo ogłoszą coś przeciwnego i rzucają gromami potępia potępia ją na innych bardzo chętnie, ale no tam wydaje się, że nawet jeszcze bardziej restrykcyjnie się do tych kwestii, a ponieważ jeśli rzecz dotyczy właśnie polityków ludzi zaufania publicznego, bo Igi Popko gwiazda rocka gwieździe rocka wiadomo wolno więcej rozumiem ja bym to podzielił, jakby na 2 części pierwsza część jest taka, że ja i dezaprobaty w życiu publicznym dla czynności ze sfery Rosa, które są albo niezgodne z prawem albo z przyjętymi normami nie odbieram jako niechęć do 0 z desek 1 sprawa to Ameryka jest krajem specyficznym w ogóle trudno mi, by wypowiadać się w krajach poza polską, bo to powiedziałbym jest jeszcze większa brawura niż w tym eseju zademonstrować, ale powiedzmy tak skrótowo można, by rzec Ameryka jest pod tym względem krajem szczególnym ze względu na swoją genezę nie jem mało się czy rzadko się tym mówi, ale Ameryka jest w ogromnej mierze była zbudowana przez prześladowanych członków różnych mniejszości religijnych przez uciekinierów religijnych była budowana przez ludzi, którzy mieli do religii stosunek szczególny powiedziałbym bardzo, a firma w inny i bardzo fundamentalny co jak widać do dzisiaj też można, by powiedzieć, że podobne sytuacje w Izraelu i bo to są 2 przykłady rzadkie dosyć we współczesnym świecie państwa, które są bardzo zaawansowane technologicznie intelektualnie cywilizacyjnie, których religijność odgrywa również ogromnie ważną rolę, gdzie indziej tak nie ma, ale jeszcze przeskoczyć do Europy i popatrzyć na takie kraje, w których chrześcijaństwo w wersji protestanckiej dość powiedziałbym ważne było i pełni jakieś funkcje do dzisiaj typu dania Szwecja typu w Finlandii czy 3 inne kraje czy wielka Brytania 3 3 Francja inne kraje europejskie to mamy do czynienia z sytuacją troszeczkę innego rodzaju, gdzie to zainteresowanie znacznie mniejsze takim funkcjonowaniem erotycznym seksualnym 2 osób publicznych co można, by tutaj, jakby opatrywać przykładami, ale powiedzmy, że jakby mnie nie o to chodzi po to, co mi najbardziej chodzi o to chodzi mi coś takiego pączka podam taki dość drastyczny przykład chodzi mi zaraz do niego przejdę chodzi mi nie o to w jaki sposób traktuje się seksualność poszczególnych ludzi tylko na ile tolerancyjny wyrozumiały albo afirmatywny jest się wobec różnych trudnych aspektów tych sfer intymnych Jasień powiedziałbym jako człowiek już mnie, że niekoniecznie najmłodszym przypomina mi się tutaj takim fraza z tekstu Davida Allena zmarłego lidera gongu dziś po taką pieśń, którą kochamy motto życiowe, a nie ma Floyd AMD Athlon Gar Gerium ich, a my Heart IT jest po prostu jak dokładnie mogę to powiedzieć czy wpisać na sztandarów Ionesco wspiera tutaj trudno mówić takich forach dziś są mianowicie jako człowiek nie taki już młody wielokrotnie rozmawiałem z mężczyznami kobietami w sferze seksualnej szczególnie wśród mężczyzn, ale kobiety w innym kontekście przykład z mężczyznami jest lepszy spotykałem się z taką argumentacją prowadzonym obecnie krótki dialog i korzystam z agencji towarzyskich albo wynajmuje kobiety za pieniądze, dlaczego to robisz, bo lubię seks oralny mierzone masz fajną nie może z nią uprawiać seksu oralnego nie on nie będzie robiła tego ustami, który całuje moich synów w ich teraz byliśmy do tego bieda psychoanalizy przyłóż co to tak naprawdę oznacza zahamowanie Witek miałby używanie, ale mówię nawet bieda psychoza nawet sobie po prostu można, by dziś tak to co on mówi nie trzeba wielkiego talentu hermeneutyki czesnego interpretator czeskiego nie trzeba jakichś wielkich mocy intelektualnych wypowiedzieć tak naprawdę, żeby on zaspokoił swoje potrzeby musi mieć do dyspozycji po pierwsze, obiekt, który nie szanuje którymi pogardza tych nowo on wynajmuje sobie kogoś, kto będzie robił coś czego by on do żony nie pozwolił co w jaki sposób, by oznaczało, że ją Kalla i fala jego dzieci to trudno powiedzieć, że kobieta, z którą wtedy uprawia ten ulubiony w tym momencie seks oralny to jest kimś kogo on szanuje i kim iść na kogo grup będzie chodził kimś komu będzie dawał kwiaty i wspominał w sonetach i opiewał w nim medyka nie nie to po pierwsze po drugie głębiej piętra idąc ku nie szanuje swojego popędu i w pewnym sensie się musi tym brzydzi się no bo jeśli ustalony i synowie oraz to niekonwencjonalne zasoby nie pasują do siebie to znaczy, że jest to czynność, która aksjologiczne nie jest dla niego ujemna w gruncie rzeczy to mnie interesuje mnie to rząd to robi nie tak, że oglądamy pornografię nie to się masturbuje się nie to, że robimy różne rzeczy tylko to jaki mamy do tego stosunek czy to jest fajny czy to jest gra czy też zabawa to jest przyjemność to jest coś co rzeczywiście mówimy aha ty tak lubisz jesteś gejem fajnie hokeja nie, ale fajnie brzmi ciekawa perspektywa, a ty jesteś taki okres i ciekawe nie jaki mamy do tego stosunek na zasadzie nie rzeczywistych wartości, bo polowanie, bo siła poprzez waga jest ceniona ona nie tylko nas Polaków cieszy jako torze dzieje się coś co nas cieszy na tym poziomie popędu owym widzimy, cytując Raymonda Chandlera jak widzi ma lat mówi z przyjemnością patrzymy wreszcie w lokują kogoś innego nie widzi poprawę na poziomie propagandowym nas cieszy, ale również szanujemy ludzi, którzy pokazują siłę, który innych w kiwają upokorzył mu zgody ilu miał, którzy innych pokonają ten nawet, w jakich nie lubimy to ich szanujemy ten ceniony jest ta sfera wartości człowiek mówi będę prowadził swoje córki na polowanie, bo to jest fajna rzecz polowań, bo fajnie jest polować na zwierzę natomiast tutaj nie cenimy tych rzeczy jak rozdzielą to co ktoś robi od tego czy się tego wstydzi czy ktoś szanuje czy to afirmuje to jest problem, kiedy mówię eros w Polsce nie mieszka to znaczy, że w sferze tych uświęcony wartość, że w sferze tego bym powiedział społecznej afirmacji i akceptacji eros jest mówiąc delikatnie w państwie zmian są one sposób bardzo Nisko w sferze wartości napojem jeszcze jedno 8 tuż przed drugą wojną światową taki wybitny lekarz seksuolog pochodzenia żydowskiego Stanisław Figiel jego ojciec był to kto wie czyszczenie wybitnie niż lek. Henryk Figiel obydwaj zginęli w getcie Jon zrobił monumentalną pracę wykonał mianowicie przełożył taką encyklopedię wiedzy seksualnej niemiecką przez pod patronatem trojga przez takiego lekarza ktoś nazwał Max Marcusa przygotowaną wielu autorów z 2 000 stron 4 tomy on to był redaktorem tłumaczenia i Stanisław Figiel to w Polsce doszło w 19 30 ósmy roku Niemczy większość ludzi są w Polsce zdaje, że mieliśmy 2 000 stron na temat tekstu w 19 30 ósmy roku krótko żeśmy się nim cieszyli, ale mieliśmy i on z dopiskiem polskie zrobił Stanisław gier i stąd takie hasło literatura, a eros i on omawia o literaturę polską i stosunek do RO SA od po wiedział byłbym Wolsztyna i winnych ówczesnych poetów barokowych, a do jego czasów, czyli do Nałkowskiej, a Żeromskiego Witkacego et Cetera et Cetera konkluzja tego jego mówienia jest taka, że w Polskiej literaturze wysokiej, a stosunek do Rosa był zawsze, a priori negatywny ton to pokazuje na przykładach z romantyzmu pozytywizmu z młodej Polski, a z międzywojnia pokazuje, że nawet jeśli eros jest pokazywany jako niszczycielska siła zgubna niszcząca jako siła, która uruchamia tak powiedział konflikt, który uruchamia pożegnanie się wzajemnej tak dalej i t d . że w romantyzmie eros musiał ustąpić wzniosłe mu pola technicznemu umiłowaniu ojczyzny w pozytywizm rozsądku owi racjonalności życia i t d . i t d . i o tym pisze bardzo dużo w tej książce tylko o narcyzm, że zbiorą Marcinów swej psychoanalizy polską się zajmujemy omawiana powiedziałbym kilku stronach to jego jak wizje tak samo jak mawiają n p. recenzje pisane przez polskie lekarki obcych i pedagog szkicu polskich psychiatrów pedagogów różnych dzieł erotycznych n p . z mur Zegadłowicza, kiedy dr Maria Grzywa Dombrowska słynna w tamtym czasie lekarka autorka takich książce o prostytutkach psychologii prostytutek najbardziej ma do zrzucenia Zegadłowicza Wim to, że apoteozę erotyzmu i namówić cóż Doroty śmie pięknego to tak jakby chwalić układ trawienny albo w dzielnicy albo układ krwionośny domniemanie wzniosły go nie to jest siła, ale raczej podłe nieznośna to jest jak na długo przed tekstem Zegadłowicza inna lek. Gabriela Majewska w 19 12 roku napisała nieznośna zmora instynktu płciowego nieznośne zmora i teraz nie i jakby biorąc to wszystko pod uwagę można powiedzieć tak w tamtych czasach wszystko to było jasne zrozumiałe w tym kontekście jak napisałem katolicyzmu bardzo specyficznego ten wątek wreszcie się pojawia mi pytanie zadała jeszcze kiedyś wyciągnął też, a dopiero teraz zdanie, jakby dochodzi tak o trojga i normalne w tym programie trzeba zbudować pewien kontekst nie zawsze możemy dostać nie zaś od razu znalazło się żadne opłaty w 1 masło czy ta współczesna kultura, w której wszystko takie wieże instant i od razu, ale my tutaj mamy dniach notowań nisza, w której znany z nowym z Polski katolicy przede wszystkim jak dopowiadają był inny nasz MON byśmy mieli bardzo silną kontrreformacji nie i nasz katolicyzm, jakby nie ma nic własnego i nic specyficznego bym inaczej powiedział Grad wiele lat temu napisałem taką książkę na nieświadomości w Polsce przed Freudem wtedy przeczytałem powiedziałem parę tysięcy stron tekstów polskich z siedemnastego osiemnastego dziewiętnastego wieku wyrobiłem sobie takie przekonanie że, aby 1 z polskich tragedii było jeszcze tak można powiedzieć zbyt wczesne przyjęcie chrześcijaństwa w porównaniu z takimi radami jak Niemcy jak Francja czy n p . jak jak w Bytowie jak Anglicy w w takim sensie, że myśmy nie mieli tutaj żadnej własnej pozycji negocjacyjnej, że chrześcijaństwo, które tutaj weszło na dobre i na złe wypełniło oraz nieomal zupełnie w takim sensie, że myśmy nie mieli swoich NIP lub mógł w swoich drugich 2 albo widzieliśmy, ale oni nigdy nie byli na tyle silni, żeby wyjść jakąś konfrontację intelektualną czy emocjonalną, żeby te Imaginarium się przeniknęły, żeby oprócz chrześcijaństwa w polskości było jeszcze coś innego poza tym polskie chrześcijaństwo nigdy nie rozwinęło żadnej znaczącej teologii spotkały się do ostatnich lat tak z jakąś znaczącą debatą teologiczną w narodzie, który się deklaruje, że z 90 już tam procentach katolicki ja się niezgodnie z van Graaf Niesiołowski teologiczne nie cieszą się żadną estymą ani powiedziałbym zainteresowaniem w związku z tym mogłem powiedzieć to chrześcijaństwo jest z chrześcijaństwem, by takim bardzo specyficznym w takiej wersji do uproszczonej wersji powiedziałbym pozbawionej wszelkiej finezji, które właściwie pełnił rolę nie religijną się zgadzam całkowicie z prof. Mikołejko, który mówi, że Polacy są 1 z najmniej religijnych narodów na świecie mianowicie w Polsce chrześcijaństwo pełni wyłącznie funkcję tożsamościową, czyli identyfikacyjną katolicyzm Polski katolik po prostu w ten sposób się o określamy, ale to nie ma żadnego kontekstu religijnego pełni rolę pewnej spójności czy spoistości pełni funkcję, piętnując są, oceniając ochronę dla innych sposobów, a 2 pozostałe rzeczy tutaj jakby podążał ścieżkami Andrzeja Leppera Jana sowy, kto jest to, że myśmy przeszli zabory przeszliśmy pańszczyzny zabory to one przede wszystkim spowodowały ten właśnie takie wzmożenie fanatyczny u nas w takim sensie defensywnego nastawienia obronnego, ale też takiego poczucia ubóstwa poczucie zagrożenia takiej paranoi idealnej cechy mentalności naszej zbiorowej poczucia, że jesteśmy przez morze wrogich sił otoczeni, którzy co zyskują specjalny sposób przeciwko nam, którzy się interesują nami, którym mało tego też druga, jakby strona takie poczucie, jakby bierze się z tych zaborów, ale z tej pańszczyzny z tej szlachecką ości z tego z wymieszania tego wszystkiego takie poczucie powiedziałbym fluktuacjom cen bardzo wysokiego mniemania o siebie i ogromnej ilości kompleksów jak złożyć te chrześcijaństwo zabory tom pańszczyzny w 2 Słupsk koszt naszej kultury którymi się tak za przyjęcie wypiera my wszyscy jesteśmy chłopami czasy to twardo racji mocno powiedzieć to teraz jak się popatrzy na to w tej perspektywie to rzeczywiście dla takich bardzo wyrafinowanych erotycznych zaba w w innej szerszym sensie takim jak Grozer karła pisało tym co się bawią ludzie to by było Mimi w Reims, czyli toby było naśladownictwo szaleństwo oszołomienie, czyli dla takiej perspektywy zwielokrotnione go dystansu do samych siebie, którą narody zmodernizowany potrafią być u nas jeszcze jak nie ma my jesteśmy powiedziałbym strasznie wyczuleni na sam na ocenę notek jesteśmy przez innych oceniani jesteśmy widzeń strasznie jesteśmy tacy pragmatyczni w tym sensie, że to ważne są dla nas natychmiastowe korzyści nie te domki, bo jest to jest trudne, jakby do powiedzenia, bo to się zaczyna, jakby niebezpiecznie w rejony abstrakcji przesuwać, więc prowadzenie często, by z powrotem na ziemię moja konkluzja była taka w tym eseju w tej książce też się one jakoś pojawią, że my jesteśmy zaintrygowani Erosa powiedziałbym przez długotrwałą tradycję natomiast z mojej takiej perspektywy jak by traktować jako testament mój brat nie tą książkę czy to Nancy 1 miejmy nadzieję, że nie testament, ale ludzie snują także jest dostatecznie długo w tym kraju to może nie tak na to są, ale auta dla twórców z Chin wrócił na Mazury z natomiast wracając, jakby Dody Dydo to dosłownie wątku z mojej woli PiS, że mamy dokładnie teraz coś, czego gasił komponuje tak z mojej perspektywy jest także wzmożenie ponadto z wzmożenie Rosa z bardzo ważny to znaczy, że trzeba by, że marzy mi się ryby w zbudowanie przywrócenie Rosa Polakom i Polaków Rosołowi, ale nie chodzi o to wiem narażam się na rechot tych nie nie chodzi o to, żeby uprawiać seks na dziesiątki tysięcy sposobu ich też o to chodzi, ale chodzi o to, żeby to szanować, żeby docenić chodzi też o to, żeby ocenić bezinteresowność cenić wielkoduszność ceni zabawy cenić, a grę, ale cenić też troskę n p. popatrzył, gdy powiemy tak paradoksalnie na koniec kolan na zasadzie ZAK włoski, gdzie dla mnie brak Rosa jest najbardziej widoczny, kiedy idziesz przez ulice naszych miast to widzi, że nasze miasta szczególnie te nie główne są smutne swojej marki Peugeot i architekturze brzydkie pisał o tym, Filip Springer i pomazane graffiti wszędzie, gdzie się tylko da to jest nieładne to jest brak Rosa nie mieścił dom jest tajny nie zrobię mu krzywdy jeśli zatrzymasz samochód wysiądzie z dowolnym miejscu w lesie masz kod c opony lodówki im inne opakowania po papierosach butelki wszystko jest zaśmiecony to jest też brak herosa to jest po prostu agresja wobec środowiska to jest agresja wobec architektury jest agresja wobec otoczenia tak jak mu wolno dziś to jest bardzo szeroka w tle redefinicja Merazet nie jest, ale tak jest to samo to jest to samo trzeba o tym, pamiętać, że dojdzie to samolot zrzucił pogardzać lasem, w którym zrobiłem za przeproszeniem 6 i przy okazji wywalił wejść tam wszystkie puszki po Coca-Coli oraz plastikowe torebki czy pogardza aż kobietą, z którą uprawiały seks to jest to samo i w myślach rzuciły na nią wszystkie śmieci i owce musimy pamiętać, ale musimy też skończyć się z OFE bardzo dziękuję jeszcze pewnie nieraz pogadamy sobie różnych aspektach polskiej psyche, bo te analizy, które były prowadzisz są niezwykle ciekawe i głębokiej takie nieoczywiste bardzo by niewiele takich jest on osób, które w ten właśnie sposób na polską wspólnotę patrzą bardzo dziękuję prof. Bartłomiej Dobroczyński w studiu Radia TOK FM w Krakowie dziękuję bardzo też bardzo dziękujemy ci dobranoc wszyscy po
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA