REKLAMA

Dobra zmiana chce mieć filmy pozytywne. Takie, które chwalą, a nie ganią - Tadeusz Nyczek w rozmowie z Piotrem Najsztubem.

Prawda Nas Zaboli
Data emisji:
2018-05-21 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tutaj, a my córce, iż pan wraz ze mną z 2 Tadeusz Nyczek krytyk literacki teatralny kierownik literacki teatru Ateneum w Warszawie centra dzień dobry Tadeusz wyrwałem się z frontu kultura, żeby dowiedzieć się od ciebie 3 kultura sztuka teatr i to co się pisze daję radę w tych czasach w Polsce czy trafnie analizuje przewiduje martwi się tym albo wręcz przeciwnie co się wokół nas w pierś brzuch to zależy zależy, bo boty na rynek kultury się niesłychanie rozbujał Rozwiń » rozdmuchały rozdrobnienia tego jest po prostu potwornie dużo i to jest ich do ogarnięcia wieś jednak jak ja pamiętam czy my pamiętamy tzw. nasze dawne czasy to topole kultury było dosyć tak w chwili ubogo zagospodarowane, ale udało się go ogarnąć wolność jak się pisało literaturze to mniej więcej było wiadomo, jakie książki warto czytać i były pisma, w których o nich się pisało, czyli czy radio czy telewizja, której się o tym, rozmawiał z innej to samo dotyczyło filmu czy teatru toto to były takie pola, gdzie mnóstwo ludzi się dogadywali na te same tematy, bo czytali te same książki chodzili na te same spektakle i Intela teraz coś jest właśnie rozpoczęły zło, bo z tych nie wiem czy kilkunastu kilkudziesięciu wydawnictwem przykład w dawnych czasach teraz jakiś tysiące mija się dowiaduję o ważnych książkach czasem rok później w ogóle nawet nie wie, że istniały dzisiaj dostajemy na okres od kolegi jedno jego własny tom wierszy, o którym po kryjomu oldbojów Zielonek on w słup wyszedł 1 , 5 roku temu jest kinem jest łatwiej, bo do kina jest reklamowany jest wszędzie można wejść do internetu spektakle teatralne jakoś nie więcej też, ale opinia o tym jest kompletnie Ross Ross po zła jest właściwie dzisiaj krytyka tak na dobro sprawy w takim dawnym porządnym stylu w ogóle nie istnieje czy to może oznaczać dla twórców nastał ciężki czas, bo jeśli niema tego feedbacku ze strony krytyki i siatek feedbacku któremu, którym się przygląda się traktuje się z pewną taką jednak uczciwość się i przyjmujesz krytykę to trochę tak błądzą w mętnych wodach wierszy do bardzo się rozeszły, jakby to powiedzieć media mówiąc najogólniej o tym, media są też dość wyraźnie podzielony pokoleniowo to znaczy ludzie do pewnego wieku to ślady elektroniką się prawie nie posługują, a dzisiaj to jest właściwie bez ręki prawda ani nie da się żyć bez komentarza ci bez reklamy czy dezinformacji w internecie czy się w Indiach społecznościowych, ale jednak myślę, że tak dobra 1 3 może i połowę tego narodu, bo już go nie używa z powodu ich innej kultury i innymi cywilizacyjnymi działalności może innych umiejętności po prostu te techniczne elektronicznych natomiast druga połowa ta, która z kolei urodziła się w dobie internetu trawienie sięga po papier i David krytycy starszego pokolenia przyzwyczajeni do papieru gubią się w elektronice i odwrotnie w związku z szyn to pole dyskusji jest tak nieuchwytny, że właściwie wielu krytyków wielu moich znajomych po prostu porzucił zawód zamienili się najczęściej reklamodawców po prostu cuda się dzisiaj krytyka to reklama czegoś tam jakiegoś produktu lub z 5 3 6 stronicowy ich recenzji czy plastycznych czy teatralnych filmowych dzisiaj to są notki udana dla biogazowni jest filmem roku w wiodących filmów roku każda książka jest arcydziełem wydana skrzydełka książek wiadomo to jest najlepsza książka napisana w ostatnim stuleciu my ludzie się w tym gubią obok siebie jak można uwierzyć w to, że wszystko jest najlepszy na nie da się bawiąc reklama wymaga tego, żeby wszystko było najlepsze każdy produkt gdynian, więc to tu tłumów tu kryteria są już są w Zurychu bilety w rozsypce Grażyny podziela aż zdaniem Pawlikowskiego, który boi na otrzymanie nagrody w Cannes za reżyserię w parze m. in . że kino Polska jest w rozpędza się i w stałem się tego nie spieprzyć to jest taki szczególny moment kina polskiego piął się jakoś przebudziła on miał namyśli nie tylko swoje filmy, ale też kilka innych czy uważasz, że to jest taki moment w Polskim kinie w Pol dok trojga jest po latach znów w latach dziewięćdziesiątych 200 0 nawet zaczął się pojawiać firmy, które ma zaś chodzi o albo, które dają szans na atak paniki maślany wpisują się też takie kino europejskie przyjmują podobnych rzeczach masek w razie ich już co ja mam wrażenie trochę inne to znaczy mam wrażenie, że zmieniło się taki generalny pole ataku rekina czy filmu, że film się zaczął coraz bardziej upodabnia po prostu do innego filmu i Zachodniego i od Zachodniego modelu firmowego czy amerykańskiego czy Europejskiego myślę, że Polska jest o tyle w dziwnym dziwnej sytuacji, że będąc w Europie właściwie ogląda filmy amerykańskie głównie są jak cała Europa do ronda to robi swoje filmy, ale ogląda amerykańskie, a my jesteśmy w tej chwili znaleźli przy drodze do tego, żeby być 1 z krajów zachodnich produkujących z firmy stylu zachodnim to ja widzę różnicy w sensie ja pamiętam tak jest z grubsza strukturę filmu peerelowskiego co gatunkowo były 3 był dramat obyczajowy reż komedia i filmy dla dzieci i właściwie nie było nic więcej lat szczyty to kto to był rodzaj i filmowanie gatunki tworzą na poważnych firm mogła śmieszne i to co było podstawowym kryterium bazuje na dziś się pojawił bardzo wyraźnie to jest dla mnie jakaś różnica i to nie kościoła tylko w strukturę, choć pojawiło się kino gatunkowe taki dramat kryminalny komedia romantyczna, ale w końcu filmy sensacyjne geograficznym n p. przy próbie nie istniał kiedyś w kino biograficzne prawdę bardzo mu na Zachodzie, zwłaszcza w Ameryce bardzo lubię mieszkać film biograficzny Amerykanie fantastycznie robią to te filmy o wybitnych osobowościach w najbardziej wciągające poznać dziś pojedynczego człowieka, który coś w życiu poważnego zrobi i dusz taki taki film u nas coraz częściej się pojawiają gdzieś ostatnich paru latach 2 lidze 1 film o Wisłockiej i o Curie-Skłodowskiej PL Index Strong coś takiego, ale to wszystko to jest szukanie swojego miejsca, w który wraca na wzorcach tamtych czasach to znaczy talk ta ekspansja kina to jest po prostu w tej chwili coraz większy talent polskich twórców do już wczoraj Polski wieliczanie Polski tak dokładnie podać do tworzenia filmów podobnych do tego co odnosi sukces na świecie i one mogą źle się mogło być gorszy przeważnie są gorsze, bo zło technicznie słabszy głosów zbyt tanie na to czy tak jak masz filmach amerykańskich czy sieć dobrych europejskich firmach masz plan filmowy od pierwszego do do siedemnastego zagospodarowany to u nas jak w teatrze telewizji pierwsze 3 tylko działają, a następnie to już jest makieta tarczy to jest udawanie czy czegoś tam i oczyszczenie mnie nie stać nas już w opinii nie ma pieniędzy kino na to, żeby zrobić taki prawdziwy hollywoodzkie filmy n p. lato to marzenie polskich władz praw do roku hollywoodzkich filmach nie dotyczy też aktualnych władz na aktualnym numerze jedno SA i myślę, że wszystkie dotychczasowe władze rozmyśla o dobrym kinie niezależnym takim chcę ci co kto umie trzymać, że nie mamy nic do zaoferowania światu polskiego w chwilach o wieś są mniejsze te ten trend ten ta droga Pawlikowskiego o tyle podoba i to nie jest nic mądrego to ty to osoby w Kotorze on szukałem szuka tego co dziś o Potterze zachodnie myślenie nie szuka tego co odnosi prawdziwy sukces na świecie będą z boku czy będąc na prowincji Polska jest kompletną prowincję studzi światowe kino światową kulturę, ale od lat w Cannes 3 3 3 3 3 i w Los Angeles odniósł sukces jej nie mniej amerykański niekomercyjny odnoszą filmy bardzo lokalne znaczy takich ekip Perskiej irański dramat tureckie pokazują swoje problemy i gdy ich pomysł, żeby daszka pokazywać jakieś głębokie polskie dziury mentalne to co jest ciekawe, a kończy powtarzać to wszystko co na świecie się dokładnie wie o tym co się dzieje w Ameryce prawda każdy film sensacyjną kosmiczny America jest dziś wokaliza groza w nocy ogrania ani gdzie indziej na nowo wylądowali w Miechowie prawda, że radni kosmici nie wylądują w Miechowie 3 3 czy w Pszczynie Górny i 5 z, a z kolei taka przyda się staje dla Amerykanów ciekawa nowość w Los Angeles dziś mają w oglądanym na roślinach prawda Paryż Rzym i czy to wszystko mundial załatwił nas izolacja dalej załatwiać zawiśnie w 1 rozmowę teraz informacja po nich wrócił Azja nadal Tadeusz Nyczek krytyk literacki teatralny kierownik literacki teatru Ateneum w Warszawie Tadeusz przed przerwą przed informacjami mówiliśmy o tym, że w twoim zdaniem kino polskie nauczyło się może nie tyle imitować są wypełnia się ramy kina gatunkowego znanego nam się głównie z Ameryki w Dźwirzynie nie dostrzegać takich kryzysów i tylko tu stąd indywidualnych i czegoś co moglibyśmy światu w i pokazać nawet opowiedzieć im, żeby Polski wszyscy zobaczyli, bo trochę do tego się ta nasza rozmowa przed informacjami sprowadza, a z drugiej strony się wydaje, że też jest wilgoć kinematografie z wyżej dobra zmiana się wyłoży nawet nie przez opanowanie PiS, bo to już powoli stało w, a też w głowach twórców dobra zmiana wywoła w i niepowetowana szkoda, bo pewne pomysły nie powstaną, bo nie pomyślą, że mogły być zrealizowane nawet po obu pomyślano też przy tej władzy to jest nierealne nowej i związkowcy nie wymyślą tych ewentualnych dobrych pomysłów nie ma w sobie wrodzone wiesz co DUB FX głębsza sprawa błaha sprawa, bo to czas w tym dobrym tropem jest ambicja ambicja i ministra kultury, żeby robić kino hollywoodzkie nie przypadkiem to wcale nie chodzi o Neo jakieś wielkie sukcesy finansowe pół publicznej tak dalej też lamentowali dość to znaczy udanie się po wzór do jej do kina hollywoodzkiego to oznacza kino pozytywne to znaczy dobra zmiana chce mieć firmy pozytywne to znaczy takie, które dają dobre zakończenia i które chwalą ani gal i ganią trudno, nawet jeżeli akcja sama jest po kręcona to co się musi skończyć dobrze, ponieważ bohater powinien wygrać i sprawa bohatera wojnę wygrać Polski finał, który zawsze było bardzo mocno wpisany w tradycję Europejską, która nie zakłada dobry w końcu bohaterowie scen pokazują, że często źle kończą i kino europejskie zasoby powołuje dlatego nie ma takiego sukcesu Warner czy, ale w ciągu tych ludzi do dobrych zakończy dzień są wszędzie nie tylko w stanach no bo w sukces filmu amerykańskiego w Europie dywidend dla podaż Europa raczej ciągnie za sobą tradycję tego kina ze ma marnym zakończeniami dramatycznego naprawdę, ponieważ taką ma tradycję i w ogóle Europa jest dosyć pesymistyczna Ameryka zakładała optymizm społeczny po prostu Kongres Narodowy ale gdy tylko dobra zmiana zakłada wyciskali nosku parku kultury to znaczy wersja stalinowska też była pozytywna stąd bohaterowie kultury stalinowskiej kultury amerykańskiej bardzo podobni rzeźby prawda takie mam po moc hali bohaterowie na duże szczęki nam w jakiś czas nam się zdarza obejrzeć film hollywoodzki z tamtego okresu i film jakiś MOS filmu młodzi, a więc dokładnie to samo w, a bohaterowie są inaczej winny Monnari zmalała o jazdę, ale też to samo wyrażamy wielki związek radziecki May wielka Ameryka i wiele filmów hollywoodzkich ty taki prawdziwie amerykańskich takich w stylu Kill Kinda Eastwooda programu bon Mot Amerykanin, bo to jest wzór, który Rosjanie wieś kupili natychmiast czy też równolegle z wizytą uprawiali to przecież nie mniej ni mniej nieznane tam my myśleliśmy, że rzecz, że pewne, gdy pewna konstrukcja intelektualna kultury amerykańskiej i rosyjskiej jest dosyć podobne przy tym, gdy żal, że Rosjanie są starszymi braćmi standard i nadawali ton Dostojewski, a gdzież ta kultura masowa, czego ty ty to kino leninowskiej musi wygrać z typowym kino stalinowskie doktorów to obowiązuje w każdej kulkę w kulturze powiedzmy imperialnej czy przy kulturze i totalitarnej toto to jest złe słowo, ale w każdej takiej, która stawia na chwałę własną, a niedawno gremialnie się w prawdziwie głębokie sprawy ludzkie kino europejskie rzeczywiście chodziło bardzo głęboko w psychologii człowieka i to nigdy nie, że domy są laureaci w nowoczesnych Kieślowskiego przypadek oraz Możdżonek, który ulega przypadkowi na nie jest może dojść nie jest wiarygodnym bohaterem prawda, że jest naszym idolem tych, które niesie za sobą w życiu zrobić to nie jest dobry wzór tymczasem takie imperialna kultura zawsze chce sobie stawiać wzory dla Gaucka stałby wzór społeczeństwu i ten, że trzeba wypełnić bądź do dobra zmiana polega na wypełnianiu kratek gry rysujemy w KC pozytywnego bohatera i bądź taki krok we to nawet przenosi nie tylko na pozytywny bohater wynoszący masowy sukces filmów Patryka Vegi bierze się też moim zdaniem stąd, że tam wszystkie postaci u niego są schematyczne i wypełniają takich schematy wyobrażenia w głowach wielu Polaków, że jak doktor to skorumpowany i zamiast jak z z tak z pielęgniarkami w jak prokurator to też skorumpowania policjanta musi pić i przy tym czasem się zdarza być dobrym, ale zazwyczaj nie jest dobrym nie jest jest nie tylko wzorce pozytywne bohater walk schematy chyba jasne oczywiście schematy jeśli ludzie w parkach w 2 300 zlotym zawsze się opiera na sile, bo stereotyp jest prosty siła jest prosta i tam, gdzie wchodzą w grę proste rozwiązania co jest albo siła fizyczna albo wprost proste myślenie i to się to się wszystko zgadza, gdzie gdziekolwiek się stanie, w którym którykolwiek zresztą kulturze doby schematy są prawie identyczne pełne, więc mnie nawet nie dziwi to to, że idzie, jeżeli już w ogóle mamy mówić, że jest taki powód, żeby Orlik owa ambicja dzisiejszej władzy domu chciałaby takiego pozytywnego mocnego prostego hollywoodzkiego kina, ale widzę, że też to się w końcu opiera na badaniach publiką publiczności wśród ludzi lubią techniki upraw GMO mocne kino z dobrym zakończeniem Jadzi, gdyby w mordę z Rzymu bohaterowi wygra cały styl nowa wizja świata brodacz czarno-biała, gdy dlatego takie jak myślę o o tym co tak trochę pesymistycznie tym czasie pierwszej części powiedział, że nie widzę w Polskim kinie nic nic takiego własnego czy dobrego Otóż widzę innej dla mnie takim bohaterem naprawdę kina polskiego Wojtek Smarzowski jego kino, bo to jest kino europejskie dla ruchu filmy się źle kończą na krótko mówiąc nie są proste przecież wejście w awanturę z Ukraińcami z Wołyniem Noto to była przecież nowe wyzwanie rzucone we wszystkich nie tylko władzy, która chciała być może tego, że to Polacy byli biali, a Ukraińcy Czarni inny, ale przecież z z pewnymi nastrojami społecznymi gdzie, gdzie Polacy tylko w woleliby dziś, gdy tymi gości byli ofiarami, a po drugiej stronie mordercy prawda czasem Polacy mordujący to nie jest fajne obrazki Wojtek w tata odwaga Wojtka mi imponuje, bo on rzeczywiście idzie w poprzek pewnych polskich sterownik z filmowych zdołamy przygotować ja może zacząć film o pedofilii w kościele Otóż to nowy zwierz to mi imponuje znaczy to jest to jest moim zdaniem w tej chwili najbardziej obiecujący i odważny facet kina takiego jak ja tutaj widzę i to jego filmy, które może formalnie nie są niczym odkrywczym, bo to jest przecież takie porządne psychologiczne kino kryminalne sensacyjne, ale bardzo takie po pogłębionej świetnym aktorstwem i fajne zdjęcia, ale to jest coś co są dziś powtarza ten teren na na inną drogę skalę Bobo oczywiście tego już nigdy nic mnie nie powtórzy i kina moralnego niepokoju z 70 tych lat prawdą jest właśnie na myśli Kieślowski Agnieszka Holland to co z tamtych lat kioski lub kina moralnego niepokoju tych obaw, bo 1 taka jest 1 z nurtów, które świat daliśmy dojść daliśmy światu i to było rzeczywiście nasz taki fajny prawdziwy oryginalny wkład w jej sukces jeśli Wajdy Kieślowskiego pewnej chwili przerwać da się dołączył do do tego kina prawda bardzo mocno, ale się wydaje, że w Skawie czasy są takie pełne niepewności i takich takiego powszechnego nastawienia, że ten świat, który znamy zniknie za chwilę, więc czasy są niespokojne i wymagające trudnych pytań trudnych do po odpowiedzi, że może coś na wzór kina ani moralnego niepokoju mogłoby właśnie dzisiaj zaistnieć tylko, że widzi tylko jest różnica taka, że kino moralnego niepokoju w 7 6 8 0 latach działało w już spółek a jakby to powiedzieć w atmosferze społecznego zapotrzebowania, bo nie było czegoś takiego patrona nie miał wtedy konkurencji bo, bo nie było ani politycznego kina ani społecznego swojego prawdziwego zdarzenia tuż nad nim przecież w wysłali literatura nowej fali i Krynicki Zagajewski poeta i t d. by to znaczy mów prawdę do tego służysz w innych jak pisał Zagajewski i ponieważ nigdzie tej prawdy nie było ani Radia ani w telewizji ani w gazetach łóżko zakłamany w związku z Chin nagle kultura sztuka literatura Findera stały się narzędziami do mówienia prawdy dzisiaj tych narzędzi do takiego celu nie trzeba, bo jednak w 1, gdy uda się otworzyć 1 2 gazetę telewizję i t d. każdy swoją prawdę jako znajdzie w sumie dość ukryli w jakość istniejącą prawdy różne prawdy, ale są wniosku, że już ani kina ani literatura nie potrzebuje, by być nim nie wiem w fotografią uczyć czegoś, czego nie ma to jest w pielgrzymce, a teraz szukasz opowieści o prawdziwych problemach dotyczy tego, czego pani ani dziennikarze nie napisze prawda ani ani w wierszu 1 się nie da zawrzeć w 3 0 klinika w ich do tego jest jest w bardzo fajnym narzędziem uda się tam się rzeczywiście dać coś opowiedzieć inni i Wojtek to robi to się podoba, bo to ma szansę i 1 100 dziękujemy za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRAWDA NAS ZABOLI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA