REKLAMA

Agnieszka Dwernicka i Katarzyna Wieczorek o 16 Miesiącu Fotografii w Krakowie

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2018-05-30 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:52 min.
Udostępnij:

Migracje do Europy i wewnątrz niej, nieuchwytność danych cyfrowych i ochrona środowiska - to trzy główne wątki tematyczne programu głównego 16 edycji Miesiąca Fotografii w Krakowie. O wystawach programu głównego "Przestrzeń przepływów. Obrazowanie niewidzialnego i sekcji Show Off" opowiadają Agnieszka Dwernicka, dyrektorka festiwalu i Katarzyna Wieczorek, koordynatorka sekcji Show Off.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście zaczniemy od wysokiego c migrację do współczesnej Europy przemieszczanie się wewnątrz niej niewidzialność nieuchronność danych cyfrowych oraz kwestie dotyczące relacji człowiek środowisko, czyli tak naprawdę dotyczące ochrony środowiska to są takie 3 tematy główne w ramach programu głównego przestrzeni przepływów obrazowanie niewidzialnego, bo to jest tytuł myśl przewodnia festiwalu miesiąc fotografii w Krakowie, który trwa już właśnie w Rozwiń » Krakowie z Krakowa Łukasz Wojtusik krakowskie Przedmieście ze mną studio Agnieszka Zwolińska dyrektorka festiwalu dzień dobry GM Wyry oraz Katarzyna Wieczorek koordynatorka sekcji Sioło na tym festiwalu dzień dobry w Chinach FOT ja starałem się tak w skrócie to by zbilansować złożyć a o co tak naprawdę Aga chodzi o pomysł zrodził w głowie naszej kuratorki i lisy Carrington zaprosiliśmy do współpracy i anegdotą całą koncepcję dla nas stworzyła oczywiście też ten pomysł ewoluował w toku dyskusji na wspólnych najpier w zainspirował ją ma numer STS i społeczeństwa sieci później zaczęłam się ze wszystkich przepływa ten termin przestrzeń przepływów w tam pojawia w tym jego publikacji ze Space soft Close czasem weto po angielsku, ponieważ ten Flow po angielsku steki bardziej el, jakby naturalne i luźniejszy także ten festiwal zacznie zaś taki poważny jak ta cała przestrzeń przepływu brzmi w pierwszym momencie nad oczywiście te wszystkie tematy, które wymieniłeś na początku ja myślę żony po pierwsze, dotyczą każdego z nas są bardzo aktualne i z tego też powodu wybraliśmy je chyba możemy takie przekonanie wspólnie z zespołem, że ten festiwal będący w czasie festiwalem fotografia też taką Platformę dyskusji o tym co nas otacza jak obraz fotografia opowiada o świecie właśnie powinien takie ważne aktualne tematy podejmować, kiedy czytałem właśnie ten wstęp to miałem 1 bardzo mocne przeświadczenie, że bardzo dużo będzie takich projektów z natury dokumentalnych, bo jednak wszystkie te 3 kwestie którymi się zajmujecie nobliści z tyłu głowy od razu narzucają pewną nawet reporterską formy narracji tymczasem kiedy przeglądałem programy okazuje się, że nic bardziej mylnego to są bardzo często takie jedno zdjęcie z codzienności faktycznie nie ma u nas takiego projektu, który byłby klasyczny fotoreportaże i też myślę, że my mamy takie podejście, że patrzymy w jaki sposób twórcy i wydział artyści wizualnie którzy, wybierając fotografię jako tak naprawdę jedno z niżej ze sposobu opowiedzenia jakiejś historii prawda oni też wybierają taką formę, której się wydaje jak najbardziej nim adekwatna w tym momencie bez vectra odpowiednia dla nich i też bardzo często mam takie wrażenie, że ten fotoreportaż na jakiś sposób się już wyczerpał oczywiście bardzo chętnie też będziemy oglądać wraz z niemym jakimś pretekstem, żeby się czegoś dowiedzieć nie n p. jakimś konflikcie gdzieś na drugim końcu świata, jakkolwiek teraz, że to zabrzmiało tak, bo bez Niewiem w bez emocji, chyba że tak powiem cen natomiast myślę, że ci twórcy niechby Och, wiesz jak badają jakiś kawałek obszary, których interesuje i właśnie im za każdym razem wydaje się, że taka klasyczna fotografia to jest jednak za mało, żeby o tym, opowiedzieć dlatego wybierając, żeby inne formy fotografem uczy się do tego służy inny natomiast pojawi się pretekst pojawia się też obiekty proszę bardzo często wideo testy bardzo ważny w tym festiwalu nie tylko w tym roku, bo to też nie jest żadne odkrycie, że to są artyści poszukujący niani w różny sposób powojnie dają właśnie te historie spójrzmy głębiej jeśli pozwolisz, że jak pokazać niepokazywane myślę, że próba pokazania przepływu danych cyfrowych, bo o tym, też mówi 1 z tematów zresztą 1 wystawa jest temu poświęcone tym atak na pierwszy rzut oka po prostu, że to prawie niewykonalną i paradoksalne jest to, że często współcześnie w zasadzie 90 % fotografii wykonywana jest ono w technologii cyfrowego przetwarzania danych zero-jedynkowy tak głosi cofające się też w tej chwili z odbiorcami festiwalu toczymy taki spór czy to się udało czy też nie udało otworzymy wystawę ich zbiory danych cyfrowych tak mamy wystawę Salvatore w dziale, który zresztą bardzo duże projekty dotyczące Szwajcarii też nazwa jak zabezpieczyć kraj anas pokazuje taki wątek dotyczący właśnie obrazowania tej przestrzeni wirtualnej i pokazujemy co pokazują pokazuje miejsce, w którym magazynowane są dane, więc są to różnego rodzaju serwerownie są to kable, czyli bardzo dużą ilość dzieci różnych takich, jakby pudełek z tak wygląda prawda jak takie duże pudła metalowe albo bardzo duża ilość kabli Nate pytanie czy to faktycznie w jaki sposób obrazuje dokładnie ten przepły w nowo konkretnie do przepływu i ruchu fotografia oczywiście nie uchwyci to jest jakby 1 sprawa już widać, że jest dużo wątpliwości co do tego w jaki sposób to jest pokazane, ale są też jak byłem bardzo istotne, że to prowokuje ludzi do tego, żeby zastanowić nad tym tak po pierwsze, my nie widzimy tych miejsc na co dzień, w których jak te nasze dane n p. nasze dane różne są magazynowane w 2, jakie tak dam dane tak naprawdę są, jakim są miejscu i dlaczego akurat n p. tam wiedział, że to jest jakby jedno, żeby dać taki impuls jeśli ktoś nad tym zastanowić druga sprawa jest taka właśnie żywo porozmawiać o tym, medium, które ma jakieś możliwości, jakie możliwości nie ma i to też właśnie jestem jakby drugi wątek, który zawsze śpiewa na festiwalu wzorzec może powiedzieć, że to jest krytyczne spojrzenie samego artysty i rzeczywiście właśnie poddać po dyskusji wtedy zawsze w teście zwycięzcy Gdynia to choćby to nie okazują się w roli lorda zwycięzców czy 3 przegranych po prostu pokazujemy coś się co nas jakiś sposób prawda już prowokuje domyślenia albo porusza no imamy nadzieję, że powstanie na medyka się dyskusja po prostu dziś dyskutować na temat tej wystawy można w MOCAK, bo właśnie tam prezentowana jest wystawa nieuchwytne dźwięki odkrywanie wirtualnego Salvatore witalne jest autorem tej reprezentacji w środowisko jego ochrona to jest znowu bardzo ciekawe rzeczy ją jest dużo łatwiej pokazać się no właśnie takim fotograficznym na skrócie, jaki klucz tutaj przy wystawie, której powiemy miał autor Axel bramkarz w sumie to tej wolty wątku natura aż takie mamy też bardzo różne podejścia faktycznie Axel grał niscy i 1 z tych artystów, którym młodzież zainstaluj interesował naszą kuratorkę jedno takie pomysły już one robić jakiś szerszy projekt, jakby dotyczący natury, ale miał taki pomysł krzywili się z nim skontaktowała rząd przyjedzie do Polski pojedzie do Białowieży zobaczyć tam się dzieje, ale też nie o to, żeby zrobić fotoreportaż wycinki tylko, żeby zobaczyć ale jakby jak to natura ta funkcjonuje, że tak powiem tak jakby on bardzo bardzo zrobił duży listę światowego historii tego miejsca w deszczu to trio pokazać oczywiście na pierwszą będzie też widzimy, że akurat tutaj raczej taką klasyczną fotografię prawda widzimy n p. drzewo jakiś przepraszam stuletni dąb, ale przez zarząd dróg tak tak duża, jakby my badanie na temat tego Iranu rejonu morza jak po poczytać trochę więcej informacji i dowiedzieć się, jakby chcieli dymisji też nie chodzi tylko taką to prawda prowokacji, że teraz tam jest taka ani inna sytuacja, ale bardziej takie uświadomienie, że duża potrzeba, żeby takie miejsce powstało, a jak, ale jak jajeczko możemy tak naprawdę je zniszczyć o nim mówi o tym, też wprost prawda bardziej jego domem mam wrażenie, że coś innego nam uświadamia w te 3 byłoby, gdyby zakresy tematyczne marki, których cały czas dotykamy tak naprawdę można zebrać jeszcze w ramach 1 większego polityka zaczyna się pojawiać na występy jeśli tak to w jaki kontekst nie chodziło nam o to, żeby ich taki sposób, aby przedstawić na ten temat czy też nie wybieraliśmy artystów, żeby to wszystko miało taki faktycznie kontekst polityczny cham oczywiście jak zaczniemy dyskutować Statoil jeżeli, więc nawet zdjęcia, które są zrobione niezależnie od tego jak w tekście Puszczy Białowieskiej to dla mnie jako polskiego odbiorcy ETF jest to temat ról podskórnie polityczne no oczywiście tak tego nie unikniemy natomiast wydaje się, że najważniejsze, że jest to, że my też nie przychodzimy i nie mówimy tak wprost jesteśmy jesteśmy tu jesteśmy po tej stronie meczu dajemy bardzo różnych odbiorców tak tak sobie myślę o mis racie raczej dajemy tak go mu, iż taki impuls, by się zastanowić nad tym jak to się to też zahacza o politykę też może być Okaj na dobre zajmujecie się tym to znaczy, że to jest tak tak tak, iż nasz tata się wam nie podoba, ale my nie my nie dajemy takiego segmentu prawda, że do tej próby przejście Podyskutuj cie z nami, jakbyśmy nie mieli tak faktycznie jakiś festiwal techno ani społeczny ma jakiś tam wydźwięk polityczny, jeżeli tak chcemy do tego podejść, ale to nie jest także media w tym kontekście tym dyskutujemy wychodzimy za czas do obrazu tego w jaki sposób to nie artyści pokazują co z tego byłby dla nas wynika no i toczy się też są różne interpretacje jak możemy sobie też na to pozwolić na jeżeliby się powiedzie śladach bezprawnego przedłużenia przekazywania więźniów to jak fotograf licznie realizowane jest to opowieść jeśli nie politycznie, a te są takie elementy jak by je w ciemno jak betonowej rys historyczny, który się uczy się pojawiają natomiast nad nimi chodzi tylko o to, żeby nie chodzimy, bo tak głęboko w taką dyskusję także, jakby w różne pokazujemy projekty często też do nich także się tutaj zupełnie chce od tego odciąć, ale wydaje mi się, że nie jest moją rolą robienie festiwalu który, jakby stricte politycznej wygłasza taki segment do głównego wątku festiwal jeszcze wrócimy a gdy jest także ważna organizacja na niebie wszy raz sekcja oszołomów, za którą także odpowiadał na kasie bez tej w studio z tego co badam zawsze było także byli ci starsi, którzy zapraszali tych młodszych do współpracy i robili projekty przygotowywane na miesiąc fotografii w Krakowie to po Zygmunt szału mandat formuła otwartego konkursu, do którego mogą zgłaszać się może goście każda warunkiem jest tylko to, że musi być debiutujący twórca i metą decyzja tą definicję debiutanta mamy dość luźną, bo nigdy nie mamy do tego określone sztywno ziem nie może wcześniej pokazywane na żadnej wystawie czy nie może brać się czy nie może skończyć szkoły artystycznej tylko głównie stąd decyzja o tym kto jest debiutantem MAK to nie podejmujemy podczas obrad zżyli, bo właśnie o to chodzi, że co roku do grona kuratorskiego zaproszono 4 jurorów, którzy za zadanie mają wybrać 2 projekty 2 artystów, z którymi następnie będą współpracować nad finansami prezentacja projektów tymi kuratorami w tym roku były są dziury lot bliscy Karoliny Puchała rodzice Filipa Ćwika rozchodzili pomimo tego, że artyści pochodzą z różnych rejonów Europy, bo to nie są tylko nasi z Polski to kto to próba uchwycenia niewidzialnego i pewnego rodzaju codzienność była dla mnie taką rzeczą główną nagrodą jak dziś może łączyć w sobie opowieść tak myślę, że tak są takie wątki, które się pojawiają się, że taki wątek osobisty rodzinny w przypadku na wkład projekty Anny pisanki do nas wraca do swojej rodzinnej miejscowości do swoich przyjaciół z serii dziecięcych lat czy projekt rafy Brajana, który opowiadał swoim i Kidaj, który dla niego jest po prostu rodzina wystawia mu resztę wątki gdzieś tam tego dotyczą przenikają się, że takiej myśli warto zaznaczyć znakiem wątku społecznym, ale to jak projekt Antoniny gałęzi, które poeta o kryzysie w Grecji nie w sposób bezpośredni tylko trzeba się tak chwileczkę troszkę dłużej zastanowić nad tym, by to odkryć czy choćby nawet CD projekt c Valeri Terki, która opowiadała o przypadku porwań na Sardynii ta z kolei projekt przy nim bardzo bardzo ważne jest tekst masz, kiedy się czy tato ja mam wrażenie tak jakbym czytała kryminał Walia Terki Antonina Gugała Laura Ociepa Rafała REGON Ksenia zignorowała Kuba Stępień Szanowni państwo Marta wódz Anna pisemne to wszystko, jeżeli chodzi o dziesiątą prezentacje Sioło w ona na miesiąc fotografii w Krakowie wracając jeszcze do ne tego głównego wątku obrazowania niewidzialnego jak przeglądałem poszczególne na wystawę temat miast, które można znaleźć na stronie internetowej to mam wrażenie, że bardzo dobrze charakter tegorocznej edycji oddaje z serii zdjęć pokazująca wyspa i gdybyśmy nie mieli kontekstu tego co się na tej wyspie wydarzyło to mielibyśmy taki obrazek trochę dzikiej nieokiełznanej przyrody ale kiedy mamy kontakt z nie chodzi o wyspę Utoya to trochę niewidzialne staje się widzialny albo odwrotnie widzialne staje się nie widział i mam wrażenie, że to trochę w naszej rozmowie próbowała też powiedzieć o tym, że ta niewidzialność jest takim motywem, który pojawia się próba niemożliwość wc jest tym ważnym elementem w tegorocznym miesiąc fotografii w Krakowie tak faktycznie teraz bardzo dobrze to ujęła żywa, że na tych zdjęciach są bardzo różne czy to będzie ruchomy obraz 3 czy to będzie bardziej klasyczna fotografia faktycznie były konkretnie wprost nie widać tych pewnych zdarzeń które, jakby zainspirowały najpier w prawda tych twórców i one na jego dokumentują prawda faktycznie często takie krajobrazy, które mogą się nawet może wydawać nudne prawda dopóty dopóki wobec niego nie nie nie wejdziemy głębiej tego wątku dowiadujemy się faktycznie o Tychy nie wiem konkretnych sytuacjach taki podział właśnie tutaj akurat nie jest tylko te teksty wydarzeń związanych z tą wyspą Utoya, ale w sumie były 2 różne inne sytuacje tak wróćmy do tego polityczne czy właśnie społeczne no i była to migracja prawda mamy mamy różne są te związane z uchodźcami z granicami z przekraczaniem granic tak dalej wszystkie te obrazy, które pokazujemy właśnie pokazują tego faktycznie wprost, ale też mam wrażenie, że te projekty są też bardzo często takie bardzo metaforyczne i dzięki temu, jakby wydają się, że mobbing bardziej nas poruszają Agnieszka Górnicka dyrektorka miesiąca fotografii w Krakowie Katarzyna Wieczorek koordynatorka sekcji sho w off na tym festiwalu były moimi gośćmi wielkie dzięki dziękujemy dziękujemy miesiąc fotografii w Krakowie potrwa do 2 4 czerwca, a teraz już nas informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA