REKLAMA

"Karampuk. Baśń o króliku z cylindra". Grzegorz Turnau o nowym spektaklu w Teatrze Lalka

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-05-21 19:20
Audycja:
Czas trwania:
12:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska już całkiem niebawem, bo 2 czerwca w teatrze lalka w Warszawie premiera spektaklu kram Bóg baśni o Króliku z cylindra będzie to autorskie przedstawienie kierownika muzycznego teatru lalka Grzegorza Turnaua wg książki Ludwika Jerzego Kerna i Grzegorz Turnau jest dzisiaj moim gościem w tej serdecznie dobry wieczór państwu taka mieszanka weteran płk Kern i Turnau i myślę, że jesteście skazane na sukces w Rozwiń » bardzo bym się wystrzegał tego słowa autorskie przedstawienie no bo jak już sama powiedziałaś to wg książki Ludwika Jerzego Kerna to słowo autorskie kojarzy się zbyt mocno osy Gustawem wyłączną własnością intelektualną ani wzrostu dużo siebie jest organ ram płyta, kto może takie raczej jest to przedstawienie uzurpator ski szef powiedział uzurpuje sobie tutaj po rzeczywiście trochę więcej niż zazwyczaj w teatrze ma nie tylko muzyka, ale też adaptację i teksty piosenek i co brzmi może już nadmiernie reżyserię i dlaczego nadmierną, bo nie mam tak pełną parą Pieróg NATO na zawsze musi być ten pierwszy zawsze musi być poza tym minimalne kompetencje moje w tej materii biorą się stąd, że pracuje od bardzo wielu lat, by w teatrach zrobiłem sporo różnych kompozycji bardzo dużo piosenek w wielu wypadkach może nawet w przeważającej mierze były to spektakle właśnie z muzyką z piosenkami z muzyką zawsze, ale z piosenkami i takie, które były dedykowane młodzieży w młodej widowni dzieciom poczynając od mojego pierwszego w ogóle spektaklu teatralnego to w teatrze animacji w Poznaniu mała świnka to był 01 01 . raz teatralny aż po ostatnie realizacje w teatrze lalka tak jak krzesiwo 3 Krawiec niteczki to by to tu między tym są przeróżne sztuki bardzo wiele z nich zrobiłem psy w reżyserii Jarosława Kiliana w porozmawiamy w takim razie samym Crump łuku czy ten sympatyczny króliczek, o którym teraz chcesz opowiedzieć najmłodszym widzom był dla ciebie gość ważną jakąś szczególną postacią w dzieciństwie pamiętam przede wszystkim atmosferę tej opowieści, kiedy przypomniałem sobie Crump pułku jako o ewentualnym materiale na adaptację inscenizacje w lalce my szczerze powiem muszę sobie przypomnieć szczegóły wiedziałem, że lubiłem tego, bo hakera wiedziałem, że to co tam siedziało mnie pociągało straszy od dzieciństwa byłem automobili stoi strasznie lubię samochody tam samochód z 1 z wręcz bohaterów, ale muszę sobie odświeżyć fabułę w wydaniu to jest ta dobra kolejności myślimy o tej książce ona ma niesamowitą atmosferę taki krok surrealizm typowy zresztą dla pana Kerna znany i Ferdynanda wspaniałego x proszę słonia i z jego wierszy dla dzieci nie tylko przez sędziego przekrojowych wierszy ten lekki takiej Unii unoszący się nad ziemią takim krakowski przekrojowy nad realizm jest tutaj kluczowy, czyli ta atmosfera, która zapadła mi w pamięć jako chłopcu, a człowiek dorosły czytający karambol KE widzi przede wszystkim taką to drugie denko od 3 8, że ten cylinder Story, w którym rodzi się Crump, który to cylinder ma podwójne denko leków wszystkie cylindry iluzjonistów to jest jeszcze trochę taka metafora tej książki to jest książka z podwójnym denkiem, a to podwójne denko polega na tym, że nawierzchnia mamy czasem absurdalne czasem śmieszne czasem groźne przygody królika, a pod spodem jest jest opowieść o powiedzmy akceptacji kogoś dziwnego innego akceptacji o przyjęciu do wiadomości istnienia rzeczy i osób, które nie są typowe wtedy, kiedy tworzysz teatr dla dzieci w dodatku specyficzny teatr nowy adres teatr lalkowy i mieszane mieszane na aktora Geralda dla nich i oczywiście nadal tradycyjne musisz się zastanawiać nad tym jak jak dotrzeć do tego młodego widza, które jest już zupełnie inne niż kilkanaście kilkadziesiąt lat temu jest bardzo wymagający i w bardzo nie lubiący tego, kiedy się go po prostu oszukuje czy ty masz jakiś sposób na tych na tych widzów wydaje mi się, że wiedza zawsze tak było to czy dzieci nigdy nie były nie chciały być z nich naprawdę wciąż dokonywane 3 czy nie chciałby, żeby je traktować jak dzieci mówiąc krótko liczby jak zawsze uważałem dlatego nigdy nie pisałem takich prosi się dzięki jedliśmy lody jak byle byle łatwo powtórzyć na 3 w jaki dźwiękach albo jakiś takich bardzo prościutkie ich harmonii coś komponował muzykę dla dzieci tak jakbym pisał to jej jeszcze starostę poprzeć wyżej jeśli chodzi o o jakość kosztowności jakąś wyrafinowanie jakiś właśnie zaskakujące rozwiązania harmoniczne czy jakiś ciekawy pomysł formalny w tych utworach, żeby nie było takie oczywiste jak ja prosta Kołysanka i to było doceniane mam wrażenie, że wiele razy już słyszałem takie dobre Echa sam zresztą wydaje płytę 20 lat temu z piosenkami już wtedy z teatralnych spektakli księży z miejsca Tosię nazywało i myślę, że tak się zżymają dzieci usypiał cena za budowę mówi Rz Borewicz z Opola jak mogłam powiedzieć co już wystarczy na to znaczy, że warto się postarać się w Aachen oraz Rosji stało się tak samo to znaczy jak pierwszy zrobiłem pierwszą muzykę w lalce do krzesiwa wg Andersena z przepięknymi zresztą tekstami pani Anny Januszewskiej to, że znakomita nazwisko wspaniałej poetki autorki autorki jest chociażby w Niemczech pamiętać pamiętają państwo jeszcze to, ale to nie tylko za mnóstwo mnóstwo wspaniałych poezji i jej rzeczy, które też pisała dla teatru już ja wtedy zobaczyłem byłem z zaskoczony byłem zdumiony tym takim całkowitym brakiem rezerwy wśród dzieci wobec formy, która wydawała się archaiczna tych Lalek, kto jest przedstawienie czysto lalkowy tych Lalek tego tej umowności taki podróż do granic bólu orzekł, że się, że się przecież wszystkiego trzeba się domyślić, żeby uruchomić własną wyobraźnię, żeby przebyte te lalki i ta przestrzeń została w głowie zamieniona wtoczył się opowiada i dzieci to uwielbiają duet ten rodzaj reakcji entuzjazmu albo albo strachu albo jakiś taki ekstra mafii to były prawdziwe emocje do tej dziecięcej widowni i to i to mi dało jeszcze dodatkowy argument, żeby nie odpuszczać, żeby nie pisać dzieciom właśnie załat w, żeby dzieci nie traktować jak dzieci no tak, ale możliwe takie poczucie, że w tych ich głowach trzeba się coraz bardziej rozpychać łokciami, żeby zająć przestrzeń Grecji jest coraz mniej na teatr jest coraz więcej na inne rozrywki, toteż jest także w życiu zawsze działa w 2 stron, jeżeli jest już tak ten tablet z IT to PlayStation bite animacje gigantyczne piękny nalot albo kinowe albo na ekranach telewizorów, że to wszystko już jest to to jest dla nich oczywistość, a pójście do teatru lalkowego żywymi aktorami to jest właśnie coś, czego dotyczy to się odwróciło dla nas z naszego pokolenia 30 nasze nawet naszych bez dzieci to właśnie to, że to nowość była czymś atrakcyjnym dla dzieci teraz mających 5 6 8 lat to w tym petent ten krok w stronę, jakby w do początków w stronę plastyki takiej ujętej rzeczywiście jak Jakow jako pewna forma wyrazu, a nie tylko jako zabawa, że ten krok jest dla nich ciekawym krokiem, czyli w grę pułku nie epatuje nowoczesnością nowa czystością w wyznaczeniu efekt to w bo taki efekt już tracić czas i techniczne efektowne efekciarskie mnie natomiast z dbamy o to, żeby spektakl nie nudził, żeby nie był zbyt przegadany stąd jest sporo piosenek, ale też i pewnych magicznych zjawisk nie mogę tutaj nic zdradzić, ale mogę powiedzieć, że współpracuje z nami w świetny Polski znany iluzjonista magik pan Maciej polny, który nam tam parę rzeczy świetnych wymyślił tyle nic więcej nie mogę powiedzieć, ale mam nadzieję, że to się wszystko uda może ona wiązać, choć jak wiadomo nic bardziej niż śmieszy jak nieudana sztuczkę magiczną stąd też może być jakimś jakimś po drodze elementem rozrywkowy, kiedy tworzyły się krem bogaty miał się w pamięć Cache Cache rodziców tych dzieci, które przejdą takie, których widzowie dzisiejszych filmów Disneya są ci dorośli, którzy też czekają, żeby do nich mrugać okiem z kranów no to w twoim przypadku ze sceny tak byśmy zresztą z Jarkiem mieli takie doświadczenie przy realizacji czarnoksiężnika z obozu Jarek zrobił swoją adaptację, a ja zrobiłem z i teksty piosenek ja zrobiłem muzykę to jest w nosie no chyba 1 z najsilniejszych skojarzeń właśnie z taką produkcją Rudy Galant z datą produkcją taką listę wioską takim wzorcem pościg jak się powinno z granic, choć Bauma, a myśmy to zrobili po swojemu jednocześnie, zachowując takie delikatne aluzje do pierwowzoru i wydają się to jest droga nie możemy nagle udawać, że tamtego nie było no tak, ale zarazem możemy zaproponować coś coś takiego co nam głów wyskoczyła niekoniecznie jest tylko i jak tu się refleksem tego co co kiedyś widzieliśmy w dużo się bardzo ostrożnie dzieje w twoim życiu artystycznym na jesieni ukaże się twoja nowa płyta w całości po angielsku to jest związane z tym, że przez te wszystkie lata, kiedy no cóż mogę je stałem się rozpoznawalny jako człowiek śpiewający piosenki nie wydaje mi ileś tam płyty i t d. zagrałem sporo koncertów i nikt poza widownią moich występów w czasie, których zazwyczaj od dawna wplata jakiś piosenki swoich ulubionych wykonawców anglojęzycznych większości nie nie wiedział, bo niby po co miał wiedzieć, że ja się śpiewać nauczyłem po angielsku to znaczy nie śpiewałem po polsku, ponieważ w szkole muzycznej byłem uznany przez pana od chóru za osobę pozbawioną takich w ogóle umiejętności jest zwolniony z chóru jest w ogóle mogłem śpiewać wymowę się czymś innym dopiero jak spędziłem jakiś czas z tatą w Anglii to tam trochę z nudów trochę dla zabicia samotności zacząłem sobie na tym fortepianie, na którym goście myśleli, że nigdy więcej grać nie będę układać swoje akordy do tego co słyszałem, że Lady i zaczęła śpiewać i to był Lennon to byliby też ci i 3 pierwsze moje jakiś w ogóle próby śpiewania to było po angielsku, a dopiero potem w szkole w teatrze szkolnym i t d . jak zacznę się spotykać z wierszami z poezją przez ZUS z teatrem szkolnym, bo to wtedy zaczął śpiewaniem popu i na płycie są wrócić do tych konta, gdyż ta różnorodność powrót do źródeł ta będzie i Packard Neil Lennon i bili czołem i też Amerykanie z dywidend od legend i małe i nawet Elton John proszę sobie równych w takie różne rzeczy do trochę trochę moje moje prywatne biuro rzeczy znalezionych także nie ma tam jakiś nici przewodniej, ale tytuł tej płyty mogę już go teraz to nie jest żaden żadna tajemnica wyjaśnia chyba resztę to się zła forma ułan, czyli od 1 z moich ulubionych piosenek Bitelsów dla nikogo dla siebie to gra przy sobie po prostu przyjemnie jest dobrym zespołem pośpiewać piosenki, które lubią śpiewać prywatnie czasem wieczorami czasem w jakiś imprezach, a niekoniecznie do tej pory śpiewałem publicznie w w takim razie czekamy na płytę mam nadzieję, że z okazji płyty na jesieni tak spotkamy jest, jeżeli się nic nie zmieni dołącz do 2 FM w listopadzie czekamy też na krakowskiej koncert swoim udziałem w pamięci Zbigniewa Wodeckiego też 8 czerwca 2 maja oczywiście czekamy na powód naszego główny powód naszego dzisiejszego spotkania, czyli na karę puka też 2 czerwca w teatrze lalka premiera bardzo dziękuję za to spotkanie, a ja na końcu powiem słowami piosenki, która kończy spektakl bo kto znajdzie karom bogatemu baśni do drzwi zapuka po Grzegorz Turnau był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo wczesne informacje w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA