REKLAMA

Jak pokochać matematykę?

Homo Science
Data emisji:
2018-05-19 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
29:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu audycja Homo science i w studiu nasz gość pani maja Kramer autorka książki matematyka jest wszędzie na matematyka jest wszędzie i testy książka skierowana do dzieci, które dba tematyka powinny wchłonąć całą sobą w życiu codziennym z nami rodzicami wszędzie, gdzie się znajdą, a tymczasem napotykają, a inaczej może nie napotykają idą do szkoły i zaczynają się schody, dlaczego jest tak wiele osób ma problemy z matematyką tak wiele osób Rozwiń » uważa, że tej matematyki nie lubić nie lubiła szkołę i co więcej jawnie zadeklarują, bo raczej nikt nie powie Hej, ja nie znam się na fotografii, a jestem humanistą nie lubi matematyki to właściwy standardowy prawie tekst matematyka występuje w roli jakiegoś negatywnego bohatera szkolnego i tak naprawdę nie ma żadnych powodów, żeby tak było po zgodnie z wynikami badań prowadzonych na dzieciach w polskich szkołach i szkołach na świecie wynika, że dzieci, które wchodzą szkoły wszystkie absolutnie wszystkie mają umiejętność mają Boeing możliwości Poznania matematyki zgłębiali matematyki natomiast coś jest takiego mówił w programie matematyki w sposobie nauczania w osobach, które tej matematyki uczą w podręcznikach myślę, że jest ogromna wina, że te dzieci zamiast mieć otwarte okno i otwartą przestrzeń rozwoju i zabawy matematyką do samodzielnego poznawania docierania do RODO to do odlotu do matematycznych prawideł reguł formułę praw są wtłaczane w po co nam dorosłym wydaje się, że jest dla nich jedyną jedyną ścieżką dzieci się każde dziecko tak jak każdy dorosły ma prawo myśleć inaczej kojarzyć inaczej i tak naprawdę, gdyby gdyby, gdyby NATO program pozwalał pomyślę, że mielibyśmy zupełnie inna inny inny obraz matematyki dziecięcych głowach, a wystarczy spojrzeć na podręczniki oraz, podając dziecku, dlaczego czy podręczniki co ostatnio etat tablice interaktywne bardzo ma bardzo bardzo drogi bardzo pożądane, które mają kratki, które dzieci się muszą zmieścić, a po co liczyć się mają mieścić kratki, jeżeli dziecko marca 2 plus VAT nie musi to być 2 + 2 w kratce skórką może być 2 + 2 z patyków z szyszek śliną mana mana mana na blacie z tego Kol wiek na paluszkach każde dziecko ma swój głos ma swój rozum mi swoją metodę dochodzenia do dowodu matematycznego rozwiązań 1 warunek nie można mu w tym przeszkadzać, ale z drugiej strony matematyka jest chyba najbardziej uporządkowaną uznał i ma ścisłe reguły i taki przynajmniej z takiego założenia się wychodzi, że bez Poznania pewnych rzeczy i nie sposób iść dalej no bo standardowo poznajemy dodawanie, który jest bardzo, bo w sumie intuicyjne, bo tak jak pani mówi nasz ścieżka czymkolwiek odejmowanie, które już trochę mniej intuicyjne, ale daje radę mnożenie, który zaczyna być trochę abstrakcji w niedzielę niektórzy w ogóle, wyrywając fragment mózgu wszak na początku i my co i można to jakoś inaczej, bo jak skończymy te kawałki, gdy idziemy potem przez ułamki, które z roku formą udzielenia i t d. tak dalej tak, by takie coś co wydaje się być logiczne, zwłaszcza w kontekście tej matematyki, która tak jak mówię jest bardzo usystematyzowane nauką no to na pewno jej na pewno byłby prawdopodobnie nie można zacząć od końca, chociaż ja mam swoją teorię którą, którą badam na dzieciach to znaczy mam taką teorię, która już malutkie dzieci malutkie na 3 cztero pięciolatki oswaja z pojęciami uznawanymi za bardzo trudna i tak dziecko idąc do szkoły najpier w mammografię jedynki potem dwójki trójki liczby cyfry właśnie nie wiadomo czy cyfry czy liczba po kolei jak się uczą czwórce to się nie ucierpią całe jej już zapomniał, że się nauczyło trójce nie ma tego kontinuum ją Moyes tych ograniczeniach jak idzie do sklepu po lody to płaci 3 3 0 jak ma brata powierza musi mieć 6 60, bo inaczej nie kupi nie kupisz lodów czy dzieci znacznie więcej wiedzą, iż nam się wydaje niż program zakłada, że one wiedzą i to co ja robię z dziećmi o swoją to już cztero pięcio sześciolatki z prawdopodobieństwem mówię po co będziesz czekał do liceum już teraz część prawdopodobieństwa można każdym kroku procenty niby coś na co znowu trzeba czekać do byłego późnego gimnazjum albo nawet do liceum dziecko wie, że jak jest bez zniżka niewielka ma ona na ulubionym sklepie rabat do 70 % to to dziecko dokładnie wie, o co chodzi jak dziecko ma laptopa czy telefony i wiedzieć, że są już jest 10 % to wpada w tego, bo powie, że zaraz mu się zasilanie skończy i tak naprawdę wykorzystywanie takich małych drobnych spraw może nawet, przeskakując kolejność może to dziecko zainteresować po prostu matematyką apotem wszystko pójdzie łatwo tak samo jak tabliczka mnożenia wydaje mi się Niejestem matematykiem nie jestem matematyczką jestem też nauczycielką, ale wydaje się, że tabliczka mnożenia to jest podstawowa rzecz, którą dziecko rzeczywiście musi wbić do głowy całą resztę może po prostu zrozumieć i docenić poprzez własne doświadczenia tabliczka mnożenia to jest coś takiego, że rząd, że potem mieliśmy w życiu rzadko pewnie coś możemy mamy telefony bardzo szybko sobie policzymy ile potrzebujemy metrów kwadratowych czegoś albo czegoś do czegoś, ale dziecko musi w kursie tabliczka na blachę po torze jak pójdzie kupi 4 1 czereśni po 9 8 0 musi wiedzieć mniej więcej, że zapłaci mniej niż 5 zł ani, że dostanie rachunek na 2 2 2 0 pójdzie do domu, bo to jest kwestia takiej orientacji, ale to jest jedyna rzecz, którą trzeba moim zdaniem wkłuć, a nic innego żadnych wzorów żadnych formułek myśleli po co dziecku stały z tego przecież się nauczyć Cresovia mocy sody jamnikiem co jest podzielono ze spowiednikiem co jest daną matce szukaną, o co chodzi o użyciu Kani deklaruje już na okładce książki i że żadnych wzorów pani gwarantuje, że taki stan rzeczy wzorów nie będzie wewnątrz książki i misie wydaje, że to jest to, z czym pani się mierzy to jest coś więcej niż po prostu EW przybliżenie matematyki będzie się mierzyć z jakąś traumą, która jej zarówno dzieci jak i rodziców dotyka, ale również dziadków tak naprawdę to jest coś przekazywane z pokolenia na pokolenie, że te wzory są straszne i tak naprawdę to matematyka to rzeczywiście jest taka trudna, że w trudnej nowa rama jest rzeczywiście po wsiach pokoleniowa i wsiach powszechna, bo gdzieś tam mamy w pamięci to wkuwanie wkuwanie wzorów bez sensu, ale jest taka anegdota, która prawdopodobnie sprawdzi uważa studentka pedagogiki zapytaliśmy opolan jakiegoś tam prostokąt ten podział żona nie pamięta wzoru no, więc można go zapamiętać, a oraz MBA albo można po prostu raz w życiu narysować sobie wziąć kartkę papieru od mierzyli centymetry zobaczyć Lema o centymetrów potem policzyć statek kwadraciki już będzie wiadomo także to jest kwestia tego co z tego, że ktoś się dowie i będzie musiał wbić w głowę, że obwód obwód okręgu to jest 2 Pierre to odwróćmy sytuację dajmy dziecku już małemu dziecku centymetr pokażmy mu, a potem niech samolotach i szuka wszystkich okrągłych rzeczy niech to będzie Myszka deska szklanka lampa stolik okrągłe i niech samo zobaczy, jaka jest relacja między obwodem tego czegoś okrągłego, a średnia nieco ich weźmy karteczka niech zapisze będziemy mieć bohatera w domu za chwilę, dlatego że odkryje jak to możliwe i wszędzie wychodzi to samo to znaczy dziecku tam wyjedzie z należności dokładność pomiaru oraz 3 2 0 oraz 3 1 4, ale złapie, że coś w tym, że coś w tym jest i chodzi o to, żeby odwrócić sytuację, żeby pokazać, że zależy, że to dziecku jest w po prostu potrzebna w każdy jest trochę sposób na zabawę matematyką i na oswojenie matematyki na to, że była fajna, bo prawdopodobieństwo, które sam uwielbiam tam jest mnóstwo ciekawych rzeczy mnóstwo zaskoczeń łatwo samemu sprawdzić na różne sposoby szacowania mówi no i zmierzenie zrobienie tego PiS samodzielnie, ale czy Tonim czy to wystarczy, żeby z tego, bo my, czyli do zastosowania w Kol no bo trochę mamy taki wtedy rozdźwięków z kolei kupujemy jakieś rzeczy i przestajemy lubić a gdzie indziej przekonujemy ze swoim czy to się da zrobić n p. nie wiem już gotowy program szkolny ale bo to trochę tak jak opowiadania anegdoty z różnych obszarów, a czy czy też wydał w systemach tych zobaczyć taki sposób opowiadania o matematyce mógłby się stać sposobem na faktycznie uczeń tej matematyki, a myślę, że pewnie mogę jej wcale nie jest wykluczone zaś pewności nie mam, że Finlandia jest bardzo blisko takiego takiego modelu to, o czym ja mówię i to co w jestem pewna, że rząd rozważa, że takie zabawy matematyczne powodują to ona oczerniają komórki neurony w mózgu one uczą logicznego myślenia one budują wyobraźnię potrafią zainteresować, budząc naturalną ciekawość ją ożywiają Bogacz kawa szkole nam się wykres zrobili to nam leci na łeb na szyjach chodzi o to, żeby ją na przynajmniej na ten podstawowym poziomie utrzymać, a fantastycznie, gdyby się tę ciekawość dało dało rozwinąć wiadomo, że takie domowe zabawy przy krojeniu krojeniu ogórka czy przy przepisie są nie wiem przed analizie w geometrię cięcia grzywki to nie nie dało jej nie zastąpią nam szkoły wiadomo, że po takiej edukacji zabawowej dziecko matury nie zdała, bo w domu nie będziemy z dzieckiem przerabiać przebiegu zmienności przebiegu zmian gości funkcji ani ani bardzo bardzo bardzo zwinne Saniko synu sobota to nam na co dzień jest niepotrzebny, ale wydaje mi się, że to jest wszystko, jeżeli dziecko z mocujemy w szkole od razu to ono się nam nikt już nie nie otworzy na matematykę ona będzie zablokowane, a jeżeli dziecku pokażemy ten magiczny świat matematyki to jest naprawdę magia jak się wchodzi w lewo w ciągi Fibonacciego, które też sześciolatek jest w stanie odkryć mało, że w przyrodzie kalafiora dość, że zachwycić czy jak pokazujemy dziecku, że lustro to nie jest lustro, ale lustro to jest magia matematyczna to jak pokazujemy, że dziecko może pisać pismem z pismem lustrzanym albo jak dziecko może samo narysować obrazek trzeba to dzieci robią auto znane efekty rozliczony, choć WI i mamy mamy to, dlatego że dziecko potem idzie do szkoły i to na czym mi bardzo zależało dziecko je do szkoły zaczyna z panią dyskutować mówi przerwania, dlaczego to musi być takie nudna może jest inaczej jest mijania nie napisze danej szukamy tylko podam wyniki to szybko pomoże też będzie fajnie co na maturze to inna sprawa tu mamy do czynienia nie byto to, o czym pani mówi test o dzieciach, które jeszcze nie poszły do szkoły, bo dopiero zaczynają edukację, a co zrobić takimi dziećmi, które już teraz edukację zaczęły i ta matematyka stała się kością w gardle no bo akurat powiem zdradzę tutaj odrobiny, że mamy taki przypadek w domu i po prostu się zastanawiamy jak sobie z tym poradzić czy jest jeszcze możliwość po kilku latach nauki, żeby naprostować i rzeczywiście zainteresować taką nie wywiązał matematyki osoby o tym, przedmiotem czy gwarancje, że znak lepiej to z lepszą oceną do następnej klasy nie ma żadnej należy się zainteresuje matematyką to myślę, że jest pewność na 100 % tak naprawdę ta książka też powstała po to, żeby dać narzędzie nam rodzicom nam dziadkom, którzy też mamy swoje traumy matematyczne bać się jak nowy wgląd w ten w ten matematyczny świat i pokazać, że jest tam fajnie, że tam też jest magia tam się wszystko zgadza się to nie jest jak rozmowa z politykami zaczną na siebie krzyczeć tylko matematyka jest po prostu no i czymś pewnym, ale czymś fantastycznym w dodatku czymś co możemy też sami w domu na swoim poziomie odkrywać w domu na spacerze w podróże na stadionie piłkarskim wszędzie widział rozmawia, że nie tylko jak taka stricte matematykę pani w tej książce się okazuje, ale właśnie też dziedziny pokrewne n p. zaczynała pani Ewy książkę od metody naukowej od pokazania czym jest metoda naukowa i to i to jest dla mnie fascynujące, bo właściwie w szkołach to mało, której szkole takiej taki temat się porusza, ale weźmy dziecko w łóżeczku albo w końcu małe dziecko ono już ma swoją strategię strategia jest, że chce mieć zabawkę i chce się bawić musi znaleźć taktykę wywala zabawkę podnoszą drugi raz podnoszą trzeci raz podnoszą czwarty raz nie podnoszą zabierają to w tym małym mózgu coś zaczyna się budować to jest metoda badania i Lena LSI mogą pozwolić ile mogę jak zareagują zawsze zareagują tak samo czy za każdym razem inaczej dziecko w ten sposób, badając świat od najmłodszych lat mogą oboje sobie po prostu swój swój świat, a już troszeczkę później wszystko się nadaje do badania i ile czasu się gotuje jajko albo jak daleko co rzuca albo się coś spadnie albo co zmniejsza co zwiększa Les wycieraczek sąsiadów zielonych i brązowych lub absurdalne nie absurdalne każda rzecz uważam, że Warta zbadania i w ten sposób, że takie naukowe myślenie też rozwija w dziecku na małych codziennych lotach, a w przyszłości być może zaowocuje takimi prawdziwymi badaniami nad nim dziś są takie kraje na świecie rzeczywiście dawno muszą sprawdzić gdzie, gdzie ta matematyka działów troszkę inaczej być może tam nie jest to stwierdzenie, że jestem humanistą nie znam się na matematyce nie lubi nie jest czymś co może tak śmiało wygłaszać w drugiej części naszej audycji będziemy mówić trochę jeszcze więcej o samej książce, bo właściwie tylko nie wspomnieliśmy często ma MED ma tematyka jest wszędzie powiem państwu też, że będzie do wygrania parę egzemplarzy tej książki, więc prosimy słuchać nas w drugiej części, czyli o 12 4 0 rozmawiamy z autorką tej książki mają Kramer bardzo dziękujemy zapraszamy jeszcze raz przypominam 12 40 lat teraz czas na informację Radia TOK FM Jan Twardowski w mikrofonie witam państwa w człowieku 2 0 wracamy do tematów, które się już na antenie pojawiały trochę to hobby co jakiś czas rozmawiamy o tym co się dzieje z technologią jak się zmienia świat algorytmów zwanej sztucznej inteligencji co tak komputery maszyny potrafią się rozmawiamy o tym czy te maszyny mogą mieć wolną wolę i mogą być kreatywne tak jak ludzie dawno studiu dwójka ludzi nie ma dnia algorytmów Diana Sokołowska rzecznik prasowy Copernicus Festival dzień dobry serdecznie państwu wita i prof. Maciej Miłkowski z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk o rodzinę państwo mają nie przypadkiem to jest właśnie w kontekście Copernicus Festival, by jakoś tak się składa co roku jest taki fajny festiwal w Krakowie co jest fajny temat do omówienia wpierw rozstrzygnięciem w spaniu Dianą wymyśliłam, dlaczego chcę grać dzisiaj pierwszy raz, ale osobiście jestem z państwem mam nadzieję, że państwo będą mogli uczestniczyć w naszym festiwalu, ale o tym co ciekawego w nim będzie pod kątem naszej rozmowy myślę, że jeszcze usłyszymy jasne, ale ten festiwal odbywa się pod hasłem wypadek teraz właściwie to właśnie teraz wygląda na to, że nie do końca rozumiem co w czwartek wspólnego z wolną wolą kreatywnością pokazów maszyn ma coś nie ma to właśnie zależy czasem wychodzi realny wychodzi tak, że maszyna się mylą i musimy to w jaki sposób nieprzypadkowo naprawiać, ale też nie wiemy do końca czy są w pełni zdeterminowane, a jeżeli mówimy o pełnym determinizm nie toczy to jest taka reguła powszechności w przypadku maszyn czy też n p. może z tego wyjść coś bardziej kreatywnego jest tak bardzo ciekawy nurt wylicza Artur, który polega na tym, że maszyny popełniają błędy i to najczęściej popełniają błędy w obrazie albo wydźwięku, ale i to ludzie uznali już później za sztuka z kolei takiej, a dodatkowo determinizm możemy zauważyć w projektach, które są angażowane w sztukach to znaczy różnych instalacjach można idealnych, które to maszyny pomagają nam stworzyć, żeby były właśnie, a bardziej kreatywna, ale były też to wystawy nowej generacji my tutaj już wszyscy liczą na to, że nie będzie miejsca na błąd, czyli jakiś przypadek McCaina, ale jeżeli mówimy o maszynach mogą to być błędy lotów jest więcej jedzą czasami komputer się zawiesza, ale w końcu zadziałać to jest błąd w ewidencji, ale pytanie brzmi czy one mogą mieć wolną wolą panie profesorze trochę niepokojące pytanie właściwie co to jest wolna Wola wiemy co to jest źle ja mam wrażenie, że do końca tego nie wiemy nie wiemy tego z tego powodu, że to jest słowo czy raczej wrażenie było używane przez wieki w różnych kontekstach i w różnych celach ono stało się niesłychanie ważne w kontekście teologiczną, kiedy święta usłyszą opowieść Hans, skąd się żyło zło i Włoszech działa stąd, że ludzie są wolni i mogą robić rzeczy złe i dzięki temu dług nie jest odpowiedzialny za zło w ten sposób odpowiedział na nurtujące teologię w bardzo wielu wieków pytanie o źródło zwołali, jaka jest rola bóstwa w świecie no ale to jest bardzo specyficzną życie to jest takie trudności, mówi że wolność jest tylko wolność do czynienia zła to jest coś, czego powinniśmy unikać, a to nie jest to co ludzie myślą, kiedy mówi o wolności, kiedy chcą powiedzieć, że wolność jest czymś, czego chcą bronić, bo chcą bronić możliwości czynienia zła no to nie jest coś co absolutnie mi się na dzisiaj nasuwało się co mieć wolne od mówią mam wolną wolę, ponieważ studia decydują, o które zjem dzisiaj kurczaka czy żyjemy dzisiaj ziemniaka czy pójdą w prawo czy pójdę w lewo zakładamy, że mamy wolną wolę na poziomie osobno tak osobowym decyzję o kontroli ciała często to nie do końca prawda mamy wiele odruchów od nas zależą też mamy taką wolną wolę mamy przekonanie wolnej woli to ja wybieram kogo zagłosują w wyborach to ja wybieram kupuję w sklepie dotarł ostatnie podważane no bo mówi się wieloma inflacja o wpływaniu na nasze wybory przez nawet przez maszyny właśnie przez algorytmy atutem jeśli chodzi o samo pojęcie wolności i sama próba zrozumienia, jaki ma związek z przypadkiem to tak naprawdę się zaczynać się akurat ciekawie składa od osoby, która postawiła ten problem, na który starał się głośno powiedzieć mianowicie od siebie kura im jego poprzednika Demokryt ani uważali, że demokracja taki świat atomów i próżnia tomów i różnice są całkowicie zdeterminowany tam nie było miejsca na przypadek nasi rządzą ścisłymi bez wyjątkowymi prawami wszystko jest absolutnie do przewidzenia natomiast Epikur uważa, że ludziom mogą różne decyzje podejmować w jaki sposób się to dzieje mianowicie atomu odchylają się w sposób przypadkowy, kiedy spadają w próżni skądinąd jest trochę nonsensowne również wyróżnieniem kierunków ułatwi kurtyzany nie mogą spadać, ale cóż jest inny kłopot dla niego, więc przypadek stał się próbą powiedzenia, skąd się bierze wolno, ale jak się tak to to stało się tak naprawdę pierwszym stanowiskiem filozoficznym, który do dziś w jaki sposób dominuje w takim myśleniu pierwszym w myśl, dlaczego wstęp wolny na BOR nie mam jakiejś przeszkody, bo ja mogę zrobić coś zupełnie nie zdeterminowany, ale z drugiej strony, kiedy w zupełnie jako przypadek zrozumiemy, jakbym teraz zaczął mówić rzeczy całkowicie losowy to by państwo mienia rozumiem jak Bóg jest całkowicie ograniczone przez system dźwiękowy języka polskiego przez gramatykę języka polskiego i co więcej przez tematy rozmowy nie rozmawiam na temat przepisu na zupę pomidorową wyrywa się zacząć robić dostępne, ale tak naprawdę to nie jest taki sposób w jaki myślimy wyłącznie o wolności są przeciwnicy tego poglądu są powie, że my nie moglibyśmy robić tego co chcemy, gdybyśmy nie mogli oprzeć się na istniejących prawach, czyli lekarz, który więcej może podjąć odpowiednią terapię nie ten, który losowo wybiera proszki po prostu kolorowe rzucamy sobie losujemy jak kostką wybieramy to czysty proszek proszek to co zjeść tylko ten, który wie w jaki sposób działa, które zrobił duże zrobię wybiera terapię na podstawie dużych badań tak dalej, czyli wiedza może pomóc dzięki temu determinizm okazuje się tych wolności niekoniecznie jakimś wielkim przeciwnikiem innymi słowy mam wrażenie, że w filozofii początkowo łączono to, że to stąd też naturalne, żeby po tacie jakimś związek wolnej woli w przypadku dotyczy tradycyjny związek tych pojęć, ale po wielu latach rozdzielono sprawy i mam wrażenie, że to są 2 sposoby spory, kiedy jesteśmy wolni, kiedy możemy podejmować decyzji, kiedy są nasze decyzje i zawsze jesteśmy odpowiedzialni są podobne pytania trochę inne oraz pytanie co jest całkowicie zdeterminowane w 100 % co jakiś idealny obserwator mógłby przewidzieć co i koty, o co jest jakiś sposób podlega fluktuacjom nie jest do końca przewidywalne, dlaczego znaczka jest taki układ fizyczne, którego o, których tak złożone, że przewidzenie jak jest matematycznie rzecz biorąc tak naprawdę niemożliwe Otóż jest tak złożone, że za każdym razem będzie chaotyczny układ o tego rodzaju rzeczy nie wydaje się, żeby miały bezpośredni wpły w związek z pytaniem o wolną wolę czy wolność dlatego ja niespecjalnie lubię mówić o wolnej woli, kiedy mówię o wolności wolna Wola jest po prostu tak mówić słowem nie wiadomo czym kiedy, kiedy mówimy o człowieku maszynach czad rzeczkę to po rozdziela się prostym wówczas wiemy, o co chodzi chciałbym parku maszyn, bo mój pan to jest trochę rozmyte, ale my jednak dosyć towar powinniśmy wiedzieć co jest budowaliśmy, jakie zaplanowaliśmy co mają robić w tej sytuacji można założyć maskę na tym etapie na kim są dzisiaj najczęściej nie mają wolnej woli, bo Bordeaux, skąd miał się nabrać nawet przypadkowych błędów tak, ale to właśnie to jest wolna Wola jest mocna zrobił błąd i na ekranie pojawi się coś dziwnego, bo to jest argument handlowy raz pierwszy rok feministki, która stworzyła pierwszy program komputerowy historii informatyki rosną córki Leona i ona twierdziła w komentarzach do tych swoich programów, że maszyna nigdy nie będzie z wstanie zrobić więcej niż włożył w nią jej twórca regres pytanie co to znaczy, że włożył w nią ten twórca czym nie jesteśmy w stanie przewidzieć konsekwencje wszystkiego co napisaliśmy czym to wiem oczywiście co do zasady moglibyśmy nawet przewidzieć wszystkie błędy w systemach komputerowych, więc one w tym wcześniej w żadnym wyjątkiem, ale są nie przetnie przewidziane, ale przewidywalne być może są przeciwnicy stanowiska rady można z tym Alan Turing twórca nowoczesnej teorii obliczeń twierdził, że ona popełnia zasadniczy błąd nie zauważając tego, że nie dość, że my nie jesteśmy w stanie zapamiętać i przeprowadzić wszystkich możliwych wnioskowania zatem jesteśmy w stanie wyprowadzić wszystkich wniosków nawet jeśli mamy skończoną liczbę przesłanek ta liczba wniosków zawsze nieskończone nie sposób tego, by objąć umysłem są ogromne zbiory, więc nawet prostym programie może nie przewidzieć, jaką się zachowa w okolicznościach, których nie pomyśleliśmy, ale również te programy mogą generować kolejne programy jak monopol generuje kolejne programy w zależności od warunków, których słusznie przewidzieliśmy takie, które są w otoczeniu tych programów i wówczas oczyścimy żeśmy stworzyć tym programem kompletnie nie przejedziemy mogą się wydawać, że w ten sposób to jest nie do końca przypadkowe, bo one są nawet ścisła reguła jest generowanie tych programów, ale pod koniec pokazuje program, który wygenerowanych przez kolejny generator i które tak naprawdę poniekąd dziedzicznie naszą odpowiedzialność, bo myśmy doprowadzili do jego pojawienie się, ale to co zrobi w zupełnie nam obce nie jesteśmy w stanie powiedzieć co tam jest powiedzenie, że to jest tylko to co my to żeśmy włożyli podczas gdy coś zupełnie nowe staje się coraz bardziej wątpliwe tak naprawdę nad kartą ujmowane są w upomnieć nawet spory wokół tego wypadku był niedawno w stanach Zjednoczonych czy samochody autonomiczne w pierwszą z nikim śledztwo, które tam 4 wykazało tak naprawdę algorytm wykrył człowieka, ale był tak ustawiony będzie reagować na nas na tego typu zdarzenia i w jego treści nikt nie przewidział nikt z konstruktorów nie chciał zabić kobieta wyszła to w ten sposób wagowych i trybu dostępu do stopnia samodzielny po prostu zdecydował jednak się potrąci ją potrącił ją zabił pytanie czy taka maszyna miała wolną głowę to jest w 2 40 zlotym, a propos era maszyn, które są zaprogramowane tak, żeby podejmować takie decyzje co znaczy maszyn, które już wyrosły ponad nasze oprogramowanie muszą już samodzielnie można tak określić podejmować decyzje podobno amerykańska armia co chwila rozwija androny, które mają zrzucać oczywiście odpowiednie warunki natomiast drony mają zadecydować właśnie czy bombardują wioska, która w, której się okazało, że są osoby nieuzbrojone alei przeliczają jakiś algorytm procentowej dla takich osób nią uzbrojone w stosunku do osób uzbrojonych jest także takie problemy życia i śmierci w faktycznie pojawia znaczy ten jest troszeczkę bardziej ukryte ale, ale faktycznie gdzieś istnieje w naszym świecie coś mu uwagę, że tutaj są tak naprawdę, kiedy mu chcemy rozstrzygać rzuty wolne czy nie to moment w 2 to podstawowe czynniki, które bierze pod uwagę pierwszy to 100 czy ten dron n p. sam wielki sposób podejmuje decyzje, czyli że nie potrzebuje w wkładu człowieka wesołość na autonomiczne w samochodach to algorytmy to człowiek w tym sensie programisty za to odpowiedzialny Alan zostały uruchomione ją już reaguje na to co jest w rzeczywistości na inne informacje z sensorów bez bezpośredniej interwencji kierowcy, czyli jeśli jego działanie zależy tylko od samej struktury tego programu czy komputera to my myślimy, że to być może jest coś co zrobić dałoby się do wolności to bardzo podobny sposób myślenia jak i wolności miał kant, który mówił o autonomię tym, że my sami sobie prawo możemy narzucić czy kiedy od naszej nasze własne decyzje co zależy to my się decyduję się kierują się autonomiczne samochody to niecałe zupełnie inne moje podejście, a drugi moment, kiedy mówimy o tej wolności to wtedy, kiedy widzimy, że nie ma wpływu czynników zewnętrznych, kiedy możemy n p. powiedzieć, że kierowca widzi, że w trybie zbliża się kobieta nie wstyd nie może nic zrobić, bo już ani za wolny, a tu może tylko zobaczyć motoryka jest zbyt wolne i ona ginie na jego oczach i może algorytm też zarejestrował go inaczej ustawione i może tylko sobie pomyśleć, że w tym czasie komputer był wolny, że nie podlega jego wpływowi są 2 różne trochę rozumienia i 2 u nas występują łącznie to można budować osobno w tym zakresie w przypadku kierowcy uczą się pasował do samochodu autonomicznego algorytmu to nie da się tego rozłączyć, bo właśnie współodpowiedzialność nawet z prawie pełen pewne moralne poczucie tego byliśmy samochodów spowodował coś takiego nie jest łatwą sprawą no dobrze udało nam się chyba państwa zainteresować tematem na, tyle że będą mówców słowami, że mamy drugą część audycji o godzinie 15 4 4 poznajemy też o tym czy te maszyny mogą być kreatywne i w jaki sposób w jelitach słono nas pytania zawsze zachęcam do wysłania maili człowiek w 2 wykazano małpka TOK TOK FM i wspominam, ale sam na antenę za 4 0 minut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA