REKLAMA

Czy youtube i facebook naruszają prawa autorskie twórców?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2018-06-01 12:40
Czas trwania:
13:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy, a goście z raportu gospodarczego jest pan Rafał Kownacki zastępca dyrektora generalnego Stowarzyszenie autorów ZAiKS dzień dobry dzień dobry bardzo miło stulecie ZAIKS-u, ale przy okazji 10 0 lat istnienia samej instytucji warto rozmawiać o tym co taka podróż zajmuje i prawach autorskich, bo wydaje mi się, że w tym dzisiejszym świecie w internecie od tych prawach autorskich jest łatwo zapomnieć szczególnie ci, którzy korzystają nie pamiętają, że Rozwiń » ktoś jeszcze kiedyś stworzymy do tego pewne prawa nowość czy cieczy czy tak jest, że internet aplikacje mobilne IT taka taki dostęp do sieci do wszystkiego to powoduje, że my z praw autorskich są one częściej niż kiedyś n p. prawa autorskie niestety łamane są cały czas myślę, że ta skala naruszania prawa autorskiego ona niezmiennie mamy z nią do czynienia, odkąd skodyfikowane w ogóle prawa autorskie, kiedy pojawiło się jako odrębna gałąź dziedzinę prawa, więc poza tym, że mamy stulecie ZAIKS-u to się tak świetnie też komponuje Bates mniej więcej stulecie zmodyfikowanego prawa autorskiego Polska ustawa jest młodsza pierwsza Polska ustawa o prawie autorskim noty od ZAIKS-u kilka lat, niemniej od początku, kiedy mówimy o prawie autorskim w Polsce na świecie oczywiście tak jak w przypadku każdego innego prawa spotykamy się z naruszeniami naruszenia oczywiście przenoszą się w zależności od tego jakie są najbardziej popularne pola eksploatacji, czyli tego, gdzie konsumenci, gdzie odbiorcy sztuki kultury korzystają z dostępu do niej wcześniej tych naruszeń było oczywiście więcej poprzez piractwo nośników takich jak kasety magnetofonowe kasety CD płyty CD natomiast w tym momencie oczywiście te naruszenia głównie są w internecie i do naruszenia są dwojakiego rodzaju po pierwsze, są do naruszenia osób fizycznych indywidualnych które, chcąc oszczędzić na dostępie do kultury wolą korzystać z portali, które nas nie wymienia, które naruszają prawa autorskie poprzez to, że nie płacą twórcom, bo naruszenie prawa autorskiego de facto jest sytuacja, w której ktoś, kto korzysta, a szczególnie zarabia jako podmiot biznesowy na tego rodzaju działalności, czyli umożliwianie dostępu do twórczości innych osób nie płaci wynagrodzeń autorom nowość, bo to się dobrze się o to, że skoro zbierzemy ten, kto stworzył tak napisał słowa piosenki muzykę do piosenki jest scenarzysta filmu na wszystkie osoby, które pracują właśnie przy przy przy działach wszelkiego rodzaju brokerskiej przez nie tylko też muzyka to też się z tym inne prawa związane z pisaniem książek podręczników wszystkiego innego na temat jest bardzo szeroki obraz szeroki zakres, żeby to osoby, które na poświęciłem swój czas swoją wiedzę energię, że nawet stały godziwe wynagrodzenie za to co stworzyły ktoś kiedyś wymyślił prawa autorskie bardzo szybko wpadł też na pomysł wymyślenie zbiorowego zarządzania, czyli takiej formy działalności, jaką prowadzi m. in. stowarzyszenia autorów ZAiKS, którym 1 organizacja bądź kilka organizacji nadanym rynku dba o to by te osoby, które są twórcami, których pani świetnie zdefiniowała zmieniła przykłady kilku kategorii twórców mogą spać bezpiecznie wiedząc, że ktoś działa na ich rzecz w ich imieniu i od tych odbiorców sztuki, a najczęściej pośredników użytkowników, którzy umożliwiające dostęp do sztuki umiejętnie umiejętnie generuje wynagrodzenie to znaczy zbiera je, a następnie w sposób odpowiedni rzetelny wypłaca wynagrodzenia tym, którzy właśnie przyczynili się do powstania takiego czy innego działa utworu i tutaj oczywiście mamy do czynienia bardzo często sytuacja obchodzenia zbiorowego zarządu są takie podmioty głównie w tym momencie właśnie w internecie, które generują bardzo duże zyski przychody dla samych siebie są to bardzo często po tak potentaci na rynku internetowym, który wszyscy znamy, z których korzystamy i tyle w dłoniach zmienia Soren to, że niezbyt chętnie dzielą się tym albo w ogóle się niedzielą przyrostem, z którego korzystają ze względu NATO, że eksploatują twórczości innych osób nie dzielą się z twórcami i to jest sytuacja, z którą walczymy zarówno na rynku polskim, ale także na rynku europejskim jest to problem, którym zdefiniowaliśmy sobie kilka lat temu nazwaliśmy go jako czas prowadził jest to 1 z kluczowych rzeczy w tym momencie naturą pracujemy z parlamentem europejskim z komisją Europejską taka, żeby w nowym prawie autorskim unijnym prawie autorskim, a mam tu głównie na myśli dyrektywa oprawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym, która notabene teraz jest w końcówce prace w parlamencie europejskim, by tam znaleziono odpowiednie mechanizmy wyrównywania tej nieprawidłowości i jesteśmy głęboko zaangażowani operacyjnie jednocześnie wierzymy, że to się uda, ale w takim razie da się oszacować ile taki pirat za nie takie niepłacenie twórcą za to, że jeśli korzysta z nich dzieł, jakie są straty tak realnie dla tych, którzy właśnie stworzyli nie dostali pieniędzy w Lesznie należą ja bym wolał mówić o stracie w upadających przykład potencjału wzrostu, jaki taki mamy n p . do czynienia chociażby przy przyszłej w Buku Facebook, odkąd korzysta z możliwości takiego niczym nieskrępowanego pośredniczenia w dostępie do sztuki, ale nie, płacąc jednocześnie twórcą czy bezpośrednio czy poprzez organizację zbiorowego zarządzania za te utwory od 20 04 20 05 roku wzrósł na rynku europejskim 1 7 krotnie, kiedy zaczynał jego wpływem wynosiły 12  000 000 USD mówi o rynku europejskim roczne teraz są to wpływy rzędu 200 ponad 200  000 000, więc widzimy, że w ciągu kilkunastu lat na korzystaniu z twórczości nie oszukujmy się, korzystając z Facebooka każdy z nas wie, iż widzi, dlaczego m. in . jest on służyć udostępnianiu linków odnośników do utworów winnych serwisach bądź w chmurach no i możliwości oczywiście są co bardzo różne kiedyś był taki moment pamiętam parę lat temu, że użytkownicy Facebooka zastosowali się, że Facebook będzie kazał płacić za to, że gdzieś tam no właśnie na niej w dynamicznej kobiecie tylko udostępniamy im ich na Facebooku z takiego właśnie portal my tylko to emanacja wpłaty problem polega na tym, że Facebook nie powinien żądać takiej opłaty od końcowych użytkowników od konsumentów tylko powinien już w ramach prowadzonej działalności tego rodzaju opłaty, a właściwie wynagrodzenia autorskie przekazywać uprawniony przekazywać twórcom, dlatego że jak widzimy dzięki tej działalności dzięki korzystaniu z twórczości innych podmiotów Facebook wzbogacił się w przypadku na rynku od rynku Europejskiego skali dwudziesto blisko 20 krotne i dwudziestokrotnie na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat, ale się w ogóle o tym, swoim przyrostem twórcami niedzieli nowo w życiu staniemy się same wykonać użytkownicy na bok użytkownika zależy są prywatne konta dzielą się ze swymi przyjaciółmi w remisie z przyjaciółmi przecież nie jest zabronione oczywiście użytkownicy, czyli konsumenci użytkownicy końcowi, czyli konsumenci wrzucają tego rodzaju treści czy tego rodzaju odnośniki natomiast korzyść, jaka jest odnoszona biznesowa korzyść finansowa jest po stronie tylko włącznie Facebooka, który generuje ogromne zyski z z reklam i oczywiście nie dzieli się tymi zyskami ani z konsumentami ani tym bardziej ze skurczami uprawnionymi, a to z kolei wygraża spec wezwał właśnie tak działałem w rozwijających mamy siebie, rosnąc bardzo szybko na całym świecie SA Ol jedno goście nikt poza nim z samą firmą nie ma z tego żadnych korzyści na sam początek był uzasadniony, bo też nie chce, żeby zabrzmiało to tak, iż rzeczywiście kiedyś ten mechanizm nie usprawiedliwia na początku działalności Facebooka czy tego rodzaju podmiotów, kiedy wprowadzono w prawie Unii Europejskiej tzw. wyjątek wolnej przystani SEJK albo wtedy rzeczywiście było to uzasadnione były to nowe podmioty prawa rzeczywiście nie nadążało wtedy za tym chciano jednocześnie umożliwić rozwój tego rodzaju tego rodzaju działań tego rodzaju portali, które oczywiście także z perspektywy twórców i tak to powinno być powinny być nośnikiem ich twórczości i z tego, iż każdy twórca każdy znanymi twórca jest zadowolony, że jego twórczość jest popularna zarówno w internecie, jaki poza nim natomiast różnica polega na tym, że pomimo upływu kilkunastu lat w przeciwieństwie do innych pól eksploatacji akurat w internecie tego rodzaju portale dostawcy usług internetowych nie zauważyli jednak tego, że w końcu wypadałoby płacić twórcom od w takim razie musimy rozdzielić kolejną wersję natomiast rybacy z perspektywy użytkownika ja sobie przerwę z komputerem i znam różne portale, ale nie mam wyczucie nie poszedł uczniom wiedzy nie wiem, który z portali, które wstępnie muzyk aplikacja, która udostępnia muzyka jest legalne Jana rzeczywiście środy jak z twórcami, a które tego nie robi, skąd ma wiedzieć jak ostatnio ostateczny użytkownik co jest legalne, a co nie, bo to jest to być może będę musiał zapłacić abonament to nie każe wysłać SMS -a to mikro zapłacili kartą za taki dostęp do utworów, a ja nie wiem jeszcze tego nie muszę wiedzieć właściwie, który jest uczciwa, który nie niestety powinniśmy dowiedzieć, a niestety to nie jest dobra wiadomość dla konsumentów jatek ja także jestem każdy z nas jest konsumentem twórcy w końcu sami są konsumentami sztuki także korzystają z dostępu do twórczości innych osób i tu rzeczywiście ten obowiązek ciąży jednak znana z ja mogę powiedzieć, by było łatwiej, że jeśli chodzi o wszystkie serwisy tzw. serwisy streamingowe, które funkcjonują na rynku polskim one wszystkie mają podpisane umowy za lisem, więc w zakresie ich działalności, jeżeli korzysta pani ze Spotify Wizzaira trojga lat, a pani pewność, że wynagrodzenia autorskie trafiają do uprawnionych, czyli do osób, które rzeczywiście były zaangażowane w proces produkcyjny i twórczy tych produkcji muzycznych natomiast jeśli chodzi o inne serwisy pewnie najbardziej popularnym oczywiście jest YouTube to tutaj mamy do czynienia ze skomplikowaną sytuacją, w której YouTube korzysta z tzw. właśnie reżimu bezpiecznej przystani podnosząc, że to co siedzieli Unii na Platformie to co się dzieje na ich portalu to jest coś co określane jest i zaczyna lecieć kontent, czyli to jest zawartość to jest twórczość oczywiście innych osób, która jest generowana przez działalność niezależną od od Googlea, który z właścicielem YouTube i w tym zakresie oczywiście YouTube Google uważają, że nie są zobowiązani do do płacenia wynagrodzenia autorskie i jest to sytuacja rzeczywiście trudna dla konsumentów i nie można nie jest naszą ideą i naszą intencją zakazać działalności już Czuba jeszcze powiedzieć, że w zakresie działalności, którą YouTube prowadzi część części tej działalności rzeczywiście podlega sankcjom autorskim i jest tutaj rzeczywiście transfer wynagrodzeń dla autorów natomiast część z nich nie tu oczywiście wyznacznikiem bardzo często jest to czy generowany jest tzw. ruch reklamy to znaczy w zależności od tego czy jest wysłuchiwał nad całości reklama poprzedzające dany utwór bądź też nie następuje generowanie wynagrodzeń dla uprawnionych bądź też nie oczywiście z perspektywy konsumenta jest to sytuacja trudna i są do nas reklamy, jeżeli nie musieli ma możliwość przeskoczenia reklamy to zrobię dlatego mam nadzieję, że właśnie to co dzieje się teraz parlamencie europejskim prace nad dyrektywą jedno lipca rynku cyfrowym i wprowadzony mechanizm Warty kule trzynastym doprowadzi do tego żadna ze stron nie będzie miał problemu i będziemy w stanie przez Google czy w każdym innym podmiotem, który korzysta z działalności UPC, bo taki jest ich model biznesowy, który de facto jak widać sprawdza się zarówno dla konsumentów, jaki też pewnej części dla dla twórców będziemy w stanie na gruncie nowych przepisów doprowadzi do sytuacji, w której umowy zawiązują podpisywane przez z 1 strony użytkownika takiego pośrednika internetowego, a z drugiej strony przez reprezentującą twórców uprawnionych organizacji zbiorowego zarządzania będą w końcu korzystne dla wszystkich dla wszystkich mam tu przede wszystkim na myśli uprawnionych twórców mówiąc szczerze, gdyby nie oni, jeżeli doprowadzimy tę sytuację do absurdu i rzeczywiście nie będzie nie będzie transferu wynagrodzeń dla nich to de facto będziemy musieli się liczyć z tym, że niedługo działalność artystyczna twórcza przestanie być opłacalne to, czego oczywiście byśmy chcieli to teraz tak już zupełnie na koniec dostało nagrodę 3 0 sekund czy świadomość konsumentów dotycząca praw autorskich rośnie tak tak rośnie, dlatego że zaangażowane są to różne podmioty po pierwsze nie tylko takie organizacje jak my, które są zainteresowane oczywiście tego podnosić poziom świadomości w zakresie ochrony prawa autorskiego natomiast rośnie także, dlatego że mamy do czynienia z nową sytuację aktywnych konsumentów którzy, jeżeli rzeczywiście korzystają z dostępu do dóbr kultury to w tym zakresie dbają coraz częściej o to by mieć pewność, że to co robią w zakresie działalności prowadzonych blogów przeprowadzonych profili portali i t d. była zgodna z prawem autorskim i myślę tutaj nie tylko o tym, że boją się jakiś kary, którą poniosą ze strony ze strony aparatu państwa 3 czy ZAIKS -u natomiast przede wszystkim chcą być fair i to jest coś co oczywiście doceniamy chcą być fair wobec twórców mają stać mając na uwadze to, że tak naprawdę, gdyby nie oni to byliby ubożsi, dlatego że nie mieliby dostęp do tej twórczości, a po drugie, ma jednak jest to jakaś taka normalna wydaje się ludzka potrzeba wspierania tych, których jakiegoś powodu uwielbiamy szanujemy czy chociażby lubimy ich twórczość innych tego bać zachęcamy w takim razie o prawie autorskim ściągnęliśmy bardzo długo rozmawiać, ale co niestety nie jest zgodne z bardzo dziękuję za spotkanie za rozmowę i państwa gościem był pan Rafał Kornacki specjalista d s. autorskiego zastępca dyrektora generalnego Stowarzyszenie autorów ZAiKS bardzo dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA