REKLAMA

Amplifikacja natury - polski pawilon na Biennale Architektury w Wenecji

A teraz na poważnie
Data emisji:
2018-06-01 12:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
28:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
6 min po godzinie dwunastej nasze państwo Mikołaj Lizut dziś dzień dziecka z tej okazji sobie państwo składam najserdeczniejsze życzenia, a także mojemu gościowi, a nie tak dzień dobry film gra kurator wystawy w Polskim pawilonie na szesnastym Biennale architektury Wenecji Otóż Biennale architektury Wenecji jest organizowana od 19 8 0 roku impreza i inne jak to Biennale odbywa się co 2 lata w na przemian z mającym także inne znaczenie Biennale sztuki ja przypomnę, że w Rozwiń » Wenecji powstał Polski to bilans pawilon z 19 3 2 roku i on cały czas jest wykorzystywany Biennale architektury i już się zaczęło i na 1 z wysta w jest ta, którą pani przygotowana jest kuratorem tekst ND stały na złość aplikacja naturę antywojennej, który po angielsku w LM po angielsku bardziej słychać to dwuznaczność odczytała architekt, który wzmacnia naturę czy natura wzmacnia architektura jest zostawiamy to niedopowiedzenie w i to wystawa, która ma je 2 kierunki 1 kierunek to stworzenie pewnej filozoficznej artystycznej architektonicznej propozycję jak myśleć o architekturze PRL i proponujemy myślenie o niejako od części procesów o charakterze fizycznym zachodzącym w skali planety Pa mię dzik tyle, ale ma też bardzo ważne aspekty z tym aspektem badawczym związanym z historią polskiej architektury powojennej przepisywaniem na nowo w pewnym sensie modernizmu powojennego ze wskazaniem tak niż jego i innych zalążków, w których możemy właśnie typ planetarny wyobraźni się doszukiwać to jest nasza odpowiedź trochę na główne hasło Biennale, które któryś z wafli Space do Biennale zazwyczaj tak jest zorganizowane, że na wystawę główną, gdzie kuratorzy głównego programu sami definiują temat jej hasło wybierają pracę, ale też zadają to za pytanie zadanie pawilonu Narodowym i właśnie w tych pawilonach narodowych znajdą się bardzo różne odpowiedzi i ta nasza związana właśnie z tym fizycznym planetarnym materialnym aspektem architektury jest polską odpowiedzią, a więc czy to jest zapotrzebowanie klientów na wolną przestrzeń, do której ustosunkowują się architekci bądź teoretycy architektury wolno, ale z tyłu za in pytanie kuratora kuratorki są świetnymi architektami Graf ton Arki tak z Irlandii natomiast to byłby mniemam, że to pytanie o wolną przestrzeń jest bardziej ogólne niż tylko o to, że klienci chcą mieć dostęp do jak niechęć leśnym przestrzeń klienci wcale tak tak ogólny nasz odbiorca odbiorca architektury, ale też Ernst architektki naprawdę jak był w swoim manifeście kuratorki w swoim manifeście bardzo szeroko otwierają, bo n p. z 1 strony mówią, że klientem, czyli odbiorcą może być planeta może być ziemia jako jako jako żywy organizm, który jak ciężar tej architektury na sobie nosi, ale oczywiście odbiorcom architektury też są ci, którzy nie są jej właścicielami, czyli ci, którzy patrzą na budynki, którzy korzystają z ich cienia rzuconego na ulicy i t d . tak dalej będą wszyscy ci, którzy są gwałcenie publicznie przez naszych architektów tak i LO i myślę, że rzezie tak te przestrzenie właśnie, jakby wolności i dominacji, jakby i to gdzie się odbić odbija od towarów i tych, którzy w formach, ale też w polityce, bo myślę, że erotyzm bardzo ważny aspekt, że jakby zbiorowe podejmowanie decyzji dotyczących tego co budujemy jak budujemy, jakie znaczenie ma architektura itd w takim szerszym niż właśnie prywatne biznesowe ujęcie jest zadaniem tego Biennale, które po prostu problemy z wujem w wyzwania stojące przed architektami badaczami historyka mi następne lata no rozumiem, że podejście na Biennale to jest cel nie ma filozofia architektura przestaje być już tylko sztuką użyteczną czy użytkową, a staje się zagadnieniem filozoficznym skoro odbiorcą architektury i może być planeta na pewno architektura ma taki potencjał i my też trochę o tym, mówimy, że architektura to nie tylko forma budynku, ale przestrzeń, którą ona kształtuje, w której użytkownikami już są ci, którzy ją i chcą, ale ci, którzy nie chcą, ale też z innym są bardzo różne sądy tego podejścia, bo niektórzy po prostu pokazują budynki, którym się podobają i i trochę jest taki zarzut w stosunku do tegorocznego Biennale, że właśnie o wyjątkowo wyjątkowo w tym roku skupia się ono na na na innych świetnych architektonicznych manifestacje natomiast natomiast rzeczywiście go filozofia przyrody 3 dni musi architektura jak by badać te różne krańce relacji tak, jeżeli ziemia może być użytkownikiem to znaczy takim czy jest coś co jest poza nami czy jest w Bilczy czy zewnętrzne takie n p . w formułowaniu no nie zasady ochrony parków narodowych na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku, tworząc takie enklawy, którym się możemy przeglądać z zewnątrz korzysta z nich i t d. czy jednak jest to system tylko żył podtrzymuje nasze życie w związku z tym możemy poprzez architekturę zobaczyć w jaki sposób się do niej ustosunkujemy, jaka jak ja nie mam siły związane z z zachowaniem ciepła komfortu opieki przez nią przepływają, jakie mają materialny manifestacji Polska ma reprezentować nową taka silna grupa architektoniczna mam namyśli centrale silna, bo wszędzie pełno jest to głośna grupa, a także głośna ze swoich prowokacji, ale też w realizacji bardzo ważny jak sam panią zapytać jak w ogóle się ma współczesna Polska architektura dla mnie dosyć trudno ocenić bo, bo trudno być sędzią we własnej sprawie, ale cieka w jestem właśnie jak pani na to patrzy rozbije sobie to mam pytanie na 2 części, bo z innej mentorzy pan zwrócił uwagę na to co jest jakby głównym bohaterem tego pawilonu centrale niezwykle istotna uważa, że w centrali się należy jak przysłowiowa Lemkin psu przysłowiowa kiełbas ten pawilon to znaczy, że rzeczywiście ilość ich zaangażowania włożonego w to, żeby zdefiniować co na nowo i prowokować do tego, żeby myśleć inaczej przestrzeni przede wszystkim Warszawy już zebrać taką masę krytyczną, że to jest ten moment, żeby w jak Bytom wypowiedź ich sposób myślenia pokazać na forum międzynarodowym przypomnijmy, że centrala była autorem interwencji, które n p. uratowało pawilon Powiśla MRPiPS stacje kolejki podmiejskiej dzielnicy owej przed i poprzez stworzenie wizerunku po socjalistycznego modernizmu nie zraziło żona powiedziała w tej chwili kultowe miejsce uwielbiane przez warszawiaków albo centrala też była odpowiedzialna za tworzenie przestrzennego wyobrażenie jak granic getta w Warszawie albo centrala była odpowiedzialna również za zasadne wiele interwencji związanych z tym w jaki sposób myślimy o architekturze w systemach i historycznych i i miejskich idee i różnych innych bardzo się cieszę, że ich, że to właśnie ich mogłam pokazać Babylon, a jak się ma współczesna architektura in u mnie osobiście trudno to jakby wypowiadać tak ogólnie na ten temat natomiast uważam, że właśnie istnieje bardzo silne, ale ruch pokolenie osób, które architektury postrzegają jako misję społeczną jakby, jaką w publicznym publicznej intelektualistów, którzy widzą w architekturze potencjał do kształtowania przestrzeni publicznej wspólnej idei i centrale jest 1 z nich i myślę, że to jest bardzo ciekawe zjawisko odeszli od komercji nie, jakby mało budynków projektują bardziej został, jakby pełnią rolę takich edukatorów biorąc pod uwagę, że architektura ma właśnie ten umarł teatry publiczne rada architektury, ale także na różnego typu plemiona zleceń, ale zaraz za zaangażowana w ten w zasadzie śmieszne strony typu zaufaj mi jestem architektem, który pokaz chorych, które pokazuje kurioza dali im, że zranił twarz ja myślę, że to co to co to co to co istotne to to, żeby właśnie myśleć o tym w publicznym wymiarze architektury i wiedzieć czemu by podczas, gdy niestety w kształtowaniu miast bardzo często oddane ta inicjatywa jest dana bardzo często ręce deweloperów, którzy kształtują się z po 3 kieruję się zupełnie innymi wartościami niż i jak mu dobro wspólne czy rzeczy to w jaki sposób rozwijają się miasta i jak na większą skalę ważną twierdzę, że z lubelskiej nie bardzo widać to, o czym wspomniałam na początku czyli, czyli modernizm drugiej połowy dwudziestego wieku, a takim nie bardzo ciekawy w tym sensie jest pawilon szwajcarski, który zwyciężył zresztą zdobył zły złotego złotego lwa za pokazanie, że nasze dziedzictwo modernizmu jest pewna unifikacja standardów mieszkaniowych właśnie mnie ten modernizm wysokiej tylko te to jak wyglądają okna, jakie klamki do nich mamy i alei w jaki sposób dostęp wykonać pewne uniwersalizm rację standardu tej codziennej architektury w tym sensie byłby bajek kostka Polska domku jednorodzinnego spełniają wiele, a zbyt wiele wiele wiele aspektów, jakby propozycji i jakby właśnie uproszczonej zestandaryzowane i prefabrykowanej architektury natomiast rzeczywiście rzeczywiście jak nie ma nie ma w tej tajemnicy mówi to trochę ironicznie, ponieważ inne to modernizm jako nie styl tylko jako pewne propozycje intelektualnemu przez poezją polityczną był związany z z demokratyzację dostępu do światła z demokratyzacją dostępu do usług publicznych w zakresie planowania, bijąc my wskazujemy też na te cechy, które są związane z myśleniem w nie ku przyszłości takie, które uwzględnia nie tylko nas tylko też następne pokolenia współczesny podział taki inwestorskich to to wygląda to żaden sposób, że miasta to, zwłaszcza budownictwo deweloperskie przede wszystkim, a prowincja budownictwo indywidualne, ale o tym jak wygląda w Polsce nie tylko o tym, także o Biennale architektury Wenecji będziemy rozmawiali tuż po informacjach Radia TOK FM Anna ptak kuratorka wystawy w Polskim pawilonie na szesnastym Bielan architektury Wenecji z państwem gość w Anna ptak kuratorka wystawy w Polskim pawilonie na 16 Biennale architektury zmiana w Wenecji jest państwa i moim gościem jej ja przypominam, że nasz pawilon Polski pawilon z 30 02 . roku jest w żadnej ideologii ne, ale w Wenecji można go zwiedzić odwiedzić do czego bardzo państwa zachęcamy, a co zobaczą goście polskiego pawilonu Hameln to jest wystawa przygotowana aplikacja, na który to wystawa przygotowana przez grupę projektową centrala warszawskich architektów aktywistów edukatorów we współpracy z Izą Tarasewicz rzeźbiarką artystką i pozwoliliśmy sobie na pewno odwrócenie ról zazwyczaj architekci projektują wystawę artystów tutaj artystka stwarza pewną scenografie do świadczenia dla widzów scenografia oparta jest na opowieści właśnie od planetarium obiegu wody o tym jak woda cyrku lubuje jak prądy oceaniczne tworzą klimat Kontynentalny u nas, z którego się możemy cieszyć, ale ten sam turon nie mam pogłębia ner pustynnienie lew Pocahontas i Afryki i i powoduje susze w Syrii, której efekty doświadczamy w postaci migracji ludzi którzy, którzy uciekają też sprzedaż Tondel za grunt konfliktem czy po prostu objętych wojną miejsc i jakoś nie potrafił łączyć kropek nie potrafimy połączyć kropki pomiędzy tym co dotyczy właśnie nie ma charakteru fizycznego naszego życia na planecie i politycznych zjawisk, które na nim zachodzą my tworzymy instalację, która zachęca do tego, żeby łączyć te kropki w jak to zrobiliśmy i stworzyła inna wystawie widzimy też czy widzimy taki mały cytat z tego plany czarnego obiegu wody którymi jest 7 rodzajów Warszawskiego deszczu Mann szef KE Lukasza i 7 500 plus hotel do kopanina Trzaska Witsela ulewa i chyba, o czym zapomniała mi, ale są to jaki państwo słyszące nie są nazwy, których używamy na co dzień wrażliwość na dynamikę zmian tych zjawisk też jest wyrażona symbolicznie przez język przez architektura myśmy musieli sięgnąć do badań kryminalistycznych z lat pięćdziesiątych, które badały i gdzie Edyta lato to właśnie językowe wyczulenie na tron dynamizm też delektować regionalne zróżnicowanie było jeszcze o wiele większe i właśnie te 7 rodzajów deszczu reprezentowanych przez taką piękną instalację, która łączy sufit z podłogą w pawilonie jest tym co ogniskuje widzów uwagę i nie inny z wystawa pływa też to też kolejny element tego tego tego przedsięwzięcia inną modele architektoniczne przypadki architektury, którą chcemy pochwalić, któremu chcemy wskazać jako tą właśnie przykłady świetnej aplikacyjny, który unoszą się na wodzie, który to kolejny taki drobny perfekcyjne przesunięcie, ponieważ zazwyczaj, jeżeli chcemy opowiedzieć coś wystawą wieszam na ścianach stawiamy na stole na jej torze o te rzeczy są po kolei zawdzięczamy grawitacji także one nie zmieniają natomiast my zamieniamy grawitację nowy podnoś wody i nagle stołeczne ożywa modele się ruszają po wodzie widzowie sobie podają nagle się już nie mają stawić po kolei woda też koroduje koroduje drewno, z których te modele są stworzone, więc ta wystawa jest dynamiczna też takim czasowym ujęciu będzie się bardzo zmieniała podłoga będzie naszym Kała wodę w trakcie wystawy jest czynna już coś dla siebie otwarta w ubiegłą sobotę będzie czynna do kiedy do listopada w tym jest długo otwartą Kielc można jeszcze cały czas polega, więc zachęcamy państwa do odwiedzenia polskiego pawilonu w Wenecji przed chwilą obejrzałem katalog wystawy, której jest pani kurator remont rzeczywiście robi ogromne wrażenie, ale sądzę, że wystawa na Biennale architektury Wenecji to jest no coś zupełnie innego niż nasza architektura w Polsce to znaczy na pewno się jakoś odnosi do tego co widzimy w przestrzeni publicznej, ale rozumiem że, że w zestawie wystawy nie dowiemy się o polskiej prowincji w polskich miastach jest pewną propozycję wyznaczenie alejek są różne podejście do tego w jaki sposób architekturze opowiadać my opowiadamy o nich jako narzędzie do rozszerzenia granic naszej wyobraźni, czyli inne raczej, ale też opowiadam o tym co jest naprawdę wskazujemy 2 3 konkretne przypadki stworzone w Polsce istniejące, które mogą być takimi dobrymi przewodnikami po tym, jak może myśleć o łącznej mocy tych międzynarodowych działa w nawiązaniu do właśnie sprawy, o których rozmawialiśmy, czyli do tego jak się ma Polska współczesna architektura i Polska przestrzeń mówiliśmy o tym, że miasto to przede wszystkim w dużej mierze budownictwo deweloperskie prowincja budownictwo indywidualne co to oznacza to oznacza, chyba że przed tym mówię tutaj oczywiście o doświadczeniu bardzo subiektywnym wynikającym z podróży samochodem przez Polskę mam wrażenie, że mamy jakąś taką skłonność dworską i Jan Lalik chętni z przede wszystkim przestrzeń nie jest rozumiana, jakby w bardzo zindywidualizowany sposób tak jak go jako moja przestrzeni idei i efekty tego wprost przede wszystkim w problemach stworzeniem planu zagospodarowania przestrzeni widzimy zarówno w tym w jaki sposób rozrastający się jakby, tworząc takie przestrzenie, jakby w, których ludzka ingerencja, jakby nie ma granic UE innym czy miasta które, która bez infrastruktury rozstrzygnął sklep czają się po brzegach i inni są też, że inni też tworzą nie tylko wujek bez Lynn tworzą środowisko, które które, które w coraz trudniej nazwać przyjaznym dla dla jego użytkowników to skala, której w, której ludzie ingerują w otoczenie inni już przetworzone i przyrodnicze, jakby jest dyktowane przede wszystkim wg mnie dość krótkowzrocznym krótkoterminowym spojrzenie na euro najdroższe w Polsce jest brzydko w porównaniu do 1 n p. z plaż południowych sąsiadów m. in . w ich chórze, gdzie rzeczywiście te tradycje tradycje planowanie i ich relacje pomiędzy miastem ani miastem się oni się jest jest pies jest inna tu nie chodzi w ogóle także o takie zagadnienie przestrzeni wspólnej to znaczy, że architektura w test nie tylko sztuka użytkowa dla właściciela, ale też dla wszyscy jesteśmy urząd użytkownikiem to jest chyba kwestia takiej ogólnej i mam, ale też jednych to w miastach przede wszystkim dać sobie z tym co co w Warszawie świetnie znamy jako o jak koło jako brak świadomości tego, że 3 czy właśnie na świadomość tego prezentowana przez reklamodawców wykorzystujące budynki jako fasady jako wieszaki do reklam te, jakby z anteny miasto jest przestrzenią wspólną której, która jest wykorzystanie dla zysku jest tak długo tak głównie dla zysku tak długo możliwe w jaki sposób po wspólną własność nie jest wpisana zarówno nasze doświadczenie polityczne możliwość decydowania, ale też estetycznych także działać dalej konieczna jest nowa ustawa, która daje samorządom możliwość możliwość interwencji natomiast ta krótko krótkowzroczność też idea jest związana jest z SLD z takim bardzo ekspansywny stosunkiem do do Niemna materiałów, z których budujemy, skąd one pochodzą w jaki sposób nie wiemy poziom recyklingu, by w Polsce jest się jest tak niski, że co ujawniła NIK niedawna cały czas jeszcze jeszcze jeszcze nie wybrzmiała kwestia nim palących się z sesji Zygmunt teren wysypiska śmieci też 3 toksycznych importowanych, jakby to jest wszystko jakby zbyt krótki czas życia 1 pokolenia zbyt krótkim czasem, żeby wydruk nie podejmować dobre decyzje, więc zwracamy uwagę też tą wystawę na taką perspektywę czasową, w której której, w której z innym jest zarówno to w jaki niby, skąd się bierze architektury jest efektem procesów głębokiej historii firmy zarządzającej zebrano 3 %, ale wręcz epoki lodowcowej, ale też wykraczającej w przyszłości taką ojczyznę ich tak właśnie na lata zdającym no ten gwałt na przestrzeni, który chce mieć do czynienia z pomysłów czasem wielka rzecz, czyli takie polne bloki tak to nazwijmy, czyli budownictwo polegający na tym, że ma być na wsi ma być miejską czy ma być klatka schodowa mają być lot, gdzie Chin Chiny były chwile jak myślę, że do końca nie doczekają się, jakby swojej doczekają się po to, by swojego ponownego odczytania i jednak jednak właśnie ten wysiłek związany z zapewnieniem zapewnieniem mieszkań dla milionów zlote wraz z nazwą Noworyta chaty są worki natomiast też, że w takiej większej skali znowu odwołam się do 1 z przykładów, którym po, który o, którym mówimy już dzisiaj dzisiaj warszawiacy znają znają przy nim warszawianka przede wszystkim jako kryty basen, który stoi na rano z plastiku bardzo ciekawy przekaz w UE i jest to kryty kryty basen fajny, bo olimpijski 50 m ale podczas gdy założenie, o którym opowiadamy rozciąga się od skarpy do do poziomu zalewowego Wisły na dole i było projektem w przestrzeni rekreacyjnej publicznej i sportu amatorskiego zaprojektowane w 19 5 4 roku przez zespół ary zakładu artystyczno badawczych pod kierownictwem Jerzego Sołtana i ME IR i tam okazuje się, że tym materiałem tym środkiem, który kieruje ruchem nawet do 8 000 osób dziennie nawet skorzystało z tego to niebyły innych pływając, grając w tenisa grać w piłkę, ale też opalając się zimą, jeżdżąc na sankach Ian odkryte baseny stawały środowiskami w tym materiały intymne to my ten tom tom siłą, która kierowała tymi masami ludzi, którzy tam przy przebywali woda nie mury, które zrodziły tą przestrzeń zamykały i jakby kontrolowały dostał tylko ten jest sieć w Polsce i sieć kanałów, które w wodę, wyciągając ze skarpy w BOŚ są skarpy całość czasy, gdy sąd czy woda znamy osuwiska wiele budynków na skarpie to próby, jakby zatrzymania tego procesu natomiast tam te wszystkie procesy, które zazwyczaj są były postrzegane jako o korodujących jako zagrażający ludziom architekturę nagle stają częścią tego założenia, że tego nie ma w tej chwili prawda jest jest tylko, że jakby były poszukujące architektury jako budynku jako formy jako, jakby przestrzeni, które zaklęcia pana ujęta w ramy i powiedziano to moje to tutaj i tego nie zobaczymy ich musimy zobaczyć architektury jako sam Graś składający się East procesów naturalnych i z tego jak rośnie jak rosną tam rośliny jak te korzenie traw zatrzymują przesyt wyrwanie się ziemi z ING murów na murach rytm retencyjne, które zazwyczaj, toteż było niesamowite osiągnięcie projektowe Lecha Tomaszewskiego i właśnie zespołu sułtana zazwyczaj mu oporowe to są takie wielkie konstrukcje, które się w kupuje ziemię z zalewa betonem, żeby tak tak to ta masa ziemi tak Grawitacja nie działała, żeby zatrzymać i natomiast jest przez ażurowe to pierwszy region systemu temu warszawianka, o której pani mówi Leon z karty, ale można je zobaczyć od strony skarpy na pewno będziemy też latem prowadzi tam spacerem będziemy centrala będzie opowiadała opowiadają wspaniale o tym, jak co tam jest i jak jak in tymi oczami przed kierowanymi z formy architektonicznej na procesy można zobaczyć, że naprawdę Ariel znów też konserwację zabytków nie musi się o opierać na odbudowywaniu tylko na utrzymywanie na przykładzie Lema i życia i zarówno dla mnie jak myślę, że dla dla znacznej części do naszych słuchaczy w Warszawie, którzy znają gorzowianka jest o tyle odkryciem, że znamy po prostu budynek od strony od strony ulicy, który nie jest w specjalnych jak Zetkamy wodę w basenie wodnym, który zbiera te wszystkie czeki el to przestanie nam po niż woda w Łazienkach, więc lepiej, żebyśmy ją poznali, bo architekci dawali sobie sprawę, że to jest system naczyń połączonych jak co ten rysował plan warszawianki to nie rysował planu basenu tylko rysował plan wody ciągnący się od Glinianek daleko na na północ od Warszawy po właśnie zakole Wisły poniżej poniżej waszych wianki więc, więc zapraszamy na spacery, które by latem i wczesną jesienią warszawianka razem z teologami ideologami historykami będzie prowadzić Warszawiance, żeby zobaczyć jak te procesy wciąż działają znów znakiem pewnej pewnego problemu jest to, że że, jakby nie patrzenie niż widzenie tego i zalanie n p. tych murów oporowych betonem przez sądy zaczęły pękać potem woda zaczęła przestała płynąć, ale jesteś plany rewitalizacji tego miejsca stworzone przez te przez centralę, bo razem będą też o o Warszawie szansę także jest na wystawie, której jest pani kurator go na szesnastym Biennale architektury znany z kim jest opowieść o Warszawiance mamy piękną piękne modele PS Stanów warszawianki z siedemdziesiątego drugiego roku, który pływa powodzie i nabiera właśnie czeka na silniki wszystkie wody i można sobie go przelewać ich latać z nimi i Ian jest też, że dom Zofii Oskar Hansen ów Schumi nie do innej skali, lecz w innej skali i jakby ta tamto 8 00 0 osób dziennie to domy rodzinne i na wsi nadbużańskiej letniskowy początkowo, gdzie zawieje Oskar Hansen mają swoich teorii architektury była oparta na idei otwartej formy, czyli tego, że architektura tak długo nie jest skończona tak długo nie jest całością jak długo użytkownicy mają tam coś do dodania do ułożenia, więc ten proces przemian jest badany przez nas też w relacji z porami dnia roku o północy i tak bardzo państwa zapraszamy na do pawilonu polskiego na 1 6 Biennale architektury w Wenecji pani Anna ptak kuratorka tej wystawy była w państwach i moim gościem bardzo dziękuję dziękuję bardzo zły, gdyż ten program przygotował Szczepan Maziarz Arek realizował Krzysztof Woźniak ja się jeszcze z państwem nie żegnam, bo przed nami raport gospodarczy, a po raporcie popołudnie Radia TOK FM, które będę miał zaszczyt dla państwa prowadzić Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA