REKLAMA

Wypadki drogowe to zagrożenie nie tylko w długi weekend

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2018-05-20 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Thunderbolt to weekendowy poranek stąd handlową w tym od niedzielny poranek Radia TOK FM Karolina Głowacka przy mikrofonie, kiedy kończyła się majówka taki potężny tydzień majówkowy bardzo dużo mówiło się o tym jak wiele było wypadków wypadków śmiertelnych na polskich drogach przypomnijmy tylko liczby 8 5 0 wypadków zginęły 7 2 osoby w 10 8 1 zostało rannych w tle między zawsze bardzo ciekawe, bo w tym ujmijmy to w szerokim pojęciu rany nie może być ktoś, kto ma Rozwiń » złamaną rękę może być ktoś, kto nie zostanie niepełnosprawną osobą do końca życia Krzysztof Woźniak z Radia TOK FM studia do programu skołowani dzień dobry dzień dobry coś nie tak powiedział m. in. wszystko bardzo dobrze tylko, że już od jakiegoś czasu jest podział na rannych i ciężko rannych i to jest ładnie wszystko wyjaśnione mamy taką ustawę o ratownictwie państwowym ratownictwie medycznym tam stamtąd czerpiemy to definicja co prawda te definicje ciężko rannych różnią się w różnych krajach i n p . to czym jest ciężko ranny w Szwecji niekoniecznie będzie u nas w Polsce, więc to to jednak ten podział taki jest istnieje też w mediach tego nie słyszy z Albanii wina tego, że ich oczywistym oczywiście natomiast tym nie o tym, teraz, o ile było wypadków w tym mijającym tygodniu w mijającym tygodniu pewnie tak samo jak jak w tygodniach wszystkich, czyli około 50 6 0 liczący 7 dni albo, jeżeli wrócimy do tej majówki to pamiętajmy, że patrzyliśmy na te dane jako całość majówki, która była dłuższa niż 7 dni było 10 dni, bo to od piątku do niedzieli, licząc następnego tygodnia, więc dlatego tych ofiar, bo tam 7 0 parę ani 50 60 par ale, ale ale, żeby po porównać to potomek lepiej porównywać tydzień do tygodnia, jeżeli weźmiemy JATO zrobiłem na profilu skołowany chyba przeliczył te wszystkie statystyki, jeżeli weźmiemy tylko tydzień 7 dni od 30 kwietnia do 6 maja to wtedy było 4 7 ofiar śmiertelnych kino to najprościej pokazuje, jeżeli porównamy do następnego tygodnia, czyli od 7 maja, czyli poniedziałku do 13 maja, czyli niedzieli to tych ofiar było śmiertelnych 5 8, czyli o 1 1 więcej i jakoś będzie znowu rano nie wiem afera jest taka, że co tydzień tyle osób ginie tak jak mówi ja nie mówię, że w majówkę nie wydarzyła się tragedia, bo się wydarzyła tylko podkreślam za każdym razem mówił, że ta tragedia dzieje się każdego tygodnia niezależnie czy jest majówka czy jest świętą w karcie jest reakcja Znicz jest akcja Boże Narodzenie czy jeszcze akcja wszyscy zmarli tak dalej i t d . i t d. śmierć na drogach jest co tydzień jest codziennie w mailu czytamy o tym, że przyczyną tych zdarzeń była nadmierna większości nadmierna prędkość czy błędy w wyprzedzaniu ja mam takie poczucie, że używanie słowa wypowiada krew w kontekście tego co się dzieje na polskich drogach nie zawsze jest adekwatne to znaczy jako wypadek rozumiem sytuację losową oczywiście, że nikt nie chce, żeby doszło do zderzenia 2 aut czy zderzenia z barierką czy cokolwiek w tym stylu nikt nie chce, żeby ktoś zginął natomiast mam wrażenie, że jeśli funkcjonuje się na drogach tak ryzykownie nie do końca można mówić o wypadkach to go użyła, by mu określenia boja wiem, że jest zdarzenia tragicznego częściowo zawinionego, więc nawet w kodeksie karnym mamy rozdział na umyśle i nieumyślne spowodowanie wypadku, ale wiem, czego dąży, że już, że trochę zbyt Nisko, bo wyceniamy kary dla osób, które spowodował śmiertelny wypadek nie za Nisko oceniamy win ner i ryzyko tych ryzykownych zachowań od się wypadkiem ubytek zdarzały ludzie, a nie udźwigniemy mówią, że jeśli ktoś z nich nie zgodzę z tym, ponieważ na wypadek zawsze jest ktoś komuś się przypisuje też wina i często bywa ogólna wina te też czas to się zdarza, ale nie był wypadek drogowy to jest splot pewnych zdarzeń, gdyby 1 z nich nie było to prawdopodobnie mogłoby nie dość do tego wypadku zeznanie, gdy sprawa języka ETS istnieje ona oka i możemy nad tym debatować tylko, że naprawdę się przyjrzymy badaniom nad wypadkami drogowymi to z reguły nie jest to tylko i wyłącznie prędkość, choć ona ma olbrzymie znaczenie czy powiedziałbym, że prędkość ma największe znaczenie, ponieważ jadąc szybciej skutki wypadków są większe to jest czysta fizyka i doskonale o tym, wiem, że nadajemy siłę ciału i im szybciej większą siłę nadano to tym, tym bardziej rozwalony będzie, jeżeli uda, że ktoś, ale też jest większe prawdopodobieństwo tego, że ten wypadek w ogóle zostanie z stworzony rząd będzie, ponieważ jadąc szybciej mamy my jako kierujący mniej czasu na reakcję mniej widzimy n p. to jest bardzo ważne w dostrzeganiu pieszych, którzy dochodzą do przejść dla pieszych jadąc bardzo bardzo szybko my widzimy tunel nowo widzimy tylko po co jest przed nami widzimy na boki, więc nic szybkość ma znaczenie jak najbardziej ale gdyby n p. nie było tej drugiej też stronę ja nie przypisuje winę, a do tego jest przykładowo lutowy, a to mogłoby nie być nie to, że n p. coś na drodze było kolejne to też mogłoby to nie dość tego wypadku jest splot różnych okoliczności, które w wyniku, których jest po prostu wypadek, a ja można minimalizować ryzyko najsłabszym ogniwem jest zawsze człowiek, czyli ten kierujący można minimalizować ryzyko dlatego działanie na poprawę bezpieczeństwa jest działanie systemowe i docent niejednokrotnie moi goście mówią ja sam nawet na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego składają się 3 podstawowe rzeczy jest to infrastruktura, która jest konieczna do przemieszczania się jest mądrze napisane prawo i egzekwowanie, czyli przyjmujemy jakiś Dekalog jakiś zbiór zasad, które nie są po to, żeby nas męczyć tylko dla naszego bezpieczeństwa przestrzegamy i są instytucje, które w pewien sposób nasz zmuszą do przestrzegania tego, a jeżeli nie przestrzegano to nałożą jakąś karę, czyli prawo i egzekwowanie tego prawa i ostatni element, chociaż nie nie najważniejszy, ale są na równi z bezrobociem edukacja, bo co z tego, że jeżeli wybudujemy drogę najlepszą autostrad na świecie, na której postanowimy, że można jeździć przez prawo 1 40 km / h czysto 30, jeżeli nie nauczymy ludzi jak to robić i też duży problem mamy coraz więcej autostrad, ale często ludzie nie potrafią jeździć po autostradach na kursach się to robi na kursach się to robi nie wiem czy często jak często, ale na pewno się czasami tego nie robi, ponieważ ośrodki szkolenia kierowców mogą być wszędzie to jest list otwarty, jakby zawód i naprawdę każdy może zostać instruktorem osoba po podstawówce, która ma tam mógł przez krótki okres chyba dwuletni prawo jazdy przejedzie jakiś tylko dodatkowy kurs już może założyć ośrodek szkolenia kierowców i może być instruktorem, ale problemem jest to, że jednak nie wszędzie autostrady są autostrady trzeba dojechać w przepisach mamy 3 godziny w przepisach o szkoleniu kierowców mamy, że przez 3 godziny kandydatury kursant musi jeździć po drodze, gdzie można jeździć szybciej niż 7 0 godzin, a pomiędzy 70 km miasto 40 km różnic olbrzymia to prawda, że nie rozumiem szczerze mówiąc co prawda nie rozumiem, dlaczego są wypadki na autostradach zakładając, że to jest bardzo prosty system jedziemy po prawym pasie w sytuacji, kiedy wyprzedzamy jedziemy po lewym pasie i zakładają, że wszyscy jadą ci, którzy jadą szybciej dojadą z maksymalną dopuszczalną prędkością ewentualnie odrobinę szybciej nie jest jednak także zjeżdżamy na lewy pas nagle za nami znikąd pojawia się ktoś jedzie 5 m za naszym zderzakiem dlatego powiedziałem, że wypadek to splot pewnych zdarzeń i prędkość MOL brzemię znaczenie co do skutków możliwości powstania wypadku, ale nie jest jedyną przyczyną n p. od wstęp jest na autostradach niezwykle ważne w minimalnym odstępem od pojazdu poprzedzającego nas powinny być nie metry to nie jest liczone w metrach, a w Segunda, więc czy w świetnej infrastruktury jest w stanie uchronić polskich kierowców przed polskimi kierowana jest, że bardzo złośliwe przepraszania nie ma bardzo duże znaczenie, bo infrastruktura jest dostosowana raczej nasze zachowania powinny być dostosowane do tego, gdzie ta infrastruktura jako najazd ma olbrzymie znaczenie i bezpieczne drogi powinny powstawać muszą powstawać bo, porównując na te autostrady do tych dróg zwykłych gorszej jakości to to na tych autostradach się dzieje mniej wypadków są one gorsze w skutkach właśnie przez prędkość między nimi, ale tak, ale to nie jest jedyna dlatego mówię te 3 podstawowe filary, jeżeli one działają, jeżeli wybudujemy tą świetną infrastrukturę bezpieczną infrastrukturę i dodatkowo nauczymy ludzi z nich korzystać z tych wypadków będzie na pewno nie tylko nie możemy zamykać o tym, że infrastruktura jakiś 1 element Sted załatwi sprawy nie nie załatwi jest wszędzie już przebadane byt najlepszym przykładem na to jest skandynawska wizja 0, czyli 0 wypadków się z ofiarami śmiertelnymi i 0 wypadków z osobami osi ciężko z ofiarami ciężko rannymi oni już to przebadali tam nie można działać jedno jakoś tam jednak przez 1 rzecz przez infrastrukturę tylko przez tylko edukacji czy też tylko przez prawo po to nie przyniesie neutrony z skutków no co roku komisja Europejska d s. transportu przedstawia takie dane za rok za dany rok no i n p. Szwecja od lat jest w czołówce akurat w 20 1 7 roku z tych danych, które przedstawiła komisja jest na pierwszym miejscu jeśli chodzi o małą liczbę, jeżeli chodzi o liczbę ofiar śmiertelnych na 1 000 000 mieszkańców, bo to jest jak najbardziej miar my miarodajna dana porównywalna z innymi krajami jesteśmy na czwartym miejscu od końca średnia dla Unii europejskich i śmierć na 1 000 00 0 mieszkańców to 4 9 maja u nas, jeżeli dobrze pamiętam sprawę do 7 5 osób, ale na innych najmilej mieszaniną mieszkańców Szwecji jest to 2 5 jest dużo dużo poniżej średniej unijnej jest, skąd czerpać przyszłe przykłady na drugim miejscu jest wielka Brytania, która ma 2 7 ofiar śmiertelnych na 1 000 000 wypadków one coś robią czy u nich ten system działa to nie jest wasze tylko ta infrastruktura, która jest przeciw fantastyczna, a tam też jest to prawo, które mówi, że jeżeli przekroczysz ten właśnie katalog rzeczy, na które się umówiliśmy przepisów to dostaniesz po prostu w Polsce pokutuje bardzo często takie przekonanie, że przepisy są bezsensowne, że ograniczenia prędkości w jakimś miejscu są bezsensowne i powiedzmy ktoś przekracza prędkość bo, bo sam ocenia, że rzecz, że może tutaj jechać szybciej, skąd się dobierze, gdzie istnieją takie bezsensowne ograniczenia prędkości medale mamy jakiś taki dziwna pojęcia, że ograniczenia prędkości, zwłaszcza to jest dla nas najbardziej boli tak to jest wymysł tych zarządców dróg, którzy w porozumieniu z policją czy też innymi służbami są tylko łącznie na nas się gdzieś zaczaić i wlepić mandat nie chcę dostanie on zająć się dla zaprzeczają muszą to jest ich praca lub naprawdę jest policjant jest po to, żeby egzekwować te przepisy zebry, żeby sprawdzać, że my jeździmy zgodnie z przepisem tak jak mówię przyjęliśmy pewien zbiór zasad, że to jest dla nas, że to jest dla naszego bezpieczeństwa i oczywiście się zdarza masa sytuacji, gdzie faktycznie jest to przypadek w robotach drogowych, a i tam nic nie dzieje, a to ogranicza nie jest, ale coś jednak może zdarzyć w takim miejscu nie wiemy tego przecież na tych w tych miejscach nic nie dzieje to, że nie widzimy w danym odcinku nie znaczy, że za 2 km coś nie będzie działo naprawdę to ograniczenia prędkości w większości przypadków są po coś nie, dlatego że był właśnie wyskoczył policjant z spał komina z The Times gnał poboczem wziął i wystawiło obrzydliwym mandat tylko z reguły to są dla naszego bezpieczeństwa dla kogoś innego i oczywiście jest wiele zastrzeżeń co do zarządców dróg, bo są znane przypadki, które faktycznie mogą kierować nas na to, że to było po to, żeby wystać więcej mandatów, ale jeżeli nawet coś takiego jest to widzimy zgodnie z przepisami to, że pojedziemy 10 20 km szybciej na danym odcinku drogi nie znaczy, że będziemy bardzo bardzo szybciej na miejscu są różnice w zależności od kilometr to minutowe naprawdę nam się śpieszy tak, żeby zaoszczędzić 3 4 minuty dodał, że to do kogo zadzwonić, żeby przedstawić te rzeczy, o których mówisz i wyegzekwować, żeby te 3 filary były jak najlepiej je budowane my to jest właśnie kolejna rzecz, która w, którą możemy czerpać z tych krajów, gdzie jest najbezpieczniej, czyli w Szwecji Wielkiej Brytanii praktycznie ze wszystkich krajów Unii Europejskiej za wszystkich krajów, gdzie jest to bezpieczeństwo zdecydowanie lepsze jest we wszystkich tych krajach 1 wiążące element jak mianowicie instytucja wiodąca u nas ta instytucja teoretycznie to jest krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego na czele, której stoi minister odpowiedzialny d s. transportu czy też infrastruktury jak w naszym przypadku no ale to jest to odpowiedzialność rozmyta, tym bardziej ciało takie doradcze inicjujące ono nie może sprawdzać czy może powiedzieć sprawdzam to co zrobiliście i t d . jest świetny przykład francuski tam działa ta instytucja wiodąca, jakby dwupoziomową jest Centralna przy ministrze to wszystko działa przy przy premierze i taka główna i są rady społeczne bezpieczeństwo ruchu drogowego i rady społeczne zbierają się co jakiś czas mówią co fajnie by było wprowadzić do prawa przedstawiają dał tej centralnej instytucji ona przedstawiciel Ashton przewodnicząc tej instytucji idzie do premiera i mówi trzeba zmienić to po to, i to, ale jest jeszcze 1 element my mamy na to pieniądze my pieniędzy na bezpieczeństwo w ruchu drogowym przeznaczamy bardzo mało nie powiem Chile, ponieważ to też jest rozmyta, bo dochodzi infrastruktura i właśnie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i administracji Ministerstwo Zdrowia ministerstwo edukacji, więc to wszystko jest i nikt na tym tak naprawdę nie panuje mogą oczywiście te instytucje się porozumiewać, ale to nie jest także ktoś wymyśli wielki plan właśnie ta instytucja wiodąca ona dostanie budżet i naprawdę gorąco za z zachęcam do tego, żeby to był budżet równy temu ile generują wypadki drogowe, a to wiemy, bo to jest przemoc kosztuje od 6 olbrzymich kosztuje to jest na poziomie 2 3 % rocznego PKB Polski negowane wszystkie wypadków drogowych mniej więcej do zasady koszty nieśmiertelny trudno się w licea n p. przez śmierć ile, ale ta osoba mogłaby jeszcze przepracować wylicza się koszty działania podczas wypadku drogowego właśnie całej sfery medycznej policja i zabezpieczenia i t d . tak dalej o dziwo, ciężki wypadek drogowy generuje więcej kosztów niż śmiertelny jest to przykra ale, ale takie i to znamy i to wiemy ile ciągle nas kosztuje więc, dlaczego nie przeznaczać tych pieniędzy tylko przypomnę, że bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest problem społeczny tak samo jak głód jak przemoc jak nienawiść rasowa wynikająca z różnych rzeczy i tak i t d. to jest problem społeczny, więc na nie zajmujemy się tym, choć jest już trochę, ale jest lepiej, a ich ja myślę, że na koniec chciałbym państwu zostawić z tą myślą, którą zaproponował Krzysztof to znaczy jadąc z o ileś tam szybciej przez jakiś odcinek naprawdę nie zyskujemy, a szczególnie dużo to można sobie zresztą policzyć, że to bardzo często chodzi raptem o minutę Krzysztof Woźniak Radia TOK FM autor audycji skołowani każdą sobotę po dziewiątej oraz przewodnika technologicznego pod teologicznych w ich, gdy przewodnik Jadwiga Rogoża z deklaruje, że dziękuje za kartę do zębów to weekendowy poranek stąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA