REKLAMA

"Płynność ruchu nie jest w mieście wartością najważniejszą"

Data emisji:
2018-05-23 18:00
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
36:24 min.
Udostępnij:

Wycieczka po Jaworznie - mieście, które realizuje wizję zero, czyli zero wypadków śmiertelnych. Zaprasza Tomasz Tosza, urzędnik miejskiego wydziału drogowego w Jaworznie

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kondycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w studiu Radia TOK FM w Warszawie, ale nie wszystkie analizy prowadzimy z tego studia czasem wybieramy się na różne wycieczki tak było ostatnio wraz z wydawcą kondycji mieczem strzeleckim pojechaliśmy do Jaworzna efekty tej pracy mogli państwo usłyszeć wczoraj w analizach, ale to nie koniec, dlatego że nie tylko o kulturze rozmawialiśmy z mieszkańcami Jaworzna i z różnymi działaczami próbowaliśmy też zrozumieć jak Jaworzno Rozwiń » osiąga wizję 0, czyli wizja, w której w mieście nie ginie nikt w wypadkach drogowych, owszem, dochodzi do stłuczek czasem ktoś nawet gdy jest radny, ale nie ma ofiar śmiertelnych jak oni to zrobili na wycieczkę zabrał nas pan Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg i mostów w Jaworznie wsiedliśmy do samochodu i zaczęliśmy oglądać Jaworzna w Davos go tutaj do samochodów brak to jest specjalnie zawieźliśmy tą ulicą, żeby samochody wydaje się nadmiernie rozpędzały się akurat nie ma też zaparkowanych samochodów natomiast kierowcy bardzo szybko się nauczyli jak ktoś nie ma podjazdu to parkuje w tym miejscu, zostawiając wolne miejsce dla kierowców, ale stoimy w tym momencie na jezdni, a stoimy na jezdni i to jest normalne zachowanie prawidłowe to powoduje, że samochody czy z tego powodu również wolniej jeżdżą tym odcinkiem, jeżeli te są zaparkowane auta na jezdni, ponieważ jeździ szybko pomimo tego, że odcinek jest długi prosty i te teoretycznie można byłoby się tutaj bardzo rozpędzić natomiast taka właśnie organizacja ruchu powoduje, że kierowcy tutaj nie jeżdżą szybko no ale z drugiej strony jezdni staną też kierowca w przeciwną stronę to nie byłoby przejechać kierowcy nigdy nie jest z tramwajem taki sposób, żeby nie było możliwości przejechania z drugiej strony nieważna jest zaparkowany jakiś automat wystarczy się zaparkować 10 15 minut metrów dalej samochody jeżdżą tutaj po prostu slalomem jeżdżą slalomem to urząd bez przerwy ocierać się te zaparkowane albo zderzak w tym z przeciwka, ale też właśnie bezpieczne rozwiązanie tutaj miano właśnie perony autobusowe jest specjalnie podwyższone, żeby użytkownicy mogli sobie wygodnie wsiąść do autobusu, ponieważ 1 z elementem bezpiecznej infrastruktury drogowej jest infrastruktura transportu publicznego, bo tutaj wyjechaliśmy do takiego charakterystycznego miejsca, gdzie wyprowadzane na jezdni rowerzystów także, by mogli pojechać na wprost zgiąć prawą lub lewą stronę gminy Dąbrowa droga leży tym pasem rowerowym wieziono prawie, że pod maskę, bo my jedziemy prosto i to jest bezpieczne rozwiązanie ruchu drogowym składa się praktycznie tylko łącznie z paradoksów to co się wydaje na zdrowiu chłopski rozum, że jest niebezpieczna w rzeczywistości to jest bezpieczne rozwiązanie podobne jak w tej chwili skręciliśmy na odcinek obwodnicy północnej i tutaj, jeżeli państwo spojrzą do tyłu, by jezdnia nie jest poprowadzona opowieść Bono faluje takimi łukami właśnie o to, żeby kierowcy zwolnili za momencik dojedziemy do rozwiązania, które stoją są ujemne na wszystkich złych drogach, które są podrzędne tam, gdzie jest w komorze, gdzie mamy miejsce budujemy ronda to jest najbezpieczniejsze rozwiązanie kierowcy je bardzo lubią mają przede wszystkim o rondach praktycznie nie dochodzi do żadnych zdarzeń drogowych właśnie pojechaliśmy do ronda księdza Juliana Bayera na środku jest Górka roślin i nic nie widać sprzeciw KRS niebezpiecznie, zwłaszcza niebezpieczne z tego powodu, że kierowca, jeżeli czujesz się na danym odcinku drogi drogi się nieswojo nie czuje się bezpiecznie wtedy jedzie z taką prędkością, którą uważa za bezpieczną także z UE w pokazie czuje się niepewnie wykonuje niepewne ruchy nie jest jasne dla innych kierowców co zrobić i wszyscy czują się trochę bardziej spięci no właśnie to powoduje, że kierowcy jeżdżą bezpiecznie jeżdżą wolniej trzeba mieć stuprocentową świadomość, że tak naprawdę najbardziej niebezpieczna jest prędkość, jeżeli skłoniło kierowcę do tego, żeby jechał wolniej, a nawet, jeżeli do zdarzenia drogowego dojdzie co nie będzie to zdarzenie drogowe miało poważnych konsekwencji, ale pan cały czas powtarza, że jeśli kierowca zwolni to będzie bezpieczniej, a bardzo wielu kierowców uważa, że można jechać szybciej, ale pewnie mieć umiejętności w stan bezpieczeństwa jest też zachowane tylko, że bezpieczeństwo zależy od praw fizyki ciała fizyka zabija nas w momencie, gdy dojdzie do zdarzenia każdy, ale to każdy kierowca popełnia błędy nie ma kierowcy, którzy jeżdżą na zbawienie w bok teraz właśnie wyjeżdżamy do wyniesionego skrzyżowania kiedyś tutaj dochodziło do zdarzeń drogowych postanowiliśmy je wynieść 12 cm do góry kierowca musi zwolnić przed skrzyżowaniem dzięki czemu ma czas na to, żeby zareagować na dynamiczną sytuację, która zdarza się na drodze, a nie wystarczy, by tzw . Bomber taki leżący policjanci przed skrzyżowaniem ze skrzyżowań takie rozwiązanie również stosujemy, ale to rozwiązanie jest pewniejsze skuteczniejsze, dlaczego z hal i przede wszystkim każde państwo w realizacji bardziej trwałe stosujemy również progi zwalniające natomiast w zwalniający jest elementem, który jest do końca my do jezdni i bardzo często wskutek presji kierowców, którzy nie rozumieją zasad budowania bezpiecznej infrastruktury drogowej zarządcy dróg podkręcają progi zwalniające często progi zwalniające mają też tą wadę, że są głośnymi rozwiązaniami w tej chwili wjechaliśmy na ulice Chełmońskiego podobnie jak ta ulica, którą jechaliśmy przed chwilą ona została zawarta żona do 6 m szerokości wszędzie 3 0 na godzinę 4 0 na godzinę i rzeczywiście tyle jedziemy, ale mogły one na 3 części tylko pytanie poco no choćby dlatego rządzą kierowcy, którzy nie mogą jeździć dziś na godzinę czyta go Maciej jezdni pozwala na bezpieczną jazdę 60 na godzinę na w tych miejscach, gdzie jest ograniczenie do 3 0, a nie ta infrastruktura nie pozwala ze względu NATO, że tutaj właśnie przejedziemy przez ciąg wyniesionych skrzyżowań czy są prawdą jest ograniczenie do 30 km można przejechać z prędkością 40 km, ale tez nieprzyjemne z większymi prędkościami to już zaczyna być po prostu niebezpieczne Rostocka ujemna tych wyniesionych z o skrzyżowaniach to nie uśmiechaj troszkę wolniej to by było przyjemniej Comfort jedno, ale często kierowcy się spieszą i to jest dla nich najważniejsze nawet jeśli mieliby się trochę poobijać ja mam pytanie co jest ważniejsze czy komuś z pierwszej zyska 1 5 sekund czasu na odcinku 2 km, ryzykując zabicie innego użytkownika drogi albo za zabicie siebie samego kierowcy mniej jeżdżą z prędkością, która jest dozwolona przepisami kierowcy zawsze jeżdżą z prędkością, która wydaje im się bezpieczna nocnych, ale chodzi o 1 z szerokimi przejazdami dla rowerzystów bezpośrednio przed tarczą ronda również z tego powodu, że to jest bezpieczne rozwiązanie to właśnie wydawało się, że nie kierowca jest na rondzie ona jest dosyć trudne, bo tam jest widoczność ograniczona i zaraz po tym, jak z niego zjeżdża wjeżdża prosto w przejazd rowerowy tylko, że wszyscy użytkownicy drogi widzą się w tym momencie są kierowcy, którzy dojeżdżając do ronda jak Kubica hamują przed zakrętem dopiero tu chodzi o to, żeby już w momencie, kiedy kierowca jest na przejeździe rowerowym w miał prędkość, która nie będzie zagrażało innym może go nikomu dróg teraz jedziemy obwodnicą północną straż do wózka na obwodnicach to nie jest jakoś szczególnie wąsko były najprawdopodobniej towarzyskość bierze się z tego, że droga dla rowerów jest bardzo szeroka droga rowerowy nomada Kongres szersza niż pas jezdni winną i praktycznie my mamy taką sytuację im więcej rowerzystów więcej pieszych w ruchu, w czym to jest bezpiecznie zresztą państwo w tej chwili Efa widzą mijamy dziesiątki rowerzystów, którzy właśnie poruszają się tą drogą dla rowerów HOKEJ, ale jest niedziela wyobrażam sobie, że w tygodniu tą obwodnicą promy jedziemy poruszają się setki aut jest tylko 1 pas ruchu dla nich w danym kierunku obok rzeczywiście szeroka droga dla rowerów, ale możliwe było poszerzyć jezdnie byłoby może mniej korków albo mniejszy ruch to też jest paradoks z poszerzanie jezdni nie powoduje zwiększanie przepustowości drogi w największą przepustowość każda ulica ma w zakresie w około 4 5 do 50 km / h, bo przepustowość zależy nie tylko od prędkości pojazdów, ale również od odległości między pojazdami w momencie, gdy mamy sytuację taką, że pojazdy mogą jechać bliżej siebie ponadto jest jej mieści się ich więcej po prostu no dobra, ale są tu korki, czyli nie ma w Jaworznie nie ma zasadniczo korków w żadnym miejscu, by się stało, dlatego że przebudowaliśmy układ drogowy dokładnie wg wskazań inżynierów ruchu w 2000 trzecim roku zrobiliśmy studium komunikacyjne, gdzie inżynierowie ruchu nie atakowali nie zaczepiani przez polityków, którzy mieli jakieś plany co do układu drogowego zaprojektowali nowy układ drogowy wywożeniem go zbudowaliśmy dzięki temu nie mamy korków i przede wszystkim radykalnie poprawiło nam się bezpieczeństwo ruchu stało się to, dlatego że bezpieczna infrastruktura drogowa i komfortowo infrastruktura drogowa powoduje, że kierowcy nie muszą gnać, żeby nadrobić stracony wg nich czas, jeżeli my nie mamy korków to zupełnie swobodnie można komfortowo bez stresu poruszać się potem układzie drogowym, jaki i, jaki jest pozycja analizy Agata Kowalska w studiu zapraszam państwa na drugą część w podróży za kierownicą Tomasz Tosza z zastępcą dyrektora Miejskiego zarządu dróg i mostów w Jaworznie w samochodzie jako pasażerowie Agata Kowalska imię to Solecki zwiedzamy Jaworzno w i obserwujemy przez okno jego politykę transportową, dlaczego dlatego, że w Jaworznie przez 20 miesięcy nikt nie zginął na drogach w mieście jak oni to zrobili co się stało, kiedy wreszcie doszło do wypadku, w którym miejscu do niego doszło do wypadku śmiertelnego o tym wszystkim w drugiej części naszego reportażu nie ma miejsca w Jaworznie, żeby po przejechaniu 1 km kierowca nie drgnie natrafił na jakąś drogę, na której jest podwyższona prędkość i jednocześnie zabezpieczone są interesy interesy pieszych rowerzystów tak jak tutaj w tym miejscu, czyli jest szeroka wygodna droga dla rowerów w szerokie wygodne chodniki sygnalizacja świetlna w miejscu, gdzie odbywał się intensywny ruch pieszy do życia podkreślił, że dysk obwodnica ma miejska, a jednocześnie nie ma tu kładek dla pieszych ani przejść podziemnych tego było przejście naziemne znów wpływa na płynność ruchu, dlaczego wyzywali się do rozwiązania na tych krótkich dystansach, które są w mieście pokonywane płynność ruchu nie jest najważniejszą rzeczą my mamy zapewni DJ możliwość komfortowego poruszanie się po mieście bezstresowego i osiągamy to nowymi rozwiązaniami technicznymi, a zaraz przejście naziemne jest bezstresowe komfortowe wydawałoby się właśnie Kłodzka albo sygnalizacją świetlną no tak, ale wciąż jest także któryś kierowca może przy prze przez to przejście przejechaliśmy przejechać na dno niestety ogromna tak dzieje w na tak ordynarną łamanie przepisów ruchu drogowego nie mamy wpływu w ale infrastruktura, która jest zaprojektowana bezpiecznie eliminuje niebezpieczne zachowanie kierowców adres ulica Świętego Wojciecha czy to nie jest to jedno z tych miejsc, w których ostatnio doszło do jakiegoś rodzaju wypadku nie obyło się zdarzyło na ulicy Podwale notabene tą ulicą pojedziemy ze względu NATO żona została przygotowana do przebudowy i będzie realizowana jeszcze w tym roku, gdyby ta ulica była przebudowana już, że rok wcześniej n p . do tego wypadku nie doszłoby od minęliśmy przed chwilą taki znak ostrzegający o tym, że wszystkie skrzyżowania w tej strefie są równorzędne co to za strefa wszystkie boczne ulice są drogami dojazdowymi do nieruchomości do posesji my nie dopuszczamy, żeby w takiej w takich strefach, żeby kierowcy przekraczali prędkość albo w tej okolicy ewentualnie w Południowej części miasta bierzemy do strefy, gdzie ograniczenie prędkości jest do 30 km / h w i ono jest wymuszone również infrastrukturą, a do skrzyżowania równorzędne i nie ma co do nich nie ma sygnalizacji nie ma znaków kierowcom się dojechać do skrzyżowania upewnić się, że w tym miejscu ma pierwszeństwo i dopiero jechać dla wielu kierowców skrzyżowanie równorzędne jest trudne dla zakonnic zmagają się uwagę w ciasto to wygląda w ten sposób, że nawiązują kontakt wzrokowy z innym kierującym dopiero wtedy jadą skręcamy w ulicy Podwale, gdzie doszło do wypadku jeszcze później będziemy o tym, mówić jak to możliwe skoro Jaworzno uchodziło za miasto spełniające wizje 0 wizję 0 wypadków śmiertelnych na drogach w styczniu tutaj doszło jednak do wypadku śmiertelnego, w którym było miejsce to nie jest aż tak szeroko zakład rodzinny, który jest bardzo wąskim natomiast nie cała ulica o z została przebudowana w tych właśnie przejeżdżając przez całe wyniesione przejście dla pieszych natomiast za chwileczkę to ulice się w pożarze w miejscu, w którym doszło do tego wypadku jest ona najszersza mama w tamtym miejscu 11 m szerokości jest to rejon przystanku autobusowego, gdzie zjedli jednocześnie Zatoka autobusowa Hanoi niestety mieliśmy tutaj Speed splot negatywnych okoliczności, czyli wieczorowa pora młody kierowca starsza osoba, która postanowiła skrócić sobie no właśnie przyjechaliśmy tu miejsce, w którym doszło do wypadku dane było przejście dla pieszych były tylko przystanek dlatego akurat ten odcinek drogi nie będzie już niebezpiecznym miejscem, w którym nie będzie mogło dojść do tego typu zdarzenia, ponieważ to przejście dla pieszych będzie wyniesiony gdzieś tam starsza osoba próbowała pokonać jezdnię w miejscu niedozwolonym, a Kierowco jechał z Michałów najprawdopodobniej odrobinę zaś, że bez względu na to, że przy prędkości do 50 km / h jest pieszy w zetknięciu z samochodem ma ma jakieś szanse na przeżycie matce natomiast powyżej 50 km / h to szanse drastycznie maleją przy 60 km / h to już prawie 70 % pewności, że jeszcze zginie z potrącone, czyli co nie jest także całe Jaworzno jest objęta realnie wizją 0, bo są miejsca, w których to tutaj zbiorą się w obronie zmieniły znaczek to nie jest także Jaworzna nie zrobią prowizja 0 to jest taki sposób kreowanie infrastruktury drogowej, która wybacza błędy i władzy pieszych i błędy kierowców natomiast my przebudowaliśmy bardzo dużo dróg co doprowadziło do tego, że kierowcy jeżdżą zdecydowanie spokojniej po całym mieście natomiast nie wszystkie drużyny mamy tyle tych pieniędzy, żeby wszystkie absolutnie są do 1 drogi przebudowa będzie tak, żeby one były zbudowane wg tych zasad w budowanie bezpiecznej infrastruktury to tym bardziej włodarze dużych miast, którzy mają jeszcze większy obszar do zadbania często mają jeszcze większe jest niektórym trzeba było radykalnie zmniejszać mogą powiedzieć to nie dla nas no trudno zostają w tradycyjnych rozwiązaniach policja fotoradar sygnalizacja świetlna przebudowanie całego miasta to nie jest projekt, który nas stać się, ale mają zazwyczaj więcej pieniędzy niż nasze miasto my podjęliśmy się przebudowy układu drogowego warto je w pół miliarda złotych w momencie, w którym Jaworzno mogło przeznaczyć na inwestycje wszystkie inwestycje 20  000 000 zł, a im większy nazywała decyzja polityczna potrzebna była Wola, bo inaczej nie nie widzę, żeby miasto aż taki duży procent swoich przychodów poświęciły na infrastrukturę i dodatek na budowę uspokojenia ruchu, bo to jest to zrobiliście to już głównie decyzje polityków często niestety politycy nie zdając sprawę w jaki sposób projektować infrastrukturę drogową dla nich wydaje się, że bezpieczna droga jest szeroka droga to jest nieprawda właśnie przed chwilą minęliśmy miejsce, w którym zginęło kilka osób na przejściu dla pieszych to jest dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 7 9, który przebiega przez Jaworzno to z klasyczną sytuację 1 kierowca się zatrzymuje drugi nie dochodzi do dramatycznego potrącenia na przejściu dla pieszych pieszy ginie dziś jesteśmy na drodze krajowej, która wciąż tranzytowa prawda niestety jest to droga, którą część samochodów omija płatne autostrady Kraków Katowice to jest problem drakońskich opłat za dobrze jestem tą autostradą, które zupełnie nie uzasadnia pani standardy drogi ani umowa, którą państwo polskie podpisało z koncesjonariuszem wprost jechaliśmy na zupełnie nowy tej drogi nigdy nie było, ale ona została zbudowana wg standardów drogi przyjazną dla pieszych rowerzystów przy parku lotników jest tutaj sporo zbudowanych miejsc parkingowych ulica ma 6 m szerokości, czyli jest wąska co 1 20 m jest wyniesione przejście dla pieszych co powoduje, że tutaj nawet jakby kierowca chciał się rozpędzić osoby nie pojeździ zbyt szybko dorobić, że tutaj kierowcy nie nie parkują na chodnikach no tuż przy przejściu dla pieszych i zasłaniają skrzyżowań niestety też parkujące jest problem nadmiaru ilości samochodów, ale dzięki temu, że mamy w dobry transport publiczny, w którym odbywał się jak na miasto wielkości Jaworzna bardzo niestandardowy ruch, ponieważ zwykle w mniejszych miastach jednak udziału w podróży samochodami osobowymi jest zdecydowanie wyższe niż w wielkich miastach Augusto ile jest 3 2 % transportem zbiorowym 3 1 samochodami w dążymy do tego, żeby Jaworzno było tak wygodnym miastem, żeby rodzinie wystarczył 1 samochód panie w 2 jak jest w wielu miejscach w Polsce ten hałas jest przejazd przez wyniesiono z Gorzowa, ale właśnie chciałam zapytać, dlaczego jeszcze wydrukowali szczyt wyniesione skrzyżowania przejrzyście niewygodnie się jedzie, żeby było bezpiecznym to są rozwiązania, które nie my wymyśliliśmy tylko po prostu podpatrzyliśmy, że dokładnie punkt po punkcie w krajach, które pierwsze wpadły na to, że infrastruktura drogowa powinna być bezpieczna czy właśnie przed nami przed mieszkaniec Jaworzna, mimo że są tutaj 2 przedszkola pieszych to przyrzec sobie środkiem skrzyżowania, ale my jedziemy 30 na godzinę, więc zasadniczo nawet nie musieliśmy specjalnie zwalniać one tak spokojnie przeszedł oczywiście nie powinien tego robić ale gdy mogliśmy zahamować wreszcie w każdym momencie, bo właśnie o to chodzi w budowaniu tej infrastruktury kilka miesięcy temu był taki konkurs organizowany przez 1 z portali ogólnopolskich na miasto, które najbardziej mieszkańcy kochają Jaworzno oczywiście byłem w 2 głosowanie wygrało w cuglach jak i oczywiście w ze względu NATO, że jesteście państwo wmieście, w którym jest najniższy poziom stresu ze wszystkich polskich miast, gdzie jest poziom stresu, bo rząd z 2 gości niższym niż jakimkolwiek innym kolejnym mieście czytam, że w liście przez wiele lat liderem diagnozy społecznej prof. Czapińskiego, ale ja nie wierzę w rankingi, więc oczywiście trochę nie nie dowierzam i na ile tutaj transport ma znaczenie, ale to co pan prof. Czapiński zrobi to to nie jest ranking jest bardzo poważna badania socjologiczne to poważna różnica bierze się stąd, że zaprojektowaliśmy miasto, w którym bardzo miło sympatycznie się że, a transport jest częścią tego miło sympatycznie się żyje to jest 1 z najważniejszych elementów tanie chodzi o to, żeby ludzie tylko ich wyłącznie dobrze zarabiali 3 tygodnie mieszkali to jest również kwestia mobilności miejskiej każdy mieszkaniec miasta przecież nie odbywa 2 podróże dziennie, jeżeli te podróże są wygodne to podróże są bezpieczne to od razu powoduje, że ludzie żyją w mniejszym stresie w twarz to druga część naszej podróży przez Jaworzno oprowadza Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg i mostów w Jaworznie czekała z tym co państwo na to co państwo na te rewelacje, a może herezje analizy mogą ponadto klub KSM proszę pisać w jak mówił nasz gość to w jaki sposób projektujemy drogi w Jaworznie jest kontr intuicyjne wydaje się, że to co najbardziej niebezpieczne w UE, o którym powinno być ujęte przez nas unikalny ani nie jest zabudową wiemy choćby widoczność na rondach co państwo na to jak to jest państwo miastach czy państwa miasta próbują powolutku sięgać w tym kierunku czy też twardo trwają przy Starym myśleniu o tym jak powinna być zorganizowana infrastruktura drogowa w mieście proszę pisać analizy małpa to krok ten stan z trzecią i ostatnią częścią naszego reportażu z Jaworzna wracamy po informacjach o przez 20 miesięcy w Jaworznie nie zginął nikt na drogach w styczniu doszło jednak do wypadku śmiertelnego jak słyszeli państwo przed informacjami z opowieści Tomasza tuszy, który jest urzędnikiem w zarządzie dróg mostów w Jaworznie doszło do tego wypadku na drodze nauk w na ulicy, gdy jeszcze nie przy koksie jeszcze nie przeszła wielkiego remontu filozofią remontów jest to by uspokoić ruch i sprawi, że przez miasto będzie się podróżowało bezpieczniej, ale też przyjemniej zaproszą na trzecią część reportażu z ulic Jaworzno przed oprowadza nasz dom w nas Tomasz Tosza, a w samochodzie wraz z nim jak Agata Kowalska nie dostrzegać ski wydawca analiz nic posłuchamy o tym, szczęściu trochę więcej, jeżeli można wziąć za kilka miesięcy będzie wypuścić z dzielnicy, która jest dość daleko od centrum dziecko na rowerze do ścisłego centrum miasta bez obawy, że on podczas tego przejazdu napotka w jakikolwiek samochód ma w swojej drodze jesteśmy właśnie w tej chwili na początku na 2 3 Neostrady, czyli pierwszej takiej w Polsce drogi dla rowerów, która w żadnym miejscu nie spotyka się z ruchem samochodów słyszał ktoś testuje właśnie przyjechało 2 miłych panów na rowerach i technik budowlany ma jeszcze asfaltów, ale zaraz powiedział pan coś ważnego powiedział pan dziecko będzie mogło stąd przelać do centrum nie, spotykając samochodów czy to będzie wiadukt rowerowy tak na tej trasie są budowane w tej chwili 2 wiadukty i 1 tłumem jest po prostu wydzielono infrastruktura tylko włącznie dla rowerów spodziewałam się w, że z podróży rowerowych będzie kosztowało zdecydowanie więcej ludzi niższe dzieje się to dotychczas ze względu na brzeg zapytaliśmy w badaniach naukowych mieszkańców Jaworzna są musielibyśmy zrobić, żebyście w swoich podróżach codziennych częściej używali rowerów, bo odpowiedź była jednoznaczna wybudujcie nam bezpieczną infrastrukturę rowerową, ale zaraz zarzut jest bardzo ważny moment mówi pan, że korzystacie z badań opinii i potrzeb mieszkańców, zanim podejmiecie decyzje dotyczące infrastruktury wart jest podstawowa rzecz częścią z drugiej komunikacyjnego również były badania ankietowe dotyczące jakichś form transportu mamy rozwijać z tych badań wynika 1 podstawowy wniosek mieszkańców Jaworzna to jest ich decyzja polityczna zdecydowali, że ma rozwijać transport publiczny i transport rowerowy ana trzecim miejscu jest dopiero komunikacja indywidualna czy my kierowcom indywidualnym możemy nieba przychylić dopiero wtedy, kiedy zaspokojone potrzeby transportu publicznego rowerowego, ale to jest w proch, ale pułapka takie badania, bo jeśli zrobicie w mieście, w którym nie ma żadnych przykładów na to jaki pożytek wynika z ograniczania ruchu aut indywidualnych to mieszkańcy są przekonani, że to jest jedyna właściwa droga, czyli szersze pasy jezdni szerszej jezdnie więcej pasów węższe chodniki doły do kosza z rowerami i zrobienie takich badań mogą być tylko potwierdzić tezę, że stare myślenie o mieście o transporcie wmieście jest prawidłowe, bo mieszkańcy nawet co nie wyobrażają, że może być inaczej właśnie wydaje mi się, że za mało wierzymy w mądrość polskich obywateli w ludzie mieli możliwość podróżowania po świecie zobaczenie jak wygląda infrastruktura na Zachodzie przekonali się, że tamtejsze drogi są bezpieczne, że żyje się w tamtych miejscach fajnie czasami zaproponowaliśmy w Jaworznie jest po prostu stworzenie takiego Zachodniego miasta w polskich warunkach, ale dobrze my SO w Warszawie i naprawdę bardzo duża część warszawiaków wyjeżdża zagranicę, a nie widać jakiegoś szalonego poparcia dla takich rewolucji, jaka przy właśnie z przeprowadzona w Jaworznie, więc wyraźnie coś jeszcze tutaj mieszkańcy różnią od reszty Polski przyznają się szczerze, a może różnica jest inna zabraliście te pytania i jeszcze na dodatek jeszcze pod uwagę odpowiedzi rzeczywiście zrobić no i za każdym razem trzeba ludziom zadawać pytanie żyjemy w demokracji i władze samorządowe muszą podążać w tym kierunku, którego oczekują obywatele zaproponowaliśmy rozwiązania dotyczące dróg, które się sprawdziły w mieszkańcy po zbudowaniu tego systemu obwodnic znak zauważyli, że jeździ się po mieście zdecydowanie lepiej zaczęliśmy wprowadzać kolejne rozwiązanie, które spotykało się z różnym przyjęciem natomiast w dwudziestą miesięczny okres, kiedy mieliśmy wypadku śmiertelnego w IT ten sejmik, który poszedł w świat, że ludzie da się jeździć sensownie po mieście, gdzie jednocześnie bezpiecznie spowodował, że mieszkańcy sami zwracają w tej chwili uwagę, żeby te projekty drogowe były bezpieczne teraz jedziemy oby też odcinkiem drogi krajowej nie wiem czy państwo zwrócili uwagę z przekroju 2 jezdni dzwoniliśmy do 1 to było zrobione specjalnie pomimo tego, że za tym nagranymi z miejsca na zbudowanie drugiej jest, dlaczego ze względu na to, że w właśnie dzięki studiom komunikacyjnemu mieliśmy pewność, że ta 1 jezdnia jest zupełnie wystarczająca, żeby można było do centrum miasta dojechać bywa i tak nikt nie ma tylu miejsc parkingowych, żeby 1 jezdnią samochody jadące były w stanie zaparkować to po co budować 2 jezdnie jako sygnał, że są zachęcają nas do tego, żebyście samochodami przyjeżdża no tak, a za tym idzie głos i obiecujemy parkingi podziemne, bo już o powierzchni nie będzie miejsca do parkowania jej coś tak nakręca Jaworzno w obronie gorzowską stronę, chyba że co macie też program rozwoju miejsc parkingowych nie od jakiegoś czasu ograniczoną ilość miejsc parkingowych to są drobne ograniczenia, ponieważ zaś możemy mieć świadomość, że trzeba tym posiadaczom samochodów, którzy nie mają oni muszą również dostosować się w swoje życie swoje możliwości do tego w, że tych miejsc parkingowych będzie nieco mniej co oznacza, że musimy po prostu rozwijać transport publiczny tu akurat posłuchaliśmy pana prof. Grela duńskiego architekta, który stwierdził jednoznacznie, że jeżeli chcemy mieć korki w mieście 8 po prostu zbudować parkingi w działa to również, że w drugą stronę, jeżeli nie chcemy mieć kroków oto musimy rozwijać transport publiczny, żeby ludzie do centrum przyjeżdżali z transportem publicznym i wtedy odpowiadają wszyscy przeciwnicy takiej polityki, że to jest socjalizm dyktowanie ludziom jak mają żyć, a przecież mają prawo wyboru środka transportu jeśli ich wyborem jest samochód to władze miasta i państwa mają zapewnić warunki poruszania się tym pojazdem dopóki jeszcze samochody są legalne, ale póki co są kierowcy nie ponoszą kosztów swoich oczekiwań parkowanie na murawie ważny jest darmowa, ale większość z PiS bardzo panie koszty płacenia za parkingi nie po pokrywają kosztów funkcjonowania parkingu parking to jest zabrana przestrzeń przestrzeń zebrana innym ludziom kierowcy nie płacą odszkodowania innym ludziom, że za zabraną przez płacą akcyzę w benzynie swój różnego rodzaju dodatkowe opłaty napędzają gospodarkę jak to się mówić są ładnie, ale oni samochody napędzane gospodarkę to ludzie napędzają gospodarkę proszę zwrócić uwagę, że tam, gdzie w wyeliminowano ruch samochodów biznes lepiej się kręci tak stało się n p . w centrum Jaworzna, gdzie wielkie połacie zostały ogołocone z samochodu ze względu na dworze mieszkańcy stwierdzili, że oni n p . chcą po raz pierwszy w historii miedzi rynek rynek całkowicie pozbawiony samochodu wystąpiliśmy do RNS wcześniej był parkingiem tak no i zaraz nie wierzę w to, że mieszkańcy powiedzieli zamiast parkingu wolimy mieć rynek stwierdził, że z samych działek, ale zaraz za tym poszło pewnie, ale nasze samochody mają się gdzieś pomieścić Brożek to miał być transakcja wiązana inny dlatego daliśmy mieszkańcom świętem transport publiczny w tej chwili 1 4 autobusów elektrycznych, które w Polsce jeżdżą jeżdżą w mieście Jaworzno kontra autobusy elektryczne to był w ogóle hit ze względu NATO, że mieszkańcy w tym w nieprawdopodobnym tempie pokochali i czują się naprawdę rozczarowany, gdy na przystanek podjeżdża autobus dieslowski oraz te słynne autobusy co mają wizję i ładowarkę do USB nasze autobusy są wszystko mający wszystko co jest państwem jest wyobrazić do posiada auto bus w Jaworznie wiadomość mimo bardzo niewielkie wymagania do autobusu dla mnie najlepszą ich cechą jest to, że to ktoś mnie jeszcze z bardzo luksusowe uczucie, że nie muszą odpowiadać za to co się dzieje na jezdni remont SOR czyta zobaczyć przez okno myślę, że bardzo wiele osób nawet tego nie zauważa na co dzień transport publiczny jest rozwiązaniem problemów miast są miasta, w którym ich włodarze twierdzą, że mają problem z transportem publicznym transporcie publicznym potraktowaliśmy jako rozwiązanie naszych problemów okazuje się, że to zadziałało, ale baza kilkanaście dni 4 czerwca będziemy z mieszkańcami Jaworzna robić taki niesamowity eksperyment zaproponowaliśmy mieszkańcom Jaworzna związanie się z transportem publicznym tak jak się w tej chwili wiążemy z sieciami komórkowymi w pani w tej chwili niewiele płaci za rozmowę telefoniczną swojej swoim telefonem w choćby 10 lat temu widziała pani, że rozmowa kosztuje n p. 4 2 gr za minutę prawa zaproponowaliśmy mieszkańcom taki abonament roczny bilet komunikacji miejskiej za 1 80 zł i w ramach 2 80 zł można do woli jeździć przez cały rok w całą siecią autobusów miejskich Jaworzna, które jeżdżą między Chrzanowem, a Katowicami to jest rozwiązanie znane z dużych miast, gdzie są takie bilety kwartalne miesięcznej różne inne natomiast to wtedy kierowcy, by się rozwali samochodu wypowiedzieli zaraz zaraz przed chwilą pan mówił, że to co my płacimy go kierowcy aut choćby za parking nie starcza na potrzeby utrzymania tej przestrzeni natomiast nie wierzę w to, że z biletów utrzymujecie te wspaniałe elektryczne autobusy pewnie dopłacać do transportu publicznego dopłacamy do połowy kosztów tylko, że w opłaceniu transportu publicznego powoduje, że mieszkańcy Jaworzna mają niższe koszty życia, z czym sferach to jest dla nas wszystkich niezwykle opłacalne, ale przecież elementem jakości życia jest życie w miłym sympatycznym mieście, w którym nie dochodzi do wypadku, w którym kiedy chcemy możemy poruszać się transportem publicznym, w którym nie ma problemu z zaparkowaniem pomimo tego, że tych miejsc do parkowania nie jest zbyt dużo ze względu NATO, że miasto, po które ma ograniczoną przestrzeń musi tą przestrzenią w odpowiedzi na sposób gospodarować i że nie wpuścimy do tej przestrzeni samochodów, które są po prostu najbardziej w najbardziej przestrzenie zielone to inne w tym momencie zyskujemy miejsce dla ludzi brzydzi to dostanie tak opowiadał Tomasz Tosza zastępca dyrektora Miejskiego zarządu dróg i mostów jaworznian w Wlk gościliśmy w jego samochodzie nie tylko w mieście Jagoda Kowalska miasto Solecki wydawca audycji analizy i dostaliśmy kilka maili od państwa w czasie emisji tego reportażu napisała m. in. słuchaczka, że jej zdaniem pan dyrektor nie uwzględniała ruchu samochód sam mnie skuterów przepraszam i motocykli, że ta infrastruktura jest realny dla nich budowana Anna FIM notatki żadnym poproś należałoby je wziąć pod uwagę wtedy szersza jezdnia jest bardziej komfortowa, bo jak rozumiem pani posłance chodzi o to, że wtedy skuter czy motocykl może wyprzedzać no jasne w pewnie by odpowiedział wypadek, gdyby był z nami, że po co miał wyprzedzać skoro wszyscy jadą zgodnie z oczekiwaną prędkością nie mógł wyprzedzić warzy w złamał przepisy co pani NATO, prosząc pisać analizy małpa to krok KFM jest jeszcze ostatni mejl od pana Andrzeja, który napisał, że mieszka w Krakowie to różnica między dojazdem samochodem autobusem do 3 0 minut 1 stronę jeśli jedzie na drugi koniec miasta, a miasto próbuje zapędzić ludzi do autobusów, ograniczając infrastrukturę samochodową, a rosną tylko korki no tak panie Andrzeju to z kolei Jaworzno zrobił po prostu badania ruchu ciekawe czy Kraków też takie porządne podanie ma, czyli czy naprawdę korki rosną i na ile ruch autobusów na mostku na korki na ile po prostu, ale i ogromna liczba aut w Krakowie proszę pisać analizy małpa to krótko czasem dzisiejsze analizy kończymy przygotowujemy do strzeleckiej realizował Adam wczoraj po informacjach spotka się z państwem Patrycja Wanat i kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!