REKLAMA

Przeżywamy dekomunizację ulic, zamiast myśleć o naszym zdrowiu. O problemach miast dyskutują Oskar Hejka i Wojciech Surała.

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2018-06-01 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:05 min.
Udostępnij:

Oskar Hejka (radny Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Warszawy) oraz (Wojciech Surała – koordynator Miasto Jest Nasze na warszawskim Bemowie) komentowali wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie dotyczące zarządzeń wojewody o dekomunizacji patronów ulic. Zdaniem Surały zamieszanie to wina PO i PiS, które postanowiły nastawić mieszkańców przeciwko sobie. Hejka zwrócił uwagę, że rządząca w stolicy Platforma miała 12 miesięcy na zaproponowane nowych patronów, przez ten czas mogła skonsultować swoje pomysły z mieszkańcami. Nie zgodził się z uzasadnieniem Sądu, że wojewoda powinien bardziej uzasadnić potrzebę dekomunizacji poszczególnych ulic. Stwierdził, że wojewoda odwoływał się do opinii IPN-u wydanych przez zawodowych historyków. Rozwiń »

Goście programu zastanawiali się też nad transportem publicznym i łatwością dojazdu samochodem. Hejka stwierdził, że nikt nie dowiezie dwójki dzieci na rowerze, dlatego nie należy ograniczać możliwości jazdy samochodem. Surała przypomniał, że już w marcu osiągnęliśmy w Warszawie limit dni ze smogiem na cały rok. Ocenił, że jest to związane z tym, że przez stolicę przejeżdża średnio milion samochodów dziennie. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Śremie odpowiedzi 11 i słuchamy Radia TOK FM dziś dzień dziecka 1 czerwca wszystkie one przewidzieć jakość radio TOK FM, a w naszym studiu Oskar Hejka radny prawa i sprawiedliwości w radzie Warszawy dzień dobry dzień dobry i Wojciech Surma koordynator miasto jest w naszym warszawskim Bemowie dzień dobry dzień dobry w tym jest Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił zarządzenie to już przed przedwczoraj zarządzenie zastępcze zastępcze wojewody mazowieckiego Zdzisława Rozwiń » siebie dotyczące zmiany nazwy i 1 3 ulic w Warszawie w związku z tzw . ustawą dekomunizacyjną czy mamy do czynienia ze zmianą zmiany patrzy na to z perspektywy takie zwykłego mieszkańca Warszawy, który jedzie na środku ulicy mu i widzisz odkręcają tabliczkę parę dni później jedzie ulicą tą drogą odkręcają przykręcają tą pierwszą chciałem panu zapytać co panowie sądzą o przede wszystkim o tym co Wojewódzki Sąd Administracyjny w zarządzie może najpierw pan Oskar Hejka czy wojewódzkie to pierwsza pierwsza sprawa jeszcze nie mamy do czynienia ze zmianą zmiany w zapowiedzi wojewody wiemy, że wojewoda będzie w kolejnych instancjach dowodził wyższości swoich racji noc racjami Sądu I instancji to dlaczego wymieniono tabliczki skoro można było się ściągnąć zmieniała uważa, że Platforma Obywatelska, która zgotowała nam tancerz sądowe przypomnijmy, że ustawa dokonuje tzw . ustawa dekomunizacyjna rezerwowała dla samorządów w naszym kraju 1 2 miesięcy na to, aby zgodnie z tą ustawą dokonano przeglądu patronów czy naz w ulic placów skwerów i zgodnie z własną wolą czy wolą samorządów lokalnych lokalnych działaczy lokalnych radnych rad miejskich rad gminnych należy dokonać Telekomunikacji w Warszawie dekomunizacji przez 1 2 miesięcy jak u nas dekomunizacja nazw ulic nazw ulic, a także złote precyzuje, bo nasz dekomunizacji w ogóle jak rozumiem nie dotyczy to inni argumentach argumenty, lecz także skrót myślowy oczywiście zaraz po wodzie suma po jak to wygląda stołów do punktu widzenia, gdyż jak ze mną w jak bowiem jak to wygląda z punktu widzenia mieszkańców, bo mam wrażenie, że trochę mu rozmawiamy o dekomunizacji zapominamy o tym, że tak naprawdę głównymi poszkodowanymi to wszystko są mieszkańcy sąd w tym tygodniu umorzył uchylił rozporządzenie wojewody nie zna nieprawomocnie, gdy nie do rozporządzeń, które dotyczyło nie 12 od naz w ulic tylko 4 7 w dół na sam z tego, że będzie bardzo współczuję panu radnemu, bo pan radny składał się, że będą pana klub wy radzie miasta składa wniosek o dekomunizację ulic i sam się nie spodziewał, że tak wiele ulic zostanie zmieniony, bo przypominam, że klub radnych prawa jest prawdziwa ci złożył wniosek o zmianę naz w ulic, ale ulica 30, a tutaj 12 listopada otwieram lidera i Battle 2 4 7 nazw ulic zostaną zmiany w Warszawie w tym ulica choćby kaliskiego na warszawskim Bemowie co o mnie wprawią w osłupienie i do dzisiaj trochę nie rozumiem jak tutaj jako zasada się kierował były wojewoda znaczy w zęby rozumiem, ale w zupełnie tego nie kupujemy myślę że, ale czasem przyrządzone na bazie konkretnych przypadkach, bo jeśli tak to trzeba zadać proste pytanie czy ty sam ten proces, o którym, o czym panowie mówią z perspektywy mieszkańca zadłużenie Szczecina Przemyśla Rzeszowa Olsztyna tak dalej jest procesem, który wynika jak rozumiem takich chęci dekomunizacji i ich prócz nazwy ulic w Warszawie tak i panowie się zgadzają, że taki też powinno nastąpić tak tylko co do szczegółów są różnice jak było ich jako warunek jest zaś my jako ruchy miejskie nic nie wypowiadam się na temat światopoglądowy sprawdź czy to powinno zostać naczynia i osobiście z panią osobiście uważam, że wasz pana zaprosić pana nadzieje, ale ja będę daje Wiśle bardzo częsta, że w rozwoju oraz radnym bezradnym rosły Oskar Hejka bantustan takiej granicy z ulica Józefa Stalina z Ernst dla mnie to jest zupełnie akceptowalny, żeby nas komunistyczne tak znaczące były w Warszawie natomiast Ławrentija Berii natomiast z takich ulic w Warszawie nie ma i tu jest problem, żeby było tak, że znaleźlibyśmy parę osób w Warszawie, które chciałyby ulicy medale ze zmianami nastroju Blaira i różnych innych tak natomiast gdy natomiast zupełnie nie zgadzam się to z tym, że to jest wina Platformy Obywatelskiej tabliczkami, bo to nie jest wina dla fanów artystki to jest nie tylko wina Platformy Obywatelskiej musimy tak powiedzieć dokładnie, bo to jest wina i prawa i sprawiedliwości Platformy Obywatelskiej Basia wzięła winę, bo to jest ich aż 1 2 miesięcy klub Platformy w radzie Warszawy miał na to, żeby z dokonać dekomunizacji, aby wybrać wg NIK godnych następców tak, że i zasięgnąć ewentualnie, jeżeli oczywiście, by uważali to za stosowne zasięgnąć opinii n p . że Instytut Pamięci Narodowej lub jakiegokolwiek innego rezultat naukowego historyczne naukowego Instytutu organizacji instytucji, która mogłaby świadczyć pomoc profesjonalną w ocenie czy dane patronat mówiąc kolokwialnie podpada pod ustawę dekomunizacyjną czy nie czy już propagował propagowało usług tacy totalitarne, jakim był komunizm na wzrost, ale czytam, że Wojewódzki Sąd Administracyjny twierdzi, że wojewoda był zobowiązany uzyskać stosowną opinię pana w sprawie zmian no i dwoje, a mianowicie do wojewody jako organ, wydając takie zarządzenie zastępcze były zobowiązane są też dokonał tego czy zapytałem IPN-u i w każdym z tych przypadków, które o, których pewno będziemy mówić albo się w paradzie nie będzie miał wszystkich, ale w każdym przypadku i dać się wypowie się 6 wojewoda nie wymyślał sobie wrócić euro kaliskiego, iż pan mu już w panu odpowiadam też bardzo w ulica Karskiego to świetny przykład, dlaczego to jest wina Platformy i PiS -u Macieja w PE napisał aleję Szucha ulica kaliskiego to też wina Platformy wpisów Hiszpanów już panu tłumaczę uwaga, bo to, żeby zbyt nie żeby, żeby się wypowiedzieć mu się rozwinąć w k ulica kaliskiego nie było na liście prawa i sprawiedliwości która, która została przedstawiona na wyjazdach klub rura klubu radnych i mieszkańcy ulic kaliskiego nie wzięli udział w fasadowych nie mogli wziąć udział fasadowych konsultacji społecznych, które były stworzyła rada miasta stołecznego miasta zorganizował urząd miasta stołecznego ważna jest nim lawinowo Matelski i nagle mieszkańcy ulicy kaliskiego 12 listopada obudzili się z informacją, że ich ulica znikąd zmienia nazwę na gen. Witolda Urbanowicza i ja nie neguję, że Witold Urbanowicz, zwłaszcza przy ulica Dywizjonu 30 3 powinien mieć jakąś ulicę w Warszawie Allen zmieniono ulice, która była nazwana na cieście rektora wojskowej Akademii technicznej 1 z największych polskich naukowców, bo Sylwester kaliski z jej postacią zapomnianą, ale on Stwórcą 5 5 0 prac naukowych jest twórcą Instytutu fizyki plazmy i laserowej mikro syntezy i nagle z dnia na dzień mieszkańcy ulicy kaliskiego co więcej instytucja Państwowa czy wojskowa Akademia techniczna z dnia na dzień zmienia nazwę ulicy, przy której się znajduje to jest ja w ogóle był bardzo zdziwiony Bernard jest dobry pyta się, że ta przerwa, ale myślę, że słychać nawet z innych miast poza naszą myślą są tak rzeczywiście być może rzeczywiście będziemy konsultować z lokalną społecznością każdy każdy taki reagował ustawodawca przewidział 12 miesięcy w ustawie i przez to 1 2 miesięcy powinno się toczyć w warszawskim samorządzie w każdym innym oczywiście tak mówimy o Warszawie, bo mogłoby tutaj jesteśmy powinno się to życie toczy się dyskusja i tego typu dysputy na temat czy 1 patron zasługuje na to, aby zdjąć go z tabliczki, bo jest to kolokwialnie, czego nie zdjąć 1 2 miesięcy myślę, że informowanie mieszkańców tt dysputy jakiś dni otwarte na temat danego patrona powinny być organizowane Platforma Obywatelska rządząca w Warszawie tego nie zrobiła pani wnioskować zatem do normy no oczywiście wielokrotnie radni występowali i mówili Słuchajcie jest przez Polski parlament uchwalona ustawa, która zakłada pewne terminy minęły i teraz albo się mieścił w tych terminach albo trzeba będzie będziemy świadkami zajścia wojewody w ten proces wojewoda wchodzi w trybie ekstra ordynarnych to znaczy, jeżeli się dany samorząd nie wywiązuje ze swego ustawowego obowiązku go wtedy wojewoda na samym końcu tak wchodzi w ten proces już Słuchajcie no to one nie idzie jesteście zobowiązani ustawą nie możemy łamać prawa, jeżeli jest termin w ustawie zapisane to musimy to zrobić ja wchodzę z uwagi na wyrzucenie mnie nie nie radzicie tak no i robię to szybko sprawnie i teraz oczywiście jesteśmy świadkami w mojej ocenie tej tej sądowej dyskusji i sąd w uzasadnieniu pisze, że wojewoda powinien bardziej uzasadnić czy dana osoba czy dana organizacja poecie propagował komunizm czy nie od nas SLD nie zawodzi, ale bardzo różnie, ale w euro i Wenus przez dostał odpowiedź, że one są w uzasadnieniu napisał, że wojewoda lakonicznie zacytował opinię IPN-u no to to jest bardzo subiektywna ocena szczerze powiem laku niż 3 komisje jest, żebyśmy napisali, że krótką lakoniczną lakoniczne takie streszczenie życiorysu Ławrentija Berii e-sąd powiedział zwykła kolizja ważny obszar mierzony jest możliwe odpowiedzi w PRL była sama albo nie nic no ale nadużycie, bo osoby nie ma i nigdy nie ulic międzynarodowe i nadal z Lublina złomiarzy byłą żoną jest duże dofinansowanie na emisję zwrócił uwagę wrócę, by przeprasza, że wracam do sprawy z ulicy gdańskiej elementem jest świetny przykład tego jak na każdym szczeblu i zapowiada się więc, że pan zrobił się koszt mieszkańców 1 1 obaj panowie zgadzają się, że konsultacje potrzeby byłyby niezbędne w takim przypadku oczywiście, bo tutaj tzw. razem z młodzieżą były niezbędne do 12 miesięcy od 2 w końcu zrobią teraz niezbędne są informacje z 11 1 7 i po informacjach powrócimy do rozmowy nie tylko o dekomunizacji Oskar Hejka i Wojciech Żurawski biblioteka w 2 2 minuty po godzinie jedenastej dziś, czyli 1 czerwca dzień dziecka słuchamy Radia TOK FM nasze studia Oskar Hejka radny prawa i sprawiedliwości w radzie Warszawy jeszcze dzień dobry jeszcze od Wojciech surowa koordynator miasto jest naszym na warszawskim Bemowie chciał do nas rozmawialiśmy już w czasie naszej rozmowy o wojewódzkim sądzie konstytucyjnym, który uchylił zarządzenie zastępcze wojewody mazowieckiego dotyczące zmian nazw ulic chodzi o bilet kup dekomunizacji jak rozumiem próbują zakończyć ten wątek, czyja mogę zginąć generalizować także o to pan Oskar Hejka mówi tak wszystko można było zrobić porozmawiać z mieszkańcami i dyskutować nad postaciami, a i mieliśmy na to dużo czasu, ale możemy się z 12 miesięcy Atu nagle teraz tuż przed wakacjami i zbliżają się dużymi krokami wybory samorządowe i ta sprawa wybucha, a pan Wojciech Suwała twierdzi, że jak rozumiem obie strony główne strony konfliktu i tak by chciały tutaj wygrać zupełnie inna rzecz nieprawdę historyczną jakość też ocenę tylko dla jak rozumiem na siebie nawzajem zrzucić odpowiedzialność za zamieszanie nastawić mieszkańców przeciwko sobie nawzajem tak mam wrażenie, że daje jedni po prostu nie wykonali tej ustawy o drodze do tej służby chcieli, żeby to, żeby czekali tylko na to żeby, żeby tej ustawy nie wykonała i Sylwia Koza może to zamysłem jest albo winny winny jest prawo sprawiedliwość bywa mówi, aby jak rozumiem, o co panu skakać mówi bowiem z Jagiellonią uważano, że strona to ja uważam, że to spory już w tej chwili po prostu czyści sytuację po czuciu obywatelskiego w prozie proszę zwrócić uwagę na dysproporcje w sferze skali działań Platformy Obywatelskiej czy przez 1 2 miesięcy całkowita plaża nie robią nic ma złącze, w którym kończy się termin i wojewoda musi za nich dokonać tej dekomunizacji to zaczyna się wielki lament wrzask zacząć chodzenie po sądach no typowa pijacka robota w ajencję zwrócił uwagę, że tutaj tutaj jest ścigany zgadza się to była opinia skrócona do miast pomysł był, by było kilka ciekawych pomysł, żeby zmieniać nazwy ulic tak, żeby zmienić sens ich na nas i to, bo bardzo ciekawe zmiana proponowana, żeby ci wszystkiego nie dotyczyła komunistów w krajach coraz częściej jako Warn winien zły pomysł dlatego, że to jest mały koszt dla mieszkańców mieszkańcy w 2 na szczęście ta zmiana ulicy nie wiąże się z kosztem zwykłego mieszkańca, który nie ma działalności gospodarcze, bo musimy wyróżnić się mieć każdy mieszkańcy ulicy, który mógł, który ulicy, której nazwa ta zmiana może zmienić dokumenty natomiast problemy pojawiają się, kiedy ktoś prowadzi działalność gospodarczą przy danej ulicy jeśli ja się jest badaczka wraca do kaliskiego, ale na sekundę wygoda i jaki to był głos n p . dla wojskowej Akademii technicznej, która wydaje dokumenty codziennie wiele na pewno wniosków i nagle znikł z dnia na dzień zmieniają ulicy jeńców były tygodnie przygotowań, jakie są olbrzymie koszty dla dla państwa dla klas, a także dla zwykłych mieszkańców i Maleo zupełnie inaczej pozytywnej roli zdechłą montażu to jest jednak to są kosztami warto jak on szarżą koszty ale, ale przypomnimy no na Boga 1 2 miesięcy mieli na to tak i mojemu można można było poinformować wszystkie instytucje wszystkie firmy, które mieszczą się do niej ulicy słuchacze kończy proces konsultacji z PSL, który trwał kwartał tak następnie na drugi kwartał będzie administracyjne przygotowanie tego procesu i po temacie pół roku jeszcze na to, aby pozmieniać wszystkie pieczątki nagłówki w papierze firmowym nie zagrał na niektóre ulice, ale my w ogóle znany dostawca ani chwili to jest dla mnie oburzające, że w, choć wojewoda, który wg własnego widzimisię daje no i Nieee no no i grają non zasięgnął opinii PR -u i po przedstawił list tak, ale z IPN-u zawierania umów, których pojazdy nie spełnia warunków w biografii, ale ja już uwagę, że dorosły jak i ogólników i ja nie jestem historykiem zniszczą Hołdys wizjonerzy powiada, że są błędy czy błędów nie ma prawda to jest dyskusja z Impelem zakładam, że w IPN-ie pracują historycy zawodowi są specjaliści od MON ceny w tym wypadku także do pełnego biogramu, choć dane do danej osoby tak i oni to zrobią profesjonalnie jak teraz w tym w Kijowie, że w naszym kraju, gdzie się znają na polityce piłce nożnej naprawianiu samochodów i na pewno jeszcze 100 0 różnych innych spra w tak no i musimy w pewnym momencie odwołać się do do nie zależy, że grono niezależnego niezależnych ekspertów no tych wypadków w naszym kraju Grecji, ale tak w IPN musiał to zrobić i wojewoda tak zrobił wcześniej siedział sam się nie wymyślał, że ta ulica to się nie podoba, bo nie zaś za długa droga facet miał nazwisko zmienimy na Nana Nana na krótsze, ale jest oznajmia oczko jest nerwowo długofalowo problem taki istotny nie nie do rozwiązania można pójść z tematem, którym poszło bardzo wiele miast na świecie na nowy Jork n p. do wzrostu liczby są też dekomunizacji, żeby w Wierzbicy zamiast nazwy nie o to, że w uchwałach zbyt duża rewolucja to co jest boskie dzieło nie narzeka ani razu w 1 kroku wielu oczekiwało, że w, który w Kalifornii wspierać dolara solidnie w wersji realizowanego z Legią na własnym dziwne, ale z PiS funkcjonuje czy to jest rzeczywiście największy problem naszego miasta ktoś może zapytać, słuchając dyskusji o tym, jaka jest decyzja sądu administracyjnego co dalej z nią będzie czy rekomendować czy też nie przypomnę, że mówimy aglomeracji to zresztą to co zresztą dotyczy bardzo wielu dużych miast w Polsce mówimy aglomeracji, których jakość powietrza jest najgorsza w Europie mówimy o miastach, gdzie ilość samochodów w przeliczeniu na mieszkańców jest ich większa niż n p . w Berlinie finanse bodaj na 70 0 osób 1000 MAH, bo samochód obecny marszałek w jakość powietrza na problemy komunikacyjne należą do najbardziej palących problemów tak zresztą jak deklarują w większości mieszkańcy, kiedy daje się głos jeśli popatrzy na to co ludzie chcą w ramach takiej zwane budżetów partycypacyjnych to oni chcą odetchnąć jakimkolwiek kawałkiem zieleni i móc wejść nie pomiędzy sznur samochodów tylko w miejscu, gdzie mogą na zdjęciu z dziećmi czy staż osobodni tymczasem przez 2 0 minut 30 z ochroną jak zdradził, opowiadając się o uznanych w ważnych problemach związanych z nazwami ulic tylko, że to kompletnie odstaje od rzeczywistości, za którą już na jesieni rozliczą mieszkańcy miast w Polsce miast wsi nic rozliczą startujących w wyborach samorządowych chcę zapytać jak to będzie wyglądało w Warszawie najpierw pan Oskar Hejka to się spodziewano się niczego co co te wybory samorządowe mandat je łamać i mam nadzieję, że dadzą dobrą zmianę w Warszawie po 12 SO po 12 latach rządów Platformy Obywatelskiej, która stara się ZUK po raz kolejny puszczać oko do mieszkańców, że ma fantastycznego kandydata całkowicie nowego, który zmieni nasze miasto w miejsce powszechnej szczęśliwości, używając tych samych haseł wyborczych, które ich używała Hanna Gronkiewicz-Waltz przed 1 2 laty mam nadzieję, że będziemy mogli dopuścić tej świeżej nowej krwi do 2 6 samorządów i pewno będzie to okres także nasz będzie dogrywka prawa i sprawiedliwość także ruchów miejskich, które w Enei, która może dłuższe miało prawa i tkliwość jak krew w RFN, w które od dłuższego czasu w Warszawie Krzak nową uczą się, choć ja uważam, że trasa ruszyła subiektywna ocena na obecnym etapie ruchy miejskie nie są w stanie przejąć odpowiedzialności za Warszawę, ale jednak jeszcze potrzeba ruchu miejskim czy działaczom, że w którym, którzy tworzą ruchy miejskie pewnego uzwiązkowienie potrzask Ania się zarządzaniem w samorządzie tak, bo to jest jednak bardzo specyficzna działkowców, wnosząc nasi chorzy z Poznania mówiono u nas ruchy miejskie wpływają aktywnie mamy radnych tu w Warszawie wyrok rada dzielnicy też mamy w handlu są już rozmowy są pojedyncze osoby n p. 2 i mówi w Warszawie dane z radami miejskimi stołecznym Warszawie ja zacznę w radzie Warszawy nie mamy żadnego radnego rady miejskiej, a nowa rada Warszawy jest warszawskim parlamentem, który rozstrzyga to takie na największe pod względem zarówno problemowym jak i finansowym organizacyjnym kwestie warszawskie z jakichś pojedynczych całkowicie pojedynczych radach miejskich są przedstawiciele ruchów miejskich, którzy bardzo dobrze do zdobywają doświadczenie w ale no i jak znak duża partia polityczna kojarzy taką, jaka jest na jakim jest prawo i sprawiedliwość ma samorządów, że są osią samorządowcy z wieloletnim doświadczeniem i i wg mnie jednak trzeba postawić na na pewno doświadczenie stabilność przewidywalność, ale albo na ruchy miejskie, ale o tym, powódź itp takie mamy w ogóle jestem trochę dumny z tego, że to sobie jak pan zaczął opowiadać w Warszawie i bym powiedział problem powietrza i problemie samochodów jest coś co my jako ruchy miejskie mówimy od niemoc i 5 lat od 6 lat są ruchy miejskie w Warszawie takiego, choć niektórzy istniał lat 10 i Łańcuta czas mówią mają wielkie problemy zupełnie nie zgadza z tym, że potrzebujemy, że my nie mamy doświadczenia w samorządzie mamy jako ruch jego ruchy miejskie w tym w tym momencie koalicja ruchów miejskich, które w, której jest miasto jest nasza ma ponad 10 ruchów miejskich mamy wielu radnych dzielnicowych mamy kandydata na prezydenta już niedługo Ventura i zdrajcy mgr. Spence myślę, że to jest kwestia kwestia paru dni za parę dni już po już o całych USA i mężczyzn w Czechach, ale tutaj mamy bardzo fajny pomysł w ogóle na to jak głosi nazwa każdy, kto będzie w ja wiem, ale nie powiem moja, bo za to paradoksalny rowerowe prowadzące Radia TOK wylicza radny z pismem z Polnej teraz, abyśmy to nie choruję na wyjazd to nie jest w ogóle główna rzecz, jaką rzekomo uważamy jednak Basiu, chcę przedstawić postaci chcę pokazać to NIK Team, który buduje ruchy miejskie i tak naprawdę psy w tej różnią się w tym w tym, że jest nas tak dużo jest jej nasza siła mamy różne doświadczenia z bólem problem nazwiska strategii to wszystko zważyć najważniejsze się wydaje dla słuchaczy w dużych miastach w Polsce jest prosta odpowiedź na trudne pytania to znaczy jak skoro do ostatnią informacją w mieście w tym czas jesteśmy jest to, że będą poszerzali 1 z głównych z głównych ulic wjazdowych do metropolii jak płaską nadal będą poszerzać, czyli z tych z setek tysięcy samochodów wiedzieli jeszcze więcej, gdzie ich zadaniem tak, że może nie więcej do głowy w rowie taka sama liczba wiedzie w krótszym czasie nie to zupełnie nie brak analiz dostępnych ekspertyz wszystko wujek poszerzamy to zawsze będą zjeżdżać samochody w lawie w ustawie wieża więcej w krótkiej w krótszym czasie zmieniło jak poszerzonej, o którym mowa niesie z Norwegią działano z Grudziądza nie wymaga, ale od odpowiedzi z tym, gdy czas problemy z olbrzymiej ilości z potężnej ilości samochodów robić jest jak i jaka my jako ruchy miejskie proponujemy, więc już od dłuższego czasu, żeby postawić w Warszawie na transport publiczny zaproponowaliśmy, żeby na wielu arteriach jest to dostępne na naszej stronie internetowej mapa buspasów w Warszawie dziś za darmo bilety nie za darmo natomiast chcemy n p. można oglądać ją za darmo, dlaczego reszta nie możemy się, dlatego że komunikacja miejska jest miejsce, by wspólnym dobrem trzeba trochę w tym partycypować, bo nam nigdy nie będzie niestety do władz do komunikacji natomiast my uważamy, że ceny biletów nie są nie są głównym problemem głównym problemem jest to, że mieszkańcy boją się wejść do transportu publicznego, bo wiedzą, że jak wygoda autobusu, który będzie jechał Puławską do stanu w korku jeśli zrobimy kolejny pas na Puławskiej to oni nadal będą też na tym korku, bo tylko rozwiązaniem jest to, żeby wsiedli do autobusu na płaskiej i pojechali bus pasem z buspasy buspasy, ale żadnych ograniczeń do wjazdu samochodów Sandecja to jest kwestia, którą o, których dyskutujemy, by był pomysł w sejmie nawet, żeby ograć, żeby miasto mogło ograniczać to niestety zbyt głosami po bardzo uproszczone i nie snuje metody, jakiej takiej wizji, że rozszerzenie pozwoli ludziom wjeżdżać do doc. Henryk Gulbinowicz, realizując balans rywali trafiali jasno powiedział półki mieszkańcy nie mają dobrej sieci metra naturalne tramwajów autobusów półki niemożna się po Warszawie poruszać w sposób alternatywny do samochodów nie możemy nosiły mieszkańcom tego zabraniać no no nie jest czułyśmy się cieszę z tego cieszymy czy nie, ale jednak większość mieszkańców jeździ po po Warszawie samochodami i robią to pół, ponieważ tego chcą tak jasno nie możemy stworzyć miasta w z naszych wyobrażeń o legendach nasze wyobrażenia w las, ale wolą jeździć rowerami wszędzie LPR zdaniem radnego uważa pan, że ta ilość samochodów w Warszawie jest kokaina, gdyż będzie większa chęć nie będzie Grunwald Ruda powodzenia w wolnym w latach widać to to ja tego nie powiedziałem tak będzie rzeczywiście musimy powoli sukcesywnie dawać mieszkań są dobrą alternatywę do tego, aby się do alternatywnego zaś minionego roku metro dobrą sieć autobusów elektrycznych to dla nas bardzo jeśli masz wrażenie, ale teraz mówi ktoś z Platformy wini rządzących Warszawą to nie mówi Oskar Hejka radny prawa jest w magazynach literackich oraz i teraz mówi Janusz Palikot nie może nas jak ja muszę się nie władze miasta mówi Radović Legia grała bardzo dobrze bardzo dobrze rozpoznane potrzeby mieszkańców tak pojedziemy do wyborów samorządowych chcemy i chcemy odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców, ale nie w sposób związane z jakąś ideologią, a niektórzy nowo podzieli chorą ideologią, że zawsze chcą jeździć na rowerach rośniemy na tych rowerach jeździ rowerze może jeździć singiel student wiem, ale ktoś ma dwójkę dzieci muszę rano do budowy do przedszkola szkoły w Trade Browarze tego nie zrobię w nim zdarzenia są niemożliwe realnie już znała ani nie zgadzać nie wiem czy mówi pani wie czy panowie się spieszą możemy szczegóły są po informacjach od 10 16, o czym rozmawiać badano także w międzyczasie nasz wydawca na pisał Warszawa ma 1 z lepszych systemów transportowych 4 4 % mieszkańców jeździ samochodami i 5 % jest jeździli komunikacją miejską Warszawa do NATO jeśli UE jeśli mamy tak dobrze rozpoznane potrzeby mieszkańców fakty to, że mają miliony to jest rozwiązanie, jeżeli mamy taki fenomenalny system transportowy to dlaczego to co są panowie założyciela samo tyle osób jeździ samochodami, ale od różnych wyznań nie bardzo proszę o prostych pytań było proste pytanie, dlaczego tylu ludzi samochodach w mieście Warszawa tak powszechne zebrało Oskar Hejka radny prawa sprawności w radzie Warszawy z nami również Wojciech Szarama akordy natomiast jest w naszym warszawskim Bemowie, który będzie próbował odpowiedzieć na to pytanie za chwilę po informacji handlowych w 13 min zostało do godziny 12 słucham Radia TOK FM w naszym studiu Oskar Hejka radny prawa sprawiedliwości w radzie Warszawy czas na grę i jeszcze raz na wrażliwości, która wysłała koordynator miasto jest w naszym warszawskim Bemowie czas na granicy z nowych, a zakończy się drogą przez ZUS może w ten sposób 4 4 % osób w Warszawie to coś samochodami większość jeździ komunikacją mamy namyśli transport zbiorowy to jest potężna różnica to ja bym chciał to wyraźny bodziec zapewniał słuchaczy słuchaczki z innych miast dużych, że to jest potężna w sobotę, bo te procenty są bardzo różna w bardzo różnych miastach jest bardzo ważna charakterystyka są takie miasta jak Rzeszów, gdzie bywa, że dziesiątki tysięcy ludzi rano muszą z okolicznych miejscowości do jechać do pracy taki tandem korki są po prostu ewidentnie kawałkiem tej rzeczywistości czymś czym musi sobie radzić każdy, kto zauważył, że temat tego aglomeracji zaczną tak samo aglomerację w tej chwili karty każdy włodarz warszawski musi myśleć kategoriami aglomeracji nie tylko samych Stanów, bo przecież wszystkie te osoby, która codziennie albo siedzą przy biurku obok jakiś w pracy albo mijamy na ulicy to co to duża część z tych osób, które to są nasi mieszkańcy aglomeracji nie ani warszawska takich przecież nie postawimy na rogatkach szlabanu i powiem, że pan pewnie, że nie głosują w ramach tych obwodów wyborczych w Warszawie mniej kandydatów prawa i sprawiedliwość w niedalekiej niedaleko z tym na pewno złoży na kandydatów prawa i sprawiedliwości także coraz dalej jeżdżą, ale one 3 × włodarze muszą muszą brać pod uwagę można zamknąć oczy powierz Janie widzę setek tysięcy ludzi, którzy wjeżdżają codziennie do mojego miasta, a tu ma wpływ domu ich mieszkańców tak jak ty odpowiedzą na to co mówi pan rany, bo tutaj się to z tym nie zgadzam bardzo nawet bon o odpowiedzi na ten problem nie jest darmowa sieć samochodów elektrycznych i postury Patryk jaki, bo wiwatuje jest mój obecny stan, bo samo tylko złudzenie, że jest on jest awans i 1 z wielu pomysłów na temat warszawski mówiono, a w myśl gest petryfikuje stan, który obecnie to samo Terek zajmuje tyle samo miejsce samochód spalinowy do tego co nie są związani żadnym problemem, który jest również jako my jako ruchy miejskie mówimy, że musimy myśleć o Warszawie jako o w mieście przyjaznym dla mieszkańców i teraz tutaj cały czas było badane zarzucał, że my chcemy, żeby wszyscy dziś rower Otóż nie busu zdajemy sobie sprawę widzimy, że większość mieszkańców jest wściekłych boss siedzi w tym kogo w tym autobusie i tak naprawdę oni coraz bardziej miesięcznie za nimi, którzy chcą się 1 0 samochodów, ale to wynika tylko z tego, że tych samochodów jest dużo, a komu i przez to komunikacja miejska po prostu jeździ jeszcze gorzej my jako ruch miejski chcemy, żeby po prostu sieci buspasów, bo na tyle przyjazna dla mieszkańców, bo to jest bardzo prosto do zrobienia niestety miasto nic nie robi, by w tym względzie to co to co trzeba zwrócić uwagę to torze w tym roku w budżecie miasta jest niecały 1 000 000 zł na samych analiz dotyczących buspasów natomiast nie ma w tym roku oprócz bodaj ulicy na Mokotowie, gdy na południu nowo budowane nie ma planów w ogóle, żeby stworzyć nowe buspasy nie tylko zauważyła moja Honda Jazz, ale państwo nie mają żadnej odpowiedzi na to by państwo opowiada o tym, że co samochody elektryczne dla mieszkańców za absurdalną ceną, ale nie jest rozwiązaniem dyskusji i warzywa i dolarów żywność i czy propozycji programowych prawej stroją się czy Canon zaprezentował tryka, jakiego dobro lasów dodał nie do sieci samochodów elektrycznych było dużo więcej różnych propozycji m. in. inwestycje w transport zbiorowy, który jest bardzo ważnym elementem Miejskiego transportu czytaj 2 w ziemi miejskiej trasa się podzielić na na indywidualne, czyli rowery samochody deskorolki powiedz tak muszę długo musimy tam wyspecjalizowane działy transport zbiorowy i n p. patyczaki bardzo jasno powiedział, jeżeli będę prezydentem, że mieszkańcy powierzą mi stary na tego miasta następną kadencję to w autobusy elek 3 Warszawa wskoczył w inny bieg na horyzoncie czasowym będzie miała tylko włączy transport zbiorowy elektryczne to znaczy będziemy zamieniać są autobusy spalinowe, jeżeli państwo śledzić liście Nycz panowie siedzieli słuchacze siedzieli w konferencji poseł Patryk, jakiego bardzo jasno powiedział wiecie ile milionów litrów ropy rocznie wypalają w nasze płuca miejskie obiekty miejskie autobusy miejskie Gwizdała to idzie w dziesiątki milionów litrów to na razie poziom dyskusji musimy wejść panu znacznie większa część miast w Europie poza budową konsekwentnego przyjaznego transportu zbiorowego z drugiej strony utrudnia jakieś formy najczęściej różnego rodzaju opłat wjazd samochodom osobowym przed tym krokiem stoją takie miasta jak n p. Warszawa, kto panu powie teraz w odpowiedzialnie przed wyborami, że tak trzeba będzie w ciągu najbliższych lat po prostu kierowcom samochodów osobowych i utrudnić wjazd na piwo do centrum miasta później w takim systemie, kto w Krakowie robiono podzielić miasto stref to jak tu pozwolę sobie coś zrobić do wydania tłum wściekłych kierowców teamu Słupsk byłby bardzo serdecznie pozdrawia natomiast muszę sobie pomyśleć o tym, że musi być podziałają zamiast n p. w dniach, kiedy jest bardzo wysoki poziom smogu w Cieszynie, gdzie tylko w zimę, chociaż głównie w tym roku osiągnęliśmy w rekordowo szybko osiągnęliśmy roczny limit Dinis zanieczyszczonym powietrzem w Warszawie to bodaj chyba w marcu już jego wyczerpaliśmy limit na cały rok w przychodzą wakacje nie będzie badał nie będzie deszczu i za chwilę będzie mieć znowu smog i wszyscy się zdążono jak to jest 30 zlotych mniej jest znowu smok odbędzie wszystko przez to, że do Warszawy zjedzie 1 000 000 samochodów dziennie tez w ogóle absurdalne przez Warszawę jest zmieniony przez niektóre arterie takie przez trasę Łazienkowską bodaj 200  1 00 50  000 w 2 my jako miasto z naszego stąd postulował ich wielokrotnie, żeby w dniach smogu miastom i wynikach mówi, że ma takie procedury, ale nigdy wcześnie, by chyba tylko wykorzystano 20 1 6 rany raz było przekroczone, ale ratusz zanieczyszczeń do następnego dnia o niej można było darmowych, ale w tym roku chyba nie było takiego dnia nie było od darmowej komunikacji i dziś wiem, że mogę sobie nie natomiast my mówimy, że może ich śladem Paryża, który po prostu po prostu zakazywał w dniach wysokiego smogu wjeżdżają do ściśle działa jak oni wszyscy wiemy, że mamy tych małych samochodów zginęły Zioło mnie bolą, że ludzie dzianina za rok tak poza tym muszę sobie zadać pytanie czy w pewnym momencie nie musimy zwiększać opłat za parkowanie, które są czy czasami w może się też są za niskie są w ścisłym centrum w jakimś sensie zrobiliśmy mapę parkingów w Warszawie pokazujemy, że mieszkańcy parkują w dziwnych miejscach nielegalnie, a n p. tuż obok są parkingi, które stoją puste i tu są problemy miasta, bo miasto zmienia się w Bartągu jest kwestia zadba o zadanie wania n p. straży miejskiej lub lub innej służby miejskie, które miały pilnować porządku ma za zadanie pilnować co ciekawe pan Oskar Hejka proszę to poziom więcej kompetencji straży miejskiej więcej straży miejskiej hotele oczywiście panele panele, które staramy się wpuścić w maliny taką dyskusję o rozwodzie, więc straży miejskiej mieszkańcy nie lubią straży miejskiej, ale pamiętajmy też o tym, że straż miejska zaczyna się go, dlaczego mieszkańcy czy wysokość obiegowa opinia nie wiem czy lekarz sprawdza, ale że mieszkańcy do straży miejskiej do lat to są ludzie co do zasady, którzy powinni pilnować porządku w mieście i bezpieczeństwa i ich bezpieczeństwa i teraz, jeżeli byłaby ta służba konkluduje policja już, że będzie dobrze zorganizowana to wielokrotnie przecież my jako radni od mieszkańców otrzymujemy sygnały Słuchajcie trzeba zmienić zasady funkcjonowania straży miejskiej musielibyśmy się, żeby wieczorami zjawiali się u nas na podwórku i pilnowali, aby na ławce pod blokiem nie siedział jakiś tam Towarzystwo nie pił piwo albo też Eduardo da się zastanawiam się już jeśli chodzi o wyborze na dziś na myśli, że tak dobrze mam karteczkę Otóż rozpisał wszystko plusy minusy tak walczyli jak zobaczy pan Wojciech g czy czeka nas coś, czego nie ucieknie ma podnieść ceny parkowania albo jakikolwiek sposób spowodować, że będzie łatwiej zdecydować się każdemu taniej kupić bilet autobusowy niźli bilet parkingowy to jest ta odrębność, a gleba Oskar Hejka mówi straż miejska będzie na każdym podwórku tak nowe nie będą mieli problemu z parkowaniem samochodów z gminy na trawniku uwijała chowane są rozmowy z dala od wyniku ma czas związać koniec odejść ze straży miejskiej tak naprawdę mieszkańcy mają bardzo mają wiele pomysłów na temat funkcjonowania straży miejskiej jak straż miejska przepompownia funkcjonariusza nie, mówi że tak, ale oczywiście straż miejska nie ma nic znaczyć, bo odbywa się w małej wsi marginalny wpły w na to czy do Warszawy zjedzie 1 000 000 samochodów z malejącą ilość wody widać zmiany rządów w tym roku w Warszawie przypadek nas możemy się zastanawiać, ale straż miejska coraz częściej interweniują w sprawie nielegalnie zaparkowanych samochodów to, gdy z 1 i świetnie na placu 5 rogów i tak się przy skrzyżowaniu ulic Chmielnej z Bracką tu widać tam jest taki plac na euro zaś i tak są idealne i tam co chwilę parkowały nielegalnie samochody w i co chwilę teraz straż miejska tam podjeżdżać zakłada obręcz na koła to jest bardzo dobry przykład tego, że straż miejska zaczęła działać, bo coś się szykuje prawda na październik wydanie teraz jest tak na kogo zagłosują ludzie, którym straż miejska założyła blokadę na około też bardzo bliski Otóż moim zdaniem 1 z zagłosuje na tego, kto powie straż miejska zbyt intensywnie działać jak organizmy samorządów chodzi o każdej sytuacji na Bielanach, że rozumie ani zaparkowany samochód nie pozwala dojechać straży pożarnej na miejsce nie wiem czy panie panowie pamiętają, bo taka sytuacja bodaj w zeszłym miesiącu płoną płoną mieszkanie na na wasze zbierane wody na ulicy Kochanowskiego stał samochód w gdy na drodze pożarowej i strażacy nie mogli ugasić pożaru i przez to korzystał słów duży, więc bez przeszkodziło Ove i szybkiej interwencji to doprowadza do osób tuż za zagrożenie dla mieszkańców, więc naprawdę nie będzie mi przykro jeśli natomiast stocznie będą głosować ludzie, którzy nie chcą parkować nielegalnie mieć opony, ale proponuję pozostawić ten wątek, dlatego że tutaj, w czym w przypadku masła czy dużych miast w układ jest jasna, bo ktoś już jeździ samochodem mini tak łatwo z tego nic nie jest zdefiniowana biorąc są takie samo, bo nie wiemy tego, ale bardzo trudno zmienić to zmienić nastawienie bez wyraźnych ruchów tak to albo rzeczywiście parkowanie będzie drogi trudne albo bilety tańsze i bez tego jak rozumiem nie nie służą mu pan w tak jasnych deklaracji, że rzeczywiście bilet za darmo lub znacząco tańszy trudno uznać, że ich obraz, lecz mazda bardzo zgody dyrektora bardzo jasno dające Patryka, jakiego naczepą lub zioła bilet dla rodziny Meza stuzłotowe tak aby, aby dodatkowo się wzmocnić się też sygnałów sygnał dla mieszkańców Warszawy dla rodzin warszawskich, aby korzystały z komunikacji miejskiej, że to, żeby to było dla nich opłacalne tak oczywiście teraz mamy darmowe bilety dla dzieci, ale jak to się z rodzicem powie, że osiemnastolatek już z tego nie skorzysta n p. tak do tej pory nie mógł korzystać, ale karty dużej rodziny aut ważne, dlatego że w 2 karty dużej rodziny pomagają rodzinom wielodzietnym w tym, żeby komunikować się bardzo tanio to muszę przypomnieć o tym, że to już teraz jest to, że to działa natomiast my nie chcemy, żeby użytkownicy transportu Miejskiego n p. metra musieli codziennie potwierdzać to, że jeżdżą ulegają mamy nauczkę postulujemy likwidację bramek w metrze tego, że w większość użytkowników przytłaczająca większość nie bardzo dokładne dane zespołem powyżej 60 % mieszkańców jeździ legalnie kupuję bilet kup ma karty miejskie i teraz przed każdym wejściem do metra musi wyciągać z czeluści swoich portfeli te karty miejskie zupełnie absurdalne i miasto zamiast pójść na rękę mieszkańcom jak by pomóc im w tym nie przeszkadzać w tym, że korzystają z komunikacji miejskiej tworzy nowe bramki, które jest coraz trudniej przejść turyści zamykają paru minutach ciemny, gdzie mieszkańcy muszą to jak rozumiem po rozkrojeniu popiera ten trend ten po starcie jako przedstawiciel pro i sprawiedliwości miejmy nadzieję przesądziły też przyszłych władz Warszawy mogę powiedzieć, że przyjmuje pomysł ruchów miejskich i ja osobiście n p. wypowiedziała się w ten sposób, że jeżeli faktycznie tak są takie dane, o którym mówi mój przedmówca dowożą przykład to rodzić pilotaż na 1 ze stacji metra zobaczyć jak to funkcjonuje, bo boi, bo zakładam, że oprócz samego tego rejestrowania kart miejskich biletów tak czy wy tego pozwolenia na jazdę metrem bramki już od spełnienia jakąś funkcję bezpieczeństwa, a 3 czy dowód całych rodzin, ale do ZUS może zabić Pattona radzie miasta Legionowa nachalną oczywiście mogą zgłaszać jako radny miejski niejasno gaworzy z pamięcią George, a ZUS oraz takiego pilotażu na 1 ze Stargardu bardzo ważni nauczyłem Oskar Hejka powinnam taki pomysł, by miasto już nie zeznawali w sądzie, ale dla 3 młodych Rosjan zwrócił uwagę, że problem tkwi też trochę w głowach naszych wszystkich użytkowników, bo każdy z nas jest i euro i tym użytkownikiem sporu publicznego i kierowców, ale jest problem, gdy n p. odbyła się rada miasta nie w Pałacu kultury i większość radnych do Pałacu kultury przyjeżdża samochodem narady nie, mówi że wszyscy, ale n p. jeśli radni już nie będą nawet wymieniał nazwisk z Ursynowa przyjeżdżają na dobrze skomunikowane z Ursynowa, który mamy rok pod same domy tracą centrum rada nie rada miasta odbyła się w jeśli ktoś z mieszkańców nie miała większych mieszkańców nie wie odbyła się w Pałacu kultury nauki wejście od uli od placu Defilad i się o nim powiedzieć za dochody netto i uważam za absurdalny oznacza pokazuje, że ze mnie jakby w ogóle nie myśli o mieście myślimy tylko o ich ona godzi to co tak naprawdę to aluzja jest w Mostkach krytykowałem pamiętajmy o tym, że radni także pracują zawodowo często jest tak, że rada się kończy obrady rady Warszawy się kończą ci ludzie muszą jechać do pracy jak mogą pracować n p . na Tarchominie i teraz jak on miał wyjść z tej rady Warszawy i starać się dostać komunikacją miejską na Tarchomin to on był tam nie wiem na 1 , 5 godziny później tak, bo mógłby być nie zawsze gra niemalże z Wybrzeżem na mocne w nie był udany atak Niemiec firmowe rzeczy będą one rozpalają też dyskusja, ale nie te w głównej największe Oskar Hejka radny prawa i sprawiedliwości w radzie Warszawy naszym gościem dziękuję za zmarłych i choć starała koordynator miasto jest nas na warszawskim Bemowie bardzo dziękuję za bardzo dziękuję za 3 minuty godziny 12 na południe i informacji Radia TOK FM rzut oka na prognozy pogody, ale powyżej 30 °C bardzo wielu miastach w naszym pięknym kraju, a po godzinie dwunastej zaproszono swój program Mikołaj Lizut jego gościem będzie Anna ptak kuratorka projektu aplikacja natury w pawilonie polskim szesnasty międzynarodowej wystawie architektury Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA