REKLAMA

Kolejna (okrojona) próba wprowadzenia ograniczenia ruchu w centrach miast

Analizy
Data emisji:
2018-06-01 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w roztworze państwo zajmiemy się drugą odsłoną próby wprowadzenia do polskich miast stref czystego transportu pierwsza odsłona to była ustawa o elektromobilności rząd zaproponował strefę czystego transportu, czyli takie, do których dopiero za z opłatą mogłyby wjeżdżać w auto spalinowe z, po czym posłowiem, a konkretnie poseł jest poseł po takim koncie skuteczny poseł Sitarski z Kukiz 1 5 zaoponował rząd ustąpił i Rozwiń » strefy czystego transportu, owszem, pojawił się w Polskim ustawodawstwie, ale bez owych opłat w tym momencie stały się wyłącznie strefami na papierze, dlatego że żadna gmina nie zdołała się na wprowadzenie strefy, gdy do, której absolutnie wjazdu nie mają w pojazdy o tym, mocno zanieczyszczające powietrze w związku z tym rząd wykonał w odsłony drugą tego tematu i do ustawy o biopaliwach dorzucił również poprawki do własnej ustawy o elektromobilności, czyli właśnie wpisał ponownie w owe opłaty i znów na scenę wyszedł poseł Sitarski z Kukiz 1 5 poseł z wyjątkowo tutaj konsekwentny i zaczął w tej propozycji rządowej w różne rzeczy zmieniać o efekcie końcowym czy końcowym przynajmniej tym, które mamy po pierwszym czytaniu w sejmie będą teraz rozmawiać z Jakubem Dybalski z portalu transport publiczny PL dzień dobry dzień obrońcy to BNF, gdy te strefy czystego transportu naszych miastach czy tylko na papierze zostanę, bo nie wiadomo nowy właściwie teoretycznie to one mogą być już teraz, którzy tak jak powiedziałaś mogą być bez opłat to znaczy możemy zamknąć centrum miasta dla wszystkich samochodów, które nie są elektryczne albo gazowe, czyli w zasadzie 90 iluś tam procent są nowe hybrydy w obudowie, ale nawet Hybrid Synergy hybryd tam nie ma czy po prostu zamknąć centrum miasta dla samochodów na tak wypowiedziała się w żaden samorządowiec samobójstwa nie popełnił więc, zwłaszcza w zawieszeniu, a zwłaszcza czuliśmy no właśnie, więc teraz rząd chyba zdaje sobie sprawę z tego, że to tata nie zadziała w niej chodzi o opłaty, jaka to jest ta propozycja debaty to też się zmieniało, jaki ostatecznie pomysł, który mamy w tym momencie w projekcie ustawy, o ile to ma kosztować chce teraz ma być 2 i pół złote k 2 i pół złotego za godzinę to po poprawce posła Sitarskiego zgłoszone na komisji pozostało natomiast tam się sporo pozmieniał w tej rządowej propozycji było przypomnimy na samym początku jeszcze w tym pierwotnym projekcie ustawy stoczniowej to miał być 3 zł za godzinę maksymalnie 30 zloty maksymalnie dziennie to przypadło w dzień poszły śląskiemu w projekcie ustawy o biopaliwach, która zmienia zmienia to ustawa o elektromobilności miało być 2 i pół złotego za godziny 2 5 zloty będzie na maksymalnie 8 poseł Sitarski zaproponował poprawkę, żeby inne, żeby te opłaty były pobierane tylko włącznie z dziewiątką 17 3 2 i pół złotego za godzinę i tylko w tych godzinach 8 jak dobrze liczę świetnie ostatnio liczę 8 × 2 i półfinale maksymalną moc jest, więc faktyczna wykreślono to suma dzienną, bo ona nie ma nie ma w tym momencie na poprawkę posła Sitarskiego ta o tym, żeby strefa czystego transportu tak naprawdę istniała tylko godzina dziewiąta siedemnasta przeszła przez komisje teraz projekt trafi do drugiego czytania zobaczymy co z nim zrobią posłowie, więc skupmy się na tym my w kształcie, który mamy teraz dyskonta skuteczność posła Szczerskiego czy to leczy ten pomysł, a między dziewiątą siedemnastą wyjątkowo po słów przekonamy ma blond stoją jakieś poważne argumenty nie łobuza za tym stoją te są argumenty, które w, które zawsze, kiedy się rozmontowuje jakikolwiek inny pomysł na to, żeby żył swój sposób ograniczyć liczbę samochodów w centrach miast, żeby jakość miasta mogą odetchnąć żeby, żeby nieco rozluźnić korki które, które straszą, dlatego że tak naprawdę celem tego typu zmian, które są wprowadzone w różnych miastach na całym świecie jest właśnie odkorkowanie centrum miasta w Polsce mamy samochodów mnóstwo przez ostatnie 2 5 lat wreszcie każdy może szefostwo pozwolić autom i widzimy co się dzieje w naszych miastach dzięki opłatom za wjazd do do centrów miast można było zacząć jakoś tym jakoś uregulować mówi od razu problem rozwiązać, ale jakoś tak, ale uroda czasu widać między mówił o tym, że godziny ograniczenie tej strefy do godzin w między dziewiątą 1 7 ma pozwolić rodzicom na przywożenie dzieci do szkoły i przedszkolach bezpłatnie i później odpieranie ich z tych placówek również po siedemnasty bezpłatnie no tak tak jakby te dzieci trzeba było wozić tylko włącznie z samochodem, jakby nie było innych możliwości na czym główną zmianą którą, która powstała potajemne po tej poprawce jest także w tym momencie opłaty za wjazd do centrów miast nie obowiązywałby w godzinach szczytu to znaczy odcięliśmy godziny szczytu Wall te poranne i dużą część tych dużą część tych popołudniowych, a wiadomo, że największy problem mamy właśnie w godzinach szczytu dlatego, jeżeli żaden sposób nie będzie próbować regulować właśnie w godzinach właśnie w godzinach szczytu NATO trochę to zła zaczyna tracić sens finansowy jest wyrywanie zębów wcześniej miał pseudonim Madonna właśnie cel pierwszej odsłonie tygodnik projektu, gdy zostaną, więc jest to, że posłowi Sitarskiemu z Kukiz 15 udaje się to wszystko w tak łatwo i gładko Rybnik przepychać, ale to rzeczywiście jest takich standardów w Polskim parlamencie i to od lat ta perspektywa kierowcy samochodu jest to zawsze ponad wszystkim, mimo że posłowie ich dzieci na wkład albo też mieszkają w centrach miast i wiedzą jak ruch samochodowy w rynnie korzystnie wpływa na jakość życia istnieje jakieś takie przeświadczenie, że już kontakt się wydaje wśród posłów, że jeżeli cokolwiek się zrobimy wbre w kierowcom to się od razu odbije co to nie jest przeświadczenie zupełnie bezpodstawne dlatego, że to nie jest pierwsza próba wprowadzenia tego rodzaju rozwiązań jeszcze w samym początku obecnej kadencji Sejmu posłowie nowoczesnej złożyli złożyli podobny projekt montaż upadł bardzo szybko jeszcze został podzielony miasteckiej przesłuchiwała komisja, na której dyskutowano o tym, żeby piesi mieli pierwszeństwo nie tylko wtedy jak już postawią stopę odważnie na przejściu, ale też jak już są przy przy przejściu i ja słucham posłów i to było także mówili jak kierowca to nieco rzadziej występują w większej grupy i był głęboką perspektywę kierowca samochodu ich nie mają natomiast perspektywy pieszego mówi o tym co znają co też jeździmy o tym, że każdy z nas jest tyle jest pierwszym masztem przygotowany jest, ale niechętnie ja akurat bardzo chętnie zagląda, ale wielu lublinian lubię spacerować nasion komisje sejmowe tylko będzie znów można wchodzić do Sejmu to polecam naprawdę posłów przesłuchać się w jakiej perspektywie nasi rządzący i parlamentarzyści występują, kiedy mówią o samochodach jest po prostu coś niesamowitego bardzo mnie to dziwi, ale rzeczywiście tak jest na czczo to jest to jest tendencja, której trudno ją wytłumaczyć, że zniszczono ona ona istnieje ono w życie powiedział pan jeśli strefy czystego transportu będą obowiązywały między dziewiątą siedemnastą do problemu korków zanieczyszczeń i wszystkich hałasu czy w ogóle nie rozwiążemy przyłączy to jest jakiś jednak kropla w dobrą stronę to jest krok to skrót uczelni dobrą stronę, który tak naprawdę niewiele niewiele zmieni dlatego, że to nie w tych godzinach mamy mam największy problem ciągłym to poprawka posła Sitarskiego zresztą zresztą ma jeszcze kilka drobiazgów które, które powodują, że żona jest problematyczna między nimi ona ograniczała wprowadzenie tego rodzaju rozwiązań do miast powyżej 100  00 0 mieszkańców to znaczy, że nie będą z tego mogą skorzystać Zakopane Sopot, które w, którym zaniechane naziemnie gigantyczna mają gigantyczne inne problemy talię niestety to jest jak należnych ludziom uwagę chodzi o to, że nie będą objęci tymi opłatami mieszkańcy strefy czystego transportu tam, gdzie zostanie ona wyznaczona którzy, którzy poruszają się pojazdem własnym lub użytkowanym, czyli właśnie czymkolwiek by nie wjechali są wieżę bezpłatne tak to jest takie rozwiązanie kompromisowe, które chyba można przełknąć, jeżeli uznamy ziarno, gdyby ludzie muszą jakoś dojechać do wody do swojego domu czy mieszkania chociaż, ale i tu jest kompromis przecież znaczy, że oni będą mogli też właściwie dowolnym autem wjeżdżając tak natomiast cały czas pozwolono nam to w pewien sposób ograniczyć się tę liczbę samochodów w tych strefach umówmy się, że w centrach miast coraz mniej ludzi mieszka o centrach miast jest skomplikowany proces, a które związane z tym, że Żyto duże, że te rejony troszkę się wyludnia jeszcze trwa aż w końcu stycznia teraz więcej, ponieważ bardzo dużo osób za pieniądze melduje się w centrum miasta, żeby mieć za darmo parkingi tak samo będą robić w przypadku stref czystego transportu tak Nowik użyty w tym momencie mówimy już po o sposobach obchodzenia tego tego prawa, ale rozumiem, że można tak jak z wpisem do ustawy, żeby to działało realnie, a nie było otwierać furtkę dla wszystkich możliwych oszustwo oszustów, a wiemy już, że oni będą mówić my to 3 do przypadku parkingów i Ukrainy natomiast nie sądzę, żeby to był no i jeszcze są zgadza się też wzmocnić żeby, żeby jakiś osobny sposób traktować tych, którzy mieszkają w centrum miast 3 czy mieszkają poza nią, a nie przyjeżdżają na gospodarstwo domowe toi toi bezpłatnych to jest coś tak, że to jest też bardzo ciekawa i History jeszcze w zeszłym roku, kiedy coś podobnego próbowano zrobić w Warszawie z parkowaniem to znaczy wtedy tak, by akurat pomysł, żeby normalny bardzo wysokie w zasadzie rynkowe opłaty za parkowanie były nawet nie za nic nie za 1 samochód Kuzaj drugi samochód zarejestrowany na dany na podobne im nadane adres, czyli na drugi samochód inny na drugi samochód w rodzinie przerosły, choć gigantyczną pomysł umarł, zanim zasadził nabrał troszkę troszkę życia co też pokazuje jak śnieg jak mocno jest to lobby kierowców, ale też i albo głupie, bo przecież to by im uwolniło przestrzeń do parkowania i tak samo z tymi strefami czystego transportu w oburzają się nie może również równie dobrze mógłbym się ucieszyć, że to będzie po prostu mniej aut jeszcze 1 rzecz Stromiec zastanawia go trochę w nim wypowiedź o tym, bo boją się, że posłowie to służy im chodzi o to, że w Polsce jest tak, że się na nocne n p. nie ma biletu gminną w autobusie dostaje się kary i gmina ma dowolność w jakiej wysokości jest ta tzw. opłata dodatkowa natomiast jeśli się nie zapłaci za parkowanie to jest limit kar i 50 zł to jest maksymalna kara w i w tej ustawie w UE nie ma limitu kar za niewniesienie opłaty za wjazd do strefy euro czystego transportu USA to muszę przypomnieć konkretnie tego jak to zostało zapisane również tej pierwszej ustawie o elektromobilności natomiast jeżeli, by się tak tak zdarzyło rzeczywiście nie została, by konkretnie wpisano kara od tej ustawy to może nawet lepiej, dlatego że na lata w, a ja do tego, żeby o tym, mówić tak, gdyż nie będzie limitu to gmina, owszem, pobierze te 2 i pół złotego żałosny, ale jednocześnie będzie mogła nałożyć wysoką o surową karę za oszustwa natomiast jeśli posłowie za chwilę wpiszą maksymalna kara 15 zł w NATO kończymy zabawę właśnie o to chodzi o 4 główne główne i 1 z głównych problemów posłów, którzy zaczynają w nadmierny sposób regulować siłę to co powinno tak naprawdę regulować się miasto znamy to już z opłat za parkowanie nie tylko, choć AC parkowanie chodzi właśnie o Hara, ale również za zasmucony parkowanie ustawa, która wprowadziła 3 zł za godzinę parkowania maksymalnie ma już niedługo będzie miała 2 dekady wszystkiego najlepszego tak znane już bardzo długo wtedy, kiedy ona była wprowadzona te 3 zł maksymalnie za zapiszą się parkowanie to mogłoby się sporo teraz w Warszawie to jest bardzo mało zarząd nie we wszystkich dużych miastach najmniejszych i to powoduje, że ono znów nie spełnia swojej swojej roli to znaczy nie zniechęca do tego, żebyśmy jak mamy chęć pojechać albo musimy pojechać, żeby zobaczcie mieszka z centrum miasta to, że być może się zastanowili i może wsiedli w autobusie albo tramwaj, a nie swój własny samochód i niestety z tym się męczą już od dłuższego czasu no właśnie tu znów wracam do tematu w samym kierowcom opłacało się bardziej, gdyby te parkingi były droższe, bo wyborcy byli w stanie znaleźć miejsce do parkowania łatwiej byłoby to większa rotacja tak to wygląda w państwach zachodnich czegoś zapomniałam o tym, że rośnie też mnóstwo darmowych miejsc do parkowania oraz darmowych nielegalnych miejsc do parkowania właściwie dla wszystkich starcza, bo to jest już kwestia tego, żeby po prostu by egzekwować prawo i wiecznie osób pilnować się w przestrzeni publicznej, dlatego że tak naprawdę to trochę tego są służby miejskie ale, żeby pilnował tego co jest to jest nasza wspólnota ziemi, jeżeli samochód parkuje na trawniku to, jeżeli przyzwyczaimy ten sam ubytek rzepaku na trawniku to nagle kawał miejsca w mieście złości dobra mieszkańców jeszcze wracając z Zakopanego w tym pan wspomniał pamiętam, że na burmistrza miasta cieszył się na strefę czystego transportu i planował ich założenia tylko ustawa będzie ta pierwsza jeszcze przyjęta to poprawka tutaj wykluczała nie tylko Zakopane, ale wykluczałoby różne części miasta w przypadku miast większych IR wydawało się wcześniej taka taki był zamysł rządu w, że to strefa może powstać w różnych dzielnicach w tutaj jest możliwa wyłącznie o terenie śródmiejskiej zabudowy stanowiącej zgrupowanie intensywnej zabudowy na obszarze Śródmieścia chcieli nam po prostu znowu ucierpią mieszkańcy n p. innych terenów to jakieś miał fakt, że rząd został tak sformułowane, że w zasadzie dokładnie nie wiadomo czy go o to, czego to dotyczy to znaczy jeżeli, jeżeli nie, jeżeli dom będzie stał kawałek dalej obok domu to ma już to zabudowanie będzie intensywna troszkę poseł Sitarski tutaj to tutaj mam wrażenie zamieszał i no ale posłowie inni radni głosowali w komisji, tak więc z list niejeden poseł Sitarski tam się zagłosowali jednogłośnie 1 5 głosowało 1 5 się zgodziła się dzisiaj prześledziłem prześledziłem posiedzeń komisji tamtą nie wszystkie poprawki przechodziły taką przechodziły taką większością uszło to jedyna przy przyszło tak jednogłośnie w granicach no, więc taki mały na razie kształtu ustaw no, więc teraz oczywiście to będzie nam zależało od dalszego procesu legislacyjnego później od gmin w jaki sposób do strefy będą kształtować i czy w ogóle, ponieważ reszta nie należy do nich organizacja tych tych stref inny przykład zagra inny skład zdecydowanie w jaki sposób się pobiera opłaty i t d . tak dalej zobaczymy co będzie dalej przede wszystkim czy jakikolwiek sposób w Polsce zacznie się ograniczanie w ruchu aut do centrów miast czy też są to tylko kolejna fasadowa próba w będziemy się przyglądać między nimi jak Kuba Dybalski z portalu transport publiczny PL bardzo dziękuję spodziewam się również za czuwanie nad tym projektem z po zaproszę państwa na informacje kończymy analizy i realizował je Kamil Wróblewski przygotowali Marcin Jarząb imię dostrzec, iż w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA