REKLAMA

Pycha intelektualistów nie pozwala im uczciwie myśleć. Rozmowa z dr. Piotrem Kulasem.

OFF Czarek
Data emisji:
2018-05-24 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:07 min.
Udostępnij:

Dr Piotr Kulas z Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, autor m.in. książki „Inteligenckość zaprzeczona. Etos i tożsamość młodych inteligenckich elit”, zastanawia się nad potrzebą istnienia intelektualistów. Zwraca uwagę, że intelektualiści zamykają się w swoich środowiskach i przestają myśleć krytycznie. Podkreśla, że nie powinni emocjonować się na korzyść danej sprawy, tylko rozpatrywać problem z różnych punktów widzenia. Rozwiń »

W audycji gość komentuje tekst „Tired of Winning” Jona Baskina opublikowany w „The Point” (artykuł dostępny na stronie https://thepointmag.com/2018/politics/tired-of-winning). Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Cezary łasiczka programy off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie studia gości dr Piotr Kulas Instytut profilaktyki społecznej i resocjalizacji Uniwersytet warszawski autor m. in. książki Intelligence gość zaprzecza ona etos i tożsamość młodych inteligenckich elit dzień dobry panie doktorze dzień dobry tak się złożyło, że czasami sięgam po nie polskie intelektualne rośliny, że takie zachowania terminu to bardzo dobrze i Rozwiń » jedno znalazła w czasopiśmie de Point, który bardzo cenię ról i to jest część głosów w debacie, który odbywał się na łamach do pojęć autorstwa Johna obrazki, na który w drugiej 1 z założycieli tego pisma dodaje 9 lat temu wrześniem dla krajów unijnych to jest tytuł tego tego tekstu i pomyślałem sobie, że byśmy, żeby dostać się to inspiracja do naszej rozmowy, żeby pewnie warto kilka słów o nim powiedzieć o tym, tekście, a przyszli autorzy być może inny, ale on jest jednak kogoś zbyt długi, żebyśmy w ogóle nie jest, więc się, że żonaci, choć pewną inspirację, a z LO słuchaczy, którzy byliby zainteresowani odsyłam do do źródła, więc może już po tekście pani dr. Eustachy no tak ją streścić sens o tyle jest Lwów są 2 punkty od 2 2 te właściwe są w tym tekście postawione 3 innym jest, że to te 2 tezy to jest pierwsza teza opiera się tez opisy dot właściwie to jest taki esej autobiograficzny biografię intelektualną młodego człowieka on jak pisał ten także nie był wcale taki młody, ale jednak wciąż model, który opisuje swoje doświadczenia w 2 kontekstach takich instytucjonalnych pierwsze kontakty instytucjonalne to jest praca Fish tanku demokratycznym, a drugi kontakt z, tak więc taki tylko instytucjonalne to jest współpraca z pismem da intelektualnym no i pokazuje wzloty i upadki plusy minusy funkcjonowania w tych 2 środowiska, ale oczywiście takim głównym elementem tego tekstu jest pytanie o potrzeby istnienia intelektualistów i potrzeby istnienia w ogóle tego typu środowisk, a i ewentualnie to jak one się przekładają na funkcjonowanie sfery publicznej jak wpływają na sferę publiczną czy ją kształtują czy ich rola 3 rola, jaką przypisują sobie osoby pracujące w tych instytucjach nie jest zbyt dużo i na to pytanie odpowiada chyba uczciwie ono jest, że ta projekcja tej roli rzeczywiście jest zbyt duża, ale odpowiedzi jest, więc ta sytuacja zarysowana dosyć pesymistycznie w tych 2 kontekstach zarówno w tym kontekście tego święta ku, gdy w kontekście tego pisma, ale ostateczną odpowiedź, jakiej udziela na końcu jest to optymistyczna to znaczy mimo tego, że te środowiska IT te osoby, które tam pracują i tworzą to przypisują sobie więcej chcieliby zrobić więcej niż de facto mogą zrobić to ostatecznie praca w niedzielę ma ona jest czymś pozytywnym mimo tego, że to recepcja nie jest taka jak sobie tego życzyli tak myśli można powiedzieć w skrócie dużo to ocenić na na marne jednakowoż pod pewnymi warunkami manager będziemy mieli okazję porozmawiać i toteż jest pełno taka jest tam, nawiązując do różnych literackich wzorców taka powieść drogi drogi młodego aspirującego intelektualisty, który rzuca się z nich i powoli, jakby przechodzi przez różne zaklęte rewiry powoli dojrzewa w swoim na swoje drodze do stanie się takim dojrzały w sensie rozumienia mechanizmów gry intelektualistą zaczyna właśnie od tego Sęk w banku, którym pan wspomniał w swoim banku związanego z partią demokratyczną i podkreśla, że narzędzie, które dostawcze z edukacji były narzędzia, które dzięki, którym słowa mają wyjaśniać świat one mają przekonać drugą osobę to jest pewna wymiana argumentów pewna gra się trochę rola intelektualistów tato podoba to polega akcja zauważa, że w takim Sęk w banku polskiego rocznie, a Konotopą ważnym słowa służą temu, aby wygrać to otrzymamy codziennie jak jakiś przekazy dnia czy tygodnia czy jakiś agendy, które się pojawiają i teraz trzeba to wszystko tak zebrać i uporządkować i przekazać je nakarmić opinię publiczną, żeby jasny był przekaz to my mamy rację kimkolwiek pewnie ci my jesteśmy co do tego są powołane w nim tanki znaczy oczywiście też m. in. on pracowała kula w wydziale Pijarów Moskwy, gdyż tak jak można domyślić się z tego tekstu, czyli obok odpowiedzialny za briefing i za przedstawianie wiem wiadomość dnia w tym korzystnym świetle natomiast w taki, że ich rolę rozumieć pozytywnie tak po tak jak do tego do czego został powołany wykonują pozna podwykonawcą cały szereg, jakby analiz, które my, które ma mają się przykładać do polityki propozycje polityczne efekty tych tych poszczególnych ugrupowań, które do innego przy, których są afiliowane ne, więc mnie, abym nie była aż tak bardzo chyba oczywiście nie mam tego Instal Darskiego składu, który on, który on ma i żyjemy w innym kontekście też kulturowym politycznym Rosji tanków nie jest taka jak w stanach Zjednoczonych tam jest jednak ogromna one mają po prostu pieniądze sponsorów i faktycznie funkcjonują jako Hiszpanki, ale z drugiej strony na nie nie można nie zapomni nie pamiętać jednak o tym, że to są instytucje polityczne one są firmy na polityczną od ostatecznie proponują pewien przekaz polityczny, który ma zmieniać świat w określonym w określonym koncie czym innym natomiast byłoby byłaby taka sytuacja, kiedy oni, by zakłamywać rzeczywistość tamtego w tym tekście nie ma akurat to znaczy, gdyby on przy, gdyby nie pod kolor zawalić przekazu, ale zakłamywać rzeczywistość przekazywali ją w zupełnie innym kontekście, jeżeli tak się dzieje to faktycznie one nie tylko nie pełnią tej roli, do której został powołany, ale tracą pieniądze przepuszczają pieniądze, bo to można robić bez żadnych analiz tak zawsze udowadniając, że się ma rację taką jak się miało mnie nie zmienia się swoich przekonań, jeżeli natomiast robi się od 6 na badania i koryguje się swojej polityki w tym takim znaczeniu właśnie pewnych mechanizmów działania no to główkę, toteż trudno, jakby mu zaprzeczać temu, że ostateczny przekaz musi być obcy optymistycznie pozytywnym no trudno wyobrazić, że taki przesąd, że Legia w toku powiedziano nie mieliśmy rację mieli myliliśmy się czy agencji rekordzistów w Polsce całkiem niedawno byliby byśmy gubili tak no to jest taki przekaz, który trudno zrozumieć w takim kontekście politycznym jest to pewien mechanizm taki plan pesymistyczny, który wybrzmiewa z tego tekstu mówi o tym, że on jest, że czasem chciałoby się powiedzieć, jaka jest prawda chciał się powiedzieć trochę więcej na temat rzeczywistości, że wcale ona nie jest taka różowa, a i faktycznie trochę się mylimy no ale też trzeba rozumieć rozumieć trochę ten rodzaj gry, której z, którą się prowadzi właśnie w takiej instytucji kiedyś rozmawialiśmy Uniwersytet dach myślę, że akurat uniwersytety przy całym oczywiście bagażu i hotele i minusów, które posiadają jednak są takimi instytucjami, które mogą chce pozwolić na więcej w stosunku właśnie do tych instytucji takich archiwalnych przy partiach politycznych zdarzeń losowych pozwalają ciosami i tacy Independent dzięcioła czuła taki public int tak czuła mówią swoim własnym głosem to znaczy mówią, jaka prawda jest nie znaczy, że mają rację, bo to rzeczywiście prezentują swoje poglądy, ale myślę, że o wiele łatwiej to zrobić niż w UE w sytuacji, kiedy się z bardzo związany z taką grę polityczną jednak trzeba prezentować ostatecznie śruby stanowisko polityczne sądzę, że w takim Fish tanku i tak jest łatwiej niż w przypadku, kiedy się jest po prostu członkiem określonej partii trzeba, zwłaszcza w współczesnych partii politycznych takich bardzo na Rosję na schizofrenię i gdzie władza jest jednak trochę za autorytet zlot aut autorytarna jednak Wojtkowi istnieje potrzeba funkcjonowania innym powoływania takiego lidera, ale one jednak aby jednak, jakby tego czynu jest jest jakość jest jakaś pozytywna też strona tej tej działalności, jeżeli oczywiście traktuje się to poważnie, więc jest pełen pesymizmu, ale jest pewna nutka optymizmu tak to nie jest on też pokazuje też ciekawe, że kolejnym, jakby bardziej otwartym sposobem myślenia o świecie jest to pismo intelektualny którego, którego był współpracownikiem przez jakiś czas tak, ale ono też posiada wady kilka ważnych dat tylko te wady są inne z kolei niż te wady wersji tanku Wojnowa do firm banków polega na tym, żeby stał za bardzo politycznie foliowane ten przekaz musi być aprobaty w razie w stosunku do tej organizacji, której się jak przy prezesie jest afiliowany to z kolei wada pisma intelektualnego te, które on wymienia z tych najważniejszych tez energetyczne język, którym się mówi o świecie pewien zesta w pojęć, które nie są niezrozumiałe powszechnie bowiem elitaryzm związane z funkcjonowaniem w tym środowisku pewno przekonanie, że intelektualiści mogą więcej niż faktycznie mogą i pewna przepaść pomiędzy intelektualistami aktywistami ta, która się niekoniecznie musi istnieć jakaś koniunkcja pomiędzy pomiędzy nimi, więc każde środowisko ma swoje wady i to jest pewna zaleta dużo tego tekstu natomiast pewnym pozytywnym takim, którego chyba wprost informuje aspektem jest to, że potrzebujemy różnych środowisk różnych głosów różnych sytuacji i różnych artykulacji, bo ostatecznie suma tych głosów może się złożyć na pewien obraz takiej sfery publicznej bardziej pełno niż byśmy słuchali polegali na 1 ze środowisk w starych wspomniał pan o ostrym tanga, które w kontekście amerykańskim są polityczne to jest autor tekstu Donbas Skinder cytuje także schody krawędzie Mysona socjologa dlatego wszystko jest polityczne znaczy to gdzie robimy nasze zakupy z kim sypia mamy na kogo głosujemy, dokąd podróżujemy co jemy wielkich restauracjach to wszystko jest polityczne odmów wie pan to zależy jak zdefiniujemy pojęcie nie mamy czasu oczywiście, żeby definiować pojęcia się zajmować rzeczywiście tylko ja mam problem z mówieniem, że coś jest wszystkim zawsze z takim w takim ujęciu jeśli wszystko jest polityczne to nic nie jest polityczna naprawdę są takie wybory, które są poza zasadą polityczność myślę oczywiście, że nasze codzienne wybory są jakoś uwarunkowane politycznie, ponieważ są z nich z takim rozumieniu polityki, która jest podszyta pewnymi wartościami tak to znaczy, jeżeli przyjmiemy taką karę stop loss wąską wizję polityki, że ona wiąże się z pewnym z pewną etyką czy z pewnymi wartościami z pewnym nastawieniem wobec świata no to tak to wszystko jest polityczna, bo w dni tylko o mnie to nie wiąże się tylko z aktem politycznym dopuszcza do wyborów głosowania na określoną partię polityczną czy popierania określonych rozwiązań politycznych, ale też wyborem pewnych wartości i szukaniem później takiego reprezentanta, który te wartości norm jakości artykuły w sferze publicznej natomiast ja bym jednak zostawił taką sferę oszczędził pewną sfera obyty z ograniczył rozumieniem polityczności dojazd wiem, że post modernistów widać w rozliczeniu są zwykle jest kulturoznawcą na ich wyglądzie wielu postmodernizm ma takie podejście do rzeczywistości społecznej, że wszystko jest uwarunkowane politycznie bądź ostrożny uważaj każdy twój wybór może spowodować ma pewien polityczny skutek, ale do pewnego stopnia wrócił do naszej rozmowy po informacjach informacje dziesiąty 2 0 dr Piotr Kulas Instytut profilaktyki społecznej resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego z państwa mają dość państwo moi goście z dr Piotr Kulas Instytut profilaktyki społecznej resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o tekście Johna Boskiej, na który ukazał się w czasopiśmie de Point tekst zatytułowany taj LO w słynnym trochę dotyczący roli zadań czy też może w konfrontacji ideałów inteligenta w zderzeniu z rzeczywistością link do tego artykułu znajdą państwo w opisie audycji, które się teraz toczy, a pewnie po programie będzie także w opisie podczas 100 także, jeżeli ktoś zainteresowany można wejść i kliknąć i poczytać sobie w oryginale pan Paweł pyta wielki czas to napisał kiedyś ludzie zastanawiają się czy idee mogą zmieniać świat, a powinni zastanawiać czy świat w ogóle zmienić się może za pomocą za sprawą czegokolwiek innego rzuca się tego tekstu autor pisze o tym, że, że intelektualiści trochę zamyka się z w swoich obozach koncentracyjnych bezpośrednio z gry w wnioskował także Żydzi dochodzą do wniosku, że zamojski PUP przepis na świat mój sposób na życie jest najlepszy i właśnie powinien być zaadoptowany, jeżeli chcemy, aby nam się żyło lepiej natomiast może być także są ci z nas, którzy uważają, że ten aparat myślenia w analizowania wyciągania wniosków jest po to, abyśmy mogli w pewnym sensie zinterpretować świat albo go zmienić albo po prostu być zachwyceni oczarowani nimi, że powinno być miejsce, abyśmy mogli ze sobą rozmawiać niekoniecznie tylko o to, abyśmy przed MOK chcieli przekonać, żebyśmy mogli przekonać drugą stronę do tego, że jest tak jak ja myślę, że może w wszystkie opcje są potrzebne im i mogą tędy właśnie poszukiwać tej prawdy, która jest poza nami, a niech nas to niemy jesteśmy nosicielami prawdy prawda jest gdzieś te ciuchy z oberży zacytuję Alex Ferguson w tym kontekście, że prawda jest dziś poza nami i tylko rozmawiają ze sobą i i poznając się po szukających ich części wspólnych, pomimo że różnimy się politycznie ekonomicznie społecznie możemy coś zobaczyć więcej no to klub to oczywiście to jest banalna prawda, którą za, który często się zapomina jasne, że tak był taki program nawet, który chyba nie spełni do końca tej pokonany w nim nadziei warto rozmawiać to jest prawda warto rozmawiać faktycznie warto się wymieniać różnymi poglądami opcjami czytać książki artykuły z tym, iż nie zgadzamy natomiast takim dobrym potwierdzeniem tego zamknięcia się jest czytamy jednak tych, którzy zachęcali studentów często do tego, żeby właśnie tak robili, żeby nie czytali tekstów którymi się tylko zgadzają się go czytali również tak jest im się nie zgadzają, bo to de facto uruchamia myślenie dopiero ono tu łatwo przeczytać też pewno dokładnie tak no na pewno naprawdę lepiej nie można tego ująć tak to jest banalne jakimś sensie, więc warto warto rozmawiać warto się konfrontować z takimi warto być krytycznym natomiast, jeżeli chodzi o rolę intelektualnym to są tacy i tacy są tacy, którzy zamykają to nawet zostało dosyć dobrze w literaturze przedmiotu ujęte i opisane są tacy, którzy są filmowani przez FIM tam kas są tacy intelektualiści, którzy są związani bezpośrednio z administracją mogą jeszcze mniej i są tacy, którzy są nie związani tacy public intelektualne w najwyższym znaczeniu tego słowa, którzy faktycznie mogą mówić swoim własnym głosem i są krytyczni ale, toteż wymaga pewnego kontekstu kulturowego, który umożliwia funkcjonowanie takiej osoby na dosyć bogate społeczeństwa, który jest w stanie wyżywić taką osobę to znaczy może żyć z pisania mówienia o sens wykładania i nie mówi, że to jest najlepsza rola, bo przecież oni się też myślą wszyscy się mylą, więc w tym sensie oczywiście sfera publiczna oparta na komunikacji z takim hobby Masłowskim ujęciu jeszcze można polecić trochę naukowo i zielonymi żar rodzaj telefonu żargonem, gdzie zrealizować, że islam, lecz szerzej nie wierzy, że wiem, że przy grze wiem, kto to jest Jurgen Habermas straszenie, że jestem lepszy to może nie no w takim dniu w dalszym znaczenie może ta mniejsza z tym w każdym razie ta sfera oparta na KUL komunikacji wymianie poglądów czystym komunikowanie się z takim przekonaniem, że komunikacja doprowadzi nas do wspólnego dobra jest pewnym ideałem tylko to jest trochę tak jak w takich szkoleniach mam przepraszam tak nieporównanie w takich szkoleniach w firmach, gdzie nauczmy się właściwie komunikować bez szumów bez tych wszystkich podtekstów wszystko za kraj do momentu, kiedy założymy, że ludzie będą chcieli tak robić, więc jeżeli założymy, że intelektualiści podejdą do sfery publicznej właśnie taką postawą niewiniątek, którzy nie będą chcieli przeforsować pewnych interesów nie są reprezentantami tych interesów albo świadome albo nieświadomy sposób to możemy założyć, że taka sfera publiczna jest rzeczywiście jakimś rodzajem punktem dojścia, który nigdy się nie uda w pełnym wymiarze historia nas oceni ach, nas nasz program nie nas jako z kogo od lat mówią intelektualiści mówiono w błąd sugerując, że i o tym, też pisze John bass kin, że historia jest pewne to rodzaj autobusu, który zmierza do stacji końcowej p t. nie wiem dobro piękno sprawiedliwość i czasami może po tych uliczkach krąży jakiś podejrzanych dzielnicach, ale ostatecznie dojedziemy gdzieś może nie zna naszego życia, ale kiedyś i wtedy historia oceni ich osądzi powie tak był pan po właściwej stronie ja torowych basista go nabija właśnie z tego z tych teorii o serialu to czy czy też, gdyby taki właśnie moralnej MON moralnej racji niektórych, którzy mówią walczą o słuszne rzeczy Bobo, bo tylko taki świat ma szansy tym samym, gdyby nie widząc, że właściwie stają się swoim lustrzanym odbiciem, stając się stają się swoim wrogiem i tak jest tego ideami walczą bo jaka różnica panie doktorze czy pan skończy nic nie wie w jakim się nazwijmy to umownie obozie odosobnienia sadzony tam przez feministki czy prawo i co owców czy Jolie czy kiboli czy miłośników czerwonych Koszul, bo pan jest dzisiaj w błękitnej jak też jak jest dla pana będzie różnica, kto pana wyrzuci z jakby poza główny tu też, że odbierze panu panu prawo i dziś na końcu to przecież wszystko jedno ja myślę, że część osób i intelektualistów może nawet większa część ma poczucie takie, że musi przynależeć do określonego środowiska IT jest uzasadnione poczucie, ponieważ to środowisko tworzy z nich intelektualistów i niech tak mają o tej jest taka część, która tak uważają myślę, że jeżeli historia ma w ogóle czegokolwiek rozliczać, chociaż taka wizja chciałbym, żeby raczej nie towarzyszyła intelektualistą, ale rozumiem, że muszą być tacy, którym musi towarzyszyć koniec historii początek historii całej historii zadania historii cokolwiek, żeby rozliczyła uczciwego myślenia, bo intelektualiści są po to, żeby uczciwie myśleć to jest ich podstawowe zadanie i autor tego tekstu właśnie to mocno podkreśla w tej drugiej części, mówi że zadaniem intelektualisty zmyślać uczciwie może się pomylić, ale historia może rozliczyć to, że przy określonej wiedzy przy określonych typach argumentów twoje myślenie było uczciwe myślały, że przeciw nim Stali na rzecz kogoś nie myśleć w kontekście czyjegoś interesu myślę, żeby sobie zrobić dobrze albo innym zrobić dobrze albo, żeby się pochwalić, że znasz Jurgena Habermasa albo kogokolwiek innego Jurgen Habermas jest już w Polsce, ale ktoś inny kogoś innego przyrzekł n p. także znaleziska pisma Świętego w ich rodzin pod pachą i można też podzielić się zauważyć, iż można zaimponować tym tylko z takiego uczciwego myślenia no ale w małych środowiskach małym kontekście takim społecznym, a Polska jest małym średnim krajem, który ma tę sferę publiczną w sensie intelektualnym jednak taką średnią rozwiniętą, bo jest po prostu średnim krajem są już latem wiele no i brzuch no nie chce się, że nie ma wybitnych postaci czy śruba z nich jest po prostu mało wystarczy bezwzględna co mówią byliśmy głupi to jest pewna umiejętność pan zmieniamy trochę to model jest pewne umiejętności, by przyznać do tego mimo tego, że ten tytuł był oczywiście potem dodany przez Jadwigę w redakcji gazety wyborczej, ale to jest jednak umie też pewna, że podpisać się po czymś takim czasie mieliśmy jednak pewna taka odwaga intelektualna, ale wracając do głównego do Dolnej motywu jest on taki, żeby myśleć uczciwie i naprawdę wystarczy tego wymagać od intelektualisty i umieć też przyznać do błędu NATO, jakby pan słusznie wskazał ale kto miałby tego wymagać ono być jednak rola intelektualna jest chyba taka, żeby ci ludzie ostatecznie, którzy mają takie przekonanie, że pełnią taką rolę i choć sami liczą na to, że będą określani jako intelektualiści wymagali tego przede wszystkim od siebie, bo na tym polega jednak dojrzałość nie tylko taką moralną ne i osobowa, ale też intelektualna właśnie aniżeli wymagają tego od siebie i nie zaprzeczają faktom nie udają, że czegoś nie widzą oni próbują czegoś legitymizować nie emocjonują się na korzyść pewne sprawy tylko starają się rozpatrzeć, by z wielu różnych punktu widzenia co jest pewnym ideałem no to była powinni wymagać przede wszystkim od siebie nie widzę innej możliwości widziałam takie osoby w Polsce runął myślę, że jest sporo intelektualistów oczywiście które, którzy tak, którzy tak je, bo moglibyśmy mu nie mówić o Polsce n p. dyskoteki są już sam jak ważny 2 osoby w drewno Leszek Kołakowski był takim intelektualistom zza żelaznej w Chinach Słowacji nie znam nie wypadnie ze Słowacji Stopnica 30 znać w kontekście taki świat myślę, że Leszek Kołakowski był takim intelektualistą, który zaczynał jako marksistą, a ostatecznie pisał takie para konserwatywna tekst, które co więcej on do tego stopnia w niektórych aspektach zmieniał zdanie i przekonanie o swoim, żeby nie zrozumiałem, że przez swoich Czytelników raczej nie mogli trudno było im uwierzyć, że Leszek Kołakowski nagle zaczyna kwestionować to nie zatrzymują zaczną kwestionować, ale zaczyna kwestionować zaczyna się zastanawiać nad potrzebą istnienia praw człowieka tak jest taki będzie jest taki jest taki był taki wykład jego i opublikowane zresztą Gazecie wyborczej, a potem, a potem rozmowa wokół tego czy prawa człowieka faktycznie są potrzebne to jest mocna i bądź zostaną inaczej to jest powiedzenie czegoś takiego we współczesnym świecie czy potrzebujemy praw człowieka czczone faktycznie spełniają swoje zadanie on był w stanie postawić taką tezę to jest dosyć odważna teza oczywiście nie każdy może sobie na to pozwolić, żeby taką tezę postawić, ale to jest jakiś rodzaj intelektualnej też prowokacji, która musi ale dlaczego coś, czego nie każdy z trojga zlote drożej, więc odnotowała właśnie mówimy o tym, że, żeby postawić uczciwie pytanie musi Panek zbudować pozycję, żeby spod budowa ruszyła edycja słuszność on najpier w nie nie zadawać trudnych pytań no tak tak to jest skomplikowana sytuacja to są na to mogące pozwolić jak sądzę, że w całym z czasem stał się tylko ty albo osoby rzeczywiście bardzo wybitne dlatego ci intelektualiści prawdziwi są wybitni jezdni może być wielu, bo to jest jednak pewna cecha intelektu też pewna umiejętność gry z pewnością tak mówiono zaś w Berlinie, który z pewnością był publicznym intelektualistą to kiedyś o nim konserwatywny krytyk, że on oprócz tego, że potrafi prowokować to potrafił oczywiście wstrzelić się w jakiś taki Main Stream do pewnego stopnia ze swoją ideą wolności n p. negatywnej z drugiej strony potrafił jednak obserwować pomiędzy tymi różnymi środowiskami w Oksfordzie, więc to nie wymagałby od niej aż takiej czystości ideałów i pójścia na barykady, ale jednak pewne uczciwej i uczciwego osądu sytuacji to nie jest aż tak wie pan zna się od kiedy obserwujemy sferę publiczną dzisiaj w Polsce to naprawdę o wiele łatwiej się zapisać do 1 albo do drugiego obozu zamiast powiedzieć halo może tamci mają trochę racji jednak zastanowić się z artystą nie jest nawet nie o to nie chodzi do dobrze no to jestem symetrystą nie obejdzie się od nich są ale, ale to przecież on powstał to dla Panter z bardzo fajne, że były 2 obozy, a potem nagle okazało się, że trzeci obóz matryc powinny rozważyć już raz ułożony wszystko już spoko damy, więc już jesteśmy bezpieczni są inni tacy jak my ów można odetchnąć wrócimy nie oddychając do naszej rozmowy poinformować szefa Radia TOK FM dr Piotr Kulas z Instytutu profilaktyki społecznej i resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego jest gościem dzisiejszego programu informację o dziesiąty 4 0 link do artykułu, o którym rozmawiamy znajdą państwo w opisie audycji na stronie Radia TOK FM informacje dziesiąty 4 0 dr Piotr Kulas z Instytutu profilaktyki społecznej resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego autor m. in. książki inteligencka gość zawsze uczona etos i tożsamość młodych inteligenckich elit jest państwa mają goście rozmawiamy o tekście zatytułowanym taj LO w głębi, którego autorem jest John bastion link do tego tekstu w czasopiśmie de Point znajdą państwo w opisie audycji, która trwa i trwa mać jak mówił klasyk w ale nie do końca historii tylko jeszcze kilkanaście minut to prawda pycha intelektualistów nie rzucam myśl o pannie się chwyta no myślę, że to jest wada kardynalna tak jednak tych środowisk dosyć poważną, z którą z, którą wielu pewnie musiałoby się zmierzyć, bo to uniemożliwia to, o czym powiedzieliśmy wcześniej uniemożliwia uczciwą myślenie uniemożliwia to, żeby przyznać się do przyznania się do winy do błędu przede wszystkim takiego intelektualnego oszacowanie sytuacji szukanie nowych możliwości, ale też szukanie argumentów w jej rozumieniu argumentów drugiej strony pełnej empatii naprawdę jedno z 1 z takich wad bardzo bardzo poważnych dla tych środowisk wyobraźmy sobie kogoś, kto ma określoną pozycję bardzo łatwo mu stać się z takim trochę jak w świecie takim celebryckich rautach z takim aktorskim to to jest coś takiego co teraz byłby pewnie pojawia się w wielu różnych biografiach intelektualnych naprawdę jest wielki teraz to coś powiedziałem teraz to coś naprawdę ważnego napisałem tak teraz nie wysłuchali to po czymś takim takie przeprowadzenie z tego, że mogły się jednak mylić mogłem kogoś skrzywdzić nie myśli uczciwie jest już bardzo trudno taką psychologiczną psychologicznym aspektem na myśl, że to jest łatwiejsze wśród młodych to średni wiek jednak przynosi tego typu to jest jednak też walka o taki świat intelektualny też powinniśmy po może powinniśmy tego zacząć jest tylko kwestią uznaniową Janie wierzę w coś takiego, że istnieje uniwersalny intelektualista ponad jakimiś jakimkolwiek interesami jednak, że jednak zawsze jesteśmy reprezentują określony system wartości my też chcemy być inaczej myślę tutaj wczuwam się w latach 2 lidze to osoby chcą jednak funkcjonować wywalczyć to pole polityczne kulturowe dla siebie chcą więcej powiedzieć chcę mieć większą sferę wpływów więcej słuchaczy więcej odbiorców swoich tekstów to w końcu implementować te idee, które tak bardzo wierzą z różnych punktów widzenia nawet takich idealistycznych punktu widzenia w związku z tym to jest walka z innymi intelektualistami również swojego obozu, którzy reprezentują różne punkty widzenia albo po prostu są zagrożeniem jak się mówi socjologicznie w tym polu, w którym się walczy i to tylko wtedy jest czymś naturalnym, bo jest taką reakcją albo jest reakcją popsuła mogłoby więcej powiedzieć, ale pewnie reakcją na na kogoś innego albo jest reakcją po prostu na pewne niedoskonałości, które ta intelektualistka albo intelektualista posiada jest próbą rekompensaty właśnie w tej sferze tych niedociągnięć, które są charakterystyczne przy dla każdego nie ma kogoś takiego, który powiadał wszystkie rozumy, nawet jeżeli ktoś, kto sądzi że, a czy dostrzega pan na Słowację, bo w Polsce intelektualny wyścig szczurów tak między środowiskami już dziś jest zarażonych szczurów niedorzeczność, że to środowisko ze sobą łączą to młody ja mogę być młody środowiska, ale przecież starsze tak samo no to co się zakłada na tego typu instytucje w postaci pism literackich środowisk pism politycznych czy publicystycznych, na które będą one mają rywalizować w sferze publicznej one mogą wystąpić ze swoim jak nie dostaną środków z ministerstwa n p. razem tak pod wspólnym szyldem, ale raczej zapraszać się nawzajem, bo to jest dosyć mały kraj średniej wielkości, gdzie wszyscy się znają, ale jednak rywalizują ze sobą znajdę dobrze by było, gdyby rywalizowali rzeczywiście najlepsza w ministerialnym mogły się też oczywiście tak jak powiedziała 1 z moich on z mojej rozmówczyni wszyscy chodzimy w te same miejsca po pieniądze nie oszukujmy się też dokładny cytat, który zresztą jest w tej książce, którą pan tak łaskawie reklamuje inteligent z prędkością przeoczono tak bardzo stresujące rozmawialiśmy rozmawialiśmy o nim natomiast chciałem go przywołać ten środek w kontekście tego, o czym rozmawiamy, więc jest świadomość tego że, ale to też jest także te środowiska muszą się jakoś utrzymywać łączność można żyć tak modnym intelektualistą głupków nie można, ale cel, ale ostro no tak, ale to nie jest, ale nie ulec, ale też o to też chyba nie o to chodzi też nie o to chodzi, jeżeli pieniądze i ta sfera materialna jest głównym celem to taka osoba raczej też nie jest w świecie intelektualnym, bo to też trzeba uczciwie chyba raczej tych osobach powiedzieć to są osoby, które znają języki tak mówi o tym, że od nich osoby, które przyszły ze wsi w pierwszym pokoleniu rozumiem tak mógł przyjść ze wsi kolorowych, które są ogrzewane od osób to jest pewien problem Polski teatr to znaczy, że ta z was, zwłaszcza w Warszawie, że ta struktura się reprodukuje w tym sensie tak być lewicowi intelektualiści mówiąc o tym, swoim żargonem jak jeszcze go zrozumie to to co mają dosyć dużo racji, że to struktura jednak się nie reprodukuje w taki sposób, że to czy wniesienie nie umożliwia ery emancypacji wielu osobom tak co ci jednak w PRL -u w niektórych sytuacjach było trochę możliwe umówmy się może to hale bardziej niższy niż teraz obserwujemy niektóre nazwiska to one są zakorzenione, w jakich dziedzinach takich inteligenckich czy intelektualnych lista jest nim tylko listy wnuk intelektualisty, że tak, by dla nowych technologii jest natomiast czytanie książek jak powiedziała 1 jak podział po soku z Czerska wtedy mieć taką rozmowę, kiedy żona powiedziała, że to jest takie piękne, że czytanie książek może czeka uczynić inteligentnym nie sądzę, że to jest powszechna droga sądzę, że jakby ta instytucjonalna sfera, która to umożliwia jest Kubuś ruch na lepiej by było, gdyby było trochę inaczej, ale to jest jednak możliwe, a to znaczy prawdziwy intelektualista taki, a taka osoba myśląca niezależnie to niekoniecznie musi być potomek rodziny taki inteligencki czy intelektualnej, bo to się tak prosty sposób nie reprodukuje reprodukuje się do środowiska na tym trochę niższym poziomie, ale w poziomie wybitności raczej chyba nie, ale nie to chciałem powiedzieć natomiast te osoby, gdyby to była, jakby to o tym, materiał nosi też ważne, żeby nie skrzywdzić chcesz, gdyby zależało im tylko i wyłącznie na pieniądzach to przecież mogliby wykonywać inne zawody, w których naprawdę wykorzystują swoje kompetencje intelektualne nawet nie Najwyższego lotu nawet nie te, które zmieniają zasady świata albo nawet nie próbują zmieniać rzeczywistości takim większym wymiarze to mogliby pójść prosto do biznesu pracować nie leży właśnie w oczy zobaczyć nie zgadza się pan bo, żeby zrobić pieniądze takie, żeby się liczyć w świecie milionerów to nie jest tak prosto to prawda milionerów już jest cała masa tak pewnie miliarderów mniej nie 1 % więc, żeby zostać miliarderem no to jest jednak wielki wysiłek, żeby zrobić pieniądze, aby już być urodzić się w pieniądzach albo w przywilejach w NATO dużo łatwiej się zrobić jako wybitny intelektualista albo intelektualista redaktor naczelny takiego Sęk w banku albo takiego czasopisma, bo takiego środowiska to jest to jest to opium, które daje kopa buduje zwykle związane z pewną taką potrzebę funkcjonowania publicznie, ale wiele tych osób ma kompetencje młodszych wyobrażam sobie, gdyby nie powiem taki wewnętrzny impuls, który każe im działać w sferze publicznej właśnie to, gdyby im zależało na pieniądzach mówi, gdyby to na ręce to myślę, że lepiej realizować się w innych środowiskach, więc to nie jest główny motyw tych nie ma potrzeby rozwijania tego tematu myślę też, ale nie byt materialny już nie z tą sferą ma też blisko muszą jakoś funkcjonować muszą żyć w Polsce to jest trudne, bo nie ma takiej tradycji darczyńców, którzy w OFE OFE ofiarowali trzeba się upominać to w Brzozowie jak dostaną premie po to, są darczyńcami KRK i to przekazują, ale nie są darczyńcami n p . na Liberty kulturę liberalną krytykę polityczną presję inne młode środowiska albo przynajmniej nie słyszymy o tym w takim szerszym, ale stara się o to by rząd wspiera wybrane czasopisma, wykupując reklamy takich niewinnych istot no to na forum Senatu co prawda tutaj wspomniał pan czytaniu książek, które mogą uczynić z człowieka intelektualistę ten moty w czytania książek pojawi się tutaj w kontekście czy bydgoskiego Uniwersytetu, do którego uczęszczała autor tekstu to rozmawiamy tu podkreślał, że jak cenne dla niego było czytanie książek i takie powiedziałbym o wolne i uważne czytanie książek no to jest piękne tak to się też rozmawialiśmy w czasie oblężenia jest lobby z obu strata do określonych dat do paru pozycji, które są naprawdę ważne on wspomina o tym, programie doktorskim, którego jest, w którego był czystszy jest uczestnikiem nadal naleją czyta uważnym czytaniu paru tego tego kanonu Zachodniego zarówno prawicowego konserwatywnego liberalnego jak lewicowego, bo tam nie ma podziału i takim naciskiem, że nie wyciągamy z tego prawdy tylko wyciągamy objawionej, zwłaszcza tylko wyciągamy z tego pewną pewną to, że rzeczywistość na takim był już skrócimy, bo faktycznie stało parę minut Rosjanie w Rijadzie skomplikowane nie to nie jest nie może być także jakaś określona opcja polityczna albo obóz, tym bardziej ma rację tylko raczej pokazywanie pewnych dylematów moralnych intelektualnych, z którymi no dobra powiedzieć przecież tak napisana, która pokazuje przecież jednak pewien pełno jest polifoniczna atak mówiąc w tym hinduskim językiem on widzi pan ma on one działać intelektualistą właśnie poszybował w górę tak od 2 punkty procentowe ona jest polifoniczna, więc nie wiem, jeżeli ktoś czyta o tym, wtedy taką ten typ literatury uważnie nie na szybko nie 1 4, a następnie zajęcia kolejna lektura to myślę, że jest w stanie wyciągnąć więcej to jest kwestia też do tego modelu amerykańskiego uczenie humanistyki tak, zwłaszcza w tych najważniejszych uniwersytetach niestety prywatnych, za które trzeba słono zapłacić a gdzie obowiązuje ta tradycja przyswojenia właśnie Zachodniego kanonu w Polsce nie ma chyba oprócz kierunków takich, że między wydziałowych studiów humanistycznych to nie Matei to elity tej tradycji szkoda, że to nie chodzi o to, żeby przerobić nieprawdopodobną ilość literatury tylko chodzi o to, żeby skoncentrować się i faktycznie, bo to też uczy rozmowę proszę zauważyć rozmawiamy przez 40 minut ten wyciął wsiadaj ty wszystkie informacje rozmawiamy o 1 tekście o 1 tekście i usiąść i wciąż mało i bardzo źle o nim rozmawiamy natomiast natomiast Marek okupu początkowo nie miał dobrego zdania od czegoś panu przyznałem, ale ile można wyciągnąć, ale teraz na dobra tak dotyczy to czy zawsze do końca na ile można powiedzieć o 1 tekście, który wcale niedługi, którego przeczytanie zajmuje o wiele mniej czasu niż czas, który jest poświęcony na te audycje, więc myślę, że ten typ prze akcentowania i rozmowy i uczenia rozmowy rozmawiania ze studentami w rozmawiania w sferze publicznej przy czym się pan, chociaż nie zgadzamy to przecież na tym polega wartość tego nie rozeszliśmy nikt nie trzasnął drzwiami dalej rozmawiamy to jest pewna pewna umiejętność też, jakby chwyty tylko teksty są czymś co może funkcjonować dzień czy tekst szczyt czy czytanie tworzy intelektualista, ale też jakaś droga na bez czytania, jakby bez zrozumienia świata jest zatem na przykładzie Czesław Niemen HR to jest wielki Polski wokalista fantastyczny tak czy nieżyjący Czesław Niemen miał pewne czy będzie takie zdanie rząd przestał słuchać innej muzyki, bo nie chce się inspirować to nie był dobry moment muzyczny dla Czesława Niemena myślę, że to nie jest dobry pomysł, gdyby użyć tej metafory i wykorzystać w świecie intelektualnym to działa dokładnie tak samo on jeszcze tylko sam siebie mój przyjaciel ma takie Krzysztof Łęcki ma takie powiedzenie że, aby się czyta albo picia, ale mówi o tym, bardzo ironicznie intelektualista to jest rok, który zrobi jedno i drugie to dziękuję panie doktorze bardzo dziękuję czy zapisy jeszcze czasem wyrwać się pojawią bunkry dziękuję za zaproszenie dr Piotr Kulas Instytut profilaktyki społecznej resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego autor m. in. książki inteligent kość zaprzeczono etos tożsamość młodych inteligenckich elit państwa będzie gościem informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej w opisie audycji i w tytule na razie, ale później także na stronie opisze podczas 10 0 znajdą państwo link do artykułu w czasopiśmie do końca, o którym rozmawialiśmy dzisiaj przez 4 0 minut do rzeczy mało w myśl, że można o nim powiedzieć więcej one wystarczająco dużo, żeby nie zanudzić słuchaczy w Tychach informacje z jedenasty po informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA