REKLAMA

Youtuber kontra YouTube. Jakie są granice prawa do cytatu?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-05-19 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:07 min.
Udostępnij:

Natalia Mileszyk opisuje ciekawą sprawę konfliktu pomiędzy Universal Music Polska a prowadzącym swój kanał na YouTube Pawłem Opydo, który wyśmiewa kiepskie według niego piosenki. Rozwiń »

Gość Karoliny Głowackiej opisuje zawiłą sytuację prawną, która ma tu miejsce i porusza bardzo dużą władzę, jaką serwis YouTube ma nad swoimi użytkownikami. Czy właściciel takiej platformy może być swego rodzaju "sędzią", który decyduje, który użytkownik zniknie, a który nie? Gdzie kończy się prawo cytatu? Jak do całej sytuacji ma się wolność słowa?

O tym wszystkim rozmawiają Karolina Głowacka i Natalia Mileszyk. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Karolina Głowacka przy mikrofonie. Jest z nami Natalia Mileszyk, dzień dobry, dzień dobry, z Centrum cyfrowego. A mamy do skomentowania interesującą sprawę związaną z prawem autorskim, YouTube, wytwórnią muzyczną i pewnym yutuberem, czyli mamy tutaj do czynienia ze sprawą władzy pieniędzy i prawa, właśnie, dziękuję, tego kluczowego słowa mi zabrakło. Jest pewien konflikt między Universal Music Polska a panem Pawłem Opydo, youtuberem i w tym wszystkim jesteś właśnie YouTube. Jakbyś mogła streścić naszym słuchaczom, o co w tym wszystkim chodzi? Rozwiń »
Od paru dni Polska scena i tak można powiedzieć, że jest właśnie sporem pomiędzy wspomnianą ustawą o tytuł, a wytwórnią muzyczną Universal Music Poland and, a chodzi o to, że pan Paweł prowadzi na co dzień taki kanał zoom piosenki 

Możemy się domyślać, że recenzje, które się tam pojawiają niekoniecznie są pozytywne

Tak, na tym kanale właśnie prowadzili przedstawia swoim, u której mówimy o swojej publiczności recenzje piosenek, które są znane z z Radia telewizji taki pogrzeb muzyki dosyć popularnej i ten tercet ma mocny charakter prześmiewczy pan Paweł wytyka błędy muzykom wytyka błędy twórcom teledysku wszelkich nieścisłości, więc bazuje oczywiście materiałem wyjściowym jest fragment danego utworu ukazuje fragment tak pokazuje fragmenty i komentuje.

I od jakiegoś czasu już Universal Music Poland twierdzi i złość usłyszała od Facebooka, że firma też co prawda nie chcę zdejmować materiałów ze strony nie trzeba, ale to oni chcą zarabiać na reklamach, które są zamieszczone obok obok tych utworów obok tego co pan Paweł recenzuje to znaczy tych gmin, by plików wideo, ale równie zagrabionego kanale chcą zarabiać, ponieważ twierdzą, że pan Paweł narusza prawa autorskie z cegły dochodu lisy tych publikacji należą się właśnie wytwórni

I tu się zaczyna cały spór to bardzo interesujące, dlatego że recenzja, a potraktujemy w ten sposób to co robi je Paweł Kopeć na swoim kanale no jest jednak wojny dobrze rozumiem dziełem znanej musiał wymyślić ten komentarz nagrać ten film skomentować zmontować no to przecież zrobił pierwszy jak najbardziej, a po drugie, polskie prawo dopuszcza coś takiego jak prawo cytatu

I myślę, że większość państwa na tym wszyscy n p . który którzy słuchają nas pisali pracę magisterską swego czasu to korzystali właśnie z tego prawa cytatu prawo, mówi że w momencie, kiedy tworzymy jakiś utwór możemy korzystać z fragmentów innych utworów jeśli to jest niezbędne właśnie w tym utworze n p . ze względu na jego polemiczny charakterek teren i co więcej całkiem niedawno ustawodawca też dodało jak pozbyć się zacytować bardzo krótki przepis, że wolno korzystać z utworów na potrzeby parodii pastiszu lub karykatury w zakresie uzasadnionym prawami tych gatunków twórczości, więc jeśli uznamy, że to co robi pan Paweł OP dotąd jest pewnego rodzaju satyra pastisz to jak najbardziej jego działalność jest uzasadniona, ale prawo co magister ska to jest 1 zarabianie na krytykowaniu cudzych teledysków no to może trochę coś innego, więc może tu jest argumentacja, że są szympansy zarabia na kpienie zna z naszych dzieł, ale taki nie, ponieważ ustawodawca jeśli chodzi o niektórych form dozwolonego użytku n p . jak prawo cytatu nie różnicuje tutaj czy możemy na tym zarabiać czy nie i w ogóle istnieje od takiej małe różnice, które są przywoływany w tym sporze to wytwórnia przywołuje taki argument, że te dni wideo, który przygotowuje pan Paweł są po prostu kiepskiej jakości znaczy, że nie można Murzyni kiepskiej jakości użytych Gorce z Tunisu wcale recenzje koty taki chętny, który właśnie próbuje zarabiać i że przez to nie powiem mu przysługiwać ochrona prawnoautorska, ale musimy pamiętać też, że ustawodawca nie wprowadził rząd żadnego różnicowania ze względu na to czy coś jest wielkim utworem dzieł Fryderyka Chopina czy Niemena, a cóż jest po prostu kiepskim utworem, którego akurat tutaj twórcy coś nie wyszło, ale nadal ta ochrona jest przyznana w ni dodam jeszcze tylko, że ją Universal Music Polska na swoim Facebooku opublikował opublikowano też, że to będzie spotkanie z panem Pawłem OP do cytuje chcielibyśmy zapewnić, że dążymy do rozwiązania tej kwestii w sposób zadowalający obie strony jesteśmy umówieni na spotkaniu liczymy, że uda nam się rozwiać wszelkie wątpliwości dogadać z panem opowiada pan Paweł ob doskonale zdawał ów status mówiąc dzięki za ten krok dwukrotna wjazd, czyli uśmiech mam nadzieję, że się dogadamy naj chciały ma autograf utknęło, jakby się dało, ale nie to też HOKEJ Cleo zaś do odpisała drogi Pawle zobaczymy co uda się zrobić, ale też takie tam dyskusja adres ma być spotkań w ba panem Pawłem to też bym zdążyła także z lokalnym tutaj chętnych mam trochę ME gusta, ale też bym duża do spotkania i ugody zapewne, ale z perspektywy gdzieś są takie interesu publicznego wiele przygód bardzo bym chciał, żeby to sprawa poszła do sądu w mieście nie jest pierwszego tego typu sprawach, które gdzieś tam wynika to też jest trochę kwestia tego takie szerszego problemu, że na chwilę obecną o tym gdzie są granice prawa autorskiego decyduje YouTube decyduje pośrednik Interpol drażni no właśnie, bo to jest chyba ta rzecz najbardziej interesujące, bo oto mamy w grupie i uniwersalny, który ma swoje interesy mamy twórca kanału, który ma swoje interesy i mamy Czuba, który nagle pojawia się w roli kogoś w rodzaju sędziego w gruncie rzeczy, których rozstrzyga m. in. 1 stroną, a drugą no aden punkt nie bardzo wydaje mi się, żeby inny miał umocowanie, że tak powiemy konstytucyjne w tym wszystkim mu mówię to całkiem poważnie, dlatego że dla takiego meczu bera, który zainwestowały dużo czasu i pieniędzy często tworzenie dzieł kanału sytuacja, kiedy inne serwisy może zdecydować się bardzo, że tak powiem i jednoznacznie i samo chętnych, by to powiedzieć no no jak można odwołać decyzję trzeba zacząć tam się nalotu mi chodzi, że jest duża władza TIA TIA Platformy też jest bardzo duża władza mu musimy pamiętać oczywiście, że YouTube czy innego typu pośrednicy to nie są Platformy, który ma swoje własne regulaminy i tutaj zaczyna się zacznę się problem również regulaminy mogą być właśnie bardzo różnych rodzajów sił przyznaje sobie rolę takiego sędziego, który może rozstrzygać spory w tej konkretnej kwestii chodzi o to, że YouTube często godzi się do nich zdejmowanie utworów, które naruszają prawa autorskie, jeżeli pośrednik tutaj jest świadom, że dochodzi do naruszenia pełnym tylko decyduje się na przekazanie właśnie wpływów z reklam komuś innemu, kto właśnie z posiadaczem praw autorskich nieważność tylko z tyłu w tym przypadku Pm spór dotyczy tego, że w bardzo skomplikowane tak naprawdę kwestii prawnym, bo tutaj nie wiadomo co by sąd powiedział były do końca ja wierzę w to, że to jest prawo cytatu, ale tutaj są wypowiedzi innych prawników internecie, którzy twierdzą zupełnie innego więc, a YouTube daje sobie prawo rozstrzygania tego sporu w sposób bardzo jednoznaczny, gdzie tutaj też pewnie mowa trochę o takim echem w konflikcie pozycji rynkowych niesie dla kin wersja jest dużą wytwórnią o długiej historii i dobrej pozycji na rynku no, a pan Paweł jest liczba RM, które ma tam 1 30  000 followersów, więc 1 z Czuba to nie jest liczba jakaś powalająca pełnej tutaj trochę nic dziwnego, że YouTube z biznesowego punktu widzenia Han daje wiarę i Universal owi no i oczywiście pan Paweł może się od tej decyzji odwoływać, ale tu znów zaczynają się schody zaczynają się czas jakby w internecie liczy się przede wszystkim czas jeśli ktoś nie zarabia jeśli jakiś treść nie ma online no to mam po prostu ona po prostu nie funkcjonuje, ale z drugiej strony na YouTube mchy to może mieć prawo decydowania o tym co się dzieje u niego na Platformie nie rozwija ma oczywiście bez biznesowego punktu widzenia z punktu widzenia wolności prowadzenia działalności gospodarczej jak najbardziej tylko spuśćmy na ten problem szerzej i w ogóle jak państwo jeszcze mieli czas wójtem trwa teraz w Warszawie w niektórych innych miastach festiwal do sex Gravity zachęcam do obejrzenia filmu czyściciele internetu, który właśnie dokładnie o tym, mówi, ale spójrzmy z perspektywy globalnej, a mianowicie na chwilę obecną dla większości użytkowników dla większości z nas w studiu i dla państwa do słuchaczy internauty z Interu pośredników nie korzystamy z bardzo z internetu, który jest siecią peer-to-peer, że nie korzystamy nie nie komunikujemy się na wzrost średnio z innymi użytkownikami tylko zawsze przy pomocy platform czy to jest n p. nasza poczta elektroniczna czy to właśnie komunikujemy się ze światem przez Facebooka przez dzieci przez tydzień miałam takiego wyszło, że największa z kim mógłbym to nie jest także oczywiście nie mamy żadnej innej formy, ale ta forma jest najbardziej popularna jednak ze względu na pełne kompetencje cyfrowe dla wielu użytkowników jest 1 dostępną formą i na chwilę obecną mam taką sytuację, że ta tym internet, który z taką agorą 20 01. wieku, który powinien być miejscem żeby, gdzie ludzie mogą jednak zgłaszać różnego typu opinię publikować różnego typu twórczość jest bardzo kontrolowany przez przez prywatne podmioty, które nie za bardzo podlegają kontroli w tym zakresie właśnie było nikt do tej pory często pojawia się argument, że jeśli dzisiaj nie podoba funkcjonowanie regulamin Facebooka to nie korzysta jeśli dzisiaj nie podoba, że reguły zbiera o to by informacje to nie korzystają, ale od jakiegoś czasu coraz głośniej mówi się o tym, że te firmy urosły tak bardzo, że one de facto dla wielu osób stało się całym internetem to, o czym mówić prawda, że żyje im bardzo wiele osób po prostu korzysta przez to Platformy Mira ZI mą był pod tym ostatnim wycieku danych z mroźnej tyka dni był cały taki ruch mówiący, że Facebook, a dużo ludzi zaczął mówić wtedy, że opuszczenie Facebooka, a to jest bardzo luksusowa możliwość dla wielu instytucji dla wielu organizacji w firmy n p. specjalistów też dokładnie tak, ponieważ ludzie n p . szukają komuś komu z kogoś komu zleca usługi właśnie na Facebooku umieszcza się właśnie stał internet albo korzystają z mediów wszelkiego rodzaju właśnie tylko przez internet lub skrupulatnie w stronę dostają informację już nie wchodzą na strony poszczególnych wydawców czy to jest co jakiś moment przesilenia jeśli chodzi o sprawy prawne regulacji właśnie takich gigantów jak sobie z tym wszystkim poradzi z Rocco firmy amerykańskie ach, utrzymujemy Nemeth tutaj n p. w Europie są trochę inne systemy prawne no ale właśnie to jest jakiś moment kiedy, kiedy coś zmienia, ale jestem pewny moment, kiedy na wielu polach trwa dyskusja 2 5 maja wchodzi w życie rozporządzenie nowe dotyczące ochrony danych osobowych sute trochę inna kwestia, ale też w duży sposób deregulacja dotknie technologicznych technologicznych gigantów w unii Europejskiej trwa cała dyskusja w jaki sposób zapobiegać legalnym treścią w internecie i w jaki sposób właśnie angażować w to wszystkie procesy pośredników internetowych myślę, że najważniejsze, o czym trzeba pamiętać to jest to, żeby MO, że w pewnych momentach oczywiście to Platforma musi podjąć podjął decyzję albo szybkie działania n p . jeśli chodzi o bardzo oczywistej sytuacji jak pornografia dziecięca ma rodzinę myślę, że mamy nie mamy wątpliwości, że to są takie momenty, kiedy trzeba reagować zdejmować takim zasoby internetu, ale z drugiej strony właśnie taki skomplikowany spór prawny, z którym mamy do czynienia tutaj może nie do końca mnie bić tak szybko i pochopnie rozstrzygany przez przez Platformę internetową i może też powinny być stworzone mechanizmy dające tej drugiej stronie możliwość wypowiedzenia się i odniesienia się n p. oprotestowała Ania skargi kogoś, kto twierdzi właśnie, że prawa autorskie przynoszą tej osobie ani tamtej na chwilę obecną to wszystko są bardzo systemy powiedziałabym nieprecyzyjnej niedoskonałe, który właśnie bardzo faworyzują podmioty komercyjne jest mniejsza o leki sąd mógłby się wypowiedzieć się w sprawie między uniwersalnym Pawłem MOPR do i czubami znaczy to nie jest sprawa, która ma 3 podmioty ewentualnie może być 1 sprawa między inwestorem, a panem Pawłem OP do i tutaj to po prostu sąd cywilny no i druga druga sprawa co zginęli debata stany Zjednoczone ktoś im bardziej i druga kwestia to też, by był sąd cywilny i tutaj Włosi się zastanowić nad nart właściwości tego sądu miejscowo, ale myślę, że to się najbardziej Polski rozstrzygające ewentualny spór wynikający z regulaminem YouTube, a jeśli pan tam prawo, gdyby stwierdził, że jego treści zostały zablokowane, ale im dochody z tych treści zostały przekazane w nieuzasadniony sposób to po wyczerpaniu ścieżki regulaminowej też oczywiście mógł wystąpić do sądu ten krzyż to była bardzo skomplikowana sprawa z bardzo jestem ciekawa w jaki sposób te sytuacje się rozwiąże nie bardzo na to pomysł, po której ze strony musiałaby się nagle wycofać i nie znaczy to jakiś możliwe kompromisowe rozwiązanie tylko nie za bardzo odniesie albo uznajemy własność jest prawo cytatu, że to jest znak twórczość pana Pawła popytu, która też podlega jakiś ochronie Penn albo uznajemy, że są to co tak znane utwory zależne, czyli że pan Paweł po prostu wykorzystuje nieuprawniony sposób utwory z wytwórni Universal Music Poland, więc to jest bardzo kompromisowego jeśli chodzi o kwestie prawne rozwiązania nie ma biznesowo myślę, że mogą się dogadać co robi się nie rozmawiać będą przypomina uniwersalny język na swoim Facebooku napisali że, żeby ten, że dążą do rozwiązania tej kwestii i że są z Pawłem OP do omówienie na spotkania co Paweł ofertę również na owym Facebooku, bo gdzieś przecież inż. Hahn dostanie lokal jest oczywiście dostanie autograf najprawdopodobniej Natalia Miller szef centrum cyfrowe dziękuję serdecznie dziękuję bardzo dobrego dnia Osman 3 8 sąd może bowiem to weekendowy poranek stąd
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA