REKLAMA

Dobra scenografia nie musi być efektowna. Rozmowa z Barbarą Hanicką.

OFF Czarek
Data emisji:
2018-06-06 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:27 min.
Udostępnij:

Barbara Hanicka – scenograf, kostiumograf, wykładowca krakowskiej AST – opowiada, gdzie nie chodzi do teatru. Rozwiń »

Przyznaje, że najlepiej pisano o jej scenografiach, z których sama nie do końca była zadowolona. Jej zdaniem dobra scenografia nie jest nachalna i widoczna, wcale nie musi być efektowna.

Efekt pracy Barbary Hanickiej można zobaczyć m.in. w Operze Narodowej, gdzie premierę ma właśnie opera „Carmen” w reżyserii Andrzeja Chyry. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo mają dość jest pani Barbara Janicka scenograf kostiumograf wykładowca krakowskiej PWST dzień dobry Cancellara jest USA siłą może być jazda z uroków w dzień dobry dzień dobry mecz z państwa, którzy przechadzają się w ostatnim czasie w Warszawie, a może i w innych miastach zauważyli z pewnością plakat z takiego modelu człowieka z gruszkami i na tym plakacie słowa Kulson Chyra ich Janicka z chodzi o premierę opery Carmen w teatrze wielkim Operze narodowej to Rozwiń » premiera pojutrze siódmego OJ, jutro to już jutro KO, że jutro 7 czerwca tak jest scenografią zajęła się pani Barbara Janicka może o samej porze JSW trafi za chwileczkę, ale w pewnym sensie tak mi się wydaje, a w środku zapewne pani zaprzeczyli, a może nie jest to powrót do czy częściowy powrót do pewnego miejsca w czasie pomyśle tutaj o panu Waldemarze dąbrowskim, z którym pracowała pani na Targ w taki powiedziałbym z tym, że Grecja może w kwartecie Jerzy Grzegorzewski Stanisław Radwan Waldemar Dąbrowski pani w teatrze studio to jest czas, którym tęsknię nieustannie no bo to były moje początki pracy scenografa, więc to zawsze się miło wspomina jak pani wtedy czerwone włosy, a skąd pan wie nie miałam 1 kosmyk, ale takich Dariuszowi tak to jest to były moje początki pracy w teatrze na jej czasy absolutnie wspaniałe, bo spotkanie z Grzegorzewskim, którego znałam oczywiście z przedstawień, które oglądałam Dynamo to spotkanie to było moje najważniejsze zawodowe spotkanie i teatr studio było bardzo fajnym miejscem do pracy również dzięki Bartkowi Dąbrowskiemu, który był neonów z mojej perspektywy bardzo dobrym dyrektorem, ale z list rozwodowy Rawicz z kim są już spotkam w Operze wcześniej, bo już wcześniej robiłam parę rzeczy w teatrze wielkim, więc teraz chodzą do teatru wielkiego opery narodowej nie miała pani Teresa jego, a kurczy to znowu studio powraca nie ich niestety nie nos z Jerzym Grzegorzewskim to była taka bardzo długa przygoda, bo zdaje się przy 1 0 spektaklach non est obraz modelarze 9, a kostiumy jeszcze chyba 3, gdzie pani była współautorką scenografii 2 × w żarze dna zbliżają się karze wspaniałe statystyki, które pewnie tak jest nie liczyła na dno Grzegorzewski zaproponował mi pracę, kiedy tuż po scenografię wyjechał do Stanów odszukał mnie, bo oglądał jakiejś wzywał wystawę dyplomów ja wtedy byłam Nowym Jorku komunikacja była listowne głównie, więc kiedy moja mama mi napisała, że zadzwonił Grzegorzewski to Uznam, że coś się pomyliła no i kiedy wróciłam po prawie roku dalej się do studia, gdzie Grzegorzewski była niedawna wtedy dyrektorem nie zgłaszam wydawał mi się, że to na pewno jest jakaś pomyłka i dopiero Tomek Łubieński nasz wspólny znajomy powiedział mi, że źle Grzegorzewskiej no tak chętnie, by się spotkał naj to było wspaniałe, ponieważ te przedstawienia, które wcześnie oglądałam w teatrze Starym były dla mnie czymś się w tym czymś zrozumiałym znaczy rozumiałam rytm no wie, jakby nic czułam że, że duże, że to jest moja gdzieś moja wyobraźnia moje mówi mój oddech w sensie właśnie rytmu dramaturgii to szalenie mi się te przedstawienia podobały nigdy nie sądziłam, że będzie mi dane z Jurkiem pracować poza tym Grzegorzewskim było świetnym człowiekiem rozmowy z nim na jakieś wspólne spacery to była część świetnego w bardzo ważny w czasie pracy czasami tak złą gadali szczerze reżyser rozpoczął rozsadzać, a tak to się wydarzy to co się wydarzyło, kiedy robiliśmy wspólnie scenografie Łomnicki Edmunda fabule akcja one są poza Pasolini Grzegorzewski był dyrektorem Łomnickiego, który w euro etatowym aktorem no i właśnie reżyserował, a ja wtedy byłam w ciąży, więc nie mógł na nas krzyczeć, aby miał dużą ochotę, więc remis albo krzyczał na technikę albo w końcu kiedyś, że kiedyś siedzieliśmy na próbie bardzo grzecznie absolutnie nie rozmawialiśmy, ale widocznie to nasze siedzenie było też jakąś formą w protestu Belg Lotto na wzrost stracił miejsce to było śmieszne w 2 z Jerzym Grzegorzewskim wspieraliśmy się o o kolory przedmioty, ale nie zgadzała się pani tylko na fortepian nory co jakiś czas próbowałam na protestować, gdy ja byłam autorką scenografii, ale Jurek przemycał konsekwentnie te swoje oswojone udomowione przedmioty i UK miał do tego prawo ja się z tym zgodziłam i oczywiście cenne Jurkowi świat był dominujący element imam tego pełną świadomość, niemniej satysfakcja dla mnie z tej pracy i tak była ogromna to jakby nic nie zmieniało gdzieś miałam poczucie, że nasze rozmowy też jemu coś dają nie tylko mnie, ale do fortepianu powróciła pani w Łucji tak tak, ale żelaza i Unieścia pani dać fortepianu Wysocki Warka dach, ale fortepian w Łucji wziął się z bardzo konkretnej fotografii, która była inspiracją do myślenia o przestrzeni o scenografii w Łucji z la marmur, a mianowicie donoszą, o ile to było zdjęcie ruin Detroit w takiej sali balowej zdewastowanej z tynkiem odpadającym i właśnie z meblami i w nieładzie m. in. z przewrócony na fortepian są naprawdę to się stąd wzięła nie jest to hołd Grzegorzewski młodzież może być bardzo chętnie nie pomyślał o tym, prawdę mówiąc to zaś zdjęcia można do metra to tak tak chyba tak czyli kto ale teraz może to zrobić panie pośle, to można dorobić tyle teoria, że to właśnie chodzi od jestem zdania bycie scenografem jest w tym najwięcej satysfakcji niż bycie kostiumograf łączy to w ogóle myśli pani sobie KOV osobie w 2 kapeluszach ma pani do wyboru kapelusze to jest jak je pierwsze wybierają się decyduje powiązane z kostiumami scenografią in myślę, że w teatrze ciekawie zrobicie bierzecie jednocześnie BOL tym to często się wiąże natomiast w Operze zdecydowanie jestem scenografem Maniek kostiumograf Mb jestem bardzo leniwa, żeby zrobić taki ilość kostiumów jak w okresie natomiast nie wiem był czas, że bardzo lubiłam robić kostiumy teraz jakoś się trochę znudziło chyba Lenin nie chyba nie potrafi, skąd wiesz jak tablet lub FC Felin w nie dostała się czy właśnie wtedy czy jest coś takiego nie był właśnie w Ernst uważa się wyczerpuje zainteresowanie, że takie przeświadczenie już chyba wszystko powiedział myśmy to nie kręci, a że scenograf ciągle liczą doliczono się, że nie są one swoje racje i cały czas mnie kręci robienie myślenia o przestrzeni, bo woda w dla mnie scenografia to jest trochę mało wydaje mi się, że przestrzeń lepiej oddaje to co mnie interesuje, zwłaszcza w teatrze to znaczy to nie są dekoracje tylko to jest przestrzeń właśnie od wyboru miejsca jeśli taka możliwość istnieje od decyzji co do usytuowania publiczności po branie pod uwagę tego co z architekturą miejsc sal, jakby to wszystko robi scenografie w teatrze w Operze oczywiście jest inaczej, ale w Operze z kolei skala jest czymś bardzo męczącym i to również, że w scenografii, a w Operze jest prawie równie ważna jak muzyka w związku z tym można poszaleć być bezczelnym to znaczy pchać ja do przodu wydaje mi się, że w teatrze dobra scenografia Czesaka scenografia, której praktycznie można nie zauważyć, który nie jest z takim oczywistym sposobem efektowna to zatem wyobraża już, jakby część roboty zrobiona, bo o muzykę i brat to już mamy tak jest to prawda i nie można robić skrótów mimo nie wszyscy znają tę zasadę leży jeśli chodzi o libretto to wydaje mi się, że często byłoby dobrze, że gdyby, gdyby go nie tłumaczyć wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie 11 20 już za kilka minut Barbara Janicka scenograf kostiumograf te nagrobki z państwa moim gościem ne wracamy po informacjach informacje jedenasty 2 3 państwo mają gości jest Barbara Janicka dodaje Godek kostiumograf sceny obraz autorka scenografii do opery Carmen w reżyserii Andrzeja Chyry premiera opery w teatrze wielkim Operze narodowej już jutro 7 czerwca scenografii jest jak pan gola na wydaniu, o którą zabiegają wyłącznie reżyserzy szczęśliwie dla mnie jeśli można kontynuować dobre porównanie nigdy nie musiałam siać pietruszki przecież zawsze wybiera reżysera nie sztuka co prawda dalej się podpisuje po tym co powiedziałam nie wiem, kiedy nie wiem, gdzie pan zna RSMS to prawda najważniejsza jest współpraca z reżyserem, bo to on tworzy świat, w którym się, w których się wchodzi w ich ktoś się współuczestniczy w i dojdzie po twarzy chciałam wejść i to jest to swoją rolę tuby didaskalia do 20 0 5 rok, a wracając do skalnych i Echa w, czyli nie patrzy pani, gdyby na spektakl na sztukę tylko paszy panieńskim będę pracowała tak tak zdecydowanie tak po pierwsze, Tell no we współczesnym teatrze, a takim nie interesuje rzadko jest tak, że ten tekst jest czymś danym no jednak w jaki sposób ulega przetworzeniu albo skrót tom służy do powiedzenia czegoś bardzo konkretnego nie tylko fabuły jakieś linearnie zapisanej, więc strasznie jest ważna, o czym się chce opowiadać, a to jest sprawa realizatorów głównie reżysera to jest pierwsza rzecz, a druga rzecz szalenie jest ważne 3 LCD reżyserem na mieście wstanie gdzieś wspólnie wędrować to znaczy czy nawet ścierają się co zresztą jest bardzo fajnej kłócąc i dziś razem w tym samym kierunku czy tylko się negocjuje pewne pewne wyobrażenia o spektaklu, kiedy indziej się razem no to coś się wspaniale dopełnia i to jest przyjemna bardzo przyjemne tar ta część się pracy koncepcyjnej i która praktycznie dobrze, żeby trwała do samej premiery no ale nie, ale ta wstępna faza koncepcyjna jest czymś co uwielbiam, a taka współpraca wieloletnia to ona wciąż otwiera wciąż uczy, jakby innego myślenia czy czy jest niebezpieczeństwo, że woda niesie pewne koleiny myślę, że i to oznacza, że świetną rzeczą jest to, że pewne rzeczy już za nie trzeba tłumaczyć się i dopowiadać, że z osobami, z którymi się dobrze znamy nie boimy się mówić głupota, a z głupoty czasem wynikają rzeczy cenne jak największa pani głupota znalazło się w scenografii albo w kostiumach i nie pamiętam, ale trudno mi tak Hok znaleźć dobry przykład, ale często nic głupota uruchamia drugą osobę często coś co jest idiotyczne, ale wraca winnej formie, więc Elkann lęk przed przed właśnie gadanie idiotyzmów ta jest fajny jest dobry jest, że tak powiem twórczy PL, więc to są to są dobre rzeczy natomiast cel rzeczywiście może być niebezpieczeństwa pewnej rutyny i jakie goście braku w braku ułóż w świeżej krwi w związkach tego typu i taniec to pana na wydaniu czeka i przygląda się przeci w gigantom no tak ja jestem, ale też w dobrej sytuacji, bo właśnie uczę reżyserów zjem psy i często też w latach, kiedy i jestem ich profesorką w zamieniają się trwałe przyjaźnie i wielu znacznie młodszych ode mnie reżyserów, z którymi pracuje to są moi mili byli studenci, więc mamy bardzo dobrze, a zdarzyło się, że pani nie podjęła się właśnie projektu produkcji z powodu tego, że no właśnie osoba reżysera nie gwarantował oczywiście wielokrotnie Otóż pani wie na dzień dobry 3 czy po jakimś tam takim procesie właśnie ścierania mąż czasem wiem, bo znam na realizacje czasem mam poczucie, że totalnie nadajemy na innych falach, więc też się bezpiecznie się wycofać Nord, a zdarza się odwrotnie, że pani wie o świetnie marzą o tym, żeby pracować z tą solą, a potem już pani sorry nie będę schronisko pracował, bo to oczywiście na pewno i co wtedy coś zawiedzie ten jest maleńka w nie zabiega pani jakimiś za kulisy wymieni nie sposobami drugostronnie nie to nie jest bardzo często to nie to znaczy wie pan i ja nie wiem czy nie chce skoro nie da staje propozycji to rozumie dążenia do wzrostu płac nadal czysta hipoteka jest na bieg, w którym momencie tego procesu tworzenia kopanie, gdy najwięcej radości czy to właśnie ta praca przy samej koncepcji w opcji do statutu to wymyślanie ideologiczne czy już prace z materiałem z materią ten nie może końcowy efekt myślę, że raz, że jak każdy z etapów ma swoje przyjemne i nieprzyjemne strony to znaczy powiedziałabym, że najmniej przyjemne jest środkowy, który wymaga od nas dużo żmudnej pracy często takich trochę inny od innych, że zajęć natomiast wspaniały jest pierwszy czas, czyli rozpoczęcie myślenia często na znacznie wyprzedza rozpoczęcie prób, zwłaszcza w Operze, gdzie to wszystko się dużo wcześniej przygotowuje na jej wspaniały jest ten ostatni czas, kiedy wszystko staje na scenie i aranżował myślę, że to jest podobne do trenera aktora przed premierą to znaczy mieć zawsze wydaje, że o kurczę tym razem się wydarzenia nic nie umie z, ale to jest taki przyjemny dreszczyk jednocześnie jak ktoś się czasami udaje składać dobrze na to to jest wielka przyjemność czy nie trudniejszy ten moment, kiedy trzeba n p. szkice reżysera zdaje się Jerzy Grzegorzewski to sporo szkicował na serwetkach przełożyć na rysunki techniczne nie to też jest fajna praca to lubię bardzo lubię spotkania z konstruktorem to jest dla mnie najgorsze są w przypadku nad sceną gracją jakiś rekwizyt ktoś chce jak szklanka jest mnie to tak śmiertelnie nudzi w kostiumach trzeba w pewnym momencie pchać po buty, a buty mają zły kolor sznurówek notesu udręka po prostu jest dobry Renata Mazur, który w danym momencie pasuje w Spale no to jest udręka chodzenie po sklepach też z ubraniami to jest coś, czego nienawidzę swoja panią o początku swojej kariery czy o to, aby o tym, pobycie w nowym Jorku z wrześniem, ale to tam było to raczej, aby adoptować nie jest przedmiotów, które były jakieś gracza w dniach, gdy w magazynach starych netto wszystkich przedstawieniach, które pani oglądała z ludność, która w 2 w przychodziła wieczorami nowości taki gość imprezy niż przedstawienia tak to znaczy ja tam robiłam 2 rzeczy pojechałam po studiach tak sobie i wejście wprost z ulicy trafiłam do scenografa, który był scenografem wtedy bardzo uznanym nabrał Dunaju, ale miałam ileż nazwisk takich ludzi z taką dosyć podejrzaną kopertą z rysunkami chodziłam na nie wiedząc, że się nas wspaniałe portfolio plastikowe zapinane na zamek i jej i tak chodziłam i ten scenograf Annę myślę, że to, że byłam z Europy może tak można coś słyszał może ta koperta do rozdania jest Motor Lublin off out w każdym razie przyjął mnie jako 1 z 4 czy 5 asystentów swoich i i tam robiłam rysunki techniczne w salach i stopach, więc chodziłam z centymetrami mierzyła mile mają drzwi, bo wiedziałam, że te 3 w centymetrach się wiele jest przez to auto ma 70 coś się drzwi i 2 m w badaniu n p. 3 natomiast w salach na nie wiedziałam, więc chodziłam z celów koło Lipska mierzyła, ale i, więc też zrobiliśmy makietę celi naprawdę miał dobre serce Bojan dosyć paskudnie lekiem makiety, ale krótko mówiąc mnie nie zwolnił i to było ciekawe, bo to były one robią jest w kole często w ogóle w owych czasach dla mnie była abstrakcja i egzotyka i dzięki temu też mogłam oglądać bardzo dużo rzeczy na Broadwayu no, więc to była praca, która była ciekawa i która pozwala mierzyć w Nowym Jorku no, a wieczorami robiłam właśnie takie o UFO wałów i toteż było bardzo ciekawy klub czy fajny czas dostaje wtedy odzywa się takie poszukiwanie tworzenie scenografii jest los tak tak tak jakiś garażowych jest, w których całe jakże inna rzecz świetną scenę już właściwie ta ze scenografią absolutnie absolutnie mimo to był ciekawy też czas w nowym Jorku 8 2 lata, więc początek 8 1 czy w nowym Jorku fajnie w teatrze studio fajnie, że fajniej, bo nie robię takich porównań, ale chyba studio wygrywa zawsze to studia Zaborowski ma je różni mają miejsce LM w bardzo lubię też tak lubiłam na teatr stary był moment, kiedy dużo pracowałam w teatrze dramatycznym to kto to są miejsca, do których jestem w jaki sposób przywiązana, ale studio może przez to, że było pierwsze jest wymarzonym miejscem no tak jak w oczy, zanim pani rozpocznie pracę czy ten dyskurs z spory z reżyserem to talk, gdzie powstają takie właśnie pierwsze przemyślenia czy 3 czy już myśli pani o o projekcie, zanim pani porozmawiać, gdy przychodzi pani ze swoimi rzeczami przeważnie tak to znaczy mam jakieś przeczucia jakieś tropy jakieś skojarzenia niekoniecznie związane z konkretną scenografią, ale to mogą być inspiracje z fotografią albo inną literaturą, gdy był bardzo te tropy wśród nich są sól bardzo wielu miejsc i wydaje mi się, że to czym więcej jest takich miejsc często bardzo odległych tym czym to kolarz się rozszerza i im możliwości się poszerzają jakiś no i potem potem się gada i albo te przeczucia się gdzieś składają i to jest Halinie i okazuje się że, że w świetle rzezie, że się da podążać w tę samą stronę na albo albo gdzieś czai się dogadywać i jest inaczej inaczej ta na końcu my widzowie siedzieli mówimy, o co jest tak naprawdę chodziło bowiem może się dowiemy, że już wywiadu w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach radio TOK FM informacji za 3 minuty o jedenastej 4 0 Barbara Krynicka pedagog i Simon Grass i scenografii z państwa i moim gościem scenografie pani Barbary chińskiej już od jutra w teatrze wielkim Operze narodowej można podziwiać w spektaklu Carmen w reżyserii Andrzeja Chyry informacje po informację wracam w ich państwo moi goście spać pani Barbara Janicka scenograf kostiumograf pedagog play scenograf opery Carmen, której premiera już jutro w teatrze wielkim Operze narodowej, ale jeżeli nie pracuje pani w teatrze to chodzi pani do teatru tak jako widz chodzę wybiórczo to znaczy nie chodzę tam, gdzie wiemy, że nie powinnam, bo mi się nie będzie podobało i to żadna satysfakcja na co dzień odzywa się nie podoba, a skąd pani wie, że nie będzie podobało wiem, jakiego teatru nie lubię nie wiem czczony jest dobry Jezu, ja po prostu wyrwą nie jestem nim zainteresowana, a potrafi pani po prostu wyszydzić jako widz i dać się oczarować czy wzruszyć czy jednakowoż o zakazie ich mówi, a nie Maczka pękła tutaj nie do końca nie nie absolutnie potrafię się i uwielbiam być odczarowana, ale zostać oczarowanie ludzkie czy tak mówi pani mnie świetny pomysł może być zastosowała to w najbliższych produkcji nie noży starali się, by nie myśleć, ale oczywiście nie mój zachwyt ma taki wątek łamał no to jest dobrze zrobione i potem ślizga się pani za kulisy i VAT są już 2 3 zdjęcia Logistic od razu na mnie chyba mnie nie wpuści je, ale serio to co jest wielka przyjemność zobaczyć coś co cała noc zachwyca krótko mówiąc zdarza się to wciąż zdarza się jak najbardziej czy nie ma, zważywszy na Maderę niż przed rozpoczęciem ostatniej mszy zachwyciła moją walką Borczucha jest zresztą bardzo lubię jego teatr i również scenografię do tego spektaklu, a co panią zachwyciło inteligencja w myśleniu o przestrzeni właśnie takie w nie pchanie się do przodu, a jednocześnie wszystko jest na swoim miejscu WI PN noc w Krośnie no inteligencja najkrócej mówiąc wydaje się pani, że widzowie doceniają scenografię nie wiem wiem, że o LM najlepiej pisano moich scenografia ach, które dla mnie niekoniecznie były najlepsze, a nie wspominano tych, które jak cenie co nie jest istotne, ale w związku z tym wiem, że to nie jest to się tak prosta nie przekłada to znaczy co się wiąże z tym, o czym właśnie powiedziałam, że dobra scenografia niekoniecznie jest nachalna i widoczna to one niekoniecznie musi być efektowna, a efektowne jest najłatwiej zauważalne również przez krytyków przedostać kazus projektanta, który klientowi podsuwa jeszcze tak parę projektów tych swoich najgorszych klientowi o jakie cudowne wspaniałe to się właśnie podoba no track TEC no tak tak bywa jutro ci, którzy czyszczą bilanse i przez kolejne dni będziemy mieli szansę obejrzeć scenografię do opery Carmen w jakim kierunku podążała panna na wydaniu w tym projekcie not bardzo długo szukaliśmy jakiś tropów co to za przestrzeni, gdzie oni się poruszają czy to jest Hiszpania rzeczywiście taka jak w ćwierćfinale z końca dziewiętnastego wieku czy Paryż ani nie jest to akurat nie było brane pod uwagę, ale myśleliśmy o pograniczu Stanów Meksyku w pewnym momencie padło hasło, a może Cyganie w Zakopanem dna od tych tropów było bardzo dużo w pewnym momencie mógł pomyślałam o takich konstrukcji jacht, które są charakterystyczne n p . w pejzażu z Londynu to są takie konstrukcje, w których są pojemniki na gaz el metalowe konstrukcje, które gdzieś zawsze są na obrzeżu, gdzie są takie w na przedmieściach w Warszawie też zresztą są też inni taką samą przestrzeń są miejscem, które można za 7 Znicz takimi jak być dziwnym skłot ten, a jednocześnie swą mogłyby być areną przez kształt, by to był punkt wyjścia do myślenia o naszej przestrzeni Carmen, która jest 1 właściwie przestrzenią, czyli nie ma zmian, które są zapisane w miejsce akcji, które są zapisane w libretcie pean, ale która się zmienia przez elementy, które tam się w centrum pojawiają na ich, w której to się wszystko wydarza czy niszczenie przestrzeni mieszka od tej decyzji panią tylko właśnie przestrzeni w odniesieniu do licznych akcji, czyli czy postaci czy są też stara się pani wejść jakoś psychologię związaną z postaciami z relacjami pomiędzy nimi czy w tym co to dla nas dzisiaj znaczy czy to jest aktualne czy to uaktualnić tylko przestrzeń i po pyta pan konkretnie Carmen czy w ogóle na pokarmy w PRL wraz z żoną dziś o miesiąc co karnymi czuła na moim miejscu inna nie utożsamiamy się obóz Michael może mnie w ogóle się chyba z żadnym z bohaterów nie utożsamiam ani tak naprawdę nie są mi bardzo bliscy to w ogóle ja mam problem z Opera mi, że Zielke libretta są dość kretyńskie, więc nie wiemy, ale my pewnie tutaj zaraz reżyser, by na mnie nakrzyczał niejeden operowy, ale dla mnie to, ale grzebanie się w psychoanaliza wanie postać w kinie tych heroina i herosów operowych nie wydaje mi się najciekawsze akurat tezie to znaczy wydaje mi się, że te wnętrza mroki też te tragiczne historie można przełożyć na coś innego niż taką prostą psychologię czy Gliwic ma przyjść im dać się uwieść muzyce obrazom na inne rytmowi, który oczywiście buduje muzyka, ale też może budować obraz światło dramaturgia, czyli napięcia, które są między postaciami na scenie co związane z inscenizacją wota, że jest tłum ludzi przeważnie w większością Teresą te wielkie chóry, więc więc, że te napięcia można budować też przez ustawienie tych postaci czy 3 głównych śpiewaków czy właśnie tłumu wydaje mi się że, zwłaszcza te wielkie opery jak nasza tu w Warszawie te wielkie sceny świetnie się do tego nadają do budowania napięcia właśnie przez inscenizowane nie przez ruch czy w myśleniu o scenografii ważna jest Szkot logistyka w sensie takim czy złożymy to rozwiążemy w pół godzinki albo wdrożyło tak to jest bardzo ważne i kiedy pracowałam w Monachium to w kontrakcie były napisane, że scenografia Przyłębskiej musi być rozbudowana w 4 godziny przy czym na tym torze oba nasze mogła w 4 godziny, bo to była olbrzymia scenografia złożyć pracował sztab konstruktorów to tam gniją, a to wymyślam jak te puzzle się w tak krótkim czasie złoży innym w Operze jest jeszcze inna sprawa związana z przestrzenią, a mianowicie timing to znaczy, jeżeli są małe drzwi nie ma w nich zajść chór, który za 5 0 sekund ma na proscenium za śpiewać no to trzeba wziąć pod uwagę, bo dyrygent nie w odłoży pałeczki nie będzie czekała żonie wylecą w myśl, bo też ceny jest takie myślenie to, żebym trójwymiarowe albo raczej taki poziom do 3 60 stopni znaczy jak jak skonstruować elementy, jeżeli one wciąż mają tak tak, żeby nie wiem lewa ściana, który jest oknem za chwilę była bardzo wiem, a za chwileczkę była kominem parostatkiem no tak, ale to jest przyjemne detal mnie to kręci ja lubię w ogóle ja mam typ wyobraźni przestrzennej nie czasowy na bardziej przestrzenny to znaczy pamiętam wnętrza bardziej niż sytuacje pamiętam miejsca i jakoś mi się wszystko przekłada na 3 wymiary w Japonii tworzy w głowie bazę danych firmy zdjęcia, a ludzie miejsca na opowieści książki, a on klientom myślę, że każdy z nas ma taką bazę danych w głowie trzeba realnie myśleć czytać oglądać filmy chodzić ulicami patrzeć i poza tym myślę, że nie złorzeczą jest patrzenie na rzecz w sposób pozna patrzenie na rzeczy czy miejsca czy ludzie mniej w sposób, do którego się jest przyzwyczajony to znaczy niekoniecznie właśnie te na stół, przy którym siedzimy musi być stałe w i nie muszą myśleć, że ta jest tu może on jako swoją ukrytą cechy nagle zmienił ukazać w dni, czyli bycie pomiędzy widza 10 0 myślę Stuart i mądrzej tym głupiej tak jest taniej jest tak tak Nisko i skąd pani wierzy pani jest właśnie jest dobrym miejscu pomiędzy tymi 2 nie wiem zupełnie nie wiem, ale pani sobie radzi z krytyką, bo jesteś tak ktoś coś ktoś coś mówi teraz tak w ogóle pani to wyłączę mówi, a nie znacie się albo ojej to straszne rzucam stoi ten hodować pietruszkę albo no myślę, że każdy z nas ma te myśli jednocześnie to znaczy ta nie trzeba naprawdę wiedzieć, gdyż nigdzie, żeby umieć odrzucić krytykę natomiast są uwagi, które są bardzo cennej przydatne, więc to jest taki, że chciał być czujnym i wybiera się z tych krytycznych uwag to co ma sens no to Niewiem, kto takie głupoty gada trochę ale nie ma reguł w firmach złotych złotego sposobu na prace, która jest w jaki sposób nie nie do końca weryfikowalny wiadomo, że pewnym ludziom się nasza praca będzie podobała pewnym nie no trudno, kiedy pani myśli o swoich poprzednich realizacjach to zamyka pani co rodzi oczywiście pani o to by inaczej zrobiła szkoda, że nie wiedziałam tego co, więc dzisiaj LM nie jam za upominanie o tym co zrobiłam co znaczy to, że nie wyryto nawet czasem jest przykra, dlatego że po premierze to przedstawienie już jest nie moje aktorzy mogą dalej i w jaki sposób pracy chować klienta jest wciąż proces natomiast dla mnie to się kończy, więc to jest taki trochę depresyjny stan po innych chronienia wzrosty robi się natychmiast coś innego HR w NATO miast i sprząta na biurku nestor natomiast 1 dętkę, gdy nie wracam nie prezes z żalem do do jakiejś poprzednich rzeczy ani też jakimś szalonym zainteresowaniem graczy wydają się zawsze ciekawsze to co będzie za chwilę, a za chwilę na antenie będą informacje, a też, że za chwilę, chociaż troszeczkę później w teatrze wielkim Operze narodowej premiera opery Carmen w reżyserii Andrzeja Chyry za scenografię odpowiada mój dzisiejszy gość pani Barbara Halicka bardzo pani dziękuję za wizytę dziękuję bardzo informację o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Bartłomiej pograniczne, a and jakością i taką naszą radę scenografię Tłokami Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA