REKLAMA

Co łączy studio radiowe i stację benzynową? Prof. Jacyno dekonstruuje hipernowoczesność

Godzina Filozofów
Data emisji:
2018-05-22 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:04 min.
Udostępnij:

Według prof. Małgorzaty Jacyno budynek, w którym mieści się studio Radia TOK FM, ma dużo wspólnego z parkingiem, stacją benzynową lub lotniskiem, czyli miejscami tranzytowymi i bezosobowymi. Dlaczego prof. Jacyno uważa, że te miejsca są tożsame? Jednocześnie zaznacza, że to nie jest jednoznacznie negatywna konotacja, bo wiąże się również z poczuciem bezpieczeństwa. Rozwiń »

Gość Tomasza Stawiszyńskiego w Godzinie Filozofów definiuje hipernowoczesność i jej wpływ na normy społeczne i nas samych. Jak nowoczesne, bezosobowe miejsca, w których przebywamy, wpływają na nasze zachowanie? Jak takie miejsca na nas oddziałują?

O tym więcej w Godzinie Filozofów. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
22 6, Godzina filozofów, w studiu prof. Małgorzata Jacyno, Instytut socjologii Uniwersytet Warszawski, dobry wieczór, dobry wieczór. Jak by pani opisała to miejsce, w którym się znajdujemy? To jest takie nie miejsce, czyli takie miejsce tranzytowe pozbawione właściwości, miejsce opisywane dwie dekady temu jako typowe dla globalizacji - miejsca bez właściwości, raczej przeznaczone do prezentowania ludzi, dla których charakterystyczne jest to, że jest często otoczone przez bramki. Tak, tu są bramki, które sprawdzają tożsamość, ewentualnie sprawdzają, czy ktoś ma wystarczającą ilość pieniędzy na koncie, tak, czyli takie miejsca, które zastąpiły poniekąd tę dyscyplinę, która odwoływała się do serca, do duszy, do głowy człowieka. Rozwiń »
Natomiast te nie miejsca to jest koncepcja Marka może on miał mają być charakterystyczne dla hipernowoczesnych sieci dla późnej nowoczesności, ale dziś już te koncepcje, a więc poniekąd te miejsca przestają być przestaje się w nich widzieć inni coś paradygmatu etycznego znaczącego symptomatyczne go dla Huty do późnej nowoczesności.

W tym miejscu jest także skrzypiące fotele, które państwo mogli usłyszeć, bo ja jakoś się tutaj niesprawnie poruszyłem przepraszam za ten upiorny dźwięk, który wydobył się z państwa głośników ale w jaki sposób tak skądinąd pomyślał, że nie wiem może to takie ładne logo Radia TOK FM na ścianach i stoliki na stoliku mikrofony i tak tu się staramy, żeby przytulnie było, a pani tak, że to miejsce tranzytowej właściwie często są miejsca też oczywiście, które jak n p. stacje benzynowe czy lotniska miejsca, które są bezosobowe, gdzie większość komunikacji na odbywa się bez słów często, ale też takie miejsca na widok, których często po jakich długich podróżach z perypetiami oddychamy z ulgą mamy takie poczucie nawet jeśli te stacja benzynowa może jesteśmy w domu

Takie miejsca, które też tworzą poczucie poczucie bezpieczeństwa, ale takie poczucie bezpieczeństwa bardzo problematyczne właśnie z tym poczuciem bezpieczeństwa związanym z miejscem najwięcej jest chyba problemów późnej nowoczesności 1 z autorów ironizował sobie że, że to poczucie bezpieczeństwa, jakie stwarzają mniej miejsca i późna nowoczesność 

W ogóle to jest takie poczucie bezpieczeństwa jak n p. rozpad kupujemy płatki śniadaniowe kupiliśmy jakiś nowy rodzaj nie jesteśmy zadowoleni i widzimy, że jest linia telefoniczna i tamtejsze drogi kliencie jeśli nie jesteś usatysfakcjonowany to bardzo prosimy zadzwonić do nas zwróci choćby jak wiele razy pytała oczywiście studentów czy kiedykolwiek z tego ktoś korzystał albo być może uznają taką osobę, która poskarżyła się n p . Dante płatki śniadaniowe oczywiście nikt nie tego nie David Madden badania pokazują, że strony może zadzwonić do farsy już się jest też litania do wszystkich świętych nie mają telefonów, ale efekt będzie ten sam adres ich poczucie bezpieczeństwa właśnie tworzone przez nie miejsce jest logo są jakieś jest jakaś też materialną z bardzo potrzebna 

Pan się zaniepokoił, że słychać fotel tej właśnie ta materia równość szans na dojazdy mnie miejscu wszystko powinno pozostawać pod kontrolą a, czyli ten element jednak tego fotela tutaj w Pradze czynnik ten schroniskiem dla Thiago Silva Black Hawk jak w wiosce jeszcze raz to co sprawia, że tak właśnie bardziej z polską w było

Ale w tym co pani mówi ne jest pewien istotny wątek, którym dziś będziemy rozmawiać już rozmawiamy właściwie to znaczy ten wątek związany z całym ogromnym takim bukietem znaczeń, który z miejscem się wiąże i też ze sposobem w jaki miejsce na nas oddziałuje określa nas nasze miejsce na strukturze społecznej nasz sposób widzenia siebie doświadczania siebie to wszystko z miejscem się wiąże 

O tym jest książka Lestera Bonet da angielskiego socjologa bardzo ciekawa książka, którą pani tu kiedyś wspomniała ja natychmiast pobiegłem na sobie kupić, gdy pańskie pytanie zmierza ku takiej eksploracji wątków którymi się zajmuje fenomenu logika związanych z doświadczeniem właśnie cielesności i próbą orientowali się w świecie za pomocą swojego ciała no i wiąże się z takim, a i to jest chyba wg mnie taki wątek, który zbliża, bo one tam do innych autorów no i związane z potwierdzeniem z koniecznością potwierdzenia właśnie dzisiaj takiej oczywistości, że człowiek, który żyje musi zajmować jakieś miejsce na moje zainteresowania związane z miejscem, jakie się pojawił w naukach społecznych i w humanistyce datuje się na lata osiemdziesiąte to ich intensywny rozwój przypada na lata dziewięćdziesiąte to jest czas rozkwitu pewnego rodzaju retoryki retoryki, która mówi o tym, że my możemy istnieć w rzeczywistości nie fizycznej rzeczywistości wirtualnej nawet powstają wtedy klub dziś już raczej nieaktualne takie po ma ujawniają się takie ślady myślenia utopijnego o możliwości organizowania w internecie co wspólnota coś na kształt osad i jeżeli komuś się jakaś osada w tej rzeczywistości wirtualnej nie będzie podobała albo zwyrodnienie n p. od jest też możliwe to po prostu bez tych wszystkich problemów kłopotów związanych z przeprowadzką będzie można się po prostu przenieść, gdzie indziej to jest właśnie bardzo symptomatyczne, że ta retoryka on możliwości wdrożenia sobie przez ludzi w rzeczywistości wirtualnej tym pokrywała się z takim momentem pojawienia się nie tyle już projektów, ale mega projektów związanych z wywłaszczaniem ludzi z pozbawianie ich nieruchomości z pozbawianie ich miejsce, które dotąd bezpiecznie, jakim się zdawało zajmowali ta równoczesność jest właśnie symptomatyczna tak to propozycja przeniesienia się do rzeczywistości wirtualnej do internetu z nasileniem się całkiem materialnych jak najbardziej materialnych procesów NFZ to wydaje mi się bardzo czekamy, dlatego że Bonnet pokazuje, iż jeśli zastanowić się na tym co te miejsca łączy oprócz tego, że są dziwaczne niemożliwe przeczytam pełen tytuł tej książki poza mapą to jest tytuł ten właściwy główne i dalej jest utracona przestrzenie niewidzialne miasta zapomniane wyspy dzikie miejsca, bo to nie jest książka po prostu o tym jak miejsce na nas oddziałuje i to nie jest książka o miejscach konwencjonalnej tylko to jest właśnie jak sam tytuł mówi książka o miejsca ach, jakiś dziwaczny takich, których na mapach tych regularnych nie ma te, które w, jakim sensie rzucają wyzwanie naszemu poczuciu inna takiego z 1 strony bezpieczeństwa z drugiej strony takiemu wrażeniu, że my właściwie dzisiaj rzeczywistość mamy doskonale opisaną po kawałku zwaną po katalogu wanną z definiowaną już ona przed nami żadnych tajemnic nie ma tymczasem okazuje się, że ma i to z Chojnic całkiem sporo no ale nie wiem zastanawiam się boję przeczytałam tę książkę chętnych to myślałam o tym co może te miejsca łączyć czy można zbudować stworzyć jakiś łańcuch nawet jeśli będą tam występowały jakieś przerwy toczył uda się pokazać, że te miejsca tworzą pewną całości nie zwróciłam uwagę na to, że inne przy opisie większości z tych miejsc w pełnym pojawia się taka atmosferę heroicznego komizmu jeśli można tak powiedzieć ludzi zabiegających o to, żeby znaleźć dla siebie jakiś kawałek życia tak czy to rzeczywiście w Prypeci ich tam, gdzie miało miejsce wybuch w Czarnobylu czy to n p . na cmentarzu w Manili czy korzystanie z próby korzystania z starożytnych miast podziemnych czy n p. to państwo Platformy Move jednoosobowe czy rodzinne bardzo złożone na morzu tak na Platformie przeciwlotniczej z drugiej wojny światowej większość tych miejsc to są miejsca albo trzeciego świata albo miejsca pierwszego świata jak n p. magazyny wolnocłowe w Genewie czy też pływające hotele na Wyspach czy to słynne lotnisko w Sandomierzu, gdzie ludzie wyrażali zgodę na taki to jest właśnie ciekawe, bo to jest taki problem, ale to jest taki problem nie zapominajmy jeszcze od takich malutkich kawałkach w nowym Jorku n p. wykupywane tak jak nałożone przez dr Piotr nie można uważać co najwyżej można na nie rzucić okiem to przypomina trochę działania takiego artysty amerykańskiego z pierwszej połowy lat siedemdziesiątych Gordona no tak Clarka, który właśnie, by kupowały takie fragmenty ziemi, a był ścigany przez policję za to, że usiłował piłą łańcuchową budynki teraz nawet salwował się ucieczką do Europy, a także chyba wystrzelał wszystkie okna na 1 z wernisażu ach, należy unikać jazda z honorowym to już nie ma polskiej oraz można powiedzieć, że ta jest prekursorem badań socjologicznych działań artystycznych, gdzie badań antropologicznych, ale chciałabym właśnie powrócić do tego łańcucha, który mógłby połączyć te miejsca po pierwsze z tej książki wynika, że świat pierwszy i trzeci sąd i w jaki sposób sobie bardzo odległe, dlatego że te środowiska ci ludzie nie nie mijają się nawet nie mają szans się zobaczyć, chociaż te światy mogą być bardzo blisko można, by powiedzieć się powtórzyć za innymi, że dzisiaj ludzie z drugiego i trzeciego świata mają jedyną szansę na to, żeby się dostać do pierwszego świata, a mianowicie zostać służącym im winna jest jedyną możliwość, żeby przekroczyć pewne granice no ale właśnie co te światy łączy mnie się wydaje Jean tą książką jest poniekąd odpowiedzią na Tytanie, które pojawią się jedno tak już będzie prawie 4 dekady w naukach społecznych się ich humanistyczne, a mianowicie jest to pytanie o charakter procesu globalizacji, ale dzisiaj wśród etnografów panuje takie przekonanie, że jeśli ktoś wierzy w globalizację to możemy to oczywiście badać, bo też zawsze interesowało nas to, że niektórzy ludzie wierzą w duchy, a wszystko, ale takiej globalizacji jako jeszcze pamiętamy sprzed kilku lat na pewno nie ma globalizacji rozumianej jako uniwersalizm socjalną wartości globalizacji rozumianej jako wyrównywanie poziomów życia upodabnia niż do siebie sposobu życia i t d . i nie będę więcej o tym, mówiła raczej hale i właśnie dlatego n p . ta i inne ten esej o Prypeci wydaje mi się ten dramatyczny czy mógłby pretendować do tego, żeby być alegorią globalizacji, bo to jest świat po wybuchu i dziś aniżeli etnografowie socjologowie geografowie opisują ARM opisują globalizację to starają się przedstawić pewną całość po wybuchu można powiedzieć czy po rewolucji bogatych przeciwko biednym mówiąc inaczej czyni dany jest to taka globalizacja, która pokazuje współ istnienie bardzo różnych tempo realności i zaawansowania, a także technologicznego za malowanie tymczasowo 6 różnych osobowości różnych momentów rozwoju one współistnieją uczelni nie ma sensu mówienie tej samej umowy mówi ulubiony komunał świat idzie na przód w tym co kończy się na świat idzie naprzód za 15 lat dogonimy Portugalię być może dogonimy, ale to będzie raczej powiedziałabym raczej będziemy mieli szczęście będzie taki przypadek to trochę tak, ale równie dobrze można mówić, że zegar, który nie chodzi zepsuł się 2 × na dobę pokazuje właściwy właściwą godzinę, dlaczego uczelnia jest to pokazuje jak te majaki w zasadzie się to stanie na pewno nie, dlatego że będziemy ścigali Portugalię czy Hiszpania czy też Niemcy tak, ale tt, dlaczego dlatego, że w ogóle w innym kierunku zmierzamy i jest to nowa koncepcja globalizacji rozumianej jako rozpierzchli ujęcie się o różnych miejsc to jest próba Kacper Pobłocki właśnie w swojej książce o kapitalizmie próbował konsekwentnie wcielić myślenie o te idee, że to nie czas jest dla nas tym podstawowym kryterium, przez które możemy przynajmniej domyślać się pewnej całości czy mechanizmu wmyśl kciuk, którego dokonują się te zmiany, ale właśnie przestrzeń i wtedy widać, że mamy obok siebie archaizmy neologizmy, że mamy taką połamaną składnie, że mamy do czynienia z takimi osobliwościami, które istnieją często bardzo blisko siebie, a jednocześnie są nieprzemakalne słabo się znają nie komunikują się tak jak powiedziałam trzeba się nająć na służbę, żeby żaby móc jakikolwiek sposób dotrzeć do pierwszego świata nie będzie zatrzymały start przy tej opery traci, bo to rzeczywiście jest bardzo interesujący ciekawy ciekawy fragment tej książki pani, mówi że w, jakim sensie próby opisywania globalizacji są o nową próby opisywania rzeczywistości po wybuchu jak i 6 chciał przypatrzeć stoi metaforze rzeczywistości po wybuchu świata zglobalizowanego jako rzeczywistość po wybuchu, który właśnie jakieś różne dziwne formy pojawiają i mutują i Kang, o których trudno jest powiedzieć czy one się czy to są Ford formy patologiczne czy przed bardzo tajemniczy pojawią się kolejne pokolenia czy to jest szczytowe osiągnięcie ewolucyjne czy to jest perfekcyjna adaptacja abonamentu opis przyrody, która jest lektura no urąga tężnie własną stronę nie wie, gdzie jest Góra, gdzie z dołu tak formy olbrzymie stają się karłowatych i na odwrót pojawiają się nowe formy rozmnażania wydaje mi się że, gdyby chcieć opisać kondycję człowieka, którego ma namyśli ten paradygmat globalizacji rozumianej przestrzennie to dobrą metaforą byłby esej, który opowiada o celi o tajnych więzieniach amerykańskich w Bukareszcie i innych celne są oczywiście bez okien, ale inne podłogi są na sprężynach także ludzie, którzy wychodzą stamtąd po kilku latach pytani o to co się działo co im się wydarzyło nie są w stanie w wy krztusił się z siebie słowa i mają żadnej narracji opowieści, która pozwoliłaby im przekazać to co im się przydarzyło i tanie i wydaje mi się, że poszukiwanie już dzisiaj także badacze trochę są w takiej sytuacji, że cały czas chodzą po tej podłodze na sprężynach ci więźniowie mieli przynajmniej zaznaczoną strzałką umyka ich zapamiętam natomiast my nawet tych strzałki jesteśmy pozbawieni właśnie dlatego mnie to zainteresowanie było też inna jako całość mają się złożyć inne miasta z najeźdźcami czy 10 0 magiczny realizm, który mówi on właśnie możliwości współistnienia odległych czasowo sobie światów czy czy czy jest to jakaś fikcja BOR fikcji, bo Hessa tak to też można widzieć czy są to właśnie te instalacje, za który był ścigany Matthew Clark Uber, który usiłował budynki ten wątek BOR Kasowski bardzo się podoba tutaj, by miała mówiąc szczerze skojarzenia dosyć silna właśnie z BOR hałasem i z innymi pisarzami z kręgu realizmu magicznego, choć bolesny jest typowym przedstawicielem tego dla tego gatunku ja może przeczytam, jakie są takie podróż z działek, ale i takie części tej książki, które mówią właśnie kategoriach miejsc, które są w nich opisywane utracone miejsca to jest pierwsza część tam są m. in. różne takie dziwne, że dziwne zaczyna się od Google wyspy która, która była lektury już niemal taka wyspa, która się pojawiła i zysk, a ze śmieci tworzą dach też Wyspach śmieci na przecieka, ale na szkle miasto Leningrad również znajdą tam w tej kategorii, którego też już niema już inaczej nazywa, ale założę się inaczej nazywa wiele zmienia ukryta geografia to kolejna część m. in. podziemne miasta Kapadocji bardzo ciekawym nieciekawy fragment ziemia niczyja to n p. takie miasta, które się pomiędzy granicami jakichś państw nie znajdują w związku, z czym trudno wreszcie powiedzieć, bo w, jakiej ona administracyjnie wspólnoty należą umarłe miasto no to tytuł mówi sama za siebie miejsca o wyjątkowym statusie enklawy i nowe państwa pływające wyspy to właśnie wyspa ze śmieci, które w pani wspomniała o miejsca ulotne taki jest, że taka jest część ostatnia tutaj m. in . ten parking portu lotniczego w Los Angeles z najmu znajduje, o którym pani wspomniała przy okazji innej naszej rozmowy też jakoś, widząc w tym parkingu metaforę nowoczesności tak, dlatego że ten parking mówi o ludziach, którzy muszą wybierać praca albo rodzina torebka albo życie wsi mogą mieć tych 2 rzeczy równocześnie muszą dokonać wyboru i żeby spać muszą muszą pozostawać na parkingu waszego to jest to jest opis takiego gigantycznego parkingu na lotnisku w Los Angeles, gdzie po prostu stoją takie przyczepy i tam pracownicy lotniska to goście spędzają całe życie no bo siedzą w tych przypadkach tam mają jakiś elementarne wyposażenie sanitarne, ale duchy przeszłości też nie zawsze innej po prostu wracają z pracy idą one do tej przyczepy także piloci m. in . się tam gnieżdżą właśnie w takich miejscach do bossa jakiś redukcje etatów dodają im godzić latają w kółko jedzenie na tych, gdzie plaga Stanów tych w przyczepach spędzają bez prądu dla swobody korzystają z tych urządzeń, które są na lotnisko w American Dream Hang no to jest rzeczywiście dość upiorne, ale ja, ale jednak zatrzymać pomyśleć, że to jest rodzaj takiego w taki takiego pryzmat przez można popatrzeć na współczesne Garbarza świat idzie do ksiąg w ich właśnie taki sposób nikt nie mówił, że to będzie taki taneczny tak wyzwolonych rock Long rangę w to może być również cofanie się to może również być zwijanie się w Detroit jest takie, ale rozumiem, że już autor to pominął, ponieważ Detroit jest już całkiem przysłowiowe nabycia osobniki się od tego otworzy przymiotniki i innych, które mają szansę na nowe inwestycje na rozwój jest takie szanse, które wahają się między 0 0 % Tang, czyli to jest ta jest mniej niż tak wydaje, że to jest taka książka, która nie słyszałem, że w Detroit nawiasem mówiąc niedawno odsłonięto pomnik szatana całkiem sporych rozmiarów niż szczególna więź słyszałam, ale nie dziwię się właśnie czytałam książkę, ponieważ tymi w tych miejscach jest coś osobliwego tak jak powiedziałam ty to są takie wysiłki heroin konieczne ludzi determinacja która próbuje próbuje wykorzystać się jako siła do przetrwania, która łamie też czy takie uświęcone granice mam namyśli n p. zamieszkiwanie na cmentarzu ludzie, którzy w okolicach świąt wszystkich świętych chowają się to po to, żeby to miejsce mogło w dalszym ciągu na nich pełnić tak swoje funkcje pan powiedział, że Detroit postawiono pomnik szatana to była dla nich rzecz biorąc pomnik DAF kometa, czyli takiej figury, która wg tych fasolek z jego to był taki francuski okultysta osiemnastowieczne czy dziewiętnastowieczne już nie pamiętam dokładnie, który opisał, który uważany za ojca współczesnej tradycji okultystycznej magicznej on Base media opisały jako istota, którą rzekomo czcić mieli templariuszy Knights to jest takie wyobrażenie bardzo charakterystyczna takiej istoty z popiersiami kobiecymi głową zwierzęcą z takimi drogami nową, ale w zasadzie chodzi o szatana z taką intencją to było tak no bo to tam kościół kościół szatana międzynarodowy kościół szatana jakoś ufundował tym rejonem tak działa jako taką figurę rzeźby, a po trupach liczną, która ma odstraszać nasz region realizuje pojawiały się na kościołach romańskich i miały chronić przed chorobą przed wpływami złych sił i 1 powiem, że w Ostrawie oczywiście dziewiętnastowiecznym okultyzm w talii ceny wydają się, że to jest to jest największy wkład tego autora mu, który mocno związany jest taką wędrówką z badaniami jakościowymi, który potwierdza z innej strony pokazuje pewne nasze intuicje, które pozwalają nas przybliżyć do tego wyobrażenia czy przedstawienia całości globalizacji byłą dla badaczy to nie jest wystarczająca stwierdzenie, że ten proces nie jest już jednokierunkowej musimy sobie to powiedzieć czekamy jest to jaki wzór ma ten chaos w myśl, którego te miejsca ludzie rozpierzchli się właśnie po tym, wybuchu tak naprawdę i innych wyróżnień i jakie strategie przetrwania przeżycia pozostają w jej zasięgu wydaje mi się, że ZUS tak jak w tej chwili raczej nauki społeczne humanistyka inspirują sztuka Pollard styczne to wydaje mi się jednak, że te intuicje i w kinie i w tych działaniach Martha Clarke, o którym mówiłam dajmy się, że te intuicje najpierw pojawił się właśnie w polu artystycznym obrazy takiej rzeczywistości, która rozgrywa się poza dobrem i złem, na którą możemy tak po prostu patrzeć nie reagować n p. pingwin kołpaki z początków z pierwszej połowy lat osiemdziesiątych, gdzie mimo drastycznych scen to horror to jest taki mieszany gatunek ten 1 z takich filmów gier mieszanych gatunków wyjechał horror science-fiction, ale dramatu nikt nie chce wierzyć, że nie oglądałem play-off, które zapowiadają, który chwilę opowiada o takiej rzeczywistości PRL, w której wind ludzie dzielą się na drapieżników i ofiary tak jak my oglądamy jakiś film przyrodniczy polujące n p. GK hard to jednak nie współczujemy Gazelą tylko na razie identyfikujemy się wśród nich czołgami i zawsze współczułem właśnie ona w miastach są drapieżniki Chiny i ofiary, ale chcę powiedzieć to przestaje podlegać ocenom moralnym to co się dzieje tak to jest raczej taka rzeczywistość mam wrażenie, że coś z tego klimatu, choć tych filmów z pierwszej połowy lat osiemdziesiątych amerykańskich nie przypadek, że akurat tam, dlatego że tam rumieńców nabierają te procesy wywłaszczeniowe nie czyni rewanż klasy średniej, ale nikt nam na na klasie ludowej, a inna, kiedy okazało się, że zamieszkiwanie w na przedmieściach nie jest takie funkcjonalne ani wygodne nisze zostawiliśmy zabytkowe tereny bardzo atrakcyjne właśnie w centrum miasta, więc to nie jest przypadek, że właśnie na przełomie lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych pojawiają się tego rodzaju inicjatywy, które próbują reanimować znaleźć odpowiednią ramę symboliczną dla tego co się dzieje tak tak, żebyśmy mogli to zrozumieć i to jest taka, że rzeczywistość, w której w, której nie ma już dobrych i złych a kto jest taka rzeczywistość, w której po prostu ludzie bar walczą o przetrwanie walczą każdy od tych można powiedzieć no ludzie, którzy walczą o przetrwanie innych warunkach, w których nie ma decyzji politycznych są wyroki rynku jest to by taki fragment o w malutkiej wiosce Beduini niskiej wiosce w granicach terytorium Izraela, która jest regularnie tam zrównana z ziemią przez służby miejskie, a i potem pani jak tylko przejeżdżają tą buldożer mają wszystko goście przygotowane, że się zwijają tam buldożery po prostu o wszystko niszczą oni potem odbudowują konstatacja jest takie, że taka, że właściwie trudno, ponieważ nie ma tego na żadnej mapie tej tej małej wioski w zasadzie nikomu nie przeszkadzałoby, gdyby nigdy, by się na tej mapie znalazła, ale jej nie ma nic, ponieważ nie ma to trzeba ją właśnie regulacje niszczyć i to jest jakiś taki rodzaj takiego dość upiornego takich upiornych oscylacji, która w, które też w jakim sensie tutaj chyba jest, a propos, ale może być regularnie niszczone, dlatego że jest regularnie wznoszona to jest coś się w rodzaju powiedziałbym tak jego humanizmu post apokaliptycznego co proponuje, bo one co może nie wprost tak z tego wynika, ale przybliża się właśnie do takich konstatacji tak, ponieważ tak się to ta książka jak zaczęłam ją czytać skojarzyła mi się z takimi przedsięwzięciami z aut sprzed dekady Chiny, o których z takim przedsięwzięciem, którym było głośno ponieważ była to bez mała kryminalna historia, która dotyczyła amerykańskiego artysty jest to ulubiony artysta FBI w USA jest jedynym artystą FBI Mark Lombardi jest ulubionym artystą, ale FBI najpierw pracował nad zdaje się nie skończył żadnej uczelni artystycznej, ale miałam ambicje artystyczne i proponował takiej instalacji je w stylu la land artu, czyli sztuki ziemi, ale my i pracował w muzeum im to było głównego źródła dochodów i w którymś momencie zarzucił też działalność i on dał się takiemu bez mała Maniek rolnemu kolekcjonowaniu wycinków z trasy z głównych tytułów nie tabloidów inny my, ale interesowały go nie duże artykuły, ale jakieś drobne notatki i pod tym próbował to przenieść te informacje, tworząc takie mapy przedziwne im czasami ten nurt nazywano trochę piasku ironicznie płyty Lis mama albo minimalizmem albo na koncept dualizm mam Otóż z tych informacji, które przez kilka lat kolekcjonował rysował główne postaci oraz relacje pomiędzy nimi tam pojawiały się rodziny Saudyjskiej rodziny świata polityki amerykańskiej bank 3 i wielkie transakcje finansowe w 2000 roku popełnił samobójstwo rodzina znajomi utrzymują, że to nie było samobójstwo jak to się znajdują artystom FBI ale, ale jest też można spodziewać 12 września 20 0 1 roku FBI zgłosiło się do muzeum z prośbą o wypożyczenie prac właśnie Marka Lombardi jego niedotrzymanie tych prac, ponieważ pracownicy muzeum obawiali się, że zostaną zniszczone to, żeby nie było wątpliwości to są po prostu wycinki z gazet złożone w pudłach, ale to przedsięwzięcie może nie chcieli to, dlatego że on narysował przewidział można powiedzieć, że zamach w Wiśle mówi, że to były rodziny Saudyjskiej Indiach Al Kaida postaci ze świata polityki amerykańskiej transakcje finansowe wszystko się sklejać wszystko się zgadza oczywiście, tak więc można powiedzieć, że doznał pre kognicji przewidział tę przyszłość ani nie korzystał z żadnych tajnych informacji tylko z tego co można coś jest ważny jest niewierzący samobójstwo w takim razie ludzie się dzielą na tych, którzy wierzą wierzą w tę samą listwą myślę, że trudno to jest 1 1 z tych historii, które będą musiały pozostać nierozstrzygnięta, ale to co uderza w Tychach w pracach Lombardia jego doktorze wszystko jednoczy się poczynań nie 5 minut czy też 5 godzin Ciech wychodzi z taką samą wiedzą chodzi o to, że ta sieć połączeń to są grach jak grany bez mała wzory chemiczne no one pokazują to co dobrze wiemy i mniejszymi myśleć o jakimś przesłaniu, które wiąże się właśnie z twórczością lombardzie jego, a to jest ono właśnie takie, że my mamy pełną wiedzę o tym co się dzieje, że to nie jest żaden spisek, ponieważ to wszystko dzieje się przy otwartej kurtynie na tym polega spis się, że nie ma żadnego spisku, że o tym wszystkim media codziennie informują o tym, że pierwszy świat ociera się trzeci świat o tym, że rynek postanowił, że 2 USD to jest dość silny za cały dzień pracy w istocie, rozstrzygając w ten sposób, że jeżeli ktoś nie pracuje oddycha no to pasożytuje, bo 2 USD w Bangladeszu na pewno nie są nawet tam kwotą, która wystarczy tak globalizacja rozwój zmiana, jaką właśnie wybuch czy rewolucja w inny to jest taki proces, w którym cały czas poszukuje się poszukuje się takich krain takich ludzi, o których się sądzi, że nie muszą jeszcze trzy-cztery razy dziennie w trend będą gotowi płacić czy da się da się ich ale jakby włożyć taką sytuację, w której w, której kosztowne jest dla nich każdy od tych za każdy oddech muszą też zapłacić mówi pani, że to wszystko właściwie wiemy, ale zarazem tego nie wiemy to znaczy, gdybyśmy tak mieli się zastanowić nad tym czy faktycznie to jest coś na co w sposób gremialnie wyrażamy jakąś zgodę i uznajemy, że to jest w porządku to zapewne 7 0 albo 8 0 albo nawet 90 % ankietowanych odpowiedziało, że nie absolutnie nie większymi wypada, ale tak chciałabym obcesowo pana zapytać czy ma pan odrzutowiec Ależ oczywiście oferta targowa przy Teresy jej pieniędzy, by przyznam, że nie znaczy, że nie należy raczej nie odkłada na rachunku KGHM TFI teraz bym zapytała Ano pan nadzieje na to, że w niedługim czasie jak już będziemy od 2 o włos od katastrofy to ci ludzie, którzy mają jeszcze władcę bez entuzjazmu, ale się zbiorom i postanowił, że będzie jakiś rząd może nie światowy, ale n p . Europejski i nie będzie żadnych nie nie wprowadzi rewolucyjnych reform po prostu dopilnuje tego, żeby żaby pierwszy świat płacił podatki i tylko tyle bierze pan powstanie taki rząd absolutnie nie absolutnie nie my właśnie dlatego nie ma może to historia zdaje sobie właśnie to chciałbym powiedzieć, że być może jest oczywiście robię to dla celów przepraszam za to dydaktycznych w inne robienie tutaj pewien skrót być może jest ich związek pomiędzy nim posiadaniem odrzutowca nieposiadanie na dzień ów jest coś trzeba było jeszcze znaleźć aktualne ogni w pośredniczących, ale co chciałabym powiedzieć o krótszy tak, pomijając już ten rodzaj żartów i różnicowania chciałabym powiedzieć, że nikt wracając do tej kwestii materialną ości rezurekcji materialną części ciała też nie tylko w przestrzeni, że czy chciałabym powiedzieć, że my widzimy też rzeczywistość jako rzeczywistość, w której no faktycznie tak jest, że można człowieka wywłaszczyć z mieszkania sprawcy sprawców, ale być może jesteś także można człowieka, aby właśnie tu nic innego rodzaju dóbr dóbr duchowych, a więc n p . z nadziei może inaczej jest prywatyzowana w tej chwili właśnie dlatego pozwoliłam sobie na takie nataką zaczepną w dni, bo wydaje mi się, że to jest coś być może dobrze by było inne zajęcie tym i taki systematyczny sposób przyjrzeć się temu, dlaczego nie pojawiają się nie powstają żadne utopie o wiele lepsi jesteśmy od 0 w wystąpieniach tak to jesteśmy bardzo pomysłowi hala tutaj mamy dużo fantazji natomiast konwencjonalna wykładnia chyba tego jest taka, że po prostu jest pewna logiczna można czy pewna ograniczona liczba tych możliwych logicznych wariacji co jeszcze można, by zrobić i w którym kierunku można, by pójść i niestety one się wyczerpało coś takiego mam wrażenie o kryzysie współczesnym tym w roku 20 07 08 09 . pisał Zygmunt Bauman, który czyni taką analogię pomiędzy kryzysem lat trzydziestych na tym aktualnym, opowiadając m. in. rząd się czy anty analogi właśnie, że się tym odróżnia, że wtedy to jeszcze był zresztą podobne podobne rzeczy mówi Ciechomski, że wtedy to jeszcze było także ludzie właściwie mini takie poczucie, że mogę dobrze jest źle bardzo wszystko się sypnęło, ale teraz staną się coby tu można zrobić, żeby z z tym poradzić, w którą stronę pójść, żeby było lepiej jakiś rysowały alternatywy no bo jeszcze tego nie próbowaliśmy tamtego nie próbowaliśmy i t d . a dziś jesteśmy w takim momencie wzorować się przetestowane już zostało wszystko liczba wariacji się wyczerpała działamy w jakimś polu, w którym mamy do dyspozycji jakiś ograniczony zestaw elementów którymi możemy obracać na AIDS głośno już wszystkie kombinacje przetestowaliśmy im teraz niestety nie ma, ale jak ja chciałam powiedzieć, że pan został wywłaszczony być może z tej wyobraźnia niesamowita Hel ale, ale to jest bodaj ocalić nadzieję, ale to jest trochę inna wersja tej, którą pan przedstawił pan mówi o tym, że już wszystko zostało wypróbowane już wszystko sprawdziłem niema żadnych możliwości do można, by dróg i dobrze by było znaleźć współrzędne dla tej sytuacji przyjmijmy taką wersję na gorsze, ale też w jaki sposób obiecującą, że jest zakaz może nie czarno na białym może nie jest także na drzwiach budynków jest plansza jest napis zakazuje się myślenia o przyszłości, a zakazuje się wnoszenia tego i będą mogły się takie jak i zmierzoną dystorsję zaś, bazując na długo, bo o takim świecie pisał w 1 z opowiadań BOR HS o takie kraje nie odkryłby, w której był zakaz używania czasu przeszłego, a także rozmawiania wypowiadania się w taki sposób, który sugerowałby, że czas przeszły w tym przypadku istnieje i to opowiadanie koncert koncentruje się wokół historii człowieka, który staje przed sądem, ponieważ w ferworze dyskusji rzucił się znalazł zaśnieżoną moneta w Powidzu w czasie teraźniejszym odpowiedzią są w czasie teraźniejszym, ale właśnie dział monet i ta stanął przed sądem, więc można sobie wyobrazić jako zakaz walk, choć można też zastanowić się nad tym innym jak ten zakaz jest egzekwowany czy i jak, czyli jak się tworzy warunki do tego że, gdy innym żaby, żeby oprzeć swoją wyobraźnię, żeby postawić granice swojej wyobraźni właśnie na tym zakazie przy przyszłości nie ma tyle to przypomina taką sytuację nerwy ta atmosfera rozmowy między nami przypomina taką sytuację, której pisał Marks osiemnastym Primera Division oraz powiedziała opisuje rozmawiamy o przyszłość z Czeremchy obsypane właśnie zakaz dla ikony pisze tam o położeniu, a ono nastrojach wśród burżuazji el panowała tak dużą niepewność co do tego, jakie będą roszczenia, jakie rewindykacji, jakie będą sojusze źle, że w końcu ktoś powiedział to już niech będzie taka surowa, bo czekanie na katastrofę jest jeszcze gorszy gminna droga, ale wydaje mi się, że to jest coś co dobrze opisuje tę atmosferę, jaka jest w tej chwili prawdę natomiast my natomiast zastanawiałbym się właśnie nad tym jak te warunki do tego, żeby dać się wywłaszczyć z obrażania sobie przyszłości nie mówię, że ja nie jestem tym w tym dotknięta, że nie zostałam w ten sposób wywłaszczona no ale próbuje dochodzić swoich praw próbuje stanąć przed sądem i domagać się tego prawa innych wydaje mi się od tego zaczynaliśmy, że problem jest właśnie z przedstawieniem tej rzeczywistości dlatego, jeżeli rozumieć innych globalizację właśnie jako wybuch jako rewolucję no to wtedy my mamy do czynienia z taką chaotyczną rzeczywistość muzealnym, które nie podlega przedstawieniu bądź jest jakoś przedstawiane, ale te przedstawienia deformują nasze wyobrażenia rzeczywistości chodzi o to, że nie mamy dostał tak szybko pokrótce, wyjaśniając chodzi z tym realnym, że nie mamy w istocie do realnego właśnie dostępu do tego co rzeczywiste już nie wnikając w różne ontologicznie niuanse tych już dzisiaj najłatwiej jest wytłumaczyć przez postać trampa wszyscy mówią, że wszystko jest przez Crumpa wątłe tuje jest naszym dywany, a ja bym powiedziała on imituje kapitał to kapitał kwituje otrąb Zotac i jest w tym sensie właśnie taką figurą, a po trupach liczną innych został prezydentem Unii dlatego, żeby żaby był taką postarać się, która zapewnia nam dobre samopoczucie atmosfera do tego, żeby prowadzić politykę tożsamościową i t d . jest taką postacią chyba jedynie faktów, której właśnie zobaczą no tak coś przerażającego coś co może tak jak ta figura w Detroit Locker dostał pomnik cara w 2 połowy z nich może wystraszyć realne mam tutaj namyśli to by mówiąc o przedstawieniu mam tutaj na myśli ten trop psychoanalityczne, który korzysta on z mitu o Perseuszu, ale jak wiadomo persa już miał zabić Meduza wszyscy trochę lepiej tracili przytomność zazwyczaj po prostu umierali jak tylko zobaczyli meduzę je innej stresu najstraszniejszą najbardziej przerażającą z 3 Gordon i Perseusza owi udało się poskromić zapędy Chin Meduza w ten sposób, że nie patrzył na nią, bo samo podejrzenie, iż zabija całą tylko wyczyścić swoją tarczę odwrócił się do niej tyłem i zobaczył starczy jej odbić się to jest istota przedawnienia czegoś co pokazuje nam realny, ale z, którym można się jednostki jednak zmagać się, wobec którego można podejmować działania i wydaje mi się, że dzisiaj mamy do czynienia z różnymi takimi ambicjami na tarczy leżą one deformują pewną rzeczywistość to znaczy, że główny konflikt jest rejs tenisowa Anny pojawiają się spiski pojawiają się imigranci pojawiają się Żydzi pojawiają się różne figury różne postaci, które w, które sprawiają są winne temu, że trzeci świat często drugi świat skrobaczki ta w, więc właśnie dlatego mówię, że brakuje nam tego przedstawienia się, że cały czas pracujemy w takim świecie oglądamy to realne wsparcie innych ale, ale nie nie jesteśmy pewni, który w, których przedstawienie mogłoby nam dom na razie nie zobaczyliśmy takiego przedstawienia, które nam dodałoby sił, które nam pozwoliłoby zobaczyć te w przyszłości bez meduzy a kiedy myślimy o przyszłości to tam się o konfrontacji z Medusa tak chyba coraz intensywniej coraz silniej właśnie tak myślimy, choć rzecz jasna pojawiają się w tym różne różne jakiś taki moment zaskakujące, ale jest to chciałbym na moment powiedzieć o Trumpie samemu powiedziała pani, że to kapitał kwituje i że to jest taka figura po tropach liczna trochę, która jakoś tam odstrasza do jak się przyjrzymy temu co realnie się dzieje w tej polityce amerykańskiej to się okaże, że właśnie tutaj mamy tweety i romanse z aktorkami porno i różne inne tego typu rzeczy natomiast tam idzie po prostu regularna praca w tym kongresie amerykańskim na rzecz Reno potężnych ulg podatkowych dla wielkich korporacji dla kapitału właśnie, które jest tam do Prostek pączek w maśle można mieć w tym kongresie amerykański świat idzie do przodu świat dziś w PRL jak idzie do przodu no właśnie im na ogół pocieszające jest to co ma się dziś wie, że temu, że żal, że proponuje jakieś pocieszenia, ale pocieszające jest to, że niektóre banały komunały znikają, a w każdym razie już tak lekko się nie wypowiada coraz rzadziej n p. służy poszerzaniu demokracji w bankach i jeszcze raz jeszcze kilka lat temu była tą rama roweru, przez którą widzieliśmy wszystko co się dzieje dzisiaj w obliczu konieczności konfrontowania się z Zachodu z tym co się nazywa światem kulturą azjatyckich wartości nie trzeba być przygotowanym na to że, żeby móc się z z nim mierzyć trzeba będzie się zakazić to znaczy trzeba będzie trochę zasymilować tych wartości no cóż decyzja ta wersja pluralizmu kulturowego z wymiany kulturalnej no ach, no właśnie auto ma pani namyśli Chiny i jakby pan ten element relacje amerykańsko chińskich, ale w no tak tutaj szerzeniu demokracji przy kompletnie nie ma mowy nikt nie chce w Chinach demokracji wprowadzać nową w jak pomyślę jeszcze o ty takich momentach zaskakujących Winter akcjach pomiędzy kim Dzong una Donaldem Trumpem, bo ostatecznie był taki moment co prawda teraz już trochę to przycichła i ten entuzjazm nieco opadł, bo w okazuje się, że tam się kim Dzong una wycofał z jakichś rozmów z Koreą południową to wszystko nie idzie tak sprawnie jak by się mogło wydawać, ale w pewnym momencie pojawił się taki jakiś czas brakujący jak jakiś taki zaskakujący efekt nazwany efektem Rambo, który spowodował, że kim Dzong UN nagle stał się miłym gościem, który postanowił dozbroić swój kraj i płaszcze był wymieniany jako kandydat do pokojowego Nobla jeśli nie nie Tramp go, bo miałby dostać ja się zetknąłem z taką interpretacją bardziej w duchu Realpolitik, która w myśl, której no właśnie tutaj pisze Mateusz na prąd też, że kim przypadki w 10 0 wysadził swój Arsenał, ale w każdym razie dotyczyło to tego poligonu, na którym przeprowadzane były próby atomowe Korei północnej, który zapadł się i amulet jakichś daleko idącej degradacji i ponoć to było autorem takiego realny powód zmiany zmiany retoryki kim Dzong una bez mówiono o tym, jako wielkim sukcesie trampa przez chwilę, że to właśnie pogrożenie jej ten cały nie poprzestanę ten sposób bycia, który liberalnym elitom wydawało się jakiś taki straszny jej potencjalni prowadzący do najgorszego tak fantastycznie zadziałał na kim Dzong una, który od razu zrobił się miły sympatyczny wygląd są godni siebie przeciwników można mówić o symetrii w wyrównaniu sił, więc będziemy mogli z pewnością najbogatszym w zarządzie zastąpiła w każdym razie została odroczona nie będziemy w najbliższej przyszłości zmieni ten spektakl bardzo dziękuję dziękuję za prof. Małgorzata Jacyna Instytut socjologii Uniwersytet warszawski teraz informacje za chwilę, a po informacjach i wracamy mecenas Łukasz Kowalczyk i mecenas zeznał na Marsa będą państwo kościół po
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA