REKLAMA

Wolna wola i kreatywność maszyn

Człowiek 2.0
Data emisji:
2018-05-19 14:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:03 min.
Udostępnij:

Kilka lat temu głośno było o programach komputerowych, które potrafią malować albo komponować tak, że ich dzieła są wysoko cenione przez krytyków (przynajmniej do momentu, w którym okazuje się, że oceniali dzieło maszyny). Teraz sztuczna inteligencja zaczyna zyskiwać coraz większą autonomię, np. przymierzając się do samodzielnego kierowania samochodem. Czy komputery mogą - podobnie jak my - mieć wolną wolę i wykazywać się kreatywnością?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
liczba zerówek klas drugiej fazy drugiej imprezy mówi Ks Jan Twardowski w mikrofonie witam państwa w człowieku 2 0 wracamy do tematów, które się już na antenie pojawiają się trochę to hobby co jakiś czas rozmawiamy o tym co się dzieje z technologią jak się zmienia świat algorytmów zwanej sztucznej inteligencji co te komputery maszyny potrafią się rozmawiamy o tym czy te maszyny mogą mieć wolną wolę i mogą być kreatywne tak jak ludzie z Anną studio dwójka ludzi nie ma Rozwiń » dnia algorytmów Diana Sokołowska rzecznik prasowy Copernicus Festival dzień dobry serdecznie państwu Witan i prof. Marcin Miłkowski z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk o rodzinę państwa mają oni w VAT czynny do torów właśnie w kontekście Copernicus Festival, by jakoś tak się składa co roku jest taki fajny festiwal w Krakowie co jest fajny temat do omówienia wpierw Rosa Kloc z panią Dianą wymyśliłam graczy na scenie grać dzisiaj pierwszy raz, ale osobiście jestem z państwem mam nadzieję, że państwo będą mogli uczestniczyć nasz festiwal, ale o tym co ciekawego w nim będzie pod kątem naszej rozmowy myślę, że jeszcze usłyszymy jasne, ale ten festiwal odbywa się pod hasłem przypadek, że teraz właściwie to właśnie teraz wygląda na to, że nie do końca rozumiem co w czwartek wspólnego z wolną wolą kreatywnością komputerów maszyn ma coś nie ma to właśnie zależy czasem wychodzi wychodzi tak, że maszyna się mylą i musimy to w jaki sposób nieprzypadkowo naprawiać, ale też nie wiemy do końca czy są w pełni zdeterminowane, a jeżeli mówimy o pełnym determinizm nie toczy to jest taka reguła powszechna w przypadku maszyn czy też n p. może z tego wyjść coś bardziej kreatywnego jest tak bardzo ciekawy nurt liczy Artur, który polega na tym, że maszyny popełniają błędy i to najczęściej popełniają błędy w obrazie albo we dźwięku, ale i to ludzie uznali już później za sztuka z kolei takiej, a dodatkowo determinizm możemy zauważyć w projektach, które są angażowane sztuka to znaczy różnych instalacjach multimedialnych, które to maszyny pomagają nam stworzyć, żeby były właśnie, a bardziej kreatywna, ale były też to wystawy nowej generacji my tutaj już wszyscy liczą na to, że nie będzie miejsca na błąd, czyli jakiś przypadek McCaina, ale zajmujemy maszynach mogą robić błędy lotów jest więcej jedzą czasami komputer się zawiesza Telefonica 0 4 błąd w ewidencji, ale pytanie brzmi czy one mogą mieć wolną wolą panie profesorze trochę niepokojące pytanie właściwie co to jest wolna Wola wiemy co to jest Netia ma wrażenie, że do końca tego nie wiemy nie wiemy tego z tego powodu, że to jest słowo czy raczej wrażenie było używane przez wieki w różnych kontekstach i w różnych celach ona stały się niesłychanie ważne w kontekście Teologicznym, kiedy święta usłyszą opowieść Hans, skąd się wzięło zło zło siedziała stąd, że ludzie są wolni i mogą robić rzeczy złe i dzięki temu dług nie jest odpowiedzialny za zło w ten sposób odpowiedział na nurtujące technologie w bardzo wielu wieków pytanie o źródło zła ani jaka jest rola bóstwa w świecie no ale to jest bardzo specyficzną życie to jest takie trudności, mówi że wolność jest tylko wolność do czynienia zła to jest coś, czego powinniśmy unikać, a to nie jest łatwo ludzie myślą, kiedy mówi o wolności, kiedy chcą powiedzieć, że wolność jest czymś, czego chcą bronić, bo chcą bronić możliwości czynienia zła no to nie jest coś co roku co ludziom się na dzisiaj nasuwało się co mieć wolne od mówią mam wolną wolę, ponieważ studia decydują, o które zjem dzisiaj kurczaka czy żyjemy dzisiaj ziemniaka czy pójdą w prawo czy pójdę za, bo zakładamy, że mamy wolną wolę na poziomie osób tak osobowym decyzji o kontroli ciała często to nie do końca sprawdza, bo mamy wiele od 2, która nas nie zależą też mamy taką wolną wolę mamy przekonanie wolnej woli to ja wybieram kogo zagłosują w wyborach to ja wybieram co kupują w sklepie i toteż ostatnie podważane no bo mówi się wieloma inflacja w pływaniu na nas wybory przez nawet przez maszyny właśnie przez algorytmy atutem jeśli chodzi o samo pojęcie wolności i sama próba zrozumienia, jaki ma związek z przypadkiem to tak naprawdę się zaczynać w wieku lat ciekawie składa od osoby, która postawiła ten problem, na który starał się głośno powiedzieć mianowicie od siebie kura i jego poprzednika Demokryt ani uważali, że demokracja taki świat atomów i próżnia tomów i różnice są całkowicie zdeterminowane tam nie było miejsca na przypadek nasi rządzą ścisłymi bez wyjątkowymi prawami wszystko jest absolutnie do przewidzenia natomiast Pikor uważa, że ludziom mogą różne decyzje podejmować w jaki sposób się to dzieje mianowicie atomu odchylają się w sposób przypadkowy, kiedy spadają w próżni skądinąd jest trochę nonsensowne również wyróżnieniem kierunków ułatwi akurat one nie mogą spadać, ale cóż jest inny kłopot dla niego, więc przypadek stał się próbą powiedzenia, skąd się bierze wolno, ale jak się tak to co stało się tak naprawdę pierwszym stanowiskiem filozoficznym, który do dziś w jaki sposób dominuje w takim myśleniu pierwszym w myśl, dlaczego jestem wolna, bo nie mam jakiejś przeszkody, bo i mogę zrobić coś zupełnie nie zdeterminowany, ale z drugiej strony jest zupełnie jako przypadek zrozumiemy, jakbym teraz zaczął mówić rzeczy całkowicie losowy to by państwo nie rozumiem jam jest całkowicie ograniczony przez system dźwiękowy języka polskiego przez gramatykę języka polskiego i co więcej przez tematy rozmowy nie rozmawiam na temat przepisu na zupę pomidorową wyrywa się zacząć robić postępy, ale tak naprawdę to nie jest taki sposób w jaki myślimy wyłącznie o wolności są przeciwnicy tego poglądu są powie, że my nie moglibyśmy robić tego co chcemy, gdybyśmy nie mogli oprzeć się na istniejących prawach, czyli lekarz, który więcej może podjąć odpowiednią terapię nie ten, który losowo wybiera proszki po prostu kolorowe rzucamy sobie losujemy jak kostką wybieramy to czysty proszek proszek to tu zjeść tylko ten, który wie w jaki sposób działa, które zrobił duże wbiegł wybiera terapię na podstawie dużych badań tak dalej, czyli wiedza może pomóc dzięki temu determinizm okazuje się tych wolności niekoniecznie jakimś wielkim przeciwnikiem innymi słowy mam wrażenie, że filozofii początkowo łączono to, że to stąd też na plan, żeby pytać, jaki jest związek wolnej woli w przypadku, bo te tradycyjne związek tych pojęć, ale po wielu latach rozdzielono sprawy i mam wrażenie, że to są 2 sposoby spory, kiedy jesteśmy wolni, kiedy możemy podejmować decyzji, kiedy są nasze decyzje i zawsze jesteśmy odpowiedzialni są podobne pytania trochę inne oraz pytanie co jest całkowicie zdeterminowane w 100 % co jakiś idealny obserwator mógłby przewidzieć co do idioty, a co jest jakiś sposób podlega fluktuacjom nie jest do końca przewidywalne, dlaczego znaczka jest taki układ fizyczne, którego o, których tak złożone, że przewidzenie jego jest matematycznie rzecz biorąc tak naprawdę niemożliwe Otóż jest tak złożone, że za każdym razem będzie to chaotyczny układ o tego rodzaju rzeczy nie wydaje się, żeby miały bezpośredni wpły w związek z pytaniem o wolną wolę czy wolność dlatego ja niespecjalnie lubię mówić o wolnej woli, kiedy mówię o wolności wolna Wola jest po prostu brak mu lewicowym nie wiadomo czym kiedyś, kiedy mówimy o człowieku maszyna ach, co to rzeczkę to po rozdziela się wprost wówczas wiemy, o co chodzi cel wydatku, a w sen, bo wie pan to jest trochę rozmyte, ale my jednak dosyć towar powinniśmy o nich wiedzieć po co jest budowaliśmy jak zaprogramować Szmyd mają robić w tej sytuacji można założyć maszyny na tym etapie na kim są dzisiaj najczęściej nie mają wolnej woli, bo Bond, skąd miał się nabrać bardzo przypadkowych błędów tak, ale to właśnie ta wolna Wola jest mocna zrobił błąd i na ekranie pojawi się coś dziwnego, bo to jest argument handlowy raz pierwszy rok feministki, która stworzyła pierwszy program komputerowy historii informatyki rosną córki Leona i ona twierdziła w komentarzach dotyczących programu wrze maszyna nigdy nie będzie z wstanie zrobić więcej niż włożył w nią jej twórca regres pytanie co to znaczy, że włożył w nią ten twórca czym nie jesteśmy w stanie przewidzieć konsekwencje wszystkiego co napisaliśmy czym to wiem oczywiście co do zasady moglibyśmy nawet przewidzieć wszystkie błędy w systemach komputerowych i 5 w tym co wcześniej w żadnym wyjątkiem, ale są nie przetnie przewidziane, ale przewidywalne być może są przeciwnicy stanowiska rady można z tym Alan Turing twórca nowoczesnej teorii obliczeń twierdził, że ona popełnia zasadniczy błąd nie zauważając tego, że nie dość, że my nie jesteśmy w stanie zapamiętać i przeprowadzić wszystkich możliwych wnioskowania zatem jesteśmy w stanie wyprowadzić wszystkich wniosków nawet jeśli mamy skończoną liczbę przesłanek to liczba wniosków zawsze nieskończone nie sposób tego objąć umysłem są ogromne zbiory, więc na prostym programie może nie przewidzieć, jaką się zachowa w okolicznościach, których nie pomyśleliśmy, ale również te programy mogą generować kolejne programy jak monopol generować kolejne programy w zależności od warunków, których już nie przewidzieliśmy takie, które są w otoczeniu tych programów i wówczas oczyścimy też stworzyć ten program kompletnie nie przejedziemy mogą się wydawać, że w ten sposób to jest nie do końca przypadkowe, bo one są nawet ścisła reguła jest generowanie tych programów, ale pod koniec pokazuje program, który wygenerowanych przez kolejny generator i które tak naprawdę poniekąd dziedziczy nasza odpowiedzialność, bo myśmy doprowadzili do jego pojawienie się, ale to co zrobi w zupełnie nam obce nie jesteśmy w stanie powiedzieć co tam jest powiedzenie, że to jest tylko to co my tam żeśmy włożyli podczas gdy coś zupełnie nowe staje się coraz bardziej wątpliwe tak naprawdę nad kartą ujmowane są w upomnieć nawet spory wokół tego wypadku był niedawno w stanach Zjednoczonych czy samochód autonomiczny w pierwszą ani infrastrukturalnych tam czytam wykazało tak naprawdę algorytm wykrył człowieka, ale był tak ustawiony będzie reagować na nas na tego typu zdarzenia i w jego treści nikt nie przewidział nikt z, a Suworow nie chciał zabić kobieta wyszłoby to w ten sposób algorytm trybu dostępu do stopnia samodzielny po prostu zdecydowałbym się potknąć i ją potrącił ją zabił pytanie czy taka maszyna miała wolną głowę to jest w bo w efekcie Lux on, a propos ani maszyn, które są zaprogramowane tak, żeby podejmować takie decyzje co znaczy maszyn, które już wyrosły ponad nasze oprogramowanie muszą już samodzielnie można tak określić podejmować decyzje podobno amerykańska armia co chwila rozwija androny, które mają zrzucać oczywiście odpowiednie warunki natomiast drony mają zadecydować właśnie czy bombardują związkach, które w, której się okazało, że są osoby nieuzbrojone alei przeliczają jakiś algorytm procentowej dla takich osób nieuzbrojone w stosunku do osób uzbrojonych jest także taki program życia śmierci żony, a faktycznie pojawia znaczy ten jest troszeczkę bardziej ukryte ale, ale faktycznie gdzieś istnieje w naszym świecie coś mu uwagę, że tutaj są tak naprawdę, kiedy mu chcemy rozstrzygać rzuty wolne czy nie to moment w 2 to podstawowe czynniki, które bierze pod uwagę pierwszy to 100 czy ten dron n p . sam w jaki sposób podejmuje decyzje, czyli że nie potrzebuje w wkładu człowieka wesołość na autonomiczne w samochodach to algorytmy to człowiek w tym sensie programisty za to odpowiedzialne, ale one zostały uruchomione i oni już reaguje na to co jest w rzeczywistości na inne informacje z sensorów bez bezpośredniej interwencji kierowcy, czyli jeśli jego działanie zależy tylko od samej struktury tego programu czy komputera to my myślimy, że to być może jest coś co zbliża się do wolności to bardzo podobny sposób myślenia jak i wolności miał kant, który mówił o autonomię tym, że my sami sobie prawo możemy narzucić czy kiedy od naszej nasze własne decyzje co zależy moment się decydują Rosiek muszę autonomicznych samochodach to niecałe zupełnie inne moje podejście, a drugi moment, kiedy mówimy o tej wolności to wtedy, kiedy widzimy, że nie ma wpływu czynników zewnętrznych, kiedy możemy n p. powiedzieć, że kierowca widzi, że w trybie zbliża się kobieta nie wstyd nie może nic zrobić, bo już ani za wolny on to może tylko zobaczyć motoryka jest zbyt wolne i ona ginie na jego oczach i może algorytm też zarejestrował go inaczej ustawione i może tylko sobie pomyśleć, że w tym czasie komputer był wolny, że nie podlega jego wpływowi są 2 różne trochę zrozumienia i 2 u nas występują łącznie to można budować osobno w tym zakresie w przypadku kierowcy uczą się pasował do samochodu autonomicznego algorytmu to nie da się tego rozłączyć, bo właśnie współodpowiedzialność nawet z Ipopemy pełen pewne moralne poczucie tego byliśmy w samochodzie spowodował coś takiego nie jest łatwą sprawą, owszem, udało nam się chyba państwa zainteresować tematem na, tyle że będą chciały przypomnieć, że mamy drugą część audycji o godzinie 15 4 4 poznajemy też o tym czy te maszyny mogą być kreatywne i w jaki sposób w niewoli państwo do nas pytania zawsze zachęcam do wysłania maili człowiek w 2 latka z demokratą, kto PFRON i wspominam, ale sam na antenę za 4 0 minut przy mikrofonie ponownie Jan Twardowski człowiek w 2 0 dzisiaj wokół wolnej woli maszyny kreatywność ma funkcjonować, który ponownie Janas sałatkę rzecznik prasowy Copernicus Festival weekend znów ponownie witam państwa i prof. Marcin Miłkowski z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk ponownie państwa w 2 maja dziś o tym, że to nastąpi wolną wolę zdefiniować w parku człowieka wolność wolna Wola to się trochę nam nakłada rozmywa czasami jest ciężko w ogóle wyciągnąć nawiew myślami rośnie to takie łatwe, tym bardziej że maszyny coraz częściej dotknęła nas pewne decyzje podejmowane, czyli kocham tę wolność odbierają prawda mamy algorytmy to oceniają zdolność kredytową, która tak naprawdę nawet nie mogą się gęsto tłumaczyć, dlaczego podjął taką unijną decyzję, bo my co do nich warstwą ziemi co z nich wyszło, że sąsiad nie wiem trochę wbrew ludzkim głosem pani prof. Adam też nie do końca wiemy co nam się dzieje w głowie człowieka wiemy, że coś usłyszał potem coś powiedziała co się stało pomiędzy procesami wiemy, ale to tak samo z komputerem czasami jemy czasami jest tak zrobione, że niespecjalnie się tego kiedykolwiek dowiemy taki ścisły sposób Janeczko bardzo lubię, kiedy mi zdjęcia Google proponują ulepszone zdjęcie nie uchroni to robią czasami jest taki kiczowaty, że natychmiast wyruszamy wczesnym przerażony taki cukierkowy obraz robi takiego nie zrobił pesymistów bardzo ładna artystyczna instalacja ani turyści robią w ten sposób, że mają dobrą dobry zbiór zdjęć zostało ocenione jako interesujące wybitne albo fajne po prostu zalali kochany w internecie i wiedzą, jakie były jak ludzie chętnie zmieniają się zdjęcia też mają bardzo dużo tego rodzaju danych ale jakie podejmują decyzję, żeby uzyskać najprawdopodobniej w mojej żony, żeby był podobny do tego co było wcześniej, a często tak naprawdę spełnia kryteria estetyczne nasze obiektywne czynniki subiektywne trudno powiedzieć tak naprawdę tylko daje jakąś uśrednione standardy tego co inni uważali wcześniej podobnie pewnie z tymi kredytami tak jak wcześniej dawano je ludziom pośredniczą w uczeniu maszynowym statystycznie tyle aut były dobre decyzje tak naprawdę do dziś pewnie nikt nie wie tak pytanie brzmi czy można mogą być twórcze myśmy w ślad dom ogrodzenie wokół napisali ich życia tylko o twórczości algorytmów i tam było dowodów na wkłady takich programów jak painting słuchaczy, a grunt budowlany malujące, tworząc obraz butów kompozytor nazywał się eksperyment eksperyment innym jest ich inteligenckiej on zasugerować, że nawet znanych kompozytorów i 6 10 0 źródło ciekawostka takie dobra fajne śmieszne tylko co z tego trudno jeszcze przewidzieć co z tego, ale nie wiem czy państwo słyszeli jak i jeżeli zostało już poruszane uczenie maszynowe MO ni i nie wiem czy państwo słyszeli o takim projekcie jak kroczek Rembrandt Anny tutaj algorytmy uczące się oczywiście na, a pozostało jej twórczości Rembrandta, a postanowił w algorytmie schować absolutnie każde szczegóły dotyczące tych obrazów to znaczy algorytmem badały czy to jest mężczyzna w jakim gronie z wieku w dna, jakim tle występuje, jakiego rodzaju ma spojrzenie gdzieś światło pada ani realne stworzono algorytm, który wygenerował następny obraz Rembrandta jest on John po prostu nie do odróżnienia od dotychczasowych obrazów tego artysty, więc jeżeli się z oczywistych boom, posługując się ich tata uczenie maszynowe mi tak dalej nie można odróżnić normalnego obrazu Rembrandta od takiego, który został w grono wygenerowane od nowa przez przez komputer tak, że to są bardzo interesujące z prawej właśnie, a propos tego typu rzeczy to znaczy, że badanie ich data i później generowania jakiś czas i kreatywnym bądź nowe już twórczej nam, bazując na tych danych będziemy mieli podczas festiwalu okazję zapoznać się z takim artystą alter term brak Iranem który, a stworzył artysta wisiał minus tak to się nazywać jej, a fikcyjną Muza a gdzie tam właśnie wszelkie rzeczy związane ze Anną piękną Stępniak, a wygląda taka inspiracja muzea będą odtworzone przez maszynę na nie zobaczymy taki projekt, który z LM zagrał wszelkie informacje do tej pory w naszej ludzkiej kultury co cały co my uważamy, że Muza i wygenerował coś co jest ku temu podobne w Bytomiu wpłynął Tycjana estetyce chcą kiedyś mieliśmy na antenie i nowości w odpowiedzi na to pewien internauta oburzył się do winy audycji powiedziałem piękno da się z parametry zaczną się zmierzyć się stolicą jest uznawane za piękne, jakie proporcje się z zestawienia kolorów i t d. to się mądrością bada jak nasz mózg na torze ogólnie natomiast wracając do Rembrandta na chwilę oczy jest ponad 3 zasadnicza różnica między Grantem ten, który na lata smażymy klasycznie na tym co jest komputerowy nie widziałem kiedyś pójdzie do Rijksmuseum w Amsterdamie to tam nie ma tego komputerowego i stada dzieciaków siedzą podstawą nocną i basenu ten obraz rozmawiają o nim tak dalej i kontekst kulturowy jest taki żal, bo częściowo zrównoważyć namalowane ale, ale wątpię, żeby miał taki efekt społeczny to to faktycznie tam mnóstwo ludzi chodzi o to, żeby zobaczyć raz widzieli w internacie w książkach trwają tam jest niewielki zasiąść 1 powalczyć z nim porozmawiać, bo w starciu rytuał oczywiście to znaczy, że nie chodzi o to, że komputera dorównują tylko, że właśnie na podstawie algorytmów na podstawie BiT tata potrafią wygrywać coś co być może jest przyjazna dla naszego oka oczywiście mierzonym i to co nam się podoba albo to ona jakieś zdjęcia reagujemy, która by klient, który nie i komputera to szczyt czują zresztą Cambridge analityka jest taki właśnie danych korzystała, żeby uskuteczniać wybory w Stanach Zjednoczonych pod kątem 1 z szefową realizującego kandydata i wydaje mi się, że tutaj dalej maszynom brakuje karnego za pośredniczenie to znaczy AM, badając sztuka maszyna, zajmując się podobnymi tematami nieustannie brakuje mi za pośredniczenie, czyli programu, który stworzył program, który to dopiero jest kreatywny za każdym razem obracamy się w polu jakich możliwości, a które można wygenerować i właśnie trochę brakuje mi przy niektórych projektach zdarzają się programy, które dopiero wygenerowały od nowa skierował program i ten program tworzy coś artystycznego najczęściej jednak spotkać projekty, które za pośredniczenie my nie mają tego stadium za pośredniczenie w inny człowiek Ka, które Annę wygrał jakiś algorytm albo jakąś funkcjonalność i to dopiero jest on coś co jest pod później tworzy tworzy rzeczy związane ze sztuką, ale nie wiem czy pan profesor się ze mną zgodzi może pan profesor znają się, że magnetofony chodzi o to jak powstanie program będzie uczniem tego kultowego Rembrandta to dopiero wtedy będzie już naprawdę dokładnie tak wtedy to było coś niesamowitego to znaczy to było wtedy coś co moglibyśmy obserwować jak nam się udało skompletować w data jak to uczenie maszynowe działa i czy faktycznie LM może taki komputer czy taki program przekazywać na dalszą generację Ks Łoś śmie tknąć śmiech prestiżowa duże malarstwo bardzo szczególna dziedzina to jest bardzo bardzo, że w swojej stajni myślę, że to jest prosty przypadek, w którym możemy zacząć to jest coś co przyświecało twórcom tej na euro estetyki ma w Polsce tu się za mnie m. in. prof. Piotr van z KUL-u, który jest trochę takim, a hotel krytykuje ich wszystkim, dlatego że twierdzi, że to jest absurd nieprawdą, że pochodzi tylko wzorki ludzie muszą mieć ten kontekst n p. muzeum to Jakub post pokażemy się malutki czarno-białe lub kolorowy nawet obrazek mechaników, gdy dotyczącym skanerze to wcale nie jest tak jak oglądamy obrazy właśnie idziemy do muzeum, ale tam też to w kilka sekund, które wybierane obraz rysem opatrzyć dosłownie to jest błyskawiczna decyzja jest też pytanie w jaki sposób robimy Jan chce jeszcze badać tak naprawdę jednak w przypadku malarstwa to my dobrze wiemy, że on jest niepowtarzalny i że to jest coś takiego co jest wytworem trochę rzemieślniczym i restauracyjnego przy od dzieł sztuki, które nie mają tego 1 medium 1 nośnika jak on się na zdjęciach to sprawa staje się troszeczkę bardziej wątpliwe czy byśmy chcieli pójść oglądać cyfrowe zdjęcie w Rijksmuseum podczas możemy dobrać się w domu dostanie takie oczywiste czy chcemy na pewno jest kino, żeby zobaczyć cyfrowo wygenerowanym filmik z komórki, które tak naprawdę możemy zobaczyć w komputerze albo czy musimy iść na koncert, żeby posłuchać muzyki wygenerowanej całkowicie komputerowo, do których doszło pani, że śpiewa z playbacku to wtedy staje się bardziej wątpliwe ja mam wrażenie, że obcujemy z bardzo wielką ilością dzieł sztuki czy też jego teścia to jeszcze ze swoich dzieł sztuki i generowanych dzisiaj przy użyciu technik komputerowych istnieje n p . taki system komputerowy wspomagający komponowanie muzyki, które dostępne zresztą w internacie stworzony przez Hansa Zimmera twórcy wyjątkowo cukierkowy ścieżek muzycznych filmów jak Leszno eksperymentowała staram się wydać, by najbardziej obrzydliwe dźwięki i sprawić temu obszarowi mit słodką muzyczka, która będzie przyjmował oczywiście, że tak ja mam wrażenie i to da się grało to odpowiednio te wszystkie fałsz niwelowały mam wrażenie, że większość współczesnych utworów jest przez wytwórnie muzyczne przepraw przeprowadzane wszelkiego rodzaju programy są takie techniki wyciągania głosu tych wszystkich wykonawców, którzy nie wyciągają odpowiednich zgód, żeby do głównego instrumentu wyciągał my tego słuchałem w Lesznie odróżniamy gwiazdy fakt ten musi być w tym przypadku tych rzeczy robiło bardzo wątpliwe być może wygenerowane komputerowo będą ciekawsze właśnie ruchomych, bo jednak najczęściej kre w mamy brak świadomości tego co do szkody zdziała to jest tak jak w słynnym porzekadłem o produkcji prawa i kiełbasy tak nie wymagano proces, więc nie mamy złych duchów były dosyć wcześnie, by w elementy robione z tą muzyką komputerową powstaną krytykom nie mówiąc to z piłką w te komputerowe i bardzo się podobało się dowiedzieć co to była mistyfikacja tak ich oszukano, bo chodzi im sporządzone co człowiek nie bardzo oburzeni razem się zaczęło mnie pod groźbą po prostu jest to nie radzi prawda tak samo jak pan zdjęcia po po Photoshopie reali monety w badaniu to, skąd się bierze sztuka czynienia z sztuka jest bardzo trudne pytania, ponieważ jako filozof całkowicie niekompetentni wpadam na wszystkie pytania czy filozofia, że my nie wiemy jak odpowiedzieć na jakieś pytania NATO mogę spróbować państwu powiedzieć że, a przynajmniej 1 z innym sposobie myślenia o sztuce kres wydają się to ciekawe, że sztuka to jest taki sposób pokazania czegoś nie jak pawi ogon takiego Fest nie potrzebne, ale co, czego wytworzeniem we mnie było niesłychanie kosztowne i coś takiego daje oczywiście o osobie, która co tydzień potrafi stworzyć z Ghany dzieło sztuki przewagę ewolucyjną to jest taka socjologiczna teoria sztuki, ponieważ to osoba ewidentnie jest na tyle mam dużo czasu i tyle pieniędzy, że może zainwestować wróżby robienie rzeczy wspaniałych, a jednocześnie niesłychanie skomplikowane, kiedy dowiemy się, że to można robić taniej maszynowo da, a z drugiej strony jak skomplikowany algorytm jak wielki komputer musiał odkupić Reida czasu spędzonego w promowaniu to też jest trochę jak trochę jak właśnie wysiłek artystyczny to byłoby fajne, ale wiem, że za komputery instynkt, który kiedyś łusek Super komputerami mieszczą się już ten co pan tu ma na biurku, a na pewno za 10 lat byśmy tego słuchali dłuższy będzie jeszcze kolejna skala i twój jest nasz problem, bo tam to się rozwija taksówkarze to przestaje nas aż tak zachwyceni tylko, że pytanie czy kreatywność właśnie domena sztuki psychologa niezwykle trochę unikają sztuki i zacznę mówić o twórczym rozwiązywaniu problemów, ale twórczo rozwiązywać problemów z nowości, jakie teraz zrobić to sposób na nowy i użyteczne tworzy bardzo niska poprzeczka komputer na pewno są w stanie w sposób nowy dzień wcześniej niż finanse i użyteczne czy byłoby nam przydatne duszone w równym cały czas wystarczy zajrzeć do tłumaczenia maszynowego dostępnego na wielu stronach internetowych to on też robią jasno bawiąc się ograć go w sposób, który tego do tej pory nikt nie widział zachwycać tym graczy profesjonalnych co zadziwiające są niepokojące męczyła się spełnienia jest znaleźć się już jednak państwa powoli będziemy znali, ale zapraszamy na Copernicus Festival 20 1 8 czy rozkręci 18 5 edycja piąta edycja zupełnie nieprzypadkowa, ale w przypadku bardzo serdecznie państwa zapraszamy na własną inwencję, który będzie poświęcony m. in. nowym technologiom, ale także ciekawą rzeczą tak inne tak inni ich jak poezja cyfrowa właśnie kreatywność ma się także bardzo serdecznie państwa zapraszane na w ww Copernicus Festival krokach KON stan państwa mogą zapoznać się z programu a gdyby państwo chcieli po prostu fizycznie się pojawić to Kraków od 20 02 . do 2 7 maja w myśl można tam przypadkiem nie przypadkiem, by dać na pewno coś ciekawego znajdzie moim gościem w święta dziękuję za rozmowę Diana Sokołowska rzecznik prasowy Copernicus Festival dziękuję dziękuję państwu bardzo prof. Marcin Miłkowski z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk dziękuję bardzo ujął Sadowski Tusk Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA