REKLAMA

Gen liczby. Jak dzieci uczą się matematyki?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-05-18 23:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
48:58 min.
Udostępnij:

Gośćmi Hanny Zielińskiej są dr Małgorzata Skura, pedagożka szkolny, wykładowczyni, nauczycielka, współautorka licznych książek, podręczników do matematyki, książek dydaktycznych do nauczania matematyki oraz Michał Lisicki, psycholog, wykładowca, wychowawca przedszkolny, autor podręczników, książek dydaktycznych związanych z nauczaniem matematyki. Oboje są autorami książki "Gen liczby. Zobacz, co możesz zrobić, żeby twoje dziecko polubiło matematykę". Opowiedzą, jakie mają sposoby na to, by w przystępny i przyjazny sposób uczyć dzieci matematyki.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Wieczór Radia TOK FM. Rozpoczynamy magazyn Dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu są już nasi goście, dr Małgorzata Skura, pedagożka szkolny, wykładowczyni, nauczycielka, współautorka licznych książek, podręczników do matematyki, książek dydaktycznych do nauczania matematyki, m. in. książki Skarbiec matematyczny, dobry wieczór, dzień dobry. Jest z nami również Michał Lisicki, psycholog, wykładowca, wychowawca przedszkolny, autor również i podręczników, książek dydaktycznych związanych z nauczaniem matematyki, dobry wieczór. Ale to co przede wszystkim łączy państwa dzisiaj nie jest państwem tutaj w studiu to książka, której państwo są współautorami, przewspaniała książka zatytułowana Gen liczby, z podtytułem Jak dzieci uczą się matematyki. Zobacz, co możesz zrobić, żeby twoje dziecko polubiło matematykę. Książka wydana przez wydawnictwo mama Mamania, co jest jednocześnie certyfikatem jakości książek związanych z takim lekkim, łatwym, miłym podejściem do matematyki. Rozwiń »
Całkiem sporo nawet w supermarketach w koszach i 5 zloty można znaleźć pełno książek z takimi zabawami zadaniami, ale tu mamy absolutnie unikatowe wydawnictwo publikacji, która inny oczywiście też jak podaje różnego rodzaju pomysły jak pracować z dzieckiem tak, żeby rozwijać myślenie matematyczne, ale jest też mnóstwo informacji i to przydatne dla rodziców nie tylko dla nauczycieli gminy o tym jak przebiega proces percepcji matematycznych, dlaczego warto, by historia matematyki co jest niezwykle ciekawa, bo to nam się z reguły oddziela zwoje tu humanistyka to historia się zajmuje przecież sztuką innymi kwestiami matematyka to w ogóle nie jest związana my z jakąkolwiek datą, ale w naszej cywilizacji tutaj mamy te tematy plus nawet różne szkoły psychologiczno pedagogiczne tak bym powiedziała im taka analiza, która szkoła, która podejście pedagogiczna może się okazać się najbardziej efektywne jeśli chodzi o nauczanie matematyki to teraz mojej strony jeśli chodzi o pierwsze zachwyty zaraz będą kolejne chciałam państwa poprosić o wprowadzenie do tej książki nerek, które w inne pokazałoby naszym słuchaczom czym ta książka jest, by wprowadzenie takiej od autorskiego na razie było wprowadzenie od wychowanki mów czym ta książka jest zamieściliśmy bardzo pokazać rodzicom nauczycielom jak dzieci mogą uczyć matematyki, ponieważ mamy od lat problemy uczenie się nad mam nadzieję, że mają od uczenia matematyki z różnych powodów wynikają też zająć się liczbami, czyli jak dzieci poznają podstawowe pojęcia teraz bardzo trudnym pojęciem liczbę zakochał się liczyć dodawać ducha winne są bardzo trudno się okazuje, że wreszcie możemy liczyć około 7 lat, a więc to nie jest tak, że rzekł krótko mam zajmuje tak mu nauka liczenia jest bardzo skomplikowana nauka i my pokazujemy jak można zrobić i wyszliśmy z takiego ich kilka założeń tutaj wieża ta jest taki szwajcarski uczony rzeźbiarza, w którym bardzo znane, a wszystkim, którzy się edukacją zajmują, który twierdził, że jest powiązanie między tymi jak powstawały pojęcie z matematyki matematyczna oczka, gdyby mu jak dzieci uczą się tych pań w kategorii do stawki z historii na nas nie tylko o to, żeby rozbawić, a ale, żeby pokazać, że jest powiązanie bal wszystkie pojęcia, których dzieci się uczą tak, że wynalazca z żonami spadł aż wróci kaczyzm tutaj jak dodaje nasz rozwój cywilizacyjny jest zamknięty w rozwoju dziecka tak, że tak widzimy jak dziecko się rozwija jak te intuicje pomieszkują i to nam daje jakiś wgląd w to jak nasze myślenie matematyczne ludzkości być może się rozwijało ma 1 1 10 5 proc, a jeżeli wiemy, skąd niby powstały także za mocno boleć słyszą n p. powiedzieć, że zamachowiec z walki nie wie jak to zrobić zostawiał kreski 1 owca jednak skrajna ocena klęska i transportu dzieci uczą się liczyć na wolność i remisie na półce i stawiam niż kreskami teraz znaleźć pracę mogli nic nam pomaga zrozumieć, skąd się, że Europa zna kogoś w myśl każdego dnia pani, że ich rodziców dla nauczycieli, ale mam wrażenie, że możemy trochę, by do określić, jaka grupa, bo to jest taka książka naprawdę dla osób, które są gotowe do pewnego specyficznego kontaktu z dzieckiem do pewnego wysiłku są ciekawi świata i chciałby, żeby dzieci też były tak samo ciekawy, choć taka za tym dziecka sam siebie i nauczyć matematyki tak uda się taki przykład podajemy, że dziś mają sklep tak my nie ingerujemy w 2 tak, ale to nie ma matematyki i żelazo kontakty z jajecznym, ale nie ma matematyki matematyka jest wtedy, kiedy ją z Nigerii andros mąż prowadzi pieniądze wymianę, a więc dorosło musi być poważny dziecko upchnąć strony na temat religii i drgnąć może dorosły i Hondurasu może być rodzic tancerzy takie bardziej świadomy ich CIN i takim powinien być nauczyciel, który też bieg trans lala matka dzieckiem podążać stąd to się takie, że 8 pomoc tak wiele scen babcia Michał Lisiecki co mamy dodał do wizytówki książki panienki na ten rok aż tak podczepić pod osąd Gośka powiedziała Doda to co bym dodał to dorosły wprowadza umorzy zasady, czyli matematyka matematyka to są umowy i zasady dziecina nań ci nie będą obawiały nie będą też w MEN wprowadza w dzieciństwie robią to coraz ją i przeżywają to co się dzieje matematyka jest swoistą się abstrakcyjne i dorosłych wprowadza ten czynnik taktyki właśnie umowny jak n p. pieniądz albo wartości inne, ale Boże coś można zamienić w testach w coś im to co myśmy się starajcie się pisać to on jak ktoś buduje jak pomóc są one dotyczą bardzo trudne pojęcia jak pomóc już bardzo wcześnie dzieciakom zacząć budować tak, bo to, czego jeszcze nie widzieliśmy doktorzy książka dotyczy edukacji matematycznej głównie dzieci w wieku przedszkolnym tam oczywiście są pewne wskazówki ona się przy wiem co robić dalej jak zachować pewne nawyki związane z liczeniem w międzyszkolnym jest pokazana ta perspektywa na następne szkolne lata, ale ta akurat książka dotyczy pierwszych lat życia jednocześnie pierwszych lat edukacji matematycznej tak i ty to co może jeszcze nie warto dodać Tatarzy pękł próbowaliśmy inne są przeprowadzić takie rozgraniczenie na razie takiej wiosny bardzo byśmy MO, dlaczego przedszkole jest magistra to znaczy, że w przedszkolu na temat gazety po macoszemu traktowany i to ten zdaje się, że jeśli chodzi o podstawę programową mleko po macoszemu to komplement dokładnie na czym się zgadzały no i jest coś takiego, że po pierwsze, nauczyć się wydaje, że trudne rzeczy są także te dzieci nie można studium życia odchodzi my pokazujemy jak w tej książce można uczyć statystyki mamy przykłady, że dziś uczą erę w przedszkolu statystyki i da się opłaca, ponieważ okazuje się, że w szkole dzieci, które miało porządną edukację przedszkolną, ale potem nie mają trudności uczę się 2 ligowe a gdy się opłaca z drugiej strony rodzice dla rodziców jak one zaczynają liczyć tak to jest źle świadczy o tym, że dziś zaś inteligentne i rodzice bardzo chcą szybko nauczy dzieci i mają nas są takie także na taki przykład podają jak babcia, a z drugiej bardziej na plac zaba w zaczynają mówić, który w, których dziecko, ale potrafili czytać mówi no cóż to do 10 0, a może też dla 20 0 lat nie znaczy, że 1 drugi umie liczyć w polityce liczy to są 2 różne no aż tak, ale też państwo o tym, piszą, czyli zachowań czymś takim zachowaniem, o co innego odkrywanie na pamięć kolejnych recept, bo to równie dobrze mogło być takie same znakiem w alfabecie, a co innego faktyczne, aby ich działania tak tak z tego powodu ten czas, by dziecko w wieku przedszkolnym doświadczenia i talent u nas nie ma od 2 lat my byśmy kiedyś no i Wielkiej Brytanii tam walczyć z podziwem na to jak trudny matematyki się urodzić w przedszkolu i u nas jak podchodzimy z trudnymi pojęciami w cudzysłowie z obu ekip ze stron i 8 LO Han znaczy, że to za trudne anteny, bo nie bardzo malutkich dzieci, bo on w czasie bawić z nimi, a można się bawić i zabawę przemycać matematyka i rent to, że dzieci, które w Polsce nieraz z matematyki sporo najprawdopodobniej będzie ich więcej to przyczyny tkwią w tym, że w tym matematyki w szkole po prostu nie ma list jest coraz mniej za wrażenie, że to ja w przedszkolu miałam bardziej rozbudowana na pewno w zerówce programy matematyczne niż dzisiejsze dzieci właśnie w ramach tej edukacji przedszkolnej, ale zatrzymajmy się tutaj na chwilę po już teraz być może nasi słuchacze rodzice są zaniepokojeni, że właściwie ta publikacja ta książka może tylko włącznie wspierać model rodzicielstwa mam dzisiaj bardzo obciążające rodziców p t. projekt dziecko obok inny nośnik przywołaliśmy tę scenę jak najbardziej rywalizują między sobą NATO, które dziecko jest bardziej sprawne w liczeniu po kolei w kolejności ja sama widuję też taki stan jakiś czas temu mer gościłam u rodziny, gdzie właśnie dwuletnie dziecko dwuletnie dziecko już wykonuje proste rachunki dodaje proste cyfry liczby do siebie, ale widziałam, że zrobione głos z duszą przedstawienia, a powiedz powiedz jeszcze, ale 2 + 3, ale 2 + 2, że wokół tego faktycznie buduje się pewien prestiż Żarki dziecko, które umieją liczyć z moją wizytówką mój projekt dziecko naprawdę, by bardzo dobrze funkcjonuje jak tutaj oddzielić tę wartość rzeczywistą tego, że dziecko ma sprawny umysł i uczy się myśleć o tym, państwo piszą powracają w różnych częściach książki, ale też we wstępie, że matematyka po prostu uczy myśleć jak tutaj oddzielić ten trend o itd po prostu inny prasowania dziecka po to, żeby właśnie zdobywać punkty, żeby dostać się do najlepszej podstawówki, bo niestety dobrze wiemy, że mecz w dzisiejszych czasach ziemi w dużych miastach do najbardziej prestiżowe szkoły niepubliczne na wykonawcy w drodze castingu na uczniów, ale też nie nazwał cześć egzaminem, ale n p. dziecko pod okiem nauczycieli przez cały weekend się bawi podsuwane są klocki sprawdza się czy umie liczyć inne jego kompetencje n p. społeczne jak tutaj się nie zapędzić i oddzielić te faktyczne zalety edukacji wczesnej edukacji matematycznej od tych zalet powiedziałabym społecznych prestiżowo związanych z pozycjonowaniem się jej dziecka w towarzystwie w całość jest bardzo wygodna dla skody w razie pan z takimi postaciami tak natomiast my wiemy, że na montaż tamtej umowy z po sporo miejsca poświęcamy to jest myślenie napisali tej książki już wszystko zależy mi zrobienie po to, żeby coś przyspieszyć to znaczy, żeby dziecko szybciej one sobie z tym się radziło tylko, żeby to było lepsze jakościowo taki, żeby było większe zrozumienie po co pewne rzeczy robimy inni, mimo że książka jest o liczbie zrozumieniu liczbą o tym jak się buduje pojęcie liczby w głowie to bardzo dużo miejsca jest poświęcony na różne inne doświadczenia, które pozwalają nam już od okazji, bo nie mają do czynienia i też m. in. po to, książka powstała, żeby rodzice, a też wielu nauczycieli zobaczyli jak ważne w budowaniu pojęcia liczby są doświadczenia, które właśnie pozornie nie mają nic o świadczeniach nie umiem też klasyfikowania umiejętność wprowadzania różnego rodzaju porządków w domu Kingi w tym się też sporo też zajmujemy, czyli matematykę jako sposób porządkowania rzeczy rzeczywistości potem abstrakcyjnych pojęć tar Heel tylko liczenie, by w poszczególnych tematów, ale też szacowanie jest bardzo ważną kompetencją dokładnością dokładnie taki, żeby pokazać inne związki tak pomiędzy umiejętnością wprowadzania porządku i umiejętnością posługiwania się liczbami, która przychodzi na samym końcu i to co bardzo ważne myślę, że to jest jakaś odpowiedź na to pani wiedziała, że na innym przyspieszanie, który jest zarazem bardzo częsta jest przeciwskuteczne, bo ono powoduje, że się zaczynamy bardzo szybko wprowadzać dzieci na taki, a w RFN, ale taki etap, kiedy one mają na zaprezentować jakąś umiejętność, a nie rozumie się one co takiego robią inni piszą państwo tak dziecko nie będzie pracował samodzielnie przy niej cierpliwym dorosłym wtedy przede wszystkim próbuje znaleźć odpowiedź, która zadowolić siebie nie myśli raczej przypomina sobie, jaka powinna być odpowiedź na pytanie co jest bardzo dokładnie tak wykopany wykładzina czy takie zbierze się spieszy się z 1 strona drugie poważne cięcia czekano bowiem zważyć ile to jest tak ani też branie wskaźników takich bardzo bardzo żadnych takich powierzchownych także, że matematyka to są to są liczby i oszczędność rozmywa się liczy wynikami albo się w Hanowerze, a skoro nie są to liczby to odniesiemy się do kolejnego cytatu dostarczanie wiedzy jest dziś drugorzędny znalezienie informacji nie jest żadnym problemem zasadniczy kłopot to odróżnienie kłamstwo od prawdy postprawda fakty alternatywne to po prostu kłamstwa, których internaty stałem umiejętność oddzielenia prawdy kłamstwo może być 1 z kluczowych kompetencji w nadchodzącej epoce matematyka jak mało, którym nauka uczy przede wszystkim myśleć spróbuj my teraz to rozjaśnić co to znaczy, że dziecko, które myśli ani zgaduje poradzi sobie za 15 lat lepiej w odróżnieniu Feliks nią sama od faktycznej i informacji, że matematyka jest kapitalnym sposobem na to, żeby docierać do tego co jest sednem sprawy i umieć oddzielić co jeść co jest dekoracją coś co nie zajmuje w pierwszej chwili niemy krzyk skupia uwagę przyciąga wzrok od tego co jest istotą rzeczy Anny i chyba nikt mu Ryszard to jest najważniejsze tak w edukacji matematycznej grze nauczyć się dostrzegać co chce z kręgosłupem takie dni nie mówmy kosztem jakiejkolwiek budowli od syna od rzeczy, które którymi nie są tak mi coś się z nami żmii moja bardzo źle reaguje jak nauczyciel radny nie teraz zapowiadają, żeby nauczyć logicznie myśleć, bo dzieci okazuje się, że myśl, iż graliśmy razem, że mogą nauczyć oczywiście płatnych IMM padają takie różne przykłady tego co taki na specjalne zadania, które można oddać dziecko dorosły okazuje się, że dziecka rozwiąże poprawnie jej rozumienie dzieci to znów zapowiada się ładnie smart jest takie zadanie nikt ich idola kiedyś sprawdzałam jak działam robotnicy stawiają słupy telefoniczne nam, żebyśmy tam 1,5 km moment zupa odległość między słupami wynosi 6 m i Charlie Day dzień słupów jest potrzebny dorośli dzielą całą tam 2 łyżek zupy mają zajmować przez przez liczbę lat przestaną odległości chodził liczba osób, a tymczasem czasu pielęgnować musi być na początku dzieci, a dzieci mającym przewagę nad dorosłymi szansy narysują i właśnie walają, a i tak groźni, ale rośnie zatem przytacza taki 1 przykład turystycznych w naszym często podawane z bohaterem jest pewien bardzo sławny profesor, którego rozmawiał z dzieckiem na temat stało się długość stażu długości oznacza, że jak mam wstążka sznurek mam takie mam metr długości pada deszcz radzi zawiąże to będzie dodajmy dróg właściciele Dziani krótsza niż dłuższe dziecko się takim zamaszyście rację wydaje, że on jest najkrótszy, bo widzę, że nie krótszym sławny profesor rozmawiał z przedszkolakiem, zadając przedszkolakowi pytanie od dzierżawa poddzierżawa jest droga w lesie tam droga będzie słońce, ale słoniem Mrówka, która przejdzie duszą brak i profesora oczekiwałbym, że będzie dziecko z treścią maszynki Stal Gorzów jest dla niego dostępna pobierze Mrówka przy duszy albo krótsza i ten mały tak mówi także MMA oczywiście Mrówka przed dłuższą zwani kroczymy prostą rzecz że, ale to mały zaczyna tłumaczyć, że to jest tak, że jak idzie w lesie na ścieżce sondowały, ale Anna leżą u mnie jeszcze różne rzeczy szyszki i jaki jest słoń nie dłużej nie zauważy i DJ Mrówka widzieć jak analiza kamienia Szyszka Antoine, a mrówką dokładnie należy przejść na weekend to bardziej logicznie myślą profesora czy przedszkolak im i sam taki moment tak dzieci są bardziej logiczna od nas, a zakapturzony Michał ma bardzo byśmy chcieli z różnych powodów, żeby uczyć dzieci przede wszystkim myślał nawet do takiego myślenia, który pozwoli lepiej funkcjonować w życiu matematykę żadne inne się, ale ona uczy w jaki sposób tej to prawda i w wielką zaletą państwo książki jest to, żeby właśnie państwo wskazują dorosłym te pułapki te niepotrzebne płatki znów gramy dzieciom zostawiamy na drogę ich rozwoju myślenia na drodze edukacji narodowej etnicznej płatki, które nam dorosłym mogą wydawać się jakoś pomocą jakoś podporą mamy n p. cały czas taki stereotyp dotyczący ówczesnego zachowania, że my katowiczanie na palcach należy zakończyć jak najszybciej, że nóż w pewnym wieku troszeczkę wstyd już Hajty paluszki z tyłu tam sobie natomiast dotknie przypomni wyobraź już nie pokazuje to cały czas liczy, że na palcach, ale to się trochę odnosi właśnie do tych sąsiadki chmurka drze w konkretnych obiektów net piszą państwo tak często odnosi do 5 palców, czyli wszystkich u 1 ręki w ten sposób dziecko nauczy się, że wszystkie palce 1 ręki to 5 i nie trzeba ich liczyć w sytuacji, kiedy oblicza liczebność większą niż 5 początkowo prostuje odpowiednią liczbę palców obu dłoni potem liczy ile ma wyprostowane palców, kiedy zwróci uwagę dziecka na to, że kiedy jednak cała dłoń jest zaangażowana do liczenia wiadomo, że palców i 5 i wystarczy doliczyć pozostałe wypraw wyprostowane palce i wcześniej i jeszcze Apropos tych konkretnych obiektów przedmiotów nie warto ograniczać dziecku kontaktu z przedmiotami, kiedy ono tego potrzebuje pojęcia tworzą się dzięki wielu wcześniejszym oświadczeniom dziecka polegający na zaufaniu na zauważeniu zmian, jakie nastąpiły na skutek jego działalności zbyt wczesne odejście od manipulowania przedmiotami może być przyczyną powstawania błędnych strategii myślenia i metoda dorośli go toczymy ze sobą walkę te potyczki, na których liczymy na wszystkie przedmioty z pokoju dziecięcym oczywiście, na którą trzeba tez po przejściach, ale jak najszybciej prześle drogą dojrzałego dorosłego myślenia abstrakcyjnego i bez użycia ani palców ani przedmiotów moglibyśmy się zatrzyma ten wymusza to do tego co mu cofnięte zdecydował się świąt działa to warto dodać inne dzieci małe jak, licząc i to właśnie na palcach na patykach narzekamy kach na, ale z drugiej strony rozwój intelektualny polega na tym, że potrafimy dostosować and Peace in to z tego korzystamy do rachunków do sytuacji i korzystam z tego, że są trzymane w danym momencie, bo z 1 strony dziecko brakujące na palcach, ale Gdynia w tej chwili tanio za pytał na zauszne i my mamy także wiele można tam mamy godzinę dwudziestą trzecią 20, która godzina będzie za 4 i pół godziny to jestem przekonany, że pani wykona rachunki na palcach czy wystarczy na 2 pierwsza druga 3 AK daję żonie, żeby się w taki sposób odruchowo netto netto liczymy inie rozwój i osiągnięcie pewnego poziomu rozwoju polega na tym, że ja się dostosowuje taktyki nawet tym co z tego korzystają jest najbardziej optymalne w danym momencie, gdy pani zaczęła wykonywać rachunki nie zbiera długopisy kartka to zajęłoby to pani więcej czasu niż proste obliczenia na tzw. liczenie w pamięci, ale w barze na kartce ani na palcach pan w przypadku, by tego oddawania, którym pan zadał to byłoby źle wykonane do zrobienia w prowincji, a ich państwo Janoszka na podobnie rzecz kiedyś taką próbę ich 6 badań, żeby ludzie powiedzieli mi ne, jaka będzie data znana i 6 miesięcy ilość faktycznie dokładnie tak, że bierzemy prosto na palcach przyznam, że my dorośli tak bardzo karci metro dzieci, że nie no cóż teraz jest czas myśli w głowie się na zaliczenie w pamięci, ponieważ nam się wydaje, że jest to infantylne i świadczy o tym, że jeszcze nie osiągnęliśmy pewnego etapu rozwoju zatrudnienia to chodzenie z faktur powinien się skończyć go gonić żonglować odpowiednio marny nasz, jeżeli jest wygodniejsze i liczę na palcach żyliśmy wygodnie i czarnego Śląska tak długo, iż jeżeli wysoka oczywiście rzutach jeśli spotkanie w 1 z książek jest takim pojęciem, że dłonie palce to jest pierwsza naturalne liczydło człowieka, który zawsze, bo sam fakt, iż ten z 7 0 kołowe w jakimś sensie może wynikać z tego jak nasze ciało z GKS wygrał z czego wynika, że partner w bagnach tak tak mamy świat naszym palce dłoni stóp pozwalają nam ten świat zrozumieć ogarnąć dokładnie tak jak reszta to są właśnie na wykładach opowiada, gdybyśmy mieli 8 palców tak po 4 namierzyła już w napełnionym ogniem i nakłaniali do rentgena jest wiele dowodów traktor ekranu wskazują tak ślady, które znaleziono rzezie w prasie odwołujemy do tych liczb Manu, który mamy zawsze przy sobie pomagają nam rachować, choć 1 największy grzech, jakie my rodzice oboje rodzice, ale też nauczyciele tych właśnie zbyt wczesne zabranianie się aresztowania Paca i my znamy przypadki dzieci, które n p . bardzo zaszkodzą no a potem do takich wyuczonych sposobów reagowania na bardzo trudno wrócić i Lecha i taniec także sam nie Janoszka to budżet taki wynosi aż umarła w pamięci tak można to samo to nie jest zamach dlatego tutaj nie nie wolno niczego przyśpieszać inwestycji miała nie opłaca i wręcz taki też ośmieszanie dzieci tak jak Michał Bajor z in handel żywym zadłużać zadłużenie może tak i dodaje się spotykam Sejmu to jest na razie z reguły duże straty były też straty napiszemy, gdzie taki stereotyp który, a może teraz już rzadziej można usłyszeć przedszkolom wręcz śmieszne jest także 3 lat, licząc 3 czterolatki 4 niedziela ruch Chorzów Lech jak mamy lat 3 2 to wiemy już liczyć na lans, a on na takim nie jest, bo dzieci albo liczą albo nie liczą teraz zakres dziennik ta druga żona lekarza na rzecz, ale i tu różne stereotypy, które niestety u nas tak z pokolenia pokolenie przekazywane im zda się też bierze zatrzymajmy się przy tych stereotypach byłoby przy nauczaniu matematyki z biegiem czasu dziecko ma do pokonania kolejne psychologiczne bariery niezwiązane bezpośrednio z treścią merytoryczną, ale dobrze im na to wskazują różne badania socjologiczne psychologiczne, że dziewczynki n p . od pewnego momentu edukacji uważają, że są słabsze z matematyki, że jeszcze w wieku przedszkolnym jeszcze w rym czasie tej edukacji wczesnoszkolnej klasy pierwszej do trzeciej inny niż czują takiej presji nie czynią tego rozróżnienia genderowe Górze one jako dziewczynki to może powinny się zajmować bardziej rozwojem kompetencji językowych ani myślenia matematycznego, a od pewnego momentu muszą oprócz wszystkich innych barier w szkole pokonać również tą żadna społeczeństwo nauczyciele otoczenie spodziewa się, że ta dziewczynka będzie sobie radziła gorzej jak państwo widzą ten temat ze swojej wieloletniej dydaktyczny desperata tu jest dokładnie to na tamtą stronę zaklęte pojęcie to tańczyła, czyli żandarm co się tutaj kłania po prostu dzieci bardzo szybko są różnicowane ze względu na doświadczenia, jakie dostają czyni najprostsza rzecz to są zabawki, jakie dostają dziewczynki zabawki, jakie dostają chłopcy Aneta marzymy o klocki dla mózgu u jaguara tak one dają zupełnie innego typu doświadczenia budują one inną historię tych doświadczeń w związku z tym inne kompetencje się rozwijają klocki patyki na tego typu, które bardziej ono w naszej kulturze każdy z kupcami są bardziej dla chłopców na fantastycznie sprzyjają temu, żeby myślenie matematyczne się rozwijało, a jeszcze lepszym przykładem węgorz teraz u nas bardzo biegła równym działka jest więc, gdy sprawa licytowanie się w przestrzeni także jest oczywiście to jest charakterystyczne dla rynku mówi o tym, że kobiety radzą sobie z tym dużo dużo gorzej mu wszystkie badania dowodzą, że nie ma żadnych różnic istotnych pomiędzy płciami natomiast pewnie każdy ma doświadczenie, które by im potwierdzało, że te różnice są one właśnie wtórnie wynikają z doświadczeń które, które dostajemy od małego i Turzyna auta oraz nieszczęsne doświadczenia z klockami budowanie z klocków konstruowanie różnych rzeczy zabawki typowo w cudzysłowie oczywiście dla gminy dla chłopców bardzo sprzyjają rozwojowi dobrego kredytowania się w przestrzeń powiat nie ma depresja przytulanki dla chłopców są bardzo potrzebne w innych ogrodach, ale nie zapominajmy o nią także, że doktor odnotował okresowo stan to działa tak potem na noc chowamy tak te 2 grupy, które nie różnią się w ogóle, jeżeli się o gotowość na do rozwijania kompetencji natomiast przez wspieranie rozwijają się bać się tu takie Erratum to takie i ten stereotyp PiS wtórnie tak wzmacniany i przestronne przez powiązanych istotnych różnic statystycznie nie ma żadnych z chłopcami dziewczynkę sami nie masz to zmora związane z jeszcze 1 rzecz tłumaczy to są panie nauczycielki mamy też kłopoty znam grzechem panie nauczycielki były dziewczynkami, a zwinnie wydrukowano, że one są słabsze z matematyki, a jest coś takiego odwiedzi dziś tak po drugiej klasy szkoły podstawowej, że ani tym rzadziej pan w szkole jest najważniejsza osoba ona ma on ma rację, a zawsze na ma większe raz niż ma gros rodzic inna niestety ten wspaniały czas na nauczyciela kończy się dziś tak koło ósmego roku życia ich rówieśnicy dochodzą głosy stają się istotnie, ale tutaj nauczycielami dzieci małych i są przede wszystkim kobiety, które w, których kiedyś, że dowiedział, że są słabsze z matematyki i dotacji jest przekazywany jest, że na rzecz udziału w UE w Polsce uważa się, że matematyka jest elitarna znaczy dla elit ani powiedziała, ale jeżeli my jest obiad niedziela i dziecko dostanie piątkę z przyrody przez polskiego, a tę piątkę tak, a piąta, bijąc na Wiśle ale gdy rzeczoznawcy wsi, a jeżeli znajdzie się z matematyki też przecież on charakter tego nie bardzo ładne słowo dziecko tak naprawdę jest certyfikat jakości, a jeszcze bardziej jest, że ten dziewczynka taka jest dopiero wtedy 8 więcej wart jedno niestety tak to funkcjonuje, a jest też co my obserwujemy na czele specjalnej czasem odpuszczamy nauczycielki, że nie żadna się nie przyzna, że nie czyta książek dla tak nie czytam media wiem, że już zdają się przyznać wynagrodzenie czy dam ani mają dorośli żadnych oporów, żeby powiedzieć, że nikt nie znają się na matematyce nadal za mało dla niego bardzo wiedziałam, że być może też jest dość często wypowiedziami kobiet, które uważają za kobiece dar opowiadania o tym jak bardzo źle sobie radzą orientacji przestrzennej nie łączący tego faktu z tym, że n p. ich brat od dziecka był wożony był samochodem volvo z ojcem ten ojciec zawsze opowiadał o znakach drogowych skrzyni biegów na ob opowiadał o tym jak zbudowana jest skrzyżowanie, dlaczego tak funkcjonuje a kiedy jechał z córką do obu albo nie było tej rozmowy albo w ogóle nic nie działo i to jest 1 z wielu wielu przykładów i po to, właśnie taka dziewczynka dorasta w przekonaniu, że kobiecość m. in. manifestuje się w tej nieporadności matematycznej przestrzennego motorycznej i wręcz uważają za pewną cechę potwierdzającą ich prawdziwą kobietę chadecji, a co ciekawe z aranżacją przestrzeni nie tyle płeć vana to ono jak my się bawić może więcej przestrzeni lat była tam, gdzie zamieszka w zaznaczył, że część dużych miast ładny to znaczy ile tych skrzyżowań Dark Matter autobus widać Jasia i na komunikację w miastach Warszawa Wrocław dużych miastach dzieci mają mało mało doświadczeń z impetem przestrzeń pojawia się rano metra to jadę jadę jak zły, że mogą dostałyśmy się nie dogodzi obchodzić to metro bardzo dobrze widać dziś Podlasian w małych miasteczkach dzieci muszą przemieszczają się albo idą na pierwszą albo jadąc rowerem jak i dom kolejnym problemem to ona uczą się zorientować w przestrzeń tak jak możemy wesprzeć w takim razie rozwodu myślenia przestrzennego dzieci w wielkich miastach pozwalać im po prostu już jeździć na rowerze albo, choć po osiedlu samodzielnie tak rysy i różne trasy tak pokonywać różne punkty jak w takim razie mnie wspiera dzieci w szczególności dziewczynki, ale też i chłopców inne w tym, żeby swobodnie rozwijali się w maju w swoim myśleniu matematycznym w sytuacji, kiedy tak matematyka była uważana za z 1 strony za królową nauk za tę dziedzinę bardzo prestiżową, ale za tym się jednocześnie kryje takie przeświadczenie, że matematyka jest bardzo trudna i spodziewa się kłopotów to nie jest historia czy Polski tutaj co naprawdę będzie problem, żeby to zrozumieć, a do tego właśnie źle się dziewczynką oprócz tego żona matka jest bardzo trudna to jeszcze dziewczynka słyszy, a dla dziewczyn aktorzy z wyjątkowo trudna nawet nie próbuj jak pomóc jeśli słuchają nas teraz rodzice nauczyciele nauczycielki przede wszystkim, bo my tak jak państwo zauważyli to kobiety przede wszystkim pracują w przedszkolach szkołach Amato związek z kolei z tym, że my zawód wychowawczyni w przedszkolu nauczycielki przedszkolne nauczycielki wczesnoszkolnej niestety wciąż ma bardzo niskim status społeczny jest bardzo Nisko wynagradzane w związku z tym, kto pracuje w tym zawodzie no na pewno nie ma mężczyźni, bo oni mają ważniejsze sprawy w takim razie skoro nie dostaną odpowiednich punktów w towarzystwie czy na koncie jak możemy wesprzeć teraz ten nauczycielki i rodziców my, którzy chcieliby go przełamać to socjalizacji, którą sama, by sami przeszli same przeszły mnie osoby dorosłe, które chciałby wspomóc dzieci w rozwoju matematyczne bez medal tych obciążeń psychicznych obciążeń stereotypami, a czy po pierwsze, piszemy w książce, że nie trzeba być geniuszem, żeby dobrze prowadzić z uczeniem się matematyki są też staramy, żeby wychodzić, żeby nie mówić, że uczymy dzieci matematyki rodzi same uczą i testy na różnicę tak Maria dostarcza wiedzy doświadczenia, a nie zgodził, ale bez ich za mało nawet zgłoszenie naucza i MP pierwsza rzecz to co trzeba uwierzyć tak znaczy, że naprawdę ważniejsza od tego, aby mego geniuszu z zakresu matematyki i starzy jak czuła dziecko co znaczy, ale też trudno zwerbalizować, a co to wychodzi tak, ale ja i nie chodzi nam zupełnie Otóż infantylizm każdy kolejny grzech popełniany przyznał tym też państwo piszą, żeby stopniowo pozwalać dziecku na jak największą samodzielność myślenia co znaczy być cały czas dorosłym obecnym przytomnym obserwującym procesy rozwoju dziecka i nie stosować cały czas jednakowej metody współpracy z dzieckiem tylko pilnować, żeby dziecko było coraz bardziej samodzielne, a tak, ale mam samodzielne i to jest kolejna taka rzecz, którą zawsze się staramy też nauczycielom przekazywać, że dzieci mają się, ale dziecko się uczy wtedy, kiedy działa, ale nikt coś zabrać dziecko działa tylko dziecko ma działać i nawet modny kolejny kłopot są błędy jak my jesteśmy bardzo wyczuleni na tak społeczeństwa nauczyciele, że dziecko ma nie popełniać błędów, a matematyki nigdzie nie nauczy wezwań do do bardziej chodzi mi o to, że wymiana uczyła się czerpać informacje z błędów, jakie dziecko opalenizna, dlaczego to dziecko popełnia błąd, ale przekazywać im o taką taką postawę, że możesz popełniać błąd, ale nie jest niczym złym, a brak sieci wręcz, że żadna informacja dla dalszego rozwoju i pomaga n p. przypominanie dzieciom o tym, że jakikolwiek idol mistrz, który by nie przed nim do głowy doszedł do tego punktu, dlatego że popełnił najwięcej błędów ile dał rady każde mistrzostwo rozpoczyna się od pierwszego kroku do rozpoznania danej dziedziny najpier w trzeba popełnić odpowiednią liczbę błędów, żeby potem osiągnąć biegłość w danej dziedzinie zresztą jest taki sposób mianowicie, że ja jako dorosły mylę się przy dziecku z żalem i widać, że dziecko zobaczyło, że dorosłego mającego silny Loewa jak reaguje na korzyść pomylić do państwa zachęcają do tego jest bardzo ważne, żeby liczyć przy dziecku liczyć na głos pokazywać siłę, jaką drogą dochodzimy do danego rozwiązania rzeczywiście rzadko to robimy jeśli już dochodzi do takich władz nawet w codziennej jesteśmy już tam wykształconymi światłem i rodzicami wiemy, że dobrze jest w różnych sytuacjach w samochodzie na spacerze w domu przeliczać na różne miary wagi przedmioty to wtedy wygląda to tak no to ile teraz z tej mąki na oblicze oblicze i Borys czy dobrze, a państwo zachęcają do tego najpierw tych liczb przy dziecku możesz dorobić na głosy, dlaczego jest tak ważna to jest budowanie języka tak ma tematykę z 1 strony to jest rozumieniem co się dzieje, o co chodzi o in budowanie tego pojęcia w głowie z 1 strony z drugiej strony nabywanie języka, żeby umieć o tym, mówić matematyka w ogromnej mierze jest językiem to rok głównie temu służy w fakturze ten aparat pojęciowy też jest tematem książki, bo w zasadzie można tutaj ja też miewam takie obawy jako rodzic nie będący na wykształconą osobą matematycznie, czyja przypadkiem nie robi w domu dziecku krzywdy, bo n p. mogę policzyć raz 2 3 ani 1 2 3 i o ile tutaj ten język jeszcze, aby wielkie szkody nie czyni to jednak z wydarzeń co aparaturze pojęciowej czasami się boję dotknąć pewnych kwestii i nazwać po swojemu, bo nie mam pewności czy to przypadkiem dziecku nie zaszkodzi starzenie się w las 2 3 jest bardzo ciekawy przykład raz, gdyż on, by takie badania przeprowadzamy się okazało, że jeżeli ja jako nauczyciel czy raczej nadużywa się dziecko hełm będzie raz zatrzymany wraz z przeznaczeniem oraz marży wiemy o rozwodzie z innego robimy to dziecko się wydaje, że raz 2 3 z jedno Słowak Jano oznacza uwaga będziemy zaraz nie robiliśmy zdjęcia trochę też uważa, iż może nie tyle rodzice też tak my podajemy w bardzo proste wskazówki, które można zastosować nasza pani Jadzia, a wszystko liczy dziecka się okazuje, że jeżeli ja będę tylko dziecko mówi o policzmy się policzanki Polic słonie palić samochody dziecko się wydaje, że liczeni rytuałem, że trzeba liczyć ani za bardzo wiadomo, o co jeżeli ja powiem liczył się do kolejności zaliczy Nikos Triduum, a jeżeli powiem jedno dziecko przyniesie 7 piłek Manson idą do czegoś potrzebne jest źle oblicza i wezwał mnie inne doświadczenie, ale też do tej z tak naprawdę bardzo proste wskazówki tremy podajemy, które mogą pomóc, bo jest językiem mieście jest taka bardzo ciekawa rzecz znaczy n p. spomiędzy Polski ma specyfika ME nazwanie liczebnego drugiej dziesiątki tak narzędziami inaczej nazywają nie mamy 1 0 i diewięćdziesięciu 2 2 1 2 2 to mamy 11 12 13 twarz i zdarza się, że dziecko tak zaczynali 6 9 2 0, ale wspaniale oczywiście w oświacie źle Ano tak zaczyna liczyć znaczy, że za nasze ręce dziesiątkom system pozwala z bardzo dobrze podobnie z gramatyką dzieci popełniają dach skośny błędy Alone tak naprawdę są znakiem etycznego myślenia dorośli się podśmiewają starała, zapominając o tym, że w języku polskim jest mnóstwo wyjątków od reguły logicznej gramatyki myśmy się do tego przyzwyczaili już tego nie zauważamy i traktujemy jako niedojrzałość pewną, żeby determinacji dziecka właśnie, która nie jest uważana za poprawną trochę się z tego śmiejemy to bardzo rozkoszny, ale tak naprawdę, toteż znak samodzielnego logicznego myślenia zgodnie z pewnymi poznanymi już, że zasada zagra w kryzysie Grecją jeszcze radziecka mało wiem zjadło zaś, mówi że jeszcze daje mi tak, aby jeszcze 1 w budżecie, a drużyna zaczyna rozumieć, że można liczyć w nieskończoność, a jeszcze 1 jeszcze 1, a dziś tak płynąć zaczynają bawić jak teraz będą one dużą liczbę tak mój sałatek, a zaczyna swoje den dzień zwierząt clowni obejrzałem jak z aktualną, a z użyciem taniec, jaki tutaj stadem, bo też jest cyfra MMS-y też bardzo uczuleni na pamięć, więc rozzie w między albo, że jakiś polityka, bo dziennikarz powie, że cyfra czegoś wynosi 2 0 5 4 Memo odpuszczamy i hale wierzę, że mogą także z bata mgr. Tomasz Malec to na noszach, ale jeżeli on chce nauczyć jedzenia wpuszczane w hangarze znajdziecie w czasie pierwszej uczą się elit drugiej dziesiątki razy w 2 akcji dodaje nasz adres nie można tutaj tego mylić i bez liczących mamy 1 0, które służą do zapisywania nieskończonej liczby liczbę esej ten język jest istotne co jest już z wyrazem raz w matematyce, ale ona oddana niedawno uznali żonę z poprawnej że, choć matematyka i kawę ale, ponieważ jest komunikatywny znaczek natomiast wszyscy wiedzą, o co chodzi o i matematyki powinien krzyczeć jak się przed nim policzę raz 2 3 4, ale metodyk nauczyciel nie wiedzieć, że tak się ich dziecko jedno 3 1, że to jest 1, chociaż n p. nauczyciel muzyki tak, ale on będzie działo czy rytmiki w przedszkolu przy czym czy w szkole nauczyciel muzyki jeśli takie szczęście się pojawi można będzie już raz 2 3 sceny weselne oraz Szpak z tradycyjnego doradztwa do czego innego tam służy prezydenta jest rytm, ale jeżeli ja liczę kasztany jak wino zaczyna się liczyć od 1 ma zaczynem wojny w nie można dziecku plątać znaczy, że 1 rzecz na 2 sposoby nazywać to ona jeszcze tego może nie zrozumieć to co z kolei dorośli powinni zrozumieć również oprócz tego wszystkiego, o czym dzisiaj państwo mówią to żadne mamy różne style różne etapy przyjmowania wiedzy matematycznej rozwoju myślenia matematycznego piszą państwo również o tym, że nieco innymi drogami Melzer w naszym mózgu, by w dochodzeniu do nas różne kompetencje arytmetyczna innymi drogami kompetencje geometryczne to być może też mała dlatego sprawia, że myślimy, że niektóre działy matematyki są bardziej zaawansowane poważne prestiżowej trudne my od innych, ale co jest niezwykle ciekawe w państwach książce z pierwszą książką o nauczaniu matematyki, w której spotkam się z takim rozróżnianiem przyznam, że nie zawiera wciąż marzy o nauczaniu matematyki, bo do dydaktycznych nie sięgam, ale ta książka jest właśnie dla rodziców piszą państwo o różnych teoriach uczelnia ma o różnych podejściach do rozwijania myślenia Matycz ma tematycznego wyjaśniają państwo czym różni się bawią oraz na telewizję konstruktywizm to wszystko w kontekście nauczania matematycznego dla mnie test był niezwykle odkrywcze ciekawe co możemy tak w skrócie od tych różnych torach uczenia się powiedzieć teraz rodzicom, zanim sięgną do lektury wdrażamy różne fora różne rzeczy z tego wychodzą znaczy w Polsce najbardziej popularne jest konstrukcja jest kach oraz na świecie, czyli żaden człowiek uczy się matematyki przez własną aktywność konstruuje pojęcie, ale dla nas takim czekałem na nią odkryciem było odkryciem informacja, bo to, że nasze rodzime czymś takim jak zmysł liczba, czyli trochę mamy tu znaki wizualne atutem geny nie dość blisko londyńskiej giełdy w książce, dlaczego to znaczy każdy z naszych rodzin rocznie cały procent populacji samych firm, a kalkuluje czy taki zupełny brak możliwości posługiwania się rytmem taka, a wszyscy się rodzimy i jej już 7 dni życia widać, że umiemy liczyć do 4 zaś Aguilar mówił pan oczywiście żadne dziecko jak my pokażemy siódmym dniu życia 4 kroki pani powie, że w wydziale grafiki, ale psycholodzy potrafią badać badają to patrząc na ruch gałek ocznych Dolcan czeka duża jak zmienia 4 3 zaczynam różnie zauważa WI ta ewolucja sprawiła, że system rodzimym graczom ja bardzo jednak taki przekaz, że nie tylko my, ale nasze psy chomiki szczury króliki te szkody nie każdy hotel są źródła wyżej, a ich z, dlatego że są różne inne od wieków pochodzą z, a więc one żyją staż to jednak na infamię deszcz niespodzianek mam psa i mój pies widzi 3 4 lub aż do Jacka jeśli wydaje, że ich za dużo Janas sam mają żal panu ta znana, ale znowu, gdyby miał małego ratlerka takie bardzo małego psa, który może mieć nawet 4 małe nogi, ale tak, ale zobaczy wielkiego dobermana to, że komuś wydaje, że daję radę, a wielkość dłoni ogarnia, ale liczebności biją 4 do Wehrmachtu, żeby już jak koty jak pani życia są samotnikami i zaskoczył dał do śledzenia aż taki mecz z Zakliczyna nie była, ale zdążył się rodzimy z tym zmysłem liczbę powinna mieć tego niestety nie widać na podstawie programowej wychowania przedszkolnego chcemy bardzo ubolewam z tego powodu tego nie widać znaczenie jest wiedza, która jest Mbank, a jakiś czas dostawy na czas, bo z tego skorzystać i n p. powinny być prowadzone takie ćwiczenia, że dzieci rozpoznaje układ kropek jak na kostce do gry żona zawsze gra liczbowa w zasadzie tak jest bardzo tanie lub czytanie globalne także z 1 strony taka też, że rodzimy się z predyspozycją tak do tego, żeby liczbę rozumiecie się tą drogą posługiwać w dalej z tego wynika, że już bardzo wcześnie możemy zbierać doświadczenia, które będą pojęcie budowała autostradę dzieci chroni przed tym tak i to taka jest ochrona kuźni mu Zorro źródła rządu dokładnie tak Intel i też z tego się pewnie zwierzęta taka bardzo duża infantylnie rasa propozycje, które dzieci dostają bardzo wcześnie, by to co się wydaje takie ważne też to jeszcze nie padło, żebym stawiasz przed dziećmi trudne zadania już od bardzo bardzo mało jak dziś zwracamy uwagę, że one muszą być ułożone lizaki normalne życie, ale jednak, angażując dokładnie, czyli znaleźć ten taki punkt, że zadanie, bo zbyt łatwe zadanie dziecko zrobił bardzo chętnie, ale nie skorzysta na tym w ogóle się niczego nowego nie nauczy niczego nie rozumiem czegoś nie dowie rola dorosłego jest taka, żeby pomóc przejść przez to trudne zadanie podpowiedzieć naprowadzić albo odpuścić tak, bo cóż też tak się często zdarza, że coś jest zbyt trudne, ale dawać doświadczenia, że zadania przed którymi stajemy są i łatwe i trudna czasami się po raz czasem się nie poradzę i budowanie tego jest kapitałem ogromny, że po tamtej rady z matematyką, kiedy przychodzą trudniejsze rzeczy, które bardzo szybko zniechęcają to są dziewczynek obserwuję potem także z tą matematyką tak tak bokiem bokiem granic oraz bardziej coraz mniej zaangażowane w to i też coraz większe przyzwolenie na to, że na system nie radzą gdzieś właśnie w tym momencie się zaczyna, że jeżeli jest trudne zadanie to się od niego odwracają, jeżeli od samego początku będziemy stawiali trudne zadania i to, że dziecko sobie nie radzi nie jest żadnym traumatycznym przeżyciem tylko po prostu normalną sprawą nie poradzi sobie teraz, bo czegoś jeszcze nie wiem bo, bo coś spróbuje za chwilę spróbują za tydzień za jakiś czas wrócę do tego tak raczej nie bać się stawiać trudnych zadań przed finałem przez dzieci w atakach w trudnych, bo tak nie padło lekką rączką też analiza zrobiliśmy przeanalizować podręczniki matematyki z szefami uczyliśmy mamy lata temu już mówić o nieagresji dojeżdżam 80 tak i ja wolę moje dania moje drugie, tyle że wiersze widać w LM w jak my Elvis przesunięcia rok to znaczy, dlaczego się uczyć się w drugiej klasie też, iż rząd trzeciej klasie, że w MOK-u przy dobrym układzie liczba dzieci, które nie radząc z matematyką jest większa niż w latach 70 dla obniżenia o rok tempa rozwoju myślenia faktyczną mają znaczenie, że nie działa oprogramowanie dla tak czy także wymaganie skok nie żądamy, ale i tak jest w sytuacjach oczywiście lata siedemdziesiąte MŚ 2 nie wiedzieliśmy o pomocy psychologiczno-pedagogicznej Bodys kalkulują, których taka popularna to są lata siedemdziesiąte w miesiącu na rzecz sieci, kiedy zrozumieli, że testy EBA Buck epa opracowaną i nie my wtedy, że ta narodziła, ale mimo wszystko dzieci zabrać z matematyką było mniej Najda z pytaniem co się wydarzyło, że realizacja w latach, tyle że inny tryb życia koalicji z żelaza i synem w założeniach wagi rodem z tak na pewno w świat jest w ogóle trochę inaczej zorganizowany i my trochę inaczej funkcjonujemy się okazuje, że to słabo sprzyjałaby rozwojowi myślenia matematycznego po bardzo ciekawą obserwacją to było właśnie zaobserwowanie porównanie tego co dzisiaj dzieci dostają nic tego co co myśmy dostawali jak na osoby starsze tak w moim wieku zajrzą do swoich starych zeszytów do matematyki to tam znajdą mnóstwo słupków czy same strony zapisane po prostu bardziej zachowaniach bardzo podobnymi bardzo podobnymi działaniami, jeżeli otworzymy dzisiaj podręcznik Tauron znajdzie się ME na 1 stronie obrazków z 1 strony, ale też obrazki dotyczą zupełnie każdy z nich dotyczy zupełnie innego obszaru powiedzieli mi na 1 stronie geometrię rachowania ułana, że bardzo się okazuje, że to bardzo źle a o ile Entropia się wkradła się wręcz trochę taktyki ma też wszystko ma rację, bo to dokładnie od Rosjan żyło im, że zaczęliśmy też podręczniki organizować takie nasze pewniaki stanowi zorganizowaną w tym, że jest żoną w grę zespołową, bo nie wiem co ciebie zainteresuje edukacji matematycznej uwaga musi być bardzo precyzyjnie prowadzona i bardzo bardzo niestety Mono tematycznie w drodzy państwo dzisiaj rozmawialiśmy o książce gen liczby książce, która jest przeznaczona dla dorosłych, którzy chcieliby rozwinąć myślenie matematyczne bez przez to myślenie matematyczne u swoich podopiecznych lub swoich dzieci, ale jak się przyglądam tę książkę to jestem przekonana, że ona będzie również bardzo ciekawa dla starszych dzieci dla tych, dla których nikt nie pisze książek matematyki dla ówczesnych nastolatków, a to, dlatego że tam jest mnóstwo bardzo ciekawych informacji mecz dotyczących matematyki jako dziedziny matematyki jako historii myślenia człowieka n p . taki fragment przed 1000 lat nasi przodkowie nie znali liczb większych od 1000 czemu nazwali liczby 10  000, gdyż wydawali się ona tak olbrzymia, że w ogóle trudno o nim myśleć, dlaczego ma do tego rzecz ma oznaczała też nieskończoną liczebność u starożytnych Greków największą liczbą, która miała swoją nazwę też było 10  000 liczby te nazwali mija, a nie zjada podobnie jak słowiańska ćma oznaczała niedające się znicze czy liczebność co ciekawe w rękopisie siedemnastego wieku wraz z 3 nie oznacza już 10  000, lecz w 1000 tysięcy, czyli 1 000 000 pojawiają się też terminy cichaczem, czyli bilion i t d . i t d. drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze książki gen idź do wydawnictwa mama Ania czekamy na maile od państwa pod adresem dla was małpa to krótka FM dla was małpa Stokrotka FM, a już bardzo dziękuję za fascynującą rozmowę prawie udało nam się w ogóle nie rozmawiać o polityce w tej części programu naszymi gośćmi byli dr Małgorzata Skura pyta gorzko wykładowczyni nauczycielka współautorka licznych podręczników także książek dydaktycznych m. in . Skarbiec matematyczne, ale również współautorka książki danych, o których dziś rozmawialiśmy dziękuję bardzo go raz i Michał Lisicki przychodzi rok wykładowca wychowawca przedszkolny autor również e-podręczników do matematyki książek dydaktycznych o nauczaniu matematyki i współautor także książki gen liczby, o których dzisiaj rozmawialiśmy bardzo dziękuję za rozmowę dziękuje zapraszamy na
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!