REKLAMA

Czy "złote dwudziestolecie międzywojenne" to mit?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2018-06-08 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM wieczór specjalny wieczór poświęcony wydarzeniom na ogrodach polityki w Elblągu w tej chwili naszym gościem jest dr hab. Urszula klęsk literatura znawczyni krytyczka literacka z uniwersytetów wrocławskiego autorka książki historia słabych reportaż życie w dwudziestoleciu to sprzed kilku lat i swojej książki najnowszej na Hirszfelda 2 zrozumieć krew obie książki za umorzone w dwudziestoleciu dobry wieczór dobry wieczór książka Hirszfelda jeszcze jest Rozwiń » w wydawnictwie na razie jest zanurzona wydawnictwa Universitas, ale wkrótce piłkarz my czekamy zatem na egzemplarz, ale będziemy dziś odnosić się również do tej książki będziemy się rozmawiać przede wszystkim o klimacie dwudziestolecia o mechanizmie mitologii Zowada dwudziestolecia, ale też zapraszamy tych z państwa, którzy mogą wziąć udział w spotkaniach w debatach w ramach ogrodów polityki w Elblągu w sobotę i jutro 18 odbędzie się panel dyskusyjny zatytułowany prasa i opinia publiczna dwudziestolecia międzywojennego ne spotkanie osiemnastej, w którym weźmie udział m. in . prof. Urszula Urszula klęsk, ale również prof. Rafał Szombierski Adam Krzemiński dr Ivan Peszko w wstępna debata jest wolny my dzisiaj spróbujemy dla tych z państwa, którzy nie będą mogli wszyscy przyjechać do Elbląga my nieco zarysować temat, a przede wszystkim skupić się na temacie dwudziestolecia trochę na statusie na poziomie opinią twórczość ówczesnej prasy trochę na gatunków reportażu dwudziestolecia, bo tu odkrywa przed nami panie dziś kompletnie nieznane fascynujące światy inne związane z tym jak reportaż był rozumiany, kto pisał reportaże kim był reportażysta inny społeczny, ale najpier w chciał panią poprosić o wprowadzenie do pani zainteresowania dwudziestolecie w ogóle jakaś pani perspektywa tej epoki z jakim nastawieniem krytycznym czy analitycznym bada pani tę epokę i dlaczego w ogóle jest dla pani ważne to jest oczywiście kilka pytań niż kwoty, na które równocześnie trudno odpowiedzieć ponieważ, kiedy zaglądamy w dwudziestoleciu się na taki czas, kiedy o, którym Miłosz pisał, że ratuj skrajna mitycznej myślę, że w bardzo dobrzy to ten termin czy to określenie obrazuje nasz problem z dwudziestoleciem, ponieważ dwudziestolecie było barwne skomplikowane, ale i nigdy, jakby nierozpoznane przez historyków w bezpośrednio po tym, jak się skończyło i bezpośrednio po zakończeniu wojny, ponieważ ze swych takim reżimowym czasie stalinowskim no nie wypadało mówić niczego są mało, by nie było pochlebnych morskimi, realizując cele nie można było wracać się 3 czy raczej płakać taka umowa społeczna rzetelna c sektor ten czas dwudziestolecia zostaje taki wyidealizowany wspaniały miniony KUL, a jej jesteśmy w świecie, w którym jakby nie można podjąć się rzetelnej debaty i myślę, że przez ich ostatnie 2 dekady takie historyczne antropologiczne spojrzenia w dwudziestolecie nam troszeczkę to epok ten czas ujawniają w innej perspektywie ja akurat w swojej książce zajmowałam się przede wszystkim życie codzienne miliardy, by taką perspektywą socjalną, ale czytałam reportaże to co najważniejsze to co pomijane tak, czyli to zwykłe życie zwykłych ludzi tych tępych mas tych, których było najwięcej, a taki to jest zwykłe życie zwykłych ludzi jest tyleż fascynujące są przerażające, że widzimy, jakby tracimy z pola widzenia, ale taką jest w zwykłą codzienność Shirley, z którą non borykają się, ale jest jeszcze ludzie i jakoś taką ogólną mizerię tego czasu znaczy dla mnie najbardziej takim symptomatyczny my myśleniem o dwudziestoleciu zmyślenie o czasie n p. bez antybiotyku jej moc w czasie, w którym szaleją choroby, o których my już dawno zapomnieliśmy on naprawdę współcześni lekarze nie wiedzą jak wygląda n p . by zaawansowane w stan kiły natomiast w lekarzem jeńcy wojenni właściwie mieli do czynienia czasem psy endemiczny zarażonymi 2 skamieliny właśnie tą bardzo groźną i przykrą chorobą, ale w, którym w, której w, których to wioskach 60 % populacji było zarażonych Elwiry psy to jest takie spojrzenie dwudziestolecie niezłe perspektywy w salonów politycznych nie z perspektywy balów, ale z perspektywy n p . gdy mieszkań i kariery był jakiś izb, w których mieszkało, w których wynajmowało miejsce do spania 2 0, a ubogich osób po takich i warto także takich mieszkanka jedno, ale jednopokojowych reportażyście międzywojenne pisali też być sobie wyobrazić, że na wkład tylko 14 % czy domów przed wojną miała kanalizację, a ich wszystkie media tym, że ma czas na prąd w wszystkie ówczesne media no i gazu również był także internet nie było dla młodych słuchaczy powinnam tak nie było internetu ma wpływ poza tym była też taka ekologia obrazów ponieważ, że to jest świat przed telewizyjnym przed internetowy co teraz trudno może zmienić tryb wyobraźni ale, toteż powoduje, że n p. współczesny ówczesna prasa musiała odwoływać się dużo bardzo taki sugestywny obraz wierzy, iż działa rzeczywiście pokazać się jakoś się kisić elementy rzeczywistości ich fragmenty rzeczywistości, a tak, jeżeli czytamy reporterów międzywojennych to zaskakuje nas czasem po jak oni plastycznie próbowali pokazać się obrazy, które obserwowali na wkład w rzeźni albo w domach publicznych albo takich różnych miejscach, które zwykle pozostają poza tym widokiem poza świadomością przeciętnych obserwatorów pani książka ta, która jest w główną podstawą dzisiejszej naszej rozmowy, czyli historia słabych reportaż i życie w dwudziestoleciu opiera się właśnie o analizę przedstawienie reportaży z tamtego czasu jest tutaj też po pokazane taki, by taka autorefleksji samych reportażystów, którzy sami z zastanawiają się nad granicami gatunku właśnie nad tą litera literacką ością nad tymi elementami estetyzacji inne, o których pani mówi chciałbym, żebyśmy powiedziałem, dlaczego te reportaże dotyczyły bomb oprócz chorób tych tak ich podział bądź fizycznych też mnóstwo się pojawia chorób podział ról społecznych pisze pani na wstępie tak atmosfera, powołując w wojującego nacjonalizmu, która jak zaraźliwa choroba ogarnęła całą przedwojenną Europę musiała wpłynąć na życie codzienne zwykłych ludzi pisze pani też, że o tym jak na codzienność wpływa skrajna bieda pisze pani o tym, że ubóstwo prowadziło do transgresji kodów kulturowych i to za chwilę będę chciała, by zrekonstruować pisze pani takich zjawiskach jak prostytucja głodowa i jak tabu związane z sytuacją część przedwojennych międzywojennych matek, które nie były w stanie podjąć opieki nad własnymi dziećmi, więc tutaj tych chorób mamy bardzo dużo nie tylko fizyczne, ale takich umów społecznych jest rasizm jest rozwarstwienie są ogromne braki w edukacji co to znaczy, że ubóstwo prowadziło wówczas czy w ogóle, że prowadzi do transgresji kodów kulturowych co to co co to w tym kontekście tej biedy dwudziestolecia namówi mnie przede wszystkim na myśli, ale taki problem międzywojennej między innych miast Polski, a mianowicie dzieci pozostawione w przeróżnych miejsc tam niemowlęta podrzucane dziś nie używamy słowa podrzucanych jej nie tylko, dlatego że ona jest bardzo dyskryminujące i okropne, ale dlatego, że po prostu od jedno nie znajdujemy dzieci w klatkach słownego opłaconych na klatkach schodowych czy w parkach natomiast, jeżeli myślimy o międzywojennej Warszawie proszę sobie wyobrazić, że w ciągu 3 lat n p. różnie opiekunki społecznej próżni dozorcy różni przypadkowi ludzie wyjeżdżali na 1 600 porządków mecz ligi oznacza że, żeby nam prawie pół 100 0 dzieci w samej Warszawie było co roku podrzucanych w różnych miejscach, ponieważ kobiety, które urodziły dzieci często po prostu nie był w stanie podjąć się nad nimi opieki nie, dlatego że były wyrodna matka i co piszą publicyści próbowali wmawiać czy leczyć my często takie określenie się pod adresem tych matek pojawia, aczkolwiek nigdy nie zniknie pisze o brudnych ulicach znad morza 9 zgodnie z matkami natomiast pytanie o to im więcej dzieci porzucone inne co roku w Warszawie to jest pytanie właśnie o to na ile pewne LRPO kody w emocjonalny związany z macierzyństwem mogą z figurą matki wolta i tak mu tak, by pod wpływem tej totalnej biedy i tego wykluczenia n p. samotnych kobiet samotnych matek na ile one mogą być modyfikowane życie kobiety po prostu wrzucają dzieci, bo nie mają innego wyjścia, ale równocześnie a jakby nie podejmuje próby są wydaje się nam się zupełnie naturalnym mianowicie opiekę nad psy w ZUS z malutkimi noworodkami, ale to byto są różne takie, by mnie dziwne zagadki el dwudziestolecia do drachmy dziwne jest to, które padły czy dwudziestolecia potrafią rozpoznać, ponieważ rzeczywiście prasa w międzywojniu się świetnie rozwijała i ile w 19 1 8 roku wraz z odzyskaniem niepodległości dochodziło w Polsce tylko trzeci set czasu gazet i czasopism to w połowie lat trzydziestych było ich ponad 2 00 0, ale niektóre z nich były bardzo rzetelne i bardzo świetnie przygotowywane n p . gdy Ellen takie pismo wydawane przez opiekę społeczną w proc w Warszawie, które to pismo zatytułowane opiekun społeczny Włoch także z możnymi problemami się zajmował, kiedy my czytamy o różnych problemach w opiekunie społecznymi n p . musi się zastanowić, dlaczego śmiertelność dzieci nieślubnych, a wczesnej Polsce wynosiła 50 % natomiast dzieci urodzonych w taki zwykłych związkach małżeńskich była 10 %o wa nieprawdopodobnie zarządza rasizm to jest to jest niesamowita różnica on tak samo jak była ogromna różnica w śmiertelności dzieci w tzw. rodzinach chrześcijańskich i rodzinom żydowska, dlatego że w ogóle te kategorie poznawcze 2 10 0 lecia międzywojennego polegają m. in . na tym, że wszystkie statystyki były przygotowywane z punktu widzenia ono wyznania albo wyznanie a jakby było kluczem do Zamościa wówczas poznanianka tak kozy i wszystkie statystyki jak tego mamy Lwy są uformowane pod tym kątem społeczność chrześcijańska żydowska ewangelicka w inne wyznania, ale i, ale jeżeli tak przyglądamy się szczegółowo o tym, statystyką, który był sią bardzo dobrze dobrze prowadzone i które też przenikały do tomu reportaży, które były bardzo chętnie wykorzystywane przez ówczesnych reportażystów to widzimy, że n p . w rodzinach żydowskich właśnie ta śmiertelność niemowląt była najniższa ze względu na 1 września ze względu na ciasnotę ze względu na wzór znacznie gorsze warunki życia, a może inaczej, a może ze względu na właśnie dyktat moralności mieszczańskiej, ale ma już, że kobieta, która w 6 Janka, która rodzi dziecko poza związkiem małżeńskim no to powoduje taki wielki przekroczenie, że nasz rząd musi to dziecko ukryć porzuciwszy je zostawić, a najlepiej jak to dziecko jeśli tego dziecka pozbędzie po prezydent Poznania Gillian natomiast tędy taty w akurat w społeczności żydowskiej nie był taki restrykcyjny, dlatego że trochę swobodniej traktowano w ogóle małżeństwa i nie metodą niż ludność matek, gdzie nieślubna matka też była wykluczona społeczności żydowskiej, ale n p. mogła można było wziąć się z nią ślub tak właściwie trochę pro forma podróży, bo ona mogła jakoś jakoś funkcjonować jest zdrowy, bo to inaczej rozwiązane, ale efekt jest zauważalny swe tych smutnych statystykach od to są też takie pytanie o to i dlaczego tak takie problemy społeczne, a równocześnie taki kontrast w postaci ilości czy liczby wydawanych religijnych czasopism, jeżeli w 30 05 . roku wychodzi tak jak dyscyplinujących moralnie tak też ma, więc rozumiem, ale bylibyśmy zdecydowanie tak to jest po prostu, ale taki taki wrzask moralistów, lecz do boju z listy n p. wystawimy prasę religijną i naukową przy czym magazyny religijnej naukowy to okazuje się, że to jest liczba była bardzo zbliżona od niespełna 30 0 pism naukowych, czyli jest ich w 2 50 pism religijnych prawda, a równocześnie zupełnie nie miało odzwierciedlenia w jakiś taki element etyce codzienności mamy w dno, aby co tak naprawdę oznaczały te reportaże, na które się pani powołuje na zielone były czytane na ile takie pisma opiekun społeczny było tytułem rozpoznawanie na tym na ile ten głos z prasy faktycznie był opiniotwórczy, jaki prasa społeczna miała wówczas status był syty i była słabo czytano tak naprawdę dlatego żona i Magda docierała w Hendon to do pewnej grupy w zysk w społecznej traf pod popiersiem na pewno nam nawyk czytania w Polsce międzywojennej moście szacuje się, że 1 000 000 ludzi sięgało po książki co nie jest grą wygórowaną liczbą, ale też, jeżeli pomyślimy sobie on, a tej my poza BOR Chase Hadżicia i o n p. spisie ludności, który się odbywał w roku 19 2 1 to dowiemy się, że zaledwie 4 % społeczeństwa miało wykształcenie wyższe to jest w ich domu, jakby też bardzo bardzo niski procent i inteligencji rzeczywiście muszą bardzo wpływać inna codzienności na język na sposoby komunikacji na to jak się pisało wtedy Gazecie do kogo się pisało będzie się przy tym niezwykle wysokim w naszym kraju czynników sekularyzacji jest nie do wyobrażenia, że tylko 4 % osób mogłoby być po studiach wyższych, kiedy dzisiaj właściwie no może doktorat jestem na odpowiednikiem dzisiejszego magisterium, a dzisiejsze studia magisterskie tego, o czym wówczas była matura mówi no pewnie także w współcześni 60 % młodzieży w wyścigu jak by takim, kiedy się studiuje 60 proc młodzieży studium Franz rzeczywiście lgną do morza oczywiście cel zadać pytanie o jakość tych studiów nad tą to jest inny temat na żywo nie mam złudzeń, że inne tematy trwałaby strajk na uczelniach różnych czy akcje różne związane ze strajkiem przeciwko reformie ministra Gowina z związanej ze zmianami w szkolnictwie wyższym, ale to temat nie na tę rozmowę inie na ten program natomiast chce wrócić do tego skoro 4 % osób z wyższym wykształceniem skoro temat trudny temat dotyczący kontrastów ekonomicznych biedy ubóstwa i innych zjawisk związanych z przekraczaniem pewnych norm moralnych wynikających z nędzy, kto tu w ogóle czytał i na ile ten obraz wówczas obraz biedy byłby na przystani przysłane na ile społeczeństwo przede wszystkim na ile elity miał świadomość tego co się dzieje w kraju ana ile występował u nich tak klasyczne ślepota na własny przywilej co to jest oczywiście pytanie, na które chyba nie do końca swych sił odpowiedzi to znaczy wiemy, że niektóre pisma były przekazywane z rąk do rąk czytane przez kilku, a nawet kilkunastu Czytelników, dlatego że no Matter kupowanie tygodników to było też w jakim sensie wydatkiem, a ich wydatki MRR ekonomicznym w inny, ale też nakłady nie były wcale wielkie błędy w tym nakład 3 wiadomości literackich, a sięgałby 2 tysięcy egzemplarzy Tryzna prawdy to są to są bardzo niewielkie nakłady, które nie pokazują, że to czytelnictwo MON na pewno nie, ale nie dotyczyło jakiś lekki zdecydowanej większości społeczeństwa, czyli ta to ten odbiór obrazu nędzy w dwudziestoleciu był jednak w jakimś dużym stopniu ograniczone tak, ale mecz był ograniczony, ale myślę, że ta Nędza była też bardzo dobrze widoczna gołym okiem nas tak naprawdę tutaj liczba ludzi nie musieli sięgać jedno wnet tygodników czy 3 × z rzędu wiedzieć co się dzieje n p . w Choszcznie silna ani bliższa ci tzw. reportażyście społecznika oni siebie nazywają tak też, że pani o nich pisze o nim zagląda jednak do takich miejsc, których salonów nie było widać i to bardzo często były kobiety, które zdecydowały się zajrzeć do przytułków dla dzieci do przytułku dla bezdomnych do domów publicznych pisze pani tak projekt dokumentowania życia biednych inkryminowanych lub zamkniętych grup społecznych w dużej części podjęły kobiety odwiedzane przez nie miejsca wszystkie te zakazane rewiry pokazują, że był odważny skłonny do ignorowania tabu i zdeterminowane w ujawnianiu hipokryzji społecznej literackie szkice o codziennym doświadczeniu pióra Melcer Krzywickiej Boguszewski Osińskiej i Kuncewicz owej do dziś nie straciły siły wyrazu ani wartości informacyjnej tutaj się wykuwa pewien takiego gatunek czy wręcz taka grupa radnych społeczna zawodowa reportera społecznych jak rozumiem, ale tak i te teksty, które one wtedy napisały naprawdę do dziś czyta się z wielkim można przeczytać z wielkim zainteresowaniem oczywiście my one są też pisane pewnym staroświeckim momentami językiem, ale jeżeli ma się trochę cierpliwości do tego, żeby takiego otwarcia się w wejściu w ten język OLT ETF Index wydają się rzeczywiście wspaniałe, aczkolwiek KNF one w tym społecznym zaangażowaniu czasami w elicie czasami pozostawały w troszkę nieobiektywne albo akurat wtedy i tak i tak nie przeszkadza renoma el weryfikować się inni i jakby przyglądać się tym tym artykułom tym reportażu z różnych perspekty w i SB w inne nie tak dawno ukazała się mec Birka książka nowa, ale film mała Łazarewicz strzała Cezarego Łazarewicza, który wraca do tego słynnego procesu Rity Gorgonowej duży dom procesy to był właśnie najgłośniejszy proces dwudziestolecia międzywojennego, bo zdarzył się w takiej scenerii, która przypominała w Berlinie wiem amerykańską klasy średnią w Nakle domu, który był jak dziś ledwo leki był otoczony wielkim murem wielkim ogrodem tam się zdarzyło w zupełnie makabryczna zbrodnia o w córka, ale córka znanego architekta została zamordowana i o Bogu oskarżoną, a potem skazaną była Rita Gorgonowa w innych ten proces oglądamy n p. złe perspektywy Ireny Krzywickiej 3 z perspektywy PL gigahercom niemieckiej korespondentki, która też broniła Rity Gorgonowej, a i właściwie mi jakoś czasem możemy czytający księżniczką popaść w taki, że w analizie Rita Gorgonowa została skazana za to, że pochodziła z Serbii miała ciemną karnację żywo mówiła tak lubimy dobrze w dobrze po polsku w związku z tym była ofiarą tego tego z Połczyna koło Nysy społecznej dyktatu z moralności mieszczańskiej ksenofobicznej bardzo niechętnej dla mniejszości tak dalej tak dalej, ale równocześnie, kiedy czytamy całą książkę o tym, procesie to wydaje się, że to jest trochę przerysowana przerysowany punkt widzenia, ale Ireny Krzywickiej, która stawiła się za, a drugą nową, a właściwie wydaje się to też słusznym odruchem, dlatego że proces był odruchem Solidarności takiej tak samo kobiecej od odruchem Solidarności kobiecej i przede wszystkim takiego przypadku ich stanowiska, że jeżeli Gorgonowa została, jakby skazana przez ilustrowany Kurier codzienny, zanim jeszcze rozpoczął się na dobre proces i opinia publiczna była całkowicie nastawiona przeciwko tej kobiecie to należy ich bronić zresztą bronił jej również Ludwik Hirszfeld, który zajmował się przechodzimy płynnie do pani drugiej książki dlatego też mewy ta historia procesu Gorgonowej dla mnie była tak interesująca przy okazji Hirszfelda, bo ona był 1 z ekspertów badających grupy krwi i Gorgonowej i LT i Belluschi zarabia dzięki tej dziewczynki, która została została zamordowana w każdym czasie wtedy już po potrafiono badać się do grupy krwi na podstawie bez skrawka materiałów, których na, którym udało się odnaleźć w uzasadnieniu ty za zamkniętą plamę film, ale i części świata akurat również stanął po stronie Gordon nowej jego ekspertyza o podkreślała, że właściwie na podstawie ślady krwi nie mogą być podstawą skazania mnie wasz film w samo samo określenie jednoznaczne do kogo o tym, jaki, jakie biologicznym biologiczne elementy są na chusteczce trawa klub Corpus delicti, ale w tym procesie, ale to jest zdecydowanie za mało to były też czasy, kiedy był rodziła się w ogóle ta cała wiedza o badaniu krwi w grupach krwi dzisiaj też to co dla nas oczywiste do badania laboratoryjne rozumiem, że najtaniej w swojej książce Kisiel lodowy zrozumieć kre w uchwyciła początki tej dziedziny MLB to oni odnaleźli bracia Koch Ludwik Hirszfeld należał do Odkrywców zasady dziedziczności Młynarski Magda on to odczują tego odkrycia dokonało pracując w Heidelbergu z Emilem von Ungerna von jeszcze w rytm na początku wieku w wyroku z 10 11 19 11 ogłosili taki wielki wielki artykuł, który wykazywał rzeczywiście grupy krwi są dziedziczne to było wtedy odkryć się opisane i w wyjaśniane w artykule opublikowanym Lancet się, ale akurat postać Ludwika Hirszfelda jest o tyle ważne są, że on należał do tej grupy polskich naukowców badaczy, którzy robili kariery na Zachodzie znaczy akurat Hirszfeld był związany z uniwersytetami niemieckimi studiował w Berlinie studiował w oczy czy pracował w Heidelbergu potem rodzina Szwedów przeniosła się z Lenovo w Szwajcarii do Zurichu, ale w momencie, kiedy i w Polska odzyska niepodległość dziś pedofilii tłumaczy Hanna i Ludwik postanowili wrócić do Polski może i w ten sposób dołączyli do UE tylko o wielkiej grupy w różnych intelektualistów rozsypanych po całej Europie, którzy po prostu zmienili swoje plany rządowe z Visy wznowili Euvic swojej kariery po to, żeby wrócić do Polski Hirszfeld są zawsze narzekał, że no tak Mario ekipy, czyli Skłodowska Wilka, ale wielka badaczka wielka uczona, ale co z tego Polska ma natomiast to jak się potoczyły potem losy Hiszpanów międzywojennej Polski w Polsce, toteż jest opowieść o tym jak to Polska w lesie zmieniam jak lata dwudzieste są inne od lat trzydziestych jak ten to jest strata taka agresja nacjonalistyczna jak zaczyna odgrywać rolę i inne akurat życie w międzywojniu Hirszfeld TUW jest w jakim sensie metaforą metaforą w ogóle funkcjonowania państwa polskiego między wojnami chciałbym zwrócić się teraz do losu kobiety do takiego zaklętego kręgu, na które zwraca pani uwagę w swojej książce w szczególności w pierwszej książce w szczególności w tym dziale dotyczącym kobiet ulice pisze pani, że w momencie, kiedy matka z bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej dyskryminowana i jej dziecko jeśli jest dziewczynką, by to spółka zostaje podróbki myśli dziewczynką jest sierotą jest dzieckiem ulicy zostaje prędko służącą, a potem bardzo prędko prostytutką, a potem prawdopodobnie w kolejnym pokoleniu zostaje to nazywaną przez publicystów wyrodną matką Opowiedz o tym w zaklętym kręgu jak trudno faktycznie było się z tego wyrwać, bo z dzisiejszej perspektywy znowu jest dosyć łatwo przykładać do tego pewne moralna ocena, ale jak nie mogą policyjnej pracy w nowym czym była tak brzmiał prostytucja głodowa pani pisze o sytuacji, kiedy prostytutka pracuje po to, żeby coś zjeść dosłownie ma popada taki cel to praca daje mi obiad, ale etatów to określenie prostytucja głodował inna jest też określenie Ludwika Ludwika Stommy szef biura, którzy to określenie wydaje mi się naprawdę bardzo adekwatny, jeżeli pomyślimy sobie, że takie usługi dla najbiedniejszych prostytutek warszawskich tzw . z głowy oni będą one od tych kobietach mówią możemy w Pustkowie bony no były nosił takie charakterystyczne wkracza styku chusty grzęzną w to one wystawały ze swoją pracę 50 gr moc oraz buty kosztowały 40 zł netto te proporcje, które niektórym bardzo łatwo jak gdyby w na podstawie różnych tekstów międzywojennych ustalić ten, kto to te nie są jeszcze stajemy tajemne liczby i tak nie są jakichś rzeczy ktoś nie to zweryfikować, ale pokazują jaki, jakim był los los tych letnich kobiet po prostu, żeby jej krąg, z którego bardzo trudno było się wybrać wyrwać się też, że bardzo łatwo jak rozumiem wobec takich kobiet jest o nadużycia szczególnie jeśli jest młoda dziewczyna służąca to ona bardzo często również była wykorzystywana seksualnie przez pracodawcę i tutaj w ogóle nie byłoby najmniejszej ochronę praw takich kobiet, ale pisze pani też, że oprócz 3 o tym, że o losie kobiety o losie dzieci ma ono się rok to pisze pani też pewnym napięciu mu między religijnym czy ideologicznym związanym z ubojem związanym z produkcją mięsa, o co tutaj chodziło to jest historia już z drugiej połowy lat trzydziestych mianowicie pod dom w kryzysie ekonomicznym i TFI pod takim naprawdę zaogniło relacji w etnicznych i właśnie takim echem po takim coraz bardziej narastającym nacjonalizmie w latach trzydziestych i teraz w gruncie rzeczy wpłacona sobie wyobrazić, kiedy sam tę książkę tak naprawdę tej tej agresji nacjonalistycznej nie mogą sobie w pełni wodnych wraz z prawdą jest paru latach naprawdę od nas mniejsze ach, mniejsze kłopoty, ale byli właśnie ta cenna Anglicy wprowadzenia legislacji, która wyrzucała z tzw . Szucha TUW, czyli rzeźników rytualnych zrzeszeni w toku w taki akt wymierzony w społeczność żydowską, a jej w którym, którego tło było bardzo ekonomiczne co tu chodziło o to, żeby wyrzucić rzeźników żydowskich jako konkurentów w Brazylii USA jako konkurentów w branży, ale nie wyjdzie rzeźnicy żydowscy, którzy rzeczywiście w nowe dokonywali w uboju zgodnego z ról zasadami się hit, czyli ubojem uboju rytualnego oni z tak naprawdę rzeczywiście w zajmowali się tym przemysłem mięsnym tylko powiedzieć, że to co teraz wyobrażam, jaką ubój rytualny i tzw. humanitarnych to było mu pomysł ten ten podział to był pomysł zresztą reporterki Wandy malca, żeby fakty 2 typy uboju w rozdzielnicy, ale w przy czym ten humanitarny wcale nie był humanitarny w każdym razie wcale nie był mniej łagodny niższy w ówczesnym chodziło o pewną wyższość pozorowaną pora pozorowaną wyższość moralną Ależ oczywiście żydowskim chodziło o to, żeby rzeczników żydowskich lalki z Trześni to się udało i rzeczywiście wyszło na 30 07 . takie prawo które, która z zakazywał ich obecności w w rzeźni, by w ciągu całego dnia o nich wiemy, że ludność żydowska, która spożywała mięso o w rytualnie rytualnie pozyskiwane miała tzw. specjalny kontyngent kontyngenty, czyli to było osobno oddzielnym mięso i to te 2 dziedziny przemysłu po prostu mięsnego po prostu rozdzielono, ale tak naprawdę nie chodziło tutaj o kwestii dobrostanu zwierząt chodziło o to, żeby deprecjonować społeczność żydowską o tym, iż jest właśnie w tej chwili zupełnie zapomina ważny mówi się o tym, ale w 2 bardzo poważny problem na czworga 40  00 0 rzeczników właśnie żydowskich, których n p. rodziny prowadziły jatki i nagle oni zostali pozbawieni de facto prawo prawa pracy, ale jest pomoże w 2 wc rajdu o Kisiel atrakcji, ale trochę innym kontekście, bo laboratoryjnym i zapowiedzieć, że te lata trzydzieste to były rzeczywiście tak jest to by głos stopniowe zaostrzanie się atmosfery w ówczesnej Polsce i przykładem właśnie jest życiorys Kisiel to, który budował przed wojną państwowy zakład higieny bank państwowy zakład higieny to było takie miejsce taki Instytut, którym próbowano jakoś naukowo i bardzo metod metodycznie zajmować sprawami Sidziny i higieny związanej nie wiem z wysp przydatnością wody badań laboratoryjnych badań medycznych próbowano wprowadzić pewne systemy obowiązujące w cywilizowanych krajach i ten państwowy zakład i jedno rzeczywiście temu służył i co prawda o oficjalnym dyrektorem teatru, który ma PZH był Ludwik Rajchman późniejszy założyciel UNICEF ług i jej 1 z ważnych postaci ligi narodów był oficjalnie zarządzał tym i zakładem higieny, ale tak naprawdę żył w Genewie, gdzie była siedziba ligi narodów i ponieważ Ejfmana nie było tak naprawdę głośno organizatorem Huciński tego całego Instytutu medyczna higienicznego był Ludwik Hirszfeld on do 30 02 . roku, kiedy już postanowiono Rahmana odsunąć od tej idei tej funkcji w naturze jak gdyby w zakład higieny został zbudowany za takim wyjeździe został zbudowany rzeczywiście Rajman, który pozyskiwał mnie w niesamowity pieniądze z wpływy ze Stanów zjednoczonych taki pomocowe pieniądze, dlatego że Amerykanom też zależało, żeby różne epidemie n p. epidemie duru brzusznego powstrzymać się w Europie wschodniej w związku z tym n p . czy fundowaną szpitale refundowaną laboratoria i tutaj Rahman ze swoimi umiejętnościami umiejętnościami BF dyplomatycznych mi było naprawdę nieocenionym nieocenionym sprawcą i ich wpływ faktycznie powodował że, że ta wielka pomoc sięgająca od wpłat 20 02 . roku połowę budżetu ministerstwa sektor zdrowia z Czechami był w stanie pozyskać taką pomoc ze strony amerykańskich instytucji pomocowych i rządowych, która była forma połowa domu, ale całego budżetu Ministerstwa Zdrowia, ale w latach trzydziestych Józia, gdyby wszystko co trzeba było wybudować zostało wybudowane m. in. szkoła higieny i Rahmana el i w odsunięto od w oddziale dyrektor no prawda jest taka, że rzeczywiście przebywał w Genewie nie w Warszawie, ale są tu prace tutaj, zanim wykonywał Kisiel i to on wymyślał TEN-T mówi tak niestety instytucje, ale w 30 02 . roku słowo słodko Słojkowski postanowił, ale powołać innego dyrektora, czyli dyrektora pułkownika i zdrowa wrzuconym w idea i Hirschfeld zostały, gdyby trochę zdegradowany do poziomu w kierownika ze kierownika badania Surowic a dlaczego został z General zdegradowany w właściwie takiej taki etniczny etniczny i jej i antysemickimi głaz tutaj też w wy da się da się zrozumieć każda z nich było żadnego innego powodu, dla którego ten człowiek, budując tę instytucję przez dziesięciolecie miał rzeczywiście zostać odsunięty dach i zastąpiony kimś po prostu z ministerstwa panem pułkownikiem, który przekona dania 3 zlote na wagę, gdy taki jest figurą zadania i właściwie potem się bardzo przyzwoicie zachowuje w grę, ale inne dni, ale do do pewnego momentu dlatego, że kiedy 30 09 . roku Niemcy przejmują Warszawy i różne instytucje w Warszawie ETO o Ludwik Hirszfeld, który niedługo później do getta oraz są rodziną przygląda się z okna swojego gabinetu tam jak przyjeżdża delegacja delegacja niemiecka domowe w do Instytutu, ale jak dyrektor Gustaw Schulz sanacyjny sanacyjny polityki w ogóle ktoś związany z sanacją potem, gdy pytałam winiety z tych Niemców, którzy przejmują przejmują instytucje no odprowadza do samochodu miał w Syrii pełną preferencją mniej niż traktuje także, że to był raczej tego typu etapu typu zachowania Kisiel obserwuję Reiss okienne z okien swojego gabinetu ale o czym jest już bezradny jest już zagazowany i tak jest już tylko może skazany na nas swoją frustrację i może liczyć tylko na jakiś swój dystans i w zasadzie może głównie myśleć o ratowaniu jakiegoś swojego dorobku Schengen teraz chyba możemy już przejście w ostatniej części naszej rozmowy do dzisiejszych czasów, bo te wszystkie mechanizmy, o których dzisiaj rozmawialiśmy szczególnie ta ostatnia część tej pani powiedziała to inne wykorzystywanie pracy osób kompetentnych po to, tylko, żeby był następnie jakiegoś figuranta postawić na czele danego do dorobku i legitymować czymś innym nazwiskiem czy czymś innym tytułem to jest jedno zjawisk znanych dzisiaj i na uczelniach wyższych, które właśnie borykają się z problemami we w instytucjach państwowych instytucjach kultury mnie wpolityce pytanie, bo wspomniani wcześniej o tym, że dzisiaj w związku z kontekstem społeczno-politycznym jest pani znacznie łatwiej zrozumieć jak może wyglądać zagęszczanie się atmosferę nacjonalistycznej jak może zacząć się oglądać się jakiś początek dziś aktów wykluczenia czy przemocy na ulice na ile faktycznie możemy sobie pozwolić przy zachowaniu wszelkich innych proporcji na miny odczytywanie tych historii dwudziestolecia zapisanych w obu pani książkach i historii słabych i historii już Belgów jako pewnego rodzaju porównywalna historia tego co dzieje się teraz właśnie, gdy pisał historię słabych to zastanawiałam się nad tym nad tą niemocą profesury akademickiej, która przyglądała się rozbić humanizmu ataki endeckiej młodzieży, która po prostu, dlaczego byli wierni tak, dlaczego tak wyglądało, że byli bierni tak to dobry i n p. studenci, którzy wchodzili na salę wykładową z pałkami i na handel takimi Never film bitwy między studentami w właściwie się odbywały w Warszawie i ich we Lwowie Lwów zresztą jako pierwszy wprowadziło w getto ławką owej numerus clausus zastanawiam się, skąd wynikała ta niemoc profesorów i n p. kiedy jest taka im scenom myślę, że bardzo obrazowa mianowicie Władysław Kotarbiński zdaje odrzucony przez nacjonalistycznych studentów jajkami, dlatego że w czasie wykładów, mówi że nie respektuje getta łupkowego czy ich Żydzi nie mają siedzieć w po lewej stronie, a my w chrześcijańscy studenci po prawej stronie i że ich na wykładzie, który prowadzi nie obowiązuje gettach młodzieżowe trafi za to ten podział za to Kotarbiński został obrzucony jajkami w czasie wykładów i kiedy czytałem bardzo dokładne są opisy tej tej sytuacji, ale i ci o tym, czytałam wydawał się to po prostu jakiś niewiarygodny, a raz jak n p . z słyszy studentów, którzy we wzorze dają się kiedyś Biff inny się rozmawia n p . o Gazecie wyborczej i 7 zadaje się dziś pytanie o gaz wybuchł rządom można n p. słuchać usłyszeć jakiś pogłos na na sali w pomoc z sali wykładowej taktyki pomógł dziwny to myślę, że właściwie taka bezbronna ości ówczesnych profesorów wobec takiej roli bisów manią na jej nacjonalistycznej młodzieży to trudno dziś powrócą nie inaczej patrzy na analizie możemy, by spróbować przyjąć, że właśnie kończy się podobne dwudziestolecie, że to symboliczne nadejście dobrej zmiany jest zakończenie pewnej epoki, że za jakiś czas będziemy z rozrzewnieniem przypomina sobie w nasze zdjęcia z Tęczą w tle na placu Zbawiciela i będziemy zapominać n p. jak ogromna była grupa innych osób, które należały do prekariatu jak bardzo mało osób należało do sanitariatu na ile tam pokaz, która się w jakimś sensie prawdopodobnie kończy i przyjdzie jakaś inna na ile ona by może być może w przyszłości ulec idealizacji właśnie ze względu na to, że może nam się będzie wydawało, że było kolorowo tolerancyjnie faktycznie marsze na wolności w różnego rodzaju parady równości, by ogromna swoboda obyczajowa w stosunku do tego co zaczyna pomału być ograniczane pomału, ale bardzo skutecznie konsekwentnie i wyłącznie w 1 kierunku krótko mówiąc czy też jakaś historia powtarzalna pewnej krótkie epoki, która zaczyna potem żyć jakimś wyidealizowanym w naszej pamięci życiem czy i jak by nie sądzę, żeby młodzi ludzie Kalisz w przenośni tę ideologię w, która tak naprawdę w ekipie hipokryzją i która co chwilę pokazuje, jaki straszny pęknięcia są między jawą akceptowaną moralnością publiczną inny tą oficjalną świątobliwego ściągano z rzeczywistością także tutaj też nie mam takiego wyobrażenia, żeby wszyscy dali się tak zupełnie z zachwycić na rower będzie teraz pokazali stroje kupując n p. my oczywiście, więc tutaj myślę, że właśnie będzie, by w tym w zupełnie wahnięcie w drugą stronę, ale ich, ale i, ale mam wrażenie, że na jakiś jakiś taki taki załamanie tego uczymy by, w czym żyło nasze pokolenie w ich jednak nastąpiło jak myślimy o w 4 czerwca, ale tak dawno w rocznicę wręcz w wersji nie w tych w tym tygodniu mieliśmy rocznicę 4 czerwca został zupełnie pominięta i zlekceważona przez SB nie użył w aktualnym władzy w Polsce wydaje mi się toczył się po prostu niewiarygodnymi ja pamiętam jeszcze kilka lat temu rozwiązaliśmy o tym czy tani powinien być dzień wolny święto państwowe 2 czy w ogóle się o tym nie mówić w ogóle nigdy nie śmiał podnieść takiej propozycji dzisiaj, ale jeszcze wiele innych przypomina się gdzieniegdzie Byczy czasem w wystąpieniu nie Obamy na placu Zamkowym których, któremu mówił nam przypominał nam na ty co osiągnęliśmy w osiemdziesiątym dziewiątym roku, a teraz stała nachalna propaganda pisowska potrafi nam powiedzieć, że to był jakiś silny w umowne zdradzieckie mordy trwały tak, które były, który był niczym Otóż ja chcę powiedzieć, że bardzo dobrze to pamiętam kończę studia i LO ba pamiętamy, jakie emocje ci, jaki powiew wolności odczuwaliśmy i co się wtedy zaczynało, ale też nie tak dawno przyglądamy stary, by w tygodniki z lat dziewięćdziesiątych i n p. można tam znaleźć takie reportaże telewizyjne mówi o n p. reportażach pisanych w roku 19 9 2, czyli nie tak dawno temu w, że dzieci na Żoliborzu szukają w śmietnikach jedzenia, ponieważ na Żoliborzu dzieci bywają głodne to jest początek lat dziewięćdziesiątych teraz się tym kompletnie zapomina i zapomina się o tym jak Polska po socjalizmie wyglądała, iż byliśmy naprawdę krajem bliższym dzisiejszej Wenezueli niż dzisiejszej Francji, ale i, że jak, gdyby ten proces, który udało nam się z takim sukcesem przejść on nie musiał się tak skończyć ma równie dobrze mogliśmy odbyć się z Ukrainą, ale jeżeli tacy nacjonalistycznymi politycy z jakim mamy teraz do czynienia w latach dziewięćdziesiątych, by rządzili, a nie Tadeusz Mazowiecki bardzo dziękuję za to podsumowanie odniesienie się do dzisiejszej rzeczywistości w związku z tym co już przeżyliśmy i w związku z lekcją, którą być może trzeba będzie jednak z namysłem i jeszcze raz od robić naszym gościem w tej części specjalnego wydania z wieczoru Radia TOK FM była dr hab. Urszula Glen SK literatury znawczyni krytyczka literacka z uniwersytetu wrocławskiego autorka książki historia słabych reportaż i życie w dwudziestoleciu i drugiej książki, która za chwilę się ukaże na Hirszfelda, więc zrozumieć kre w dziękuję bardzo za rozmowę dziękuję my zapraszamy państwa na jutro na 1 8 na panel dyskusyjny w Elblągu w ramach ogrodów polityki na spotkanie zatytułowane prasa i opinia publiczna dwudziestolecia międzywojennego w w spotkaniu weźmie udział m. in . prof. Urszula klęsk, ale także Rafał cha bielski Adam Krzemiński i one Peszko w zapraszamy, a na antenie Radia TOK FM porannej forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA