REKLAMA

Czy wolno zatrzymać prawo jazdy w stanie wyższej konieczności?

Skołowani
Data emisji:
2018-05-19 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja skołowani dzisiaj proszę państwa porozmawiamy sobie o zmianach, które parlament przyjął w tym tygodniu dotyczące zatrzymywania prawa jazdy za takie wykroczenie jak jazda 50 km na więcej niż jest to dozwolone na obszarze zabudowanym no ta zmiana nowela dotyczy tzw. stanu wyższej konieczności, a tę zmianę wymusiło orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o jeszcze z 20 1 6 roku, jeżeli dobrze pamiętam 2 lata potrzeba wali Rozwiń » posłowie, żeby wprowadzić drobną, acz bardzo ważną zmianę no i jak to nasi parlamentarzyści często mają wprowadzili zmiany, która nie do końca jest jasna przynajmniej dla mnie ze mną w studiu dr Jonathan Harvey czy radca prawny zajmujący się tematyką prawa karnego kodeksu wykroczeń oraz ruchu drogowego dzień dobry panie doktorze w dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwo 1 z panem doktorem spotykam się właśnie, żeby wyjaśniać te różne zawiłości prawnicze, a jest co wyjaśniać jest to wyjaśniać no bo jak zacytuję za chwilę no jest to dość skomplikowane zapisy cytuję zapisy sprawa o ruchu drogowym, który jeszcze czeka na nowe lat czeka na podpis prezydenta, ale myślę, że prezydent nie będzie sobie za zażądał głowy jakimś tam z kierowaniem do znowu Trybunału Konstytucyjnego wetowanie całej noweli wątpię wątpię, choć i tak kierowca, działając cytuje w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa tego nie można uniknąć inaczej, a poświęcone dobro w postaci bezpieczeństwa na drodze przedstawiało wartość niższą od dobra ratowanego wtedy no właśnie też wytłumaczymy czy to całkowicie wyklucza możliwość zatrzymania prawa jazdy czy tylko daje taką możliwość no ale na początek czym jest dobro chronione panie doktorze czym jest dobro chronione w rozumieniu prawa drogowego i w ogóle prawa rzeczywiście tutaj w tym projekcie właśnie projekcie tak naprawdę przyjętej ustawie, która czeka na podpis prezydenta mamy użyte sformułowanie dobro chronione prawem jest to bardzo ciekawe, bo orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 20 1 6 roku mówi o pojęciu stanie ostanie wyższej konieczności na temat, jakby tutaj pojęcie dobro chronione prawem jest pewnym w węższym pojęciem, które wiąże się pewien sposób ze stanem wyższej konieczności może ja staram postaram się jakoś to państwu tutaj uznał, że zarówno wino naprawdę w salach zrozumieć bo, bo nie jest takie proste zresztą tak pan przeczytał projekt tego przepisu jest tak enigmatycznie sformułowany, że być może dla większości słuchaczy czy też je potem kierowców tak naprawdę, bo to o nich chodzi może być trudne do zrozumienia generalnie stan wyższej konieczności jest podjęcie takich działań, które są konieczne, żeby odwrócić niebezpieczeństwo, które bezpośrednio grozi w danej osobie lub osobom trzecim kryterium bratem taki taki można powiedzieć kontrasty, czyli mnie dana osoba czy to osoba, która będzie zmuszona sytuacją okolicznościami podejmuje działania, które do końca są w niezgodne z prawem lub są naganne społecznie tylko po to, żeby ocalić inne dobro, które wymaga ochrony i tutaj pojawia nam się właśnie to pojęcie dobra prawnie chronionego i co ciekawe do dnia dzisiejszego ani my w żaden przepis prawa powszechnie budzącego w Polsce, a idąc szerzej ani doktryna czy do prawa administracyjnego czy prawa karnego 3 3 prawa cywilnego nie jest spójna w tym zakresie jak to pojęć należy rozumieć jest duże opracowanie jest dużo materiału na ten temat na temat wskazuje się generalnie, że dobro chronione prawem to jest taka wartość, która jest podstawową wartością społeczną i nie podlega ona jakby dyskusji no tutaj do tych kategorii tzw. dóbr chronionych prawem zalicza się n p . o zdrowie zderza się wolność nietykalność osobistą, ale również n p. własność przy prawo własności niektórzy nawet rozszerzają prawnicy uważają, że takim dobrem prawnie chronionym może być też szeroko rozumiane dobro jako n p. dobro społeczne związane z funkcjonowaniem państwa tych naszych łamach głosowanie przez posłów może bez przesady, ale n p . ale n p. już kwestie związane z obronnością państwa albo dobrem wymiaru sprawiedliwości lub co jest bardzo ciekawe albo bezpieczeństwem w komunikacji bomby spadają nam się taki krok i katalog szeroki katalog, który znając, by orzecznictwo naszych polskich sądów pewnie zapewne będzie rozciągany w różny sposób dawno się katalog dóbr prawnie chronionych, który wyłącza odpowiedzialność za wykroczenie polegające na przekroczeniu prędkości tam powyżej 50 km / h moim zapewne spyta pan za za chwilę jak to będzie wyglądało w praktyce mam do pana jakieś 1 2 do, tak więc wojnę pewnie coś tam się znajdzie w tym, ale dalej zastanawiając się i w takim razie jak wyceniać te różne dobra powiedział pan, że i pewnym dobrem też jest bezpieczeństwo na drodze jak rozumiem z tak w transporcie i t d . tak dalej Gładych no może za to dymy wyobraził sobie następujący przykład mamy dobre prawnie chronionym jest życie to jest zła sytuacja pożaru, w którym ma miejsce w miejscowości x jedno do tej miejscowości ma udać się oddział Ochotniczej straży pożarnej w mojej pracownik tego strażak dostaje informację swojego przełożonego natychmiast trzeba dojechać do placówki straży pożarnej, żeby wyjechać wozem bojowym straży pożarnej w miejsce zdarzenia, aby ratować co życie i Azji nie własność i t d . i t d. w tym pracownikom do swojego samochodu siada i nie, licząc się z przepisami ruchu drogowego wiedział czym prędzej, ponieważ dostał informację, że musi dostać tam sposób jak najszybszy w bilansie z przepisami łamie prędkość mierzy 6 0 7 0 100 km / h dojeżdża do miejsca no jedzie w celu ratowania życia zdrowia pytanie czy jego działanie jest związany właśnie z działaniem polegającym na jedno obrus chronionym prawem w momencie jak najbardziej tak tylko, że jest pewna różnica pomiędzy tym strażakiem policjantem kierującym karetką, a zwykłym obywatelem, który nie wypełnia takich ważnych społecznie funkcje jak właśnie z niej wynikających z zawodu ratowania życia Anny, ponieważ ten kierujący włącza i światła migające tak światełka i sygnały dźwiękowe ich paraliżuje znajdzie rósł sytuacja na sytuację, kiedy ten strażak jedzie prywatnym samochodem do tego do tego dobra jacuzzi dopiero pracują w taki, że z tej placówki wyjeżdża wozem bojowym tych co w tym momencie jedzie prywatnie do jeziora tego miejsca się do miejsca pracy kraj i następnie przystępuje do ratowania życia, więc powstają takie stany faktyczne w tych przypadkach, gdzie dana osoba mająca zamiar ratowania dobra chronionego prawem na przykłady aż do miejsca pracy moje pytanie w tym momencie, jaką ma być traktowany czy rzeczywiście przekraczają stąd prędkość prywatnym samochodem dojeżdżając to miejsce, gdzie on wyjeżdża już tym wozem bojowym wciąż w tym momencie rzeczywiście działa w tym stanie wyższej konieczne działania pana zdaniem no to będzie podlegało interpretacji starostów i sądów administracyjnych, które będą w tych sprawach rozstrzygały na dzień dzisiejszy ciężko powiedzieć jak to będzie wyglądało w praktyce jest z miastem w stanie wyobrazić inną sytuację, kiedy mamy je osoby, która nagle podczas Niewiem spotkania rodzinnego dostaje klasyczny przykład tak dostaje zawału serca albo innej sytuacji jest prywatnym samochodem, by się do szpitala zaś tzw. przykład można opowiedzieć podawany i my wskazywany przez Trybunał Konstytucyjny nawet jako przykład klasycznej sytuacji, gdzie ktoś działa w tym stanie wyższej konieczności, aby ochronić dobro prawnie chronione, czyli życie w tym przypadku tej osoby, ale Zobacz Zobacz też inny przykład właśnie mam jedynie, że pan doktor pozwoli rozwiać te sobie wyobrażą taką sytuację również jesteśmy gdzieś powiedzmy na mieście tzw . z miłym towarzystwie i nagle dostajemy sygnał od naszej ochrony chociażby posiadłości, że co się dzieje złego boi siadamy ten samochód nie piliśmy nie byliśmy tak już od razu no ile tam możemy w tym silniku udajemy bazaru dojazd dojechać jak najszybciej no bo co się dzieje znaczą posiadłością to jest dobro chronione nasza posiadłość nieruchomość nasze domostwo i jej w świetle jej tego co mówi tutaj jakby doktryna prawa karnego własność może być traktowana jako dobro prawne chronione w państwach demokratycznych generalnie w tzw. państwach prawa uważa się, że własność jest fundamentem fundamentem i demokracja to tak jak też fundamentem tzw. gospodarki wolnorynkowej no Polska jest formalnie takim krajem zgodnie z przepisami naszej konstytucji więc, jakby jest to na pewno dobro, które jest chronione jest traktowane społecznie jako wartość, która jest Jenny uznana za cenioną Bartosz wysoką no i taką wobec, których właściciel ma prawo zabiegać o ochronę, więc w tym przypadku zdecydowanie, jeżeli taki właściciel po informacji i ochrony po informacji sąsiada, bo dłużej są teraz może być tak, że pana pana mieszkaniu, a wyżej ktoś tam się kręci pod drzwiami albo n p. ktoś po balkonie wchodzi praca na górę listy sytuacji mogą mieć miejsce rzeczywiście jest w tym momencie ochrona dobra polegającego na ochronę prawa własności do wydania tylko ja bardzo szeroko ten katalog szeroki katalog pytań i panie redaktorze tak naprawdę jest i dla słuchaczy jak to wszystko będzie interpretowany przez starostów przeogromne i rzeczowo jeszcze ostatnie 4 w następnej części dr Jonathan Waszkiewicz radca prawny zajmujący się tematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego i prawa karnego skrót informacji i wracam do rozmów druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dr Jonathan Jasiewicz radca prawny, ale też inżynier ruchu moja tor monografia rozumiem prawniczej system zarządzania ruchem na drogach w Polsce i radca prawny zajmujący się też tematyką w ogóle prawa karnego i kodeksu wykroczeń, więc jak najbardziej odpowiednia osoba do tego, żeby rozmawiać o stanie wyższej konieczności o dobrach chronionych prawem z poprzedniej części mówiliśmy czym są to dobra tak naprawdę tymi dobrami chronionymi to jest praktycznie wszystko co nas obejmuje zdrowie mieszkania może być też wymiar sprawiedliwości tak jak pan doktor powiedział podczas informacji podczas gdy informacje, że sędzia, który spieszy się na rozprawę albo radca prawny z tak jak pan doktor musisz bierze się do sądu, bo jest jakaś sprawa no i też może przekroczyć 50 km są to gdzie jechać z 5 50 km niż to jest dozwolone w obszarze zabudowanym tak zawalił się panie redaktorze to jest tak naprawdę kwestia bardzo cenna, bo to dobra prawnie chronione nie są skatalogowane, aczkolwiek rzeczywiście jak bywaliśmy w przerwie 1 z elementów jest n p. uznawany jest dobro prawnie chronione dobro wymiaru sprawiedliwości jest tak pan powiedział panie redaktorze być może sędzia czy pełnomocnik procesowy typu adwokat czy radca prawny spieszący się na rozprawę będzie mógł argumentować właśnie tym aspektem jest inny okoliczność uchylenia się o mocy 1 może 1 mandatu i zatrzymania prawa jazdy w takiej sytuacji no więc, by oczywiście pytanie, kto to będzie oceniał tak było to nie sprowadza problem, jaki jest ten katalog tych dóbr prawnie chronionych w tym przypadku wydaje się, że tak naprawdę dopiero po jakimś czasie, kiedy przepis będzie obowiązywał dowiemy się i jakie kategorie, jakie sytuacje w świetle orzecznictwa sądowego będą klasyfikowane jako te sytuacje, w których chronimy dobro prawnie chronione wasze naruszając tym te regularne to musi w takim razie zapytać czy nasi parlamentarzyści nie poszli o krok za daleko od tego co Trybunał Konstytucyjny jednak wskazywał, że jednak stan wyższej konieczności do bardziej tyczy się chronić zdrowie i życia człowieka niż właśnie tego bardzo bardzo szerokiego katalogu dóbr chronionych prawem wydaje się, że to jest pewna różnica pomiędzy tym co w orzeczeniu wskazał Trybunał Konstytucyjny nam tym co zostało zaproponowane w tym przepisie zresztą już podczas dyskusji, bo prześledziłem, jakby historia tej całej tej nowelizacji tej zmiany ustawy prawo ruchu drogowym podnosiło się, że będą problemy interpretacyjne dotyczące tego właśnie już są już są tak co kto jest, kto jest objęty tym wyłączeniem prawda na jakiej zasadzie to będzie funkcjonowało no i również, kto i w jaki sposób ma oceniać czy Włoszech zostało we właściwy sposób, by jej zastosowane prawda, bo jak to będzie wyglądać faktycznie na drodze znowu na przykładzie, żeby jakoś to obrazowo bierzemy osoby szwagra Wójcika ciotkę matkę Tatary kogokolwiek dziadka, który mówi bardzo źle się czuje coś mi ściska powiedzmy mamy podejrzenie, że może to być zawał dzwonimy na karetkę karetka będzie za 40 min dobre jak zawiązać szybciej będzie w PRL przyjmujące takiego jedziemy przekraczamy jedziemy szybciej niż 5 5 o 50 km więcej niż jest to dozwolone w tym obszarze zabudowanym zatrzymuje nas policja no i co ten policjant robi mówimy mu no pan zobaczy dusi się mój szwagier tak no coś jest nie tak na dzień dzisiejszy jest tak, jeżeli jedziemy przekroczyliśmy prędkości o 5 1 3 50 + 1, bo to dokładnie tak jest, że być precyzyjnym w tym momencie policjant ma następujący po nie ma wyboru wielkiego musi zatrzymać pojazd można z tym zatrzymuje prawo jazdy, które są sytuacje następująca albo tym kierowca odmawia przyjęcia mandatu lub też mandat przyjmuje przy w obu przypadkach wciąż domagać się nie odmawia przyjęć czy przyjmuje matce odmawia w nich jest każde z tych przypadków policjant i tak zatrzymuje prawo jazdy i kieruje tym prawo jazdy do starosty natomiast w sytuacji, kiedy będzie obowiązywał ten przepis sytuacja się nie zmieni, bo tak naprawdę w chwili zatrzymania w świetle tego co interpretuje ministerstwo infrastruktury i tutaj mamy interpretacje tych przepisów jeśli chodzi o tę dyskusję, która stoczyła w sejmie w tym zakresie będzie decydować jest ono sytuacja się nie zmieni, bo tak naprawdę przypadków, które pan tutaj przedstawił policjantowi powinien zatrzymać ten pojazd stwierdzić, że nastąpiło przekroczenie prędkości 50 km / h, a następnie zapytać kierowcę czy przyjmuje mandat czy nie niezależnie od tego czy sąd przyjmie czy nie następnie policjant kieruje też prawo jazdy do starosty i to starosta podejmie decyzje dopiero po ewentualnym przedstawieniu stosownych dokumentów argumentów wyjaśnia stron czy ta strona dokonała tego przekroczenia właśnie stanie wyższej konieczności w celu ochrony dobra prawnie w każdym czasie szwagier schodzi z tego świata, a w tym czasie szwagier schodzi z tego sta no i co wtedy, gdy jest problem wszystko grali z ogniem policjant wtedy będzie oskarżony o niedopełnienie obowiązków i przyczynienie się do n p. śmierci powiem szczerze, że już w trakcie tej dyskusji, która nad nowelizacją tego przepisu trwała był ten dylemat właśnie czy to przypadkiem policja i powinien na miejscu ocenić co właśnie czy ten stan zaistniał czy zaistniał temat mamy w Polsce coś takiego jak przepisy kodeksu postępowania administracyjnego, który niestety, ale nakładają na organy obowiązek zbadania całokształtu materiału dowodowego w sprawie wszelkich okoliczności dogłębnego zbadania ich i t d. itp itd w moim ciężko byłoby policjantowi w dacie wiarę tak naprawdę wytacza argumenty były podnoszone ocenić 100 % czy rzeczywiście akurat ten stan zaistniał już zaistniał jest to trudne dlatego być może otrzyma poznaliśmy przer w w przerwie wszystko będzie zależało od tego jak policja będzie Stanisław podchodziła n p . kiedy taki szwagier powiedzmy z zawałem symboliczny będzie więziony i zatrzymany chwilę po raz będzie przez policjanta czy w tym momencie ten pojazd może n p. będzie eskortować dalej przez policję można tanio i nie być to, że może czy może czy może w takim razie policja po to jest dobrze to w takim razie pan uprawia zatrzymuje, ale proszę jak dojechać, że może policjant powie, że w tym momencie pożal się bezwzględnie zatrzymać zawołam pogotowie i posiadającego Susz Akhrema pogotowie tylko powiem szczerze nie wiem jak tak naprawdę jak to w praktyce będzie wyglądało być może policja komendant główny policji wyda jakieś wewnętrzne zarządzenie, które określi dopiero w jaki sposób policja gwarancje mają zachowywać, bo tego panie redaktorze na dzień dzisiejszy ta ustawa jeszcze nie weszła w życie, bo czekamy rano od prezydenta być może o podpisie prezydenta tak często się dzieje komendant główny policji wyda zarządzenie, które doprecyzuje w jaki sposób policjanci mają zachowywać się w tego typu sytuacje, ale podpowiadać możemy dla mnie idealnym świecie, jeżeli w faktycznie zatrzymuje takiej policjant kierujący go, mówi że coś się dzieje albo z nim albo z tym dobrem chronionym już wchodzimy w ten szeroki katalog NATO kraj mówi dobrze no jest taki przepis prawa o ruchu drogowym możliwe jest odejście od czynności tych prawnych i zatrzymywania prawa jazdy, ale my z panem pojedziemy n p. będziemy eskortować do szpitala musimy sprawdzić czy faktycznie tak jest czy pan nas nie okłamuje, czyli dajemy ten taki minimalny, chociaż Puław zaufania do obywatela, ale jednak sprawdzamy stan faktyczny czy tak jest to jest zdanie jest wstanie idealnym torem panów jej takiej drogi się w razie wadliwego natomiast wydaje mi się, że wszystko będzie zależało tak naprawdę od poszczególnego policjanta i patrol policji, który tak naprawdę będzie podejmował interwencje w tym zakresie i oceniał czy rzeczywiście my może pomóc temu nawet krzyżują Kowalskiemu, że dojechały tego szpitala czy też może uznają, że zrobi to lepiej na niego karę kraj poczekają na karę znalazłem aktywność nowości możemy, że dzwoni na gratka ona za pół godziny Bernata tak nas sytuacje losowe życiowe nowy jest ciężko interpretować Otóż, jeżeli ze zdrowiem to jest trochę inna rozmowa właśnie niż w tym, że mówimy, że jedziemy, bo dostaliśmy sygnału, że ktoś może ograć naszą posesję n p . ale jeszcze 1 rzecz bardzo istotna co do tego czy przypadkiem jazda rośnie szybciej niż te 50 km są dozwolone w obszarze zabudowanym nie jest stworzeniem tak dużego zagrożenia w ruchu drogowym bowiem, że im szybciej jedziemy na obszarze zabudowanym jazda 10 1 km wstaję tak jak choćby przykładowo to jest naprawdę duże zagrożenie dla życia żony w ramkach poniżej 3 listopada niedziela 1 c z ne nie nie daje takiego spektrum tego, że zrobimy komuś dużą krzywdę, że jednak tych wykluczające zastosowanie tego stanu w wyższej konieczności nowo oka i ratujemy jedno życie nawet dokładnie, ale możemy oglądać piękne, że zamiast kogoś z siebie, gdyż nawet tegoż szwagra przysłowiowego, którego widziałem jest to bardzo ciekawy wątek halo, jakby wymagała tutaj mi szerszego spojrzenia na cały temat generalnie nie jest wg badań, które były przestawiane m. in. na konferencji w tym roku krakowskie dni bezpieczeństwa ruchu drogowego w lutym tego roku wskazuje się, że potrącenie pieszego bądź wypadek z udziałem pieszego przy prędkości 50 km / h daje powiedzmy jakieś tam szansę jeszcze te minimalne minimalne na 1 przeżycie właśnie niewielki uszczerbek na walor, a ty masz już przy prędkości 60 km więcej to jest śmierć niestety radykalny sposób wzrasta ryzyko zgadza się on bardziej ewentualnych komplikacji zmalała z Jadarem i t d . Ajax to 1 oto panie redaktorze moja pasja 1 tuż ciężko tutaj polemizować w tym zakresie raczej wydaje się, że pieszy nie ma szans w starciu z takim pojazdem, więc mnie, więc wydaje się, że tutaj każdorazowo tej oceny czy to przekroczenie było zasadne w tej sytuacji będzie właśnie wymagało takiej wnikliwej analizy i do czego zmierzam jest w Polskim prawie coś takiego jak pojęcie ucznia Ania administracyjnego uznanie administracyjne to jest takie pojęcia, bo przez, które je organ administracji publicznej w identycznym stanie faktycznym może podjąć różne rozstrzygnięcia przy czym każde z tych rozstrzygnięć będzie w świetle prawa uznawane za legalne, czyli n p. może być sytuacja nr 1, że Kowalski przekroczy prędkości będzie jechał z tą 10 na godzinę w zabudowanym i w tym przypadku sąd lub organ uzna, że akurat tutaj to dobro chronione było o wyższej wartości i to przekroczenie to powiedz mi było dopuszczalne winnej sytuacji w innym miejscu w Polsce organ stwierdzi, że ktoś jechał n p . w 10 2 km / h, ale już to przekroczenie prędkości było przekroczeniem, które realnie nie było nie nie było niezbędne, żeby ocalić dobro chronione prawem, czyli Nowy Sącz Tarnów 1 ten z stan bezpieczeństwa ruchu drogowego był ważniejszy niż do akt niektóre rośliny ósmy roku chcieliśmy chronić on jest tutaj mogą być bardzo różne rozstrzygnięcia poszczególnych jej tak naprawdę starostów w Polsce do tego wracać możemy, ale w poszczególnych organów, które będą te sprawy rozstrzygały oczywiście duże pole popisu dla talibów na zapisy są dla rolników więcej no tak tak tak tak się mówi rzeczywiście muszę powiedzieć, że czasami te przepisy są tak stworzonej tak napisane, że jej ciężko idzie zinterpretować zrozumieć i odszyfrować przeciętnemu Polakowi, który nie zajmuje się na co dzień prawem w każdym bądź razie rzeczywiście jest to kwestia, która będzie wymagała tutaj i dużej roli starostów, żeby nosiły szaty pochylić nad i też prawników, którzy będą musieli udowodnić czy ten stan miał miejsce czytać to było zasadne to bezpieczeństwo właśnie w ruchu drogowym przestawiał niższą wartość nagród na twarzach Klata prędkość była przekroczona jest to bardzo płynne temat i tutaj, o czym mówię to uznanie administracyjne będzie odgrywała olbrzymią rolę, chociaż tak naprawdę wydaje się, że w przeciągu roku 2 3 lat być może się kształtuje jakaś linia orzecznicza w tym zakresie sądów administracyjnych, które nam doprecyzuje jak należy interpretować no i wtedy ukształtuje nam się jakaś linia w tym zakresie różnić, ale i porozmawiamy jest dzisiaj proszę państwa o tym w ogóle jak stosowane są dumne jest stosowany jest ten przepis o zatrzymywaniu prawa jazdy właśnie za jazdę szybszą 50 km / h niż to jest dozwolone, ale jeszcze 1 rzecz dosyć istotna moim zdaniem przy właśnie orzekaniu, a propos stanu wyższej konieczności to jak to jest, jeżeli dostaniemy zdjęcie z fotoradaru przy zdjęciu z fotoradaru on no tutaj jest kilka elementów poprzez zdjęcie z fotoradaru jeszcze jest inny element polegający na tym, że nie musimy wskazywać winnych innego jest tam w ogóle tak naprawdę sytuacja trochę się zmienia pytanie, jeżeli nie wskażemy innego to w tym momencie, kto jest tym podmiotem, który naruszył właściciel pojazdu, by zajął Jan zostaje mandat nareszcie koniec, bo o nasze pojazdy z jego właścicielem przewłaszczonego mienia tak masz pytanie, kto był kierowcą, bo tak naprawdę odbiera się prawo jazdy nie właścicielowi pojazdu nowych dróg kierowcy, który prowadzi, jeżeli właściciel pojazdu nie wskaże to jest chyba tam artykuły 7 8 ustęp starosta prawo ruchu drogowym nie wskaże tego, gdzie kierowcy są to w tym momencie organ w ogóle nie ma możliwości ustalenia, kto dopuścił się pożarli nie ma możliwości zatrzymania tego prawa jazdy praktycznie w świetle dzisiejszych przepisów nie, a jeżeli ktoś sił jest bardzo uczciwym człowiekiem tak to nazwijmy mówi tak to jak poza tym widać na zdjęciu tak to ja albo nie wie o tym, że może nie wskazać kierującego broni go o tym nie poinformował to czy teoretycznie oczywiście możemy wprowadzać ten stan wyższej konieczności co do przekroczeń z ujawnionych przez fotoradary teoretycznie mogłoby to mieć miejsce ich, gdyby obowiązywał ten tryb, który ma być przyjęte, że by opaść ma być podpisany tak przez prezydenta, czyli w tym w tej wersji, która jest zaproponowana jest, by w tym projekcie ustawy natomiast powiem szczerze wątpię, zważywszy na nas na różne sprawy które, która ma, które do mnie wpływają mili, który jestem pełnomocnikiem, żeby ktokolwiek tak naprawdę w ten sposób próbowały podawać się tak samo będzie samowolnie każe i odebraniu ta zasada prawa jazdy zatrzymanie prawa raz na 3 lub 6 miesięcy kilka głosów jest z z profilu na Facebooku skołowany pan Rafał pisze, że bez zamkniętego katalogu tych dóbr chronionych będzie bardzo duży problem i to właśnie teraz powiedzieliśmy, że faktycznie nasi parlamentarzyści dali bardzo szerokie spektrum do rozstrzygania z takich kwestiach moim zdaniem zbyt szerokie z osobiście bym zamknął dowóz w momencie chronienia życia lub zdrowia człowieka i byłaby jasność ich i tyle i ewentualnie dać oczywiście możliwość rozstrzygnięcia na tym przykładzie, który mówił pan pan doktor jest tego strażaka, który jedzie do jednostki najpier w straży pożarnej, żeby wykonywać swoje czynności do, ale to też można, by było w jaki sposób nie inaczej zapisać z maila skołowani mowa to krok razem też mogą państwo pisać zachęcam pan Mirosław prosiłbym o wyjaśnienia, ale jednak przytoczę przy tak mądrych głowach wierna jest niemal tak Polska na sza no tak tak czasami bywa i biedna jak najbardziej najbardziej pojawiają się też głosy, że parlamentarzyści uchwalili to prawo tylko i wyłącznie po to, żeby móc bezkarnie bardzo szybko dojeżdżać właśnie do Sejmu, żeby zagłosować 40 jakieś dobro wykonywanie władzy publicznej no właśnie tonie jest dobrem chronionym ciężko powiedzieć jak to będzie, ale może być Honoraty może być teoretycznie jest to 1 bardzo ważna rzecz na koniec tej części i czy torze starosta już powiedzmy uzna, że był ten stan wyższej konieczności to jest obligatoryjnie nie może zatrzymać tego prawa jazdy czy tylko daje taką możliwość już mówi jak to wygląda generalnie w propozycji, która ma nastąpić, bo rozumiem, że jeszcze porozmawiamy trochę o tym jakie stara albo geny obecny system jest już tak nieszczelny, że większość kierowców uchyla się tego za trzymania prawa jazdy, o czym powiem za chwilę i Alex jest obligatoryjne, ale w tym forma o tak stanie prawnym, który ma nastąpić to jest także starosta będzie oceniał czy ten stan nastąpił cienia, czyli jemu pozostawić wybór jak ocenił, że tak to nie może zatrzymać i mają od nich, że tak to automatycznie sama ta ocena, że już ten stan nastąpił powoduje, że wyłączenie odpowiedzialności, a więc czy nie będzie mnie zawieźli go prawa jazdy dr Jonathan Harvey radca prawny inżynier ruchu drogowego skrót informacji po nim wracamy do rozmowy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu dr Jonathan Radziewicz radca prawny zajmujący się tematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego rozmawiamy o o tym co parlamentarzyści, ale i na k zostali zmuszeni w pewien sposób czy też zobligowani do tego, żeby wprowadzić stan wyższej konieczności do prawa ruchu drogowym po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego rozmawialiśmy o tym, czym jest dobro chronione, bo taki zapis właśnie pojawił się w sprawie ruchu drogowym, że i jest to wykluczające zabranie zatrzymanie prawa jazdy, jeżeli my działamy w stanie tej wyższej konieczności, jeżeli chcemy ochronić to dobro dobro szeroko rozumiane bardzo jak się okazuje, ale ale, ale przecież to nie jest także i w tym momencie niektórzy niektórym udaje się wykaraskać z tych kłopotów, jakim jest zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące zdarzyło się zatrzymaniem policja zatrzymuje nas mówi jechaliśmy, a 50 km 5 1 przepraszam kilometrów więcej w obszarze zabudowanym niż jest to dozwolone zabieramy blankiet prawa jazdy do starosty, a tu się okazuje, że to, że co, że można uniknąć tej kary panie doktorze złożona panu prowadzi można uniknąć i wbre w pozorom system na dzień dzisiejszy już ten skonstruowany Tourist jest na tyle nieszczelne, że daje tak naprawdę możliwość kierowcy, który przekroczył tam prędkością 50 km / h w obszarze zabudowanym dają możliwość uniknięcia konsekwencji w postaci otrzymania prawa jazdy postaram się to unaocznić na 1 z ostatnich przykładów barier w miastach 1 z klientów który, który właśnie dopuścił takiej sytuacji pan wsiadł do samochodu jechał razem z rodziną na weekend w mojej na drodze krajowej w województwie pomorskim przekroczył prędkość 5 4 km / h na oczywiste trzyma go policjant zatrzyma go policja mandatu nie przyjął odmowy odmówił przyjęcia nadzoru i policjant w świetle dzisiejszego stanu prawnego w terminie 7 dni przekazuje prawo jazdy to starosty właściwego, aby starosta wydał decyzję o zatrzymaniu prawa znać 3 miesiące tak jest obecny stan prawny w mojej starosta to decyzje powinien wydać niezwłocznie natomiast w tym całym systemie, który został stworzony jest przepis, który coraz istnieje tez art. 9 7 kodeksu postępowania administracyjnego, który daje możliwość złożenia wniosku o zawieszenie postępowania administracyjnego, jeżeli jego rozstrzygnięcie zależy od wydania przez inny organ lub sąd rozstrzygnięcia, kto takie zaświadczenie musi napisać i czas oraz NIK i trasą będzie taka sytuacja, że kierowca dostał 2 zatrzymane prawo jazdy nie przyjmuje mandatu co się dzieje z tym mandatem sprawa trafia swoją drogą do nadzoru tak do sądu natomiast niezależnie od tego prawo jazdy trafiają do starosty i i teraz istotne jest to, żeby w dzisiejszym stanie prawnym zweryfikować, w którym dniu i kiedy starosta otrzyma te prawa jazdy od policjanta nie jest to oczywiście trudne no bo teraz wniosek o rozwiązaniu zatrzymanie, tak więc policja ma 7 dni z reguły to trwa mojego doświadczenia około 7 do 1 0 dni, kiedy te prawo jazdy pojawiają się u starosty z wnioskiem policji o zatrzymaniu i w tym momencie powinien wpłynąć wniosek w tym momencie wniosek kierowcy, który jest stroną tego postępowania, o co o zawieszenie postępowania ze względu na toczące się inne postępowanie, od którego wyniku zależy to zatrzymanie prawa jazdy, ale i ważniejsze system mandatowy ważny jest ważniejszy jest protest mandatowy, który wytoczył w sądzie dlaczego, ponieważ sąd w wyroku, który nastąpi w tej sprawie definitywnie rozstrzygnie się czy wykroczenia czy było wykroczenie czy nie od czego zależy czy było wykroczenie czy nie zależy od wielu czynników n p. zależy od tego czy nie jest to urządzenie, które Sojusz pomiarowych one Love było legalizowania czy ono dokładnie dokonał pomiaru czy prędko pomiar był w ruchu czy nie był w ruchu 3 czy może to wymaga zweryfikowania przez jakiegoś eksperta biegłego z zakresu ruchu drogowego kolejna rzecz istotna czy znak obszaru zabudowanego, czyli znak 4 2, który upoważnia policja do zatrzymywania prawa jazdy właśnie w tym obszarze czy też znak był umieszczone legalnie, czyli n p . czy on był zatwierdzony w projekcie organizacji ruchu czy umiesz się na właściwej wysokości czy w ogóle był umieszczony we właściwym miejscem w obozie państwa w Polsce jak wiecie dobrze wie, że obszar zabudowany stoi, gdzie w lesie na przekonanie wiem albo n p . stoi w miejscu, gdzie w ogóle nie ma ani chodnika ani bram wyjazdowych z posesji i często jest tak, że w miłej atmosferze rodzinnej ktoś właśnie jedzie jakąś drogą nieopatrznie przekracza prędkość, ponieważ n p . jest to 1 symboliczny kilometrów na godzinę i nagle zza krzaków wyskakuje policjant policjant nie może ZAKSA już zaczynali Maryla w Allena, a takich dań da się generalnie wiązały się nie jest tak generalnie policja zatrzymuje zatrzymuje w obszarze, który tak naprawdę jedno nie wskazuje na to zostały zabudowane no i powstają dylematy właśnie związane z tym czy to zatrzymanie powinno mieć miejsce do czego zmierzam znów starosty trafia wniosek o zawieszenie postępowania w tym wniosku wykazuje się wątpliwości i okoliczności coby się państwo robią starość starostowie w Polsce, którzy zajmują się tym zatrzymaniem wydają takie n p. o to, jakie mam tutaj postanowienia o zawieszeniu postępowania w sprawie zatrzymania prawo jazdy, czyli co się dzieje prawo jazdy trafiają z wnioskiem policji zatrzymanie trafia wniosek kierowcy o zawieszenie postępowania w związku z wątpliwościami co do prawidłowości dlatego tego zatrzymania i go mandatu moim starosta zawiesza postępowanie zawiesza proszę państwa na taki czas do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rozpatruje sprawę w meczu z wykroczenia odtwarzania całego i rozum, a kierowca w tym czasie może spokojnie jeździć od 200 kierowca w tym czasie może jeździć, ponieważ w świetle prawa nie ma zatrzymanego prawo jazdy, ale nie mamy teraz czują ten blankiet prawa jazdy, czego zmierzam, że państwa i tras zwrócił uwagę co jest momentem zatrzymania prawo jazdy z momentem zatrzymania prawo jazdy jest moment, kiedy starosta, czyli organ upoważniony wyda decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy w samo fizyczne odebranie blankiety dokumentów nie powoduje czynności wcześniej nie rodzi skutku prawnego polegające na odbiorze tych uprawnień lub zatrzymanie uprawnień jest tak naprawdę kierowca, który dostaje to postanowienie o zawieszeniu, które ja dostaję mnóstwo Capone mosty różnych kierowców w tym momencie może dalej mimo tego, że przepisy formalnie wymagają, żeby zawiesić, żeby tych co prawda trzymać może dalej proszę państwa poruszać się bez problemu pojazdem co więcej nie figuruje jako kierowca, który jest zatrzymany, w którym zatrzymano prawo jazdy zamiast dywidendy, ponieważ starosta postępowanie w tej sprawie zawiesza, ale jednocześnie może dostać mandat za jazdę bez wymaganych do dumy, a więc dajmy się państwo jest tylko ryzyko tego, że może dostać kierowca mandat za jazdę bez wymaganych dokumentów dokładnie 50 zł, więc większość kierowców po prostu w tym momencie jeździ z takim postanowieniem o zawieszeniu postępowania w sprawie zatrzymania prawa jazdy jedynie przyjmuje mandat w wysokości 50 zł ci kierowcy to jest bardzo ciekawe, którzy wiedzą o tej Luce prawnej w momencie, kiedy policjanci zatrzymują go w obszarze zabudowanym za przekroczenie prędkości powyżej 50 na godzinę nie oddaje w ogóle dokumentu prawa jazdy, czyli już w tym momencie oświadcza nie wnikam w to wszystko zgodnie z prawdą czy nie zgodnie z prawdą, że przy sobie dokumentu prawa jazdy nie ma nie ma no i w tym momencie policjant tylko wysyła informację do starosty o zatrzymanie, ale dokumenty nie odbiera najdroższą mi powiedzieli SA Poznań wirus jest bardzo wielu, którzy korzystają z tej luki prawnej co więcej jeszcze 1 ciekawostka, że było ciekawiej pojawił się przepis w zeszłym roku kodeks postępowania administracyjnego, który mówi o tym, że, jeżeli w danym postępowaniu administracyjnym powstają wątpliwości co do stanu faktycznego, a przedmiotem postępowania jest nałożenie na stronę obowiązku bądź o odebranie stronie uprawnienia w wątpliwość należy rozstrzygać na korzyść strony jest nowy przepis znowelizowanej u tego złotego, którego mógł być rozesłali wyrażają starosta dostaje w Polsce w obecnym stanie prawnym wniosek i są wątpliwości co do tego wątpliwości można znaleźć jak państwo wiecie, więc wobec każdego znaku drogowego i zapisu i przepisów, więc może państwa starosta ma nawet obowiązek zawieźć do powtarzania tez i powiedzieć, bo powiedział pan, że jest wielu kierowców, którzy znając przepisy dachów obowiązującej możliwości, jakie przepisy nam dają do wykazania się z tej niemiłej sytuacji, skąd oni wiedzą, że akurat jechali do 50 km i że są w obszarze zabudowanym rozumiem, że wiedzą o tym, generalnie ich zdecydowanie się na to tyle ranny kierowca, który w taki obszar zabudowany wjeżdżam musi być o tym, poinformowany no i wyjazd jest poinformowany o tym, znakiem do 4 2 od Kai oraz pytania są różne wątpliwości się różne rodzą na zimową złotego jedzie 10 1 km / h na 50 SATA i wydania się rodzą różne n p. czy ten kierowca ten znak widział 1 3 lat może w tym momencie wyprzedzał inny pojazd albo ktoś go w świadomy kierowca ten, który zna prawo zapewne nie widział zapewne widział, ale pytanie jest jakaś sytuacja miała miejsce w tym momencie na drodze, bo zobaczcie państwo kwestia składa się do tego w jakim miejscu ten znak w ogóle powinien być umieszczony co definiuje obszar zabudowany, bo ustawa prawo ruchu drogowym, mówi że kierowcy, który przekracza tę prędkość, ale zabudowanym tak maty prawo jazdy zatrzymany tam więcej niż 50 km / h, więc pytanie trzeba określić czy obszar zabudowany w tym momencie dobrze zdefiniowany z mojej wiedzy, którą posiadam większość zarządców dróg w Polsce i organów zarządzających ruchem na drodze, które decydują o tym gdzie są umieszczane te znaki do 4 2 no bo to one determinują na przedawnione te znaki są umieszczone albo w sposób niewłaściwy, czyli n p . w miejscu, gdzie ten obszar zabudowany i jeszcze nie jest zdefiniowane zgodnie z przepisami rozporządzenia, czyli n p. początek chodnika bramy wjazdowe do posesji pasy postojowe skrzyżowania lub też są umieszczone bez podstawy prawnej nas z kolei mam też inne orzecznictwo tutaj akurat Sąd Najwyższy ego, który mówi, że znak bez podstawy prawnej nie może być podstawą do nakładania panie redaktorze panie doktorze, nawet jeżeli jest tak jak pan mówi i oczywiście jako prawnik jako radca prawny ma pan do tego prawo, żeby mówić o przepisach o możliwościach, ale jeżeli nawet jedziemy przez zwykłą drogę krajową przecież imamy znak obszaru zabudowanego to co stwarza w nas to, że musimy jechać tak szybko, bo nawet na takiej drodze, by jadąc 10 1 km / h przekraczamy dozwoloną prędkość bez 9 0 n p. a tutaj, o czym dążę do tego, że nawet nas najbardziej poinformowana i znana osoba robi to świadomie przekracza tę prędkość świadomie koniec kropką stwarza niebezpieczeństwo jest mojego doświadczenia rzeczywiście to co pan mówi jest słuszne na temat mojego doświadczenia wynika to, że większość kierowców, którzy się do mnie zgłaszają w takich sytuacjach za nie wiedzieli, że są obszary zabudowane są różne sytuacje są to kierowcy, którzy n p . twierdzą, że jej obszar zabudowany był na odcinku krótkim 200 300 metal był, ale był mniej albo, że tego znaku nie widział albo, że byli zajęci rozmową albo, że ten obszar się zaczął nagle nie było ich wyjazd, bo uważają, że trzeba uważnie, więc no tutaj oczywiście pozostaje dylemat, jaka jest świadomość kierowcy pamiętajmy państwo 1 rzeczy już na naszych drogach w Polsce cierpimy na tzw. syndrom przy znakowaniu i jazda na znak znakiem pogania ich oczami ciemność wiadomo, że z psychologii ruchu drogowego kierowca myta maksymalnie ile znaków w 2 do 3 na tak, jeżeli ma kierowca na drodze krajowej znak 7 0 na godzinę potem 9 0 potem ma zakaz wyprzedzania potem ma być ciszej zakaźna i postoju potem uwaga dzieci potem jeszcze niebezpieczne zwierzęta zwierzęta gospodarskie trio nagle proszę państwa dojeżdża do brzozy wieś wieś tam jakieś miejsce i nie zauważył znaku do 4 2 to tę sytuację, że państwo mają miejsce rzeczywiście, bo mamy przeznaczyć panie dróg kierowca nie rejestruje wszystkich znaków trochę w regionie tłumaczy radnego też to jest tłumaczenie golem, ale wygląda, którym się po prostu zdarzyło i które w 4 nie mają zielonego pojęcia, jakie ograniczenia prędkości obowiązują czasami to jest to z SGH jest problem jednak problem panie doktorze mógł dalej ja uważam, że przy całym szacunku dla przepisów, ale są tak skonstruowane, żeby omijać tą najważniejszą rzeczą, jaka jest gros na drodze między życiem bezpieczeństwo tak pisze trochę wydaje takie mam wrażenie Niewiem jak pan doktor no ale on też, by zgodziły się z tym bardzo ważne jest dla prawników z pew no tak czasami taki niektórzy mówią dość, że przychodzi klient prawnika, by Drive klient, mówi że jest taki taki problem trzeba go rozwiązać się da, a trawnik pyta, a jak ma być no właśnie między tak dobrze państwo często wygląda ma być tak jak chce klient, ale abstrahując od tego od tej od tej dygresji rzeczywiście w Polsce mamy problem związany w ogóle z egzekwowaniem prędkości jak wyjedziemy za nasze granice, gdzie są tak Polacy naszymi granicami jeżdżą od razu zwalniają kultura jazdy w krajach skandynawskich w Niemczech jest zupełnie inna kierowca ma respekt do znaku drogowego i chce go przestrzegać nas, że państwa jest to traktowane po macoszemu być może wynika to właśnie z przez nas Kowal wpisów albo analiz serwisu, a może zacznie znów zaczniemy w końcu pisać jasne zrozumiałe niedające pola do interpretacji przepisów nie tylko w sprawie ruchu drogowym, ale i w ogóle panie doktorze bardzo dziękuję jak zwykle, ale Jonathan Harvey z radca prawny inżynier ruchu drogowego zajmujący się tematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego i prawa karnego wykroczeń my serdecznie dziękuję za gigant z informacji Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska wieża zwierzenia zapraszam 12 2 0 zmotoryzowani kłaniam się Nisko Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA