REKLAMA

Grzegorz Jarzyna przeniesie na scenę "Innych ludzi" Doroty Masłowskiej

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-05-23 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:50 min.
Udostępnij:

Rozpoczynają się prace nad teatralną adaptacją powieści Doroty Masłowskiej, którą w TR Warszawa wyreżyseruje Grzegorz Jarzyna. Nad realizacją spektaklu pracować będzie kolektyw, w skład którego wejdą aktorzy z zespołu TR Warszawa, kompozytorzy, artyści warszawskiej sceny hip-hopu, twórcy wideo i projektanci kostiumów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dobry wieczór rozpoczynamy kulturę osobistą Grzegorz Jarzyna ze mną w studiu dobry wieczór dobry wieczór ale zanim zaczniemy z Grzegorzem mierzono rozmawiać o o wielu interesujących temat tak boi o inne Dorocie Masłowskiej i o odbiciu Almie Alicji i o tym jak można wykorzystać wiarę w teatrze chciałbym oczywiście zacząć od gorących gorących gratulacji dla Olgi Tokarczuk wczoraj wieczorem dowiedzieliśmy się, że Olga Tokarczuk jako pierwsza Rozwiń » Polka, by nie pierwszy Polski pisarz i pisarka dostała nagrodę Bookera międzynarodową nagrodę ukarana to jest oczywiście ogromny sukces książka, którą państwo bardzo dobrze znacie, bo dobiegło niektórzy 10 lat temu w oczywiście w Polsce się ukazali ta książka dostała nagrodę Nikkei nagrodę Czytelników też NIK senatora została przetłumaczona nie tak dawno na język angielski no i tak takie wspaniałe recenzje w wielkiej Brytanii no bo zdobyła aż żal, że otrzymała net znalazła się na tej krótkiej liście pisarzy nominowanych, a wczoraj wieczorem dowiedzieliśmy się, że otrzymała nagrodę tutaj też na myśl, żeby wielkie gratulacje dla cieni Luxoft, która tę książkę przetłumaczył pan, bo tak to jest literaturą, że na razie to tłumaczenie jest bardzo ważne zresztą Olga Tokarczuk mówiła w tym przemówieniu, odbierając nagrodę, że wierzy, że literatura jest stworzeniem, które rodzi się w 1 języku i może odrodzić się nerwy innym jest tak bym pomyślał, że to jest kolejny dowód, bo parę dni temu świętowaliśmy nagrodę dla Pawła Pawlikowskiego na festiwalu filmowym w Cannes teraz to nagroda dla Olgi Tokarczuk wcześniej nagroda dla Małgorzaty Szumowskiej w Berlinie to jest jakiś taki, gdy dowód kolejny na torze literatura jest jednak językiem uniwersalnym nawet jeśli jest gdzieś tam w tym języku zanurzone netto mimo wszystko może nieść jakiś taki, jakby przesłanie uniwersalne Nate tak, by odbije sobie cha Tevez raz powiedziałam odbije co do mojego gościa no bo monety ze swoimi spektaklami jest dziś też po całym świecie zresztą niedawno w Chinach premiery wyższy Annie Hall sztuka, którą tam wyreżyserował z 2 mieczy tak do dobrze pamiętamy tytułach Friends ZL 2 czy ty czujesz tę uniwersalność sztuki ponad kontynentami ponad językiem na faksy z teatrem jest o tyle łatwiej, że jeszcze jest żywy człowiek sam emocje i ta podpowiedź idzie jak bez ich ciała inscenizacji takie robimy właśnie teatr z też, że na to nie tylko ja jeżdżę tez praca zespołowa zawsze podkreślam te same współpracy z cudowną grupę osób łatwiej jest po prostu ten temat chłonąć widowni, ale jeszcze 20 lat temu to nie było takie jasne i ludzie nie byli przyzwyczajeni do czytania napisów w, a wtedy jeszcze było coś takiego, że do uszu przydawało słuchawki jak drenaż wody tłumaczy traktat jakież było 20 lat temu no myśmy weszli tam drugą narracja typu napisy jak w kinie i to bardzo pomaga, bo wtedy widz też jest otwarty na dźwięki jest bardzo, jakby w spektaklu często bywa tak, że ludzie omijają mnie, kiedy napisy, że tylko jak wspierają napisami nie poprze to rozumienie idzie właśnie z z emocji z z gry aktorów, jakby tak intuicyjnie czują ja w Operze Nova n p. ściemę my na żywność czy zobaczyć ognistego anioła Mariusza Trelińskiego witam znając mnie więcej libretto mogłam faktycznie chłonąć muzykę i dźwięki scenografię tak znaczy, że sław jak ty jak się gra klasykę jak w otwieraliśmy festiwal w Edynburgu Makbeta ME to było duże wydarzenie opracowany przez BBC i jest winien był tak, by to było takie pierwsze duże przekroczenie progu przekroczenie polskiego teatru, że tam na tym festiwalu dziś dbało słowo, że pierwszy raz zaistniał w obcym języku tak tak duże inscenizacje i wreszcie przełamała fale, że Szekspira w Anglii trzeba grać po angielsku no tak tak tak tak to jest, toteż jest taki temat ziem jak nasza podróżowaliśmy Międzynami dobrze jest, żeby nawiązać do Doroty Masłowskiej to to też można powiedzieć, że jakby to rozumienie empatyczną jest bardzo dużo w tej tzw. drugiej drogi drogi Europie ARM natomiast, jakby już, kiedy czas czytać tekst je i zrozumieć intelektualnie netto w Brukseli i w w Madrycie na tamte pokazy natrafiły na barierę językową znaczy ludzie starsi nie potrafią tak szybko czytać, a u Doroty jest na język jest kluczem do przedstawienia z centrum nie nadążają natomiast ich państwach bardziej taki powiedzmy jak Turcja Białoruś Finlandia moc Rosja stanie się to to on, że ci ludzie jakby słaniali poprzez zrozumienie też tego tematu w Reno właśnie tutaj jest w 100 0 zlotych Doroty Masłowskiej nawiązać do tego języka i też do tego tłumaczenia, którym powiedziałam na początku było 2 i nie zazdroszczę tłumaczom, którzy się ich chcą wierzyć w tym językiem nie niezwykłym językiem Doroty Masłowskiej przy innych ludziach to mam wrażenie, że ta data trudność jest jeszcze spotęgowane bo, bo to jak widzieli jak ta książka ma rys 2 to jest jego kolejny element tej książki bez tego rytmu Enea ta książka nie nie miałaby takiej siły rażenia w no tak to dowodzi, że do dodatkowa komplikacja, że oprócz 20 0 sensu znaczeń wykrętów wykręt pasów jeszcze dochodzi do tego utrzymanie rytmu no to jest droga jest trudna w tłumaczeniu na szczęście już mam dobre tłumaczenie z dna niemieckie Rawki kres świetny tłumacz w minioną czuję, ale to ono wymaga jak rzeczywiście, jakby bardzo nowych uczulonych słyszących tłumaczy i Anną tak to jest piękne piękne zdanie Olgi właśnie tworzy się w tym języku Aaron jest przekładany na inny język to jest bardzo mądre znanej też gratuluję rozejm Pawłowi Małgosia mogła się też nagród wszystkim pewne inni ludzie do tej książki nawiązaliśmy będą miały też drugie życie życie scenicznej parę dni temu Dorota Masłowska na antenie Radia TOK FM z zdradziła, że rzezie w bardzo się ucieszyła, że zgodziłeś się, gdy ten tekst znane na scenę przełożyć no ale tak właśnie nie będzie to zwykły spektakl Giodo będzie musical w nią muzyka nie muzyka zobaczymy, ale na pewno będzie najazd wydawana będzie spektakl muzyczny na co bardzo duża część muzyki, że tak muzyka no to może 20 01 . bieg muzyka może takim, jakim w cudzysłowie mentor powiedział rzeczywiście dzisiaj właśnie w za chwilę przeczytamy mnie z aktorami fragmenty tego tekstu rozpoczynamy prace nad tym tekstem ona będzie długotrwała duża premiera będzie dopiero gdzieś się bezpośrednio marca wcześniej w Werderze 12 października pokażemy jak i Working progres no i myślimy tym o tym, też jako w pełnym procesie tej jakości w inny sposób to chcemy wyprodukować to znaczy jakby, jeżeli chodzi o zespół to myślimy o kolektywnej, kto jak wyrok nie pracowaliśmy, by wspólnota owo to do tego projektu z racji tego, że przez to duże słowo muzyka rozbudowana partytura inscenizacja myślimy o kolektywie i właśnie powołujemy właśnie takie kolektyw kolektywem aż 5 kolekty w się zawiązał muzyczny, a jest w dużej mierze oparty na filmie na wielkiej marce właściwie hip-hopu prosto my też będą tego kroku czy nie będą muzykę tak całą po prostu kontakt jest kolektyw i dlatego też, że Krzysiek Karski Piotr Kurek kompozytorzy teatralni też trwają też dochodzą, ale też jest im prasowaniem DJ-ów, czyli i emisji i producentów dźwięków także firma, jakby prosto po bierze taką opiekę nad produkcjom muzyczną tego przedstawienia będą dla reżysera wydają się też ogromne wyzwanie no bo no, bo rozumiem, że musisz trochę oddać pole działania innym, gdzie silnie zrezygnować z takiej, gdy stuprocentowej autonomii w lenno pragnie się już już tyle tyle już wywieźć na tak powinna brać na siebie w tak spod budowania swojego wesela na drewna dominowała także innym dla mnie to też jest rozwój i na nic do niczego jak spotykać ludzi których, którzy dorzucają do tego od tej wspólnotowej prace no i też jako ideologicznie myślano, że teatr jest dobry w tym momencie, kiedy widać pracę zespołu zawsze mi się do sprawca to znaczy może być jednak 2 genialne przedstawienia dyrektor reżysera po prostu dyktatora geniusza tzw. w cudzysłowie, bo natomiast po to jest bardzo krótka grudki strzał tuż za chwilę rozsypie także my się wydaje, że ta idea właśnie powołania kolektywów otwarcia też na inne grupy także wody podjęliśmy rozmowy z prestiżem matematyk i zła nosi też tworzymy kolektyw też to jest bardzo ważna informacja, że do tych kolektywu zapraszamy młodych ludzi ten test na nasz jak dymisja zerówkę praca z młodymi ludźmi w każdym tym segmencie nowych złamań komunikaty do studentów do szkół i też chcemy praca z młodymi ludźmi reżimowych to znaczy jakich znaczy dwudziestoparolatków data ta rola Gużda, którzy nocą zainteresowani nie muszą koniecznie, by studiować czy ta muzyka czy wizualne sztuki, ale jedno, którzy nocą miałby wejść stoi pod jakąś selekcję zrobimy, ale chcemy pracować z młodymi ludźmi, żeby poszerzać to granatu wspólnota ludzi, którzy tworzą no i też zresztą samo hasło to by dać muzykalna to ono jest łakomym takie tematy zbiorowym nieraz dziś to kojarzy ze zbiorów Kamis dużą ilością osób zaangażowanych także no i mimo wszystko co nie powiedzieć na temat, który jest bardzo no tak jak nas bardzo dołująca Doroty notes komedia w pewnym sensie tak myślę, że taniec radości przed ich twórczości nam nie zabraknie kultura osobista to jest kultura osobista Patrycja Wanat wynoszą w studiu reżyser teatralny Grzegorz Jarzyna już niedługo dwudziestej 3 4 Warszawa rozpocznie się właśnie do czytania performatywne tekstu ułomnym Doroty Masłowskiej książki je inni ludzie książki, która ukazała się dosłownie kilka dni temu na ringu teraz w tym momencie tezie trwa spotkanie w ogóle z Dorotą Masłowską jeśli ktoś ma ochotę to proszę się spieszyć jeszcze można na niej zdążyć Tyl rzecznik aktora żyje, bo już powiedzieliśmy, że ruszają równocześnie prace nad spektaklem, czyli aktorzy już są po pierwszym tym zderzeniu z tym tekstem jak reagowali oni na ten tekst jak ja o tym, tekście obok rozmawialiście w nome mamy długą tradycję z już jest z Dorotą pierwsze 2 teksty dramatyczne zamówiliśmy unijny na dzierżawę osobom, które ma wejść do rady przez 2 lata nakłaniała, że no zainwestował trochę teatr także zrobiliśmy też 2 premiery i sztuk 2 Rumunów Międzynami dobrze jest noc aktorzy i zagranicy w Gryfinie wojna polsko-ruska aktorzy bardzo dobrze czują jej twórczości innych często było także po prostu mało rzucili się na wydobycie może nas euforia, ale taka jest skupiona raczej raz, że tak po raz zmieniają i Rosy rozbierając zdania i ciągle jakby, gdzie jest dużo pytani i na miejscu zmarły się też na etapie jak gdyby jak to rymowanki jak zdrowo taki rytm narzucić to no jest i jest podniecenie w zespole aktorzy lubią grać Dorotę Masłowską uwielbiam ze względu na ten taki jakich finezyjny sposób zagmatwana tych zdań i wieloznaczności ktoś jeszcze znała ona końca okazuje, że poprzez mocne, gdyż to jest śmieszne i Bystra inteligentna ktoś bardzo lubią takie teksty a gdy my, chcąc oddać ciebie jeszcze zanim przejdziemy do kolejnych tematów chciał zniszczyć, by zapytać o twoje doświadczenie z tym tekstem mogę używać właśnie tego słowa komediach i to jest ich niezwykle śmieszne, ale później miał coś takiego, że został mi taki gorzki posmak, bo po przeczytaniu tej książki też Dorota Masłowska bardzo często inne oferty w wywiadach o książce mówiła, że ona tę książkę po prostu jakiś wykluła się bieg włączyła się nią ldl aż do gardeł nad Nettą także uwolniła ich toksyny obraz z siebie też podczas tej pracy wg ceny się wzrostu inne tworzyły ten gorzki smak pozostał na moje prywatne leczenie tak jak pierwszy raz przeczytałem całość to właściwie zamilkł ME znam, bo gdzieś za nim nowsze kręci się za bardzo to książka i dostęp precyzuje rodzaj takiego dała dopiero kilkukrotne przeczytanie tego dał mi poczucie takiego dystansu luźnego, żeby się na nas tym skupić się zacząć pracować w na zawsze będę cenił Dorotę za to, że ona ma taki wgląd w społeczeństwo wszyscy sytuacje w te trudne sprawy tak powiem w tym momencie w związku z tym jak czytamy o diagnozę co się dzieje z naszym społeczeństwem w taki przekrój przez społeczeństwo co się z nami dzisiaj dzieje i ta diagnoza jest bardzo bardzo pesymistyczna i bardzo krytyczna zresztą to jest najbardziej chyba zmagać z mojej perspektywy krytyczna, a poz . Do roty, jeżeli chodzi o na ten intendent Lenny ta beztroska po prostu obnażania ich postaci jest jej adresem bezwzględna, ale rozumiem też, że to jest też taka diagnoza rano też chyba wszyscy czujemy jak i my Polacy czujemy, że to społeczeństwo ono jest podzielone jest rozdrażniony i na dzieci po tamtejszej po tej stronie to nie nie spotykam ludzi, którzy mówią, że są szczęśliwi, że jest dobrze w Polsce nie raczej jest, że w Polsce i ludzie to przechodzi na na na na relacje międzyludzkie i właściwie ktokolwiek ze względu na na poglądy polityczne religijne mówi o tym, że jest ciężko tak nadal jest to dla mnie właśnie stawała Wybrzeże Rzym można to jakoś przepracować, by wypróbować to w jaki sposób przepracować prawda to były dla mnie jest taki film pocieszające, że nie może atakować w tym dole może jednak wartego dziś nauka w ogóle z tego z tego wyciągnąć, ale chciałbym, żebyśmy porozmawiali jeszcze na po 1 sprawie, bo zapraszać tutaj do studia, żeby zapytać o wiarę było inne o wierze rozmawialiśmy już TOK FM niejednokrotnie, odnosząc go do dowodów filmuje państwo być może słuchali z poprzednich rozmów, które mówiło tym trudnym znalezienie języka filmowego dla rannych, żeby go wykorzystać właśnie przy wietrze, ale w Galicji i okazało się, że okazuje się, że źle, że inne wiary jako jako narzędzie, które posługuje się przestrzenią jest świetne przy teatrze Ernest gdzie, kiedy ty w ogóle poczułeś, że wrze, że wiara to jest coś co ty w teatrze możesz wykorzystać to się może sprawdzić dać reguła taka, że się prace nad spektaklem gen wyobraża sobie, że wszystko w spektaklu na spektakl jest bardzo zanurzony w wewnątrz red oznajmił, że widzowie są bardzo blisko gry i żonie gdzieś też są częścią tej widowni stąd ten pomysł na to, że to z USA traci widownię jest w środku inscenizacji otoczone ekranami bardzo mi zależało prawie 0 dekoracji bardzo zależało na tym, żeby ten kontakt z aktorem był bardzo bliski no jest szczególnie oczywiście, że ze względu też znana na tekście temat, który też jakiś kolekty w powiedzmy pisarz trwała tworzył nowe bardzo osobisty i też jednak gdzieś tam dla mnie to była odpowiedź na to co się dzieje w naszym społeczeństwie, czyli rodzaj pewnej diagnozy i zastanawiać co my z tym możemy zrobić my możemy to przez siebie w Sheffield prowadzi IC jak to wpływa na na relacje międzyludzkie i na naszym tożsamość i właściwie tuż po po wypuszczeniu premier w spotkałam w ATM z Orłem uderzyło w Realu z danej marży na scenę nowe nasze tymczasowej, bo boi, bo czekamy oczywiście na wybudowanie nowej siedziby siedziby na placu Defilad jest tymczasowa studia trochę taki nasz poligon też, że w kontekście no i organizacji wiadomo to może tanie, choć ma, ale nie jest dla nas dla naszego teatru to duży kredyt też, który za zaczerpnięte wkrótce wobec obywateli miasta i inna dlatego też przygotowujemy się tak dużego otwarcia i poszerzenia też naszego grona odbiorców i zaraz po tym spotkaniu na naszych spod spotkałem Marcina z firmą gmina, której się firma, która właściwie przeszła całkowicie na dializę myśli tylko z Janem redukcją wiarą i zobaczyłem w tym, że dokładnie komedię mu chce mówi ma narzędzia takie same jak jest przesłanie tego w sensie odbioru linię odbioru spektakli i szybko się narodziła idea, żeby postawić tam kamerę i smaczne praktycznie można powiedzieć tak jak to jest nasz tekst spektakl jest nie zmienialiśmy zupełnie świateł nie rozpatrywaliśmy tej inscenizacji za bardzo tego doświadczenia do filmowania Jaróg staliśmy na czas spektaklach z widownią kamery w 3 miejscach na widowni w środku 1 była ruchoma czy rzeczywiście aktorzy podchodzi do kamery, żeby pobudzić demontaż wewnętrzny w, a później to przez pary parę ładnych miesięcy 6 miesięcy montowaliśmy śpiewaliśmy i ich wtedy tak naprawdę można powiedzieć o pracy Study dopiero zaczyna rozumieć na czym to medium medium polega no i efekt jest doskonałe pokazaliśmy to ty teatrom pracę w dna paru festiwalach i za granicą im efekt jest doskonałym jestem przekonany na 100 % to jest najlepsze medium do rejestracji spektakli teatralnych płaski ekran męczy to na kinowy czy w telewizji no nie ma szans oddać spektaklu teatralnego to zawsze inne media and głównie na tym polega wiara, że jakby różnica pomiędzy płaskim ekranem Avia, że ta rejestracja jest demokratyczna to znaczy ja jako widz odbiera na co patrzy, czyli my coś podobnego jak w teatrze ja jako widz patrzy na tego aktora śledzę tego aktora, a w łaski realizacji ekranowej inną reżyser i realizator narzuca nam na co my mamy zwrócić uwagę i nas tak prowadzi prawda bardzo wąsko diastemy podejmujemy decyzje kogo śledzimy co słuchamy co oglądamy no to, że zanurzenie w tym w galarecie w żadnym wypadku teatralny inne w inercji wasza jest bardzo bardzo głębokie, a wręcz niektóre w niektórych Stanach jest jeszcze głębsze doświadczeni z innym teatrze, bo nagle lądujemy pomiędzy aktorami jesteśmy dziś świadkiem tego zdarzenia uczestnikiem tego o tych tych tematów, ale dziś nie mamy ciała jest bardzo dziwne doświadczenie też, że tak częstym uczestnikiem obserwatorem czy gdzieś pomiędzy baz danych data bez cielesność jest bardzo ciekawa też Jarzębak mego ciała nie ma nagle chili jest nas też gdzieś w pewnym sensie no mówi się, że test i masywne doświadczenia, ale dla mnie też jest to w pewnym sensie doświadczenie hipnotyczne oczywiście na to są też następne historie też wytrzymałość naszego mózgu nie wszyscy też są w stanie przyjąć tak długi spektakl myśmy zrobili 1 , 5 godziny na godzinę to jest na nim wezwał 1 z niewielu ministrów żeśmy fabularyzowane WIA, że na pewno znajdą się w jaki został na świecie produkowany, a mimo to mówisz o 30 minutach tez limit, a mimo to właśnie 80 % do widzów kończy do końca ogląda ten trend ten spektakl zapis na to kto to dowód to świadczy o tym, że to rzeczywiście medium przyszłości na pewno nie tylko dla teatru no przecież też i do KRS grafiki też ma sekcję wiatrową dam głowę znane właśnie już tam pierwsze objawy, które oglądałem my na to jest duże medium, które to na pewno wpłynie na poszerzenie i nową percepcję w kulturze na pobyt w mieście na koniec czy ty myślisz o WIA, że jako o narzędzi było takim autonomicznym czy jednak zawsze patrzysz jako coś powiązanego swoją pracą w teatrze, czyli 10 myślisz o nim jako wykorzystywanie go o archiwizacji swoistej spektakli ze sceny w no na pewno, jeżeli chodzi o marzeniach i archiwum myślę, że to za chwilę się o otworze wielki worek i my wszyscy będą realizować te spektakle WIA że, bo rejestracja sama jest bardzo prosta im kładzie się kamera i w tych warunkach 1 6 filmuje oczywiście nie jest problematyczne produkcja tego śpiewania, ale tym, że rejestracja będzie na pewno to Instytut teatralny pochwycić chwile to za filety z całkiem inne doświadczenie znać, gdybym mógł teraz Marcina czy spektakle Grotowskiego czy Swinarskiego ja się w cement, gdzie indziej znacie miałbym to doświadczenie nam toto poczucie bada się czuje emocje wierzy czuje emocji i te niesamowite doświadczenie właśnie parateatralne PEC ma bardzo blisko doświadczeniem teatralnym tak chcemy aktywizować czy jest spektakle teatralne, ale też w przyszłości myślimy o tym, że my też robić niezależne produkcje PR-owe wobec takiej bazie teatralnej ale, żeby one były same w sobie niezależność to nie było tylko jakby powtórzeniem przerobienie jeszcze raz tego tematu co zobaczyliśmy na deskach, ale też myślę, że wraz z tak Nisko, ale ja jestem bliski teatrowi, że na pewno też będziemy to medium wykorzystywać w przyszłości Grzegorz Jarzyna bardzo dziękuję za dzisiaj my zapraszamy do TR Warszawa tam już za chwilę rozpocznie się czytanie inne innych ludzi Doroty Masłowskiej war oddział prewencji dziękuję bardzo pozdrawiam państwa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA