REKLAMA

Czy budowa Centralnego Portu Lotniczego to projekt polityczny czy ekonomiczny? W studiu Adam Grzeszak, Jacek Krawczyk, Mariusz Szpikowski

Goście Passenta
Data emisji:
2018-06-05 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
50:29 min.
Udostępnij:

Budowa Centralnego Portu Lotniczego to przedsięwzięcie ekonomiczne, polityczne, a może jedno i drugie? Rozwiń »

Obecny rząd kreuje wizje wielkich perspektyw w różnych dziedzinach, padło także na krajowe lotnisko. Tylko czy takie przedsięwzięcia są Polsce faktycznie potrzebne? Jak powinno się na nie spojrzeć?

Gośćmi Daniela Passenty są Jacek Krawczyk były przewodniczący rady nadzorczej polskich linii lotniczych LOT, Mariusz Szpikowski dyrektor lotniska Chopina w Warszawie oraz publicysta Adam Grzeszak, specjalizujący się w zagadnieniach komunikacji i transportu. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dobry wieczór państwu, dobry wieczór naszym gościom. Jeśli chodzi o słuchaczy to mam nadzieję, że tłumie są zgromadzeni przy odbiornikach, w samochodach, domach letniskowych, w lesie, wszędzie, gdzie tylko są. Serdecznie ich pozdrawiamy. Mamy dzisiaj gości plus, jest 500 plus, my mamy gości gości plus. Chciałem przywitać: pan Jacek Krawczyk szef grupy pracodawców w Brukseli, wiceprzewodniczący Lewiatan i były przewodniczący rady nadzorczej polskich linii lotniczych LOT, witam, dzień dobry.  Rozwiń »
Jeszcze powiem słuchaczom, że pan zasiada w wy tzw. mniejszym Platformy skupione kilkunastu menedżerów branży lotniczej Najwyższego szczebla i doradza komisji Europejskiej w sprawie strategicznych wyzwań stojących przed europejskim lotnictwie cywilnym to może słuchaczy, że te rzeczy dzieją się, że w 1 z obawy czy przedstawiciele sfer lotniczych, ale dziś cały nasz program unosi się w górę naszym gościem jest tak, że one mają już szpiegowskiej dyrektor lotniska Chopina w Warszawie innolot cieszy z kawał czasu spędził w lotnictwie był też członkiem zarządu oraz dyrektorem zespołu finansów i restrukturyzacji lot Aircraft mętne serwis oraz członkiem zarządu ze spra w finansowych w fabryce pojazdów szynowych Cegielski zaś, że transport naziemny i lotniczej z panów bliskiej witalność wraz z wyżywieniem oraz wydźwięk w trzecim naszym gościem jest dobrze państwu znany Adam Grzeszak jej publicysta ekonomiczny polityki specjalizujący się specjalnie zainteresowane zagadnieniami w komunikacji transportu ropa naftowa samolot dało im poety Żegluga wszystko to jest jego specjalności drony drony zjeść także dziś do pana redaktora dobrych zmian nie ukrywam, że owego kolegę redakcyjnego proszę państwa pozwoliłem sobie, by vanów zaprosić, dlatego że jest interesująca sprawa tego lotniska dla Warszawy dla Polski dla Europy jej idzie do końca nie wiem wiem, że lotnisko Chopina może być za mało dla przyszłej Warszawy, ale wcześniej bardzo mogę się pogodzić z tym, że lotnisko powstaje w kinowej widzowie nie wiem czy 50 mil 3 km od Warszawy też zastanawiam czy wesprze jeszcze większe ekonomiczne czy polityczne, a może 1 grupie, bo jak panowie wiedzą i słuchacze też rząd jak gdyby jej się stara takie wizje wielkich perspekty w w różnych dziedzinach wielkiego postępu, których się cieszę, że kojarzy z winy za słowo premiera Morawieckiego, a te samochody elektryczne, a to wielki portret niczyjej w Chinach to wyksięgowanie tam zatoki wyjazd do żony jej autor nowoczesności i t d. nie jest to trochę się wybiera się, że obecna ekipa rządząca chciałaby pozostawić po sobie coś takiego jak centralny okręg przemysłowy, gdzie nie jakiś monument jednocześnie pożyteczny dla Polski, ale też te plany trochę przypominają wielkie budowle socjalizmu takie odwracanie kierunku w biurze jak wielkie tam jej kanały takie przedsięwzięcia mające na celu zatrudnić nadwyżka siły roboczej i też tchnąć w narodzie ducha, że jesteśmy wielcy byłam jej największe lotnisko na wschód od daty od Berlina awans zdali czy też przedsięwzięcie ekonomiczne liczyć polityczne jak ono czule wywołać może was Mariusz Piekarski bardzo dziękuję panie dyrektorze jak ty słyszę sformułowania w rodzaju budowle socjalizmu to powiedziałbym, że takie budowle socjalizmu istnieją n p. we Frankfurcie w Londynie Heathrow mogę ostatnio taką budowlę socjalizmu powstał port w Stambule i tańca, ale i, więc słynną można takich w dalekiej Azji można wymieniać dużo takich lotnisk trudno tutaj mówić o tym, żeby w tych krajach panował łunę socjalizm oczywiście za wyjątkiem Chin są specyficzne formy socjalizmu, więc bardzo mi daleko do tego rodzaju sformułowanie przede wszystkim chciał, żebyśmy zdiagnozowali szlak jest ten stan obecnych tu mamy w Polsce Otóż mamy lotnisko Chopina ktoś położone w centrum miasta, kto może obsłużyć ograniczony ruch przesiadkowy ruch przesiadkowy powiedzmy jest dla naszych słuchaczy jest to taki luksus pasażerowie przylatują z innych miast nikt koniecznie polskiej z krajów ościennych przysiada albo kończą tutaj podróż w Warszawie część tych pasażerów albo duża część przesiada się nasza samolot szerokokadłubowy leży dalej świat, że był taką propozycję, żeby pan najpierw powiedział w punktach, a potem będziemy się będziemy mówić na temat poszczególnych punktów takich jak w perspektywie lotniska Chopina i innych nowość wieczorem lotnisko Chopina jest niewystarczające po drugie musimy to wyjaśnić to nie tylko kwestia, że niewystarczająca pojemność lotniska Chopina, ale też kwestia pewnej filozofii podejścia do życia Otóż w obecnym w dzisiejszym modelu pasażerowie, którzy co my inaczej Polacy, którzy zarabiają pieniądze w Polsce latają przez kraje ościenne przez Niemcy przez Francję też przez inne hobby, czyli pieniądze zarobione w Polsce są wydawane za granicą tutaj jednak nie tylko tam na lotniskach, których ci Polacy dolatuje tam, ale również tam przesiadają się samolot szerokokadłubowy i to tam te główne miasta w tamtych główne ośrodki mają łączność ze światem, czyli małżonek ma wciąż unika telewizji polskiej chce polecieć dawka do Singapuru dobrze najpierw dolecieli do Frankfurtu siedziała Londynu czy tam od dziś może czy do tej pory zdecydowana większość naszych obywateli latała jeszcze wciąż lata przez HBO oszczędne przez portal ścienne co sprawia, że Polska jako kraj znajduje się poza głównymi szlakami komunikacyjnymi o znaczeniu głównych szlaków komunikacyjnych dla gospodarki chyba nie musimy tutaj nikogo przekonywali, żeby zmusić wielkie samoloty ogromny wywołane były w lądowały w Warszawie, żeby tutaj organizowały je przecież właśnie my nie musimy nikogo do niczego zmuszać to jest najpiękniejsze w całej tej idei mówiąc o centralnym porcie komunikacyjnym mówimy o lotnisku do lotniska jest tylko narzędziem jest węzeł komunikacyjny mówimy o przewoźniku mówimy jeszcze kilku innych celach, jakim jest Duo polis, czyli ten takiej imprezy 2 miasta mówimy o komponencie kolejowym, ale bardzo w skrócie dążymy do tego mając określone położenie geograficzne określony potencjał demograficzny, znajdując się na najkrótszych odcinkach na linii wielkiego koła patrząc po Globusie na połączeniach dalekobieżnych od nich mają silne zaplecze ruchu etnicznego do Ameryki Południowej przy trasie północnej do tego, żeby to właśnie pasażerowie z krajów ościennych latali przez nasz kraj to widzę, że panie poznają na nich całego lotniska oczywiście, że tak i w tym sposobem tym sposobem przez to, że będzie to najkrótsza droga będzie to najlepszy produkt najnowocześniejsze rozwiązania kłaść nowego Jorku do Szanghaju niekoniecznie naj wy klucza droga z nowego Jorku do Szanghaju, by chodzi o to, żeby to lotnisko było skomunikowane z głównymi sztabami na świecie i tutaj też mówimy o dalekim Wschodzie m. in . na pewno będzie to również i Szanghaju, a w przypadku drzewa czy będą to pasażerowie z nowego Jorku lecące przez Warszawę może tak być, ale będą jak też trafić pasażerowie z innych krajów można sobie w, że to lotnisko rzeczywiście powstanie i że ono pańskim zdaniem jest uzasadnione czy też przedsięwzięcie ekonomiczne czy polityczne, bo jak rozumiem adresie szpiegowskiej w uważam też przydzielić ekologiczne ekonomiczne znaczenie nie tylko dla lotnictwa, ale w ogóle dla polskiej gospodarki umieści nas na głównych szlakach komunikacyjnych dobra, a pan Jacek Krawczyk przede wszystkim nie ma wątpliwości, że intencje pana dyrektora są dobre i że wszyscy myślimy tu w kategoriach dobra pozycja jest zarazem 1 3 i lotnictwa cywilnego, ale nie musi być narodową musi być bezpieczne skuteczne punktualne nie musi wcale narodowe to od tego zacznijmy w ogóle niewielu krajach jest pewna, ale teraz znajdzie się w kadrze narodowej jest wydawała się, że interes też nie wiemy co jest związane z racji równy lotnictwo cywilne z natury jest międzynarodowe nowe języki lotnictwa cywilnego nie jest język Polski Okoniewski Jensen 3 od początku dobrze, ale jak zostanie 1 wielki chaos to chyba Polski będzie Mariusz Janik muszą powstać jedynie chciałbym tutaj może bez ślubu argumentów po pierwsze, stacja tego, kto idzie przyjmuje pieniądze polskich pasażerów przypominam, że już blisko 60 % ruchu lotniczego w Polsce i z Polski to jest ruch tzw. niskokosztowych to są pasażerowie Polacy, którzy latają bezpośrednio do swoich punktów przeznaczy tutaj nie ma pośrednika w PiS bardzo ważna informacja będziemy rozmawiali dalej o tym, projekcie, ponieważ pasażerowie niskokosztowe loty w tym sensie ogólnoeuropejska po Europie ten fenomen jest oczywiście bardzo silne największa Europejska linia lotnicza długości Royal Air, który ma już w tej chwili ponad 1 20  000 000 pasażerów byłem niedawno pasażerem niskokosztowy właśnie w Warszawie do Pizy normalnie przecież, gdy nie można utrzymać takiej linii lotniczej 2 bary i geografia na trasie Modlin Piza, ale nauczycielka linie niskokosztowe przyciągają amatorów tego 1 kierunku wiosłują niewłaściwie dolotu do drzwi galerii chcę powiedzieć, że w tej chwili w 20 17 roku udział tradycyjnego lotnictwo tzw. rozkładowego tego, który może być również w tym ci potrzebna jest tak znana przesiadka to jest raptem 3 7 % polskiego rynku ilości pasażerów Ależ ta reszta to są przede wszystkim połączenia bezpośrednie Point Point, czyli tzw . Costy i ruch czarterowy w związku, z czym my mówimy de facto z tej liczby 40  000 000 dzisiaj rynku o taką liczbę rzeczywiście osiągnęliśmy w roku 20 17 40  000 000 tak pasażerów w Polsce to jest też być może za chwilę skomentuje to liczby, że na granicach 18  000 00 0 w całym kraju w nas wszystkich lotniskach może być, jakby przedmiotem tej definicji, które tutaj mówi pan dyrektor być może latają też za pośrednictwem innych innych sądów państ w takie wystąpienie ważnych konwencji partyjnej w Polsce kilka miesięcy temu, gdy ktoś postawił tezę, że w Polsce istniało lobby, które chciał zbudować centralny port lotniczy Polski we Frankfurcie dla informacji państwa ruch do Frankfurtu to zmieniło 400  000 pasażerów w 20 1 7 roku ta ma 40  000 00 0, więc z całym szacunkiem, ale ta teza jest złą daleko chybioną obiektywnie ocenia przedstawia tylko fakt docent teraz dochodzą do pana pytania czy to jest spory ekonomiczne czy jest polityczne ja myślę, że każdy wielki projekt na swój sposób jest polityczny on musi być polityczne i w tym sensie trudno oceniać go jako negatywny, ale z całą pewnością jeszcze dyskutować o kwestie Ekonomiki tego przedsięwzięcia to mojej ocenie daleko niewystarczająca jest ilość informacji na temat tego, dlaczego mielibyśmy budować lotnisko, żeby odpowiedzieć dziś jednoznacznie żona będzie opłacalne intuicyjnie podkreślam, bo ta debata w Polsce jest czysto intuicyjna i polityczne, bo nie ma absolutnie żadnych wystarczających wejściowych danych, żeby taką tezę obronić albo bawić moja intuicja nas ona jest taka, że to projekt jednak bardziej polityczny niż ekonomiczne, a pan redaktor dzieciach mój kolega redakcyjny, chociaż jesteśmy kolegami nie wiem, jaki one nas 1 z jego lotniska Modlin Jamal muzycy do tego projektu taki stosunek można powiedzieć też tutaj jak ryba był zbliżony do tego co pan pojedzie pan Krawczyk pojedzie obok Chin i obserwuje cały ten projekt można powiedzieć w cyrylicy w długim przebiegu historycznym, ponieważ ma on ma on się nie radził wczoraj to jest projekt, który funkcjonował już jakiś śniegiem 5 6 lat temu kiedy, kiedy po 1 przypomniałem, kiedy ruszy Platforma chciała realizować wcześniej zresztą też globu byłym była mowa o latach dziewięćdziesiątych jakiś dużym lotnisku, które miałoby powstać pomiędzy Warszawą, a Łodzią, gdy przy czym nie Tusk, by z poprzednikami pana dyrektora Szpakowskiego rozmawiałem i każdy miał inne inne zdanie i potrafił to udowodnić n p. 1 i 1 z poprzedników nimi tłumaczył, że potencjał Okęcia jest jeszcze niewykorzystany po konwencie przyszło w ostatnich latach dość daleko idącą modernizację były remontowane i pasy i widzimy terminal był rozbudowywany w związku z tym możliwości tego tego tego portu są jeszcze dosyć duże w związku, z czym gdy nie nie nie on on nie widzi w najbliższym czasie takiej potrzeby następnych, który się pojawiły mówił mi, że jego projekt polega na tym, żeby połączyć je w tym stworzyć Duo port Okęcie port Chopina i modlimy i 4 i w takim tandemie IBF był projekt dosyć mocno forsowane przez polskie porty lotnicze, których pan dyrektor jest jednocześnie prezesem, żeby go wykupić z rąk samorządu mazowieckiego portu porty Modlińskiej i skoordynować operacje, które są robione w następnej, by następny szef WGN jak tłumaczył mi że, owszem, że jest potrzebny jakiś nowy port, ale on mówił, że powinien zostać wykorzystane lobby wojskowe lotnisko w Mińsku Mazowieckim jego zdaniem najbardziej korzystne, ponieważ koegzystencja wojska liczby cywilnego lotnictwa jest też, by stosowane dość powszechnie na świecie jest kluczem w wizjerze mamy wśród ludzi, którzy siedzą tak bym administrację tego tego obszaru zajmują to też zdania są podzielone no to dla mnie dla mnie projekt w Libii jest pies jest jest oczywiście projektem politycznym niż z prostego w prostej przyczyny coś się narodził od deklaracji prezesa Kaczyńskiego, który będąc w Białymstoku i pytany o to czy Białymstoku powinno powstać kolejny lotnisk lokalnych on powiedział nie koniec z lotniskami lokalnymi musimy mieć 1 wielki port lotniczy, który będzie mebel naszą tutaj dumę narodową, żeby można było pojechać polecieć z Polski do Doliny dowolnego miejsca, żeby to był taki chat i natychmiast on się przy to była to to cud, o ile na świecie od pewnej idei do projektu wstępnego to magia mają dosyć długie długie okresy to tutaj aż 1 maja 2 ustawy z toalety chodzą, a do gości parę miesięcy już można dowiedzieć jak będziemy wbijać mu było takie hasło pomysły dla przemysłu nie ma mieć też panowie jeszcze panelach co pozwala średnio 5 do listy przytaczał tutaj pan nie zagrali Sikorski oczywiście te liczby są prawdziwe, ale te liczby są skutkiem czy jako podział objawem tego w jaki sposób do tej pory budowaliśmy porty regionalne, czyli bez żadnej strategii bez żadnego pomysłu i z drugiej strony jeździć też chodzi o ofertę portu przesiadkowego lotnisko Chopina nigdy nie było budowane i nigdy nie zostało scharakteryzowane jako typowo funkcjonalne lotnisko przesiadkowe chociażby z faktu, że znajduje się miejsce wmieście w obszarze ograniczonego użytkowania mieszkań 2 8 5  00 0 osób ma ograniczenia te związane z winy hałas może raczej oraz 3 proc dodatkowo jeszcze jej ma również ograniczenia środowiskowe obecnie 6 do operacji na dobę zamknięcia nocne to nie jest lotnisko, które może być konkurencyjny lotniskiem przesiadkowym oczywiście w takiej nam w takiej sytuacji nie dziwię się i jesteśmy skazani jak byśmy kontynuowali tę ścieżkę na torze polscy pasażerowie będą wybierali ofertę lub kosztowo, latając w końcu Point, ale też przede wszystkim będą wybierali połączenia Doha w ościennych i latali świat przez prawo oszczędne niejednokrotnie, lecąc na zachód o to, żeby cofnąć się na wschód, ale się Morawiec pasażerowie są w stanie wygrać rywalizację z Frankfurtem wyzyskowi pcha go miejscem porty Brandenburg, który walczy, kiedy zostanie otwarta jest w Luizjanie wprawdzie to wezmę sobie tak my mówimy otwarcie, że tak jesteśmy w stanie wygrać tych przyczyna wypowiedzenia wcześniej jeszcze będziemy mieli produkt konkurencyjny patrząc po tym co się dzieje w naszych portach ościennych pamiętajmy patrzą przykładowo na Frankfurt, że również porty czy Frankfurcie Heathrow są portami, które zostały zbudowane wiele lat temu są portami, które również borykają się obecnie ze swoją przepustowość galeria urody budują teraz źle robimy otworzy dobrze, ale my raczej nie dążymy do tego, żeby Brandenburgia lotniskiem dla Polski, bo słyszałem, że takie opinie Boro chcemy raczej, żeby ten szlak handlowy przebiegał przez Rzeczpospolitą polską ani przez kraje ościenne nie mamy ku temu duże szanse mówimy nie tylko o tym, żeby pasażerowie z Polski wybierali ten centralny port komunikacyjny temu służy m. in. moduł komplet kolejowy przez komunikuje główne główne aglomeracje w Polsce drogą kolejową do tego centralnego portu komunikacyjnego w ciągu 2 godzin Szczecin będzie takim wyjątkiem ze względu na swoje położenie co będzie muszą być skomunikowane mostem lotniczym, ale tak jak w chodzie pasażerowie z krajów ościennych wybiorą w port cpk port Solidarność, dlaczego dlatego, że z tego portu powstanie oferta do wszystkich głównych miejsc na świecie szczególnie daleki wschód i będzie z tego portu zdecydowanie bliżej niż portów niemieckich, a w lotnictwie każda minuta lotu pociąga za sobą ogromne koszty te koszty to nie tylko paliwo czas pracy załóg to nie tylko w obsługa techniczna w owych slajdy, ale należy nasza to znaczy, że w zloty z tego portu, czyli jawność boli Rzeczypospolitej polskiej w powiedzmy sobie do Moskwy do Tokio, by był krótszy niż z Frankfurtu, ale z drugiej strony loty do Stanów zjednoczonych Ameryki Łacińskiej wg części Berlina z Paryża i są zawsze mnie choreografia jest w nim oczywiście, że nie tylko mówimy tutaj o 2 rodzajach ruchu w pierwszym rodzaju ruchu mówi o pasażerach, którzy będą przyjeżdżali do Polski, bo nie będą musieli cofać się na zachód i tutaj jest czas podróży koszt podróży istotne w przypadku połączeń do Stanów zjednoczonych n p. mówimy naszym silnym ruchu etnicznym kolonijnym w oparciu, o które można budować taki potencjał i tutaj będzie to miało zupełnie inne kryteria inne znaczenie dużo podróżuje osób starszych dużo podróży osób z dziećmi wakacji i wakacje są istotne dla nich właśnie o tym, bezpośrednio poza tym mówiąc o nowym porcie my pamiętajmy, że byłby do portu zaprojektowanej to też dawałoby mu przewagę nad istniejącymi radami miejskimi poznacie francuskimi wg najnowszych standardów, które możemy już dziś obserwować się właśnie chociażby w krajach azjatyckich proszę Smuda zwrócił uwagę jak projektowane jest są porty koreańskie projektowany sposób w Istambule i prasie to porównać chociażby do obecnych dużych rogów oszczędnych i teraz mówiąc bardzo krótko, podsumowując właśnie, dlatego że przeciwstawiamy się tej ideologii czy tymczasem ja tutaj i nie wchodzę w konfrontacji z panem dr. Krawczykiem, ale się też wyjaśnić, że nie akceptujemy tych liczb tak jak nie akceptujemy, że kolejową w Polsce przyjęło się przez Polskę w 11 godzinach podróży z Krakowa do Warszawy może trwać 5 godzin w Tallinie akceptujemy tego w tej sytuacji, w której to w nie leżymy na głównych szlakach komunikacyjnych mając pełen potencjał demograficzny pełen potencjał geograficzny i to, że potencjał gospodarczy dla lęborczan te liczby zmienić i to co powiedziałem bez nas stać się lotnisko Chopina nigdy nie będzie miało takiego potencjału padło port strzelił 2 porty nie będą nigdy alternatywą do schabu w ościennych nikt nie będzie, lecz się do Modlina czy do innego portu zabierał swoich walizek i leciał na Okęcie, by polecieć świat podczas gdy może to wszystko jednorazowo zrobić bez całej tej na razie związki slangu nie akceptujemy może jej dawny obecnego stanu faktycznego może nawet nie akceptujemy biografii, ale musimy zaakceptować teraz krótką przerwę, na których można, na którą państwo zapraszam państwa zapraszam go za za 1 , 5 minuty wrócimy dobry wieczór państwu witamy i po przerwie oraz słuchaczy którzy, którzy doszli już przejmie informuję, że dziś mamy gości plus i zremisowali Jacek Krawczyk pan Mariusz Szpikowski pan Adam Krzyżaniak cały czas dyskutujemy o lotnictwie o mającym powstać w centralnym porcie lotniczym komunizm komunikacyjnym, gdzie mają się zbiegać samoloty i koleje autobusy i autostrady i skąd będzie dla dla Polaków bliżej bliżej wszędzie niż dotychczas jeszcze się zapytać, kto zapłaci to chyba jeszcze nawet nie jest jakby w dyskusji, bo po pierwsze nie wiadomo jak Jerzy Krawczyk nie wiadomo ile mógł się 3 5 zdecydowanie Legia zdecydowanie niedoszacowana kwota w moim głębokim przekonaniu, ale chciałbym jeśli mogę odnieść się częściowo do tego, o czym to tutaj pan bardzo proszę o łaskę powiedzieć wcześniej przed przed przerwą w zacznę może takiego stwierdzenia, że lotniska nie lata mają samych lotniska są narzędziem budowania ruchu lotniczego to może trochę taki niegrzeczny, żeby wrócić do do samego początku raziły Panas sprowadza, dlatego że wylanie iluś milionów metrów sześciennych betonu nie spowoduje, że ktoś do nas będzie przylatywał z całą pewnością, ale 10 03 . roku Polski ruch lotniczy to było około 2 i pół 1 000 00 0 pasażerów z czego 2 , 2 miliony, a to była Warszawa Okęcie w bloku ma 2  000 00 0 około 8 2 3 % tak, bo koncentracja w Warszawie, kiedy rozpoczynaliśmy mniej więcej transformację ustrojową w Simon 40  000 000, więc wszelka taka udział w dyskusji na temat kultu porażkę ponieśliśmy w lotnictwie cywilnym moim zdaniem jest też bardzo mocno przesadzone w 2 i pół do 40 jeszcze w 20 0 4 roku to było 8 Coma 8 1 000 000, a cały Polski rynek, czego kręci miała około 7 5 proc dzisiaj mam 40 z czego 8 3 7 i pół mniej więcej te z ukrycia co to znaczy to znaczy żeśmy w Polsce rozwinęli lotnictwo od wejścia do Unii Europejskiej więcej no praktycznie pięciokrotnie ta 500 % z czego większość tego rozwoju przypada na lotnisko regionalne, a na tych lotniskach regionalnych większość tego wzrostu zwolnień niskokosztowe każda z tych BTS jest, za które się ma nijak do centralnego portu komunikacyjnego, dlatego że winę kosztowe nie będą latały na centralny port komunikacyjny z definicji, bo to sport tranzyt to wy o dużej wartości dodanej, a więc też i na pewno nie będzie tak tani jak n p. Polak w Modlinie, a z drugiej strony mamy silne lotniska regionalne, które zbudowały tę dynamikę wzrostu rynku musimy zdemokratyzować dostęp do lotnictwa cywilnego w Polsce ludzie już nie musieli jeździć nie wiem pociągiem samochodem do Warszawy, żeby polecić świat w kursie latają z Krakowa z Gdańska Poznania i tak jest zwolennikiem tego systemu IT takiego rozwoju Regionalnego Warmia i jaką jestem członkiem diagnozowania tego co mamy mamy dzisiaj 6 3 % w roku poza lotniskiem centralnym na Okęciu w Warszawie też fakt i teraz pytanie jest takie 3 czy rzeczywiście najlepszym rozwiązaniem dzisiaj jest odwrócenie tego bo, żeby to znowu jest oczywiście teza, bo nie mamy prognoz, że jesienią po pasażerów czeka musielibyśmy tak naprawdę w dużej mierze ten ruch 3 konfigurować znowu w kierunku do centralnego lotniska są moim zdaniem jest procesem dokładnie odwrotnie, ale zaludnienie Barbary szpiegowskich czy przeproszą absolutnie nie tutaj absolutnie nie zgadzam z panem dr. Krawczykiem z 1 prostej przyczyny oczywiście lotniska regionalne istnieją mają istnieć mają się rozwijać oczywiście na zdrowych zasadach, a nie będąc tylko dawcą pasażerów dla naukowców zabierał głos, ale nie lotnisko mają się rozwijać, czyli pisania realnej nie wszystkie część z tych lotnisk jest taka właśnie to rzeczywiście wybudowano je pobrano dotacje unijne zobowiązują się do określonego wzrostu ruchu w momencie, kiedy nie było przewoźników po prostu kupowano poprzez market in poprzez inne rzeczy od przewoźników niskokosztowych jak te wywiezione każdy z województwa jest wiele z nich ma, więc nie było nigdy takie informacje kiedyś pisałem o tym w 2000 dziesiątym roku ile w Polsce powinno być lotniskiem tylko rodzaju ale, żeby nie zostać tutaj oskarżonym o to, że jeśli pojadą przeciwko lotniskom regionalnym absolutnie nie jestem za tym, że te lotniska regionalne powinny być istnieć i funkcjonować na zdrowych zasadach ruch cpk i wzrost ruchu cpk nie za nim nie zabierze się czy nie weźmie się stąd, że weźmiemy jakikolwiek ruch z lotnisk regionalnych jedyny wpływ tego lotniska na przepraszam na porty regionalne będzie taki, że dziś pasażerów leci spod niemieckiego dolatuje z portu Regionalnego samolotem do portu Wabu niemieckiego francuskiego stamtąd leci dalej świat, a po powstaniu cpk ten pasażer wsiądzie na 1 bilecie kolejowym lotniczym w swoim mieście, zaglądając do leciwej cpk pasażer Polski to będzie jedyny wpły w na porty regionalne natomiast każdy port regionalny jest siłą swojego regionu czy powinien być ten ruch turystyczny czarterowy powinien być to ruch niskokosztowy także pojęciu bądź dla kasy kierujesz na co nie będzie miał wpły w cpk i jedyna taka istotna, że coś tutaj widzę, że istnieje diametralne być może Niezgoda albo niezrozumienie z panem doktorem jest taka, że wzrost ruchu cpk weźmie się właśnie z tego, że więcej pasażerów z krajów ościennych, które latają wszedł przez właśnie porty ościenne, aby oszczędzać i Białoruś będzie na językach tak będzie latać przez cpk, wykorzystując jego przewagę konkurencyjną, czyli przed kierujemy nie prze kieruje my główne szlaki komunikacyjne przez terytorium Rzeczypospolitej polskiej głównie z wszelkimi korzyściami ekonomistek to się tutaj dla krajów mają żal, że w Rzeczpospolitej czeskiej Rzeczpospolitej białoruskiej, dlaczego miałby jej korzystać z tego portu cpk, kiedy na port w Mińsku w Pradze Bratysławie, a do połączeń już odpowiadam PiS, którzy do połączeń w końcu oni bliskich takich z pewnością skorzysta tak jak powiedzmy spotów regionalnych pasażerowie będą również latać na takich połączeniach kończy zgrupowanie do innych portów bezpośrednio liniami niskokosztowy dymić czarterowymi jakimikolwiek innymi my mówimy raczej pasażera, którzy będą w ruchu tranzytowym, którzy przylecą m. in. z Norwegii dla przykładu z Niemiec Francji przez cpk, dlatego że tutaj się przysiadają znajdziesz odpowiedni produkt z najnowocześniejszym w porcie w Europie najlepiej zaprojektowanym będą mogli polecieć najkrócej właśnie na daleki wschód prowadzimy też, że wizja podróży oraz koszt od wierzę, że pan wpada w słowo jeszcze dużo w życiu dla latały w ale nigdy nie kierowałem się w tym czy mam przesiadkę w lot na lotnisku w nowoczesnym nowocześnie zaprojektowanym i zaplanowanych 4 tylko kierował się tym, że stamtąd mam w dalszy ciąg podróży stamtąd mam dolać do punktu docelowego falowały od bezpośredni, że to jest najwygodniejsze nigdy nie sprawdzałem czy lotniskowe Frankfurcie czy Chisorą jest nowocześnie zaprojektowane dziennie, kiedy było zbudowane tylko akcja Widzewa czekania, żeby doleci idealnie dla Ameryki czy do Chile z Paryża czy szerzej niż w Andach co pozwoli dokończę oczywiście, że tak nowoczesność tego potu wygoda jest wartością dodaną to będzie miała znaczenie kolejny, bo każdy pasażer oczywiście interesuje się utrzyma dostępne połączenie z danego portu częstotliwością tego połączenia każdy z nas, dokonując wyboru jak się przemieszcza jak podróżuje posługuje się prostym rachunkiem, czyli po prostu jest zawsze szuka najniższego wyniku iloczynu zajmowali się w razie ja nie dla naj krótszy czas podróży oraz najniższy w Niecieczy czas podróży oraz neurozy koszt podróży w tym decyduje czy po prostu akceptuję dłuższy czas za niższe koszty zawsze szuka najkrótszego czasu na innych Miłosz znak przepraszam, że największe lotniska mają też zaplecze w swoich narodowych liniach lotniczych nowoczesna bez żalu jest kilkoro je wraz z Paryż i loty będziecie w głównej z zapleczem centralnego portu kumoterstwa jest 1 z narzędzi, jakie można tylko to powiem, że nie będą kilka asów wybierają studia w zeznaniu osobie, że centralny port komunikacyjny tak źle tak jak doskonałego rzecznika też jej wyjadacza wejdzie wyrazić się do niej zachodzić rogiem tylko może wiązać jeszcze wyalienowany wojenną i że zdanie 3 najpotężniejsze kraje Unii Europejskiej i 3 najpotężniejsze linie w unii Europejskiej proste pytanie co czy te kraje są potężne, bo mają potężne lotnictwo, które zapewniają położenie na głównych szlakach komunikacyjnych czy może jest odwrotnie ta niezależność jest 1 z drugim bardzo ściśle z wyrazami odwrotne jak rozumiem tego mylić z PiS, ale muszę musimy raz dać głos 1 rewanż Lecha i wyjaśnić, że dobra część pana za ten, kto za to zapłaci też jedno z Chin i po drugie, że one jej nieżywy powiedział czy pan uważa, że wielka Brytania jest wielka, bo ma być jeszcze wejść przez rok nie, nawet jeżeli jest w ogóle wielka to znaczy w sytuacjach z takimi tymi wielkimi chorych obala mity jest tyle może wyrazić finansowo czy mogą mógłby pan wyjaśnić słuchaczom Dycha Dycha to jest taki węzeł w tej sieci lotnisk czy Izby z, które do, do którego zlatują się pasażerowie z mniejszych lotnisk przesiadają ile są między koncernami język kontynentalne trasy, czyli te ssaki koncentrator tak po ruchu lotniczego jest kilka takich węzłów w Europie, które obsługują w tajnym ruch międzykontynentalny i to jest także tutaj w tym kraju nie nie możemy abstrahować od sprawy taki, że te najważniejsze tematy takie takie wielkie porty przesiadkowe koleje one mają swoje linie lotnicze tzw. bazujące, czyli macierzystej linie lotnicze, które są w stanie zapewnić mieli całą siatkę połączeń to znaczy, że jeżeli ja przylatuję z jakiegoś małego portu lotniczego do takiego to ja wiem, że ja w ciągu doby mamy ileś połączeń do każdego miejsca na świecie i również z powrotem wracając będę mógł zostać bez problemu przylecieć liter i ten ruch i tak IT i ta wygoda moja będzie tutaj zapewniona i i u nas niestety ten problem jednak ciągle jest takim właśnie opartych, że wie, że ruch zostanie wygenerowany przez samą wielkość atrakcyjność miejsca, gdzie my to wybór dowiemy, bo ja oczywiście słyszałem już wiele lat temu takie teorie, że klub wierzę, że by przestrzeń lotnicza nad Europą zachodnią już jest wypełniona jest w czym jesteśmy takim, że ten Baranów 4 ligi te miejsca gdzieś między Warszawą, kiedy z takim pierwszym wolnym miejscem w taki wynik w określonym symbolem, gdzie dziś ten ruch rozrzedza, gdzie można znowu tak powiem następny krok Europa zachodnia miałaby zapewnić Onyekachi taki centralny port, ale się pan słyszał o tym kto ma za to zapłacić ile minut dla tej w 2 czy jest jakiś rachunek efektywności inwestycji to to już są to Sojusz jakiś chyba się sprawy, o których może, by pan dyrektor coś więcej powie natomiast z tego co jak słyszymy z komunii komunikatów wpływy z wyrwy przez polityków prezentowanych jest w tej chwili mowa, że na początek to będzie rzeczy in z inwestorem będzie budżet być może jakieś pieniądze dla być może Tychy towarzyszącej komunikacyjnych inwestycji da Unia Europejska, a będziemy szukali inwestorów, którzy są w Azji i być może to będą Chińczycy Błażeja dosyć dużo słyszy wyjął zdjęcie kach raniły żali się trzymają mocno zauważyłem, że obecny rząd kładzie duży nacisk na współpracy z Chinami wiąże duże duże nadzieje, że jak, gdyby Polska będzie bramą do świata Zachodniego dla Chin czy Chińczycy o tym, wiedzą nie no ale to właściwie Chińczycy próbują zwanych Craft kupić każdy kraj w unii Europejskiej negocjują z każdym oddzielnie obiecują wszystkie złote góry to tylko zacznij od 2 to jest dosyć konsekwentna polityka w różnych sektorach są żarty w Afryce oczywiście to bardzo, o czym zresztą mówią niektórzy z wielką troską, ponieważ w 2 lata ekspansja jest powiedziałbym dosyć tak zachłanna żona często polega na przejmowaniu całych sektorów dość zamożnych krajach afrykańskich, ale wracając do naszej rozmowy o g nie chciał jeszcze opowieść 2 aspektów pierwszy w zaspę pasażer to pasażer ma być zadowolony ani właściciel lotniska czy właściciel linii lotniczej, a pasażer będzie dowolnie będzie miał duży wybór i przyzwoitą cenę cenę rynkową, która wynika z konkurencji i całą pewnością w dniu dzisiejszym te warunki są spełnione, bo Polska jako rynek lotniczy zwiększyliśmy dramatycznie i oferty są ich ilość połączeń różnych destynacji, a też i celową w jesteśmy dla pasażera atrakcji to oczywiście wyzwanie dla branży lotniczej, ponieważ ceny biletów są konkurencyjne i niestety, ale Polski przewoźnik jest drugim przewoźnikiem dlatego też moim zdaniem jego strategia rozwoju jest obarczona sporym ryzykiem myślę tu chodzi do szkoły czy jego przyszłość, gdy za chwilę może wyrazistości lot lot może rodzić, jaka jest przyszłość LOT-u dzisiaj na 1 0 krajów, w których norma największe przychody 9 są kraje europejskie Europejski w związku z tym dzisiaj głównym rynkiem przychodowym lotu, nad którym on funkcjonuje zyskuje to jest rynek Unii Europejskiej + 1 kraj, czyli Norwegia, której wspominał pan pan dyrektor mamy dzisiaj chodzi o stanie to jest niecałe 2 % liczby pasażerów lotu największą poza unijną destynacji lot jest Izrael jest mówić o pewnych zdarzeniach przyszłych niepewnych budujemy strategię rozwoju jak rozumiem lotu i lotniska centralnego w oparciu o kierunki, na których nas nie ma to jest oczywiście bardzo ciekawe fascynujące poniekąd tylko tam są wszystkie ryzyka możemy sobie wyobrazić ryzyka rynkowe ryzyka biznesowe ryzyka choćby tak jak politycznego widzimy teraz siedzi w niektórych miejscach na świecie i musimy zdawać sprawę z tego, że jakakolwiek strategia rozwoju lotnictwa w Polsce, a dzisiaj niestety dyskusja strategii w lotnictwie się z prowadzonych dyskusji o centralnym porcie komunikacyjnym, a moim zdaniem to jest zawężenie opcji możliwego rozwoju lotnictwa w Polsce jest z tego punktu widzenia otwieramy nową strategię, która ma wszystkie znaki zapytania wszystkie ryzyka i nie do końca jestem przekonany, że mamy je właściwie przeanalizowana był pan Mariusz Piekarski wiele przyznał też wnieść wiele niewiadomych jest Szanowni państwo w niewiadomą jest n p . to co zostanę jadąc ze swojego domu w Łomiankach pod drodze czy dojadą szybko czy będzie jakiś wypadek czy cokolwiek innego oczywiście, ale właśnie na tym polega biznes, żeby podejmować jak najbardziej racjonalne decyzje w warunkach muszą się zmierzyć z kilkoma zmiennymi tak, by uzyskać jak najbardziej optymalne efekty ja chciałem podkreślić pędzić jedno czy mówiąc o problemie cpk Murat centralnym porcie komunikacyjnym nie centralnym węźle komunikacyjnym oczywiście to co będzie pan dr Krawczyk, że mamy lotniska, które obsługują ilość pasażerów tylko aż takie będzie na chociażby przykładem jest Modlina obsługuje 3  000 000 pasażerów grała je w i obsługuje ich na granicach swojej już możliwości my niestety przynosi straty zarabia tylko na tym przewoźnik niskokosztowy model działania można było zawierać Modlina zaraz o tym, też, że wytłumaczy rozwiązywali zadania parlamentarzyści pan pozwoli na teście cpk wyjaśnimy cpk to nie jest lotnisko cpk jest to lotnisko jest komponent lotniczy trzepaka, gdyż komponent kolejowy bierze pod uwagę również połączenia drogowe cpk to jest komponent wreszcie trzeci, czyli Duo polis połączenie Warszawy złodziejom i tak mówimy pierwszy raz w sytuacji takiej w tej istnieje strategia rozwoju transportu lotniczego tak, która jest częścią naszej strategii rozwoju transportu intermodalnego drogowego kolejowego, w które są częścią strategii rozwoju kraju i też pierwsze kroki nigdy do tej pory Rzeczpospolitej taki sposób nieporadnie patrzono sieć rozwoju portów pętli absolutnie tym niebyła i to jest właśnie siła cpk pamiętajmy, kto chce też to, żeby to głośno wybrzmiało ten centralny port komunikacyjny jako inwestor, która składa na możliwość rozwoju lotów w trans kontynentalnych dziś na lotnisku Chopina przez ostatnie 2 lata poprzez skupienie się strategii rozwoju lotniska z właśnie lotniska przesiadkę lot przeprasza lotów przesiadkowych w tym obszarze mamy co czwarty pasażer jest pasażerem przesiadkowym mamy barierę rozwoju nie jesteśmy w stanie obsługiwać prawie, że więcej rozbudowywać takiej siatki połączeń ze swoimi zaletami falami przylotów i odlotów teraz to jest na razie chciałem panu zadać po pierwsze, dlaczego nie Modlin na to pytanie jest taki, że zamiast cpk prawda prawda rozmyte pan redaktor pyta to proszę sobie wyobrazić dużą sieć paliwową n p . w Gniewie wyżywienie posłużyć się preparat ten wie jak dla mnie to będzie BP, który ogłasza chęć wybudowania ogromnej stacji paliwowej z hotelem z parkingiem nie wiem czym jeszcze z ogromną gastronomią prawda my szukamy, gdzie taką stację budujemy zgłaszaj zgłasza się jakiś sołectwo przemówić ma piękną drogę pod lasem będzie tanio dużo siły roboczej można chociażby w Operze za mała wieś ma przecież zapowiedzieć 1 z PŻM w te istnieją pewne kryteria doboru takiego lotniska czy może warto wiedzieć, że nie strzela widowiskowe nie spełnia tego kryterium, że nie znajduje się na przecięciu głównych szlaków komunikacyjnych drogowych kolejowych bierzemy też pod uwagę jak takie lotnisko, żeby zbudować najwyższa przeciążenia może być skomunikowany z resztą kraju to co powiedzieliśmy komponent kolejowy ma za zadanie skomunikowanie większości kraju w ciągu 2 godzin z tym lotniskiem chociażby tutaj bierzemy pod uwagę przebieg scenki przebiegi istniejących linii kolejowych to jest pierwsza sprawa druga kwestia są do ograniczenia środowiskowe, czyli magię poza tym głównym szlakiem, ale też środowiskowo chociażby, że jestem ograniczenie tych list, że lotnisko znajduje się w Dolinie 2 rzek w pobliżu obszaru natura 2 000 obecnie ograniczenia środowiskowe tego portu dotyczy 6 6 operacji na dobę na już dziś w Łodzi wykonuje blisko 6 6 takich operacji 10 × mniej niż Okęcie jeszcze, gdybyśmy chcieli tylko przenosił z Chopinem na to lotnisko niskokosztowe czarterowy potrzebowalibyśmy około 1 70 operacji na dobę a gdy stożka inna dyskusja na pytanie czy login czy lotnisko pod Kielcami z tym szacunkiem dla mieszkań, starając się emeryt nadal na lotnisko główne przejścia takowe absolutnie mnie to musi być lotnisko w latach podział musi być blisko linii kolejowych główny węzłów węzłów dojdzie do nabycia na samym lotniskiem mówił na lotnisku komplementarnym, czyli lotnisku takim drugim dziś lotniskiem główną dla Warszawy jest lotnisko Chopina po wybudowaniu cpk tym głównym lotniskiem dla Warszawy będzie właśnie CTK net, czego chcę podkreślić to dojazd będzie wygodniejszy i krótszy niż na lotnisko Chopina, bo to jest 1 z kluczowych elementów powodzenia tego projektu natomiast jeśli mówimy o lotnisku komplementarnym z analizy lokalizacyjnej wychodzi, że to lotnisko powinno być położone na południu biorąc pod uwagę czas ich koszt budowy takiego lotniska wskazujemy właśnie na Radom pamiętajmy, że nie mogę nietrzeźwy, dlatego że mogli znajdzie się w strefie ciążenia ja słyszałem, że rada miejska wygodniejsze politycznie Czyża dyrektora o tym w absolutnie nie zgadzam się z tą tezą, chociaż powiem panu, dlaczego bo, gdybyśmy mieli stosować takie kryterium, że nie wiem czy coś co nie jest związane z PiS-em mas czy sprawa czy z PSL -em to życie nie powinienem się dogadywać n p. z Poznaniem co uzgodniliśmy zwiększenie kapitału dziś ten port ma sens podwyższenie kapitału występach ma sens nie dogadywali byśmy się z Radomiem w tym również władzę sprawuje po co prawda tutaj mamy pod uwagę bierzemy pod uwagę kryteria ekonomiczne i też przeżywał raczej to biorąc pod uwagę kryteria ekonomiczne może pan teraz łaskawie powie jak pan widzi przyszłości LOT -u, zwłaszcza że miałaby wyjścia ta linia główna prawdopodobnie w tym cpk w mniejszych oczywiście, żeby cpk miało sens to musi być tak to jest tylko na rzecz WOŚP i zaraża jest tylko narzędziem musimy mieć przewoźnika będzie z tego faktu operował i oczywiście idealnie by było, gdyby tak było przewoźnik Narodowy, chociaż chcę go, dlatego że taki przewoźnik będzie naturalnie zainteresowane rozwojem są takiego połączenia takiego lotniska proszę zauważyć co się stało lot zlotym przez ostatnie 2 lata, kiedy chyba po raz pierwszy w historii PRL zaczął mówić 1 językiem zatem nie zaczął mnie do tej pory też tajemnicą poliszynela te 2 firmy żyły jak pies potem zaczęliśmy mówić 1 językiem skupiać się właśnie na połączeniach tranzytowych kończy się na lotnisku Chopina infrastrukturę przez rozwój takich połączeń lot tak, ale przecież są też inni przewoźnicy proszę odpowiedzieć chociażby taki sposób mamy zapytania od miejsc mamy zapytania od innych linii, ale jest też chętnie pewnie jest fajna, które chętnie woziło bez tego portu swoich pasażerów w naszym Narodowym interesie jest to, aby był to przewoźnik Narodowy natomiast nie jesteśmy skazani ci chodzi o sukces tego portu tylko na przewoźnika Narodowego znanych aktorów dzieciach czy pan uważa, że dało czas na koncie jest realna stanie się faktem, że w 2 godziny będzie można pociągiem dojechać do z każdego punktu wyjątkiem Szczecina jaja z 2 w Warszawie będzie miał bliżej ideowo porty lotnicze w Baranowie dziś to Okęcie czytają przeważnie bliżej szybciej szybciej testowali śmigłowcem na nie panie redaktorze, dlatego że po to, muszą powstać też inne drogi proszę, by tak my mamy opracowane w materiały związane z czasem dojazdu na lotnisko Chopina w halach przylotów wideo i odlotów proszę zwrócić uwagę, że ten pojazd nie jest dziś obecni niestety takich planetach w tym czasie mój Obamy z odezwą się już samo słowo WORD wątpliwości tak oczywiście no bo to jest byłyby wśród ludów Azji romantycznej piękno tak to jest taka taki projekt, który ma uskrzydla się, ale właśnie ze względu na te wszy wszystkie zagrożenia i ryzyka i m. in. to, że to zostanie wybudowanych dziś z kolei bardzo daleko od Warszawy nie ma w Europie dużych portów lotniczych tak daleko odsuniętych od daty od miasta PL poza tym zużycie panowie uwagę, że jednak nie wszystkie te duże jechałby to są to są jednak tylko mimo wszystko po tej gry, które z Wisłą klub przy dużo większych ośrodkach niższy niż Warszawa, a co dopiero teraz te proporcje tych, które miałoby powstać wokół Idy tego portu centralnego portu komunikacyjnego, więc więcej wydaje mi się, że trochę to jest jak rozwija, a ja doceniam tym pewien po entuzjazmie idealizm, ale mówię zbyt wiele takich projektów słyszałem widziałem no i łącznie z tym Radomiem słynnym, o którym słyszałem, że jak będzie poród to będą linie lotnicze będą chciały latać na brak jest taki położenie znakomite, że to będzie konkurencyjny Paul Gauguin dział, gdzie będzie miał spore problemy tak mi tłumaczono w Radomiu, bo to jest jedyny w tej chwili port lotniczy, który z nich, który nie obsługuje żadnych linii regularnej w związku, z czym okazało się, że cała ta pierwsza pewna idea pewnych niepewnych pewnych założeń legła w gruzach no skoro może ten temat zakończył jeszcze chciałam wały mamy 9 3 minuty przed naszą ubrana jedynie z dnia go o te spoty TV Kowa ne 10  000 tajnych więzień teraz zacząć myśleć o VAT jest realny oczywiście możemy moglibyśmy kontynuować jego godzinami czy panowie z Wiśnicza opowiada Moś, że pan premier pozbawił ministra energetyki kontroli nad Lotosem i Orlenem, że postanowił przejąć kontrolę nad tym na tle ja słyszałem różnicy zdań w sprawie fuzji obu tych przedsiębiorstw one liczyć na temat ma jakiś pogląd pogląd oczywiście, że rząd nas przeraża nawet nie jest to nie zagra w oko niepokojące po pierwsze, taki pomysł się urodził, kto fuzji czy jeszcze jest pomysł niedobry pomysł demonopolizacji rynku paliw w Polsce i to absolutnie moim zdaniem konsumentom klientom oni czegoś dobrego nie przysłuży po drugie trzeba również dziś, że pan premier zadekretował, że nie będzie przynosiło Okęcia w niebyt też podobno dzisiaj Rzeczpospolita właśnie napisała, że podjęta decyzja, że nie będzie zamykania Okęcia z związku z budową centralnego portu komunikacyjnego, czyli w pewnym sensie że, gdyby coś tam lepiej czuć, gdzie jest racjonalność wokół cpk, gdy wreszcie się też pan wówczas, kiedy na banerach we wrześniu chce pan sądzi o tej woli nie zgodzi wokół Orlenu Lotosu no to jest taki co to znaczy, bo ja mam wrażenie, że to są jakieś skutki uboczne choroby prezesa i to, że to mieliśmy mieliśmy takie przejęcie kontroli nad takimi, który przez premiera Morawieckiego nad takimi kluczowymi spółkami w tym momencie, kiedy w, kiedy tylko wtedy, kiedy prezes był w Londynie chwili to była chwila mają też mam wrażenie że, że to jest chyba też mnie nie nie na stałe na, a aż rzeczywiście, by napięcia pomiędzy prezes premierem Morawieckim ministrem Tchórzewskim ministrem energii nowych wpisów są ogólnie znane i tutaj wydaje mi się na decyzje związane z tym w tym Orlenem Lotosem to niekoniecznie musiały być związane z wyłącznie z projektem fuzji dobre bardzo dziękuję naszym gościom, którzy mieli dzisiaj byli pan Jacek Krawczyk szef grupy pracodawców w Brukseli były przewodniczący rady nadzorczej LOT-u dziękuję bardzo pan dyrektor Mariusz Szpikowski dyrektor lotniska Chopina w Warszawie i dźwięku z przedsiębiorstwa porty lotnicze w dawnym dziękuję panu bardzo pana redaktora Adam Grzeszak naszych redakcyjnych specjalista od transportu -li ne go unikać dziękuję dziękuję panu bardzo, ale ze słuchaczami spotkamy się zgodnie z rozkładem lotów za tydzień o tej samej porze dobranoc państwu
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCIE PASSENTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA