REKLAMA

Jak nauczyć maszynę bezpieczeństwa? Wyjaśnia Igor Zubrycki.

OFF Czarek
Data emisji:
2018-05-29 11:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
40:06 min.
Udostępnij:

Igor Zubrycki, asystent w Zakładzie Sterowania Robotów Instytutu Automatyki Politechniki Łódzkiej, zastanawia się, jak przygotować oprogramowanie do samochodów samosterujących, by na drogach było bezpieczniej. Przypomina, że pierwszy projekt dotyczący samochodów autonomicznych rozpoczęto już w 1986 roku.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączymy się teraz ze studiem Radia TOK FM w Łodzi tam jest pan Igor Zubrzycki asystent w zakładzie sterowania robotów Instytutu automatyki Politechniki łódzkiej dzień dobry witam serdecznie im dobry niedawno kilka miesięcy temu w pojawiła się informacja o tym, że w czasie skreślić z dachu obok powalczy koniec marca tego roku o tym, że autonomiczny samochód w czasie testów zabił kobietę firma, która testowała ten autonomiczny samochód czy autonomiczne samochody pojazdy Rozwiń » konne, czyli pojazd bez kierowcy przerwała testy na jej rzecz oczywiście pytanie o to jak miałyby działać autonomiczne samochody 3 samochody bez kierowców powróciło do ne opinii publicznej w zaciszu stawiać inny jak co zrobić, żeby te samochody były bezpieczne, ale źle, zanim pewnie na to pytanie odpowiemy jak chcielibyśmy, aby działała czy funkcjonowała tzw. sztuczna inteligencja, która by takimi samochodami bez kierowców kierowała to należy pewnie zwrócić uwagę na derbach główną różnice pomiędzy maszynami, a ludźmi, czyli pewną intuicję PiS nową niepewne działanie właśnie nie zawsze zgodne z zasadami logiki po doświadczenie w każdym sensie na jej i teraz przy okazji różnych projektów budowania pojazdów autonomicznych pojawiają się pomysły, aby stworzyć pewne standardy standardy, które miałyby mówić co to znaczy, że maszyna będzie bezpieczna dla ludzi czy to znaczy, że miały być bezpieczna 100 % czy też jesteśmy w stanie zaakceptować, że będzie n p . o 10 % bezpieczniejsza niż w ludzie za kierownicą na zastanym światem właśnie mnie i poszła sobie, że pan Igor Zubrzycki, który też, gdyby się zajmuje sztuczna inteligencja w pewnym sensie będzie miało to trud przemyślenia tak zgadza się ja może trochę o tym problemie powiem no właśnie w kontekście tego wypadku był wypadek miał miejsce w czasie testów, ale na normalnej drodze, a poznacie samochód testowane przez firmę nałóg w nie zauważył przechodzącej w miejscowych, którym nie powinna przechodzić rowerzystki i w miałoby też na to jest 1 z nielicznych przypadków, w którym takie zdarzenie miało miejsce, ale trzeba powiedzieć, że jako, że to samochody mają być wykorzystywane w dużej ilości to to jest trochę w branży traktowana jak wypadek lotniczy to znaczy na domek samolot spadnie spadnie 1, ale jeżeli tych samochodów ma być bardzo dużo to problem, który się pojawia w 1 samochodzie będziesz się rozmnażają na te wszystkie, które na drodze bankom także to rzeczywiście duży problem jak i też trzeba ten problem mierzyć w kontekście tego, że samochody autonomiczne wchodzą na drogi mając jako na swoich proporcjach taka, jaką główną informację to, że będą bezpieczniejsze od samochodów z ludźmi czy nie tylko będą mieć podobne, ale być bezpieczniejsza my rzeczywiście też jest moment, żeby tworzyć różnego typu prawa, ale też trudno trzeba powiedzieć, że wychodzimy z prawa drogowego od ludzi on nie oczekuje się, żeby media coś dobrze trzeźwieje, ale na pewno się oczekuje, żeby stosowali konkretnie przepisy ruchu drogowego, a więc też wiele pracy się pojawiła w tym, żeby w, jaki sposób te przepisy zamienić na coś co może zrozumieć maszyna to właśnie to jest wskoczy od razu wejdę panu słowo bo kiedy mówimy o podświadomie czujemy, że chcemy bezpieczniejszych rozwiązań, ale teraz, jeżeli mamy maszynę, czyli samochód bez kierowcy sterowany, jakim zestawem procedur, który jest bezpieczniejszy niż człowiek kierowca o 10 % to mówimy no dobra to chyba lepiej, ale to oznacza, że to jest pół 1 000 000 mniej ofiar w ciągu 3 0 lat jak inne można na to spojrzeć w ten sposób, ale można spojrzeć jako ileś tam milionów jednakowoż ofiar, czyli morza ta szklanka może być woda po wypełnieniu pełna albo do połowy pusta i wydaje się, że nie rozwiązaliśmy jeszcze kwestii śmiertelnych wypadków ludzkich kierowców, czyli ludzi kierowców rynny i i ich raczej chyba chcielibyśmy poczekać do momentu, kiedy bezpieczeństwo maszyn będzie na poziomie 9 9 9 , 9 lat tak 1 to jest oczywiście też mogą je sama kwestia ta sama kwestia bezpieczeństwa i takiego Statystycznego bezpieczeństwo po to, co o tym, pan mówi to jest porównywanie przeciętnego kierowcy do przeciętnej masie na rano to przeciętni kierowcy po w sumie zabijają tych ludzi rocznie no w stanach parędziesiąt tysięcy ogólna na świecie pewnie by się zebrało około 100  00 0 osób, które giną w wypadkach samochodowych tego, że oczywiście to chyba wiemy o tym, że przeciętny kierowca nie czuje się przeciętne natyka się czuje bardzo dobrym kierowcą i teraz pytanie czy chciałby być zastąpione przeznaczone lektura Anna jest w uczciwie nie do końca nie w 100 % bezpieczne to jest 1 ze 3 2 rzecz jest taka, że inna oczywiście kwestia w ogóle etyczna w mówienia o tym, że oto, by tutaj te kwestie, o których mówimy w dużej mierze sprowadzają do etyki i raptem co będę mówił opieram się na raporcie, który po wstał rok temu akurat w prawie dokładnie rok temu, bo w czerwcu 20 1 7 roku w Ministerstwie Transportu niemieckim, który właśnie zabił zabrano ilość ludzi z branży różnych od przedstawicieli Automobilklubu poprzez etyków aż do księdza i właśnie zadane pytania na dobra to po to na czym stoimy ażeby te samochody postępowały to znaczy, żeby ich zachowanie można było traktować jako zachowanie zgodne z ze standardami etycznymi i europejskim, ale jeszcze tak wracając do tego tematu wypadków i ograniczania wypadków to w ogóle stąd się widziało pierwsze samochody autonomiczne to jest co ciekawe rok na rozpoczęty projekt 19 8 6 w Europie, gdzie zespół no jak patrzyłem to chyba większości krajów starej Unii zajmował się problemem tego, żeby roboty przyszło to znaczy roboty samochody przyszłości była bezpieczniejsza i przy okazji, żeby zmniejszyć się korki na projekt roku dziewięćdziesiątym czwartym doszło do tego poziomu, że samochód był w stanie autonomicznie no z kierowcą obok siedzącym, ale zupełnie nie dotykając kierownicy przejechać z prędkością 1 30 km po autostradach Europy ponad 1000 km i to mówimy o roku dziewięćdziesiątym czwartym na jej teraz pytanie co się z tym projektem stało, bo myślę, że niewielu słuchaczy słyszałam takim projekcie pod bardzo dumną nazwą Prometeusz no mianowicie różnego typu ulepszenia trafiły do zwykłych samochodów tutaj mówimy o tych wszystkich rzeczach, które no, bo osoba posiadająca droższy samochód ma przed i ma n p. kontrola trakcji ma różnego typu radary w samochodach ma czujniki cofania te rzeczy wyniknęły z projektu bardzo dużego, który miał doprowadzić do autonomicznych samochodów, a doprowadził do ulepszania samochodów, które są czynne trzeba powiedzieć, jakby Novum w cudzysłowie roboty w samochodach są od dłuższego czasu tylko, że teraz chce małe tym samochodom ta zdolność może tak nie tyle zdolność podejmowania decyzji co przerzucić na nich odpowiedzialność czy to, że taki samochód będzie można go było powiedzieć, że to on w danym momencie podjął jakąś decyzję i teraz w związku z tym czy ta decyzja doprowadziła do czyjejś śmierci czy też nie, bo ona do tej pory to nawet ktoś miał włączoną kontrolą trakcji jak miał wszystkie czynniki połączone, jeżeli coś huknęło to była po prostu jego wina na i tak jeśli gdzieś tam problem tkwi wokoło tego, że teraz chcielibyśmy powiedzieć co, jeżeli to robot będzie podejmował, czyli atrybut jest winny jest rozumiem pojawiających się wyzwaniem wrócimy do tej i innych kwestii dotyczących autonomicznych samochodów czy też sztucznej inteligencji samochodach poinformował szef Radia TOK FM informacje o godzinie jedenastej 20 już za kilka minut studio Radia TOK FM w Łodzi jest pan Igor Zubrzycki asystent w zakładzie sterowania robotów Instytutu automatyki Politechniki łódzkiej studio Radia TOK FM w Łodzi jest pan Igor Zubrzycki asystent w zakładzie sterowania robotów Instytutu automatyki Politechniki łódzkiej rozmawiamy o autonomicznych samochodach samochodach bez kierowcy o samochodach którymi maszerować kieruje zestaw reguł zasad tzw. sztuczna inteligencja, kiedy mówimy o bezpieczeństwie takich pojazdów no to pewnie każdy każda firma każdy podmiot, który pracuje nad swoją wersją samochodu z ma w głowie inne zabezpieczenia, gdy niektórzy proponują, aby stworzyć uniwersalny zestaw bezpieczeństwa, który tak, żeby w przyszłości, jeżeli się przyjmie mogą też, by pomóc w kwestii atrybucji winny to jest coś, o czym mówiliśmy czyli, jeżeli mniej, jeżeli samochód miałby wbudowane pewne zasady co, do których wszyscy producenci, by się zgadzali no to wtedy można powiedzieć, że z, że wina, ale leży gdzieś tam nie wiadomo po czyjej stronie my ale, ale na pewno zima, gdy co najmniej taką bazę to kto to jest to inne pole przedmiot czy też ulg urządzenie pożądanie ale, ale jak na wasze skoro mówimy o inteligencji maszyn jak nauczyć maszyny jak nauczyć samochód bezpieczeństwa, bo przecież część to podejrzewamy tak często są przepisy drogowe, czyli powiedzenie, jeżeli widzisz światło zielone to jest rzecz, a jeżeli czerwone to w zatrzymaj się, jeżeli pomarańczowe no to teraz może powiedzieć, jeżeli jesteśmy mniej niż bliżej niż metr to jest czas żyli dalej niż metr to nie jedź, jeżeli samolot przed tobą jest takie odległości to coś i możemy zaprojektować sobie różne scenariusze na podstawie przepisów ruchu drogowego na Alejach za projektować takie wydarzenia trochę niezwykłe jak n p . nie wiem spadająca paleta ciężarówki jadące przed nami albo wybiegające na ulice dziecko albo chociażby karton pudłach w aż podłoga tonów Góra kartonów, którą można wjechać z 8 ton ropy WTI jest chcę powiedzieć, że to to jest gigantyczna temat temat, który w ogóle wyszedł na VAT przed autonomicznymi samo nowe g mianowicie w ogóle w jaki sposób taki robot ma panować ruch Palikota mówią o sztucznej inteligencji i chcę powiedzieć, że taki robot czy autonomiczne samochody n p . z tych lat dziewięćdziesiątych, niemniej można, by było go nazwać rzeczy jest samochodem, który posiada jakąkolwiek sztuczną inteligencję właśnie taki zbiór zasad, jeżeli jesteśmy w stanie coś pisać takim prostym zbiorem zasad czy to się u nas plaż nazwa i ELSA czyli, jeżeli coś to co się dzieje coś o coś co tak naprawdę wymaga pracy informatyka mnie nie trzeba tutaj osoby, które się znana sztuczna inteligencja sztuczna inteligencja to jest właśnie na jakieś połączenia tej informatyki ze zdolnością do myślenia to jest bardzo termin na takiej rozległe, ale skodyfikowane n p . tego czym jest zdrowy rozsądek to jest diabelnie trudne zadanie dla nas nawet pewne rzeczy, które są oczywiste dość ciężko się zapisuje, a to przykład jest, że z 1 branży, ale każdy z nas, jeżeli zobaczy słonia i zobaczyć jej to będzie wiedział, że słabsze zmienia przejdzie adres jak zapisać, żeby zawsze takie coś się ona wiedziała n p . jeszcze da przejechać się coś jest dziwną sytuację Ano tak tak i żebyśmy chcieli zrobić n p . taki bezpieczny samochód oto one bezpieczne, że pan po prostu stał na lotnisku ma tylko mieć bezpiecznego samochodu tylko chce mieć samochód, który w bezpieczne jednocześnie dowiedzieć na określone miejsce, czego mamy przynajmniej 2 zasady, że żąda kończ ten samochód prawie jednocześnie odrodzenie dzieje się nic nic dobrego rannej tych podejść jest ileś 1 1 z bardzo ważnej kwestii to jest ta kwestia, żeby ten samochód do zasady którymi samochodzie kieruje można było w jaki sposób sprawdzić czy wina, żeby danie było sprawdzenie w boju na to co się dzieje właśnie w stanach przy testowaniu samochodów autonomicznych jest bardzo kontrowersyjne, bo to jest właśnie testowania nazywamy organizmem, jakim jest ruch drogowy w określonym kraju, jeżeli teraz jeszcze dojdzie taka kwestia, że no właśnie na uderzył to nie jest skończona urządzenia o to tutaj Nowiny są raczej na pewno po stronie po stronie programistów takiego samochodu to jest po prostu nie skończą nawet na, ale ileż jest takich, chociaż z punktów startowych, z których można zacząć tworzyć prawo dla takich samochodów i tworzyć 1 z przepisów o taką najprostszą jest matematyka parę rzeczy można wprost powiedzieć robotowi, że ma dla przykładu z dojazdem przykład z kartonami czy czymkolwiek co na drodze no to pewnie sensowna miast muszą po prostu albo stanąć albo znacznie obniżyć prędkość niezależnie od sytuacji raczej długi długi czas robot nie przejedzie pustego kartonu albo sprawdzenia czy w tym kartonie coś jest to nie jest wymagałoby tak naprawdę, żeby wysiąść i zobaczyć co jest w środku na samochód sam siebie przeciętnie 1 0, więc ileż jest takich podstaw do podstawy można sklasyfikować, ale niestety próby skodyfikowane całości prawa są tak naprawdę bardzo trudno powiedzieć taka artykułu też stać pewnego czasu, gdzie panowie zajmujący się logiką i chcieli zasadami logicznymi opisać zgodnie z prawem niemieckim co trzeba zrobić w PRL, żeby wyprzedzić samochód i teraz to się okazało na artykuł na praktycznie pół doktoratu o tym, żeby opisać jak samochód ma zgodnie z zasadami logiki wyprzedzać, żeby nie złamać niemieckiego prawa także to są trudne, że cię mu na jej przez to jakby jest pomysł podejścia alternatywnego tym podejściem jest to, żeby samochód nauczyć na podstawie ludzkich zachowań czy wtedy nie nie tyle sprawdzamy co samochód ma w sobie tylko czy zachowuje się takich zachowuje się kierowca przed jedno taką podejściem, które chyba jest w stanie Arizona to jest to, że samochód autonomiczny może jeździć po drodze jeśli zda pełna egzamin naprawo jazdy i bez odejścia alternatywne lekarza znowu z dna nie wiemy co siedzi w głowie takiego urządzenia jak samochód miałby zdawać egzamin naprawo jazdy no ktoś komu powiedział, że ma rok zrobić określono aż trudno zaparkować ma dojechać do jakiegoś miejsca po drodze nie, łamiąc przepisy ruchu drogowego w Polsce takie cechy takie sprawdzamy ludzi, jeżeli ja nie wiem czy dana osoba nie łamie przepisów, chyba że akurat jestem policjantem z z radarami i widzę jak kłamie to przepis można, by też wbudowany taką opcję, żeby się otworzyło to co do wypłaty renty utrata schowek po stronie pasażera dyskretnie wysunęła się koperta z gotówką w układy te rozmowy może unowocześnia też będzie przelewam wrogom, ale niestety nie ma, ale bezgotówkowego śladów, ale rzeczywiście ma też naprawdę jest taka, że oczywiście można sprawdzić czy robot kiedykolwiek łamało przepisy podobają są jakieś czarne skrzynki po prostu podglądając to trzeba potrafi dobrze, ale na ten moment samochody autonomiczne cały czas mają osoby, która siedzi w środku i patrzeć na roboty nie miara wykup to właśnie myślimy sobie bezpieczniej będzie, jeżeli zaprojektuje my takie zasady dla maszyny, aby nie złamała przepisów, ale przecież jako ludzie łamiemy przepisy z różnych powodów z rytmiki PPG najczęstszym powodem jest to, że po prostu się nie jest wygodniej przestrzegać tak, bo co to za ograniczenie do 40 skoro przecież nikogo nie ma z wieży do domu no, więc 8 2 daje się lepsze tak albo mamy pas skrętu w lewo no dobrze dobra dobrze jedziemy jedziemy one gorsze wspomniał, że goście jadą prosto my na prawy pas gminy, ale też są takie sytuacje, w których łamiemy przepisy, żeby właśnie uniknąć wypadku tak chciał uniknąć potrącenia kosztu dość no i teraz jak nauczyć maszynę myśleć tak czy analizować sytuację taki sposób, że jeżeli sytuacja jest w no właśnie taka nie czyn nie da niejasna niebezpieczna to tak to mogę złamać przepisy, ale tylko w tym zakresie, który coś coś co po ludzku czujemy coś po co po ludzku zajmuje nam ułamki sekundy ale, ale pewnie trudniej byłoby to wszystko zakodować także maszyna też podobno decyzje podjęła wątek, a nawet trzeba powiedzieć, że politycy, bo to przecież politycy ustawiają przepisy ruchu drogowego są programistami naszych zachowań na drodze oznaczona ani robią nic bardziej udany wpływają na to w jaki sposób na tych drogach zachowujemy, a jeżeli ona powiększona o mieście jest ograniczenie takie, a to przynajmniej wpłyną na ludzi niekoniecznie zrobię, że oba samochód tak, żeby wszystkie samochody takiej siły z tą prędkością, ale przynajmniej część lub i że się do tych wartości to dosyć śmieszne jak zobaczy jak jak mapy, które przewidują wiele czasu nam zajmie żona nie do końca biorą pod uwagę, że powinniśmy jechać przepisowo, a w niektórych miejscach prosto z jadąc przepisowo dla przykładu dodania dawne tych autostrad nie, bo lekom mijają jadąc przepisowo złodziej do Gdańska to jechałbym stosowania dłużej niż pociąg, bo takie takie ograniczenia na drodze, więc nas oczywiście to po pierwsze, czy możemy zrobić zaprogramować robota łamał przepisy ruchu drogowego, a myślę, że nie, że to po skrajnie nieodpowiedzialne i od razu płacić mandat przelewem do września w dokładnie tak się jednak dla przykładu także ktoś się ktoś uważa za na tyle ważna osoba, że jest skłonna płacić za 2 mandaty, a nawet nawet gdzieś tam podskórnie wiemy, że protest nie fair, a my dlatego w niektórych krajach n p. mandaty zależą od tego ile kto zarobi tyle od, ale idąc drogą ZTM chciał być w ogóle takich ekstremalnych ekstremalnych scenariuszach, jakie gdzieś tam zajmują branże w pon połączenia sztucznej inteligencji i etyki to są w ogóle problemem, gdzie urządzenie ma zadecydować o twoim życiu mając tak naprawdę tragiczna sytuacja w BOR tutaj przykład z tartaku to jest samochód ma przed sobą grupa dzieci jest na tyle rozpędzone rzadką grupę dzieci wanny, ale może zamiast tego spaść w przepaść Nate pytania co ma zrobić samochód autonomiczny w takim przypadku FSO talia ją już podpowiem dla Czytelników, którzy chcą poznać rozwiązania takiej zagadek to panowie panie z komisji etyki Ministerstwa Transportu powiedzieli, że nie można złodziej robić bohaterów i to w dużej mierze powinna zostać nierozwiązane no właśnie, ale jeżeli chodzi o o samochód no to muszę jakoś rozwiązać musimy jakoś rozwiązać po to, fakt przycięto też pierwsza pod uwagę takie 2 kwestie 1 to jest kwestia tego, że samochody to nie są ludzie nie mają takich zdolności, jakie my mamy pod względem rozumienia świata znaczy mogą nie rozumie takiej sytuacji nie ma n p . nie można zakładać tam nie ma jakiegoś dodatkowego kontekstu, a w przypadku takich dzieci na drogę, że posłanka to nowe życie albo, że na problemie, ale i tak naprawdę mogą zejść z drogi wodne albo, że mamy awarie czujników widzimy czegoś, czego nie ma na to jest jednak takiej przypadek, gdzie tak naprawdę na podjęcie decyzji i heroicznej byłoby pułapką dla nie mogę dla programisty w prosty, że z góry, by powiedział no masz być heros i 5 dzieci to jest więcej niż 1 kierowca to mają po prostu by były w wypadał w pułapkę druga rzecz to jest jest jakaś teza ta zdolność do tego, że mogę poprzez takie właśnie grabienie kogoś sytuacje skrajne mogę oprowadzać, jeżeli jest źle zaprogramowane i na nie jest obcy konserwatywne nie nie postępuje w taki sposób jak nie wiem, kto hamuje na maksa n p. mówimy, bo po to jest to co to co jadą n p. groby swoich roboty po prostu jak jest sytuacja skrajnie niepewna to hamujemy i panoszy się uda myślę, że tak wielu kierowców na na drodze podobnie postąpił na Toro Rosso za nami automatycznie wali nam z tyłu tak to zgadza się to jest kolejna kwestia to akurat ostatnio czytałam artykuł, gdzie właśnie skodyfikowane były przepisy ruchu drogowego w takie o formę dla dla robotów, żeby robot nigdy nie nie można mu było przypisać winę odszedł i że on tak postępuje, że jak po stara się, żeby nigdy na nią można było przypisać winę na to właśnie pytanie jest, jeżeli skrajnie mocno hamuje wyśmiewanie, a tak powiem dołek na to przecież wina nie leży po mojej stronie tylko, że oprócz takiej winne przepisowej mamy jeszcze rozsądne postępowanie na drodze, a że ktoś ode mnie oczekuje, że to w jaki sposób inni mogą mnie zrozumieć i przestano nie będą sami siebie narażać to też jest kwestia studiował mapy są akurat skromnie mocniej studiuje to jest to w jaki sposób urządzenia mogą komunikować się z ludźmi, żeby właśnie ominąć takie sytuacje to n p. winnych, bo teraz teraz doszły kwestie śmiertelna, ale wcześniej już było parę stłuczek z samochodami i to właśnie stłuczki najczęściej miały charakter taki, że samochód gwałtownie hamował i ten z tyłu nie uderzą, więc 1 z takich rozwiązań jest to, żeby z góry taki samochód pomalować na pomarańczowo i żeby inni uczestnicy ruchu drogowego wiedzieli, że to nie jest zwykły samochód, że dla przykładu nie mogę mu spojrzeć w twarz siwe oczy to co się robi przecież ma pokazać Bolec i taki pokazać palec albo oczy zobaczyć tam ktoś siedzi rozumna nie mam takiej możliwości, a więc uczciwie, by było i to też tak, a propos komisja etyki studiował uczciwie, by było poinformować wszystkich naokoło, że tym samochodem nie kieruje istota rozumna wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie jedenastej 40 już za 2 minuty w studio w Łodzi jest pan Igor Zubrzycki asystent w zakładzie sterowania robotów inni Instytutu automatyki Politechniki łódzkiej studio Radia TOK FM w Łodzi jest pan Igor Zubrzycki asystent w zakładzie sterowania robotów Instytut automatyki Politechniki łódzkiej autonomiczne samochody, jeżeli stawią się państwo jak taki samochód za programowanie ślub to jest to n p. wzór na bezpieczną odległość, który mógłby podpowiadać samochodowi i w no właśnie, jaką bezpieczną odległość powinien zachować jest to bardzo długi w sensie szerokim wzór, a pod uwagę brane są n p. takie parametry jak średnia długość pojazdu czas reakcji samochodu, który jedzie z tyłu prędkość samochodu, który jedzie przed nami prędkość samochodu, który jedzie za nami w czas, jaki potrzebny jest, aby samochód, który jedzie przed nami zatrzymał się jeżeliby kierowca albo maszyna nacisnęła na hamulce czas, który dobrze to wszyscy za długie skażone, że jest bardzo bardzo wiele różnych różnych czynników branych pod uwagę w tym wzorze, który tylko ma podpowiedzieć samochodowi sterowanym sterowanym automatycznie, jaką bezpieczną odległość miałby zachować coś co właściwie podpowiada nam życie doświadczenie nos intuicja obserwacja innych, czyli coś co aneks już budowane na, a teraz musimy tę naszą mądrość życiową przenieść jeszcze na język matematyki później programowania mniej by pewnie, jeżeli zakładamy, że te pojazdy miałyby się poruszać pomiędzy różnymi Ross i wzrost akcjami na to zakładamy że, ponieważ są różne przepisy te przepisy czy zesta w przepisów mogłyby pojawiać się w takiej maszynie Anny po wykryciu lokalizacji właściwej temu zestawowi no ale te przepisy, o które tak naprawdę nam chodzi to są właśnie przepisy, które napisało życie, a za, które można zawrzeć na kartach w 2 kodeksu przeczy przepisów drogowych tak na olimpiadę to powiedział, że dana pewne jest duża różnica między n p. kierowcą, który zaczyna swoją karierę kierowcy, a kierowcą, który z doświadczonym kierowcą i to, nawet jeżeli oddanie drogi byłby w stanie zdać prawo jazdy jeśli chodzi o teorię to na pewno różnią się pod względem praktyki jasne my teraz chcielibyśmy, żeby tam rabat był tym doświadczonym kierowcą, żeby był w stanie właśnie wchodzić wszystkie niuanse n p. rozpoznać, że kierowca przedni zachowuje się dziwnie i w związku z tym powinien Anton skorygować ton natomiast my teraz rozwiązaniem takim, jakie trochę się nasunęło jest to, że to może byśmy zrobili, żeby to samochody po prostu po bardzo kontr konserwatywne i żeby na niej jeździć tempem 1 30 po autostradzie tylko być tym w cudzysłowie zawalidrogą, ale za to obyć się być bezpieczne takie podstawą jest to praca bezpieczeństwo i motywacją, żeby na tym się skupiać jest to, że jeżeli samochód będzie bezpieczna, a nuż zmienią się sposoby wykorzystania samochodu, aby jeżeli, a teraz mam wiem, że mam bezpieczne pudełko, który jeździ z prędkością mniejszą niż dekadę spędził lata mogę n p. sobie poczytać gazetę robić jakąś pracę po to, sprawdzać sobie wiadomości w internecie no ale w dobie zimnej wojny to jest myślę, że droga, która jest trochę bezpieczniejsza niż to, żeby dążyć do tego, żeby ten samochód był nazwijmy to takim pewnym kierowcą, który będzie jeździł szybko i pewnie na, bo właśnie na 3 czy zawsze jest takie pytanie, a może wolelibyśmy, żeby to było pewne kierowca, który jeszcze trochę wolniej, a o panu 0 , 0 pół procenta raz mniejsze śmiertelność no i druga kwestia to jest to, że rzeczywiście jedno tak jak pan mówił rozpisania tych wszystkich sieci jest tu jest bardzo trudna to wzory są i do Canona są trochę naiwne to sąd ciasto wzory układane przez pryzmat fanatyków na numer my robotnicy z takimi rzeczami, czyli z modelowaniem otoczenia stykamy się na co dzień, że jak co zrobić robota, który dla przykładu łapie mnie, jako że utrzyma to może za modelować, że coś się leci moją stronę i że to Makoś prędkość, że coś ty się z tym będzie działo, więc ma w robotyce stosujemy trochę inne narzędzia staramy się traktować w ten sposób, że mam mam jakiś model tego świata i z tym modelem, czyli nie z rzeczywistym świata tylko wstęp jak ja zakładam, że się będzie zachowywał wchodzą w jakąś interakcję to jest takie podejście, które trochę z bardziej do opanowania niższe Formana rozpisywania wzorów, a ta się do udowodnić stosuje się tutaj trochę inne narzędzia matematyczne n p. mogę zastosować narzędzie logiki takie coś co się nazywa swą logiką ograniczeń zamiast wprost czy wykaz ten program większe miasto wprost ogranicza zamiast wprost mówi co ma robotę robić od czego my nie robić na czerwiec co jest jego ograniczenie jej trochę łatwiej się w ten sposób prowadza przepisu przez przepisy zazwyczaj mi pewnych rzeczy zakazują niż nakazują oczywiście są sytuacje, gdzie przepis mówiono, że mam jechać odpowiednio prędkość ma, ale częściej mi mówi, że ma mnie bardzo szybko albo mam nie zbaczać z drogi albo mam nie wpadać w coś i to trochę łatwiej się opisuje Ależ oczywiście myślę, że długo nie będzie mniej samochodów, które jeżdżą ładnie to też tam przyczyną wypadku, która miała miejsce w stanach było to, że projektanci moim zdaniem skrajnie nieodpowiedzialne wyłączyli wbudowane zabezpieczenia w samochodzie samochód tabor staje się volvo miał po prostu swoje ograniczenia, jakie to po prostu nowoczesny samochód czytano Conrada to wszystko alei ono takiego symulacje zrobiła sama sama firma produkująca samochód zatrzymał się tylko gwałtownie gwarancyjną, a nawet a nawet jakby się nie zatrzymał to był też z małą prędkość tylko to było wyłączone z tego powodu, że wtedy samochód co Bartoszak po sta no właśnie bez pytania no no moim zdaniem to turystyka odpowiedź jest oczywista Ano okazyjne niech sobie szarpie wykonanie nie robiły takich rzeczy megafon przede wszystkim, ale tak mały walnąć coś to przynajmniej będzie mieć od kolei wygląda to tak ważne dla kierowców JS myślę, że wybór dlatego część ludzi wybiera sobie z sowy zamiast małych samochodów siano może nie jest to dla innych uczestników bezpieczne auto, ale dla kierowcy jest to bardzo bezpieczne są, a my to też jest właśnie takie pytania na, gdzie jest ona nasuwa się tam temat to będzie tak samochody kupował i banany banany kupować pewnie bogaci ludzie więc, jakby ktoś z założenia mają pewne priorytety niż inne n p. estetyczne czy n p . to, że właśnie podniebienie chcieli mieć pomarańczowego samochodu z wielką lampą, ale inni uczestnicy ruchu pewnie by taki woleli, gdzie więcej się w ogóle takie na pewne tarcia społeczne na swoją i też nie bez powodu samochody są pchane tak mocno w Ameryce, mimo że pionierami byli Europejczycy i Japończycy posiada papież zobaczył, że cały czas właśnie mówimy o samochodach takich, z których każda lokum korzystać korzystają konsumenci czy z pracy do pracy dla dla przyjemności trochę mnie ani o samochodach czy pojazd wykorzystywany n p . w transporcie czy i że chcemy wysłać ciężarówkę z punktu ADO punktu UB i ma przejechać bezpiecznie właśnie trochę nam zależy na tym, żeby raczej nie ostrożniej bardziej ostrożnie niższy niż brawurowo dotarła, bo mogą liczyć się skutek, czyli przejechanie 1 z punktu ADO punktu UB, ale jeżeli zajmie dłużej ale, ale w całości tak to był w ogóle pierwsze pana z projektem Prometeusz pro wracam do tego projektu, bo mogę się rozlał na naprawie wszystkie branże związane z robotyką, ale pomysł takiej, że dla przykładu może trudno jest sterować samochodem autonomicznie, ale łatwe, żeby samochód jechał za drugim samochodem, a więc 1 z pomysłów projekcie Prometheus było to, że wysyłamy flotę ciężarówek, gdzie pierwsza z nich jest z człowiekiem, a cała reszta jest autonomiczna, zanim kieruje takie coś na początek wyłączono inteligencji Watson światła też w odnaleźć ostatnio mój tata to pierwsze hamuje kolejne hamuje jej naturalność są to doświadczanie trwają wieczność tylko pan nie wie minuta n p. na rozwinięcie się rozdzielać komisja w aucie mieszczą się rozebrać na to, ale od lat jest coś jeszcze światła to jest porządku tam SOS jest parę manewrów, które są bardziej skomplikowana uderzają w 2 jest, aby założyć lub przejazd kolejowy też jest okay o dość łatwo jest wykrycie zamknięty czy odpad w Allena na najgorsze nadal na pomysł, bo taki skupiamy się w miejscach, gdzie jest dno dno i nie panie dla człowieka czy n p. autostrady jakieś takie proste sytuacje zupełnie zyskał złą dokładnie tylko taka bardziej ambitne, ale mogę także się przelała mamy samochód też Europejskiego producenta, który będzie autonomiczne na w korkach do Super sprawa po prostu w korku, gdzie ta sytuacja jest taka, że prędkość minimalna krzywdę mogę zrobić głównie sobie frustrują się euro x i ze stresu, sięgając General Motors to jest idealne miejsce do tego, żeby samochód sobie powolutku po prostu podąża zatem, który za zdaniem oczywiście też musi brać pod uwagę światłocienia świat, ale też jest temat, że mogę przełączać Control to jest z tym mówi się w umowie się branż robotów autonomicznych ostatnie tematy jak tonami Tesco środa 0 w dal 5 i samochód, który będzie jeździł w korku to jest samochód na poziomie 3, czyli jest to samochód, który może wykonywać jakieś zadanie sam, ale mu salom jest to tylko jedno określone zadanie, a ich bardzo popularne w Polsce na poziomie L 4 w słupek po co ważne, że będzie, gdzie głos w Czechach głównie stosowane podążali zaprogramować, żeby w tych sytuacjach, kiedy na wkład wysiada na sygnalizacja świetlna albo na drodze wypadek mamy panią pana w mundurze, którzy mówią, machając łapką i teraz wiemy co znaczy, a samochód mówi Bolt tak to właśnie jest ten samochód nie jest na poziomie 5 4 nie jest znana takim poziomie, żeby de facto mogła nim kierować osoby niewidzące to samochód powie sorry ja wysiadam i przyłączy tam kontrole z powrotem na człowieka czy, jeżeli Antek jest w stanie stwierdzić, że w danej okoliczności nie jest w stanie podjąć decyzji, jeżeli w kajdany bo, żeby bezpiecznie przekazał Control, czyli na bezpieczne to znaczy zatrzymał się i mam wiedział, a teraz jako manager to nie będzie w momencie, kiedy jednak wybrał skręt w przepaść nie w grupie dzieci, więc sorry ja wysiadam w dodać sobie sam jak inne na spadochronie go będzie spadał mózg robota chcieli, a cała masa wyzwań takich na poziomie Bydgoszcz jest chociażby przekazania tej naszej wiedzy tak, żeby samochody czy inne pojazdy były bezpieczne, a jeszcze teraz próba unifikacji, czyli uniformy z racji tych przepisów tak, żeby zdać bez względu na to by przepisy drogowe panujące w danym państwie czy w danym okręgu my stworzyć jakiś spójny i wspólne zasady dotyczące bezpieczeństwa tak, żeby firma x nie miała swoich zestawów firma i Greg w swoich, bo wszyscy wiemy czym to, że może skończyć myszy możemy zainspirować tym względzie sprawami lotniczymi, gdzie pilot ma naprawdę grubą książeczkę, która cały czas rośnie po każdym incydencie ten incydent nie musi być śmiertelne może to być, że coś mogło się zdać, bo po blisko i to jest książeczka dostępna dla wszystkich, a mężczyźni znają ci się podejście, żeby te też tak naprawdę ciekawe konsument wiedział co pan samochód robi, ale to znaczy, że działamy pod post factum tek, że znaczny udział w czyim, czyli co się wydarzyło i teraz już wszystko zostanie SMS o treści proszę zaktualizować oprogramowanie samochodu, gdy jest nie wprowadziliśmy informacji dotyczących żółtego światła za co powiem tak na to, bo stres stres nie fair jeżeliby to nie aktualizowana po latach jeszcze mamy jakąś bazę taką bazą są właśnie czy jakaś matematyka to pewne rzeczy związane z tortem Sojusz jest taki już mamy samochody, które określają, że 3 umieją tylko teraz jest jeszcze mowy o tym, żeby dana firma, która n p. uciec jej samochód uczestniczył w wypadku nie komunikowała tych informacji dla siebie, a żeby było, żebyśmy wiedzieli także nauka mamy tą czarną skrzynkę, ale ta czarna skrzynka jest dostępna dla każdego, kto to jest właśnie w przepisach lotniczych bardzo wyraźnie powiedziane, że na nowo uczymy się na tych rzeczach za to, że jakaś dziwna linia Bazyli się, z czym zderzyłam spowoduje, że n p. amerykański pilot wie jak postąpić określonej sytuacji ne w maju uczymy się z tego mowy myśląc jeszcze pod tym względem, że dowolne błąd oprogramowania samochodu wiek tych samochodów jest obecna 1 000 00 0 przełoży się na bezpieczeństwo tego tego 1 000 00 0 ludzi na to musi być jakiś schemat na to co postępować, kiedy wykryjemy błąd i myślę, że to niema wyjścia tylko trzeba mówić o tym, wprost, że tak jest takie mam z tego lekcję i w związku z tym zmieniamy to ona państwa my i moim gościem był pan Igor Zubrzycki asystent zakładzie sterowania robotów Info Instytut automatyki Politechniki łódzkiej bardzo panu dziękuję dziękuję bardzo tematu, którym rozmawialiśmy znajdą państwo m. in. tygodnik The Economist wydanie z 12 maja tam bardzo interesujący artykuł dotyczący tego tematu dylematach sztuczna inteligencja m. in . w samochodach informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy program przygotował Bartłomiej po graniczny, a nad jakością czuwał Krzysztof Woch Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA