REKLAMA

Czy filozofia religii to filozofia człowieka religijnego?

Data emisji:
2018-05-20 07:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:39 min.
Udostępnij:

Gośćmi Karoliny Głowackiej są dr Dawid Misztal i dr Tomasz Sieczkowski, którzy przetłumaczyli na język polski książkę "Wprowadzenie do filozofii religii" autorstwa Chada Meistera. Rozwiń »

Prowadząca pyta swoich gości, czy filozofia religii to jest filozofia człowieka religijnego, czy też może ją uprawiać osoba niewierząca? Naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego tłumaczą też, czym jest tolerancja religijna według autora książki. Opowiadają również, jaką moralną odpowiedzialność ponoszą wierni za resztę wspólnoty czy społeczeństwa.

O wszelkich aspektach relacji filozofii i nauki z religią w Weekendowym Poranku Radia TOK FM rozmawiają Karolina Głowacka,dr Dawid Misztal i dr Tomasz Sieczkowski. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Karolina Głowacka, trwa niedzielny poranek Radia TOK FM, a teraz porozmawiamy o filozofii religii. W naszym studio książka "Wprowadzenie do filozofii religii". Autorem tej książki jest Chad Meister, który jest profesorem filozofii i teologii w Bethel College, to w Stanach Zjednoczonych. Książka została wydana przez Wydawnictwo Uniwersytetu łódzkiego, jest takim kompendium, przewodnikiem, trochę pomocą w zadawaniu różnych pytań. Książkę przetłumaczyli dwaj filozofowie: dr Dawid Misztal i dr Tomasz Sieczkowski, obaj z Instytutu filozofii Uniwersytetu Łódzkiego i obaj są w naszym studio w Łodzi, dzień dobry panowie, dzień dobry. Czy filozofia religii to jest filozofia człowieka religijnego? Rozwiń »
Niekoniecznie powiedziałbym ministrowi filozofia poświęcona pewnemu dość istotnemu elementowi pod krajobrazu kulturowego, ale intymny element krajobrazu kulturowego w inny, w którym wszyscy tkwimy może interesować zarówno na osoby religijne objawienie religijne i może dotyczyć zarówno osób religijnych jak nikt ich miejsce w tej książce zauważa, że nigdy nie 15 % populacji globalnej populacji gminy nie deklaruje jakiegoś przywiązania do określonych systemów wierzeń religijnych no co oznacza, że filozofia religii dotyczy znakomitej większości, a na globalnej populacji mniej w tym sensie dotyczy nas wszystkich nie waham się powiedzieć

Dodatkowo sądzę, że nawet ateizm jest czy powinien być przedmiotem filozofii religii, ponieważ jest stanowiskiem, które bezpośrednio odnosi się negatywnie negatywna jednak bezpośrednio odnosi się do religii, ale i w tym sensie filozofia drugi dotyczy zarówno religijności jak i braku tak sądzę tak przynajmniej uważa magister, który w, które ateizm uważa za jedno z tych stanowisk w obrębie filozofii religii podobnego mistycy np.

To mówił dr Tomasz Szatkowski pierwszy wypowiedział się dr David Misztal natomiast to mnie ciekawi, dlatego że wydają się, że sprawa religii jest sprawą tak mocne emocjonalną, że nawet dla filozofów, którzy powinni jak rozumiemy myśleć jak najbardziej logicznie argumentować i samym dla siebie wyszukiwać inne różnego rodzaju argumenty, które mogą podważyć ich sposób myślenia, że tutaj może się pojawić się z tym kłopoty, że pojawia się zaangażowanie emocjonalne i właśnie można skręcać w jakość konkretną stronę, kiedy czytam, że autor jest również profesorem teologii to od razu się zastanawiam jak on sobie radzi z taką walką o obiektywizm?

To znaczy na miejscu bardzo trudno wypowiadać się za wszystkich zasług nie będziemy tego robić nam się wydaje osobiście, że podejście magister, który jest bardzo optymistyczne jest czymś wskazanym oznaczeniem takie przemyślenia idąc do tego studia, że w obecnych warunkach kulturowych przynajmniej w Polsce są nie tylko w Polsce religia jest pojmowana bardzo tryb bali stycznie to jest jakiś taki to znaczenie właśnie rytuał, w którym uczestniczymy, w którym gdzieś ta transcendencji jak ginie w obliczu takich Niewiem bardziej narodowych czy etnicznych tożsamości, które są przez przez religię podtrzymywane i taki sposób takiego sposobu myślenia o religii mamy w Polsce bardzo dużo i co więcej większość Polaków tak się zdaje religii tak się zdaje standardowo Religi myśleć z kolei ideologicznie przeciwnicy religii ze, do których pewnie bym się też sam zaliczył mówiąc dokładnie przeciwnego tak to znaczy walczą z religią w sposób bardzo zaangażowani jednoznacznej i ale nie dostrzegają często rzeczy, które w religii są wartościowej myślę, że z tego punktu widzenia w ogóle koncentrowanie się bardziej na filozofii religii niż religii jest bardzo interesującym takim ćwiczeniem, które pomagają zrozumieć, że nawet w tym co często uważamy za bezwartościowe znajdują się bardzo intrygujące elementy, które pomagać mogą żyć wszystkim wierzącym niewierzącym, że taki jest cel majster ażeby nie antagonizować ludzi tylko, żeby przybliżyć pewne zagadnienia tak wierzący miękki sceptyczny w miarę dokładnie tak jest zresztą sam majster remis uważa, że to, że 1 z głównych zadań filozofii niż inni powinno być budowanie warunków do no na krzewienie tolerancji religijnej prawda w obliczu ne mnogości różnorodności przejawów życia religijnego i w obliczu niemożliwości wypracowania takich niebudzące żadnych kontrowersji kryteriów, na podstawie których moglibyśmy oceniać poszczególne systemy wierzeń pod kątem ich prawdziwości pod kątem ich inni siłę przekonywania prawda mięsny myślę, że kiedyś taki program konstruuje, jakby to najczęściej to potem utrzymywanie pewnego rodzaju obiektywizmu czy neutralności na wymierzenie samemu pewne poglądy religijne świeżymi przychodzi, że tak powiem stosunkowo stosunkowo łatwo to znaczy jest to pewnego rodzaju zawodowa biegłość filozofa, który od słów od kogoś takiego myślenia ich dotknąć tak jak my po prostu należy wymagać czy jeśli mogę pozwolić na krótki komentarz do tego co David powiedział przed chwilą to kto to jest chyba 1 z najbardziej stresujących myśli w tej książce to znaczy mamy takie przekonanie że, żyjąc ba powiedzmy de iure świeckich społeczeństw także kwestia tolerancji religijnej jest coś co nam gwarantuje co jest gwarantowane przez państwo jest gwarantowane przez prawo przez konstytucję tak dalej tymczasem majster zdaje się przenosić taki powinnością UE obowiązek dbania o pluralizm tolerancję religijną na samą religijnością sama religia same instytucje religijne, których zadaniem moralnym powinna być nie tylko krzewienie wiary transcendencję, czyli krzyczy kontaktu z tras tendencję, ale także promowanie tolerancji religijne to bardzo ważne myślę szerzej w Polsce bardzo kontrowersyjna, a w gruncie rzeczy jest dość banalnych prawd czy to przekonanie, że religia nie może nie musi być tak bardzo ekskluzywnie styczna i wyrzucać poza nawiasem wszystkich, którzy się daninie zapisali tak czy inny sposób należy powinna także dbać o szerszą wspólnotę także tych, którzy nie są religijni taki sposób jak dana orientację religijną głosi prawda cieszy mnie mam takie poczucie, że zachodnie filozofia bardzo opornie podchodzili do analizowania innych wyznań niższe monopolistyczne czy też względnie monoteistycznych, bo Katowice im bywa podważane jako religia monoteistyczna, ale w każdym razie nie tylko chrześcijaństwo judaizm czy islam, ale też nie od 1000 odmianę religia politeistyczna leśnej pytanie czy filozofia zachodnia religii naprawdę tak naprawdę szczerze nie tylko żywot haczyk bierze pod uwagę to właśnie tam nic nie mogę nic nie monopolistyczne są one prywatyzowane są one interpretowane w tej książce, której teraz rozmawiamy, a poza tym zainteresowanie tymi zagadnieniami jest obecny w tradycji filozoficznej zachodni już od jakiegoś czasu takie pierwsze głębsze opracowania to jest wiek dziewiętnasty, więc to myślę, że pewnego rodzaju upraszczają sobie z filozofii nie w zachodniej filozofii nimi w szczególności nerek który, w ramach którego wydawałoby się że, że w nazwie znikąd jeśli go wyłącznie na na wielkich 3 Anodina haniebnie nad pozuje innych tradycji w gminie w szczególności tendencji nie wschodnich, bo chce Blues są mocno badane także się w sumie istnienia, ponieważ nie sposób nie sposób polemizować z tezą, którą sam wskazuje na wczesną i słuszny interes idzie do tradycji Janiny nie znajdują coraz większe zainteresowanie formy w naszym nowym kontraktem są w nim po przecenach coraz bardziej istotne znaczenie ważne elementy mniej osób powiedział, że trzeba przyznać, że w tej tezie zawartej gier LZPN w pytaniu jest coś narzeczy to znaczy wszyscy zachodni filozofowie są wychowywani na zachodniej tradycji Teologicznej i ewidentnie widać ich twórczości także do magister sam się do tego w tej książce również przyznaje w darze widać dużo większe obeznani z tradycją, zwłaszcza chrześcijańską drogę z oczywistych powodów wszyscy filozofowie, których czytamy w szkołach to są filozofowie, którzy odnosili się w taki przyjemny sposób do ideału chrześcijańskiego pojęcia bóstwa baba i to dawno ktoś musi przekładać też na zainteresowanie wiadomo, że te będziemy pisać o rzeczach, których czujemy się mocni lepiej niż o rzeczach, o których wiemy niewystarczająco dużo i w jaki sposób współczesna filozofia religii zmaga się z istnieniem zła na świecie małżeństwo hymn w Chinach jest tu w chmurze to znaczy filozofia współczesna filozofia religia zmaga się z istnieniem zła na świecie dokładnie tak samo jak każda filozofia religii od samego jej początku to znaczy nie, dlatego że współczesna filozofia religii musi się zmierzyć z czymś takim jak Holokaust i totalitaryzm to prawdę a, ale też pamiętajmy też pamiętajmy o tym, że każda filozofia religii wcześniej musiała się mierzyć różnymi ludobójstwa mity często dużo bardziej kontrowersyjnym kontekście tego, o czym mówimy jak z list mera ani popełnianymi w imię religii, ale tejże religii, która musiała konstruuje konstruować jakieś obecnej wyjaśnia sensowność istnienia zła równocześnie, przyczyniając się go zabijaniem milionów ludzi w imię Boga tak, żeby ten problem istnienia zła jest oczywiście stary jak świat od kiedy nie wiemy zapewne od kiedy Ewa namówiła Adama do po spożyciu zakazanego owocu jak przynajmniej twierdzi tradycja chrześcijańska próby są różne tam wszyscy pamiętamy próbę Świętego Augustyna, który odmówił mu statusu ontologicznego i w ten sposób niejako przeniósł przeniósł problem zła na bieg kometa płaszczyznę filozoficzną ronda natomiast współczesna filozofia religii próbuje uprawiać na plan Kinga jest doskonałym przykładem tego jak można próbować współczesnej filozofii religii poradzić sobie z problemem zła jest bardzo kontrowersyjna metoda bardzo bliska temu co mówił Live nic przeł siedemnastego osiemnastego wieku kilka próba, która próbuje nam przepraszam za niezręczne sformułowanie wytłumaczyć wyjaśnić istnienie zła jako pewną konieczność, z którą musimy się pogodzić, ponieważ świat bez tego zła byłby jeszcze gorszym pan Kinga ksiądz właśnie w kontekście nie wiem Holokaustu n p . mówi że na być może jest to potrzebne Bogu potrzebne ludzkości po to, żebyśmy zrozumieli otchłani zła i żebyśmy skierowali się ku dobru n p. za 3 tygodnie oczywiście nie przekonują te rozważania, niemniej jednak nowe takie rozważania są prowadzone było wrażenie, że w pewnym sensie religijnym filozof religii jako taka z perspektywy niż powiedzmy daje tej stołecznej jest w pewnym sensie wodoodporna to znaczy zawsze ktoś może powiedzieć, że upraszcza ma, ale niezbadane są wyroki boskie najnowszy można powiedzieć coś takiego, że noty nie wiadomo nie zrozumiemy, że w związku z tym, że to okrutna zapytana, jaki sens uprawiania takiej filozofii, w której nie zawsze można powiedzieć, że coś takiego mi ja nie wiem czy to jest rzeczywiście rozstrzygnięcia tak niestety filozoficzny, aczkolwiek rzeczywiście jest dość popularne jest takim wytrychem, który neutralizuje Przemek wątpliwości po prostu demontuje dany problem w natomiast wydaje mi się z DM to jest problem, który tak naprawdę pozostaje w domu nie będzie wynik niż filozofia nigdy nie da na filozofię nie na filozofię niby nieistotny poszczególne systemy wierzeń sobie z tym problemem radzą jak na ich gruncie próbuje się te problemy, gdy nie będzie religioznawca docentem roszad nie będzie religioznawstwo wtedy w nie nie, dlatego że w przypadku filozoficznej refleksji nie chodzi o posty kapelę wanie Wda przejawów życia religijnego i tego jak na poszczególne systemy radzą sobie z określonymi problemami ne tylko tego jak ona w inne, jakie ukryte mechanizmy w tych systemach się pojawiają jakieś ukryte przesłanki tkwią w poszczególnych strategii alimentacyjnych w NATO jest, że to jest to co interesowało FIS zmienili w tym kontekście niesieni inne zastanawiam się nad tym w jaki sposób określony system wierzeń pewnie sobie nic z problemami z jakimi konfrontuje nas nasze życie to filozofię nie będzie interesowało to co ten system wierzeń próbuje tak naprawdę osiągnąć tak możemy się pokusić się też dużym uproszczeniem i świadomością pewnego na pewnej metafory, jaką jako tych przemian tego, że sformułowanie powiedzieć, że filozofia nigdy nie może być interpretowana jako swego rodzaju psychoanaliza Fulbrighta systemów wierzeń religijnych mają demaskować w jakim stopniu, jeżeli ich minima demaskować te przesłanki, których niekoniecznie zwolennicy tych systemów wierzeń są są świadomi albo też niekoniecznie są skłoni to do przyjmowania tych przesłanek się przyznawać im dr Tomasz Witkowski nie mam nic dodać w akcję zapytaj czy współczesna filozofia religie i same czad majster zwraca uwagę również na daleko posuniętą naukę ewolucji szczególnie ewolucji człowieka i je pochodzenia moralności całkiem prawdopodobne, że pochodzący właśnie z ewolucji i pewnego rodzaju różne trudności związane z tak powiem gatunkami przejściowymi człowieka czy coś, czego się rozważa taką rozważa się to jest oczywiście dla filozofii religii problem fundamentalny to znaczy przynajmniej od połowy dziewiętnastego wieku od powstania fundamentalnego dzieła Darwina mamy 2 konkurujące wyjaśnienia powstania życia i rozwoju życia na ziemi na wyjaśnienie religijna teologiczne, które do tej pory było dominujące i wyjaśnia Tarnowski, który od tych 1 50 lat tylko zyskujemy siłę i Kornaś i kolejne eksperymenty kolejne badania i kolejne nowe wersje tej teorii tylko potwierdzają jak na razie tak że, że jest to wyjaśnienie o wiele lepsze niż wyjaśnienie religijne alei, ponieważ te wyjaśnienia są na dobrą sprawę nie uzgadniali ze sobą oczyszcza świadomość wielu prób takiego uzgodnieniach z silnikiem o inteligentnym projekcie i tak tego typu podobnych religijnych Amazona, niemniej jednak on też kurs nawet dość jednoznacznie dość jednoznacznie zweryfikowane i nie możemy traktować jako poważnych propozycji ekologicznego, który teoretycznie, o których warto byłoby rozmawiać w związku, z czym kontrast między sposobem wyjaśnienia życia przez teorię ewolucji sposobem wyjaśnienia życia przez religie, zwłaszcza monoteistycznych takim kontrastem z tym każda filozofia musi się zmierzyć takie czy inny sposób majstra kradnie poświęca temu wystarczająco dużo jak sądzę miejsca dużo więcej miejsca poświęca temu my ruch z wydanej też przez to samo wydawnictwo książce ateizm, która ukazała się, która ukazała się rok temu problem dla filozofii religii jest oczywiście bardzo zasadniczy tak, by w klubie to już bardzo krótko bo kto to jest temat, na które można, w którym moglibyśmy rozmawiać kilka godzin broniła się taki, że jeśli przyjmiemy taką naturalistyczne redukcja mistyczną wizję świata, w której dajemy nauce możliwości określania co jest prawdziwe, a co jest fałszywej wyznaczania granic tego co może być dopuszczalne jako wiedza, a co jak, więc być traktowany nie może to oczywiście wtedy znika jakakolwiek sensowność mówienia o religii teologia staje się pustą zabawą prowadzoną dziś smętnych salach uniwersyteckich przez planowanych intelektualistów tak naprawdę religia i teologii filozofii religii mają wtedy nic więcej dopowiedzenia mam teraz sytuacja jest taka, że teologia ma jednak coś dopowiedzenia religię mają też coś dopowiedzenia, ale i majster próbuje nas przestrzec jak sądzę przed takim zbyt radykalnym naturalizmem, ponieważ jednak ludzka ciekawość jest tym co zawsze motywowało nas do Poznania i przyjmowanie pewnych odpowiedzi zadane nawet się one wydają się nam się najbardziej możliwe prawdopodobne zabija w jakim stopniu ciekawość i spowalnia ten nasz marsz ku zdobyciu ostatecznej wiedzy o świecie, a to przecież zawsze było marzeniem każdego filozofa i dla kogo jest książka tak na koniec zapytam ta książka jest na pewno dla studentów na poziomie licencjackim jak sądzę dla studentów filozofii, ale także dla studentów wszystkich nauk humanistycznych i wydaje się, że nie tylko humanistyczny, bo jest napisana przystępnie jestem cała masa czegoś co nazywa pomocami naukowymi czy dodatkowych pytań za pomocą, których można można rozwinąć pewne kwestie jest cała masa dodatkowych lektur podane jest przede wszystkim bardzo i jest wszystkim bardzo dobra szkoła argumentacji filozoficznej autor się uważa filozof analitycznego i proponuje taką analityczną metodę rekonstrukcji tych poglądów które, która omawia stropu nad morzem przedstawią dowód na jakąś tezę później zaprzeczenie tego dowody jego krytyka później z kolei odpowiedź na ową krytykę i t d . tak dalej jest co pomaga zrozumieć ten logiczny mechanizm konstruowania filozofii jako taki nie tylko filozofii religii i stąd bym powiedziała, że jest to książka oczywiście dla studentów, ale nie tylko dla tych, którzy są zainteresowani logiką argumentacyjną 3 różnego rodzaju wprowadzeniem filozofia religie jak filozofia religia ten sam tytuł ogłoszę myślę, że również będzie bardzo ciekawa Todd Meister AM profesor czad my też napisał tę książkę przetłumaczyli ją mieć filozofowie dr. Dawid Misztal i Tomasz Świeczkowski z uniwersytetu łódzkiego książka wydana nakładem wydawnictwa Uniwersytetu łódzkiego proszę do nas pisać na adres dla was małpa to krótka FM dla was małpy to krótka FM mamy egzemplarze, a panom bardzo serdecznie dziękuję za tłumaczenie rozmowa dziękujemy wam tak ciągle bowiem to weekendowy poranek stąd
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA