REKLAMA

"Państwo Szkoła Klasy" Przemysława Sadury (powtórka)

Poczytalni
Data emisji:
2018-05-31 17:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
22:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
radiowy klub książkowy pro czytali w studiu Anna Piekutowska Mateusz Luft i Zuzanna Piechowicz jak zawsze zapraszamy państwa na naszą stronę na Facebooku nam bardzo demokratyczną grupę poczytalny na Facebooku oraz może do nas pisać po czytaniem oto TOK TOK FM, a pierwsze 2 odcinki naszej dzisiejszej audycji poświęcimy książce Przemysława Zadury państwo szkoła klasy jest to książka wydana przez wydawnictwo krytyki politycznej, a radio TOK FM jest patronem medialnym tej Rozwiń » książki mogą państwo kościół na rzecz tę książkę z 2 rozmów już na antenie jak raz rozmawiała z przemysłem są dużo dotychczas Agnieszka Lichnerowicz ja również i dalej niedzieli rozmawiałam o tej książce, więc te obie rozmowy są do odnalezienia w naszej akcji kaci mobilnej i na stronie TOK FM PL, a ja, ale i jak zawsze złośliwie, prowadząc poczytalny za darmo koledzy koleżance redakcyjnym najgorsze pytam, jakie można zadać to znaczy jak wam się czytało książkę co jest najgorsze pytania wręcz, że są jeszcze gorsze w tym jest ta książka jest złożone z 2 części ich czytanie tej pierwszej części jest dość trudne jest ciężko przyswajalny, dlatego że dużo tam też o możliwości zakorzenienia w różnych koncepcjach społecznych nowo jednak jest książka socjologiczne i naukowe to jest doktorat wiecie rehabilitacja rehabilitacja no właśnie, więc tych wyższych jest to dość zrozumiałe, że ta książka ma bardzo silny rys naukowe natomiast później robi się bardziej przyswajalne nie w i zaczyna się bardzo ciekawa opowieść na temat tego on jak pomiędzy sobą jak na siebie wpływają na pół instytucje państwowe klasowa struktura społeczeństwa no i szkoła, która stoi właściwie w centrum tej książki Mateusz jeśli chodzi o to jak się czytało to faktycznie widać, że autorem próbował wyważyć między tym, jakie są oczekiwania, żeby obronić to jak kohabitacja tym, żeby jednak książka stała się popularna i żeby zaistniała w przestrzeni publicznej nie jako coś co często z książkami naukowymi jest ciężko jest jest ciężko je czytać i czy trudno, żeby takiej czytelnik popularny był w stanie do nich sięgnąć przebrnąć natomiast to co jest to kluczowe, dlaczego dla tego systemu kasowego od ta szkoła jest kluczowa, dlatego że przez szkołę klasy są reprodukowane taka jest podstawowa teza, czyli klasy osoby z klas niższych i z klasy średniej z klas wyższych zupełnie mają inne oczekiwania wobec szkoły wobec tego co te dzieci co ich dzieci wyciągną z tej szkoły na jej co ta szkoła z tymi dziećmi zrobić dajmy szansę w życiu czy raczej też szansę pogrzebie Sadura nazywa to klasowy ministrami edukacji, czyli różnicami etosem podejściem do edukacji w klasach, ale nie rozumiany w ten sposób i wyłącznie jako klasy oparte na tym co mamy w Polsce w walucie jesteśmy posiadaczami czy jesteśmy pracownikami to jest ujęcie koncepcji burdele, czyli takiej klasy społecznej tego jak to jaki jest styl życia i 1 proc z największym uproszczeniu chodzi o to jaki zawód wykonują rodzice, jakie mają wykształcenie zarobki rzeczywiście odgrywają tutaj rolę drugorzędną w jaki sposób uczestniczą w kulturze nie dojdzie jeśli chodzi o CIT społeczny kulturowy, a nie ekonomiczne klasy, które tutaj są głównie brane pod uwagę no to jest klasa ludowa i klasa średnia i są wskazane właśnie te różne oczekiwania wobec szkoły, jakie te 2 klasy kierują mnie zaciekawiło w tej w tej książce ta teza, którą są dura udowadnia badaniami, że to, że klasa średnia i wysyła dzieci do prywatnych szkół do szkół społecznych, czyli do szkół, które w, jaki sposób trzeba płacić za uczestnictwo w edukacji, a nie wysyła do szkół powszechnych po pierwsze, szkodzić społeczeństwu tak naprawdę, ponieważ te dzieciaki, które biorą udział w tym edukacji w płatnej tak to on uproszczeń, nazywając te nie mają wtedy styczności z innymi klasami społecznymi mają mniejszą możliwość nauki empatii mają już o takim znanym w efekcie równania w górę, czyli dzieciaki zabrane z różną o różnym pochodzeniu zebrane razem w klasie równają w górę te dzieci z powiedzmy środowisk de faworyzowanej w jaki sposób uczą się uczą się tych dzieciaków, które przeszły z tzw. dobrych domów i tak tutaj państwo widzieli, ale ma to zrobił gest słowa przy dobrych domach, więc nie dosłownie, ale coś więcej i to główne zaskoczenie, bo to równanie w górę to jest jakoś tak intuicyjne także jak mamy w klasie dzieciaki, które się lepiej uczą przynoszą jakiś kapitał kulturowy przyrządzić książki jakiś mężczyzna ma jakieś zainteresowania to takim efektem miastem jest to, że to jako Spolana klasy, ale tym dzieciakom z tych domów o lepszym o wyższym kapitale społecznym niż chodzić to, że albo uszkodzi w sposób taki bardzo niewielki to, że chodzą do tej publicznej szkoły z tymi dzieciakami, które ze względów różne uczą się gorzej są biedniejsze są z niższej klasy z klasy ludowej n p. niższej klasy społeczne co sprawia takie w ROR co nawet tak ja sobie to tak przed przerwą tworzył on w tej czy Niemczech zgodził się z tą stonce wyczytałam w tej książce, że pewnym gestem patriotycznym klasy średniej jest wysłanie dzieci do klas do szkół publicznych tak, aby później wychowywać dzieci na takich, którzy potrafią, które znają inne klasy społeczne znają ludzi, którzy są też myślą inaczej, którzy funkcjonują inaczej, którzy mają mniej pieniędzy, które często są biedniejsi, ale jesteś taką nauką empatii, a jednocześnie tym dzieciakom się wtedy nie szkodzi ja nawet zapytałam poza anteną Przemysław Sadura czy wysłać dzieci swoje to klasy do szkoły publicznej czy do prywatnej i dzieci Przemysław Sadura chodzą do szkoły publicznej w bardzo patriotycznie ale, toteż 1 kwestią jest poczucie patriotyzmu, a drugą kwestią jest to, czego oczekują ci rodzice o tej szkole, czyli tutaj jest takie założenie, że rodzice z klasy z klas ludowych cały czas używamy takiego bardzo enigmatycznego określenia, czyli rodzicem rodzice wykonujący często prace fizyczne prace niewymagające wyższych kwalifikacji cieszy się z wykształceniem średnim albo albo z 2 lub podstawowym bardzo tej straty PiS ujemna ale w jaki sposób musimy wyjść poza ten to naukowy język, który jest tutaj w tej książce zastosowany inny to oni oczekują tego, że dziecko w szkole nauczyć się jakiś rodzaj dyscypliny wykonywaniu zadań praktycznych umiejętności, a z klasy średniej bardziej oczekują samorealizacji wystawienia celów sobie pobudzenia ciekawości świata gry, ale też rywalizację n p . w takiego odnajdywania się w świecie, w którym trzeba pokazać swoją indywidualność pokazać swoją skuteczność i trzeba być elastycznym na tym rynku pracy przyjmować różnego rodzaju role społeczne różne zawody różne rzeczy nowych się uczyć na jej takie i te oczekiwania spod Kalisza w tych prywatnych publicznych szkołach rejony w jaki sposób prowadzą do takiego zwarcia to to jednak z zgrzyta między tymi te oczekiwania zgrzytają, tyle że też są dużo o tym, pisze, że tą grupą, która zmienia też polską szkołę jest klasa średnia to klasa średnia potrafi się upomnieć różne rzeczy to klasa średnia się angażuje bardziej życie szkoły niż klasa ludowa ciasto klasa ta ludowa ja tutaj cytuję za bzdurą, bo on używa tego w ten sposób to rozgranicza bardziej w i przekazuje dzieciom taką w taką kina z takim nastawieniem, że szkoła jest ważne trzeba skorzystać mają przed Ts nagrodę przetrwanie Tyszko skończenie szkoły jest potrzebna, ale ona musi zostać zostać ukończona przed, a na, a klasa klasa średnia bardziej jest gotowa się też koło zaangażowali uległ już chodzić dziecko do szkoły publicznej to on to się rodzice bardzo angażują swoje szkoły prywatne na pewno też, ale ale, że to oni będą angażować się nauczycielka, która w, które nie mam za mało za dużo zadajesz, która się zachowuje jakiś 1 nieodpowiedni sposób na pozór wszystko co Dorotę udowadnia, ale to co ty mówisz bardzo dobrze widać na podstawie tego jako rozmawia z rodzicami, owszem, wielkie pytanie czy z tą emigracją po 20 0 4 roku polską w wielkiej Brytanii tak to jest bardzo ciekawe, że on opisać polską szkołę to już jest duże zadanie i jak tu spróbować spojrzeć jak właśnie różne grupy klasy społeczne patrzą na to szkoły, czego oczekują, ale pojechać do Wielkiej Brytanii tam spróbować przełożyć się ten ten model ten nasz sposób myślenia spróbować zobaczyć w jaki sposób Sadura razem z innymi badaczami pojechał tam i rozmawiając z Polakami z polskim środowiskiem nie tylko z rodzicami nie tylko z rodzicami dzieci próbował od zrozumieć w jaki sposób też działa w systemie brytyjskim, który jest zupełnie inny, ale o tym, rozumiem po ich w skrócie informacji Radia TOK FM druga część poczytalny studio Anna Piekutowska Mateusz Luft i Zuzanna Piechowicz to jest druga część rozmowy na temat książki Przemysława Zadury państwo szkoła klasy jest to książka wydana przez wydawnictwo krytyki politycznej, a radio TOK FM jest patronem medialnym tej książki przed skrótem informacji Radia TOK FM wysycha państwo żeście wrócimy do systemu edukacji tego w wielkiej Brytanii tego jak Polacy w wielkiej Brytanii na ten system edukacji reagują i wtedy przerwał Mateuszowi Sadura realizuje pewien eksperyment sam w ten sposób potem pisze, czyli coby było, gdyby ten system edukacji Polski zmienić system edukacji, który nie ma zupełnie inne cechy jest bardziej równościowe jest bardziej przyjazna przyjazny jest bardziej mniej nastawiony na wiedzy bardziej nastawiony na budowanie umiejętności na współpracę jak sam pisze, że młodzi ludzie uczniowie w wielkiej Brytanii lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów natomiast taką wiedzę, ale wiedzą akademicką wiedzą naukową bardziej wykazują się polscy uczniowie patrzą, a więc my w Polsce jesteśmy bardzo dumni z naszych dobrych wyników w różnych rankingach edukacyjnych no ale przychodzi do rynku pracy radzenia sobie z codziennością to już trochę słabiej i ten wielki eksperyment udany muszę zrobić się przez to, że pojechał tam i zbadało tych samych potencjalnie ludzi, którzy byli wcześniej tutaj w Polsce i posyłali swoje dzieci do szkoły, a on zbadał jak zachowują się w tym brytyjskim systemie inny i okazało się, że to brytyjska szkoła dużo dużo, jakby bardziej odpowiada na oczekiwania i przedstawicieli tych klas dzieci i rodziców klasy ludowych, czyli wykonujących te prostsze zawody z niższym wykształceniem i klasy średniej, czyli tych nastawionych na kreatywność na nastawionych na samorealizację i wykonujących zawody związane z zwiedzą ciekawym wątkiem też herb całej tej książce jest odwrót wpisu od reform wprowadzonych przez wcześniejsze rządy trzymamy tam część poświęconą temu jak Polski system edukacji zmienił się przez likwidację gimnazjów i co zmieniło też wprowadzenie gimnazjów, czyli 3 z jakich takich bonusów im to wszystko dobre słowo, które dawały na gimnazja zrezygnowaliśmy 3 okazje reforma edukacji co się dzieje, że jej sześciolatki jednak do szkół nie trafiają teraz taki właśnie ta rozdarcie między polskim system nastawiony na wiece, a tym brytyjskim system nastawiony namiętności jest też tym dylematem, który był dyskutowany rok temu jak jeździliśmy z akcją usłyszy swoją szkołę, gdzie właśnie nauczyciele mówili nam dom mamy ten nowy program n p. języka polskiego czy historii, ale ten program jest nastawiony na wkuwanie na bardziej zaabsorbowani wiedzy, tak więc obecny, a my nie mamy czasu pracować z tymi dzieciakami w takiej elastyczny sposób taki sposób, żeby one miały czas na lekcjach coś ze sobą zrobić Sadura ocenia reformę łatwo się domyślić dosyć krytycznie znaczy pokazuje na proste tendencje centralizacja systemu szkolnego właśnie nastawienie na na taką twardą wiedzę i uczynienie z ucznia takiego projekt kreacji ucznia jako takiego ruchu zapatrzonego w przeszłość patrioty, który jest zaangażowany w proste jasne symbole związane z z ze wspólnotą narodową etc zupełnie innego niż mamy w wielkiej Brytanii w ładnych zagrań wskazuje na taki paradoks, bo zarówno reforma wprowadzająca gimnazja jak i reforma, która miała na celu wprowadzenie sześciolatków do szkół to miał być reformy, które spowodują, że nic o ułatwianie awansu społecznego w klasie ludowej właśnie przynajmniej tak było Story jak to wyszło w praktyce brną różnie i o tym, też Sadura pisze inny natomiast przechodzi prawo i sprawiedliwość, które jest powszechnie znane jako partia, która ma realizować cele i spełniać oczekiwania właśnie tej klasy ludowej, która na nią zagłosował rano okazuje się, że oni odwracają i cofają do 2 właśnie reformy, które przynajmniej w teorii miały miały tej klasie ludowej sprzyjać Cedro tłumaczy to w ten sposób, że klasa ludowa nie do końca zdaje sobie sprawę albo wręcz kładzie nacisk na to w jaki sposób dzieci mogą awansować z tej klasy ludowej dążą do klasy średniej natomiast NIK zwraca uwagę na ich utrwalanie pewnych wzorów które, które należą właśnie do do klasy ludowej, czyli ludzie zagłosowali za partią, która obiecywała, że cofniemy reformę sześciolatków cofniemy gimnazja, a tak naprawdę wiemy z tych badań naukowych i te idee Sadura w tej książce dowodzi, że z cofnięcie tych reform absolutnie pogrąży tylko tych ludzi, którzy właśnie nie nie mają odpowiedniego wykształcenia nie mają odpowiedniego odpowiedniego background, że tak to się mówi z odsetek od swoich rodziców i to pokazuje hipokryzję wyrachowanie też polityków, bo nic z tego co pamiętam to prawo i sprawiedliwość też kiedyś miało w swoim programie właśnie postulat wcześniejszego pójścia do szkoły, ale też tych kwestii tego jak ten postulat jak kwestie wprowadzania młodszych dzieci do szkoły się realizuje, bo w tej książce też widać, że tak się szkoła brytyjska, która nie jest przystosowana do tego, żeby pięciolatki był w szkole wygląda zupełnie inaczej niż Polska szkoła, która miała przywitać sześciolatków to jest to są kocyki to są zabawki to jest zupełnie inny sposób funkcjonowania mnie też myszy to czemu Polacy też tak patrzą dobrze na szkołę brytyjską, bo tam lekcje są od godziny nie pęknąć dziewiątej 3 3 0 do 15 30, ale tam lekcje są zawsze od tych samych godzinach to znaczy co dziecko jest przez wodę przy zwyczajowe do pewnego ruch pewnego rytmu pewnej pewnego sposobu funkcjonowania jak wiemy te rytuały też cieczą wprowadzają poczucie bezpieczeństwa i też się stąd taki fragment, który mówi o tym, że dzieci wracały po wakacjach do szkoły z uśmiechem z radością uniesienie, jakie macie wspólnie ze szkołami jak pamiętamy jako 1 września najbardziej 1 z najbardziej dramatycznych dni w roku, kiedy trzeba było wrócić do szkoły po wakacjach, a najgorszą uczennicą nie było no bo Polska szkoła czyni z za szkoły po prostu taką pracę, która polega na przyjmowaniu treści i spełnianiu określonych w bardzo oczekiwani bardzo mocno zarysowanych, a brytyjska szkoła jednak jest nastawiona na bardziej indywidualny TOK nauczania na elastyczność wobec wobec uczniów nowina te umiejętności i umiejętności praktycznych, które okazuje się, że dla tych przedstawicieli klasy ludowej czy tych tych rodziców, którzy w i tak oczekują od swoich dzieci żonę pójdą i będą wykonywać raczej prostsze zawody te umiejętności praktyczne są bardzo cenne, a dla tych rodziców z klasy średniej te po torze ta szkoła nie jest nastawiony na przekazywanie wiedzy, ale jest nastawiony na bal na bardzo różnorodny program też jest taki sposób atrakcyjny na początku naszej rozmowy myślę, że trochę zniechęcić słuchaczy mówiąc sporo na temat tego, że to jest habilitacja Przemysława Zadury, że to jest książka naukowa, a myślę, że jest taka grupa odbiorców track słyszy książka naukowa to bardzo jasne skojarzenia nie do końca nieuzasadnione w przypadku wielu książek, więc czy uważacie, że to jest książka dla dla każdego czytelnika czy to jest książka, którą można polecić każdemu czy jakiś ten odbiorca ten czytelnik Czytelniczka muszą być lekcje w sposób edukacja jest taki aspekt życia, że każdy się na nich zna, bo kiedyś każdy w szkole był w ani, którzy mają dzieci i zastanawiają się nad ich przyszłością i na pewno interesują się systemem edukacji, więc jak najbardziej tę książkę polecałabym wszystkim ona też jest od pewnego momentu bardzo łatwa do przyswojenia i bardzo ciekawa, ale co dla mnie jest też ogromną wartością tej publikacji to właściwie nie jest książka tylko i właśnie Przemysław Sadura, bo tam jest takie nagromadzenie różnych badań cytowanie różnych artykułów też innych książek, że naprawdę jest takie fajne kompendium wiedzy popartej danymi, więc może być dla niektórych z takim źródłem wiedzy przydatnej w dyskusjach i argumentowanie o różnych Olejnik ach, jeszcze dodać do tego, że w różnych innych decyzjach na temat tego jak ma wyglądać edukacja dzieci, że można na to spojrzeć w inny sposób Micał ciasta klasy średniej szkoły publiczne bardzo grają już Mateusz ja patrzę do Śląska jest inaczej to znaczy trochę inny można ją czytać jak thriller polityczny nie zaznaczono pozwala zrozumieć co dzieje się gdzieś podpisy pod spodem oficjalnej retoryki rządu oficjalnej retoryki nie opozycji i wszyscy i też ekspertów, którzy mówią o edukacji bardzo chętnie rzucają takie mocne mocne tezy, a tutaj czytamy i zaczynamy rozumieć jak czym szkoła jest i dlaczego ten spór o szkołę i ta reforma szkolnictwa nie jest tylko sporem o to kto będzie więcej zarabiał jak kto będzie protestował czy nauczyciele dostaną więcej pieniędzy czy będą czy będą pracować na różnych etapach, ale jest też z pytaniem o to, czego my tak naprawdę chcemy, jakiego my społeczeństwo chcemy i ta szkoła jest tutaj umieszczony absolutnie centralnie rozgrywka o szkoły jest czymś co powinniśmy śledzić jeśli interesujemy się polityką jako obywatele i chyba nie znajdziemy nikogo, kto powiedział, że edukacja system szkolnictwa szkoła nie jest ważna, więc jeżeli państwo zgadzają z tym stwierdzeniem, że edukacja jest ważna ja myślę, że warto też książkę przeczytać, ale i też myślę, że to jest też kazało mi bardzo dobrej publicystyki w pewnym momencie, bo tam są oczywiście te tak jak w gaszeniu tych badaniach i przytaczanych licytowanych inni też, by jasno się z bardzo Penn bardzo ważna, ale też jest sporo tekst i takich opinii kogoś, kto od lat bada obserwuje polską szkołę i to jak na tej szkole i obserwuję te szkoły w innych krajach różne zmiany to jest moim zdaniem bardzo cenne, więc ciekawe ostatni sukces takiego głośnego badania Macieja k otulina ta ma dobrej zmiany w Miastku i teraz ta książka są może znakiem, że ta interpretacja społeczeństwa przez podziały klasowe jest uprawniona i potrzebna nam czy TOF w sytuacji społecznej wciąż znajdujemy teraz czy sytuacji politycznej chociażby polecamy książki książka państwo szkoła klasy Przemysława Zadury to jest książka wydana przez wydawnictwo krytyki politycznej Radia TOK FM jest patronem medialnym tej książki rozmawialiśmy w składzie Anna Piekutowska Zuzanna Piechowicz Mateusz Luft dziękujemy po skróci informacji wracamy do potrzeb danych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POCZYTALNI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA