REKLAMA

Czy mieszkania na krótkoterminowy wynajem zmienią nasze miasta?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-05-16 22:30
Prowadzący:
Czas trwania:
25:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM jeszcze zdobyć mówi Paweł Sulik w naszym studiu Barbara Rudnicka ekspertka d s. mieszkalnictwa dobry wieczór dobry wieczór chciałem zacząć bardzo pozytywny fakt, że ceny mieszkań w Warszawie w wielu miastach, ale w Warszawie ostatnio czytałam ostro w górę to, że Super wspaniale w ciągu roku ceny mieszkań rząd w Śródmieściu urosła w 2 6 %, a w całym mieście 11 % analityczną chodzi na czarno to wspaniale Rozwiń » szczególnie jeśli właściciel takie mieszkania prawda w naturze wynajmować większe pieniądze i też dobra dobra wiadomość tak Nina ja powiedziałabym, że jest bardzo zła wiadomość, ponieważ już na dzień dzisiejszy relacja naszych dochodów do relacji cen nieruchomości szczególnie w dużych miastach jest bardzo niekorzystna w tej chwili za średnią miesięczną pensję przeciętny Polak może kupić sobie w Polsce przeciętnie pół metra kwadratowego mieszkania, więc można łatwo policzyć ile taki Polak musiałby wydać się nie jedząc oczywiście nie zaspokaja żadnych innych potrzeb przez wiele lat musiałby pracować na to, żeby mieszkanie takie 5 0 metrowe sobie kupić na własnym jachcie wcześniej było lepiej w tym sensie, że zaraz za mniejsze pieniądze może kupić taki mecz mieszkania w odpowiedzi jak to było inne od ceny się bardzo różnią się ruch w Polsce przede wszystkim są są bardzo odmienna od innych krajów Europy zachodniej oczywiście wiem, że wzrastają Anna, ale ceny jak rozumiem mieszkań pozostają ach, adekwatnie albo nawet szybciej podążamy jako obywatele obywatelki RFN nie tylko medale wszyscy mieszkańcy Polsce polskie obecnie za za pracą, a co za tym idzie nam rynek nieruchomości podąża jeszcze szybciej, podnosząc ceny najmu i ceny własności miejsca, w którym ta praca jest dostępna czeka będzie przyszłość jeśli nic się nikt nic nie zrobi także aktorów tego, czego przedstawienia też władze samorządowe władze państwowe tak jeśli jeszcze dalej będzie to na tyle wolny rynek najmu jest to efekt tego będzie, jaki on już dziś mamy do czynienia z takim zjawiskiem, którym pisano też dosyć często ostatnio, w którym ten rynek inwestycyjny wypiera tak naprawdę osoby, które chcą kupić swoje pierwsze mieszkanie szczególnie małe mieszkanie, bo są to osoby, które często muszą wziąć kredyt, który na zaciągnięcie tego kredytu potrzebują czasu nie wspominając już o tym, że w tym momencie 40 % populacji nie ma zdolności kredytowej, ale zakładają 6 % tak tak tak zgodnie z nowymi wytycznymi już tak wymiana najnowsze DVD z wytycznymi KNF ku po prostu norma ta zdolność kredytowa została znacznie ograniczyć populację populacja to też są osoby starsze dzieci i populacji 30 proc po prostu nie brzmi jednak tak się chwilę zastanowiłem przerażające, gdyby 40 % ludzi zarabiających w Polsce n p . tak nie mogłoby to byłoby dramatycznie może nie różni się czy dana raz jest on zakładamy, że mówimy o mnie bardzo duże zróżnicowanie zarówno ceny mieszkań jak i dochodów w Polsce tak mieszkania w Bytomiu kosztują podejrzewam, że dziesięciokrotnie nawet mniej niż mieszkania w dobrej okolicy w Warszawie w centrum Warszawy jest tutaj to zróżnicowanie bywa czasami dramatycznie dialog z wolnego rynku powie tak na więcej dobrze płatnej pracy jest warszawianie Bytom nowy właśnie ten ruch ruch się dzieje ten ruch się potęguje natomiast należy wziąć pod uwagę też takie zjawisko jak globalizacja naszych miast szczególnie dużych metropolii i ta globalizacja n p. łączy się z globalizacją rynku mieszkaniowego w tym z 1 strony mamy do czynienia z coraz większym udziałem mieszkańców, których po prostu stać na to, ponieważ są na kontraktach wysoko płatnych i i straci na wynajem nic strefie premium, więc to strefa siłą rzeczy rośnie z drugiej strony mamy do czynienia z coraz bardziej zinstytucjonalizowany są skapitalizowane mówi tak powiedzieć, że rynkiem inwestycji mieszkaniowych, ale kiedyś martwiliśmy się, że ten najem mieszkań jest taki najem rozproszone, że tutaj no trudno cokolwiek zbudować, ponieważ mamy do czynienia z 1 strony z właścicielem, który gdzieś tam wynajmuje swoje jedno mieszkanie z drugiej strony z najemcą brakuje zaufania brakuje na sam pot na samym początku w ogóle systemu rejestracji takiego najmu bądź ciasto jest po prostu nie rejestrowano 3 inaczej mówiąc nielegalny i trudno z takim rynkiem w jakikolwiek sposób pracować w celu zbudowania dobrych praktykach teraz stajemy przed zupełnie odmiennym zagrożeniem to znaczy ten rynek jest powoli się instytucjonalizacja te podmioty, które wchodzą w rolę właściciel to są coraz częściej podmioty Bezos bezosobowe jakieś fundusze kapitałowe i tutaj gasiła tych podmiotów w relacji do indywidualnego najemcy jest coraz większa to znaczy, skupując kultową n p. mieszkania są w stanie podbijać ceny mieszkań lub umów w efekcie czego nie stać na nie krzyczy mu mieszkańców, którzy chcieliby po prostu n p. kupić swoje pierwsze mieszkanie co zrobił powstanie albo nie przyjadą do miasta albo będą w nim szukali gdzieś na obrzeżach jakiegoś taniego mieszkania teraz w Polsce zgodnie z wytycznymi europejskimi 4 0 niemalże 5 % osób rodzin gospodarst w domowych mieszka w przeludnienie to są wytyczne zdecydowanie bardziej rygorystyczne niższy niż te wytyczne, które obowiązywały przez wiele lat w Polsce w Polsce o to chodziło tylko o to, żeby więcej niż 2 osoby nie mieszkał w 1 pomieszczeniu natomiast Unia Europejska Eurostat w wyroku wyregulowane wszy to sprawiło, że te wskaźniki przeludnienia w środowym w stosunku do oczywiście wskaźników w innych krajach Unii Europejskiej u nas są zastraszające, ponieważ ludzie, jakby nie mając środków na duże mieszkanie wynajmują mieszkania małe rozpoczynają n p. we dwójkę tę swoją karierę mieszkaniową później pojawia się dziecko pierwsze drugie, a nadal mieszkania pozostaje takie samo, bo na większe takie takiego gospodarstwa domowego nie stać lub jest powiązane z kredytem mieszkaniowym właśnie z tą konkretną nieruchomością przez lata g musi zamieszkiwać w pejzaż za szybko przypadliśmy od tych było tego obrazka poszerzy się zabić za szybko tego obrazka, kiedy ważą się, że duże podmioty prawda jakieś fundusze kupują mieszkania na wynajem do takiej sytuacji, kiedy w Polsce rzeczywiście ludźmi nie stać na na godziwe zamieszkiwanie tak to czy w wydawały się zawzięli jeśli tylko rynek najmu się rozwinie będzie rozwinięty to właśnie to rodziny przykładowo wiele o wielodzietną stać będzie na wynajęcie większego mieszkania to tak w niedzielę Nate właśnie teraz stajemy wobec takiego zagrożenia, który jest właśnie zupełnie nowej, która wiąże się z rynkiem najmu krótkoterminowego to nam się wszystko teraz bardzo dobrze łączy po pierwsze mamy tę sytuację, do której już wspominaliśmy poprzednio to znaczy gospodarstwo domowe czy jakaś młoda rodzina przykładną przysłowiowa w tym wyścigu do mieszkania przegrywa z inwestorem, który jest w stanie od razu wyłożyć gotówkę i tonu czasami kilkadziesiąt tysięcy więcej, a następnie ten inwestor element decydujący o tym, jaki będzie przeznaczenie tego mieszkania kieruje się oczywiście zasadą maksymalizacji zysku w tym momencie zysk z najmu krótkoterminowego w dużych miastach jest jest bardzo znaczący czasami kilkukrotnie przewyższa zysk z najmu długoterminowego oczywiście wiąże się z takimi kosztami jak utrzymanie takiego mieszkania czy też zasadzie hotelu czy apartamentu hotelowego, ale jednak tutaj ten zysk jest zdecydowanie większy co zresztą widzimy również w przypadku inwestorów indywidualnych jak z osobistego doświadczenia znam osoby, które wynajmują mieszkania w formule długoterminowej, a następnie zajmują się obsługą tych mieszkań n p . poprzez różne portale najmu krótkoterminowego i żyją z tego na znaczeniu świtu od kogoś wynajmują mieszkanie, a później sami je dalej wynajmują komuś krótkoterminowo na tym tak tak tak i to KIR i tutaj kraje Europy zachodniej już odpowiedziały na ten problem kartoteka ratowania życia powiedziała lekarzem ten system taktyczny stresu to właśnie wpadł na maturze to jest biznes, który w górach przynosi złote jajka tak, bo co to za problem wręcz mieszkanie tak skoro będę mógł na tym samym mieszkaniu w ciągu miesiąca, gdy komuś zapłacą 100 0 1 500 2 00 0 zlotych mieszkanie, a później na dzień 2 2 będę wynajmował za ile za kilkadziesiąt złotych kasy może czasami kilkaset złotych tak to jakby oczywiście, ale nie ani Marek upraw drze w, które mówią nie wolno ci wynająć zarobić na wynajmie, gdy najem krótkoterminowy to jest na tyle nowe zjawisko, że po prostu jeszcze w tym momencie nie jesteśmy w stanie sobie z nim poradzić w Europie zachodniej już doszło do pierwszych regulacji związanych z najmem krótkoterminowym n p . taki, że taki jest taki wynajem może być prowadzone wyłącznie przez właściciela, ale także związanych z tym ile mieszkań można wynajmować czy też związanych z tym czy wynajmujesz mieszkanie czy czy n p. pokój w swoim własnym mieszkaniu, bo oczywiście ten najem krótkoterminowy jak wszystkie żarty ekonomi, czyli te procesy ekonomii dzielenia się wziął się z bardzo szlachetnej idei takich spółek budowanie społeczności, czyli takiego no n p. przymocowania za drobną opłatą za serwowania śniadania osobie zupełnie to przykład innego kraju z innego kontynentu w celu Poznania się bliższego również jakieś rozmowy i jak nabrać na nabrał takiej skali zaczął ewoluować produkt mógł już typowo komercyjne, ale i powoli zaczynamy w ogóle dostrzegać ten problem, który się, które się wiąże z tym, że ten zysk ekonomiczny tutaj jest zdecydowanie większa i ich wypiera w rezultacie nasz problem nie ze strony gminy koszty społeczne także dla osób mniej zamożnych, które znają to w takiej sytuacji, że to co dotychczas wynajmują jest poniżej oczekiwań, ale wszystko inne niż jeszcze droższe tak mnie kosztami społecznymi też ulgi nie są obciążeni tylko niedoszli właściciele czy tylko niedoszli wynajmujący, ale też cała co z sąsiedztwa cała społeczność lokalna, ponieważ tworzymy nasze sąsiedztwo to, w jakich w, jakim otoczeniu żyjemy czy ktoś może nam przysłowiową przez kwadrans upilnować dziecka czy ktoś dba o kwiatki, które rosną w naszym wspólnym ogródku to jest nasze życie to jest nasza jakość życia, która jest szczególnie w dużych miastach szalenie istotna dlatego, żebyśmy w ogóle Novum brzydko mówiąc nie zwariowali w tym dużych miastach miksty w tym tempie pracy w tym tempie życia miasto to sąsiedztwo ma znaczenie w momencie, w którym mamy duży udział tych mieszkań wynajmowanych na różnych portalach i zwalnianych co co dzień co drugi co tydzień z ze zmieniającymi się najemcami no to oczywiście takie sąsiedztwo się nie tworzy nie budujemy żadnej wspólnoty bo, bo nie ma tej wspólnoty z kim budować i toteż jest koszt społeczny dla nas wszystkich miast takie mówiąc zysk ekonomiczny trzeba jednak zrównoważyć rynek zyskiem społecznym i i innym bardzo często w Polsce tym drugim rodzaju zysków i kosztów zapominamy czy miasta, które dostrzegły ten problem takich chcących z nim zrobić zazwyczaj, jakie jak, jakiej jakich technik używają czy oczy dym czy to są jakieś nowe prawa czy to jest niewielu próba działania w ten sposób, że sami zaczną inwestować na rynku najmu i w ten sposób wpływają na ten rynek to co się w tej chwili dzieje szczególnie dużych metropoliach to jest taka mu typowo nakierowane na rynek najmu w regulacjach właśnie związana z tym, kto może wynajmować ile mieszkań można wynajmować innym jak długi okres czasu tak, żeby temu podczas, toteż n p. 9 0 czysto 2 0 dni w roku, przez które można wynajmować mieszkanie w najmie krótkoterminowym co jakby automatycznie kosztem ten zysk potencjalny nam ogranicza i skłaniałbym właścicieli do tego, żeby zdecydowali się n p . na wynajem na dłuższy okres czasu my w Polsce mamy taki problem, że jesteśmy na bardzo wczesnym etapie myślenia o tym na nie również, dlatego że najem w Polsce sam w sobie jest wielką tajemnicą danych o najmie to żaden urząd statystyczny w Polsce nie zbieram jest oficjalnie ustawowy obowiązek natomiast droga realizacji tego obowiązku jest od lat jest nieskuteczne oraz oczywiście do urzędu skarbowego 3 osobne PIT jeśli na wynajmie komuś mieszkanie to jak rozumiem i osobny PIT musi wypełnić urzędy skarbowe wiedzą nic tak jest to obowiązek rejestracji oczywiście takiego takich dochodów nad natomiast nie ma dalszych informacji czy lokali jest używany na cele mieszkalne czy jest już wolna cele krótko czy długoterminowego najmu, jaka jest wysokość czynszu stąd n p . w Polskę umów o Polsce średni cięższe średnia wysokość czynszu na rynku najmu na rynku prywatnym no to jest to jest dziś wielka niewiadoma, a i niektóre firmy konsultingowe starają się go w jaki sposób oszacować na podstawie n p. ogłoszeń lub aktów notarialnych, ale to jest po prostu na tak niewielką skalę, że równie dobrze mogłoby to być wróżenie z fusów także o tym, rynku najmu niestety nie wiemy prawie nic nie wiemy jak i SLD zaskoczony jestem no no niestety tak jest nie wiem, jaki odsetek w ogóle zasobu mieszkaniowego w tym momencie jest na rynku najmu prywatnym, bo też mamy do czynienia z dużą ilością takich indywidualnych niezarejestrowanych umów i oczywiście wiadomo że, że bardzo trudno byłoby wyegzekwować czy trzeba śledzić wszystkie te pojedyncze umowę wymagałoby to dużych nakładów, które w tym momencie urząd skarbowy nie podejmuje także w momencie, w którym zebraliśmy dane na nie bylibyśmy w stanie tworzyć jakąś politykę mieszkaniową z tym związaną tak samo w momencie, w którym wyodrębnili byśmy ten najem jak n p. zdefiniowane typ najmu takiego wyodrębnienia w tym momencie nie mamy to co mamy na czym można, by budować takie regulacje to jest celem wyodrębnienia funkcji w planowaniu przestrzennym mamy oczywiście z 1 strony obiekty mieszkalne, a z drugiej strony obiekty zbiorowego zakwaterowania n p. Blank z Londynu to była wystarczająca podstawa prawna do tego, żeby taki najem uregulować w Polsce być może kodeks urbanistyczno-budowlany, na które czekamy już od lat mógłby wziąć się przysłuchiwał za ten za ten problem i w jaki sposób go dostrzec choćby apap następnie podjąć próbę regulacji natomiast no niestety nie ma woli politycznej kodeks urbanistyczno-budowlany od lat nie jest uchwalone zarówno w poprzednim rządzie, jaki w tym na opóźnienia już wskazują na wolę polityczną nieuchronnie Ania tegoż kodeksu, a czy sytuacja zmieni w tym w tym obrazie, który pani odmalować sytuację zmienić rządowy program mieszkanie plus, czyli budowa mieszkań na wynajem z możliwością wykupu umów to taki projekt programu nadal jest tak wysoki pro program założeniu podażowy, który oczywiście bardzo by się przydał, który ma miałby zwiększyć ilość dostępnych mieszkań już dzisiaj również miasto mówią o tym, że chciałyby budować czy też budują, jaki zasób taki mecz w formule publiczne niekoniecznie mieszkaniowy zasób gminy czy niekoniecznie lokale socjalne komunalne, ale n p. TBS które, którą można wynająć lub w oparciu o niezbyt wysoką kwotę czynszu i takie starania byłyby dobra i oczywiście są dobre należy pochwalić natomiast w Polsce są podejmowane na zdecydowanie zbyt małą skalę i jedynie duża skala programu mieszkanie plus taka, która była projektowana na samym początku Munk byłaby w stanie moim zdaniem sprawi, że rzecz, że ta równowaga w jaki sposób mogłaby na ten rynek mieszkaniowy powrócić jest na dzień dzisiejszy zapowiada się bardzo duża ilość projektów pilotażowych wręcz PR owych i obawiam się, że po prostu tej skali tego efektu skali nie zobaczymy co dokładnie pani ma namyśli tych drani mówi duża skala chcą, o co chodzi o 100  00 0 rocznie mieszkań w Polsce budujemy 1 30  00 0 mieszkań rocznie maili większość tych mieszkań to jest oczywiście to są mieszkania deweloperskie lub oczywiście domy jednorodzinne ponieważ, ponieważ to oczywiście osobny temat taki związany z czystym rzeź Polaków Polki nie stać na budownictwo deweloperskie zdecydują się na budownictwo indywidualne natomiast tego budownictwa publicznego w Polsce praktycznie nie ma tych spraw to jest margines nieprzekraczający w skali roku 5 % taki, kiedy n p. duże miasta mówią nam o tym, że w ciągu najbliższych kilku lat wybudują 5 lub 10  000 mieszkańców to oznacza 500 mieszkań rocznie to jest naprawdę niewiele to zbyt mało, żeby wpłynąć w sposób korzystny dla WOŚP choćby rynek takiego miasta Warszawa, gdzie mamy tych mieszkań niespełna 1 000 000 w tym momencie jak dla rywali to pomoże słuchaczom szwaczka Rzeźnik pewien fenomen to czasami w dyskusjach na temat mieszkalnictwa wynajmu również ten fenomen to Szwecja jak to się stało, że w Szwecji na tak olbrzymią skalę państwo czy samorządy inwestowały, w czym budowały i zwiększały ten zasób zasób mieszkalny dla, dlaczego tak po prostu zakładali, że duży to jest rola samorządów to społeczeństwo tak zakładał czy też ekonomicznie się to nie opłaca nie pocą się inwestorom takim jak u nas deweloperzy, dlaczego faktem jest mu druczek moment w historii ich granie w Szwecji, który był związany z wysp państwo opiekuńcze czy 3 zł First Aid w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych, kiedy kwitło budownictwo o charakterze publicznym, kiedy również kwitło rozwijało się budownictwo n p. związane z zakładem pracy tak budownictwo zakładowe i po pierwsze, wynikało to oczywiście z tego, że należy, że ceny gruntów, które wpływają istotnie na koszty budowy w tym momencie były zdecydowanie niższa po drugie jednak z takiej całej filozofii myślenia o potrzebach mieszkaniowych w CIT w Polsce przez ostatnie 30 lat jak byliśmy przekonani czy żyliśmy w przekonaniu, że mieszkanie to jest nasza własna sprawa, że jak nie zarobimy jak nie weźmiemy naszego własnego kredytu to znaczy, że zimą jesteśmy nieudolni nie radzimy sobie jakoś ta potrzeba mieszkaniowa z była bardzo mocno powiązana z indywidualnym sukcesem tymczasem rzeczywistość jednak przeczyła temu, bo niektórzy z nas odziedziczyli mieszkanie po babci niektórzy z nas go po prostu nie mieli lub mają w miejscu, w którym nie są w stanie znaleźć pracy ta nierównowaga nie zależała od innych indywidualnego sukcesu czy przedsiębiorczości czy tylko po prostu zasobów materialnych, jakie cele, jakie mamy i naj myślę, że tutaj tu myślenie o mieszkaniu oprawie do mieszkania jako pewnego rodzaju prawie człowieka, a nawet to jest coś, o czym się mówi, o czym się bardzo duże mówi w Europie niestety o wiele mniej się robi, ale czas ten pewnie przyjdzie też na to, żebyśmy wzięli się do roboty faktycznie staraj się zagwarantować zaspokojenie potrzeb mieszkania ale, żeby w Szwecji udało się na tak olbrzymią skalę zgromadzić zbudować tak wielki zasób mieszkaniowy w przypadku gmin tak to znaczy, że po pierwsze, one musiały powierzchnię musiały w to zainwestować, ale po drugie to znaczy, że prywatni inwestorzy mieli gorzej byli dyskryminowani na rynku jak rozumiem tak czy to było także to dzisiaj w ten sposób wygląda, że w Szwecji Metheny Emu to stosunki mieszkaniowe mają charakter bardzo mocno konsensualny tam n p. część czy kwota czynszu jest efektem uzgodnień trójstronnych między właścicielami podmiotami publicznymi gminnymi, a organizacjami reprezentującymi lokatorów i tak najprościej mówiąc jak sobie czegoś nie wywalczymy jako lokatorzy czy jako kredytobiorcy poszkodowani n p. kredytem we frankach czy jako jakakolwiek inna grupa społeczna to do tego nie będziemy mieli tutaj też stowarzyszenia czy środowiska lokatorskie przez przez lata głodzie w KRUS-ie ukonstytuowały były były bardzo bardzo silnej stąd to ten potencjał inwestycyjny również, który wynika z ze zbudowanego w sposób poprawny modelu mieszkalnictwa na wynajem, gdzie n p . mamy stałą wysokość czynszu i po powiedzmy, że spłacenie ONZ na zaciągnięte na na cele inwestycyjne pożyczki ten kapitał może pracować n p. stworzenie nowego zasobu to to jest coś na czym oczywiście można budować tylko, jakbym klimat polityczny do takiego rodzaju liberalizacji na wielką skalę było w tym momencie dziejowym, którym mówiłam, czyli mniej więcej w latach siedemdziesiątych potem on mu oczywiście się mu zmienił obecnie bardzo dużo mówimy o mieszkalnictwie dostępnym, ale nadal nie mówimy o mieszkalnictwie społecznym mieszkańcy są dostępne to musi być to mieszkalnictwo panie łatwe łatwe w utrzymaniu natomiast cały czas jeszcze nie dojrzeliśmy 3 3 do tej myśli, że mieszkalnictwo powinno być Czyżby polityka mieszkaniowa powinna być głównym zadaniem publicznym taki cel czy państwo czy gmina powinno być aktywnym aktorem polityki mieszkaniowej i to mieszkanka zasób społeczny niekoniecznie ten komunalny i socjalne, ale taki dostępny i z regulowanymi zasadami dostępu tworzyć, a to chyba jak rozumieć projekt, który nie do realizacji, bo jak rządzący mają powiedzieć swoim wyborcom co prawda cień wraz z długą oszczędzała część z nas działa kredyty i t d . ale teraz w tym momencie my wrzucamy jakąś pulę mieszkań jako państwo jako samorząd na rynek i to my będziemy tu regulowali martwi się rzeczy na tym trochę stracić wasza przewaga konkurencyjna chociażby, dlatego że macie duże mieszkanie po babci w segmencie spadnie do 8 orzeczeń niż rządzący tak nie powie no bo nie mnie nie zostanie raczej nie widzę tego momentu zmiany społecznej tutaj, żeby rząd trochę tak jak samochodami mroczne rządzący nie ograniczą wjazd samochodów do miasta, bo część kierowców stosuje się wyborcy w te same za nim jak się nie ukonstytuowały się ukonstytuować jakieś grupy nacisku lobby jakiejś zabudową mieszkaniową co ciekawe nie ma co liczyć na realną zmianę mu się wydaje, że Polacy nadal bardzo silnie postrzegają mieszkanie czy zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych jako problem in przeprowadzone w tym roku przez IBRiS badania wskazały na to, że to nadal jest trzeci po z najczęściej dostrzegany przez Polki Polaków problem polskich rodzin zaraz po złej jakości opieki medycznej zaraz po zła jest w złych niewystarczających zarobkach to mieszkalnictwo z wymieniana na trzecim miejscu to znaczy wszyscy zgadzamy się co do tego, że to jest też to jest problem, nawet jeżeli to nie jest problem w moim własnym gospodarstwie domowym to też problem n p . z moich znajomych moich krewnych być może będzie to problem z moich dzieci, jeżeli mamy wystarczająco dużo, żeby nie mieć potem w perspektywie kilku lat czym obdzielić, jeżeli chodzi o kwestie zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych także myślę, że tutaj czas akceptacja społeczna takiego uniwersalnego programu byłoby na pewno bardzo duże problemy są oczywiście pieniądze tak długo jak nie zostaną zapowiedziane przeguby wyasygnowane z budżetu odpowiednie środki naprawdę idąc w miliardy złotych do tego, żeby taki program wspierania budownictwa publicznego oczywiście niekoniecznie z Narodowym operatorem, ale w formie n p. istotnych dotacji dla gmin i powiatów realizować tak długo tego programu po prostu nie jesteśmy w stanie przeprowadzić programu mieszkanie plus miał opierać się o samo finansowanie, które jak się okazało non jest takim cudem, który się nie zdarzy tak i w rezultacie z dużego Narodowego programu w efekcie mamy do czynienia obecnie jest pilotażem mi, które bardzo powoli się rozkręca, a już na pewno na nie nie krajową państwową skalę Barbara Kudrycka ekspertka d s. mieszkalnictwa ba naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę cienko Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA