REKLAMA

Księga religijnej skrupulatności. O dylematach średniowiecznych muzułmanów mówi dr Mateusz Wilk.

OFF Czarek
Data emisji:
2018-06-05 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:47 min.
Udostępnij:

Dr Mateusz Wilk z Instytutu Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego mówi o tłumaczonej przez siebie "Księdze skrupulatności religijnej" – skompilowanego przez 'Abd al-Malika ibn Habiba traktatu, jednego z najstarszych źródeł pochodzących z Hiszpanii muzułmańskiej. Rozwiń »

Wyjaśnia, że brak skrupulatności to przekraczanie granic, co może prowadzić do błędu czy grzechu. Taka postawa rodzi różne problemy. Na przykład, jeśli średniowieczny muzułmanin miał 1000 dinarów i spośród nich jeden został uzyskany bezprawnie, to cała kwota stawała się bezprawna.

Skrupulatni muzułmanie odrzucali państwo, ponieważ kalifat narzucał zasady, a nie wszystkie wynikały wprost z Koranu. Nie wiadomo na przykład, czy państwo ma prawo pobierać podatki. Jeden ze skrupulantów odmówił pokrycia domu zbyt grubą warstwą tynku, bo ta wychodziłaby na teren drogi publicznej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
W studio gość, dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, witam serdecznie panie doktorze, dzień dobry. Miałem już okazję przeczytać ostatnio pana książkę, która jest niedostępna, ale wkrótce mam nadzieję będzie dostępna. Książka, która jest trochę po arabsku, trochę po angielsku. Ta część arabska najwięcej problemów sprawiała. Rozwiń »
Tak to jest edycja tekstu źródłowego niewydanego do dzisiaj takiej kompilacji, gdy sporządzonej w dziewiątym wieku w Hiszpanii muzułmański poświęconej skrupulatności religijnej i rzeczywiście pan redaktor był przed premierowym czytelnikiem, dlatego że właśnie kończy drugą i ostatnią korektę autorską miasto powinno wyjść na dniach Uniwersytet w Cordobie każdy taki jak tam dokonano właśnie edycji tego na podstawie rękopisu jedynego istniejącego i przetłumaczyłem ten tekst angielski

Tekst z 853 roku to jest śmierć siły, czyli śmierci bardzo, ale Malika Gminny sztab, bo tak to jest śmierć na habit bat, czyli kogoś, kto mu się tą też grzeszą wybitny prawnik mali Kicki z Andaluzji nie musi przypisuje tę kompilację, ale co do zasady oni uczynić ustnie jeszcze wtedy inni najczęściej takie kompilacje były sporządzane przez uczniów także tutaj już może to nawet jest nieco późniejsze mogło na dziesiątym wiekiem powstać, ale nie mamy danych i kto sporządził natomiast w pierwszych jego słowa 

Jest powiedziane, że to jest to co opowiada biła ja po arabsku to co opowiadała, który ma ibn abi tego jest to, czego nauczał na temat skrupulatności piękny tekst i myślę sobie, że bez względu na wyznanie religijne, gdyby ktoś stosował się był osobą skrupulatną skrupulatną religijnie to życie byłoby po prostu wspaniałe w sumie koszt nie wiem czy deszcz schłodził szczerze powiedziawszy każdy może co to jest skrupulatność najpierw ja wiem, że już o tym, mówiłem było to na tyle dawno, że może słuchacze nie pamiętają 

Otóż skrupulatność przynajmniej w wydaniu muzułmańskim to nie jest typ po pierwsze, niechęć do unikania wszelkiej transgresji wszelkiej wszelkiego przekroczenia normy religijnej, ale nie jest koniec to jest nawet unikanie wszelkich wątpliwości po prostu taką buduje stała i cały szereg tekstów na ten temat właśnie z tej epoki jest dziewiąty bieg to nawet nie jest to, żeby dać jak inaczej autorzy tych kompilacji uważają, że jest pewna szara strefa, której zarówno koronek i tradycji proroka nie precyzuje i drugim założeniem jest to, że ta szara strefa jest w stanie w jedno w dni sprawić, że wiernych popadnie w grzech albo popadnie w błąd i w związku z tym, jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości wolny co do sytuacji nie uregulowanych wprost należy ich unikać należy w stosować, by jeszcze bardziej rygorystyczne tej rozdzielność nie wzięła Otóż może mieć do sklepu coś kupić nie wszystko da nam niektórzy nas nie stać, bo są drogie, ale czasami okazyjnie ktoś nam proponuje kupno czegoś podejrzewamy, że to może być kradzione no bo cena naprawdę jest bardzo atrakcyjna albo z jakiegoś innego nielegalnego źródła, ale mówimy, bo nie boję się tym interesować ktoś sprzedaje tanio świetna okazja kupuje nie wiem, skąd tyle, że nie wiedział biorę to tutaj autor powiedział nie, jeżeli masz wątpliwości, jeżeli w twojej głowie pojawia się myśl, że to może być z nieprawego łoża tak się wyrażę to w ogóle unikać sytuacji lepiej jest nie tak, że sieć wątpliwej sytuacji niż w nie zgrzeszyć oczywiście przy czym to jest sięga dużo się, żeby tu nie chodzi tylko jakieś paserstwo, bo to podejrzane byłoby nawet uregulowanego w habicie tylko na szkodę osoby sprzedawcy czy my też mamy prawo w ogóle handlować z kimś kim wiemy, że się codziennie upija na przykładach Boże w ogóle nie jest dobrym muzułmaninem czy mamy prawo handlować nie wiem chrześcijaninem z innowiercą otrzymały prawo się dokładać do jego sukcesu ekonomicznego można powiedzieć, bo kwestie monetarne są we wszystkich tych kompilacja w tym tej mojej nazwijmy to bardzo istotne dane kilka razy pada, że jeżeli mamy z niewielu zdaje się domykać suma 1000 dinarów zdaje się było spośród tych 1 jest niepoprawny to całe 100 0 zdjęć jest jest bezprawny i całą kwestią jest dużą to co zrobić z takim Dinara mieści się nam przyplątała przypadkowo czy można go n p. oddać znali byli jak na jałmużnę i z jałmużny zostanie przyjęte jako dobry uczynek przez Boga to cały czas są takie rozważania i wcale to nie dostaje jednoznacznego rozstrzygnięcia czytamy, o ile pamiętamy zostały ostatecznie autorytet zdaje się Malików i mam nadzieję, że tak, ale nie jest jej nie mniej wcale nie jest pewny tak samo jak ktoś zaprosi skrupulatny to na obiad to wtedy trzeba też bardzo uważać, bo jeżeli ten obiad będzie z nieprawego pochodzenia właśnie zostanie niewielki skradzionych kurczak z niczym nabyty za was jakieś pieniądze bezprawne no to wtedy będziemy uczestniczyć w niepełnym procederze i de facto popadniemy w podobnej grze stoimy staniemy się wspólnikiem tego samego grzechu co ten gospodarz nieszczęsny Toma zresztą jedno, by 1 bardzo istotną konsekwencję, która jest najbardziej chyba istotna w moim tekście zawsze z całej tej tradycji na temat skrupulatności mianowicie z tego wypływa o odrzucenie państwa muzułmańskiego jako takiego, który jest powszechną postawą na przełomie 08 09 . wieku jest cały taki zręczny nurt w prawie, który odrzuca kalifat odrzuca, ale państwo muzułmańskie w tej formie, jakiej to istnieje groźba, że państwo wyręczyła w pewnym sensie dobrego muzułmanina w obowiązkach i wiary nie do końca tam chodzi o zupełnie coś innego mianowicie o sukcesję po proroku, w które nigdy nie jest dokładnie uregulowana w boju szkopuł polega na tym, że Koran nie podaje żadnych reguł sukcesji zachodzi też jest bardzo lakoniczny, więc de facto cały siódmy wiek to są spory o sukcesji właśnie rolę no cóż po pierwsze, spory o kalifat później rozpadł, ale 2 grupy, które później zostaną z sunnitami szyitami, a ich do siebie, że właśnie z tego, że nie było uregulowań i w pewnym momencie nawet z takich szkół trafiły na lekkich patrz, gdzie Omar, czyli przyszły drugiej Kalli wybucha płaczem i często wybucha płaczem z różnych powodów jest legenda niesprawiedliwością świata w, mówi że że, gdyby iść tą droga do obu łukach sprecyzował nic się, że ci to pierwsze co zrobić z majątkiem kogoś, kto umiera bezpotomnie na kogo przechodzi we Europie nie było problemu skarb państwa przy przejmuje tutaj umarł właśnie jest skrupulatny nie może sobie tego po tak sobie przejąć po drugie, czym jest lichwa w skrajnych interpretacjach muzułmańskich przewijał się pogląd, że wszelka odsprzedaż tego z zyskiem to jest lichwa i po trzecie to mały jak ma wyglądać sukcesja, więc to był realny problem, który pierwsi prawnicy niejeden biskup nie rozwiązywać rygorystycznie, mówiąc że my nie mamy ani w kolanie ani w habicie takiego państwa, jakie mamy teraz realnie nie wiemy czy oni mają prawo pobierać podatki poza ekologicznymi tym zakaz ten, czyli tą daniną na rzecz jałmużną nasze 2 musiał się tak tłumaczy, ale to w zasadzie składka na na cele społeczności religijnej w, a przecież tych podatków było znacznie więcej nobilituje stałyby kolumn potem, że n p. jak jedzą i handel był z błędów, zwłaszcza bohaterem takich scen jak władca chce mianować jakiegoś Pobożnego prawnika sędzią to w dobrym tonie jest podobnie w biografiach tych prawników jest często taka scena jak on ucieka ten władca wysyła się patrzy, żeby go siłą sprowadzali na Dwór zmuszali do wyrokowania on nie chce no właśnie z tego to wynikami nie wiemy czy państwo działa sprawnie tak naprawdę, zwłaszcza że życie dworskie z reguły tam jest wino tam są śpiewaczki w ogóle, by ich życie codzienne dworu, a te zbieranie pieniędzy za wino i to po pierwsze po drugie złym guście, ale w ogóle honorarium nawet takiego sędziego potem dostanie szansę od władcy co będzie takiego co pije wino i pobiera bezprawne podatki, więc odrzucenie państwa unijne Habiba iłu podobnych mu autorów gdzieś u niego jest najsilniejszy, że bierze właśnie z tego, że trzeba uważać czy twój dochód jest sprawny czy nie wrócimy do naszej rozmowy po informacje Radia TOK FM dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego studio rzecz sięga religijny skrupulatności Malika i Habiba od niej rozmawiamy o jej i to nie powrócimy po informacjach informacje o jedenastej 2 0 i państwo my gościmy dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego w PiS-ie skrupulatności religijnej w islamie dziewiąty bieg Alan da luz, czyli dzisiejsza Hiszpania i jakie części człowieka zamieszkuje Szatan wg tejże księgi czy części narządy jest w ich części niematerialne to kim hummera mężczyzny zdaje się było w serce serce spojrzenie i pamięć może wspominać jakiś podejrzewa mnie skromne obrazy, które gdzieś tam zobaczy natomiast kobiety to jest w genitalia na pewno RC z mężem też swoje i tylna część ciała ile pamiętam bardzo dobrze w Pionkach to jest rzeczywiście nim być może kolejną obsesją tego autora, dlatego że, o ile w innych tekstach o skrupulatności mamy rozdziały o kobietach, zwłaszcza u i Han Bala tego ten jest trochę w solidny hak bity zostawia inną kompilację któreś z akita Ada burmistrza, czyli wielka księga dobrego prowadzenia się kobiet można powiedzieć, iż to jest też bardzo rygorystyczne bardzo rygorystycznym to jest zbiór tradycji, które odnoszą się do tego jak kobieta powinna funkcjonować w społeczeństwie w tym także odnoszący się tej powinności religijnych chce coś co może zaskakiwać, bo dla prawnika którymi Harvey był do wielu paradoksów dochodziło do wielu takich problemów, które potrafiły nas w pewnym sensie wyłożyć cały system prawny w to znaczy główna zasada była taka, żeby kobieta nie była widziana w życiu publicznymi tam są tak Harris, że za każdym razem, kiedy kobieta robi krok poza domem buduje sobie dom z ognia i t d . i t d. tylko, że co zrobić, kiedy na składzie na pogrzeb albo kiedy idzie do meczetu i to jest coś co już, żebyście mogli czyli, żeby spełnić obowiązek religijny to jest coś co już 1 hobby w tej drugiej kompilacji, zwłaszcza powoduje pewien dyskomfort jeszcze pogrzeb tata tata to można rozwiązać z, która w inne straże śmierdzi w ogóle potrafi do wielu paradoksów doprowadzać jako taka otrzyma za chwilę, ale pogrzeb można rozwiązać dobrze okryli uczestniczenie w pogrzebie pobożnym aktem, ale ostatecznie nie jest obowiązkowe kobieta zostanie w domu zresztą wg tej samej kompilacji jest są 3 rodzaje kobiet najbardziej znienawidzony przez Boga 1 to jest nieposłusznych mężowi druga prostytutka 3 1 z Płatka pogrzebowa taka profesjonalna, bo to jest uważany za pogański zwyczaj właśnie za w ogóle zaprzeczeniem tego czym kobieta powinna być przestrzeni publicznej w islamie natomiast z modułem w meczecie jest już gorzej, dlatego że na co najmniej w piątek należałoby tego meczetu pójść za niemożność tam teleportować, więc trzeba oczywiście przejście jest drogą publiczną, narażając nas polis spojrzenia mężczyźni też chodzących na pokuszenie znajdą, ale zaraz zaraz, jakie schorzenia mężczyzny, jeżeli nie, jeżeli kobieta jest atrakcyjna to skrupulatny mężczyzna powinien opuścić wzrok, ale nie wszyscy są skrupulatni właśnie z tego założenia wychodzi też habit jest cała piękna historia tam w tej drugiej kompilacji o kobietach w sumie do końca nie wiem co stronami uczynić, ale jest to przykład Umara wspomnianego już drugiego kalifa takiego on w, zwłaszcza w sumie strzeliliśmy nie jest lubiany czasu niż miniony z takim bardzo srogim założycielem państwa muzułmańskiego pewien sposób tego klasycznego kalifatu i też jest takim wzorem pobożności najem nie może zabronić żonie chodzić do meczetu, którego oczywiście proszę o pozwolenie za każdym razem ma on wbrew sobie tego pozwolenia udziela aż w końcu się, więc się na sposób jego na posła któregoś wieczora do meczetu to pobiegł przed nią ZAK założył kaptur na na głowę, żeby go nie poznała ich przechodziła czują klepnął właśnie w tylną część ciała i wrócił do domu ona wyraz przeniesiona wróciła z tego meczetu jest wstyd jak było ludzie są tylko ludźmi więcej nie poszła w, czyli tutaj nawet umarła widać, że nie ma żadnego środka prawnego ani Teologicznego, którego mógłby użyć, by powstrzymać żonę stosuje fortele to jest, ale to jest równocześnie w uznanych za hl Display, czyli wzór godny postępowania czas za wszelką cenę powstrzymać kobietę przed udzielaniem świadczeń z publicznym na wieży globalnie gaz do metod chętne panie jak widać w zbożnym celu jest tylko wyzwolonych, czyli na ten cel jest taki właśnie jak mówię jest tutaj wydaje mi się, że im hrabiów był bardziej niż inni autorzy jedno dla niego jest istotne ten cel to to jak kobiet też wina zachowaj nas rzucił bardzo zabawną uwagę na te rozdziały w ona się o pomoc w jej baba bardzo istotne w tej w tej księdze skrupulatności religijnej w teście często występują kobiety jakieś wścibskie sąsiadki podsłuchując idę dalej korzyści obu umowa nie jest już nawet wujek Habiba ograniczona wyłącznie do kobiet no ale często relatywnie bohaterkami tej historii są kobiety w no, a skrupulatny mężczyzna, zanim usiądzie na krześle 3 miejscu, które zwolniła kobieta powinien poczekać aż w miejsce to wystygnie, a tak jest taka tradycja, że oczywiście, żeby nie, ale właśnie to jest być może dobry przykład właśnie skrupulatność absolutnie unikać wszelkich okoliczności, które by przywiodły tę kobietę na myśl prawda, który brzmi to jest właśnie ta pamięć, która może być zwodnicza u mężczyzny, bo ktoś może usiąść za takim nie występuje miejscu listy po mieście, gdzie wcześniej w tajnym siedziała ta kobieta na interes pierwszy krok właśnie, żeby się w zanurzyć, w jakich rozważania które, która jest odpowiadał na manowcach, ale poza tym to jest właśnie podglądanie zazdrość zawiść podsłuchiwanie także patrzenie na książki czy zaglądanie do Książa w takt jest wolny to nie występuje tylko tutaj w ogóle jak jest stała taka grupa tradycji na temat książek zaczną się z tym w tej chwili przygotowuje mam nadzieję, że się to udać do napisania całego artykułu podejściu do książek wśród tych w tych kręgach właśnie skrupulatną TUW, ale tak książka jest to od osób to jest ciekawy w ogóle tutaj taki zespół, bo z 1 strony 3 inne oczywiście nie wolno patrzeć na książki czy się zaglądać do książek bez pozwolenia właściciela i to jest właśnie to ma dwojaki jasno bowiem, że są to rzeczy należące do kogoś innego i tego skrupulatnie może robić, że zostaje przywłaszcza jakość i i korzysta po drugie na korzystne skoro ta książka zawiera, więc ja należy do kogoś innego, tak więc też należy do kogoś innego jak też tam zagląda zostaje przywłaszczone coś co należy właśnie do kogoś innego choćby to była wiedza, ale wydaje się, że jest jeszcze głębszy aspekt tutaj to znaczy trzeba pamiętać, że dla Idy Habiba i dla podobnych monitorów, a film to jest wiedza religijna to jest słowo, które zostają użyte to jest wiedza religijna prawna nazwijmy to, która jest przekazywana w dziewiątym w ogóle w klasycznym islamie, a już szczególnie w dziewiątym wieku, kiedy jeszcze książek jest relatywnie mniej niż w późniejszych wiekach w bardzo zorganizowany sposób ten na ogół, żeby być to z czy zdobywanie wykształcenia czy prawo do tego, żeby nauczać Polek zdobycie takiego prawa należało polegało na tym, że trzeba się było nauczyć wreszcie wszelkich tradycji przekazywanych przez danego mistrza albo jego książki na pamięć i potem wyrecytować przed mistrzem się dostawało idzie AZ tzw. wtedy, czyli pozwolenie na przekazywanie dalej, bo mistrz zaświadcza, że rzecz, że większość przekazuje wiernie to jest kultura w dużej mierze ustna jeszcze wtedy zresztą nigdy się tych tych cech wznoszenie pozbywa, bo nigdy nie widziała, bo bardzo rzadko, żeby w książce było napisane napisał ktoś zawsze jest powiedział ktoś nawet zjeść tam dalej zrobić coś w swojej książce zawsze dom ten most na aspekt wiedzy przy cytowaniu nawet jest jest istotny no i teraz taki nieautoryzowany zaglądanie to jest w pewnym sensie dno uzurpacja 3 3 3 czy wychodzenie wbre w temu systemowi gości prawa i do przekazywania faszyzm ważna kwestia własności prywatnej jest niezwykle ważna jest tak wynika z tej księgi skrupulatności religijnej pojawia się tam też kwestie właśnie korzystania z klonów drze w czy wzdłuż należących do innych osób no i dobrze zasadniczo nie no dobrze, ale człowiek nie jadł i pada z głodu w no to zależy czy jest ogrodzony szczelnie ogrodzone na jakie są ogrodzone to w ogóle, a jeżeli jest nieogrodzone no to może, ale TOZ spadły na ziemię, by realnie na różne role zakup i to nie do syta bardzo często tylko tak, żeby nie umrzeć, żeby nie nie często jest takie podejście, ale rzeczywiście rodzina jest ogólna zasada jest w islamie mówiące, że jeżeli i jak przestrzeganie i zasady religijne ma doprowadzić do śmierci nie rób tego co jest geograf trochę reguła systemu prawa to samo jest wieprzowiną przecież jak jeszcze ma tylko wieprzowinę do jedzenia, a im się przez to, że z głodu coś pójdzie do piekła w i tutaj jest jest podobnie tak samo co zrobić, jeżeli się pada z głodu kogo się poprosiło jedzenia ten ktoś nie chce go oddać jezdnię nawet taka tradycja w tej wsi w tym edytowanie przeze mnie tekście to wtedy można z nim walczyć można mu wyrwać siłą, ale tylko w tym wypadku prawda tylko gdy tylko w wypadku zagrożenia życia natomiast rzeczywiście w w ogóle w tej mentalności prawników czy specjalistów od tradycji muzycznej miejskiej z dziewiątego wieku ta kwestia własności prywatnej jest kardynalna to jest w zasadzie jest zasada funkcjonowania zasadą funkcjonowania społeczeńst w jest nie naruszanie praw bliźnich w ale też Libet to oznaczało, że w grubsze tynk na domu tak to jest mit Handball, a tradycja, który jest początki początkowo nie zrozumiałem w ogóle, bo 1 z tych skrupulatnie TUW odmówił od nurkowania swojego domu zbyt grubą warstwą ja myślę z początku tak noc z oczu pochodzić będzie też asceza ma być zimno gorąco nie ten piękny widok zza grubych wychodziłby na grubość tego tynku na drogę publiczną i w ten sposób bessy przywłaszczył publicznych teren dopiero winien świeciło jak zobaczyłem, którzy tam pale tradycji dalej było był podobny tylko prostszych kazus schodach ze wzrostu już nie chciały i schody na ulicy ktoś nie chciał domu tak zbudować blaty schody wychodzić i to jest podobny podobny kazus można powiedzieć podobnych Addis i właśnie tak to co to świadczy o tym, że takie kwestie były inne bardzo rygorystycznie traktowany, czyli jest taki handel klaskali, czyli taki dowcip na schodach można, by rzec, a w tym chociaż oni też mam jeszcze chodzi o dowcipie tym co co też, by to nie znalazł uznania przecież tam czytamy w tym tekście, że ktoś, kto chce coś się śmieje dużo będzie dużo płakał w życiu ostatecznym prawda idzie lepiej jest dużo płakać w życiu może w 3 tak w życiu wżyciu doczesnym opłakany jest właśnie dni będzie takim wyznacznikiem pobożności w podkreślone w tej księdze skrupulatności religijny jest to, o czym pan mówi, czyli tych relacji przyjazne relacje relacje z władz z władcami czy możnowładca i przyjmowanie od nich korzyści tak no właśnie dla tego i Habiba nienawiść w pewnym sensie, bo to jest po prostu przyjmowanie korzyści lub w tym, by dług państwa, który nie ma dobrego umocowania prawnego i religijnego i tam wręczyć taki skrajny kas zresztą hal Lizzie nic nie rób niczego o coś poprosi władca nawet jeśli poprosić o wyrecytował niezłej Koranu nie recytuje jest taki jest taki przypadek tam opisany i w ogóle wszelka interakcja z państwem innym jest w pewnym sensie do niej uchodzi dla Wedla dla osoby skrupulatnej no bo państwo na wiek jeśli władca osobiście jest pobożny to państwo jest podejrzany jest co daje mi tę wątpliwość, której mówiłem na początku już, ale w większości mam wrażenie, że jeszcze wtedy to nie jest wątpliwe, że rzezie, że jest kontestacja po prostu życia dworskiego i modelu sprawowania władzy ja zresztą zawsze uważałem, że prawnicy i specjaliści od tradycji muzułmańskiej władcy czy państwa w ogóle twarzą w klasycznym islamie małżeństwo dosyć toksyczny i dziewiątym wieku właśnie to jest obraz wisi to jeszcze wszystko kształtuje oczywiście tam modus operandi, czyja Kasi kohabitacja jednych drugich zostanie ustalona i będzie będą przecież prawnicy służyć państwu na to trzeba będzie jeszcze poczekać w po informacjach dowiemy się, jaki rodzaj check-in, jakie osoby na początku stworzenia przeklął Bóg wg treści księgi skrupulatność religijnej w studio dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego informacje o jedenastej 40, by formacja wracamy do programu off czarek państwo Małgosi jest dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o Kita Aliora, a tak czy sięga skrupulatności religijnej, a swoją rozstałem się panie rektorze i jaka dieta co nas czeka w raju, jeżeli chodzi o część kulinarną wg tego samego autora ten jest nie w tej księdze, ale winny kilka własnych firm dało, czyli księga opisów raju będziemy tam jedli wątrobę wielkiej ryby cały czas odrastają całą oraz marchewki z niewiadomych jest oddalone czy tego właśnie nie mniej nie precyzuje zgodę marchewki są wymienione z marchewkami szczerze mówiąc nie wiem, o co chodziło nawet wątroba wielkiej ryby to jest nawiązanie do biblijnego Lewiatana to jest stamtąd, bo byłby z przy Starym testamencie czytamy, że rzezie, że Izraelici będą będą spożywać Lewiatana i to tak macie rozumieć, że chodzi o zawody, które nie są mile widziane przez e-sklep Poland już to kupiec się pojawia tak dlatego oczywiście rozwiązanie związane z tym, o czym mówiłem, bo kupiec po prostu w, dlaczego jest nielubiany nalot dlatego dach, a nawet to pada wprost, że nie patrzy, skąd pochodzi jego i jego zysk handluje z każdym dniem oni za tym zyskiem, a w zasadzie jedyny klub PiS, który jest dobry to taki, który patrzy cieszyć jego pieniądze pochodzą z prawego źródła no rozumiem, że biznesowo jest to mniej efektywnej dlatego kupiectwa samo w sobie można na nich patrzeć krzywo co ciekawe 1 z tych głównych autorytetów, które jest aż w pewnym sensie stoją za stworzeniem takiej kombi koncert jest skrupulatność, czyli o pokolenie wcześniejszy oddycha Biebera Abdallah Mubarak był bardzo bardzo bogatym kupcem, który odniósł duży sukces biznesowy można powiedzieć, a jednocześnie zostawił kompilację na temat dżihadu orawską kompilacja temat zuch tzw . po arabsku, czyli takiej łagodnej ascezy i odrzucenia świata czym jest korupcja w co byśmy zaliczyć do korupcji wg księgi jest kilka definicji kilka kazusów po danych, ale z reguły oczernianie n p. grzywy końskiej tak farbowanie żywych Pańskiej tak zapłata śpiewaczce tak w budowę kościołów tak zapłata za wino tak no i zapłata prostotę luz Zara to jest 1 z kilku definicji rzeczywiście lub kibicom korupcja to co przetłumaczył drogi dosłownie to oczywiście znałem najgorsze aktywności ekonomicznej, jakie można podjąć w w tym wypadku, ale też na siadamy taką taką definicję zdroworozsądkowo, że korupcja jest wtedy, kiedy przychodzimy do Sejmu, gdzie go, żeby wydał wyrok i mamy coś dla niego w szerokim ręka wiesza, gdy ją cały czas patrzy na to, wydając ten wyrok c c co dla niego ma miejsce wydaje to jest korupcja pełnili wtedy wyrokuje to jest korupcja wychodzą z zapłatą za wino no w zaparte, że nie można ich sobie do jakiejś oberży prowadzonej przez chrześcijanina, bo oni przecież sprzedawali wina i zapłacić za nie i kupić praw patentowych to jest 1 z nas dlatego mówisz jest 1 z najlepszych aktywności ekonomicznej go można podjąć, bo to jest po prostu wydawanie pieniędzy na coś zupełnie nie akceptował, że zawieranie chrześcijan w być może, ale głównie chodzi o to, że nie wywrze wrażenia, że wydajemy pieniądze za coś na coś co nas zaprowadzi do piekła FedEx Express śpiewaczką prostytutką one mogą mieć muzułmanka mi nawet jest raczej wspieramy grzech ogólnie finansowo tak bym tak bym to widział, a koń jest żywa znacząco się oczerniają grzywy konia po to, żeby go lepiej sprzedać i to jest oszukiwanie z kolei na wydają się z dużych albo też druga interpretacja którymi się nasuwa to jakiś jakich takich chwalenie się i po prostu ostentacja prawda patrzcie, jakie ma większego okonia jeszcze niepotrzebnie grzywę, a to byłby to w ogóle jest nielubiany tego typu aktywność n p. wstęp wspomnianej już tej księdze o kobietach, o których mówiłem wcześniej teraz już do głowy, że 1, że tam ogólnie kobiety mogą się upiększać zamierza na świat nie ma zakazu noszenia biżuterii albo albo ozdabianie się Hannu, ale nasz nie wolno sztucznie wydłużać sobie włosów z pełną notatkę Głowacz, ale to inny inny Gminny, że jest z wydłużaniem włosów albo znoszeniem PR-u, kto to już jest problem i ja mam wrażenie, że to też może chodzić o jakieś tabu przed muzułmańskim jeszcze, bo tutaj tatuowanie albo w albo z piłą wyrywanie zębów, które istniało w najprawdopodobniej przed islamem w plemionach arabskich też jest zakazane, więc wydaje mi się tutaj może być taki, że jest, ale z tym koniem wydaje mi, że to może po prostu być też komu możesz nadal rozpatrywać też ekonomicznie to jest po prostu oszukiwanie ten koń na sprzedaży z lepszych niż w rzeczywistości wiele rodzajów ludzi przy przeklętej przez Boga na początku stworzenia zdaje się, że homoseksualizm karano grzywną jasne, że w lotach ci, którzy zbliżają się do zwierząt tak w ci, którzy są nieposłuszne i własnym rodzicom tak i to co ciekawe ci, którzy rozwodzą się z kobietą oraz z jej córką tak, czyli tacy, którzy najpier w zawierają małżeństwo z kobietą rozwodzą się, a potem z jej córką misję rozwodzą się z córką tak też rozwodów ci, którzy zwykle grożą innym tak, że straszą także SUV-em Żydzi, którzy naruszają granicę, bo gra tak, czyli listy ruchu dług to jest termin Kora niczym po prostu tego co Bóg zakazuje a czego nie jedno i to co jest w ogóle znany topos jest w tej całej literatury w tym w tej w tej księdze też, że najgorszym rodzajem człowieka jest ten, który mówi, że coś jest zakazane podczas kiedy jest dozwolone i odwrotnie to tak trzeba trzeba rozumieć jako ci, którzy uzurpują sobie władzę nad tymi, którzy nie są w ich klienta i tak to są mury to jest też plemienną przed muzułmańskim termin ma aula mała -li tylko klient to jest ktoś, kto jest zobowiązany do posłuszeństwa w ramach hierarchii plemiennej czy to jest wyzwolony niewolnik czy ktoś po prostu o niższym statusie czy też wzrostu, który jest winien posłuszeństwo naczelnikowi plemienia i cały ten cały ten pas cóż to jest kolejny prztyczek mam wrażenie w stronę państwa jako takiego no bo w MOL nie każdy jest od razu klientem kalifa prawda zysk netto 3 3 jakiegoś Emira władca, który stoi na czele państwa niekoniecznie jest powiązany z premii nie ze wszystkimi swoimi poddanymi wolę sobie uzurpuje w pewnym sensie tą w ton władze i ich tutaj państwo jest po raz kolejny krytykowany, chociaż można też powiedzieć, że cała ta rzeczywistość plemienna przed muzułmańską ma bardzo ambiwalentny status w ogóle tradycji muzułmańskiej w tych tekstach też, bo z 1 strony z niej wywodzimy tutaj bez sprawność państwa, ale z drugiej strony mamy tak jechać listy w tej samej kompilacji rzek to kto odczuwa jakikolwiek Solidarność z plemienną Kasabijewa tzw . po arabsku, czyli coś co ibn Chaldun pole popu po wiekach stop polaryzuje tego Bóg wskrzesił wraz z poganami zdradzili też nawet rymuje dla fiata z dosłownie znaczy, iż niewiedza ignorancja ślepota i odnosić właśnie tych czasów przed islamem tylko, że tam sens tego jest taki, że nie można uprzywilejowywać w jakiś lojalności plemiennej rodzinnej na obowiązki wypływające z religii jest to jest jeszcze inny inny kazus można powiedzieć, w które zostały im się jak bardzo przestrzegane były te zalecenia i to jest coś, o czym jeszcze zastanowię od kilku lat nie tylko jaj nad tymi niemy nie ma na to dobrej odpowiedzi i miałem takich okres w życiu jak zaczynałem to badać jak, wygłaszając wykład na ten temat to pierwsze pytanie z publiczności to była lekcja dla koła to było pisane i rzeczywiście rzeczy czyli kto był czytelnikiem czy ludzie się do tego stosowali moim zdaniem pisane to było no dla specjalistów od hut bisów jednak po pierwsze trzeba umieć czytać co nie jest wcale oczywiste co prawda alfabetyzacji klasyczny ministrami była dużo większa niż w w Europie Łacińskiej n p . ale i tak to trzeba było się interesować sprawami religii to i to interesować się głęboko prawda w jednak kwestie i szarej strefie pomiędzy tym co zakazanej zony dozwolonej mili i tych wątpliwości, że zagadnienie dosyć zaawansowany zresztą na początku księgi widzimy, że największą odpowiedzialność będzie największą odpowiedzialność ciąży na lamach na tych co wiedzą na ule Mach i dlatego to jest to tak jakby była zachęta to oni mają czytać, bo to oni będą najbardziej rozliczani potem z tego przez przez Boga czy starali się być skrupulatni czynie prawda wydaje się, że taki był założony krąg odbiorców tej kompilacji, zwłaszcza że było to dydaktyczne to było do nauczenia się na pamięć przeznaczyli dla Abidala, ale staram się, bo to, bo to o różnych obowiązkach społecznych, które są bardzo partie rzadko występujące wydaje nam się w życiu codziennym na niektóre jednak mówią właśnie o tym, jaką patrzy na konie patrzeć się tym co co robić, kiedy wokół nich pojawi się też piękna kobieta nie opuści wzrok tego i t d. to jest jakaś wiedza to rozumiem przy czym powinno się przydawać zwykłe mu kardiologii przy czym to jest widz oczywiście nic nie wiemy nic na temat tego jak to było przestrzegane na życie mamy biografie i hand Balla i innych i bardzo pobożny autorytetów, ale to są biografie dializowany często przez nich uczniowie z nim dzieje tutaj z kolei 1 problem źródłowy natomiast to, o czym pan mówić wydaje misie są różnice między podejściem do pobożności ascezy jej występujący w islamie w chrześcijaństwie tamtego czasu, dlatego że przecież wczesnośredniowiecznym chrześcijaństwie asceza czy odrzucenie świata to jest domena mnichów, którzy albo żyją w klasztorze albo w ogóle w warunkach wschodniego chrześcijaństwa mogą nawet żyć na pustyni, a tutaj nie tutaj nasz pobożny nazwijmy to czas CETA, choć z najbliższym terminem jest ruch i to jest właśnie ta łagodna asceza, która polega na odmawianiu sobie rzeczy ani na wyrzeczeniu się ich nie na umacnianiu ciała naszych ekip biczowanie się na słupie oni funkcjonują w społeczeństwie mają rodziny i nie mieszkają na pustyni na ogół tylko w mieście, gdzie indziej, gdzie jest duże skupisko ludności co rzeczywiście jakoś z nimi Inter reagować asceta optymisty chrześcijańskim znacznie mniej problemów wtedy zresztą w pierwszych w takich przekazach nawet 3 dotyczących pierwszych kontaktów islamu z chrześcijaństwem wesoły, czyli siódmy wiek, ale one są późniejsze niż sam siódmy wiek tam się lubi muzułmanów przedstawia jako jako nowych mnichów zieloni są zgodne z dnia wojownikami mnichami w nocy, więc jest Toyota Toyota to jest takich miejsc, które rzeczywiście istnieje, ale ma pan racji, że to jest last but asceza czy też pobożność, która jest na użytek kogoś, kto żyje w mieście w Bagdadzie n p. 3 3 czy w Kordobie no wtedy Cordoba w dziewiątym wieku jest jeszcze oczywiście znacznie mniejsza i dopiero ma mieć swoje i jest za swoje 5 minut w historii no ale jest w miarę duże miasto nalicza widzieć jak się zachować na ulicy co zrobić na widok kobiety i t d. 1 oraz tych tradycji zresztą też dosyć zabawna, bo tam dosyć lakoniczne gram wyjaśnia w przypisie, o co chodzi w tej całej sytuacji rekonstruuje na podstawie innych źródeł w Abu kur Asia 1 z głównych cech towarzyszy proroka sztabów, które nie wracać ojciec kaczątka dosłownie jest życie miał taką kod kotkę bardzo często jest pokazany tutaj jako źródło tych tradycji i do niego przychodzi jakaś siła jakaś bardzo atrakcyjne kobiety, żeby go zapytać o rozwinięcie prawny w RO w 2 ruchach ziemi wrzeszczeli, żeby natychmiast odejść, bo ona tutaj powoduje większe zagrożenie już teraz część firm niż w ostrym przychodzi powoduje jeszcze gorszy problemy, z czym ale zaskoczyło mnie to, dlatego że skąd wiedział, że jest bardzo atrakcyjna skoro spuścił wzrok na musiał najpier w zobaczyć kątem oka, a potem z spuścić krew rozumiem jak i zasług dla akurat tym tekstem posiedzeń są jego przełożony angielski to jest rzeczywiście dosyć silny głos o tyle ciekawa historia żyje się zajmowałem wcześniej Habich byłem i zajmować się historiografia w ogóle muzułmańską raczej i mój doktorat dotyczył przemian w koncepcji 1 z koncepcji historię graficznej al-andalus ceny za zajmowanie się tym jak wyobrażali sobie autorzy źródeł od dziewiątego do jedenastego w wieku, ale Andaluzji czy jako koniec świata czy jego siedzibę nowego kalifatu no i wtedy, gdy akurat dla Habib jest kombinatorem odpowiedzialnym za pierwszą zachowaną kronikę nazwijmy to Alan Ball Sony daje nam przekazał podwoiła landa z bardzo jest patologiczny zresztą dla niego to jest ziemia przeklęta w pewnym sensie co jest też pewnym paradoksem, ale chyba nie ma co zresztą teraz bardzo szczegółowo wchodzić natomiast jakiś czas później się dowiedzieć, że istnieje jedynie wydany tekst cały czas dostępny w Madrycie z resztą, czyli stosunkowo łatwo odnajdzie się tym zainteresowałem nieoczekiwanie dla siebie zostaje historykiem Harris przynajmniej na jakiś czas historykiem pobożności byłoby natomiast trzeba też powiedzieć, że większość dorobku i Habiba, który w, którym mamy dotyczyły raczej rzeczywiście pobożności kwestii religijnych gotowanych po pierwsze, nośniki zaburzyła rama mamy to księga o kobietach van den opisy raju na telemedycynę proroka medycyną też zajmował, ale chyba nikt nikogo nie wyleczył to tego wątku wróciły przy kolejnych kas bardzo panu dziękuję bardzo dziękuję również dr Mateusz Wilk Instytut historyczny Uniwersytetu Warszawskiego był państwa moim gościem książka wkrótce już dostępna będzie w najlepszych muzułmańskich nie tylko w księgach dzisiaj nasz kraj świata z informacji już za kilka miesięcy o godzinie dwunastej poinformował Mikołaj Lizut i jego goście dziś program przygotował Bartłomiej podręczny, a nad jakością czuwał Kamili
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA