REKLAMA

Czy potrzebny jest nam nowy kodeks drogowy?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-05-16 23:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
25:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM jeszcze raz dobry wieczór mówi Paweł Sujka w naszym studiu Adam Grzeszak z tygodnika polityka dobry wieczór dobry wieczór tekst pana p t. wojna drogowa w tego tygodnia nowym wojny wojny drogowe także wojny drogowe trzeba się zaczyna się w od bardzo smutnej historii historii śmierci śmierć na drodze, ale powiem szczerze, że jestem pod dużym wrażeniem tego, że pan tak to ułożył, dlatego że ta cała rozmowa o tym, czym jak się poruszamy Rozwiń » jak się przemieszcza i jak wiele się zmienia jak wiele wie, kto rektorowi jest to, o czym będziemy rozmawiali to jednak nosem początku powinna być właśnie ta historia naszych konkretna osoba z tego korzysta zyskuje traci czasami traci zdrowie czasami życie tak jak pan pisze o taką rzeczywiście do tej budowy ta historia dotycząca prof. Vetulaniego ona w Kraków bardzo poruszyła, bo to była rzeczywiście postać taka dosyć znamienna dla Krakowa i dla nauki polskiej no i rzeczywiście ta taj ta śmierć na przejściu dla pieszych na pop poruszyła wszystkich i wywołała inną spółkę emocje, zwłaszcza że ten wyrok spraw w tej sprawie zapadł z całkiem niedawno, więc więcej komentarzy było sporo i tak się wydawało, że to jest rzecz dosyć istotna, bo nie, bo oczywiście wiele osób mówiące o sytuacji na drogach właśnie często wykorzystuje rozmaite dramatyczne sytuacje, ale tu na i ja tego nie potraktowałem jako sprawy takiej właśnie taki, że tam, gdzie się krew leje na to oczywiście zwiększy zainteresowanie tylko bardziej dotyczy to problem ma problem jest taki, że się starzejemy coraz więcej ludzi starszych jest na ulicach na nowe akcje chce się poruszać jest większa aktywność i moi i co zrobić, żeby im zapewnić bezpieczeństwo, ale tekstu wynika, że nie tylko coraz więcej pieszych, ale tak coraz więcej kierowców, bo się dowiedziałem, że w przeciwieństwie do krajów zachodniej Europy to u nas samochodów jest chyba 500 kilkadziesiąt złotych tarasów tarasy w Warszawie na 30 9 1 komendanta kolejna rzecz, którą panu pasuje to rowerzyści to jest fenomen, który za absolutny nieporównywalny z niczym co było w historii w naszym kraju w oczy są potężne grupy ludzi, którzy już się przyzwyczaili do tego, że dojeżdżają rowerami tak tak czy rower stał się w tej chwili takim środkiem transportu coraz bardziej na ile, o ile jest nie wiem 5 70 lat temu to była taka nauka trochę nowinka wmieście w 2 wież kochała samo rowery jeździła rowerami i dzisiaj wieś przesiadła się do samochodów jakiś taki dwudziestoletnie golfów natomiast miasto miasto zakochała się w rowerach i rzeczywiście mamy w tej chwili taką rewolucję rowerową wszyscy chcą jeździć moim ojcu się rodzą im rodzi się masę problemów do tego pan dodaje jeszcze 1 element układanki, który dla niektórych może być dość egzotyczny, ale w dużych miastach zaczyna być już widoczny, a mianowicie wszystkie inne alternatywne formy transportu tak tak rzeczywiście mamy do czynienia w tej chwili z takimi rozmaitymi urządzeniami do jeżdżenia Tosię nazywa osobiste środki transportu i tutaj też, czyli pewnie każdy, kto się z tym spotkał miał poczucie że, że żyje, że nie bardzo wie jak się zachować, bo no, bo jeżeli ktoś jedzie na takim, jakim takim Żyro cyklu, czyli takim takim pojedynczym kole elektrycznym w NATO nie bardzo wiadomo czy czy Kimon jest je jak i jak zareagować w ogóle nawet trochę nawet nie bardzo rozumiemy Fiat fizyka takiego poruszanie się wyglądem zewnętrznym zahamować skręcić na rondzie możność używania w czekano aż wróci aut tymczasem, że nie ma ochoty się nie wywraca natomiast no no, o ile, o ile rower jest tak, by z nami przewidywano, o ile te urządzenia gdzie, które są często sterowany stopami i t d. no no i jest to pewna zagadka i to też, gdy jest dodatkowy problem dla wszystkich, którzy mają z tym do czynienia jak jak mają reagować gdzie, gdzie uskoczyć Świlczy czy czynił skoczyć czy rząd powinien ominąć i t d. no jestem jej ruch drogowy stał się w tej chwili na jakąś takim Musk taką taką mieszanką wieżą Babel tak na trochę tak trochę rozmaitych środków transportu my generalnie z taką z takim przekonaniem wszystkim uczestnikom, że źle, że żyli i takie same prawa mam jak i mniej do tego, żeby się poruszać tym czym chce się poruszać, a skoro pan podział tych sprawach jest bardzo ciekawe, bo jeśli mamy więcej użytkowników starsi użytkownicy więcej pieszych więcej samochodów więcej rowerów więcej tworzy kinowych wynalazków to 1 z gorącym rolki właśnie te rowery elektryczne, a ich rdzeni mają dziś na nogi, jakie zobaczymy, że w zasadzie na każdym w sektorze tego tej skok skomplikowane mieszaniny różnych wątków, które się nazywała komunikacją czy też przemieszczanie się też się moją mobilność mobilność to teraz okazuje się, że opisuje to kodeks ruchu drogowego tak z czasów mocno zaprzyjaźnił, kiedy świat był no wręcz prymitywnie prosta to raczej mało samochodów dużo pieszych, a ich wszystkich taki koniec trąbka to znaczy PCC szczerze i prawo ruchu drogowym czy kodeks drogowy to jest w ogóle zbioru olbrzymiej hali to zresztą mnie tych każdy, kto zdawał egzamin to wie ile to ile tych rozmaitych jest aktów prawnych nie jest bez przerwy nowelizowany jest to 1 100 taki akt prawny, w którym jest zapisana w 2 dni strony na pewne reguły oczywiste i i to i to są rzeczy, które w, których my uczestniczymy jako członek Izby w międzynarodowej Izby wspólnoty, bo wiadomo, że rzecz, że nie nie wymyślimy z ruchu drogowego i zasad poruszania się na jakiś szczególnych warunkach tylko wszystko musi być nas, żebyśmy mogli wiedzieć, jeżdżąc po świecie, że wszędzie jest podobnie ma, ale jest do tego dochodzi masa rozmaitych rzeczy, które się pojawiają, a pojawiają się właśnie chociażby kwestie związane jest jej właśnie syn pasami i tym jak IT poprzez tę pasję my na jakich zasadach piesi rowerzyści mają się poruszać są kwestie prędkości, które też są w różnych krajach różnie określają one u nas jest ich ograniczeń prędkości bardzo wiele i to jest w ogóle odrębny temat do banana na dyskusję w ogóle czy krzyczy czy tych limitów prędkości nie jest w Polsce za dużo mnie i nie jest już są rozmaite nowo nowe nowe rozwiązania techniczne no myśmy na to tylko pojazdy autonomiczne, które się już zaczynają pojawiać już mamy w Polskim kodeksie drogowym pewne zapisy pod kątem pojazdów autonomicznych mojej mamy ruch rowerowy, który też uzyskuje coraz większe prawa na pewnych szczególnych zasadach taki efekt jest taki, że skoro mamy coraz więcej ludzi coraz więcej środków transportu bardzo różnych mobilności to efekt jest taki, że my nie do szczytów wszystkich sygnałów, bo znaki i prawo oraz znaki co nas informują osoby jest ich tak duży, że w trakcie normalnego codziennego dnia po prostu na stronach, bo jest taka umiejętność wzgórze jeśli za dużo informacji no to po prostu sorry wybieram tylko to dla nas najkorzystniejszy walk efektem jest chaos chaos widz i rosnąca, a to wystarczy przejrzeć fora internetowe albo przejechać się chociażby inny pomnik budowany w dużym mieście w centrum w jazzie efektem jest chaos, ale też nie bardzo niedobra atmosfera na drogach to znaczy stąd dużo zawiści jest tak dużo nie ma w nim nie ma sympatii takiej życzliwości tylko tak je my mamy rzeczywiście sporo właśnie i to też taki był to główny temat tego tego mojego artykułu jest sporo jest konfliktów takich pomiędzy tymi wszystkimi uczestnikami ruchu drogowego są poszczególne grupy które, które mają przekonanie, że właściwie na jej rzecz, że żyje z mają jakieś szczególne prawo i że i generalnie generalnie jest także, że tych ziem tych u mnie, że z 1 strony oczywiście to, że ten ruch robi się coraz bardziej intensywny Lazur solne wiemy, że nie nasz Narodowy temperament jest skłonność do jakiegoś takiego właśnie wchodzenia w jakiś taki, że sytuacje my sporu powoduje, że żal, że to się w kasie i źle toczy, zwłaszcza że mnie nie tyle tylko te zasady, o których mówimy dotyczący poruszanie się one trochę zaczynają odjeżdżać, bo boi się tworzą pewne pewne zwyczaje pewne praktyki, których akcje uniknie panuje, ale wiadomo, że na pewno na to co się dzieje na chodnikach no to wiadomo, że tam się odbywa w ruch dowolnych pojazdów i właściwie ani straży miejskiej ani policji czasami się ich reakcje na ty nawet rowerzystom często nie bardzo złym stanie sprawy Rzymianie jadący klasycznie, jeżeli jest ścieżka rowerowa jedzie chodnikiem to kto to jest naruszenie kodeksu drogowego ten skazany 50 zło towym mandatem tak dalej, ale on może tego nie wiedzieć, bo po karty rowerowe dla dorosłych nie są obowiązującym w ciemne morze, by mogła brzmieć paradoksalnie to może na drodze z pana redakcji tygodnika polityka do miejsca, w którym mieszka na skrzyżowaniu Grójeckiej z bitwy warszawskiej, gdzie nie ma ani 1 ścieżki rowerowej tylko jest wielka ulica Grójecka, po której bardzo szybko, przekraczając zapuszczą Brody są samochody i siłą rzeczy rowerzyści z redakcji polityki na wsiach do mnie do mieszkania gdyby, gdyby chcieli oczywiście musieliby jechać w ten sposób, że albo jechali po ulicy, gdzie grożą duże niebezpieczeństwo albo chodnikiem no tak ma także to są to są te to są te sytuacje, w których które z 1 z 1 strony są, by kreowany poprzez takie spontaniczne zachowania, że leży po prostu je, by jadę, bo podobno, bo wiadomo, a rower wypożyczalnie rowerów są na chodnikach, gdzie zimą można sobie ten rower wziąć nóż potem jest kwestia również do infrastruktury żona jest taka nielogiczna czasami za wąska, że ci, bo to jest taki paradoks polegający na tym, że często rower został najbardziej boi się jechać ścieżką rowerową, bo na tej ścieżce też też relacji pomiędzy rowerzystami nie są najlepsze, bo ktoś jedzie wolno ktoś jedzie szybko ktoś, kto się jakoś czasówkę robi ktoś ma dobry rower ktoś ma gorszy ktoś ma miejski rower, który jest takim ciężkim dosyć skurczył też toskańską, o czym wiele osób jedzie ach, wśród pieszych, bo bierze, że gdzieś tam jaz rzeczny trochę bezpieczniej bo, bo to jest też ten problem bezpieczeństwa no ale to już Holandia czy, która jest królem, że snajperem wśród innych krajów z przyjaznych rowerzystom słyszy się już ten problem bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu rowerowym między sobą no cóż już sieć liczyła więc, by pewnie to też nas czeka, ale dziś trochę się takim, że w tym co mówili Holendrom Holender posłać Barczewo obecnie życzliwi nikt nie dali znak x ja myślę, że ja myślę, że kwestia, jakby tej życzliwości pewnego pewnych pewnego takiego obyczaju Ludowego to powinno było obowiązywać wszystkich my tego za czasami nie mamy niektórzy twierdzą, że mi się, jakby dopiero uczymy tego takiego współistnienia na drodze i to to, że wierzy, że tutaj taka agresywna goście niektórzy mówią, że rowerzyści na chodnikach i na ścieżkach rowerowych czasami odwzorowują zachowania kierowców między sobą, bo to często są po prostu kierowcy to byłaby dobra informacja dla Gorców hamuje rozwój zaczął pisać, bo to, by wtedy się, że nie ma grup walczą z społeczeństwu, które nuda zabawki nie damy tak ta będzie się zawsze zachowało charakterystyczne dla złota jak i konfrontacyjny i Włoch tutaj mamy do czynienia z taką sytuacją że, że po prostu zwyczajnie po i że z 1 strony można mówić o pewnych regulacjach kodeksowych ten galimatias pełny edukacji i egzekwowania przepisów najpóźniej tego kształtowania się pewnych praktyk mógł być Holendrzy mają pewną inną troszeczkę już 3 już być może dlatego, że to te doświadczenia i rowerowe są u nich dużo dłuższymi się dopiero tego dochodzimy do naszych zwrócić uwagę na myśli pan, jeżeli pan dajmy na to przechodzi przez w mieście przez pasy no to najczęściej kierowcy się zatrzymują się wśród nich jest taki jest taki zwyczaj natomiast z rowerami jest ten problem, że rower najczęściej będzie się starał się minąć lego, bo rowerzysta się raczej niechętnie za zatrzyma, jeżeli dajmy na to jest są pasy dla pieszych, a on mógł on jedzie związku, z czym mówi, że trzeba chyba jednak pracować nad pewnemu pewne Chin pewnymi nowymi obyczajami pewnej pewnego takiego małego zrozumienia własnych potrzeb we wszystkich wszystkich uczestników ruchu na to szeroko pojęta edukacja to może ktoś, kto pana osłabić rozczarowany, a co z tym postulatem, żeby kazać wszystkim robić karty rowerowe, bo przecież ktoś już dawno zwrócił uwagę na to, że przy tym zwiększonym ruchu rowerzystów okazuje się, że mamy na drogach olbrzymią liczbę użytkowników, którzy po prostu nie zda nie zdawali egzamin naprawo jazdy ani ani na kartę rowerową po prostu wypożyczyli rower miejski i jak długo galę, ale wielkich partii myślę że, że nie, że tu przede wszystkim, bo no dobrze no no i każe pan zdawać egzaminy uzyskiwać uprawnienia do alei, ale potem musi coś za tymi niż na nowy ruch rowerowy właściwie jest niekontrolowany ile samochody są jeszcze obecnie policja drogowa o tyle już straż miejska w miejscowości tak dalej generalnie generalnie to się odbywa trojga Sieczka ja mam czasami takie wrażenie jak czasami się pojedzie gdzieś na bliskim Wschodzie do jakiegoś takich n p. w Kairze ja byłem zdumiony, że tam tam się po plenerze albo w Indiach od wzrostu może tam jest ten ruch, ale też ten ruch odbywa się w sposób taki może dla Europejczyka może to po prostu się skończy za chwilę jakoś masakrą po prostu wszyscy pan tam nie ma żadnych odstępów żadnych pasów każdy jedzie póki możesz je inni po prostu Detroit trąbi kombi wiedzieli, kto wie zespół wydał, więc jak to w ogóle groteskowo jak tam się samochody słonie wielbłądy owce non -li GE i to wszystko się jakość bywa jakimś cudem oni się tam wszyscy nie zderzają jak jest i to i to i to i tak naokoło moje to nie jest ona nie ma żadnego związku z jakimiś takimi regułami kodeksowymi po prostu jakoś tego nauczyli, więc czy może ten jest komu jak słyszy jak w ciasto ciasto argumenty podawane porzuci walizek ludzie są skazani na jaki system czasami zboku patrzą chaotycznie do pracy czy później zaczną mieć z tym porządek wewnętrzna dla nas nie odczytywane ale, żeby boczna statystyki jeśli chodzi o wypadki drogowe nie chciałbym, żeby Polska była w miejscu gdzie, gdzie są Indie albo gdzieś na przednie, które nie kraje północnej Afryki, bo tam rzeczywiście wypadki drogowe są po prostu fatalny tak to do pełnienia ról my w Europie udało nam się stworzyć taki system, który w niektórych krajach naprawdę minimalizuje liczbę rannych zabitych na drogach nie to ma to co do tego oczywiście zgoda i wie pan ja mam wrażenie, że w Rosji już tak jednak jest pewien postęp bo, bo było, bo oczywiście my mamy my mamy sporo tych zabitych i ciągle na tle Europy nie wypadamy najlepiej ale jakie tak jak najgorzej z Bułgarią tory, ale jak złożyć formalny, ale wie pan, jakie sobie pomyślę oboje, ponieważ zajmowałem się bezpieczeństwem ruchu drogowego już już na tyle temu 20 par i pamiętam jak uczestniczył w pracach nad tak, by pierwszym takim programem Polski Gambit, który zbył na rzecz bezpieczeństwa ruchu do 4 wtedy mieliśmy chyba nie wie o około 7 8 000 zabitych, ale teraz to już jest wie pan też gastronomia teraz mamy 2 000 ten, kto jest olbrzymia liczba ale, ale ale, ale jednak coś niecoś udało się zrobić, więc oczywiście, tyle że z no i jeszcze i jeszcze sporo jest do zrobienia, zwłaszcza że, jeżeli pan, że cele tutaj dostajemy ciągle jeszcze ma ME my nawet tych ciągle nie jesteśmy w stanie osiągnąć tego co mamy zapisane właśnie w unijnych, by zobowiązaniach dotyczących obniżenia liczby wypadków i ofiar, więc to jest dla mnie to dość duże zaskoczenia to kilkakrotnie nas na antenie, szczególnie że mój kolega letni Krzysztof Woźniak odmówił w swoich programach skołowani od systemu w Polsce program poprawy bezpieczeństwa, który konsekwentnie rok za rokiem działania korzystam z poprawą bezpieczeństwa z prawem, ponieważ naprawdę nie zrealizujemy no to znaczy Talmud jest tak troszeczkę jak schorzenia jak z tymi rozmaitymi unijnymi zobowiązaniami na nas trochę dys trochę żeśmy zrobili, ale jeszcze dużo nam zostało do zrobienia to jest to jest ten problem, że że, ale i, ale proszę pamiętać, że już że, żeby Unia oczekuje, że do pięćdziesiątego roku to 0 i ofiar śmiertelnych 0 rannych, więc to już chyba tylko wyłącznie autonomiczne pojazdy będą musiały nas wozić wolno, ale ja nie byłbym taki tak pesymistycznie nastawiony, ponieważ raz jakiś czas media opisują sytuację w Jaworznie z tego co by tam, gdzie zmiana infrastruktury tak głównie chyba zmiana no i oni też się postawili taki cel 0, ale tam spadła liczba wypłat tak tak w ogóle ta jak akcent, czyli w ogóle da się Pomorzan ważne tak, ale oni postawili szkolnej infrastruktury podpatrzyli mądre rozwiązania zobaczyli, gdzie drogę można tak stać to niebyła prosta, która od razu podprogowo daje kierowcy sygnał mam prostą przez co mogę jechać dalej i progi ronda no i okazuje się, że działa to rzeczywiście to jest takie takim miastem, które może stanowić pewien wzór idealny przykład oczywiście, bo to bomba tutaj pan użył tej ta infrastruktura to kilka czy kierowca panu powie tak oczywiście dobre drogi będziemy mogli Saidiego jeszcze, żeby tych ograniczeń prędkości, ale mozolnie infrastruktura w tym sensie, że tam, gdzie jest najwięcej wypadków to tam się nosić miano organizm właśnie w niej uzależnienia ruchu dojazd weźmie w nim miasta to są już, szczególnie że takie jest szczególną to w Toronto mają cechy przebojem panu, że było kiedyś takie badanie robione dotyczące jak ludzie jak jak poszczególne nacje od oceniają sytuację z bezpieczeństwem ich własnych umiejętności no i polskich kierowców pytano i to w różnych krajach przeprowadzono i polskich kierowców pytano jak oceniają swoje kwalifikacje i generalnie oczywiście każde pytanie mówił, że dobre, że i bezpiecznie, że raczej nie spieszyli się zrosną może czuć się czasami zdarzy jak i przekroczenie, ale to nie są jakieś poważne sprawy generalnie dobrze oceniamy własne umiejętności, ale jak PiS padło pytanie, jaka nacja inna jaka, jaka nacja Europejska mówi diakon rację Europejską uważamy za najgorszych kierowców, a dopadło padało w Polsce to odpad padała odpowiedź Polacy, czyli myje sami uważamy się za niezłych kierowców natomiast za wszystkich innych uważamy za takich, których właśnie powinno się pozbawić prawa jazdy w tym znaczącym z tego wynika taki wniosek prosty i chyba że skoro my mamy taką własną samoocenę wysoką to tu to zmiana oznakowania czy infrastruktura to nic nie zmieni się tak, żeby odwdzięczyć się szukać rozwiązania, które rzeczywiście będzie nam dużą skalę trzeba szukać rozwiązania w takim skoncentrowanie się z najlepiej praktycznym z tym wizerunkiem, że oto jestem świetnym kierowcą niezawodnie wie jak to zrobić swego czasu to już jest 2 miesiące temu powiedział w telewizji taki bardzo ciekawą fragment kampanii czynnika kampanie kto, bo fragment takie badania, kiedy pieszych sadzano naprzeciwko kierowcy się nie opowiadali sobie swoich doświadczeniach i tylko przez rozmowę pieszego z kierowcą w krzesło krzesło twarz twarz tylko jak wygląda typowy dzień kierowca mówił i pierwsze już samo to zmieniało zupełnie nastawienie widać, że jest problem krew, by było, bo to jest rzecz którą, która musi być bardzo wiele wektora owa to znaczy m. in. kwestia tej psychologicznej i wpływania na to najlepszy jest, że są takie właśnie, że może pan sobie odrobić punkty karne chodząc na takie szkolenia no zobaczy pani, jakie są sytuacje, gdy i tylko od przyczyn tych ciągle mi nic nie mają jasnego Jasnej sytuacji oceny tego na ile by w sensie psychologii takiego kierowcy KON tak właśnie oglądanie takich rzeczy ma wpły w na na jego zachowanie na -li na ile to są trwałe zaczynajmy na ile na ile tego typu edukację właśnie taką takimi czasami właśnie konfrontowanie się z jakimiś innymi doświadczeniami osób, które przeżyły wypadek jednak dalej można na nich wpłynąć na ja pamiętam kiedyś nawet Francuzi mieli takie badanie, które oni tam w ramach takiej akcji Security rentier robili badanie wśród swoich kierowców myli też był pomysł, żeby w telewizji puszczali takie filmy takie dramatycznej, żeby choćby taką kampanię Ricka reklam telewizyjnych z dramatycznymi wypadkami i re i żeby tym tą drogą wpływać na kierowców, by było takie pytanie mu do kierowców czy uważa, że tego typu akcja będzie potrzebna tak uważam, że będzie bardzo potrzebna jest bardzo dużo kierowców niebezpiecznie jeżdżących bardzo ryzykownie oni to powinni obejrzeć czy wtedy obejrzysz taką reklamę nie ja nie albo ja jeżdżę bezpiecznie i to jest właśnie ten problem ze złem trzeba brać również pod uwagę pewne taką psychologię ze my potrafimy tak byli, bo inaczej patrzeć na swoją swoje zachowania czasami czasami się w ogóle, jakby Nowy Targ zarasta może to może generalnie trzeba jeszcze zrobić krok boki to mszyce być może to jest opowieść o naszej empatii taki szeroko pojętym partie znaczne ile my jesteśmy w stanie się przejąć tym, że ktoś w przeciwieństwie do mnie nie jest w blaszanej puszce tak na 4 kołach tylko jest bez żadnej ochrony zdrowia chyba nie robi błąd to jest tak jak to się, mówi że po, by po po punkt siedzenia określa punkt widzenia to znaczy, że jeżeli jesteśmy w samochodzie no to bez Nigerii irytują i rowerzyści piesi na danych o w polityce łamaniu prawa wpłynęła, ale z drugiej strony tak jak my posiadamy na problemy to nas krew zalewa, że robi rzeczy samochody na nie dadzą przejechać, że po prostu, że są na kierowcy są na gresy w niej tak dalej no musimy oczywiście nauczyć się funkcjonować na różnych atakuje płaszczyznach, a tydzień temu mieliśmy ciekawy program zapytaliśmy właśnie z krzesła czy składki, jakie rząd dzwonili, że dzwonią do nas taka pani powiedziała, że ona rzeczywiście przekracza dopuszczalną prędkość może sobie wygraną mówi, ale to, dlatego że się spieszy może się spóźnić do pracy już jesteś, gdyby przejmujące wyznanie, bo to okazało się, że tonie, choć znaki infrastrukturę i t d. kodeks chodzi Otóż to się spieszy, więc to jest zupełnie inne emocje na tyle jest tu siedzimy rozmawiamy z logo euro, a racjonalizujemy różne nasze zachowania oczywiście kwestia na prędkości to jest 1 należy przecież mam dobry samochód nic by zahamuje nigdzie nie stanie przez te ograniczenia prędkości są absurdalnie niskie, że one są niedostosowane do obecnego ruchu poza tym, jeżeli będę to w 2 Janusz Korwin-Mikke zawsze opowiadał, że Lublin im szybciej jadę to szybciej dojadą nie będę zmęczony na różne są takie oczywiście to jest wszystko bajka, bo było, bo ryzyko wraz z prędkością tak naprawdę metodycznie rośnie, ale jej, ale liczba tych rozmaitych zachowań jest wiele, które potrafimy zracjonalizować mamy przykład kwestia niech pan zwrócił uwagę nawet używanie telefonu teraz wszyscy rowerzyści kierowcy jak nie ma racji, by z czasem i tak stoją na przejście przyjmuje przeważające samochody no co drugi kierowca w co się robi z telefonem nie tylko rozmawia, bo rozmawialiśmy głośno mówiącym to jest dopuszczalne, ale wie pan skorelowanie Facebooka wysyłanie SMS-ów no po prostu ten telefon STK absorbuje to jest nowe zupełnie zjawisko, które w, których też ma olbrzymi wpły w na bezpieczeństwo, że państwa jeśli można coś sam koniec naszych zapowiedzi pozytywnego to nie wychodźmy 10 15 wcześniej z domu, żebyśmy nie musieli w takim pędzie spieszyć się pieszo na rowerze samochodem biec do autobusu jechać na rolkach hulajnodze cegła jem też dalej już wcześniej wyjdziemy możemy więcej czasu na Warcie i mniej stresu Adam Grzeszak z tygodnika polityka własności dziękuję za dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA