REKLAMA

Klasyki dla grzeszników: "Kobieta z wydm"

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2018-05-26 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja klasyki dla grzeszników Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym studio Joanna Malicka dzień dobry dzień dobry film ma znaczenie producentka filmowa z wydziału Radia i telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Cannes w tym roku złotą palmę zdobył film japoński tłumaczone różnie brzydko złodziejaszki je w każdym razie kluczowe jest to, że to film japoński w związku z tym postanowiłam poprosić Annę, żeby wybrała dla państwa film japoński również do klasyków dla Rozwiń » grzeszników, ale oczywiście dużo dużo starszy i wybór padł na film kobieta z wydmy z roku 19 6 4 na podstawie powieści wydanej 2 lata wcześniej autorem tej powieści jest Kobo Abe później został też inny współautorem scenariusza do tego filmu wielka metafora to jest to, o czym jest ten film Munka jest dyskusyjne wnętrze w Jaworzu trzeba, że dokumentalne i nie nie on, ale im w grę dobrze może ja się na wytłumaczą też wrażenie, że jest, bo zaczął się kiedyś, kiedy rozmawiałyśmy o tym co dla państwa przygotować się zastanawiałyśmy się co syrenki na japońskiego kina jednak nieznanego inni Elf dla wszak im takie szerokie mniemaniu mam wrażenie bardzo niedocenianego w ca w jakiej się byłby oryginalny jakieś inne mogłoby się państwu polecić z czystym sumieniem i rzeczywiście wybrany film, który wydaje mi się nawet na tle tego co mu coś co w Japonii siedziało w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych, a to było bardzo interesująco i nawet 7 0 tych tez się niezwykle niezwykle oryginalny i bardzo mimo wszystko Europejskiej jeszcze bym za 1 rzecz powiedzieć tak Apropos nagrody, że są może dzisiejsze perspektywę kino japońskie wydaje nam się tak już troszeczkę inny oswojone w bo coraz więcej japońskiego kina pojawia się na międzynarodowych festiwalach, chociaż w Mokrem się będzie rozmawiał też z zrobił międzynarodową karierę, bo był pokazany w Cannes, gdzie dostał nagrodę, ale mimo wszystko co czas i jak słyszymy kina japońskiego myśmy sobie tak hymn Kurosawa z tymi wątkami takim bardzo europejskimi narracyjnej między ludzie w kimonach z duszą ogólnie najmniej niecałe to jest najnowszych teorii zawrze historyczny natomiast zawsze krzyczą zawsze krzyczą tron nie wiadomo, o co chodzi, a jak współcześnie to on w najczęściej w 1 ujęciu długoterminowym najmniej i o życiu ja ją metaforze świata w norweskim kino japońskie z bardzo bogate i jej w oczywiście wynik, a to są całego bogactwa kultury japońskiej Boga azjatyckiej z innych mitologii z ze sztuki z teatru z tej tradycji okno trymer stosunkowo mało wiemy, a nawet i ima zaś zawsze mogę wrażenia żal, że miłośnicy kina w japońskiego dzielą się na takie 2 2 grupy z 1 strony ludzie, którzy naprawdę bardzo dużo wiedzą naprawdę rozumieją to co tam się na tym ekranie pojawia mają bardzo szerokie Horyzonty bardzo dużo wiedzą o kulturze samego regionu z czego to wyrasta i tak by tak dalej w, a z drugiej strony właśnie ta cała grupa miłośników chwilowych, którzy oglądają nas myślą o sobie organy jak jest niesamowite co to za film jak to gdzie to powstało ich natomiast Lwy brakuje nam takiej takich właśnie świadomość tego, że historia kina japońskiego to jest bardzo bardzo skomplikowana historia i bardzo wiele filmów, które tam powstały, gdy powstawały i dalej powstają to jest inna to jest coś niesamowitego ten film jest właśnie takim przykładem Simon, który przekracza wszelkie wasze wszystkie granice, bo o wymierzenie im mówić o nim w kontekście kina fabularnego czy w ogóle osi fabularnej tego filmu pogoda jest dosyć banalna historia pilna, bo w defensywie i to będzie zdradzę żadnej tajemnicy, bo wszystko rozgrywa się natychmiast z pierwszych w obecnych 1 0 minutach na zmienienie najpier w przez 5 minut ton idzie przez pustynię naszym szóstym bohater nową halą itd ja tylko wejdę ci słowo, dlatego że chciałabym państwa uczulić i zachęcić do tego, żeby jak już uda się państwu uzyskać dostęp do tego filmu, żeby inne go obejrzeć cierpliwie, bo ten początek może być trochę właśnie w zastraszającym w tym sensie, że oto mamy film japoński z lat sześćdziesiątych, więc pewnie będzie tutaj bardzo bardzo dziwnie oka jest dziwnie, ale inne, ale to naprawdę się dzieje bardzo dużo pod względem emocji, jaki Egidio napięcie co się dalej wydarzy dlatego mówię o tym na początku jest co te długie sceny, jaką idzie idzie widzieli zbiera te robaki, bo jest naukowcem, ale proszę to przed 2 Amelia w ogóle wiedziałam co się w kinie muszę powiedzieć, że wejście w taką atmosferę zagrożenia niepokoju w United przepiękne kadry będziemy pewnie o tym, że jest rozmawiały artysta jest niesamowite też takie były czysto estetyczne przeżycie i zupełnie nie krótszy moim zdaniem upływu czasu, choć jest to rzeczywiście się bardzo długi w chwale wraca do fabuły to jest sól mamy naukowca, który w chce przenocować na wydmach rzeczywiście w jakieś przedziwne pustynię tak jak mówisz może trochę metaforyczne może nieistniejące w realnym świecie i wpada w pułapkę zostaje przez kilku mężczyzn za proszony do domu i mieszkającej na wydmach kobiecej ona mieszka w takim dole to jest takie bardzo charakterystyczna przedziwne miejsce pierwsze w Grecji, gdzie cały czas sypie się piach w piasek się przeskakuje przez okna przez silny z dach przez szpary goście cały czas ten piasek ten ma też inny cały system poradzenia sobie z tym piaskiem, że n p . kiedy podaje jedzenie to my wystawia parasolkę na stół, żeby piach się nie wsypał do jedzenia albo sypiam nago, żeby przypadkiem mamy piach nie wszedł w pod bieliznę nie drażni skóry, więc jest przygotowana do tego jak się żyje znaleziono GL i jej zadaniem jak się później okazuje jest walka o system piach, żeby ten dom nie został zasypany, bo jeżeli on zostanie za zasługi Panetta w następnym to co za chwilę będzie zasypana cała wioska mają trafia do tego domu niż myślisz, że Zielnej oraz ceny za rajd dziwnym miejscu 1 noc, a okazuje się, że nie żal, że nie może stamtąd wyjść i to właśnie ten film jest o tym w wydobywaniu się z pułapki i tej walce z no właśnie w samym sobą trochę trochę ze światem, ale trochę też, że z systemem, bo to ktoś go do tego zmusił przecież rząd widzi czasem spojrzy w górę Eltona tych wydmach i nowych przedstawicieli wioski, którzy tym rządzą wszystkie nowo się okazuje, że nie tylko on jest więźniem, ale też, że kobieta, z którą mieszka i jest więźniem, ale też jest więźniem samej siebie Donatan wierzę, że mogło morze może być i mogła opuścić to miejsce nowo polec oznacza, że nasz bohater cały czas próbuje wygrzebać się z tego piachu w na początku ma bardzo wiele pomysłów później przeżywa rodzaj takiej takiej rezygnacji depresji później znowu walczy i groźne przemoc handel i trochę przemocą tam, gdzie pojawia się przemoc pojawia się sex PL pojawia się tu naprawdę bardzo skrajne emocje Boga skrajne zachowania też, ale kobieta, z którą mieszka nie chce opuścić tego tego miejsca, bo mówi, że tam zginęło jej mąż jej dziecko i ona nigdzie nie są oni zresztą są one związana z tym miejscem z tą przestrzenią itp jest to ich w cylindrze tak jak mówisz cześć tez metafora świata my Europejczycy widzą tam mnóstwo filmoznawca oczywiście wjeżdżające w ich i nowe tyle można analizować raz za eventów przepytywała wiele teorii można do tego przy władzy, ale z jak najbardziej mnie największą przyjemność oglądania tego filmu stawiam 2 rzeczy z 1 strony w formach filmową, który jest absolutnie niesamowita, a z drugiej strony właśnie więźniarka to co na tylnych lamp te napięcia, jakie są w tym bohatera, że po, z czym będziemy mówić to jest metafora świata czy by MEN ta afera dotyczy to film o poszukiwaniu wolności o potrzebie wolności ożyciu drugim człowiekiem jasne wszystko to prawda, ale ta przyjemność patrzenia na na to co się dzieje z tym bohaterem jak wiele skrajności nim targają Pogoni 0 z rozgrywanych wre od środka takimi z 1 strony jest trochę już przywiązany do tego miejsca nienawidzili i potem w parlamencie mam wrażenie zapomina właściwie, o co walczył niesamowicie to jest pokazane jest pokazane też formalnie zupełnie inaczej niż niższe niż przeznaczyła nas do tego kino europejskie, bo sama narracja w tym filmie nie jest taka, że my takie można, że może może masz rację, że na wciąganie idzie idzie przez ten piach, ale ten piach sam w sobie jest bohaterem tak sobie tego filmu i co więcej RPO jest bohaterem książki batem jakoś nie nie powiedziałyśmy nie rozwiniemy ten wątek po skrócie informacji Radia TOK FM my się idziemy do źródła tej historii, czyli właśnie do książki Kobo Abego z 3 10 02. roku kobieta z wydmy słone no on no dobrze udaje mi się wymówić to jest audycja klasyki, lecz grzeszników w naszym studiu Anna Malicka film ma znaczenie producentka filmowa z wydziału Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego i za chwilę wracamy Karolina Głowacka to jest audycja klasyki granie grzeszników dzisiaj zajmujemy się kinem japońskim dokładnie filmem kobieta z wydmy z roku 19 6 4 w reżyserii Hiroshi ego też liga Harry współautorem scenariusza był autor książki, na podstawie której filmy powstały, czyli Kobo Abe z Joanna Malicka jest z nami dzień dobry dzień dobry książka porównywana jak to zwykle bywa do Europejskiego klasyka, czyli do Kawki Eva Wendel polemizowała od pewnego żartu systemy doraźnie, że dzieje się pewna absurdalność racjonalność nic się z tym nie da zrobić mimo prób nie wiara w swych książka w ogóle wyszła po polsku ma wiele wznowień, więc wyjazd jest dostępna bardzo bardzo polecam jest w cieniu Kanika Maltanka inne cele jest tak napisana lamp test test taki pisanie minimalistyczne z 1 strony, ale z drugiej strony tak myślę mam wrażenie, że czytelnik, a więc to nie jest łatwe dla czytelnika, ponieważ ten piasek, który pojawia się w kobiecie z bezmyślnym filmie też jest bohaterem tej książki i coś się bardzo rzadko zdarza, żeby w literaturze tak opisywać no nie wiem czy przyrody, ale w jakimś sensie żywioł Żywiec o drużynę przez umowę że, że aż jest to namacalny cel ten piasek, który się w wyziera w ciało, który nie jest przyjacielem tylko wrogiem dla wspaniale wspaniale zapisany w tej książce o nim można powiedzieć, że w swym filmem nie przypominam sobie żeby, żebym czytała coś takiego oczywiście to jest też, że książka o systemie nie o jak my jak na pożarze przy wszystkim ten film książka i Fin też o wolności o potrzebie wolności o tym, że w Wilnie nie nie tak łatwo jest się odnaleźć w lufę w pułapce, z której się znajdujemy, ale w formalnie i książka i film są bardzo takie w seksualne wkracza w namacalny, bo zauważmy, iż ogląda ten film, ale cały czas w oprócz 4 tych rozterek bohatera pojawia się obraz piasku piasku, który z czasem jest górą nie do zdobycia czasem jest przez czujący się przez przez palce czymś delikatnym łagodnym naiwnych nieustępliwym strasznym przecież w swych tory w czasie nie zważając czasem jest mokre i były już i staje się skałą czasem jest właśnie wdzierające się niestety z przepiękne ujęcia gdzieś nie wiem, że w połowie może może trochę wcześniej ze Stel skóra i spocona skóra, na której do, której sprzed są przyklejone tak drobinki tego piasku, ale nie sprawia wrażenie, że tak jak my wychodzimy z plaży z ach, jak Mila w gimnazjum chodziłam w OFE skłonienie jest taki piasek, który w, których związek jak oblepia jest wręcz obraz jest jakimś elementem opresyjne wiem, że to dziwacznie brzmi ale, ale tak to jest pokazany i tutaj w samym obrazem tendencją jest oczywiście czarno-biały film, ale daleka Mara pracuje także mamy takie wrażenia czasem pewnego żalu za abstrahować Ania cech tych wód do ludzi i syn jest jakby w związanych z winien tych wpływów w jakieś takie przedmioty będące trochę, by stamtąd piasek, który stąd wszędzie właśnie oblegają wszystko to niesamowicie to jest formalne, ale jednocześnie nie ma tego, o czym mówią na polu w poprzednim wejść w żarze z faktu lubimy sobie wyobrazić, że minimalistyczne kino japońskie z długich ujęciach nie tutaj wszystko szybko montowane kadry są niezwykle piękne piękne estetycznie nad życiem czasem przez te adresowane trochę absurdalne jest cel jest bardzo duża narracja myślę w tym co powiedziałaś przed chwilą to znaczy, że piasek jest bohaterem tego tego programu może on sprawia wrażenie filmu tak bohaterem rozmów on sprawia wrażenie, jakby żył prawda harcerzom we mnie byłem przy pominę MK kadry i WGN nie sposób obrazowania, a trochę przypomina mi personę Bergmana, ale z drugiej strony sceny jak z takim jak Tadzia żywioł, który z osobna organizmem to z kolei szef PSL jest wiele morskie myśleniu, że jest coś z czego nie rozumiesz CCC może w SCC forma życia, której nawet nie podejrzewał, że może właśnie tak wygląda tak i to jest i to jest dosyć jasno powiedziane pokazane w po co daje tutaj reżyser z operatorem bardzo tak pracują też nad na ten cel i na te montaże stąd też że, żeby prąd pracują nad taką równowagę pomiędzy prowadzeniem akcji, bo tam między bohaterami rzeczywiście iskrzy jasno jest interakcja ta data fabuła tam się toczy, bo samo to spotkanie to jest tylko początek niż relacje Varela złożoności różnych ważnych dla skomplikowanych tak jak mówisz połączeń, ale oprócz tego cały czas towarzyszy nam przedziwna taka japońska nie wiem czy ludowa, ale gdzieś tam nawiązująca do Giodo ludowych dźwięków muzyka i jednocześnie wywraca ten moty w tego piachu piasku miasteczko were czegoś co coś co za każdym razem jest inna za każdym razem jest MF przez chwilę mamy wrażenie test klaustrofobiczne może stąd porównania do Kawki, bo cały czas mamy wrażenie, że ten też, że w nastąpi ta chwila, więc czasem rzeczywiście zasypie lepiej miałam wrażenie, że już nic nie ma poza tą dziurą, że nawet jeśli Jonasz jakiś sposób wydobędzie to nic nie będzie tego świata zewnętrznego nie będzie liczony jest czego nie ma czy ten świat jest prawdziwe czy nie jest prawdziwy to już muszą państwo obejrzeć film sami do końca natomiast mnie w tym filmie bardzo mocno jakoś się przejmowała przerażała postawa ludzi związki właśnie jak chce on tym jest dramatyczna scena, kiedy pojawiają się zbyt dużej grupie nad dziurą właśnie, który jest dom miny i żądają aktu seksualnego publicznego ku swojemu ucieszy, że oni mając teraz zrobić na dole to wtedy zdaje się będzie mógł głów nasz bohater być nad morzem godzinę dziennie Nigela niego to jest rzecz tak potworne rząd usiłuje zmusić swoją gospodynię do do tego sieć jest strasznie dramatyczny scena trwa i trwa, a oni są w maskach oni są, jakim się potężny mer znowu tym systemem społeczeństwem kimś, kto wymusza, a nie ma w zasadzie twarze wszyscy oni zasłonięcie nimi tak leżą jeszcze, iż celem tak na mnie robi wrażenie jeszcze 1 strona, kiedy nasz bohater ucieka i zostaje złapany w nocy ani tak stoją przed właściwą nie wiem duchy zjawy stoją nad nimi czekają aż on musi się poddać i znowu będzie w tej cenie mocy rzeczywiście z innym to jest film też Andrejs in te wszystkie metafory no bo powiedzmy za powiedzmy zbyt jasno daje oprócz tego że, że pojawiają się interpretacje, że jest to film, że jest to metafora życia człowieka, który cały czas walczy, że jest to film o właśnie wolności właśnie o przemocy tym co oprócz tego Elbląg to jest o tonażu na pewno też wszystkim o człowieku w relacji z drugim człowiekiem, która jest, która potrafi być, chociaż tam czułości chyba jest najmniej, ale która potrafi być opresyjna, która potrafi być okrutna i tu ani ci ludzie z wioski, którzy właśnie zmuszają mnie zmuszają go jak ja nie zawsze zaś zastanawia i jaka jest relacja tej kobiety wobec tych ludzi związki dla nas rzeczywiście jest więźniem czy właśnie ten cel nie jest tak proste ale, ale w nasz nasz bohater bez wątpienia nie potrafi się wyrwać z tego stylistycznego i ich i rzeczywiście ta Towarzystwa interpretacyjne jest chyba Nord może nie najciekawsza, ale na pewno bardzo ciekawą ofertę w kontekście tego tego filmu myślę, że taka bardzo prosta warstwa to znaczy zwykłe prawa kobiet, bo tam mamy wątek, dlaczego na naszej bohaterce zależy na tym, żeby naukowiec jednak zostało ani to wtedy można otrzymywać wolę wezmą udział w i USA są wy tam sam o tym w tym wątku powiedzieć, że w w ogóle w wolą bez mężczyzny nie 3 nagrody tak, by nikt nie jest nie należy on, że ona właściwie nie jest podmiotem wtedy Kierzek, jeżeli nie ma potrzeby mężczyzny to jest wyłącznie tej skazana NATO NATO żeby, żeby umrzeć, żeby zostać w OFE zasypano i metaforycznie dosłownie zresztą w ogóle wątek tej tej bohaterki, która jest świadoma tego, że jest elementem przymusu, że to ona będzie z, że to, że ona żona jest częścią tego tego systemu przemocy, który mówiłaś to jest to jest w myśl żona jest też bardzo interesująca choć, gdy nieco rzeczywiście mniej zbudowana przez UE i przez scenarzystę autora książki i przez reżysera, ale z będącą antagonistą jest jest równie mocno z jak w budowaniu tego tego bohatera i to co się z nią dzieje i właśnie ten jest dylemat czy ona ta jest cel, dlatego że chce czy, dlatego że nie chcecie dać im też jest niezwykle interesującej ciekawe fajne jest to, że ten film jest takim pięknym połączeniem między japońską właśnie typową byśmy powiedzieli stylistyką, a jednak jestem mam wrażenie w pełni zrozumiałe dla Europejskiego widzeniem czy gdy reżyser miał taką nie potrzeba czy zrobił to specjalnie czy to tak po prostu wyszło ze względu na to, że ta metafora jest na tyle El Mundo wstępna do zrozumienia natomiast jeśli mają państwo oba w właśnie przed filmem w japońskim, który czasami faktycznie bywała niemal niedostępny hermetyczny tak to kto to jest dobre dobry film do tego, żeby mnie, żeby usiąść spojrzeć jak to może wyglądać remont kościoła pozycja może źle, bo plan wydaje mi się, że ten film został zrobiony przez reżysera absolutnie tak chciał, bo to było w obudowie Czech to był doskonały okres w swojej historii Japonii to moment, kiedy nagle poprawiła się po drugiej wojnie światowej, która zdruzgotana ten kraj poprawiła się sytuacja gospodarcza poprawiły się w ogóle warunki życia i my świat przed Japonią przyspieszyła oczywiście płacą za to cenę globalizacja też jest jakby inna sprawa inni z Lwy reżyser założył własną firmę produkcyjną inni my zdobył film wyprodukowany przez niego jest dokładnie z wszami tak tak tak mówią przekazy, że to jest film, który on chciał zrobić właśnie taki film to też świadczy o tym, że możemy się jak my chcemy widzieć wywiad kończy Kayah i w Japonii, choć taką hermetyczna przestrzeń, a być może na pewno jest cała gama uniwersalnych kodów i też król pytań takich naprawdę egzystencjalnych i które są wystawiają bohaterowie i które tak naprawdę są takie samo bez względu na to w jakim kraju żyjemy, gdzie żyjemy jacy jesteśmy jest jest pewna forma uniwersum problemów, o których mówi kino, które ze względu na to w jak są pokazane, bo to też jest dyskusyjna też bardzo nowo uchwalone w ale bez NATO jak jak są pokazane w dalszym ciągu są Sanu odczytywane są w innych krajach kulturowych, a szczęścia w zapomnienie aż 20 talonów lub koszcie tego filmu nową on błąd powstaje przy 60 czwartym roku, czyli w chwili, kiedy przez szeroko rozumiane kraje zachodnie ALT naprawdę przez Europę przywalił się już ciut tylko w końcówce już tego tak takiego nowo halowego zrywu i Rosję, która korzysta z tych doświadczeń z takiego z takiej swobody języka filmowego jest eksperymentów trochę formalne właśnie ta to co tak to przedziwne zdjęcia ciała też odwagi, by przyp aut i ta scena, której temu, lecz czasem błądzą w quizie, ale też, ale też Scene ciemna, które w nowe akcje są od Velvet seksualne i inni on no ale nie nazwała w pewnym sensie miłosnymi między tymi bohaterami są tak naprawdę bardzo odważne tam jest pokazany ciało w niem nie ma żadnych takich ograniczeń, ale to wszystko zdarza zdarzać się w momencie kiedy, kiedy na minusie kultura czy kinematografia ma te eksperymenty za sobą natomiast jest to tak twórczo pokazany, że nos staje się hipnotyzujące fascynującej oglądać stos, tworząc dużą przyjemnością film kobieta z wydmy z 19 6 4 roku w reżyserii Hiroshi ego też jego charyzmę na podstawie powieści inni scenariusza Kobo Abego książka została wydana przez 10 02 . jak mówią Joanna nie jest dostępna również po polsku Jana Malicka film znawczyni producentka filmowa z wydziału Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego dziękuję serdecznie dziękuję bardzo, a przypomnę, że wróciłyśmy do kina japońskiego w związku z tym, że w Cannes złotą firmą w złotą palmę otrzymał właśnie filmy na japoński, więc w klasykach klasycznie staramy się brać pod uwagę to co się dzieje współcześnie i pokazywać szerszą historyczną perspektywę pora na skróty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA