REKLAMA

"Chcemy walczyć o prawa pieszych". Zawiązuje się Federacja Piesza Polska

Skołowani
Data emisji:
2018-06-02 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
39:35 min.
Udostępnij:

Jak wygląda w Polsce bezpieczeństwo drogowe? Co roku kilkudziesięciu pieszych ginie na chodnikach. Tych samych chodnikach, których ustawowe 1,5 metra nie pozwala wyminąć się dwóm osobom na wózkach inwalidzkich. Jednak piesi są w gorszej pozycji nie tylko w miastach, ale również na wsiach, gdzie tych chodników nie uświadczymy. Rozwiń »

Federacja Piesza Polska ma być odpowiedzią na te i inny problemy w ruchu pieszych wszystkich miast, miasteczek oraz wsi. O chęci jej założenia, potrzebie zmian oraz swoich pomysłach opowiada Robert Buciak z Zielonego Mazowsza. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry, Krzysztof Woźniak, audycja Skołowani. Dzisiaj proszę państwa porozmawiamy o 1 temacie pewnej federacji, która już we wtorek na konferencji City Matters powstanie, zostanie podpisany dokument, na mocy którego utworzona będzie owa federacja Piesza Polska. Zemną w studiu Robert Buciak, Zielone Mazowsze i Piesza Polska jeszcze nie federacja, ale Piesza Polska, dzień dobry, dzień dobry. Zapowiadana inicjatywa od dłuższego czasu, od wielu wielu lat jest potrzeba, od przynajmniej roku się mówi już poważnie o tym, żeby federacja powstała, ale federacja to znaczy związek związków?  Rozwiń »
To jest związek związek stowarzyszeń na scenę cały Polski z różnych miast teraz jesteśmy otwarci na dołączanie kolejnych organizacji, ale również jako członkami wspierającymi mogą być osoby prywatne, które nie są zrzeszeni w żadne stowarzyszenia czy fundacje czy inne podmioty AM mogą być również, że przedsiębiorcy z ojcem myślimy o pracowniach architektonicznych czy o takich instytucji rozwiązań zajmujący się projektowaniem przestrzeni współpracą z mieszkańcami, ale również o kancelariach prawnych, które bronią pieszych, którzy są poszkodowani w wypadkach drogowych no dobrze warto organizacje są one działają tu to, czego potrzeba zrzeszania ich federacji, bo zauważyliśmy, że nasze działania lokalne skierowane głównie do władz miast Anna nie są nam nie odpowiadają na wszystkie potrzeby w jestem bardzo duże prowadzony SCM prawem krajowym, która jest ku niedostosowane do potrzeb ruchu pieszego przede wszystkim chodzi to pierwszeństwo pieszych przed przejściami teraz są ostatnio ministerstwo infrastruktury wydało opinię zdarzenie ciekła topienia złota nie działa w ich wydana już dawno dawno temu tak wyciekła opinia, że mniejsze mają pierwszeństwo, ale to nie jest jednoznacznie zapisane w prasie, więc tutaj przydałoby się to to jednoznaczne i to jednoznaczny wprowadzić, a poza tym minimalna szerokość chodników w Polsce to jest 1,5 m co nie pozwala na wymienić się na chodniku 2 osób na wózkach inwalidzkich i chcemy walczyć o to, żeby to szerokość była większa i tutaj działania prowadziliśmy nawet ostatnio do ministerstwa prowadzi w tej chwili, a konsultant prowadziła konsultacje społeczne w GM Anne Goscinny nowelizacji rozporządzenia budowlanego dróg publicznych myśmy napisali właśnie taką uwagę, żeby ta szerokość chodników była większa zainteresował bardzo dużym problemem, który nigdy nie widzimy szans póki co na rozwiązanie w najbliższych latach często jest na przyszłość jest likwidacja parkowania na chodnikach, bo skutkuje to o tym, że kierowcy nie tylko parkują, ale jeżdżą po tych chodnikach co roku ginie kilkudziesięciu pieszych na tych chodnikach i jasne do tego potrzeba takich zmian instytucjonalnych jak zaczepienie w organizacji walczącej oprawa pieszych w krajowej radzie bezpieczeństwa ruchu drogowego nie myślę, że z krajową radą ruchu bezpieczeństwo ruchu drogowego to jest tak żona powinna w ogóle zostać albo zlikwidowane albo przeorganizowana i to bardzo zgadzam się tak tutaj potrzebna jest duża duże czy organizowanie było widać, że przez ostatnie 10 lat jej działalności zmiany, które wprowadziła no nie spełniają tego podstawowego warunku, czyli prowadzenia dużo większego bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce nową przypomnijmy, że Polska jest z tym 1 z najgorszych państwa to miejsce w czwarte miejsce podczas euro jeśli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego, ale i to jest sygnał taki, że w tej radzie non powinny nastąpić jednak jak z powodu poważne zmiany poważne przemyślenia co do jej funkcjonowanie od tych rzeczach, którym będziecie się zajmować to o tym, porozmawiamy w następnych częściach, ale mnie zastanawia, dlaczego organizatorzy czy też o te organizacje, które w pierwszej kolejności wejdą do do federacji uważać się jako przedstawiciel uważacie, że federacja będzie miała większą siłę przebicia niż poszczególne organizacje, które teraz już zajmują jak mówisz to soliści opinia działacza na rzecz n p. usunięcie nielegalnie zaparkowanych samochodów chodników przez co się dzieje w każdym mieście są już takiej organizacji to dlaczego u tam większa moc będzie przebicia federacji niż tych organizacji, które już sąd nad PRL jak rozmawiam z kolegami z koleżankami z Wrocławia z Bydgoszczy z Gdańska czy z Krakowa to oni mówią, że jest potrzeba bezpośrednich rozmów z ministerstwem ani tego nie zrobią oni potrzebują jak swojego przedstawicielstwa również, że w Warszawie i właśnie założenie związku stowarzyszeń federacji, że Polska jest sposobem, żeby ich głos też był wzięty pod uwagę poza tym mają je zamówiono w związku z tym, że z federacji to wtedy ten przedstawiciel nie reprezentuje 1 organizacji dla reprezentują od razu cały szereg z całej Polski Lotos jest, że mógłbym ważne nie tylko w rozmowach, ale też przekazie medialnym, że jest, ale taka organizacja taki związek, który reprezentuje chce reprezentanci różnych miar rysunki nie tylko o tym, tt duże miasta, ale też małe miasta, bo to też jest pewien problem, że widzimy, że trumna z braku bezpieczeństwa wygody poruszania się pieszych nie tylko dotyczy dużych miast, ale również tych mniejszych, a nawet wśród tych chodników przy drogach w ogóle nie ma, więc też federacja jest o to, żebyśmy my mogli występować i pomagać tym mniejszym wszelkich problemach to organizacje założyciela to zielone Mazowsze na pewno, kto jeszcze nawet na zielone Mazowsze na pewno społeczny rzecznik pieszych z Bydgoszczy na Drezno akcję miasto z Wrocławia na pewno forum rozwoju aglomeracji gdańskiej, ale na pewno fenomen złodzieje SLD, którzy zmieniłem 5, ale cały czas czekamy na na zgłoszenia i mam nadzieję, że na starcie będzie ich przynajmniej kilkanaście, a k to kto to może zostać członkiem tej federacji to już mówi jest praktycznie każda organizacja i ale osoby też prywatne taka osoba prywatna też może zgłosić mamy przygotowane już deklarację członka wspierającego na nową ustawą Stowarzyszenie tak ma takie zapisy, że członkiem zwyczajnym mogą być tylko organizacje, a osoby prywatne 3 czy przedsiębiorstwa mogą być członkami wspierającymi, a z drugiej strony, a żeby założyć Stowarzyszenie wystarczą 3 osoby i zgłoszenie do starostwa powiatowego, więc naprawdę założenia organizacji pierwszej Nazaret w mieście powiatowym nie powinno być problem to będziecie pomagać właśnie tym małym miastom powiatom zakładać organizacje, które później mogą wejść w ramach federacji i takie mamy takie plany, ale z to jest ta może być tyle trudna, że póki co jest problem w ogóle z finansowaniem działalności o budżecie za chwilę, a będziecie zapraszać posłów do pracy z federacji w taki już mamy 1 deklarację chęci współpracy ze strony możesz stracić 2 i Joanna Scheuring-Wielgus no tak o tej, a jest to 1 rzecz są, w którą przeczytałem w statucie, który co prawda jeszcze nie jest oficjalnie stworzone jakieś drobne redakcyjne poprawki jeszcze będą znane jak ogólny taki zarys jak najbardziej jest to będą osoby wyróżniane przez federację członkowie honorowi na jakiej zasadzie to się będzie odbywać o tym jeszcze nie myśleliśmy dron póki co no to jest myśl o przyszłości ubliżali rzeczywiście zauważmy, że ktoś się wykonał taką ważną istotną pracę zmianę w Polsce to będzie remont mostu mogli nadać honorowe członkostwo, a n p . takie osoby jak prezydenci poszczególnych miast też są mile widziany nic jednak odchodzić od tego, bo jednak z nimi w pewien sposób jesteście z kontry w działaniu jakimś tam stopniu w tym, żebyśmy bardzo chcieli, żeby władze miast się przyłączyły się za inicjatywę, ale zobaczymy jak będzie Okaj to budżetowanie, bo to jest istotna rzecz założyć taką federację powiedział, że to nie jest zbyt trudna sprawa, ale też rozstanie Drezno, żeby założyć związek stowarzyszeń potrzeba przynajmniej 3 organizacji czy organizacje muszą być już przynajmniej na tym starcie na spodziewam się, że będziemy mieli przynajmniej kilkanaście AM to jest jednak spory wysiłek przede wszystkim w pisaniu statutu w organizowaniu ludzi żyje w trzeba będzie wybrać władze potem władze będą musiały program działania wyznaczyć realizować także to co się tylko wydaje, że to jest tylko tam spotkać się popisać się jej i będzie i mięczaki to jest działanie to to jest dużo naprawdę pracy przy biurku no i ten wysiłek już się mamy za sobą już on za sobą to w skrócie powiem w następnej części co to dokładnie był za wysiłek i z jakimi przeciwnościami się spotkaliście się właśnie pisaniu statutu chociażby z Robert Łuczak zielone Mazowsze i pierwsza Polska już wkrótce miejmy nadzieję, że federacja pierwsza Polska skrót informacji przed nami po nim wracamy do rozmowy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem za mną studio Robert Buczak zielone Mazowsze i pierwsza Polska rozmawiamy o o zawiązaniu się, które już niedługo będzie miało oficjalne miejsce we wtorek federacja Citi ma teraz, na której zostanie podpisany dokument powołujący federacje pierwsza Polska i o tym, właśnie dzisiaj jeszcze przez 2 najbliższe wejścia w poprzedniej części powiedziałem, że zawiązanie federacji to wcale nie tak łatwa sprawa o potrzebie nawiązania tej federacji i to co to takie głosy już na poważnie pojawił się rok temu przy okazji pierwszej pierwszej masy krytycznej, kiedy okazało się, że część organizacji ma wspólne działania na poprawę właśnie komfortu i bezpieczeństwa pieszych w miastach pisanie statutu wydawałoby się, że cel jest właśnie jasny poprawić byt pieszych na polskich drogach ogólnie tak mówiąc, ale i tak nie jest nie wygląda wystarczy wpisać poprawa z jedzenia wystarczy, bo tych RM ponadto dotyczących cen różnych aspektów w życia pieszych jest bardzo wiele, bo to nie tylko jest bezpieczeństwo nie tylko jest, że inżynieria chodników, ale są również działania promocyjne to jest również, że współpraca z serem, a urzędami, czyli rozmowę i z ministerstwem i z mniejszymi samorządami tam, gdzie potrzeba jakiejś interwencji i też, że z sądami, bo mamy przecież mnóstwo wypadków i toczą się pewne procedury sądowe, więc to też trzeba było zapisać na rzeczy oraz w tym obszarze będziemy chcieli działać, więc nadal tych aspektów jest też sporo łącznie z działaniami naukowymi, żeby wspierać się plany dotyczące pieszych, a najmniej z zobaczmy, kto mnie z realizacją w każdym razie ta to to nie jest tak, choć czuł, że pół godziny jest napisany statut tylko tutaj i ich nabywca musi przedstawić projekt potem musi być skonsultowany, a jeszcze do tego ktoś ma wątpliwości ktoś chce coś przy redagowaniu 3 i to jest naprawdę i tak uważam, że zrobiliśmy to w miarę szybko no dobrze to budżet, skąd będziecie brać pieniądze na działalność i to jest 4 pewien kłopot, dlatego że przeglądając różne konkursy na działalność organizacji pozarządowych widzimy pewną poważną lukę mianowicie w ustawie o działalności pożytku publicznego o wolontariacie brakuje zapisu, że zrównoważony transport do działalności pożytku publicznego w co powoduje, że nie ma praktycznie żadnego konkursu dotyczącego właśnie promowanie zrównoważonego transportu miejsce i jakiekolwiek działania próbujemy robić to zawsze konkurujemy z jakąś większą grupą, do której trochę nie pasujemy co powoduje, że bardzo ciężko jest uzyskać pieniądze, bo to jest coś innego coś nietypowego i takie projekty najczęściej są odrzucane a także można jakoś zeznała, że pieniądze pieniądze na dno dna na ogólne granty, które mówią o poprawie bezpieczeństwa pieszych i jest w terenie i 1 system grantowy na organizowanym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych administracji, a na planie to pierwsze niewielkie, a po drugie, Nothing też skupia się bardziej na rozdawaniu seniorom kamizelek odblaskowych, a nie na poprawie konkretnych rzeczy związane z infrastrukturą cieczy czy zmian wprawie, a nowym ostatnio wysłaliśmy wniosek do funduszu inicjaty w obywatelskich, a wasze Nana Nana działania związane z poprawą pieszych należy konkurencja była tak duża, że nasz wniosek odpadł w mięsnym szukamy też, że on, ale z różnych innych źródeł finansowania na innych zobaczono w każdym razie będziemy się starać, żeby te co pieniądze uzyskać w no, jeżeli nas słucha ale jaka część inny przedstawiciel firmy, która widzi potrzeby wspierania takiej federacji zajmującej się pieszymi to bardzo chętnie weźmiemy z północnej, a co w zamian w RMF FM w zamian może wystraszyć członkostwo honorowe Sęk w krajach, ale nie tylko ono GZM my też, że osoby, które zakładają piszą Polskę posiadają sporą wiedzę w bardzo różnych tematach od prawa przez architekturę przez UAM inż. Jeleń i t d. wybrani socjologię jesteśmy w stanie w ramach takiej współpracy pojąć takiej firmy podpowiedzieć jej co zrobić, żeby przestrzeń, którą gospodarują była lepiej zaprojektowana albo, jeżeli mają wielki sumienny przed konfliktem z władzami lokalnymi, bo przecież takie często się zdarzają musimy odpowiedzieć jak taki konflikt rozwiązać, żeby nam pomysł na pewno się znajdą na to jak i współpracować, a czy członkowie nie będą już jakiś składek dla dodawać do działalności lub składki członkowskie mają mistrzyń wszelkie tego typu federacje zobaczą myśleliśmy o wysokości tej składki minie jeszcze mnie nie było dyskusji myślę, że to czeka nas właśnie we wtorek ta dyskusja o składkach członkowskich we wtorek zaraz po podpisaniu myślę, że będzie czas obrazu na takie rzeczy to rzeczy to na razie możemy od razu walne zgromadzenie mamy tu już przewidziano, że będziemy od razu po założeniu federację spotkanie i wybierzemy władze i te najważniejsze rzeczy przedyskutuje prezes zarządu już znane jakaś wielka 2 podstawowe rzeczy, które myślę, że przyjdzie wam walczyć to właśnie już trochę wcześniej powiedziane zmiany w w ustawie centralny w ustawie prawo ruchu drogowym laptopa pierwszeństwa pieszych przed przejściem dla pieszych powiedział, iż do w ostatnim czasie wypłynął dokument z ministerstwa, w którym opisano, że już teraz tak naprawdę to pierwszeństwo jest, chociaż moim zdaniem jest trochę inaczej, bo dalej piesi nie mogą wchodzić bezpośrednio przed nadjeżdżające pojazdy, a to jest dziwne jakieś pomieszanie z poplątaniem, jakbyście widzieli, jaką jest organizacja zmiany w przepisach no bo to trzeba dać konkretny przykład albo konkretny sposób zapisu w ustawie takie w poprzedniej kadencji Sejmu była w tym podkomisja zajmująca się zmianami i inna wyjściowe pomysły były zapisy były z Wilka było tych słów tak na czym to widziałem były jeszcze całkiem sensowne po tym co się zaczęło rozmywać przekształcać rozbudowywać w treści, które jest nieczytelna i skończyło się jak niszczeje zupełnie niezrozumiałymi równie bardzo przepisami mamy obecnie należy uważam, że po prostu czarę powrócić do tamtego do tamtego pomysłu może w niewielkim stopniu przekształcić go w każdym razie, a najważniejsze jest to, żeby ci pierwsi mieli pierwszeństwo już 3 1 m przed przejściem żeby, stawiając ten pierwszy krok wiedzieli, że nic nie grozi to jest najważniejszy koncert, ale jak to i tak naprawdę rozmawiając o tym, sam przepis przecież nie zmieni od razu stanął na polskich drogach nie wyeliminujemy tego, że inni uczestnicy ruchu drogowego będą jeździć zgodnie z przepisami zgadza się i to trzeba połączyć z promocją w czyli, jeżeli wprowadzamy taki przepis to potrzebne są od razu kampania społeczna, która powie od teraz absolutnie piesi mają pierwszeństwo przed nie wjeżdżali na przejście, jeżeli nie jesteś pewny czy ktoś teraz ani nie wejdzie czy ktoś z niego nie schodzi gdzieś tam się nie znajduje, a w ramach federacji pierwsza Polska ma już może specjalistą właśnie od kampanii promocyjnych kampanii informacyjnych specjalistów mamy wolną chwilę będziemy się póki co chwalić Stano, bo są to osoby, które pracują w różnych organizacjach i ona też, że zawodowo się zajmują PR -em marketingiem także mamy kontakt z kim jest na chwilę wracając do potrzeb zmiana są bez zmian w przepisach ustawy prawo ruchu drogowe jak myślicie, jaki czas jest potrzebny, a tak realnie na to, żeby napisać dobre przepisy, a propos pierwszeństwo pieszych przed przejściem bez sygnalizacji świetlnej oczywiście na cały ten proces legislacyjny tak realnie myśleć, że to w ciągu, jakiego czasu można wprowadzić w lot ta kadencja Sejmu pokazuje, że zmiany teraz można wprowadzić nawet 2 tygodnie, ale no tak realnie patrząc jeżeliby co się stało z tym albo w przyszłym roku to bylibyśmy bardzo zła no limit niejednokrotnie już ministerstwo infrastruktury chociażby właśnie przez to zdefiniowanie obecnego stanu pokazuje, że jednak nie zamierza się za to wziąć zresztą z dokumentów krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego zniknęły zapisy o potrzebie porzucenia właśnie do dyskusji o jakość ujednoliceniu tej kwestii w przepisach o interes kolejny kamyczek do tego, że z krajową radą bezpieczeństwa ruchu drogowego co trzeba zrobić się na jej działalność się na nie prowadzi tego celu, jakim jest poprawa bezpieczeństwa na ile będziecie chcieli kreować politykę czy też wchodzić w kreowaniu polityki co do poprawy infrastruktury drogowej na ile uważacie, że to jest priorytetowa bądź w którejś kolejności sprawa na po południu poprawy komfortu czy też w ogóle jakości życia pierwszych miast no, a obok bezpieczeństwa ruchu drogowego to jest właśnie druga taka najważniejsze, że trzon tak jak wspomniano ta minimalna szerokość chodników inwestycja jej przepis, który jest niezgodny z konwencją o prawach osób niepełnosprawnych nie pozwala się minąć 2 pieszym na chodniku pieszym pieszym osłoną wózkach inwalidzkich szeroko rozumianym z jak to jest w ustawie prawo ruchu drogowym właśnie pierwszym trafieniu Dark Dark Ness są piesi, którzy nie mogą się minąć na tym na ten najmniejszy chodnika też mamy mnóstwo takich chodników, które są zajęte przez parkowania, bo są tak wąskie, że nawet ten pojedynczy Wózkowicz się tam niniejszy Solny to jest bardzo poważne rana poważnym problemem to właśnie tych często tych mniejszych miastach są chodniki, które co chwila podnoszą się ją oddają głos mają zjazdy do do posesji na takim chodniku osoba na wózku inwalidzkim ma bardzo duży problem, żeby przejechać nim sceną widzimy taką potrzebę naprawdę poważnych zmian już na poziomie rozporządzenia wykonawczego pr. bud. dotyczącego dróg publicznych, żeby te jakość infrastruktury pieszej była dużo wyższa niższa obecnie minimalne zmagania na niektóre soi, które najczęściej są właśnie stosowane te minimalne będziecie zasypywać przejścia podziemne w nogę to się to się na szczęście powoli w różnych miastach dzieje pchały się chcielibyśmy na pewno, żeby coś działo szybciej, a LOK dzisiaj w ta informacja mięso o tym, że powstaną przejścia dla pieszych wokół ronda Dmowskiego co się okazuje zdania na samym rządzie Tuska na samym rondzie Dmowskiego pozostaną przeżyłem coś tam podziemne drugim takim miejscem, gdzie jest potrzeba wyraźnej zmiany no to przed dworcem głównym w Gdańsku już nie mówiąc o tym, takich bardzo z zapomnianych miejscach jak przed dworcem kolejowym w Kielcach, ale mamy też, że pozytywne przeszła też kiepsko jest przy dworcu centralnym zostanie należność wraz z nowościami właśnie do przynajmniej wiemy, że jest projekt dyżury mam co ma to zmienić, ale mamy też pozytywne przykłady jak likwidacja przejścia podziemnego na ulicy świdnickiej we Wrocławiu tam powstało przejście dla pieszych w poziomie jezdni na jej tłumy są na tym przejściu mało, kto schodzi tam przez jakiś czas funkcjonowało przejście podziemne i opowieść Niny mało, kto wchodził w podziemnym wolną Polskę trzeba po prostu czasu czas do Robert Buczak zielone Mazowsze Anny pierwsza Polska skrót informacji przed nami po nim wracam jeszcze 1 część rozmowy o federacji pierwsza Polska trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu Robert Buczek zielone Mazowsze pierwsza Polska we wtorek przypominam podpisanie dokumentu na mocy, którego powstanie federacja pierwsza Polska w poprzednich częściach mówiliśmy jak ktoś będzie odbywać jak będzie federacja działaczy praktycznie każda organizacja, która ma ochotę poprawić byt pieszych może się zapisać do federacji, więc zachęcamy również osoby, które chcą wspierać finansowo członków honorowych to także na koniec tej części powiemy jak można się skontaktować mówią z z organizatorami i z zarządem, który powstanie we wtorek miejmy nadzieję, a w tej części jest to orzeczeniach niezwykle ważnych, z którymi będzie zmagać się federacja będziecie walczyć ze zmotoryzowanym mi chcielibyśmy nie w ale zdajemy sobie sprawę, że tego konfliktu i tak dojedzie, a z rowerzystami, a z rowerzystami nie, dlatego że piesi rowerzyści mają tak naprawdę wspólny cel, ale konfliktów jest od groma konflikty są, ale te konflikty nie wynikają z tego, że dobra to powiązać rowerzyści są tacy czy inni, bo tutaj 1 z drugą stronę zarzuty padają tylko przede wszystkim tankowce wynika z błędnie budowanej infrastruktury, a zmotoryzowanym minie tak samo nie jest tak samo, dlatego że chodzi o podział przestrzeni nad rogach i w tej chwili mamy w samej Warszawie próbowaliśmy policzyć ci ulica, na których samochody zajmują całą przestrzeń od 1 płotu do drugiego płotu, czyli mamy parkowanie na 1 na drugim chodniku zostaje tylko przejazdem samochodów pośrodku tak naprawdę pieszy nie ma gdzie się podzielić, ale okazało się, że takie są ulic w Warszawie są setki, ale to też nie jest wina jakiegoś pojedynczej osoby, która jeździ samochodem tylko zaprojektowania właśnie w ten sposób miasto zgadza się, jeżeli będziemy chcieli właśnie walczyć o to, żeby miasta były zupełnie, żeby zostały do mostu przebudowane w taki sposób, żeby pieszy miał możliwość dojścia wszędzie tam, gdzie chce do każdego budynku no bo pieszo porusza się 9 0 kilka procent z MO ne Polaków prawo jazdy ma połowa w wiosce to konstytucyjne prawo do tego to z powodu poruszania się przede wszystkim powinna dotyczyć pieszych po pierwsze, misą wszyscy, więc każdy powinien mieć możliwość dostania się do dowolnej posesji na własnych nogach, a w tej chwili tak nie jest, bo od 10 osoby na wózkach inwalidzkich 3 osoby poruszające się o kulach czy matki z dziećmi czy nawet jak idziemy jako pełnosprawne osoby z walizką mamy bardzo duże problemy, żeby pokazać się po naprawdę w setkach ulic w Warszawie myślę, że w tysiącach dziesiątkach tysięcy ulic w całej Polsce można do tego, że na chodnik jest są parkowane samochody i tak naprawdę można jeść tylko wyłącznie środkiem jezdni co wcale bezpieczne wygodne nie wspomniano to jest całkowicie bez sensu gry dla pieszego, żeby iść środkiem jezdni, chociaż może w ten sposób, by po pokazało właśnie, że są potrzeby pieszych, ale mówisz o tym, podziale to jaki powinien w miastach, gdzie podział na infrastrukturę dla pieszych infrastrukturę dla rowerzystów infrastruktura dla zmotoryzowanych, gdyż zależy od kasy tej ulicy na ulicę takie małe lokalne należałoby przede wszystkim wyznaczyć jako strefa zamieszkania, gdzie pieszy ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi uczesać całej szerokości dla całej szerokości drogi na TGE z wieloma samo postawienie znaku, jeżeli jeszcze nic nie nie powoduje, chociaż pewne zmiany już mentalnym niektórych to wywoła nalewek ulicy po prostu trzeba przebudować, czyli Annę skoro to co te samochody w tej chwili parkują pod postacią mniej to czas przebudować na na strefę zamieszkania na Bonarce jak kto w Łodzi bardzo popularne się stało w ich wtedy można wyznaczyć spokojnie te tereny te miejsca postojowe pod płotami tam, gdzie nie przeszkadzają zupełnie inaczej zaprojektować ulica także, by każdemu się tam dostać na piechotę ono szczególnie dzieci osoby starsze i w detalu to przestrzeń jest odzyskana nie jest zajęta całkowicie przez samochody i mam taki przykład właśnie zrobienia strefy zamieszkania niedaleko, gdzie mieszkam, chociaż jest to droga wewnętrzna, więc nie należąc do Miejskiego zarządcy drogi, ale tamten podziału są parafii zachowane są chodniki jest jezdnia co prawda wyznaczono miejsca na jezdni parkingowe, ale chodniki są odseparowane słupkami od tej części i Yale, gdzie poruszają się pojazdy tak powinna wyglądać strefa zamieszkania zdecydowanie nie i w bardzo podobnie wygląda w ulica Dworcowa w Bydgoszczy to jest strach to mogą być spokojni główny deptak miejski w stolicę województwa 3 5 0 miasto, a jest wyznaczony jako strefa zamieszkania, ale ma podział na jezdni chodniki ma samochody parkowane tak naprawdę pomiędzy 1 2, czyli efekt jest takie rzeczy piesi przemykają się pod ścianami, a środkiem pędzą samochody nie jadą one tam 20 na godzinne tylko jadą tam 30 albo ich więcej niż na przekroczenie tej ulicy z 1 na drugą stronę dla pieszego to jest problem, bo trzeba pokonać krawężnik, a jeszcze tego zauważyć na pędzące samochody mimo, że to jest strefa zamieszkania to i tak naprawdę wierzy tam ma pierwszeństwo przed wszystkimi w momencie w sytuacji, gdyby samochód potrącił tamtejszego nagle się kierowca zdziwił, ale jak to co Dunaj jest on był atak kont tłumaczy rząd w Mrzeżynie on jechał jezdnię pieszy znalazł się na jezdni, ale jak ten pierwszy na jezdni miał pierwszeństwo przed Anną no i tam taki jest, więc to trochę prawdy dobre zaprojektowanie ulicy powoduje, że dla wszystkich jest miejsce i te ulice są bezpieczne niestety z tym jest w Polsce cały czas bardzo dużym problem, chociaż mamy takie Jaskółki właśnie w nas w Łodzi, które pokazują, że można dobrze w Polsce zaprojektować ulica strefa zamieszkania na Marszałkowskiej w Warszawie nie ma Marszałkowska jest on jak fryzjer dużą i są, więc tutaj ma on znaleźć rozwiązanie na problem parkowania na drogach typu właśnie Marszałkowska aleje Jerozolimskie w Warszawie czy też duże właśnie ciągi komunikacyjne w innych miastach albo samo zakazanie parkowania nie rozwiązuje problemu mnie nie są zakazanie parkowania nie nie rozwiązuje na ulicy Marszałkowskiej spokojnie mógłby się pojawić się miejsca postojowe wzdłuż ulicy nauczyciel tam, gdzie nikt nie koliduje to z przystankami autobusowymi jest możliwe no i po pas na ulicy Świętokrzyską ulica Świętokrzyska jest całkiem dobrze zaprojektowana możemy narzekać, że przecięcia dróg rowerowych z chodnikami na skrzyżowaniu są rozwiązane fatalnie bardzo konfliktowa to bardzo konfliktowa i ITS największy błąd tego projektu, który jest, ale same odcinki ulic, w których mamy jezdnie obok nich parkowanie za nimi drogę dla rowerów za nimi, a szpaler drzew i dom i chodnik NATO dla dużej ulicy to jest niema lepszego rozwiązania do projektowanego co mundial niektórzy, by się kłócili, że to jest teraz duża ulica niektórzy mówią, że to jest po prostu duży chodnik teraz właśnie po tych zmianach, które nastąpiły kilka lat temu po przebudowie całej Świętokrzyskiej, a i teraz są tam ogródki kawiarniane sklep jakoś nie upadły bardzo dobrze funkcjonują, ale zarząd dróg miejskich zrobił taką analizę porównawczą razem Świętokrzyskiej z Alejami Jerozolimskimi, a my się okazało, że na Świętokrzyskiej jest dużo więcej pieszych są otwarte sklepy i klub, a jeszcze do tego, by posadzenie drzew to jest naprawdę wygląda bardzo przyjemnie stan mostu tłumy ludzi ich o to chodzi no bo poruszanie się pierwsza jest najbardziej naturalnym sposobem przemieszczania się i przez to jest zdrowe tanie i naprawdę zachęcam do chodzenia, choć ja bardzo chciałbym teraz powróci do tego mam tu właśnie tego pieszy rowerzysta poniósł on osobiście uważam, że nie uciekniesz od tego tematu i nie ma co uciekać czy ja wiem, że i każdy, kto spojrzy statystyki zobaczy, że nawet jazda rowerem na chodniku jest mniej niebezpieczna niż jazda samochodem po chodniku to jest to jest oczywiste, ale ze jeśli chodzi o poczucie bezpieczeństwa to z wielu źródeł wiem to dla pierwszych właśnie w większym tylko patrzeć na poczucie bez bezpieczeństwa czy też nie bezpieczeństwa zagrożeniem są rowery jeszcze na chodnikach niż właśnie te samochody nawet zaparkowane milimetr od przejścia dla pieszych tak i to poczucie wynika z różnicy, jaka jest między samochodem, a on, a rowerem itd, a samochód jest duże, więc jest widoczne w UE do tego samochód jest głośne, więc jak się porusza chodnikiem to zajmuje tak dużo miejsca i tak hałasuje jesienią nie ma możliwości, żeby go nie zauważyć no, chyba że jedzie tak jak ostatnio ten starszy pan, który potrącił 3 osoby dużo przypadków jest tak dużo takich przypadków natomiast rowerzysta po pierwsze jest Cichy, a po drugie jest mały na nie zajmuje dużo miejsca, więc jak rowerzysta wyjeżdżał z tyłu za pieszego tego nie słychać ani nie widać jest zaskoczona jest zaskoczeniem tak i właśnie to jest to powoduje to to LO im poczucie, że zagrożenia u pieszego tego domu mam taki apel do wszystkich rowerzystów nie jeździć chodnikami, jeżeli nie macie do tego prawa, a jak już jedzie się tym chodnikiem naprawdę, zwracając uwagę na pieszych i z jaką jest osobą, która działa od lat w zmienianiu pewnego światopoglądu nawet na na cały transport wieża apelował nie niewiele daje apelowanie niewiele daje dlatego najważniejszy test przebudowanie infrastrukturę, czyli budowa dróg dla rowerów na tych wszystkich dużych ulicach, gdzie razem potrzeba tego odsetka rozważania ruchu pieszego rowerowego i samochodowego, ale mniejszych ulicach po prostu wprowadzanie kontra ruchu rowerowego, który całkowicie bezpieczny także być rowerzyści mieli poczucie, że jezdnia jest dla nich na tych mniejszych ulicach tak się zastanawiam ile czasu potrzeba, żeby to sprowadzić, a to niebezpieczeństwo 6 poczucie niebezpieczeństwa jest na co dzień nie myślę, że budżet trzeba jednak wychodzi do nich mówić, że przestrzeń jest wspólna Ania właśnie podzielona na na jezdnię na właśnie chodniki, bo bezpieczeństwo jest wspólne wszystkich torach na tych mniejszych ulicach jak jest nie powinny być wspólnym, ale na dużej ulicy, gdzie mamy, ale i dużo pieszych i dużo rowerzystów i dużo samochodów jest to po prostu niemożliwe, żeby współdzielić całą tą przestrzeń zwłaszcza, że to duże ulice mają jednak na wyższym inną funkcję nów funk na czym funkcjonują itp służą przede wszystkim temu, żeby się przemieszczać pomiędzy różnymi osiedlami czy dzielnic z nami, więc CMI, choć zdajemy sobie sprawę, że tam wielu osobom się również spieszy, więc tam segregacja ruchu rzeczywiście ma sens na tych mniejszych ulicach naprawdę zdecydowanie lepiej, gdyby była przestrzeń wspólną we wtorek już w najbliższy wtorek podpisanie dokumentu na mocy, którego powstanie federacja no ale jeszcze jedno ciekawe wydarzenie w czerwcu będzie Apropos pieszych i na pewno w Warszawie 16 czerwca druga pierwsza masa krytyczna już są w nim nadzieje pod skrzydłami federacji nie jęczy pod skrzydłami federacji dlatego z trans EU też masa krytyczna była wcześniej, ale jest też masa krytyczna jest nieformalną koalicją organizacji Warszawy, które to wydarzenie organizują i do tych organizacji jest kilkanaście część na pewno przystąpi do pierwszej polskiej, a to zobaczymy jak to się ułoży na pijanym nie są dumni to pewne nie ma konfliktu między tymi 2 bykami, a on czy dojdziemy do wniosku we wtorek, że należy to zrobisz tak, żeby wszystkie masy krytyczne w Polsce, jakie będą się odbywać były właśnie pod skrzydłami federacji czy może to nadal będą pewne nieznany możemy, niemniej niezależną autonomiczną ochronę dzieci w najlepsze słowo autonomiczne byty, a on naznaczony nasz w każdym razie druga piesza masa krytyczna szesnastego w czaszce świat będzie trasa jest zaplanowana, a wiemy skąd, dokąd chcemy iść wiemy o start i mata start tak jak poprzednia na rondzie de Gaulle, a pod pomnikiem gen z czego w UE, a skończymy na placu konstytucji i tam będzie happening na placu po 16 czerwca na pewno jeszcze będzie mówić o drugiej pierzei masie krytycznej, by to dość istotne wydarzenie tak samo jak właśnie to co nastąpi we wtorek bardzo dziękuję za rozmowę trzymam kciuki ja na pewno osobiście będę obserwować poczynania federacji pierwszej masek jeździliśmy też zaleca się z nami skontaktować no właśnie z bardzo proszę na koniec, żeby przystąpić do w tej chwili należy napisać na adres biura zielonego Mazowsza, czyli biuro małpa AZM krótko org Grodzka PL i biuro posiada deklarację członkowską posiada statut, więc można napisać poprosić przesłać wypełnioną, a przyjechać na konferencję, a jak nie na to by potem będzie zarząd przyjmował kolejnych członków więcej będą wybrane władze NATO wtedy już będzie wiadomo do kogo się zgłosić, a na jej mamy zamiar w najbliższych dniach postawienia strony www kropkę nad pierwsza Polska Krka tabl i tam też pełnić będą wszystkim w zdecydowanie prościej będzie wzrost rat wtedy będzie zdecydowanie prostsze Robert Buczak zielone Mazowsze pierwsza Polska bardzo dziękuje dziękuje również ja również kłania się Nisko za kilka minut informacje Rz TOK FM po nich dr Dorota Sumińska wierzę w zwierzę do usłyszenia Krzysztof Woźniak
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA