REKLAMA

Polska herezją stoi – tylko 6% Polek odrzuca antykoncepcję z powodów religijnych. O życiu seksualnym katolików mówi dr Dominika Kozłowska.

OFF Czarek
Data emisji:
2018-05-18 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:27 min.
Udostępnij:

Dr Dominika Kozłowska, redaktor naczelna miesięcznika „Znak”, mówi o życiu seksualnym katolików w Polsce. Kościół odrzuca antykoncepcję, jednak praktyka jest zupełnie inna. Co raz więcej Polaków uważa, że istnieją obiektywne wartości, którym trzeba być w życiu wiernym, ale w konkretnej sytuacji trzeba opierać się na swoim sumieniu. Tylko 39% wierzących deklaruje, że stosuje się do wskazań kościoła, a ponad połowa wskazuje, że wierzy na swój sposób.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo moi goście z dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak znanego m. in. z tego, że nie dostał dotację z zarządu jest ich zachowanie twarzy nie remont uśmiecha się, że mam nadzieję, że znanego także z innych m. in . z tego, że piszą o seksie co do to tak jak piszemy o seksie narkotykach i przemocy się sprzedaje coś się to co to i tak ktoś się dobrze w mediach społecznościowych każde nasze Zrzeszenie się odwołaliśmy się tak złożyliśmy Rozwiń » odwołanie może czekać na mandat decyzję mamy nadzieję pozytywną ach to horror ach, obszedł pechowe menedżer jedno jest pani w Warszawie przy okazji targów książki zgadza się, a czy znak będzie sprzedawał książki w niedziele i ich aktywnie w tańcach latynoamerykańskich trwają od niedzieli tak Montiego barw w czasie jest mniejszy tranzystor śląskimi do mnie pan to mnie pan zaszył, ale w tym sądzę, że tak przyzwyczajamy się problemy z prawem nie jest niezgodne z prawem i co teraz organizatorzy targów Sylwię k Nox rozumiem, że teraz wszystkie podmioty, które sprzedają mogą być wykonane z więzienia wszyscy piszemy niech was jakiś czas pieniężne w Mstowie tańców musi się zwrócić do jakiś trwa ich eksploatacji ów, żeby zasięgnąć opinii w tym temacie do mnie pani zaskoczyła, ale w Alwerni handlowa wiadomo, że mnie, że firma JLL wcześniej w niedzielę w sklepach nie bywałam teraz też nie bywam, więc ja osobiście tej różnicy nie odczułam, ale rzeczywiście jest także z perspektywy naszego biznesu równo prawo działa także oczywiście w sieci handlowe są w niedzielę nieczynne i to wiemy od dystrybutorów i właścicieli także sieci oczywiście to był kawałek budżetu, którego on nie przewidzieli na ten rok prawda, że rzecz o tyle te obroty będą niższe natomiast w internecie handel w niedzielę się przeniósł tak częściowo do internetu i tutaj jest ten kawałek który, których funkcjonuje, więc przypuszczam, że to nie jest także tych szeregu że książek nie da się w niedzielę kupić w Czytelnicy może znacznie krótsza nazwa jest benzynowy o środki są bardzo ważny interes nas wierzy, że z znaki inni wydawcy nie są zobaczymy ani placówką pocztową ani stacją benzynową to mnie nie przypomnieć, że już po 2 zobaczymy nie wiem interesującą formę, by tam o tym, dlatego, bo zawsze, jakby z radością słuchałem i czytam no osób czy podmiotów, które 1 ręką mówią planujemy łamać prawo, a drugą ręką w rozmawiamy z prośbą o trawie dlatego warto zachowywać Hart w PRL lekko hipokryzja tyleż razy oko w perwersyjny porównania w powiem szczerze, że po lekturze miesięcznika najnowszego perwersja się ziemia żywiła rozumiem no dobrze Bosko przy kład nie seks i religia nie ma okazji rozmawiać z profesorem z Agatą Skowrona boczek o seksie o islamie seks z pani Anny Otóż tak za dostęp, jaka z tym najnowszym wydaniu miesięcznika znak pisze o życiu seksualnym katolików polskich mit, koncentrując się na antykoncepcji jako lekko mroźnej nocy z takim punkcie, gdy bez, którego nie da się znaleźć w użyciu polskich seksualne polskich katolików w nocy na antykoncepcję jako punkt się, wokół którego koncentruje się spora część dyskusji sporów i oczywiście to jest jedno zagadnienie, ale zagadnienie brzmią te tutaj nikt na tapetę przede wszystkim, dlatego że jedno jest taki wątek, który jest poddany też oficjalne instytucjonalnej regulacji tak jest to jest to temat, na którym wypowiadają się oficjalne dokumenty kościoła jest to po prostu 1 z najszerzej ich i właśnie najbardziej takich kontrowersyjnych tematów właściwie dyskutowanych przez ostatnie kilka dekad, więc myślę, że już na tej podstawie można pewne postawy katolików wobec 3 szerzej oczywiście rozumianych zagadnień związanych z seksualnością jakoś zobaczyć tak w sposób bardziej skondensowane i w dostępie do do tematu miesiąca pyta pani czy to mit, którym też podkreślając, że takie różne kierunki, do których Thor 3 proc mówimy o kontroli czy mówimy o ochronie znaczy tak go oczywiście tak najważniejszy argument, bo z pytaniem, które jakoś było naszym punktem wyjścia w tym w tym numerze miesięcznika to było takie pytanie czy silny jak ukryć jedynie popatrzeć, bo to nie jest tylko kwestia Real katolicyzmu także innych odłamów chrześcijaństwa, ale także na inne religie typu właśnie islam czy zesta w pra w do wierzeń, które określić mianem hinduizmu czy judaizm to właściwie w każdej religii ten temat jest jakoś poddany pewnej regulacji taki to jest to jest pytanie ten obszar związany z ludzką seksualnością chcieliśmy się przyjrzeć po pierwsze z jakich przesłanek to wynika tak, a po drugie, jak i jakie są te regulacje czy one w jaki sposób można znaleźć pewne podobieństwa pomiędzy podejściami różnych religii jak to ewoluuje w czasie i właściwie jak to wpływa na sam mało, jaka jest ich skuteczność tak tych regulacji czczone są po prostu dobre dla życia i w jaki sposób też po prostu traktowane przez ludzi jako przydatne czy właśnie raczej to jest taki element religijności, który na, którym być może powinien właśnie ewoluować w takim kierunku, o którym pisze, że jednak większą wolność i taką możliwość decydowania powinno się jednak zostawiać ludziom, bo z drugiej strony patrzymy podejmowaliśmy ten temat jednak w kontekście no no rocznicy po ósmy roku sześćdziesiątego ósmego, który co rok jest symbolem nie tylko do przemian niczym to istotnych wydarzeń politycznych, ale także do pewnej rewolucji obyczajowej tak właściwie bardziej symbolem niż jakimś punktem szczytowym, w którym się o coś dokonało, ale niewątpliwie takim momentem chociażby właśnie poprzez fakt, że w roku sześćdziesiątym została wprowadzona pigułka antykoncepcyjna do powszechnego obrotu w sześćdziesiątym szóstym roku weszła do wolnej Polski została wprowadzona do obrotu to chociażby przez ten fakt te lata sześćdziesiąte stały się symbolem też rewolucji obyczajowej i właściwie też przyglądamy się temu od drugiej strony to znaczy, jakby prace nad numerem zbiegły się też akcja MeToo, która go przede wszystkim dotyczy krajów Europy zachodniej, gdzie jak wiemy w ostatni właściwie dziesięcioleciu właściwie na coraz większą skalę są ujawniane różnego rodzaju nadużycia seksualne nadużycia społeczeństw, które do, których dochodzi społeczeństwach wydawałoby się bardziej wolnościowych czy morze, które zdobycie tej rewolucji seksualnej przyswoił trochę głębszym stopniu niż Polska tak jednak okazuje się, że pisze też o tym, że Bartek Dobraczyński w swoim tekście noże, że też jednak powiedzmy to to królestwo Erosa i w tej grze w społecznościach nowe wcale i jednak tak harmonijnie się nie rozwija jak jak można, by myśleć też z perspektywy Polski język pytanie, dlaczego tak jest, dlaczego właściwie tak trudno jakoś ten obszar seksualności i właściwie jest w inny tak korzystać z wolności seksualnej, żeby rzeczywiście to nie nie nie prowadziło do jakichś nadużyć tak tak jak tutaj nadużyć władzy, ale i innych nadużyć to znaczy takich opresyjny nadużyć prawda inie jakiś regulacji religijnej, z czym też mamy do czynienia z no właśnie jakoś tak mi też zabrakło tych nadużyciach, które jeszcze nie wyszły albo, które były zamiatane czy są zamiatane pod dywan w przy kościele katolickim w Polsce oczywiście to znaczy toi toi to my o tym, tutaj w tym akurat numerze nie piszemy wprost, ale niedawno brał udział w takiej dyskusji i na temat celibatu obowiązującą w lwach właśnie te dobre pytanie no właśnie, bo to znowu taki obszar, że nic takiego mówimy o tym, obszarze nadużyć w kościele rzymskim na to przede wszystkim mówimy o tych nadużyciach związanych z pedofilią klerykalna, a zatem właśnie nadużyciach seksualnych osób, które po pierwsze, nowy właściciel są wyrazicielami tych norm mówiąc innym prawda katolikom w jaki sposób powinni postępować w jaki sposób kształtować tytuł sferę seksualną z drugiej strony losami żyją w celibacie i okazuje się, że właściwie non to jest jakaś jakość jest wszak są również nie tylko przyczyny indywidualne pedofili klerykalne i tylko również przyczyny takie strukturalne tak instytucjonalne i oczywiście tutaj fakt zdania są podzielone niektórzy już to nie celibat jest winny prawda pedofilii nie należy 1 z drugim łączyć, aczkolwiek właśnie książka celibat reportaż Marcina Wójcika atak, który który, na który żeśmy dyskutowali na pokazuję że, że być może samej strukturze tego życia w celibacie pewne problemy się pojawiają wrócił do naszej rozmowy po informacjach radio TOK FM dr Dominika Kozłowska redaktor naczelny miesięcznika znak jest państwo mają goszczą wracały po informacji studia dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak, że temat numeru Bosko przykładnie seks i religia czy Polacy przyjmują etykę seksualną głoszoną przez kościół co islam hinduizm mówią o związkach pozamałżeńskich antykoncepcji i gejach to tylko się niektóre z tematów, które pojawiają się w najnowszym miesięczniku już cieszyła się z wtorku, uprzedzając powraca pytanie czy Polacy przyjmują etykę seksualną głoszoną przed przez kościół nowy duży Wasiluk, a właśnie bo by przypomina ani czas zmian ustrojowych w Polsce jest i obawy jak niektórzy miedzi że, że Polska AZ tego, że weszła do tej strefy liberalną o liberalne zarówno ekonomicznie odliczają już obyczajową to podzieli los, by innych państ w, które wcześnie przez to, że przechodziły czy po prostu hulaj dusza piekła nie ma kościoły opustoszeją my księża będą musieli znaleźć jakieś zajęcie, a my po prostu będziemy takim hedonista mi dużo to się nie wydarzyło reszta obawa była związana z tym z takim założeniem, które się zweryfikował w czasie to znaczy, że źródłem moralności Polaków jest religia i utrata tego pierwiastka religijnego właśnie sprawi, że tego kompasu sprawi, że właśnie będzie tak jak jak pan mówi to co staram się pokazać w swoim artykule właśnie w oparciu o badania, które m. in . Cebo sprowadzi bardzo relikty regularnie okres ten kawałek związany z postawami religijnymi jest jakoś takim stałym punktem badań z boksu to właściwie okazuje się, że to co właśnie określali socjolodzy mianem sekularyzacji i religii i rzeczywiście nie zachodziło w takim w takim tempie, chociaż zachodni ostatnio przyśpieszył, ale przez te pierwsze 15 20 lat nie zachodziło w takim tempie w jakim się spodziewano i tutaj można wskazać kilka czynników, które dziś wiemy, że o tym, zdecydowały natomiast właśnie to uśpiło poniekąd z czujność mówi badaczy no bo wydawało się tak, że nic się nie zmienia okazuje się, że się zmienia bardzo dużo to znaczy zachodzi proces, który właśnie ja tutaj określą z badaczami mianem sekularyzacji moralności to znaczy właśnie zachodził proces, który polega na tym, że przekonania moralne Polaków coraz częściej wywodzone są z innego źródła niż powiedzmy autorytet czy taki autorytarny głos czy autorytet instytucji głos z zewnętrznych autorytetów prawo Boże czy zespół takich prawd przekonani moralnych głoszonych przez kościół właściwie zdecydowana i to i tak ta sekularyzacja moralności, czyli właściwie odrywanie się, jakby moralności od jej takiego religijnego komponenty jest bardzo ciekawym zjawiskiem, dlatego że w badaniach wychodzi dzisiaj na to, że Polacy bardziej uznają się za osoby moralne niż religijne i przy czym te zmiany związane z sekularyzacją moralności zmierzają przede wszystkim w tym kierunku, żeby w coraz więcej Polaków uważa, że w, owszem, istnieją pewne obiektywne zasady etyczne pewne wartości, którym warto być w życiu wierny, niemniej jednak w konkretnej sytuacji należy polegać na o sądzie własnego sumienia czy innych branż czy można w konkretnej sytuacji od tych norm moralnych odejść tak Lipowicz znaczy to coś co jest bardziej się to określa mianem etyki sytuację mistycznej, dlatego że jednak w tych koncepcjach takich praw naturalnych raczej zawsze było założenie, że dobrze ukształtowane sumienie to też podkreślało Jan Paweł II w swoim nauczaniu, że dobrze ukształtowane sumienie zawsze dojdzie do rozpoznania, że jednak należy podążać za obiektywną normą moralną taki, że ten pierwiastek takiej obiektywnej, że człowiek właściwie powinien się kierować obiektywnymi normami moralnymi te normy przyjmować tak czyli, jeżeli obiektywną normą moralną jest to, że antykoncepcja nie może być nigdy przy nagłych poza pewnymi kazuistyczne mi wyjątkami nie może być stosowana w sposób etycznie godziwe to należy w każdym domu nie ma wyjątków tak to jest sytuacja bez wyjątkowa już poza kimś tam kazuistyczne mi rozważaniami, które jak wiemy były prowadzone tam dotyczącymi GMO użycia prezerwatyw przykładowo w maju okazuje się że, że większość Polaków jednak nie rozumiem tego typu podejścia, mimo że tak jak mówi jego brak umów najmu wyrazicielem był przede wszystkim Jan Paweł II, który właściwie większości swoich dokumentów właśnie to co pan mówi ten po ataku prawo naturalne to mistyczną perspektywę rozwijał tak wychodził z perspektywy filozofii tomizmu ją na jakość przenikały przez jego mieszkańcy filozoficzne ideologiczne, więc Polacy za tym, jakby tego typu argumentacji nie przyjmują, ale pytanie czy kiedykolwiek było inaczej i to jest właśnie tak jakby też pytanie, które staram się w swoim tekście postawić może Polacy mają jakiś takiego co do soborowego nosa Włochy Lis przypomina jak gdyby dzieje w relacji może miejsce antykoncepcji albo braku miejsc antykoncepcji i sobór watykański drugi, w którym my się zwyciężyła koncepcja czy raport mniejszości tak większość z grona, które pracowało nad wypracowaniem w stosunku do właśnie ta była za tym, żeby jednak zezwolić antykoncepcji tak tak to to prawda, bo rzeczywiście no tutaj mnicha Andrzej Duda jest także oczywiście to nic nie nie sobór po raz pierwszy podjął temat antykoncepcją się pojawił się po raz pierwszy jako taki oficjalny temat orzekł, że orzeczenia alejki oficjalny temat dokumentu w 19 30 roku, czyli jeszcze w okresie przed drugą wojną światową w reakcji na stanowisko kościoła anglikańskiego i wspólnot protestanckich, które podczas takiej konferencji w Lambeth uznały, że uznały, że w pewnych o tym, że właściwie decyzja o tym czy stosować antykoncepcję czy nie powinna należeć do małżonków i że istnieją sytuacje, w których to może być decyzja moralnie dobra tak i to był 19 30 roku to była dosyć odważna odważne stanowisko kościoła anglikańskiego, zanim kościół kościołów protestanckich, dlatego że jednak był to okres wielkiej Brytani też na takich również głębokich przemian obyczajowych, kiedy właściwie rozwijały się ruchy też takie na rzecz emancypacji kobiet właśnie jakaś pierwsza świadomość dla siebie właśnie pierwsze dni pierwsza popularna stacja metod świadomego planowania rodziny skarżą się w edukację seksualną długu ten okres, kiedy właśnie działalność też też wielu kobiet w to zaangażowanych jak przekładała się na na pewne zmiany społeczne no i do których to zmian kościół anglikański się zaczął odnosić właśnie ten element planowania rodziny, bo jak ja go potraktować no i właściwie to odpowiedź Piusa jedenastego który, który właśnie powiedział, że każdy użycia antykoncepcji jest musi być uznane za grzech ciężki było taką reakcją na tor na to stanowisko kościoła anglikańskiego i protestanckiego no i pech chce, żebyśmy od samego początku no to jest także tutaj była pewna kontra także to stanowisko rzymskiego kościoła było jak w kontrze do stanowiska kościołów protestanckich czy kościoła anglikańskiego, gdzie to podejście do tych zagadnień związanych z etyką seksualną jest po prostu inne to znaczy w dzień to nie jest tak, że oni nie dyskutują na przedostatnie się dom spotkam dodał azyl jest właśnie z osobami z komisji bioetycznej protestanckiej z Niemiec w tym także nie dyskutują o in vitro ani dyskutują bardzo podobne kazusy jak my prawda nie wiem, jakiej ochronie powinny tego jak my w Polsce w Polskiej debacie tak, kiedy były dyskutowane kształty ustawy bioetycznej tak no to tam kilka konkretnych kwestii jest nie po rozstrzelanych n p . co się po jak powinno dziać z nadprogramowych mi w zapomnianym jej komórkami, które są zamrażane tak czy co tam co tam się z nimi też najemcy tak samo o tym, dyskutują to nie jest tak, że nie widzą pewnych wyzwań bio etycznych czy jakby problemów, które trzeba rozwiązać, ale właśnie Lech był jednak wszyscy wskazują pewne pewne normy zasady i idą w stronę edukacji, ale pewne ostateczne rozstrzygnięcia zostawiał zawsze ludziom tak, by było w latach sześćdziesiątych również bardzo duże oczekiwanie w kościele rzymskokatolickim, żeby pójść w tę stronę, żeby właśnie w ten sposób rozwiązać tak niech kościół właśnie bada na poziomie bio etycznym te wszystkie sprawy natomiast formułuje pewne ogólne normy zalecenia, ale ostateczne decyzje nie należą do ludzi, którzy te decyzje podejmują poszło to w inną stronę no ciekawe czy na złość Amerykanom protestantom nie będą protestować to mówić jak namierzyć on to oczywiście jest tak, że nie możemy abstrahować takiego czynnika, jakim w tamtym okresie były relacje między kościołami no bo jednak pewien dialog ekumeniczny to jest też dziecko przecież dopiero drugiego Soboru Watykańskiego jej właściwie dopiero ostatnich kilku dekad jakaś próba w ogóle rewizji takiego sposobu myślenia czy ma być jedność chrześcijan, że to on nie musi oznaczać, że wszyscy się teraz na wrócą na kolanach wrócą prawda do papieża, prosząc o przebaczenie z powodu wieków prawda niewierności w forum Jerzy ma już mogli, że jednak ten dialog ekumeniczny dzisiaj rozumiemy inaczej jako takie po prostu by wspólne przybliżanie się do do dołu do wspólnego rozumienia niektórych niektórych zagadnień spra w, więc właściwie przypuszczam, że także, że to było także przed Soborem też nawet syn są to to mógł być jakiś taki czynnik wyzwalający potem oczywiście zadziałał argument tradycji, że skoro PiS 1 1 i PiS dwunasty mówili, że to jest grzech ciężki, notując 12 zlote i 1 3 znaczy to jakże można zmienić to nauczanie tak to znaczy jak było tutaj nieraz, że się mnie nie niejednej audycji te tematy religijne pan podejmował się często ten wątek wraca tak, jeżeli coś w tradycji z było już jakiś określony sposób rozumiane no to jakże można to teraz zmienić, zwłaszcza jeżeli to było wprost nazywane, że coś jest grzechem ciężkim obozie nie jest celibat strach być katarem dziś rozmawialiśmy przed informacjami prawda, że testy działa argument tradycji i to jest wysiłek, by 1 z najmocniejszych argumentów w tej chwili trwa za utrzymaniem celibatu, ale podkreśla pani także, że papież Franciszek nie to, że jak zmienia optykę ale, ale raczej, jakby przenosi ciężar postrzegania innych rzeczy winne rejony także że, gdyby trochę, zostawiając na seksualność w niejako o główne danie mu swoich encyklik 3, ale prawda i to i to jest jednak moc AK bym powiedział duże odświeżenie, że kiedy w gminnym, że po pierwsze, nigdy nie jest tak, że też papież w formalnie inni nie próbuje tutaj pewnych rzeczy przeprowadzić no bo są dosyć wiarygodne informacje o tym, że powołał taką fajną na razie komisja, która ma zbadać możliwość rewizji nauczania wyrażonego w Humenne Vita, czyli tych właśnie encyklice Pawła szóstego muzealna komisja wszyscy wyznawcy jednostajna nie możemy zapoznać z jej agendą, ale wszyscy oni, więc są, więc myślę, że to jest jakiś jego pomysł w jaki sposób te zmiany przeprowadzać w kościele to do tego wątku powróciły po informacjach radio TOK FM dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak z państwa mają goście informację, że kilka minut o 1 1 4 0 studio Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak seks religia to temat numeru majowego o papieżu Franciszku rozmawia się przed informacją, że trochę, jakby zmienił akcent w tym patrzenia, chociaż w maszynie nie ten nie jest tak, żeby seks seksualność obyczajowe zostawił zupełnie niezagospodarowana bogaczy przyniosą przeniósł na innym da i w inny poziom, bo rzeczywiście kiedyś weźmie dokumenty franciszkanom, chociaż bym nie adhortacji poseł na zdalną Amoris Laetitia, która tak w najbardziej wprost, ale podejmuje wyzwania temat dotyczący rodziny to co tam rzeczywiście ani kwestia antykoncepcji aborcji po prostu się te tematy nie pojawiają i to jest i to jest dużą zmianą tak, dlatego że nowi w nauczaniu chociażby Jana Pawła II ten temat był właściwie wiele dokumentów w tym w tym zagadnieniom poświęcił papież Franciszek patrzy im bardziej z innej sytuacji także on on próbuje tutaj nie mierzyć się z doktryną nie mierzyć się z wcześniejszym innymi dokumentami czuć tak jak mówiłam przed informacjami powołał tę komisję, która ma zbadać możliwość właśnie ewolucji jej stanowiska kościoła wyrażonego w Money witano go jednak nie można abstrahować rzekł ten dokument powstał, ale jednak w opinie w kościele były vito wśród Niemka generałów biskupów tak były były jednak przychylał się inną stronę, jeżeli bierzemy pod uwagę głos większości, ale oczywiście w kościele to nie działa zasada taka, że skoro większość tak wierzę w Grecji to od nas tak tak nie ma niemal nie ma demokracji tak teraz w no może to za dużo pożądane, ale na pewno nie i zresztą trudno by było też myślę, że korzystał z racji przemawiających za tym że, że coś co ma być jakimś elementem rozpoznania, a jednak takiego w Genewie nową etykę etycznego tak nie jest nie jest wynikiem głosowania, czego wynikiem jakiś pracy intelektualnej Franciszek to trochę próbuje odwrócić znaczony był przenosi wszystkie zagadnienia na inny poziom bardziej taki poziom praktyczny konto mówi bar past oralne duszpasterski znaczy przyjmuje, że ludzie żyją jak żywioł oczywiście kościół powinien wskazywać i on bardzo dużo mówi o tym, o życiu tak nie wiem jak jak żyć, żeby w UE żeby, żeby to było dobre życie ojca w ojczyźnie dobre dobre chrześcijańskie życie, ale nagle mówią zupełnie innych rzeczy rzeczach tak mówi o władzy mówi o dominacji mówią od decyzji etycznej mediów po Centre w zimie właśnie potrzebie władzy dominacji i niszczenia tworzenia niszczących relacji więc, jakby na innym poziomie tak nie wskazuje palcem, że to toczy to oczywiście szczególnie wszystkie te te niszczące rzeczy się skupiał w obszarze etyki seksualnej nie, jakby mówił o tym, życiu winne czy pewnych wartościach z innego z innego poziomu natomiast jeśli chodzi o, jakby codzienne sytuacje, z którymi zmagają się ludzie zastanawia się w jaki sposób kościół może tym ludziom towarzyszyć tak myślę, że to jest jednak jego perspektywa też południowoamerykańska, gdzie liczba tych sytuacji, że po pierwsze, rozumiał, że nie można tych spra w rodzinnych widzisz w oderwaniu od kontekstu społeczno-ekonomicznego, bo bardzo często ten z kontekst społeczny ekonomiczny właśnie determinuje to w jaki sposób ludzie żyją i można sobie najlepsze rzeczy wymyślać tylko strasznie ciężko jest je wcielić w życie, jeżeli rzeczywistość stawia opór zmieść rząd dużo lepiej czuje po prostu ten kontekst społeczny ekonomicznej jak też takie siły uwarunkowań takich strukturalnych bardziej no i też po prostu mówi innym językiem tak znaczą nie mówi językiem komunistycznymi to jest to jest największa zmiana jak sądzę, że mówiąc o o tym w oderwaniu przy ulicy właśnie oderwaniu od od tego co się dzieje w praktyce myślę, że jeżeli chodzi o polskich katolików o to z pewnością jest zmiana dotycząca dopuszczalności antykoncepcji byłaby na miejscu, bo brzmienie o tym, że to jaka jest oficjalna oficjalne stanowisko kościoła to jedno to jak to stanowisko jest brak zastosowane to drugie tak właściwie zbadań wynika, że jedynie 6 % Polek wstyd, jakby w 6 % dla 6 % Polek ta religijna argumentacja na rzecz stosowania naturalnych metod planowania rodziny jest argumentacją, którą biorą pod uwagę tak swoją śledczy są już zawiązała już, że czuł się wyborach zawsze też, że jest to reprezentatywnego próba toru to pewnie to pewnie obejmuje także siostry zakonne ale kto to pokazuje, że w oczy, kiedy patrzymy na pewne dyskusje w nosie to dyskusje pro-life z perspektywy takiej debaty publicznej tak ile tych głosów jest Jakub potrafią bez wieku jako grupę jako, jakiej grupy społeczne potrafił zmobilizować prawda do trochę inny otrzymujemy obraz życia społecznego niż wtedy, kiedy patrzymy na to co ludzie tak naprawdę robią, jakie są ich wybory, jakie mają po prostu prywatne przekonania i to jest jakaś taka cecha polskiego życia publicznego ziem Polacy myśmy mówili o tym, że rzeczywiście Polacy są coraz mniej religijni to znaczy CBOS badał zmiany, jakie zaszły w Polskiej religijności od śmierci Jana Pawła II też już ponad 1 0 lat 13 13 lat z badał ten okres dziesięciolecia i do zmiany jedno po prostu są dwucyfrowe, tak więc zmiany zaczęły zachodzić w tym gwałtowniej w tym ostatnim okresie właściwie po raz pierwszy mieliśmy teraz do czynienia z wynikami badań Instytutu statystyki kościoła katolickiego, które pokazują, że ten procent osób uczestniczących w niedzielnej mszy spadł poniżej jako średnia dla całego kraju poniżej 40 %, a dysproporcje są takie, że w diecezjach położonych na ścianie północnej zachodniej albo takich nóżka centralnych diecezja łódzka jest około 20 % ochrzczonych uczestniczy w mszy świętej co jest uznawane za ten poziom Europejski ten właśnie poziom sekularyzacji na rzecz Europy zakończyliśmy dachów Europy, a na ścianie wschodniej w tych diecezjach, gdzie struktura społeczna jest dużo bardziej tradycyjna i znacznie mniej naruszona z powodu migracji powojennych to jest 60 % tak, czyli nagle Polska nam się Polska oraz ochronę no to niestety, iż chodzi o poziom praktyk też się tematy w dużej części pokrywają także tu mamy blisko 20 % 60 % jest duża dysproporcja, ale z drugiej strony do tej pory była taka teza, że nawet, jeżeli Polacy mniej chętnie uczestniczą w praktykach religijnych to ci, którzy uczestniczą są tacy bardziej wierzący i teraz no znowu, jeżeli weźmiemy po pierwsze po raz pierwszy też spadł ten wskaźnik osób przystępujących do komunii, a po drugie, jeżeli weźmiemy to właśnie te wyniki badań dotyczące przekonań Polaków, że jeszcze w 20 0 5 roku 6 6 % wierzących deklarowało się, że stosują się do wskazań kościoła dziś twierdzi tak, bo zaledwie 3 9 % natomiast ponad połowa uważa, że wieży na swój sposób zresztą była seria głośnych artykułów, które pokazywały, że kiedy zbadasz się treść przekonań religijnych to ten konglomerat treści to jest od jakich wątków związanych z reinkarnacją aut prawda, więc kiedy Around Księżyc Rafał Boguszewski 1 z socjologów, który przygotował te badania Cebo osób próbował podsumować, jaki procent katolików tak naprawdę ortodoksyjnie wierzy we wszystkie prawdy wiary chrześcijańskiej to wyszło można z 5 % tak strasznie dużo stresu nie rusza w Zduńskiej woli w redakcji FIM z własną redakcję, jakim od tych wynikach badań powiedziała to powiedzieli, że euro już teraz, bo się pomyliła, bo to jest niemożliwe należy Lalek, ale przytoczyła dlatego przytoczyłem wprost ten raport Rafała Boguszewskiego, żeby mnie nie mnie nie było, że jak się pomyliłam butelki były, bo jakoś się na to też Dodna dosyć jednak na przemyślanej metodologii było oparte i to samo jest jeśli weźmiemy pod uwagę no właśnie też te przekonania moralne tak z czego herezja pocisk Polska herezja swoich no myślę, że znowu pytanie czy w było kiedykolwiek inaczej prawda to znaczy może złe jest to, że teraz tak, jeżeli mamy edukację no bo można było też tak w dwudziestoleciu może wiara tam zespół przekonań, które nie wierzą w warstwie ludowej prawda była utrwalona może i była daleka od katolickiej ortodoksji prawda było tam wiele pierwiastków w obcych, ale przecież teraz jesteśmy w Polsce, gdzie przynajmniej od ludzi i 8 10 10. 3 90 tego roku mamy edukację religijną w szkołach prawda przez zbyt wiele wiele lat media taśmę księża często się, że ruch powinien raz się publice znany policji, tak więc po prostu no i na co się to przekłada, więc na herezję ich decyzje i większa władza ma kościół to więcej herezji no nie wiem czy można wysnuć takie wnioski wprost w tym więcej LS Invest, ale czy można inne wnioski wysnuć zaćmienie czy też czy jest korelacja między tymi hip hip hurra czynnikami z innym sensie władzy czy może, jakby jakości i w ogóle podejścia tak do dołu do religii czy do edukacji religijnej, bo mnie się wydaje, że z takiego poziomu strategicznego to wszyscy socjolodzy potwierdzają, że wprowadzenie religii na pewno wpłynęło na spowolnienie sekularyzacji, czyli w pewnym sensie swoją rolę spełniła autorzy nie doprowadziła do wysokiego poziomu wiedzy to teraz z prawda obejmuje się Polska jest dziełem nowej ewangelizacji no właśnie, bo okazuje się, że mamy rzesze ludzi praktykujących religijnie, ale niekoniecznie wierzących ortodoksja, czyli wprawdzie nie mamy z sekularyzacją i hetero do strefy na cały region całego handlowców w liście kapitalizm rozegrała się także pytanie, jaką to może zmierzać w stronę nowo tak naprawdę my byśmy wracają z początku i genezy tak właśnie chcieliśmy się po przyglądać w jakim momencie są też różne religie, bo warto też widzieć katolicyzm na tle czule chrześcijaństwo na tle takiej szerszej panoramy to znaczy jak jak właśnie to wygląda w tej chwili w islamie w hinduizmie tak czyni, więc wydaje grzmiał czy też n p. co bardzo o bardzo ciekawe zjawiska właśnie związane z powrotem do ortodoksji wśród niewielu młodych wykształconych kobiet w nowym Jorku tak, które nagle zaczynają go dobrowolnie w nic się z ubierać wg prawda reguł reguł takich ortodoksyjnych i można piękne strony w internecie pooglądać takie po prostu, jakbyśmy wyżej hip hip ster ski kreacje, ale właśnie pokazujące, że one wybierają dobrowolnie takiej taki strój, więc to jest bardzo ciekawe, kiedy się popatrzy na ile to co wnosi religia współgra z tą warstwą kulturową i jak współgra z tą warstwą polityczną no bo wiadomo, że na pewnym poziomie ten obszar seksualności związany z tym co z zawodu w oko można określić mianem też geopolityki i Leny w sensie każda religia też jakiś rodzaj polityki też uprawia seks religia to z najnowszego miesięcznika znak państwa i moim gościem była dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika bardzo dziękuję dziękuję bardzo informację Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego goście dziś program przygotował Bartłomiej pograniczne, ale jakością czuwał Adam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA