REKLAMA

Jeep. Auto, które powstało na potrzeby II Wojny Światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2018-06-02 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani studio oczywiście Tomasz Rybicki narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Tomaszu dzień dobry państwu rozmawiamy oczywiście o wozach pancernych podczas drugiej wojny światowej niezwykle ważne tak jak mówiliśmy nieraz druga wojna światowa to była wojna właśnie tych wozów pancernych bardzo mobilna szybka potrzebne duże uderzenia trzeba było przenosić te wielkie działa no i skoro motoryzacja już tak ładnie Rozwiń » wyk kształciła no to nic tylko korzystać Annie jesteśmy mniej więcej w latach 4 0 i 4 1 alianci oni na początku w ogóle chyba nie chcieli brać udziału, czyli nie mówiąc owa walka, choć w tej drugiej wojny światowej nabojem tak naprawdę nie było potrzeby na innym kontynencie do nich te wojny nie dochodziły tablicy nie dochodziły, ale mieli inne tam trochę na Wilno w stanach Zjednoczonych łączone USA trudno im powiedzieć, jakie było ich zamierzenia na pewno był wielkim zamierzeniem było wziąć udział w tej wojnie, dlatego że jest to kraj, który żyje z biznesu, a wojna jest to biznes bardzo duże, więc takich rzeczy nie przepuszczają, jeżeli mówimy o wariantach o początku to muszę powiedzieć o ustawie Le dley z ustawy, która zezwala prezydentowi Stanów zjednoczonych dysponować sprzętem wojskowym i wypożyczać do państwom sprzymierzonym len bliscy ruszy już w momencie, kiedy Niemcy napadły na związek radziecki zaczął też po zostać transportowane do Wielkiej Brytanii i można być po czterdziestego pierwszego roku sprzęt aliantów zachodnich i częściowo wschodnich był to był to sprzęt amerykański, dlatego że oprócz czołgów Shermana, które trafiły na front wschodni trafiła jeszcze masa to były dziesiątki tysięcy ciężarówek i grzybów terenową z Chin dziś cuda bakterie zaczął demontaż Obamacare był takim symbolem wręcz Ameryki na froncie wschodnim no właśnie jeep jeep dobrze i Marka model samochodu, który był skonstruowany na potrzeby tylko wyłącznie tej wojny wtedy elfy to był typ dzisiaj jest to Marka w czasie drugiej wojny był to ty tak jak mówił, iż samochód kombi czy pick -up prototyp samochodu mu zrodzonego właśnie wtedy nie był to pierwszy samochód terenowy dla dużych samochody terenowe powstawały już wcześniej w momencie, kiedy wybuchła druga wojna światowa w Europie Amerykanie zdali sobie sprawę, że potrzebują i złożyli zamówienie wysłali zapytanie do do firm, które by mogły tego grzyba produkować Wilkos seryjnie historii wiemy, że odpowiedziały 3 firmy to znaczy jako pierwszy powiedział ban tam drugi był Ford, a trzeci był Willis założyli wojskowych inżynierów był dość im bardzo rygorystyczne i te samochody no przesadziłem próby poważna, ale też musiały mieścić się w normach ciężaru spalania wytrzymałości, więc zaczęło się właśnie od tych 3 firm przez całą wojnę był tylko 1 typ to dziś patrzy one trochę się zdarzały już panu powiem, więc tak jak powiedziałem zgłosił się one tam Ford i winnic wszystkie wyprodukował chyba po około 100 0 1 50 0 egzemplarzy i te samochody poszły do wojskowych testów w międzyczasie Willis zacząłem coś co już dzisiaj nazwali lobbowanie za tym, żeby to właśnie jego wybrać, więc były to takie trochę zakulisowe ocierające się o politykę działania, żeby to właśnie mówili stoi tak się stało po próbach miło tego, że bandami Ford były mniej więcej podobnymi technicznie samochodami wybrano Willisa w willi został zamówieniem rządowe na produkcję, ale to nie była produkcja tylko dla armii Stanów zjednoczonych, ale również na potrzeby lęk Lis jest, bo to setki tysięcy samochodów, więc okazało się szybko, że Willis nie jest w stanie to sam tego produkować samochody Willisa nosił nazwę jeep Willis MBA nowy co zrobić rząd tak na pomysł, że na bazie winnica to dla nas podstawą tych samych planów konstrukcyjnych rozpocznie się produkcje zakłada forda i fordzie ten samochód nosił oznaczenie GPW czy jedzie zaraz po Polsce Willis były to samochody niemalże bliźniaczo podobne chodziło oczywiście unifikację części taki był też dodać 1 typ bankami dostał żadnych zamówień, chociaż był pierwszy idol Ka i druga wojna to był właśnie Willisa, by bliźniaczy Ford Giba, dlaczego akurat ta nazwa to jeep nawet coś miało oznaczać szczególnego co 2 teorie, dlaczego on, dlaczego drzwi, kto dziś w dzień pierwszy po pierwsze, pierwsza teoria, mówi że było to fonetyczne fonetyczne skrót odczuć Doral pół porcji szeroko o szerokim zastosowaniu tak nie widzi też koszulki chodziło o tym, samochodem, który ma szerokie zastosowanie, więc chodziło o to, że te, gdzie po to do wymawiania Andrzej drugie druga teoria, mówi że 1 z kierowców testowych czytywał komiks jedno i tam w tych komisjach była 1 postać, która się nazywała drzwi był taki zwariowany ludek, który ciągle spadał wali się jak to amerykańskich dysków kach no i on jako pierwszy nazwał swoich ludzi, by tak się przyjęło, która to jest prawdziwa trudno powiedzieć, ale tak wśród ortodoksyjnych Willis owców te 2 teorie chodzą i każe się przez komunalne, ale one, która jest bliższa jednak bardzo ogólnego zastosowania wydaje mi się, że obie są bardzo prawdopodobne, dlatego że go do domu, gdzie po było używane jako określenie typu o auto z tym komiksem bardzo prawdopodobne może wypisał gdzieś na burcie może się to przyjęło również odnosiło to dowód właśnie do ekliptyki fonetycznego co do nazwania samochodu który, który miał być wielozadaniowych dodał, że to co z tymi Shermana mimo to szczerze mówiąc 1 z najpopularniejszych lekkie i średnich czołgów Todda średnie czołgi to one naprawdę takie dobre były czy jednak to zabieg marketingowy amerykański bank naliczy ona tak dobre nie były ich było dużo to jest to samo co w oczy mówi n p. historia walk Wawryca północnej, że Rosja Rosjanie Niemcy wystawili bardzo dobre czołgi jakościowo technologicznie, ale wystawili ich mało Amerykanie mieli gorszy sprzęt, ale było 2 × więcej był to typowy czołg średni nie był on zły, ale u ustępowały niemieckim konstrukcjom i na froncie wschodnim cieszył, gdyby trochę mu brakowało, bo tak, porównując do tych niemieckich znanych to takim odwzorowaniem czy też na równi z szamanem amerykański to była parter Pantera czy tygrys niemiecki nie obniży to były naliczać za odwagę czyjeś seminarium Pantera i tygrys to były czołgi stojące wyżej technologicznie również pod względem uzbrojenia od otrzymanego zdecydowanie, ale Amerykanie też mieli tzw. niszczycielem czołgów czy IT takie potężne tak, ale los wchodzimy w temat dział samobieżnych latają to były tam 3 działa samobieżne była trochę odrębna dziedzina, chociaż były dobrze też pojazdy przy poruszający się na podwoziach były niszczyciele czołgów tak samo Niemcy mieli niszczyciele czołgów i Rosjanie swoje działa samobieżne, które dość dużo Fujitsu było na na froncie wschodnim aż 3 to była konstrukcja jest stricte amerykańska nie wzorowali się na jakiś innych pojazdach z innych krajów nie dobiła go bazową konstrukcję amerykańska, ale no trudno powiedzieć, owszem, ma nie, że był taki szmat i czy owak, dlatego że dotyczy w kwestii silników było to kilkanaście typów silników montowanych do tego pociągu, jeżeli mówimy o podwoziu lub też były one były odlewane były skręcane obudowy były wzmocnienia standardowe niestandardowe to postawa cała masa typów Herman model LM modele sterowane modele Alfy L 4 w był wyjściowy, ale i, żebyśmy usiedli uczciwie i rozpisali tobyśmy mogli pokazać kilkadziesiąt odmian ze względu na silnik ze względu na uzbrojenie ze względu na rodzaj zastosowanych gąsienic ze względu na pancerz i było to spowodowane tym, że ten czołgów produkowano w różnych fabrykach i te fabryki poszukiwały pewnych modyfikacji czy może pewne procesy dla nich był łatwiejszy jedziemy odlewanie czy skręcanie n p. uprzednich obudów sprzęgła to jest 1 rzecz druga rzecz, że w jednostkach bojowych były one jeszcze dodatkowo modyfikowane to co później na wkład widzieliśmy pod Monte Cassino, gdzie dość słabo opancerzone czy Romany dodatkowo wzmacniano to znaczy przy sprawdzano gąsienice z przodu albo wkładano je od workami z Piask w zależności od bitwy, która była bardziej mobilna albo bardziej stateczna z tych statecznych jednak ten pan coś było bardziej konieczna, bo nie dało się manewrować uciekać czy ogólnie pancerze były też sam tak, bo ten sam nie był dość słaby, a kwestie związane z pancerza mogłem to była to już była kwestia producenta, dlatego że i intendentury starała się czołgi 1 typu przydzielać, kiedy jednostce, dlatego że wiązało się to łatwiejszym procesem naprawy serwisowania ale, ale też te założenia taktyczne się zmieniał co widzimy bardziej w przypadku pierwszej dywizji Pancernej, która w Europie do boju poszła innymi czołgami, a już byli na miejscu zimą czterdziestego piątego roku czołgi zmieniono amerykańskim dywidenda dla obyło się Armanda, ale były to inne typy i jak gdyby wymieniono, więc w przypadku firma nano widzimy zarys Shermana no i jest jak jest myślę, że dla ortodoksów tematu jest to co najmniej kilkadziesiąt odmian, które można scharakteryzować pół Europy pod koniec wojny światowe jeździło się demonami oto i Anglicy wybrali i Francuzi przecież na początku zostali dostali też mamy też czołgi od Amerykanów i później też rozwija rozwijania ostatnio z radnymi forma zaś to informacje cały czas gdzieś krąży również polskiej jednostki zostały przerwane mówi z kolei most na wielką Brytanię przed dniem, żeby ochronić słaba OKS ana gorzej niż w wielkiej Brytanii tam to były czymś normalnym byli szkoleni w ostatnim etapie i wzięliśmy Shermana i pojechali do boju wcześniej były byli szkoleni na Walentyna ach, Kluza Widera ach, Matylda czy Churchilla ale, ale tym pojazdem bojowym, który po czterdziestym czwartym roku popłynął na dla do Francji to były właśnie się Urban to, gdyby jednak Tochtermana to mogłoby się trochę inaczej potoczyć dzieje, bo jednak one coś tam w murach drżały dały i jakby pokazały, że dobra jakość dobrą jakością dobra konstrukcja, ale ilość jest ten bardzo ważna i tą ilością trochę te czołgi niemieckie jednak ograły ja sobie na początku podchodziłem powiedzieć, że Amerykanie na początku wcale tak czynnie nie chcieli brać udział w tej drugiej wojnie światowej no ale ich też dopadły atak na tory Hall BOR później już jest decydowali i wkraczają do Normandii atak Normandia na plaże i tam od razu już w tych wielkich statkach były przygotowane wozy pancerne do ataku również na francuskie Wybrzeża w to trochę inaczej wyglądało, dlatego że one z byłym oraz z wody nie wchodziły do boju o wrażenia, ale przygotowania były przygotowywane, ale atak polegał na tym, że najpierw Piechota miała zająć plaże i przyda to przygotować miejsca do rozładunku i te czołgi wjeżdżały i jakby po jakimś tam dystansie przy czym mogą już być użyte bojowo ogólnie sprzętu, które płyną do do Francji Normandii był przygotowywany w biały w miarę szybko do wprowadzenia do boju, a Amerykanie znali potencjał wojsk niemieckich w tej właśnie Panter tygrysów, które było o wiele wiele wyżej technologicznie też zaawansowane niż to właśnie się MAN-Y, które były sprowadzane ze Stanów zjednoczonych znali bardzo, że my nie odbili się od tego tak długo, że tutaj zagrała element czasowy, dlatego że pierwszy Pantery czy Rosjanie zdobyli Pantera na początku 4 z tego trzeciego roku była pod Stalingradem Amerykanie pierwsze chyba zdobyli w Afryce też latem latem lub wiosną 400 trzeciego roku mówimy o tygrysie oczyszczoną czołg był prze analizowane jego konstrukcję wszystko i Amerykanie zaczęli przygotowywać się do stworzenia powiedział czołgów ciężkich, które byłyby w stanie walczyć z tym czy jest odpowiedników amerykańskich dla tygrysa tygrysów Królewskich jego czy dla Pantery i zaszłość to działać tylko, że pierwsze realne efekty tego w postaci prototypów pojawiły się dopiero pod koniec 40 czwarty roku na początku czterdziestego piątego roku więc, zanim przeszły pierwsze próby, zanim cokolwiek się z wydziału to tak na Moskwę wojna się skończyła i gdyby to to co było tak troszeczkę za późno zabrakło im po prostu czasu, żeby coś szybciej zrobi to w tych bitwach niemiecką o alianckich tak to szeroko nazwijmy tych bitwach pancernych to jednak ta liczebność decydowała niekiedy jest szamanów czy też właśnie pojazdów pancernych alianckich, że zwyciężali zaczęli zwyciężać to należy się normalne też były modyfikowane, bo traktują to jako pewien nośnik działa Amerykanie widzą, że Niemcy stosują lub Szopa zdarzenie raczej stosować też inny rodzaj uzbrojenia po standardowo szaman miał udział 7 5 mm pojawiło się działo pancerne 7 6 mm później haubica 10 5 mm rząd i jak gdyby tak trochę zainwestowano w udo zbrojenie tychże mało, żeby były w stanie walczyć na dystansach powiedzmy 80 0 do 1 500 m no właśnie zaczęliśmy mówić trochę oschła są na froncie południowym Afryka Północna Włochy tam też się dużo działo tam też wozy pancerne brały udział w bitwach bardzo mi ciekawi jak sobie radzili w środku w tych gorących miejscach i czy te pojazdy dawały rady n p . przez systemy chłodzące o tym wszystkim następnej części Tomasz Ziembicki inne narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak dzisiaj kończymy dziękuję bardzo nie ruszając Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA