dzień dobry spadać Nitrasa i Tomasz wstawić chiński dzień dobry albo dobry wieczór dzisiaj będziemy kontynuowali wątek, który zaczęliśmy pod koniec rozmowy z Zofią miejską Wrzesińska w naszym ostatnim spotkała jeszcze, a którego nie zdążyliśmy wtedy rozwinąć wydaje się dosyć centralny dla naszych rozważań dyskusji, a mianowicie zastanowimy się nad tym czy o psychoterapię czy praktyka psychoterapii nie powoduje czasem nic takiego nadmiernego ukierunkowania na siebie
Rozwiń »
to znaczy takiej koncentracji na własnym doświadczeniu ARM na tyle zintensyfikowane jej, że powoduje taka byłam teza Tomka, że powoduje nadmiarowe takie odsunięcie się tak naprawdę od bieżącego doświadczenia od świata od świata od zrozumienia innych ludzi od bycia w takim po prostu nic no właśnie takim kontakcie po prostu z innymi, że tutaj nic, a cała energia psychiczna zaczyna być za nadto ukierunkowana na osoby, która poddaje się tej psychoterapii na czym ona sama ją ukierunkowuje na siebie, a stąd z prostych skojarzeń jest taki mamy w naszej kulturze raczej w sposób negatywny rozumianym na taką kategorią narcyzmu, czyli tego, że jakiś takiej właśnie nadmiarowe w takim potocznym rozumieniu koncentracji skupienia na sobie ten ta kategoria narcyzm, o których wspomniała rzeczywiście jest bardzo rozległa złożona i zawiera rozmaite inne jeszcze wymiary niż tylko taka prosta koncentracja na sobie tobym powinno oczywiście mówiąc o tym, narracyjne tobyśmy musieli bardzo głęboko wnikać w różne niuanse w samej tej kategorii historii tej kategorii obiecujemy, że kiedyś z 2 jedno na pewno, bo to w ogóle jest centralne zagadnienie dla współczesności ja tutaj się zgadzam z takimi teoretykami jak Christopher las, choć ostatnio widziałem taki tekst w nim Orka, że na temat narcyzmu właśnie nie zdarza mu go głaszcze w całości przeczytać, ale wdzianko taki fragment polemiczne, zwłaszcza kiedy jakaś autorka inna psycholożka współczesna empiryczna psycholożka no właśnie krytykowała tego rodzaju aplikacje tych kategorii ne psychiatrycznych czy psychologicznych do rozumienia zjawisk kulturowych, ale ja z tym naszym akurat jakoś się zgadzam, że to współczesna kultura jest bardzo silnie narcystyczna to znaczy, że promuje narcystyczne jednostki zarazem nie produkujemy też inne strony z drugiej być może się, że jest jakiś rodzaj i metafory dobrze od opisującej pełne pewną dynamikę, a kulturową społeczną natomiast tutaj mi mi chodziło w taką prostszą, że 3, a po prostu rodzaj egocentryzmu, który wzmacnia psychoterapia oczywiście na pewno nie każda psychoterapia myślę, że są takie nurty, które niekoniecznie wolnego Centre zmuszą wzmacniać znanego poznawcza behawioralna psychoterapia to nie jest psychoterapia, która wzmacnia egocentryzmu czarna, bo jest skoncentrowana na rozwiązaniach konkretnych problemów, a nie na eksploracji przestrzeni wewnętrznej natomiast zwane też na nasze jutro też jest samo co rewelacji sensie myślenia do danych mówi nam pewnych grup przyglądanie się z bliska pewnym własnym staną emocjonalnymi psychiczne do tego, żeby je modyfikować niestety przez pewien rodzaj takiego zwrotu ukierunkowania uwagi na siebie no tak, ale myślę, że często to rozwiązanie problemu, z którym się przychodzi w takim trybie właśnie polega nie tyle na takiej takim zanurzanie się w siebie, a właśnie na umiejętności odpuszczania koncentracji na sobie i tego też oczywiście czasami trzeba się nauczyć to znaczy myślę, że wiele to nie jest jakaś odkrywcza teza rzecz jasna mieści się ono w kręgu tych różnych teorii psychologicznych i psychoterapeutycznych, że wiele problemów, z którymi ludzie przychodzą do gabinetów terapeutycznych bierze się z nadmiernej koncentracji na sobie właśnie paradoksalnie jest często to działania terapeutyczne jeszcze silniej człowieka na sobie koncentrują natomiast takie skoncentrowane jednak na rozwiązaniu i właśnie dające pewne konkretne narzędzia takie bardzo praktyczna o te nurty terapeutyczne, które tak działają no one właśnie wydają się niekoniecznie muszą to ten cenny wymiar egocentryzm sny jakoś budować wzmacniać, ale w każdym razie są też takie, które wzmacniają są takie, które bardzo intensywnie domykają człowieka w świecie jego własnych fantazji emocji i właściwie tylko tym światem się interesują tylko ten świat uważają za rzeczywisty co jest chyba ne tutaj najistotniejsze takim sztandarowym przykładem jest psychoanaliza oczywiście, od której jakimś sensie to wszystko się wzięło i zaczęło czy tak sztandarowym tobym się zastanawiała oczywiście tutejsze krzyżuje bardzo wiele różnych wymiarów, kiedy mówisz o takiej koncentracji na własnych fantazjach można też myśleć o pewną formą sposobem przeżywania jedynym dostępnym niemożliwym jest przez pryzmat to jest dosyć może skomplikowana, żeby sobie to tak w prosty sposób to trudno wyobrazić, ale przez pryzmat właśnie naszych fantazji, czyli że po prostu nasza percepcja pewne czy wasze jakich właśnie wnętrze czy jakikolwiek rozumny Kaszubi aktywność on dyktuje się znaczy, że my tak naprawdę nigdy nie mamy kontaktu ze światem rzeczywistym w pewnym sensie to oczywiście w takim naszym potocznym doświadczeniem wydaje się trochę dziwne abstrakcyjne i takie ziarno na nie jak to ma przecież siedzimy tutaj rozmawiamy ze sobą taki to nie jest tak, że mam poczucie, że jest on, że obcuje włącznie z utworami swojej wyobraźni, ale na pewno większy przekrój na pewno zniekształca w jaki sposób i może to jest to na czym w stronę, czego kierują nas niektóre nurty psychoanalityczne oczywiście nie wszystkie LO, ale ja mam takie wrażenie, że też rozmawiamy o rzeczach bardzo złożonych a, a łatwo jest nam wpaść w różne takie uproszczenia co siłą rzeczy jest niezbędna do tego, żeby ono aż o mniej więcej pół godziny na tempo kast, więc trudno nie upraszcza no jasne natomiast dno właśnie jak mówisz nadmierna nadmierna koncentracja na sobie Natalia mam taką pokusę, żeby zapytać o złoty jest nadmierna co to znaczy nadmierna tych kryteriów z nadmiaru wolności w, zanim jeszcze jakoś spróbują tych kryteriach pomówić tobym się zatrzymał się tym co powiedziałaś tym zniekształcanie rzeczywistości o tym, że właściwie nigdy nie mamy kontaktu z ze światem samym w sobie tylko w łącznej ze swoimi przedstawieniami tego świata to oczywiście jakaś jest ona daleka pochodna Immanuela Kanta, a nawet być może Platona w myśleniu zachodnim w formie najbardziej chyba wysyp co najmniej w tradycji psychoterapeutycznej czy psychoanalitycznej się pojawia urzekała Kana jeśli w ogóle cokolwiek pojawia się urzekała kanał, bo człowiek ten posługuje się i idiomem, którego jak podejrzewano nawet on sam nie rozwija Han Han est natomiast jest tam ten rodzaj wizji, że mianowicie, że my do rzeczywistości w ogóle nie mamy dostępu i do innego człowieka nigdy nie mamy dostępu i dlatego w ogóle nie istnieją relacje międzyludzkie na jej oczywiście nie istnieje także stosunek seksualny nasz zły na tę Zontek narzekała Kana, ale wydają się to właśnie bardzo takie odpowiedział, bo zna, więc i psychoterapeuta no tak psychoterapeuta też nie istnieje w ogóle nic nie istnieje tylko właśnie istniał moje fantazje jest rodzaj takiego soli sezamu z pełnionego w jakimś sensie myślę natomiast, czyli są cali w Złoczewie takiego poglądu, że nie istnieje w ogóle nic poza moim MO moją subiektywną ością poza moim doświadczeniem w siebie no bo cały świat jest tylko wytworem różnych moich fantazji nie rzeczywistym tak naprawdę jej nie posiadającym jakiś tam substancji no i to jest jakiś rodzaj takiego właśnie ekstremum śladami Nowaka na tej osi, o której rozmawiamy natomiast w innych różnych punktach tej osi mniej może takich radykalnych obrońców, a tego ekstremum no w każdym razie mamy taką sytuację, że pacjent przychodzący do psychoanalityka z tym psychoanalityk kijem omawia wyłącznie czy porusza się wyłącznie w obszarze własnych przeżyć fantazji one są nie waloryzowane pod kątem n p. adekwatności prawdziwości i t d. niedawno się ukazała taka bardzo ciekawa książka Warufakisa amerykańskiego psychologa czas postprawdy się ta książka książka nazywa to w niej on się przyglądał właśnie tej kategorii postprawda po prostu analizuje różne formy kłamstwa w kulturze obecna wcześniej i aktualnie m. in . o takim rozdziale poświęconym źródłom czemu tego kryzysu kategorii prawdy we współczesnym świecie jest taki pod rozdziału terapii właśnie terapeuta się tam pisze, że jego zdaniem ten dyskurs terapeutyczny bardzo silnie jakoś w ogóle te kategorie prawdziwości fałszywości zrelatywizowana no no właśnie, dlatego że w gabinecie to nie istnieje to znaczy w gabinecie psychoanalityk nie zastanawia czy pacjent opowiada mu prawdę czy nie prawdę czy ocenia rzeczywistość, że Real czy czyńcie to co to co jest treścią jego przeżycia odpowiada jakiejś innej rzeczywistości czy nie tylko włącznie to rozgrywa na poziomie tego świata fantazji wyobraźni więcej, bo tracimy to odniesienie testy w tym w tym momencie tracimy to odniesienie do czegokolwiek poza nami samymi, a w tym przypadku jeszcze może poza analitykiem, z którym tam sobie coś rozgrywamy, a i koniec mojej za Adamem się w swoje ego po prostu głębiej głębiej no właśnie tutaj jest w swoje ego to też domaga definicje oczywiście ale gdyby nam towarzyszyła zawsze miej ska Wrzesińska to myślę, że już, by się dawno stanowczo zbuntowała wrzenie włączany jest w praktykę terapeutyczną mam doświadczenie właśnie rzeczywistości, jeżeli możemy w ogóle się odwoływać to kategoria obiektywności tak dalej, ale wiedziałem od razu powiedzieć tylko krótko wejdą w słowo, że absolutnie zgadzam się to znaczy Zofia miska Wrzesińska wrze włącza i na pewno nie tworzy takiej sytuacji, o których powiedziałem nie, ale wiesz na tej mnie nie da się sprowadzić chyba tego tylko do praktyki n p. 1 osoby, ale jest mnóstwo szkół i nurtów w obrębie, których oczywiście te akcenty są różne rozłożone i wydaje mi się, że twoja definicja tej sytuacji jakiegoś takiego zanurzania się właśnie takiego soli psy styczne go PERN on taplanie się w ocenie to jest to w OFE, którego w życiowych wy we własnym umyśle, że to jest jednak taka wizja, która nie przystaje do dzisiejszej praktyki myślę, że to jest praktycznie dzisiaj nieobecne, że to jest pewna wizja, która się raczej kojarzy właśnie z niektórymi może on nurtami no właśnie psychoanalizy m. in. alem też steki, mimo że w początkach nigdzie oczywiście to do dystrybucji w ogóle kategorii no powiedz może prawdy i fałszu była bardzo różna, dlatego że narodzin psychoanalizy sytuuje nas w czasie, w którym mieszczą nie nie nie rozbudowaliśmy w takim sposób na temat tych zjawisk jak teraz co znaczy, kiedy ty mówisz o jakich takich zjawiskach właśnie postprawdy i t d. na to to oczywiście bardzo poszerzyło pole dla psychoterapii też do eksploatowania tego co jest przedmiotem od strony teoretycznej bardziej no bo jednak jak przychodzi ktoś do nas z realnym problemem do gabinetu na to przecież nie zastanawiam się czy jego doświadczenie jest prawdziwe nie w tym sensie czy też sytuuje bardziej jak u jako rzeczy w jego umyśle jak jakiś wytwór jego umysł co mogłoby świadczyć o pewnego rodzaju kłopocie problemie zaburzeniu Anna, ale nie nie kwestionujemy tego, że ktoś może czegoś takiego doświadczać przede wszystkim nie prowadzimy dyskusję na temat tego czy to jest jakaś kategoria i status prawdy o LM wydaje mi się, że jeżeli bym powiedział krótko tylko, że nie do końca o to mi chodzi chodzi mi o to tak essentialia w skrócie, że jak przychodzi do ciebie pacjent i zaczynacie mówić o tym co się z nim dzieje to nie pytać go jakimś wie jak wygląda otoczenie, w którym funkcjonuje prawda system polityczny kraju, w którym się znajduje, ale czy otaczają go piękne przedmioty czy raczej brzydkie czy Toma, jaki związek z sytuacją egzystencjalną człowieka w ogóle Otóż ty też tylko pytasz go przede wszystkim o to co on czuje, jakie on ma w związku z tym przeżycia i emocje nie rozmawia z nim o tym, jaka jest sytuacja w świecie prawda, jaka jest sytuacja polityczna i t d . tylko rozmawiać z nim przede wszystkim o jego wewnętrznym doświadczeniu i o to chodzi w tym koncentrowanie się nadmiernym na ja dlatego tak, ponieważ jest to obszar eksploracji rzeczywiście subiektywnego doświadczenia pewnych zjawisk łączy jak ktoś przychodzi do psychoterapeuty to jednak zazwyczaj te 2 osoby dzielą jakąś wspólną rzeczywistość, czyli mniej więcej ten psychoterapeuta jest w stanie też nic nie zna też jakiś subiektywnej zniekształcony sposób doświadcza tej rzeczywistości no ale ma pewne ramy takie właśnie polityczną społeczną kulturową jakiś punkt odniesienia w obrębie, których te 2 to 2 osoby się znajdują i teraz nic przedmiotem tutaj rzeczywiście czegoś takiego on, a badania namysłu jest to jak ta osoba przeżywa różne rzeczy, dlatego że czasem oczywiście przeżywa w sposób na tyle powiedzmy też duże uproszczenie, ale na tyle zniekształcone, że utrudniają to funkcjonowanie, a on albo coś komplikuje albo jakoś tak właśnie tworzy ten jest system powiedz, że w wewnętrznych i wiem fantazja tutaj bym powiedziała bardziej na użytek akurat tego wątku obron może tworzyć pewien rodzaj dystansu i barier i tak naprawdę właśnie ona w za kosz takim, jakim takim zaciekawieniem psychoterapeuta próbuje zapoznać się z tym światem subiektywnego doświadczenia danej osoby po to, żeby właśnie zbliżyć ją do jakich taki bardziej płynnej wymiany ze światem zewnętrznym, a nie po to tylko żeby w jaki sposób odsłonić jakąś prawdę na temat czyjegoś umysłu zresztą trudno coś takiego w ogóle wynaleźć taka jak powiedzieliśmy na początku są różne psychoterapia bardzo rozmaicie ta praktyka wygląda to jest pierwsza sprawa druga sprawa, że ten taki idealny psychoterapeuta, którym ty mówisz to jest jednak pewien też konstrukcje teoretyczne to znaczy w założeniach zawsze wszystko jest w porządku i założeniach nigdy nie ma taki taki jak w intencji, żeby właśnie kogoś w świecie zewnętrznym wyłącznie zatopić go wyłączyć z innych wymiarów doświadczenia na poziomie intencji na poziomie tego co explicite wyrażone zawsze będzie wszystko dalece w porządku no bo na tym polega cała ta struktura żona przecież zawsze chce dobrze tylko jej podstawę w tym co w Wilnie, ale to tylko mi chodzi o to, że jakby na tym polega pewna krytyka różnych dyskursów, że my wychodzimy poza to co tam jest opowiedziana w sposób explicite sny, czyli takimi otwarty to co to sam sam ten dyskurs deklaruje tylko się przyglądamy temu jak to tam pracuje głębiej podobnie jest z krytyką religii no i religia też chce jak najlepiej dla wszystkich zbawić duszę i wyłącznie o to chodzi, ale jak się przyglądamy temu jak ta praktyka wygląda jak tam głębiej to funkcjonuje to niekoniecznie wtedy uznamy, że tak właśnie cytuje z myślą podobnie to znaczy nie nie uważam, żeby na pewno wszyscy się w ten sposób zachowywali mówimy po pewnym zjawisku takim ogólnym myślę o pewnej tendencji takiej kulturowej właśnie ogólnej tendencji która, która do czegoś takiego myślę prowadził co jest w ogóle częścią egocentryzmu takiego współczesnego silnego, który się przejawia na różne sposoby w różnych obszarach kultury także w różnych modnych takich po formach czy czy konwencjach jak nie wiem odbijali piszą sprawdza różne programy typu talk-sho w, w których główną treścią są bardzo osobiste wyznania opowieści o traumach i t d. no to jest wszystko jakby rodzaj takiej kultury promującej wyznanie osobiste promującej takie właśnie zaglądanie w prywatność w inne opowieści o tym jak to się czegoś trudnego doświadczyło, ale jak się to przepracowało jak się na tym wyszło dobrze no i myślę, że to właśnie w po od o to chodzi o utajnienie niekoniecznie oto, że ty albo Zofia miska Wrzesińska będziecie w ten sposób z pacjentami sobie poczynać Boże tak nie poczynać sobie to jestem o tym, przekonany wydaje mi się, że jakoś tak szybko run for All przechodzimy z jakichś bardzo takich ogólnych test na temat psychoterapii to też takiego powiedzmy, że pewnej pewnego minimum kulturowego opisu tego co się dzieje to znaczy jak pewne powiedzmy, że wynalazki szeroko rozumianej psychoterapii są aplikowane do dziennikarzy codzienności John i też właśnie dzięki takiej powracający wątek, ale takiego rozbuchanego konsumpcjonizmu i t d. żyć też, jakby te historie te cudze historie te wyznania, o których mówisz n p . są przepracowani g hektarem tu też jest coś, czego to, czego jesteśmy konsumentami tylko, że nie wydaje mi się i żeby żebrać, żeby to było tożsamy z praktyką powiedzmy, że zapoznawania się z własnym umysłem i własnym doświadczeniem nie tylko w celu konstruowania takich narracji i przepracowanie i ale właśnie w celu uczenia się w nabywanie umiejętności krytycznego myślenia znaczy właśnie konfrontowania własnej subiektywnej opowieści na temat pewnych wydarzeń konfrontowania jej na nową, z czym jest jakimś zewnętrznym, które w które, która na dom poprzez różne pytania poprzez różnego rodzaju nie wiem konfrontacji i t d. jakiś taki drogi wyłom w tym właśnie takim bardzo soli w stołecznym świecie, w którym mamy poczucie, że mamy tylko 1, że możemy przyjąć bardzo ciasno też pewien rodzaj automatyzmu naturalnego, że możemy przyjąć tylko 1 perspektywę on albo, że dysponujemy po prostu on tylko 1 perspektywą opisu danego doświadczenia czy naszej rzeczywistości i t d. że właśnie on co by nie było psychoterapia jest kontakt z drugą osobą, a ty siłą rzeczy oznacza uruchomienie własnego umysłu nie tylko na jakąś taką na jakiś rodzaj czujności na to co ten ktoś inny wnosi do naszej narracji, ale co więcej uruchomienia naszej wyobraźni na temat tego co sobie ten ktoś inny może wyobrażać albo jakie mogą być opowieści alternatywna, a w tym sensie wydaje mi się, że to dalece odchodzi od takiego właśnie na takiej auto koncentracji tak tylko wygrana jest punktem wyjścia zdanie jak tutaj rozumiemy to subiektywność, której mówisz możemy ją rozumieć właśnie w takim trybie karty z irańskim, że to jest takie Cogito po prostu to jest moje ja takie, które myśli, z którym jestem utożsamiał on i t d . no i to jest podstawową punkt odniesienia i właśnie się zastanawiam co ja wtedy czułem, a może ja tutaj czułem to albo tamto, a może ja chciałem czegoś, a wyszło coś innego, a ktoś mi to powiedział ja na to tak zareagowałem i mogę tak po prostu siedzieć godzinami się zastanawiać nad i rozdrabniacz nam na najmniejsze cząstki inne właśnie ta materia mojego ego, czyli mamy materia tego mojego wielkiego doświadczenia odczucia i t d. a mogę trochę popróbować właśnie wyjść poza tą definicją wąską subiektywną ości w ogóle nie patrzeć na moje tzw. doświadczenie jako na przygody mojego ego tylko mogę zobaczyć to ego spróbować je zobaczyć albo czy właśnie doświadczyć tak go jako właśnie czegoś co tylko jest pewnym elementem złożonej struktury psychologicznej, która się składa na tzw . my nie, w którym mamy mnóstwo różnych doświadczeń wykraczających poza tą wąską subiektywną ość w snach w różnych dziwnych lękach dziwacznych myślach paranoicznych obawach et Cetera tendencjach sprzecznych w sobie to mam nieustające poczucie, że jest we mnie mnóstwo jeszcze czegoś co zupełnie nie jest tożsame z tym moim wąskim ego on jest teraz pytanie, jakie sobie z tym dojdę do ładu to oznacza albo będę się starał to właśnie włączyć w to to moje poczucie subiektywną ości albo popuścić trochę z tych targów w razie ten to spięcie owego tego właśnie tego jak i po prostu zobaczyć, że to, że ona jest tylko 1 z 1 z wielu instancji, że w ogóle nie jest najważniejszy ciasto po to, czego jak chce albo to co ja przeżywam w ogóle nie ma znaczenia albo jest bez sensu mówi Magda tak myślę, że tutaj byśmy się ze sobą zgodzili i wydaje mi się, że to znaczy tak ty mówisz, że Mann o takim kartę żeńskiej w podmiocie myślę, że od samego początku naszych rozmowach towarzyszy nam takie założenie, że jednak nie jesteśmy ze sobą też sami w tym sensie że, że to jak, który jest dla siebie jakąś czytelne przejrzyste i na swoje subiektywne doświadczenia oczywiście nudno jest pewnego rodzaju wyobrażeniem i że cała psychoterapię właśnie ma taką genezę, że rząd żar właśnie różne rzeczy w nas działają w Rzymie na wszelkie sposoby nazywać po pandemii świadomością inni wielkimi siłami, które nami ciemne oczy to zależy od nurtu i definicji to że, że jest nas coś co działa w Perth, z czym my wraz, z czym my nie możemy się utożsamić co nam samym jest nieznane do tak tylko, że pamięta, że psychoterapia 3, zwłaszcza w Drawie właśnie tradycji psychoanalitycznej jest działalnością kolonizatorów skoro Vettel znieść działanie w imię ego ego kolonizują kolejne obszary Zygmunt projekt zdefiniował psychoanaliza takimi słynnymi słowy niech tam, gdzie było i gdy czyli właśnie wracała nieświadomość nie będzie ego będzie tak tylko te 2 w tedy zmierzała do tego, żeby właśnie w tym, że ty chcesz zwrócić uwagę powiedzmy, że na taką, a on na taki opresyjny element włączania do właśnie tego obszaru racjonalności, czyli takiego właśnie takiej wizji czegoś co jest po stronie powiatu zmierza tego co rozpoznane tego co jest jasne przejrzyste czytelne po stronie rozumu, gdyby się dalej takimi kategoriami posługiwać, że fakt, że takie aneksowanie kolejnych obszarów, czyli odsłanianie albo jakiś taki 1 z rozwiązywaniem zagadek nieświadomości mówiąc metaforycznie jakąś taką formułę włączania coraz większej ilości różnych doświadczeń, które właśnie może nie są do przedramienia albo do podporządkowania jakiemuś racjonalnym systemem systemowi właśnie takie ono na pewien rodzaj takiego auta rozumienia, który jest tak naprawdę jakąś formułą on panowania albo próby, a właściwie fałszywe, bo moim zdaniem z gruntu skazane na niepowodzenie, ale próby zapanowania nad nad czymś do co zawsze jak żyje co coś co jest też jakiegoś rodzaju procesem i które nigdy nie może przekształcić się w jakiś taki nie wiem stały trzon naszego doświadczenia też samo jest procesem życia po prostu jakimś sensie, które zostaje poddane w tym procesie z kolei analitycznym właśnie Nieustającej drobiazgowej analizie i taki mikroskop owemu poglądowi i zarazem zamianie na błąd techniczny żargon i to jest jakby coś takiego co daje się na bardziej brutalnym aspektem tej działalności to znaczy przekładanie czegoś co jest modne co jest bezpośrednim moim doświadczeniem mówi bezpośrednim sensie nie takim źródłowym, bo ona nie jest nigdy bezpośrednio rzecz jasna w rządowym zależy wymiar kimś takim właśnie nie obrobione mnie, że trafią one mnie przez mielone przez to młyny tego właśnie tej młyny jakieś systemu racjonalnego, który zamienia te doświadczenia w takie kategorie pojęciowe na jej AAA to właśnie dokładnie coś takiego to znaczy poddaje się tutaj drobiazgowe Emu ogląda owi i właśnie mieli się na tych sesjach nieustająco wszystko to co stanowi treść metryki życia, jakby to życie w takim zostaje wzięta w rodzaju jak go na via słowo i czek wychodzi na takim meta poziomie właśnie to wszystko zaczyna tak bardzo drobiazgowo interpretować na zdawać jeszcze raz oczywiście okazuje się, że nic z tego co myślałem, że jest jakieś nie jest właśnie taki jak myślałem tylko jest inna zupełnie, bo skrywa pod spodem jakiś zupełnie inny system znaczeń, które prowadzi jakąś grę, więc moje doświadczenie właśnie nikt nie jest taki jak myślę, że jest to i to po prostu właśnie wprowadzona nas w takiej w taki stan nieustającego dystansu do wszystkiego co się dzieje ne i zarazem właśnie nieustającego takiego przyklejania tych stempli z tymi kategoriami psychologicznymi, które przemierzają i przemieniają nasze doświadczenia w jakieś takie mniej lub bardziej przecież kawa niekiedy pojęciowa struktur już nie jesteś zakochana nie jest też inne w jakim związku miłosnym tylko jest też w relacji te relacje teraz ma jakąś specjalną strukturę i ty ciągle oglądasz czy w takiej relacji czy ms wystarczająco dojrzała relacja czy jest niedojrzała i prawda co ty coś co jest wnoszone do relacji co szef wiesz no po prostu to jest straszna w jesieni zgadzam, że to tym co jest mielone w ich w Korei już w czwartek musieliśmy twoich właśnie to co ty definiuje się jako mielone nie chodzi o kotlety mielone orzechy, chociaż właściwie każdy metr mielone z doświadczenia tobym powiedział, że tak to jest rzeczywiście produkt mówimy tu cały czas ortodoksyjnej psychoanalizie nowomowie jak nowoczesnych formach psychodrama z tonerem rozróżnić mi się wydaje, że właśnie często tak mówi Jasiek Stasz kładzie na kozetkę lekarza przychodzi 4 × w tygodniu to właśnie o tym, można, ale my się ich jest bardzo proste i LDEK w w jakimś sensie oczywiście takiej ważna jak ja tutaj jakoś tak 1 1 1 reż różnych subtelności jednak, bo wydaje mi się tutaj jakaś GM kategoryzacja zastępuje niepokojąca, a inni i że pewnie różnie to wygląda, ale Apropos tego co w mielonych i przemian Lane no co by nie było tak naprawdę przemierzamy też pewien rodzaj naszego doświadczenia nie tylko przez kolejne stadia co sam zaznaczył Leszek naszego sposobu partycypowania w rzeczywistości, czyli jak ty w ogóle nasz aparat perfekcyjny zniekształca już na poziomie samego ciała, ale też, ale też mówimy o o tym, że na język jest zawsze pewną formą za pośredniczenie na tutaj oczywiście też otwiera się jakaś otchłań dyskusji filozoficznych, ale nie będziemy teraz tego robić i bierze inną, że żal, że język tutaj też to znaczy, że ten rodzaj kategoryzacji też można potraktować jak jakiegoś rodzaju pean metafora jako pewien rodzaj opisu jako jakiś jakaś próba nadania formy struktury do UE jako coś co pomaga rozumieć i to niekoniecznie musi mieć destrukcyjną w NBA, gdy w dług celny implikacje to znaczy chcemy nie było bez tych różnych form przemierzania, które nam na poziomie nieświadomym im bezwiedne organizuje nasze ciało nasz umysł i t d . to nie bylibyśmy w stanie tej rzeczywistości w ogóle asymilować w pewnym sensie to jest też właśnie funkcja naszego aparatu psychicznego i w pewnym sensie można czymś takim nazwać też na jakąś praktykę psychoterapii w takim sensie już się to, że po prostu nadajemy pewnego rodzaju oznaczenia i sensy i one nie muszą być traktowany w sposób dosłowny i ta nie jest także sprowadzano wtedy doświadczenie bycia zakochanym to bycia nie wiem jak można w takich kategoriach naukowych, toteż pisać też można się oburzać na to, że przecież to jest tylko jakiś rodzaj ciemni oddziaływaniem czy po prostu określonego typu struktur mózgu i tego, że w tym momencie jak pisze jakaś część naszego mózgu jest bardziej pobudzona i że różne hormony jak wydają nam rożne czworga 3 w obrębie naszego ciała różne komunikaty, że tak naprawdę złotych za doświadczenie uczy, że wtedy zakochanie nie ma w sobie nic z tajemniczej metafizyki co prawda ziemia dla turystów część organicznym liderzy PiS nie chodzi mi nawet o to, żeby jakoś tutaj szczególnie bronić metafizyki tylko chodzi mi o to, że w tym dyskursie naukowym zwrócił uwagę no właśnie mowa jest w mózgu natomiast nikt tutaj nie tyka swojego subiektywnego doświadczenia oddać im jest pozostawiona może zostać taki, jaki jest może sobie je opisywać tak jak chcesz natomiast tu jest gorzej w tej z analityków to uwięzienie możesz no nie no jak już tak to przemieni niż jak właśnie zaczniesz bardzo skrupulatnie analizować swoje subiektywne doświadczenie to jak coś przeżywasz, a nie to co tam się dzieje w twoim mózgu, który w każdym razie jest dla swojego ja obiektem zewnętrznym no to jest zupełnie coś innego jest znacznie bardziej daleko idąca ingerencja właśnie w samym samą materię tego przeżycia Ano dlatego powiedział, że to się, że to się różni trochę sobie zażartuje, że mówisz doświadczeń wygnania z raju, czyli że jak raz się zapoznać się różnego rodzaju kategoriami powiedzmy, że ruch oczywiście może nie nadawali te główne miarowo dużego znaczenia, ale banki jak Kresy zapoznać z różnymi kategoriami piętnastego z tej skrzynki powiedzmy, że psychoterapeutycznych to już nie potrafisz w pewnym sensie skupić się, jeżeli można to tak określić ile ukierunkować swojej percepcji NATO zwyczajności bezpośredniości żywotność doświadczenia, że już wtedy jakby to wszystko podlega interpretacji jak się za bardzo poważnie traktuje zakłady, że ludzie, którzy inwestują dużo pieniędzy w psychoanaliza chodzą po kilka razy w tygodniu no to, traktując poważnie no to ma to myślę, że tak to kto to jest niebezpieczeństwo pewne, ale też myślę, że jest kosztem metafora wypędzenia z raju jest właśnie bardzo u źródeł samej z analizy obecna to znaczy, że to jest taki rodzaj już nie mówią o takich profilaktycznych, bo auto interpretacja samego Floyda, który w siebie właśnie lokowało funkcji jakiegoś proroka, który przynosi trudne przesłanie jej będą go prawda za to, że nie lubicie mu się sprzeciwiać, ale jego obowiązkiem moralnym jest mówienie tego co odkrył natomiast mówię raczej o tym, że no właśnie tym jest poniekąd psychoanaliza takim oddalać się takim uświadomienie, że jesteśmy nadzy właśnie jest czymś co ma z tego raju nas wydostać to złożony wskazać nam, że to tak jakby zbliża nas teraz też żartuje, ale torach czesnego w świat Lalek w otchłani i skarg dotyczy to taka lekka męska kategoria, ale właśnie, że tutaj nowocześni może dla osób, które nie czytał lokalna nauczy tego się po prostu skądinąd nie da czytać, ale histerezy jest oburzony i obraża ja szczerze mówiąc nie wiem jak wygląda terapia raka nocka dokładnie natomiast, więc tutaj nie mieszajmy wszystkiego ze wszystkim, że równie ekscentrycznej wygląda jak pisma ojca założyciela w każdym razie realne jest on gnał niczym, z czym tak naprawdę nigdy nie mam nie mamy do czynienia wyznaczono jakiś taki jakich takich śladach może się przejawiać się różnych ale, ale to co mówiłeś na początku trzeciej tezie mamy kontakt wyłącznie w takim pewnego rodzaju za pośredniczenie, w którym tutaj na użytek naszej rozmowy nazwaliśmy fantazję, ale chcielibyśmy mówić się na świecie symbolicznym jeszcze jest wyobrażenie nowe, ale nie o tym, teraz rozmawiamy tu są w ten dotyczy to właśnie znaczy, że w realne, gdy się kojarzy z kimś takim odzywali się jeśli otchłani powiedz my to znaczy czegoś takiego nadzoru nad Brdą słownego w naszym życiu i naszym doświadczeniu pomnik co powoduje pewien rodzaj no nie wiem być może jakieś takiej na jakieś takie doświadczenia grozy, którą uzna naszych wspólnych chrztu lub Hradec kulturalne, ale teraz przez to zapomniałam o o odbytym poprzednim w pecha, bo mówił, że w rajd występuje tutaj Czyż to nie jest tak naprawdę w pewnym sensie o podłoże różnych wszelkich filozofii i że oczywiście przecież nie przyjmiemy, że któreś z nich jest od nich dosłownym opisem rzeczywistości no my dzisiaj nie przejmuje nie przyjmujemy, ale znaczna myślę większość filozofów tworzących w określonych momentach historycznych różne systemy filozoficzne tak sądziła, że to właśnie to robi na apel jest mocno i tak są już jesteśmy pozbawieni iluzji to właśnie nie wiemy co było w umyśle Zygmunta frank nie, ale mamy to co napisał na kartkach i tam rzeczywiście są takie wskazówki, że co tak mogło być myślę, że w ogóle test na osobną rozmowę, ale że w ogóle trochę problemów z psychoterapeuta mniej współczesnymi nie jest taki, że bardzo często nie mają świadomości zupełnie no właśnie takie metafory czynności kategorii którymi się posługują traktują to jako takie dosłowne prawdy niemal na podobieństwo prawd znał znał Cohen w naukach empirycznych tak jakby ktoś oglądał liść pod mikroskopem tam notował co pan niszczy zawiera, jaki jest w jego skład, jaki zbudowany no i właśnie dokładnie tak samo czasami psychoterapeuci mówią o różnych swoich bardzo problematyczne bardzo na takich posiadających wiele alternaty w podejściach rozumienia człowieka i tak do toalety też warto podkreślić, że premier, że to zależy to znaczy zależy do czego się tutaj odnosimy rzeczywiście pewne badania spełniające kryteria naukowości jak najbardziej przechodzą z pomocą psychoterapii Neuron nauka też to natomiast rozumiem, że ty mówisz o takich różnych bardziej powiedzmy, że fantazyjnych koncepcjach i kategoriach, które wydają ci się nawet niemożliwe do bycia traktowanymi w sposób niedający się potraktować w sposób peron, a nikt poważny i dosłowne, a jednak, że tak właśnie 10 0 zloty trzeba było zapytać psychoterapeutów najlepiej zaś Ramos przecież nie wiemy Pałacem być może następnym razem porozmawiamy tymczasem bardzo serdecznie dziękujemy Tomasz wstawić chiński dziękuję bardzo mocne limit Travel dziękuję i do usłyszenia do usłyszenia ma jeszcze powiedz, że to oczywiście wydawcą tego podczas kłótni jest Bartosz Dąbrowski to jest informacja, która powinna się zawsze znajdą bać i będziesz zdrowszy startować dziękuję dziękuję wódkę zdjęciach terapeutyczną filozoficznych tynku na doc. w naszej aplikacji mobilnych kolejny odcinek za tydzień w środę po dwudziestej
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY
-
39:00 TYLKO W INTERNECIE
-
31:15 TYLKO W INTERNECIE
-
-
27:05 TYLKO W INTERNECIE
-
37:35 TYLKO W INTERNECIE
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
29.09.2023 14:59 Półka z książkami
-
29.09.2023 16:20 Światopodgląd10:50 W studio: dr hab. Konrad Talmont-Kamińsk
-
29.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny14:50 W studio: dr hab. Paweł Kowal
-
29.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny25:16 W studio: Michał Fedorowicz
-
29.09.2023 16:00 Gościnnie: Wysokie Obcasy21:43 TYLKO W INTERNECIE
-
29.09.2023 15:20 Światopodgląd11:20 W studio: dr hab. Dominik Batorski
-
29.09.2023 15:00 Światopodgląd10:45 W studio: Edwin Bendyk
-
29.09.2023 16:00 Światopodgląd10:24 W studio: dr Łukasz Danel
-
29.09.2023 15:40 Światopodgląd12:19 W studio: prof. Monika Sus
-
29.09.2023 21:59 Gościnnie: Polityka Insight podcast15:08 W studio: Joanna Sawicka
-
29.09.2023 19:20 Lista Przebojów TOK FM16:11
-
29.09.2023 18:30 TOK36009:54 W studio: Krzysztof Dębiec
-
29.09.2023 21:39 Gościnnie: Polityka Insight podcast36:19 W studio: dr Adam Czerniak , Robert Tomaszewski
-
29.09.2023 18:40 TOK36006:30 W studio: Kamil Syller
-
29.09.2023 18:59 Babel. Rzeczpospolita Multi-Kulti41:07 TYLKO W INTERNECIE
-
-
29.09.2023 19:10 TOK36003:33 W studio: Tomasz Setta
-
29.09.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu12:58 W studio: Joanna Sakowicz-Kostecka
-
-
-
-
29.09.2023 18:15 TOK36004:11 W studio: Anna Dzierzgowska
-
29.09.2023 19:40 Codzienny Mag. Motoryzacyjny11:30
-
29.09.2023 18:59 Szkoda czasu na złe seriale36:30 W studio: dr Agata Loewe
-
-
-
-
-
-
29.09.2023 22:00 Interluda52:21 W studio: prof. Wojciech Szafrański
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL