REKLAMA

Czy dziewczyny i kobiety rzeczywiście gorzej radzą sobie z matematyką?

Emancypantki
Data emisji:
2018-05-18 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:21 min.
Udostępnij:

Pytanie drugie: czy to prawda, że kobiety gorzej radzą sobie z orientacją w przestrzeni? Gorzej od mężczyzn, oczywiście. Stereotypy, obecne także w procesach edukacji i wychowania są tak silnie obecne, że praktycznie nie da się ocenić, jacy kobiety i mężczyźni byliby, gdyby nie schematy płci. A i tak można mówić o manipulacji stereotypem płciowym.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
emancypacji od kilku lat w PUP w kasach Legii Stefan Wyszyński itp MMC pan taki cotygodniowy Popka feministyczne przy mikrofonie Hanna Zielińska dzisiaj znowu przychodzą do państwa z lekturą jestem znowu pod ogromnym wrażeniem mam dla państwa sporo materiałów, które nie będą się czas państwem podzielić, ale książka, która zainspirowała mnie do przygotowania dzisiejszego odcinka patka 100 jest dosyć nietypowa jak na temat emancypacji tek książka zatytułowana geny Rozwiń » liczbę z podtytułem jak dzieci uczą się matematyki zobaczyć co możesz zrobić, żeby twoje dziecko polubią matematykę ta książka została omówiona przeze mnie z innej audycji dostępnej na naszym portalu tokfm PL w audycji dorosłe dzieci, gdzie zaprosiłam autorów tej książki Małgorzaty skóry i Michała Lisieckiego, gdzie rozmawialiśmy o przy wspaniałej sztuce myślenia o psie wspaniałych szansach, jakie daje dziecku odpowiednio wczesna edukacja matematyczna, ale jestem taki drobny fragment tej książce właściwie to jest cień wątku nieco rozwinęła go udało się poruszyć go z autorami w trakcie rozmowy kwestia tego jak dziewczynki postrzegają swoje kompetencje matematyczne, a potem jak kobiety postrzegają swoje kompetencje n p. dotyczące orientacji w przestrzeni oczywiście okazuje się, że postrzegają je znacznie niżej niż te kompetencje postrzegają mężczyźni oraz oczywiście okazuje się, że ma to ogromny związek ze stereotypami z tym jak dziewczynki są wychowywane, a następnie, jakiego modelu kobiecości oczekuje się od dorosłych już kobiet o tym wszystkim odrobinkę udało się porozmawiać z Małgorzatą skórą i Michałem Lisieckim ale, ponieważ audycja dorosłe dzieci przeznaczona jest przede wszystkim dla rodziców dla pedagogów dla nauczycieli to tam ten wątek pozostał w zasadzie tylko nazywane no ale już wpadka z MMC banki jest doskonałym miejscem na to, żeby zatrzymać się przy stereotypach jak to jest być kobietą żyjącą w warunkach społeczno-kulturowych, które obciążają n p. percepcję przestrzeni obciążają stereotypami jak to w ogóle możliwe, że można wychować kogoś do gorszych i niższych kompetencji książka gen liczba polecam wszystkim rodzicom i nauczycielom myślę, że im przede wszystkim może się przydać wspaniała lektura opisująca historię matematyki opisująca naturalne skłonności kompetencje dzieci do myślenia logicznego, ale lektura, którą dziś przygotowałam dla państwa albo, na podstawie której przygotowałam dzisiejszy odcinek to jest już nieco inna publikacja, a mianowicie znalazła na potrzeby dzisiejszego odcinka MO co pan tek znalazłam pracę doktorską poświęconą tematowi, który dzisiaj mnie interesuje praca doktorska Katarzyna ma Karski z wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego praca napisana w 20 1 3 roku promotorem tej pracy jest prof. Wanda czarnkowska, a tytuł tej pracy to różnica między kobietami mężczyznami ich efektywności nawigacji przestrzennej rola strategii typu treningu oraz stereotypu płciowego dokładnie to jest to, czego nam dzisiaj szukałam przeczytałam dla państwa tę pracę doktorską niemal 200 stron mam teraz dla państwa przygotowane podsumowanie, gdyby ktoś chciał przeczytać pracę źródłową talent aktora tani dostępny w internecie w ramach udostępniania zasobów naukowych i tytuł jeszcze raz to różnica między kobietami mężczyznami efektywności nawigacji przestrzennej rola strategii to po treningu oraz stereotypu płciowego Katarzyna ma Karska w swojej pracy przedstawiła różnego rodzaju badania mówiące o tym jak stereotypy przykra dają się do różnych przestrzeni życia codziennego do funkcjonowania naszego kierownictwa do naszej orientacji w przestrzeni w mieście, a nawet do tego w jaki sposób projektowana jest architektura miejska topografia miejska okazuje się, że sprzyja ona znacznie bardziej męskiemu stylowi orientowania się w przestrzeni okazuje się również, że faktycznie istnieją różnice w kobiecym i męskim postrzeganiu przestrzeni różnice biologiczne poza tymi kulturowymi zaraz do nich przejdę i to do nich dostosowane jest to jak wygląda nasza przestrzeń wspólna w jaki sposób się pani przemieszczamy najważniejsze jednak wniosek, jaki może płynąć z tej pracy to jest taki, że kobieta i jeśli w swojej percepcji jest kobieca uważa się za osobę, która ma dużo cech kobiecych to jednocześnie w związku z tą identyfikacją z tą tożsamością wypada znacznie gorzej w wykonywaniu zadań matematycznych, a to, dlatego że uważa, że mężczyźni wypadną w tych zadaniach matematycznych lepiej natomiast jeśli kobieta nie utożsamia się spełnią stereotypu dotyczącego tego jak społeczeństwo wyobraża sobie ciało i umysłu kobiety to wtedy jeśli kobieta jest wolna od stereotypów wmyśleniu o sobie nie ma to żadnego wpływu na wynik wykonywanego przez nią zadania, czyli nic im większym stopniu dana osoba identyfikuje się ze stereotypami w swojej kulturze, tym bardziej będzie to wpływało na wynik dokonywanego przez nią z badania, a to, dlatego że będzie też sobie zależało na wpisaniu się przede wszystkim w wymagany przez społeczeństwo stereotyp, czyli n p. kobieta będzie chciał pokazać, że ma ona jest humanistką w cudzysłowie, bo i dublety wspaniale żona sobie nie radzi w orientacji przestrzennej, bo to tylko potwierdza jej wartość jako kobiety w tonach co autorka pracy Katarzyna ma Karska zwraca uwagę na początku po torze z jakichś powodów te zdolności przestrzenne zdolności matematyczne uważane są w naszym kraju kulturowym po pierwsze zatem męskie, a po drugie, oczywiście za kompetencje myślenia wyższego urzędu, że w dziedzinie nauk ścisłych w dziedzinie matematyki w dziedzinie generowania rozumienia innych metafor w dziedzinie kreatywności ne, że to wszystko łączy się bez wyższego urzędu myśleniem analitycznym matematycznym i no ale cóż tu czytamy niemal na początku tej pracy niewątpliwie możemy powiedzieć, iż mężczyźni są bardziej efektywnie pod względem zdolności przestrzennych, a tego typu wyniki mają swe odbicie w życiu codziennym jeszcze raz są bardziej efektywni pod względem zdolności przestrzennych tutaj nie ma nic o tym, że te zdolności są większa to jest tylko o tym, że strategia mężczyźni bardziej efektywna zaraz autorka dodaje, jeżeli z kobiecymi zdolnościami przestrzennymi byłoby aż tak źle w domyśle jak sugerują stereotypy to co sprawia, że kobiety jednak trafiają bez problemu do celu i mimo wszystko zdolności przestrzenne zapewniają im bezpieczne funkcjonowanie w tym właśnie ta praca już się zabieram dla państwa za relacjonowanie najciekawszych jej kąsków praca oparta jest na badaniach na rozlicznych badań, na które autorka się powołuje, ale też mamy tutaj część empiryczna autorską, by badanie uczestników 30 6 osób w tym 1 6 6 kobiet to osoby zostały poddane serii zadań symulujących poruszanie się w przestrzeni n p . a te badania niektóre z nich były poddane manipulacji stereotypem płciowym polegało to na tym, że w instrukcji dotyczącej wykonania danego zadania przy czym co ona była informacja o tym, że dno w tego typu zadaniach to lepiej sobie radzą zazwyczaj faceci także no jeśli jesteś kobietą pytam się nie przejmą no pewnie trochę gorzej wypadł wnieść po rzucie o tym, informujemy mają oczywiście kobiety przygotowany na to, że mogą osiągnąć znacznie niższe wyniki osiągały takie wyniki co ciekawe jak pisze autorka przy wagach mężczyzny z kolei w wykonywaniu zadań przestrzennych znacznie spadała, kiedy zadanie było prowadzone w warunkach tzw. odwróconego Startup to znaczy uczestnicy byli informowani, że akurat tego typu zadaniach kobiety osiągają znacznie wyższy wynik niż mężczyźni co się działo wtedy w grupie badanej w tych warunkach kobiety rozwiązywały poprawnie większą liczbę zadań niż mężczyźni sprawa jednak nie jest niestety na tyle prosta i oczywista, że wystarczy odrzucić myślenie o stereotypach, bo jednak jest także mężczyźni kobiety nieco inaczej myślą o przestrzeni jest też fakt, że nieco inaczej mężczyźni kobiety zbierają różne doświadczenia dotyczące przestrzeni, a to już z kolei ma związek socjalizacja oczywistym jak chłopcy dziewczynki są wychowywani mężczyźni uzyskują z reguły wyższe wyniki w zadaniach dotyczących n p. możliwie szczegółowego narysowanie mapy terenu terenu, który się właśnie obejrzało na jakiś nagrań na jakimś filmie, skąd tutaj z kolei ta różnica tak jak wielu tego typu zadaniach po pierwsze, różnica jest już na poziomie samooceny, zanim uczestnicy przystąpią do badania kobiety oceniają swoje możliwości znacznie niżej niż mężczyźni nawet jeśli ostatecznie wyniki kobiet mężczyzn nie różnią się niczym to zdecydowanie i to nawet po tym w wykonaniu tego zadania kobiety tak oceniają siebie znacznie niżej ale o co chodzi w tym, że doświadczenie czy trener społeczny może wpłynąć na to jak radzimy sobie z rysowaniem małpy Otóż okazuje się, że dla tych kompetencji narysowania mapy z pamięci bardzo potrzebne są takie wcześniejsze doświadczenia jak uprawianie sportu i odpowiednie doświadczenia edukacyjne posiadanie prawa jazdy to wszystko co dzisiaj oczywiście jest dostępny również kobietom również dziewczynkom, ale nadal jak wskazują różne badania znacznie częściej w tej przestrzeni sportowo technicznej poruszają się wciąż mężczyźni uważają ją za swoją własną, a teraz te różnice biologiczne, bo oprócz tych kwestii kulturowych związanych z treningiem społecznym zostały tutaj wychwycone w badaniach pewne kwestie, które różnią kobiety mężczyzny niezależnie od tego kontekstu historycznego rodzinnego szkolnego kobiety mężczyźni generalnie rzecz biorąc zaznaczając, że jest to pewna statystyka podchodzą do zadań związanych z orientacją przestrzenną z różnymi strategiami różni się poruszają w przestrzeni kobiety bardziej koncentrują się na punktach orientacyjnych i Tosię nazywa strategią sytuacyjną albo strategią konkretnej drogi, a mężczyźni posługują się raczej takimi globalnymi wskazówkami jak północ południe ewentualnie położenie słońca po prostu autorka podaje tutaj mnóstwo nazwisk dat badań jeśli ktoś z państwa chce to potwierdzić to zapraszam do przeczytania ale, podsumowując ogólnie rzecz biorąc można powiedzieć, że wg wyników rozmaitych badań kobiety i mężczyźni skupiają się na nieco innych typach informacji dotyczących przestrzeni mężczyźni n p . kiedy wskazują komuś kierunek tłumaczą drogę raczej, używając sformułowań odnoszących się do kierunków świata kobiety raczej będą używały opisów to po graficznych co z kolei wskazuje na przewagę kobiet właśnie w tej pamięci obiektów konkretnych punktów na drodze tutaj autorka przytacza badania w 20 0 7 roku przeprowadzone na 7 grupach etnicznych w 3 5 krajach branych pod uwagę w tym badaniu w tej analizie jeśli chodzi właśnie Otton pamięć obiektów na mapie pamięci obiektów na drodze tutaj testy pamięci obiektów zdecydowanie wskazują przewaga kobiet nad mężczyznami kobiety trawnik i szybciej wskazywały dokładne miejsce położenia konkretnych obiektów niezależnie od tego czy ta dotyczyła punktów czy obiektów czy przedmiotów położonych blisko danej osoby czy gdzieś tam poza zasięgiem wzroku te różnice, o których teraz mówimy różnica między płcią we w zdolnościach przestrzennych ono ujawniają się gdzieś około 10 11. roku życia między chłopcami dziewczętami jeszcze wiele 9 lat chłopcy dziewczyny nie różnią się specjalnie pod względem wykonywania zadań przestrzennych matematycznych geometrycznych związanych z orientacją przestrzenną, a potem coś zaczyna się zmieniać i istnieje biologiczna wyjaśnienie tej prawidłowości ono opiera się na zmianach hormonalnych tych, które zaczynają się u dzieci powyżej dziesiątego roku życia, ale tobie logiczne wyjaśnienie jest 1 z wielu wielu przyczyn wskazujących na to jak dalej dziewczynę i chłopcy będą się rozwijać przede wszystkim jak dalej będzie rozwijać się n p. ich samoocena i tutaj chciałabym się już skupić na tych czynnikach psychologicznych o nich głównie pisze autorka prac, o których dzisiaj państwo opowiada Katarzyna ma Karska, bo biologicznych różnic jesteśmy w stanie zmienić dobre pytanie czy warto byłoby to robić natomiast czynniki psychologiczne podlegają kulturze podlegają temu co my ludzie robimy ze swoją przestrzenią wspólną polityczną rodzinną relacyjną na można, by się teraz zastanowić czy rzeczywiście jest tak, że niższe wyniki kobiet w zadaniach związanych z myśleniem matematycznym przestrzennym w ogóle mogą być wynikiem socjalizacji wynikiem odmiennego wychowywania kobiet mężczyzn dopóki jeszcze są dzieci mi wynikiem stereotypów wynikiem innego dostępu do doświadczeń innego efektu różnych treningów życiowych jak te wszystkie czynniki działają na korzyść lub niekorzyść kobiet mężczyzn okazuje się, że ten wpły w jest całkiem spory, ale co jest najważniejsze ten wpły w nie dotyczy wyłącznie okresu dzieciństwa, ale również w okresie dorosłym mamy posiadamy możliwości niwelowania modyfikacji tych różnic między płciowych wynikających właśnie z różnic kulturowych różnic płci genderowe ich w tej płci psychicznej rozumianej jako płeć wyłączona taka właściwość psychiczna związana z różnymi naszymi zachowaniami z różnymi postawami cechującym NIK to jak wyobrażamy sobie prawdziwą kobietę albo prawdziwego mężczyznę ten obraz męskości kobiecości dziecko oczywiście tworzył sztab w trakcie rozwoju na podstawie odbieranych za to cienia informacji obserwuje matka ojca ciotki wujków nauczycielki nauczycieli i tworzy sobie pewien schemat połączeń do tego dochodzą rówieśnicy do tego dochodzi przekaz medialny i to wszystko ma znaczący wpły w na to nie tylko my sobie wyobrażamy kim jest kobieta mężczyzna, ale też na to kim my jesteśmy i co potrafimy jak to możliwe autorka przytacza badania jeszcze z lat siedemdziesiątych badania, które pokazują, że kobieta opisujące siebie cechami takimi stereotypowo uważanymi za kobiece będzie zdecydowanie mniej sprawnie n p. prowadziła samochód no i znowu to co już wcześniej było wymienione w tej pracy na kobietę z kolei, na której ten stereotyp nie robi najmniejszego wrażenia nie działa również na straty to znaczy nie ma te straty wpły w na jej zdolność prowadzenia samochodu to ta z kolei wydaje się doskonały komentarz prof. Wojciszke z 20 0 2 roku socjalizacja kobiety mężczyzn jest jedynym wielkim samo spełniającej się proroctwem na temat odmienności płci tak wszędobylski i silnym, że nie sposób rozstrzygnąć jacy mężczyźni kobiety byliby, gdyby nie wszystko ogarniającym pryzmat płci wiemy już więc, że u kobiet możemy często obserwować tzw. obciążenie stereotypem, czyli osiąganie dużo gorszych wyników w różnego typu zadaniach w szczególności zadaniach matematycznych po tym, jak kobieta n p. usłyszała, że mężczyźni zawsze wypadają lepiej niż kobiety w tego typu zadaniach, ale teraz możemy przejść również do szerszego kontekstu społeczno-politycznego do kontekstu ustrojowego wręcz okazuje się również, że ustrój w jakim dziewczynka się wychowuje, a następnie żyje dorosła kobieta również ma wpły w na to jak kobiety mężczyźni wypadają w określonych w badaniach tych zadaniach w społeczeństwach patriarchalnych kobiety oczywiście wypadają gorzej od mężczyzn w zadaniach wymagających orientacji w przestrzeni manipulację obiektami w przestrzeni w myślach z kolei w społecznościach ma przejechanych ta różnica zupełnie zanikają pytanie, dlaczego oni także w społeczeństwach materialnych to kobiety osiągają lepsze wyniki Otóż okazało się, że my tam, gdzie w takich społecznościach, gdzie funkcjonuje dziedziczenie Patryk linearne po męskiej linii społeczeństwo tak funkcjonuje, że mężczyźni są faworyzowani pod względem edukacji i średnio uczą się około 3 i pół roku dłużej natomiast w grupie z dziedziczeniem materii na czarnym społeczności Matthias Heine i okazuje się, że nagle wszystkie dzieci uczą się po tyle samo dziewczynki wcale nie są faworyzowane pod względem długości i jakości edukacji nad chłopcami, który to konkretnie doświadczenia z dzieciństwa mogą wpłynąć na to jak potem radzimy sobie w wieku dorosłym jak wskazuje autorka tak wczesna dziecięcy trafia NIK to już wszystkie przedmioty, do których mamy dostęp jako dzieci zabawki to, o czym możemy manipulować to, czego możemy dotykać i okaże się, że częściej chłopcy poznają właśnie tego typu obiekty, które są manipulowali ne natomiast dziewczynki poznają świat i przedmioty z pewnej odległości od pewnego dystansu im się ten świat opisuje opowiada chłopcom rodzice również znacznie częściej rodzice pozwalają oddalać się od siebie częściej niż dziewczynki są n p. na spacerze chłopcom też części pozwala się na na odbywanie takich dłuższych samodzielnych szwenda młodszych wędrówek gdzieś w okolicy domu, a dziewczynkom się na to nie pozwala, czyli chłopcy już mają znacznie wcześniej szansę na większą eksploracji przestrzeni to wszystko się przełoży potem w następnych latach Malepszy poruszanie się orientacje my w przestrzeni na tworzenie map umysłowych ta różnica już pojawia się między dziećmi w wieku 8 lat już ośmioletni chłopcy radzą sobie lepiej w przestrzeni właśnie m. in . ze względu na to, że chłopcy mają dostęp do tzw. chłopięcych zabawek znacznie częściej oczywiście niż dziewczynki, że te zabawki pomagają też dawać im zdolności orientacji przestrzennej zdolności wzrokowo przestrzennych Mel to są klocki to są modele do sklejania rodzice bardzo często nie są świadomi tego jak wcześniej już wtłaczają własne dzieci stereotypy jak wcześniej pozbawiają dziewczynki tego typu treningu tego typu ćwiczeń kupującym n p. wyłącznie lalki przytulanki, w których nie ma absolutnie nic złego i chłopcy również potrzebują przytulamy Lalek i wózków dla Lalek i przytulane tyle tylko, żeby pozwolić dzieciom doświadczać 1 drugiego następnie autorka przytacza dowody na to, że te zdolności przestrzenne mogą być zdecydowanie modyfikowane sprawdzane przez trening to znaczy nawet jeśli zabrakło nam tych odpowiednich zabawek czy swobodnych wędrówek w dzieciństwie wciąż możemy n p. uprawiać uważane za męskie dziedziny sportu, które bardzo dobrze wpływają na orientację przestrzenną taką dziedziną sportu jest n p. żeglarstwo, ale nie tylko kolejne badanie pokazuje, że osoby, które w badaniu na temat przyszłych i obecnych kompetencji matematycznych to osoby, które radziły sobie w tych badaniach bardzo dobrze wymieniały swoich przeszłych doświadczeniach takie czynności jako różnego rodzaju sporty reperował ani samochodów układaniu różnego rodzaju konstrukcji budowli z klocków patyków kamieni, a także gra na komputerze i te wszystkie doświadczenia potem w następnych latach wpływały na wynik testów na zdolności przesyłowe Anne natomiast osoby niezależnie czy dziewczynki czy chłopcy, ale już wiemy jak to wygląda w praktyce w rzeczywistości osoby, które nie miały dostępu do preparowania różnego rodzaju maszyny w dzieciństwie no oczywiście wypadał w tych testach na zdolności przestrzenne nieco gorzej oprócz treningu oprócz powtórnej socjalizacji to co kobiety mogą zrobić dla siebie dla wzmocnienia własnych kompetencji w myśleniu matematycznym to poszukiwanie różnych wzorców różnych modeli to naukowo opisane jest tutaj w tej pracy doktorskiej jako redukcja zagrożenia stereotypem, czyli poszukiwanie takich członków własnej społeczności dzisiaj mówimy głównie o społeczności płci genderowe, czyli takich kobiet, które osiągnęły sukces w mocno stereotypie schowane w dziedzinie i to co tata przykładem może być badanie, w którym studentki czytał artykuł opisujący wybitne osiągnięcia matematyczne pewnej kobiety bądź informacje ojej niepowodzeniach w tej dziedzinie badane znajdowały się w sytuacji zagrożenia stereotypem dotyczącym niskich zdolności matematycznych kobiet albo w warunkach neutralnych kolejno rozwiązywały zadania matematyczne i opisywały obawy dotyczące wrażenia, jakie na eksperymentach torze zrobi ich poziom wykonania tych zadań oraz poczuciu własnej skuteczności w tej sytuacji badany zagrożony negatywnym stereotypem, który zapoznał się sylwetkom uzdolnione matematycznie kobiety nie przejmował się wrażeniu, jakie mogą wywrzeć na osoby prowadzące badania jeśli osiągną niskie wyniki w zadaniach co sprawiało, że ich wyniki w rzeczywistości były lepsze niż w drugiej grupie ich poczucie skuteczności także było wyższe co oznacza, iż oddziaływanie było skuteczne w IT jest bardzo praktyczne bardzo cenny efekt moje lektury przynajmniej tej pracy to dla mnie wskazówka dla mnie jako dla matki dla mnie jako dla przyjaciółki dla mnie jako osoby dbającej o siebie w dziedzinie, w której czuje się wtłoczona w pewien stereotyp szukam kogoś, kto ten stereotyp przełamuje, a następnie jak wskazują badania i zaczynam sobie świetnie w tej dziedzinie radzić tylko, dlatego że przestudiowała odpowiedni przykład, który ten stereotyp przełamał, a teraz wyniki naszego polskiego podwórka w tym miejscu warto też przywołać wynik Bandery w 2 00 5, która badała konsekwencje aktywizacji stereotypu o przewadze mężczyzn w zdolnościach matematycznych na całej próby studentów matematyki obejmujący wszystkie warszawskie uczelnie siła tego zapewne nie do końca uświadomione go stereotypu okazała się tak duża, że studentki tego kierunku mimo bardzo wysokiego poziomu uzdolnień matematycznych potwierdzonych przecież trudnym egzaminem wstępnym po usłyszeniu informacji, że kobiety są gorsze w tego typu zadaniach rzeczywiście uzyskiwały niższe wyniki w i teraz przy pełnej świadomości tego przy zapoznaniu się z wynikami badań, które pokazują, że stereotypy, jakimi kierujemy się wobec siebie wobec innych mają ogromny wpływ na to co o sobie myślimy, ale także co potrafimy jak wykonujemy pewne zadania przy pełnej wiedzy temu nie pojawia się pod koniec tej pracy takie optymistyczne zapewnienie wiadomość, że jednak ten własną tożsamość mamy w swoich rękach oczywiście wpły w naszego otoczenia społeczeństwa szkoły rodziny przyjaciół znajomych jest ogromne na naszą samoocenę naszych kompetencji i siebie, ale możemy bardzo wiele zrobić, żeby z tego straty po się wydobyć mało tego autorka roztacza naprawdę optymistyczną wizję trzymam kciuki za to my, że wyniki tych badań, które przedstawia swoich autorskich i tych, które przestudiował, a i nam to relacjonuje, że wyniki mogłyby przyczynić się mogłoby być inspiracją dla reformatorów edukacji do stworzenia przyszłych programów szkolnych służących równomierne sprawiedliwe mu rozwojowi zdolności matematycznych u dziewczynki chłopców mamy już konkretną twardą wiedzę jak to zrobić, żeby w pewnym momencie dziewczynki nie zaczynały nagle deprecjonować wszelkich swoich zdolności matematycznych dopóki jednak to nie nastąpi dopóki Polska szkoła nie zostanie zreformowana autorka zaleca przynajmniej głęboką świadomość tych mechanizmów, które wpływają na to, jakie my kobiety z taśmy jak my siebie oceniamy mówi o tym, że ta sama już świadomość tych mechanizmów samoświadomości również tego, że my wpływamy na nasze zdolności przesyłowych na żonę podlegają pewnej modyfikacji podlegają pewnemu treningowi, że to jest niezmiernie ważnej może mieć aspekt wręcz terapeutyczne, a tutaj przepięknie dochodzimy do praktycznej puenty teoretycznych rozlicznych badań Katarzyny Makowskiej Atom będą właśnie stało, że przez trening można zdecydowanie zmodyfikować swoje umiejętności i nie dajmy sobie wmawiać, że kobieta nie jest w stanie płynnie i biegle posługiwać się mapą płynnie i biegle kierować samochodem płynnie i biegle orientować się w przestrzeni nawet jeśli ma z tym kłopoty to już wiemy z czego one wynikają m. in. z tego jak ta kobieta była wychowywana, jakie miała doświadczenia w dzieciństwie to się kończy teoria a praktyka jest z naszych kobiecych rękach po to, był kolejny odcinek pod Castoramą co pan taki zachęcam państwa do korespondencji pod adresem MMC pan kim opat TOK Crump KSM do usłyszenia w kolejnych 5 tak Hanna Zielińska zawsze w piątek po dwudziestej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EMANCYPANTKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA