REKLAMA

Kolej na nierentowność. O tym, jak likwidacja połączeń kolejowych wpływa na społeczeństwo

Świat się chwieje
Data emisji:
2018-06-10 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
54:13 min.
Udostępnij:

W 1990 roku w Polsce było 26 000 km szyn. Obecnie jest ich 19 000 km. W wolnej Polsce zlikwidowano około 25% połączeń kolejowych. Dlaczego do tego doszło? Czemu postanowiono zlikwidować połączenia kolejowe do mniejszych miejscowości, praktycznie odcinając mieszkańców od innych miast? Czy ktoś mógłby sobie wyobrazić, że zapada decyzja o zaprzestaniu konserwacji dróg? Rozwiń »

W audycji Świat się chwieje Karol Trammer z dwumiesięcznika "Z biegiem szyn" wyjaśnia, dlaczego doprowadzono do zniesienia tak wielkiej liczby połączeń kolejowych i jaką cenę zapłacili za to ludzie oraz samo państwo.

Zaprasza Grzegorz Sroczyński. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Witam państwa, to jest audycja Świat się chwieje, Grzegorz Sroczyński. Po osiemdziesiątym dziewiątym roku w wolnej Polsce kolejne rządy likwidowały 1/4 połączeń kolejowych - 25%. Żaden kraj w Europie tak nie ogołocił się z infrastruktury kolejowej. W 1990 roku mieliśmy 26 000 km szyn, teraz mamy 19 000 km. Przy czym najbardziej likwidowano połączenia lokalne, czyli odgałęzienia idące do mniejszych miast. Tak wolna Polska potraktowała prowincję. Stacja kolejowa, pociąg, ludziom na prowincji już się nie należały. A dzisiaj naszym gościem jest specjalista od kolei, Karol Trammer z dwumiesięcznika "Z biegiem szyn", witam pana, dzień dobry. Dlaczego kolejne rządy solidarnościowe już w wolnej Polsce zwijały kolej? Rozwiń »
Kolej była zwijana nie tylko przez rząd solidarnościowy bym powiedział, że to była ponad partyjna zgoda to znaczy bardzo długą do 21 . wieku, gdy generalnie uważano że, a kolej trzeba, a ich zwolnić w cudzysłowie od tego balastu, jakim są tzw. nierentowne linie kolejowe

Czyli że, że kolej jest taką samą firmą jak innej powinna po prostu być rentowna, więc jeżeli do innych nie wiem jakieś miasto proszę rzucić, gdzie zlikwidowania 

Jastrzębie Zdrój największa, więc miasto bez kolei, a ile tysięcy mieszkańców obecnie 92 000 

Fantastycznie proszę państwa czyli, jeżeli Jastrzębie-Zdrój 92  000 mieszkańców to połączenie nierentowne no bo bo co 3 z kim nie wiem, dlaczego było to zaraz dojdziemy Zaspa zapytam, dlaczego to połączenie było nierentowne, bo pan na pewno dowiemy to należy to połączenie zlikwidować mógł spełniać firma jak to firma musi przynosić zyski nie straty w żadnym państwo nie może dopłacać do czegoś tak jak kolej

I to jest warto porównać z drogami, bo nigdy nie spotkaliśmy się z pojęciem nierentownej drogi to znaczy, że żadna droga powiatowa gminna wojewódzka nikt nigdy nie powiedział, że droga jest nierentowna i trzeba przestać ją utrzymywać natomiast na kolej cały czas słyszeliśmy o nierentownych linia kolejowa nierówno pociąga to pojęcie rzeczywiście mam bardzo głęboko zakodowany pamiętamy bardzo mocno z lat dziewięćdziesiątych teraz trochę zapomniano 

Tak i problem był takim, że te nierentowne linie kolejowe, których zdecydowano się pozbyć i skutecznie to zrobiono demontując 1 4, a sieci kolejowej, a miałby z tym balastem, po którego zrzuceniu to będzie można już pojechać do przodu tak kolej zacznie wreszcie być efektywna ekonomicznie tymczasem stało się zupełnie odwrotnie to znaczy likwidacja linii kolejowych doprowadziła do tego, że odcięto całe regiony mieszkańców tych regionów mieszkańców wielu miast od kolei nierzadko to było tak liczone, że ktoś kto, a zarówno w ruchu pasażerskim, jaki w ruchu towarowym ruch towarowy także, a podlegał w wielkim cięciom, a liczono to także, jeżeli ktoś jest obecnie z klientem kolei to on, że po likwidacji danej linii kolejowej nadal będzie klientem kolei, bo jakoś tam dotrzeć do tej sieci kolejowe tymczasem, jeżeli ktoś przestawał mieć połączenie kolejowe w swojej miejscowości to raczej przestawał w ogóle być klientem kolei bardzo dobry jest przykład stacji Prabuty na linii Warszawa Gdańsk ile tysięcy mieszkań w Abudży to jest kilkutysięczne miasto oraz miasto był węzeł kolejowy, gdzie dochodziła linia z Kwidzyna i na półki funkcjonowała do początku 20 01. wieku, a linia Prabuty Kwidzyn to była taka typowa scena zatrzymywał się pociąg Gdańsk Gdynia Warszawa w Prabutach i tam tłumek pasażerów kilkadziesiąt osób wsiadał do tego Warszawskiego pociągu, bo dojechał z Kwidzyna i pośrednich stacji do praw budżet coś się do pociągu do Warszawy po likwidacji linii Kwidzyn Prabuty pociągi zatrzymujące się w Prabutach zasilane były przez 1 do 10 osób już wyłącznie mieszkańców Prabut, a to znaczy likwidacja tej tzw. nierentownej linii kolejowej spowodowała zmniejszenie liczby pasażerów na tej głównej magistrali i takich sytuacji były setki tysiące ich efekcie Polska kolej nie tylko że, a drastycznie skróciła swoją sieć kolejową, ale także drastycznie zmniejszyła liczbę przewożonych pasażerów, bo obecnie cieszymy się że, a w zeszłym roku kolej, a koleją zrealizowano 30 4  000 00 0 podróże tymczasem w na początku lat dziewięćdziesiątych to było 700 800  000 000 EUR podróż i dodajmy tutaj, a porównanie z Niemcami 10 01 . roku Niemcy już Zjednoczone przeliczymy zarówno NRD, jakiej RFN, a przewiozła w sumie kolej ponad miliard pasażerów w Zjednoczonych Niemczech dzisiaj przewozi 2 miliardy pasażer wyskoczyli adiutanci, czyli odwrotnie czyli, a nie ma cudów ograniczanie sieci kolejowej musiało przynieść efekt w postaci spadku drastycznego liczba pasażerów, fundując sobie myślę, że będziemy mówić tutaj od o tym, że nowa nie tylko efektywność ekonomiczna jest ważne i t d. pan, mówi że ta rzekoma efektywność ekonomiczna, którą promowano w latach dziewięćdziesiątych czy likwidacja nierentownych połączeń było właśnie postawienie sprawy na głowie, bo ona powodowała właśnie nieefektywność ekonomiczną jak najbardziej jeszcze do jeszcze tak dobrze jak z nie chodzi o to, że w założeniu likwidacje miały być lepszy niż co poprawi sytuację ekonomiczną, a było zupełnie odwrotnie i nikt tego nie przewidział no właśnie, ale jeszcze 1 argument, o którym pan wspomniał, żebym czy, czyja dobrze zrozumiałem, czyli jest tak, że jeżeli w tym Jastrzębią znika ufność stacja kolejowa to oni myśleli także ten ktoś dobrze kupić samochód dojedzie do większej stacji kolejowej dziś przesiądzie w oczach tymczasem jest tak, że ktoś kupuje samochód to potem generalnie w tym samochodem wszędzie jedzie, bo nie będzie się i w ogóle rezygnują z kolei tak w ostatniej dekadzie są można zaobserwować pewne tendencje, a wzrostu znaczenia podróży tych takich łączonych to znaczy, że ktoś dojeżdża samochodem, ale to musiało być co własne doświadczenia w poszczególnych osób to znaczy n p. problem z zaparkowaniem wielkim mieście, do którego dojeżdża się do pracy i dopiero jeżeli, a ten kierowca, a który zdecydował się na samochód spotykało jakieś problemy czy kosztowe czy właśnie korki w miastach to zaczynał kombinować i teraz jest taka tendencja zarówno o dojeżdżaniu do stacji kolejowej zastawienie samochodu tam i przesiadania się do pociągu, jaki tzw. Kiss and Ride, czyli pod wożenie przez rodzinę do pociągu już udawać się dalszą podróż pociągiem, ale to jest cały czas nie jest w stanie to wynagrodzić to jest ta połączeń, które zniknęły no bo nie każdy ma taką możliwość, żeby dojechać samochodem, a nie każdy ma rodzinę i w ogóle z samochodem i w ogóle jest taka przez jak jeździ pociągami po Polsce to bardzo często można zobaczyć taką sytuację, że ktoś jedzie pociągiem i w pewnym momencie zaczyna wykonywać serię telefonów, a cześć co słychać może mógłbyś powinien wyjechać do Radomska na pociąg sterowanie dzięki notom na razie nie przeszkadzam za chwilę następny telefon jest taka seria telefonów po rodzinie znajomych i to właśnie pokazuje, że jest bardzo duży problem z tą ostatnią milę tzw . czyli o ile z Warszawy do Radomska uda się dojechać to pociągi kursują w miarę regularnie dosyć szybko i stanowią atrakcyjną ofertę to potem te ostatnie 2 0 30 km, zwłaszcza wieczorem jest już całkowicie nie do pokonania w sposób inny niż na szczury albo samo taksówką lub samochodem i toteż pokazuje, że nie można patrzeć na system transportu publicznego także o tu mamy dobrą magistralą linia i o ludziach o dojadą tam nie było właśnie ten system musi się łączyć, a to znaczy w rozwiniętych krajach europejskich ma miejsce sytuacja taka, że po prostu pod dworcem kolejowym skomunikowane z pociągami czekają autobusy, które rozjeżdżają się promieniście do, a gminy w toku tej w tej w tego większego miasta powiatowego ze stacją kolejową tymczasem u nas właściwie cały czas nie doszło do takiego zintegrowania transportu autobusowego co działa w w 2 kierunkach znaczy z 1 strony autobus dowożący do pociągu, ale z drugiej strony autobus przestaje konkurować z pociągiem wtedy mamy wydolny system zaczyna się uzupełniać, a nie walczyć ze sobą i podjadać sobie pasażerów, a żeby dziecko tak najbardziej zawdzięczamy temu to fantastyczne zjawisko likwidowania połączeń kolejowych tak po nazwiskach to był taki największym stanowczym no i jak powiedział jednoznacznie ponadpartyjny fachowiec kolejowy, z którego wszystkie ekipy chętnie korzystały on zawsze pełnił ważne funkcje Krzysztof Celiński to był, ale człowiek, który zarówno za czasów PiS -u Unii wolności AWS SLD zawsze, a był istotnym, a menedżerem kolejowym, a to za tak lata dziewięćdziesiąte to było jego pracę jako dyrektora departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Transportu gospodarki morskiej to był czas, kiedy w wydano bardzo dużo decyzji w zezwalający na likwidację po likwidacji linii kolejowych oraz ograniczenie przewozów na liniach kolejowych i czasy tego Celińskiego w tym departamencie co w stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli, a to był okres, kiedy PKP zwracało się z wnioskiem o zgodę na likwidację linii kolejowej, a i ten Departament nie trzeba Ka ją zna to komplet dokumentów, bo n p. PKP musiało przedstawić AM uzgodnieniach opinie samorządów lokalnych leżące wzdłuż tej linii podawał zgodę wydała zgodę Departament bez uznawania, ale ja rozumiem, że ten Celiński nie było z czarnym ludem, bo tutaj, jakby tak jednostkową odpowiedzialność zapytam co prawda nazwiska, ale bardziej myślę, że pan wymienić takich bardziej ideologów tego tego tego pomysłu, ale ja jeszcze wrócimy do tej kariery, bo potem Krzysztof Celiński był n p. a przez 2 lata w 2 00 9 2 0 1 0 prezesem PKP Intercity i i co było wtedy w PKP Intercity i masowe cięcia połączeń, a na takich liniach dalekobieżnych, ale drugorzędne wtedy w ogóle przestały kursować pociągi dalekobieżne na wkład do Wałbrzycha Jeleniej góry i wtedy też w tym okresie jego rządów PKP Intercity nastąpił największy spadek liczby pasażerów i potem zaczęto odbudowywać, czyli no niestety, ale właśnie, wskazując konkretnie, a i co więcej to jeszcze nie może zapomnieć jak Krzysztof Celiński był prezesem PKP SA, a w latach 9 9 2 0 0 2 to był historyczny, a moment co znaczy likwidacja połączeń regionalnych 1 dnia na ponad 1000 km linii kolejowych, czyli do trudno uważać, że ten człowiek miał jakiś pomysł na reformę kolei inne niż po prostu ograniczanie działalności i niestety efekty jego działalności jest taki, że dzisiaj cieszymy się z tych 300  000 00 0, które na tle Europy blado wypadają cały czas Polska kolej nie jest wykorzystywany w takim stopniu jak powinien zrobić dzisiaj ten pan dzisiaj pracuje w prywatnym biznesie, a w koncernie zimę w a kto go z tak powiem, kto mu podziękował Nielba po prostu tam można było zarobić lepsze pieniądze Otóż nie znamy motywacji, bo nie, bo zastanawiam się pytam o to dlatego 3 jest taki moment, w którym zaczęto widzieć czy ktoś z rządu w ogóle zaczął widzieć ten problem i próbował dać ten zmieni tę politykę jak być tak pierwszy rząd, który jednoznacznie powiedział, że konie z likwidacją linii kolejowych jest obecny rząd prawa i zdrowie na chwilę jesteśmy w domu jesteśmy pożytecznymi idiotami, ale nie, ale nie znaczy to, że ta złożona deklaracja zarówno przez Beatę Szydło przez ministra Adamczyka ministra infrastruktury jest wypełniana, bo deklaracja taka padła i to jest dużo, bo to jest jakiś sygnał polityczny właśnie n p . dla średniego szczebla zarządzania, a spółkami kolejowymi, jeżeli lato nie będziecie chwalenia, jeżeli polityk, mówi że nie likwidujemy z linii kolejowych mimo to, jeżeli ktoś chce się utrzymać na swoim stanowisku to musi się wsłuchiwać takie głosy, ale niestety mamy przykład aktualne linijka Wolsztyn Nowa Sól Żagań, a i, mimo że rząd prawa i prawdziwości zadeklarował, że nie będzie likwidował już linii kolejowych to ta linia właśnie podlega procedurze likwidacyjnej, mimo że w VAT jest to najkrótsza potencjalna linia z Poznania do tak, bo dwu miasta lubuskiego żar Żagania, mimo że jest to linia, która mogłaby udrożnić wywóz kruszywa kamieniołomów na Dolnym Śląsku i wreszcie, mimo że jest to linia, która prowadzi na północny wschód z, a miejsc stacjonowania armii amerykańskiej w Żaganiu i Świętoszowie, czyli ona ma na różne funkcje i 2, gdyby tak spojrzeć na mapie na mapę spojrzeć na potrzebę i uwarunkowania, które obecnie mamy to znaczy, że może być taka potrzeba, że trzeba będzie szybko dowiedzieć w wojsku amerykańskie na północny wschód do przesmyku suwalskiego lotu może okazać, że tej, a linii bardzo brakuje, ale dodajmy jeszcze, że oprócz tej linii Wolsztyn Nowa Sól Żagań, która obecnie podlega procedurze likwidacyjnej po to, żeby miał poprowadzić ścieżkę rowerową a, ale zaraz zaraz jak to no tak ratusz można ją można obok poprowadzić można było pobrać, ale jest taki trend w ogóle w Europie żeby, a nieczynne linie kolejowe przekształcać w ścieżki rowerowe, a my to czasem gdzieś schwytała w samorządach jest taki pomysł o to być świetny pomysł turystyczny, żeby poprowadzić ścieżkę rowerową, ale jeszcze z podaniem mobbingu ale dlaczego nie likwidują właśnie temu tę linię teraz jak jest powód postaram się bowiem tłumaczy ministerstwo infrastruktury tłumaczy minister Andrzej Adamczyk, że samorządy lokalne za chciało mieć ścieżkę rowerową i on w związku z tym, że szanuje ich potrzeby natomiast jak oczekiwał od ministra infrastruktury rządu, który zadeklarował, że likwidacji nie będzie rząd spotka się z tymi samorządami i powie, że niestety jest to niemożliwe to przeprowadzenie tej procedury likwidacyjnej bo o ile są operatorzy samorządy, dlaczego chcą zlikwidować, bo ta linia jest rzeczywiście nieużywana od lat on ją traktują wyłącznie jako balast, który ogranicza im zależy na ich terenie, ale tam nic nie jest ani jeżdżą pociągi do istnienia nieczynne nieużytkowana, ale oficjalnie ona jest linią kolejową, a jak podejmiemy decyzję, że ona jest tzw. od kolejowi nie gruntu, bo to już tam pociągi nikt by nie wrócą, bo rozumiem, że z tą likwidacją tych winni proszę państwa to ja wiem z wywiadu znakomitego wywiadu, który Michał Ligocki z Karolem kamerami o naszym dzisiejszym gościem przeprowadził jakoś 2 tygodnie temu Gazecie wyborczej bardzo państwu ten wywiad polecam, więc tej rozmowy, że to nie jest tak jak nam się czasem wydaje, że po prostu nagle pociągi przestają jeździć, ale też szyny zostają nie po likwidacji połączenia najczęściej po jakimś czasie demontuje się też tory no bo ich utrzymanie kosztuje, bo tam co jakiś czas trzeba wysłać techników, żeby oni tam sprawdzili tak dalej, więc jak się to zlikwiduje toż to koszty spadają do zera w związku z tym różnie można potem tego tego pociągu tam odbudować rozumiem, że pan mówi tras linii, w której na razie nic nie jeździ od dłuższego czasu, ale jest są czynne i można, by kiedyś tam jakiś pociąg puścić, a to jest tak półki linia kolejowa nawet, która jest niewykorzystywana jest linią kolejową to jest pół biedy albo i tak zwykle przed i tak prowadzi się modernizację linii kolei więc, gdyby chcieć przywrócić połączenia to i tak trzeba ją, a przywrócić do używalności technicznej poprawić jej stan, a tymczasem, jeżeli podjęta zostanie decyzja o likwidacji linii kolejowej to ich likwidacja to nie znaczy od razu ze złomowanie likwidacja to decyzja na papierze, a potem idzie demontaż linii kolejowej i bardzo często są linie, które zostały zlikwidowane na papierze, ale nikt nie ściągnął ten po prostu majątek czy jak to się mówi w języku urzędników na zniszczenia po linii kolejowej, czyli tory perony rozjazdy leży w terenie natomiast, jeżeli podejmiesz decyzję o formalnej likwidacji linii kolejowej, bo to ten grunt przestaje być kolejowy może zostać podzielony na działki i potem już jest trudno przywrócić póki ta decyzja nie została podjęta co jeszcze jest droga odwrotu i dlatego ta decyzja Oli dba o likwidacji linii Wolsztyn Żagań jest tak niebezpieczna, bo to jest pożegnanie się z, a tym ciągiem kolejowym, które nie jest tak niepotrzebny jak można było wskazać w ostatnich latach, że nikt naprawdę nie był tym zainteresowany, bo w 20 1 2 roku związek niezależnych przewoźników kolejowych, które skupia przewoźników towarowych niezależnych od PKP SA wy w swoim raporcie wąskie gardła na sieci kolejowej apelował wymienia otulinie wśród kilkunastu klinik, które wymagają pilnej odbudowy ze względu na nie wystarczy nieefektywność sieci kolejowej w tym rejonie to znaczy przewoźnicy kolejowi mówili chcemy jeździć tą linią kolejową ona jest potrzebna ona poprawi nasze warunki funkcjonowania i tu głównie chodziło o dojazd z aglomeracji poznańskiej do przejść granicznych z Niemcami Czechami oraz właśnie wywóz kruszy w z Dolnego Śląska, który się korkuje non stop, ponieważ w międzyczasie się nic nie wydarzyło, więc wszyscy się już przyzwyczaili, że te kruszywa dowożone ciężarówkami no i po jakimś czasie wszyscy zapominają, że można, by inaczej to KON ta linia zarasta trawą i już nikt nie wyobraża, że w ogóle można, by te kruszywa wozić koleją prawda pomiędzy tak działa, ale proszę powiedzieć, bo z MO ze wszystkim co pan mówi wynika, że to jest jakiś taki nie wiem miałam zaślepienie zbiorowe głupota no i gdy jak to było możliwe pańskim zdaniem pasze też dużo o tym, czytano pan to jest taka pasja Pańskiego życia pan po prostu jest z najlepszym chyba w Polsce z socjalistą tych wszystkich zmian kolejowych jak to możliwe, że przez tyle lat znikają kolejne połączenia, a przecież już byli ludzie ci ludzie pewno nie protestowali też zaczną się o tym wszystkim w ogóle nie nie rozmawiali nie wiedzieli Niewiem, dlaczego środowiska kolejowe bardziej takie jest z miłośnicy kolei czy są pasjonaci zawsze alarmowali, że to jest ślepa uliczka likwidowanie Nikola, ale ludzie jakoś nie nie robili masowych strajków w tej sprawie masowych masowymi natomiast były, by było bardzo dużo dramatycznych sytuacji związanych z liniami kolejowymi były takie przypadki jak na linii zupki białostockiej Białystok, gdzie ostatni pociąg, który już zjeżdża z tej linii kolejowej już wśród następnego dnia miał się nie pojawi pociąg był blokowany przez pasażerów, którzy płakali głównie byli to mieszkańcy wsi Sokole białostockie, do której wówczas nie docierały jeszcze asfalt i im się po prostu 1 dnia zawalił świat były takie sytuacje były takie sytuacje jak likwidacja linii Pszczółki Skarszewy gdzie, a z 1 strony słyszeliśmy w mediach słyszeliśmy oświadczenia, a menedżerów kolejowych, że albo znika kolejna nikomu niepotrzebne linia kolejowa tymczasem ostatni pociąg był eskortowany przez c siły policyjne oddziały prewencji po to, żeby w razie czego gdy dojdzie do buntu pasażerów no po prostu uspokoić sytuację tak jak to rząd był to byłą żoną z to był rząd SLD PSL no tak czyli, czyli klasyka polskiej polskiej lewicy, a proszę powiedzieć jeszcze wrócę do tego pytania, które rząd wyk wykazywał największe wzmożenie w doprowadzeniu kolei do prawda finansowej stabilności, czyli likwidowanie połączeń nie mogę tego powiedzieć, bo trudno wskazać jedno, jakby to był proces, który przebiegał stabilnie ograniczanie sieci kolei ograniczenie połączeń kolejowych, a to był proces, który przebiegał stabilnie, który był ponadpartyjny, a właśnie dziś winieta zgoda powszechna na na tego typu no bo wydaje się, że kolej, czyli usługa publiczna transport publiczny jest czymś takim samym co co z London Gold to jest polityka w tym sensie, że to jest dyskusja z obywatelami tak dalej no strasznie mnie dziwi, że przez 2 7 lat w tej sprawie była zgoda 1 pan w zasadzie wyznaczał kierunki na ten pan wyznaczał kierunki, dlatego że taki był dla nas było oczekiwanie Polic oznaczać, iż taki był w rezerwacie czasem zastanawia jak to było jak tutaj spojrzał na Węgry, bo tam kolej była istotnym elementem tego, że Orban wygrał wybory po tej przerwie a bo było tak, że tuż przed wyborami a kiedy dziur Ciani nie tylko powiedział kłamaliśmy rano kłamaliśmy w południe kłamaliśmy wieczorem, ale także przeprowadził duże cięcia w sieci połączeń wewnątrz państwa lewica tradycyjne sukcesy Europejskiej lewicy w Polsce komunistycznej w krajach teraz zapisujemy ich choroba 1 z elementów jego kampanii wyborczej była Niezgoda na tę likwidację połączeń kolejowych, a obietnice ich przywrócenia, która wkrótce po wygranych przez Orbana wyborach została zrealizowana to znaczy tam duża część połączeń wróciła i co więcej nie wróciło to na pokaz tylko zwykle oparto się na takim standardowym dla Europy rozwiązania, czyli regularny ruch od rana do wieczora równo co godzinę 2, a i te linie znów zaczęły działać, więc to jest taki trend politycznej, że kolej, że w niektórych krajach była istotnym elementem oceniania polityków i wpływu na euro z jakich wzorów oraz w Polsce, a jest jednak kwestia w Polsce bardzo często poprzedzało zlikwidowanie linii kolejowej tzw. proces wygaszania popytu to znaczy nie robiono tak, że zlikwidowano połączenia pełne ludzi tylko nasz adres był okres 2 3 lat, kiedy robiono wszystko, żeby pasażerów zniechęcić do połączeń, czyli tak nagle zlikwidujemy wieczorny pociąg on jest pusty więc, a niewiele osób z niego korzystają z ostatnim Gajos Janusz Wołosz ludzie z tej drugiej a, ale to powodowało, że nawet, jeżeli ktoś regularnie korzysta z tego pociągu to co jakiś czas, bo potrzebował, jeżeli miał na wkład raz w tygodniu raz na 2 tygodnie sytuacja, że musi zostać w mieście dłużej, ale po tym, jak załatwić swoje sprawy, a nie ma już tego pociągu wieczornego lotu zaczyna się rozglądać za alternatywnym środkiem transportu i przestawał korzystać z kolei, bo skoro nie było tego połączenia, które było dla niego nieistotne, więc zwolniony, ale istotniejsze stawało Noto zaczynał szukać rozwiązań zamiar ten, kto po prostu go najpierw musiał to może czwartki będę jeździł samochodem, a potem już po prosto z przyzwyczajenia zaczyna codziennie w samochodach jest to był 1 element drugi element to było n p. tworzenie Ross i nagle tworzenie rozkładu jazdy taki sposób, że nie uwzględnia on n p. ośmiogodzinnego dnia pracy to znaczy począć n p. przyjeżdżał do o dużego miasta na szóstą 40, czyli dla osób rozpoczynających pracę o siódmej kończą oni od godziny pracy o piętnastej w związku z tym począć popołudniowe odjeżdżał o czternastej 40 na świat i w związku z tym już nie było tego połączenia celowo go, a i to jest to, ale celowo pana zdaniem był kryzys na rynku kolejowym pojęcie wygaszania popytu opisujące właśnie takie praktyki z nich stopniowego zniechęcenia pasażerów po to, żeby w wkrótce móc powiedzieć no nic nie jest tym pociągami musimy zlikwidować jest rozważane całkowicie jako celowa polityka ale, toteż może wynikać po prostu w pewnej nieumiejętności układania rozkładu jazdy niestosowania tego co już w latach dziewięćdziesiątych w Europie się rozprzestrzenia mało, a u nas było w leki stosowane w latach osiemdziesiątych niż potem dziewięćdziesiątych, czyli cykliczny rozkład jazdy pociągów cykliczny rozkład jazdy pociągów dzisiaj w Europie to jest zupełny standard to znaczy on polega na tym, że jeżeli pan ma stację kolejową koło swojego domu i jeździ pan do miasta oddalonego Nafta 30 km to ma pan przez cały dzień podziału 3 7 minut po pełnej ludzi, ale musi być co godzinę oni 3 2 1 3 7 do dwudziestej trzeciej 3 7, a zdarza się w krajach Europy zachodniej żony 6 0 3 7, a wulkany to jeszcze jest druga 3 7 i w związku z tym czy pan jedzie do pracy czy dziecko jedzie do szkoły przyjedzie pan na zakupy czy, a jedzie pan na spotkanie z przyjaciółmi to zawsze pan wie 3 7 minut po pełnej godzinie mam pociąg, a u nas cały czas z cyklicznym rozkładem jazdy pociągów jest dramatyczny problem, żeby go wprowadzić mimo wprowadzenia do przepisów regulujących tworzenie rozkładu jazdy w pewnych zachowań do tworzenia takiego rozkładu jazdy to w praktyce to mało, gdzie wychodzi właściwie mamy kilka połączeń Warszawa Trójmiasto Pendolino jest zgodny z cyklicznym rozkładem jazdy pociągi z Warszawy na lotnisko Modlin jest w cyklicznym rozkładzie jazdy i te pociągi a przy szybkiej kolei aglomeracyjnej w ogół Krakowa Wieliczka lotnisko Balice jest to cykliczna rozkłady jazdy i gdzieniegdzie jeszcze udaje się mniej więcej ten cykliczny rozkład jazdy, ale na pewno mamy problem taki że, o ile w Europie rozkład jazdy pociągów zmienia się raz w roku, a na początku grudnia w połowie grudnia to w Polsce mamy sytuację taką, że są tzw. korekty rozkładu jazdy, a mniej więcej co dwa -trzy miesiące oprócz tego ogólnoeuropejskiej zmiany rozkładu jazdy pociągów mamy lekkie przesunięcia pociągów, a godzinę ich kursowania i w efekcie, a jeszcze między tymi korektami można z góry założyć, że też rozkład jazdy się będzie przez Łowicz zdarza się, że ktoś jeździ pociągiem normalnie na ósmą do pracy przez cały rok i w roku ma kilkanaście godzin, a odjazdów tego pociągu trasą niż siódma 2 0 osób ma 17 rozstrzygną, zwłaszcza ja należę do tego jest, a jest to niby przystosowanie rozkładu jazdy do tego szeroko zakrojonego, które obecnie ma miejsce frontu modernizacyjnego, czyli że, że remonty są już remont, ale to na pewno tak jest w nim na bieżąco dostosowuje się godziny kursowania pociągów do tego jak tam postępuje remont na danym odcinku tym razem rzeczywistości, a to i tak jest fikcja, bo w przypadku remontów pociągi się i tak opóźniają, bo są jakieś odcinki jednotorowe 1 pociąg musi puścić drugi w związku z tym te precyzyjnie przesłanek godzinę i tak nie są dochowane, więc Europie uważa się, że jeżeli jakaś linia zmodernizowana to uwzględnia się w rozkładzie jazdy jakoś pewną rezerwę, ale generalnie nie zmienia się godziny kursowania pociągów tak dosłownie co minutę co trzecie przesuwa w 2 tylko uznaje się, że lepiej, żeby pociąg, jeżeli coś źle pójdzie pojechał spóźnione te 10 minut ale, żeby tak budziła stała w alei dla pasażerów bardzo ważną informacją niezmienną i to jest warunek skorzystania z ofert, bo jeżeli, a my przychodzimy na dworzec kolejowy i mamy, a kilkanaście godzin napisanych w rozkładzie jazdy odnosiła się znajdować ta kursuje od domu tam są te literki gwiazda działanie luzuje w czwartek kursuje w piątki niedziele poza połową maja i t d . no to to jest pierwsza bariera, a nie zrozum w ogóle nie rozumiany naród hodując na rok jak taka działalność FR osoby, jakbym był szefem jakiegoś nie wiem jakiejś firmy i chciał klientów zniechęcić oto właśnie, by między tak ofertę przygotował, że Obama miał 50 gwiazdek i się ciągle zmienia niestety tak to wygląda i to jest też 1 z elementów kiedy, który powoduje, że ludzie nie do końca ufają kolei, bo jeżeli kolej przez rok nie jest w stanie zapewnić stabilnego rozkładu jazdy, bo jest to przy okazji tych korekt, które następująco 2 3 miesiące przypominamy zjawisko nieznane w innych krajach ewentualnie w połowie robi się drobne korekty w Europie, ale nieco 2 3 miesiące Noto mamy sytuację taką, że ludzie nie są w stanie zaufać kolei i nauczyć tego rozkładu jazdy, bo o nos w takim kraju idealnym kolejową, czyli Szwajcarii to zdarza się, że przez kilka dobrych lat rozkład jazdy pociągów znali się nie zmienia dzięki temu pasażerowie naprawdę są w stanie przyzwyczaić się do, a do tego co oferuje im kolej tymczasem u nas jeszcze przy okazji korekt, a to 1 pociąg wypadnie w, a zdarzyło się to nawet w ruchu dalekobieżnym, który wydawało się już, że ustabilizował się i że w ruch dalekobieżny raczej się rozwija nie zwija to ostatnie miejsce na skok na linii Warszawa Lublin 1 pociąg w trakcie rozkładu jazdy przy okazji takich dyskotek wypadł dość dosłownie z informacją dla pasażera trzeba sobie radzić, ale na razie wszystko z Lublany z punktu widzenia klienta kolei jak pan tłumaczy, jakie są mechanizmy znaczy, że ten podstawowy mechanizm jest taki, że jeżeli raz w tygodniu ten ostatni pociąg nie dojeżdża, bo coś to człowiek ma dużą pokusę, żeby się przeszył samochód, a potem już tego samochodu do kolejnej wraca, więc kolej traci pasażerów, więc jest coraz mniej rentowna i to się nakręca prawda Noll to są i że rozkład jazdy powinien być zawsze trzynasta 3 7 14 3 7 mandatów to my też jest dla mnie jako klienta kolei zrozumiała a dlaczego to jest kompletnie niezrozumiałe dla zarządzających koleją, a nie potrafią spojrzeć na to pytanie zaskakujące jest to, że wszyscy na kolei zgadzają się, że cykliczny rozkład jazdy to jest dobre rozwiązanie to już jest w regulaminach tworzenia rozkładów jazdy to jest w rozporządzeniu ministra infrastruktury oraz w praktyce jak przychodzi co do czego to mamy właśnie taki chaos w rozkładzie jazdy, a ja bym powiedział, że wynika to ze układania w Polsce rozkładu jazdy na piechotę to znaczy dla pojedynczych pociągów układa się rozkład jazdy tymczasem standard Europejski jest taki, że układanie rozkładu jazdy od 1 , 5 roku zakłada cykliczność kursowania czyli, a mówiąc tak w dużym uproszczeniu jeżeli, tworząc rozkład jazdy wpisem 1 pociąg to od razu uzupełni nam się ten rozkład jazdy wszystkimi pociągami Elf w takim cyklu o tym, godzinny 3 2 godziny na dniach bardzo lokalnych tymczasem u nas się siada i na piechotę układa się rozkład jazdy niestety takie są efekty, jeżeli dla każdego pociągu oddzielnie badanych rozkład jazdy, a nie to cały pakiet, a ofert nadanej dla, ale to jest rok, gdzie jest ten problem, że co rzecz 1 3 urzędach roi się nie zwalnia organizacji w organizacji procesu tworzenia rozkładów jazdy, który w z 1 strony rozbity jest po mamy różnych aktorów to znaczy najpier w mamy, a w ruchu regionalnym samorządy województ w, które powinny decydować o takim ogólnym zarysie oferty to gdzie mają jeździć pociągi w jakiej częstotliwości potem mamy przewoźnika, który to w wdraża na papierze, a potem mamy spółkę PKP polskie linie kolejowe, która zarządza torami i również zarządza ruchem kolejowym odbywającym się na polskich torach w tym procesie bardzo często dochodzi do jakiegoś, a do jakichś tarć na stykach dodajmy, że infrastruktura kolejowa w Polsce też została nawet te czynne linie kolejowe, a w dzisiejszym kach setkach miejsc zostało na wkład pozbawione miejsc do mijania się pociągów, czyli mamy dużo linii jedno torowych, gdzie kiedyś było co kilkanaście kilometrów stacja, na której były 2 3 tory dzięki czemu pociągi jadące z naprzeciwka mogą się minąć w ramach oszczędności setki takich miejsc zlikwidowano i to też ogranicza możliwość nie tylko elastycznego tworzenia rozkładu jazdy no bo o, jeżeli n p . między Nysą brzegiem pociągi nigdzie nie mogą się minąć, a jeżeli na linii Ełk Olsztyn przez Szczytno mamy 5 7 kilometrowy odcinek, gdzie pociągi nie mogą się minąć dotąd również złożyć dobry rozkład jazdy pan wyjaśnić, kto jest możliwe, że w ramach oszczędności likwiduje się mijanka no bo też trochę lepszy prezent na życzenie no głupie do domów Janka dla laika na zakupie nawet gdy i dodam jeszcze do poprzedniego wątku, że likwidacja mijanki nie tylko utrudnia tworzenie atrakcyjnego rozkładu jazdy znaczną elastyczność, że możemy stworzyć atrakcyjny rozkład jazdy, ale także w przypadku jakichkolwiek zakłóceń opóźnienia 1 pociągu nagle okazuje się, że pociąg musi czekać 4 0 minut, czyli zamiast 4 następnych 2 mijanek nie ma, bo jest ich fale można ja rozumiem, że z żebra, że jakby ta ten ciąg jest taki prezes aktualny kolei dostaje od ministra infrastruktury informacji, że ma obciąć zaoszczędzić tyle tyle w ciągu nocy trochę jak w koncernie to jest jakiś po prostu Europa, gdzie ma być tak to bardziej decyzja o likwidacji tych mijanek tych sankcji na ogół nie marzli w szerszej dużo, ale wiadomo, że ma zaoszczędzić w tym roku torów w dużej mierze efekt działania na poziomie zakładów linii kolejowych, gdzie jeszcze była ona był problem taki, że nie bardzo w był taki okres na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych, a nie bardzo był zatrudnienia na kolei, bo kolej była uważana za, a środek transportu schyłkowy w związku z tym z 1 strony czy praca ta nie cieszyła się prestiżem niechętnie ludzie tam przyszli, ale z drugiej strony były blokady przyjęć z powodów oszczędnościowych Live w efekcie dyrektor zakładu linii kolejowych miał naprawdę poważny problem, bo miał za mało dyżurnych ruchu, żeby obsłużyć wszystkie stacje, więc brał mapę patrzył brał rozkład jazdy i patrzył non na tej mijance, a aktualnie w obecnym rozkładzie jazdy nie ma miejsca nie występują mijanki pociągów Noto zabieram tych dyżurnych ruchu są to mijanki likwiduje, ale i omijał zlikwidować można je zostawić ją z rzekł bym o, ale uchodzić za podjęcie takiego tematu, jeżeli coś się zepsuło jakiś urządzenia sterowania ruchem kolejowym na jakiś mijające Toruń znowu ta mijanka aktualnie niepotrzebna w cudzysłowie była n p. magazynem części zamiennych, czyli można było tak część urządzeń przenieść na inne stacje do pamiętajmy, że na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych kolej działała w bardzo poważnym kryzysie to znaczy nikt nie uważały za ważny element gospodarki państwa za ważny element polityki społecznej na ile się, dlaczego nie wiem dlaczego, bo tak zdawało czy jakimkolwiek czy niech pan po bo no, bo różne mody neoliberalizm prywatyzację różne tam trele morele i podatki liniowe to była to szkoła chicagowska wiadomość to była moda, która szła z Zachodu i został tu przywieziona prawda na kartkach no i tutaj dzielnie wdrażana na szczęście z modyfikacjami rozsądnymi, czyli łagodzona później natomiast pytanie czy ta moda, że kolej jest by, że to jest jakieś takie, by truchła, które właściciel nie należy się zajmować to czytać moda, które w jakikolwiek sposób też przyszła z Zachodu czy tez jakiś element neoliberalizmu Zachodniego czy, że to był nasz Polski wkład w ten w tym jak będzie tak do nas przyszła ta moda wtedy, kiedy zachód już przeszedł ten etap minęło ledwie 3 dekady, bo n p . w latach sześćdziesiątych w wielkiej Brytanii były bardzo poważne cięcia, a sieci kolejowej w sieci połączeń ale gdy już Europa zachodnia, ale wchodziła na ten etap, że to był błąd, że to pogorszyło sytuację ekonomiczną funkcjonowania kolei, że tak nie należy robić to wtedy myśmy się, a mówiąc trochę przesadnie zachłysnęli tą modą czy po prostu trochę ona stanowiła takie wytłumaczenie dla tych cięć, które były, a realizowane do soboty pod hasłem tez nowoczesna właśnie, że tak, ale n p . od czego Republika czeska uniknęło właściwie jej się udało, by nauczyć na cudzych błędach to znaczy oni nie weszli w ten etap likwidacji tylko od gospodarki centralnie planowanej od lat osiemdziesiątych w latach dziewięćdziesiątych trochę było takie zawieszenie, które w szybko przeistoczyła się w rozwijaniu ofert to znaczy w Czechach na liniach lokalnych teraz jeździ dużo więcej połączeń niż w Załomiu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych w IT też kolejny problem, którym mamy w Polsce z koleją to znaczy wprowadziliśmy już te szynobusy dużo później niż o Czechosłowacja zrobiła, ale za niewykorzystany byśmy tego, że wprowadzamy ościenne tabor, który naprawdę dużo mniej paliwa pali dużo mniej obsługi potrzebuje w związku z tym te oszczędności, które się pojawiał nikt z taboru owe wykorzystajmy na zwiększenie liczby połączeń, która zaprocentuje zwiększenie liczby pasażerów w ich większymi przychodami z biletów nie mówiąc już o efektach społeczny tego, że ludzie po prostu mają wyższą jakość życia u nas bardzo często liczba połączeń na liniach lokalnych, które wciąż funkcjonują albo funkcjonują porad w tym VAT jak są historie, a udanych reaktywacji, ale wciąż liczba połączeń na liniach lokalnych jest taka sama albo nawet mniejsza niż wtedy, kiedy obsługiwano je, a w ciężkim energochłonnym taborem i n p . we wschodnich Niemczech na lata dziewięćdziesiąte to był czas, kiedy właśnie to była to była pakiet dla linii lokalnej wyglądał tak ściągamy ciężki tabor ściągamy ten tabor lokomotywa z 1 2 wagonami wprowadzamy autobus szynowy inie tylko, że wprowadza zastępujemy ten tabor, ale te efekty na niższe koszty funkcjonowania taboru na tej linii kolejowej i od razu przeistacza mamy zwiększenie liczby połączeń ich efekcie możemy właśnie mówić w przypadku Niemiec o znaczącym wzroście liczby pasażerów, bo po prostu zaczęto tworzyć nie tylko kolej efektywniejsza ekonomicznie, ale także dużo atrakcyjniejszą dla pasażera i kiedy nastąpił ten wzrost w Niemczech do ponad 2 miliardów przewożonych pasażerów rocznie w czasie, kiedy w NRD byłem budowano autostrady tak, żeby dogonić siatkę, a zachodnie niemiecką, kiedy w NRD był boom na używane samochody sprowadzane z landów zachodnich Niemczech, a mimo to kolej nie odnotowała tam spadków to znaczy historia taka, która nawet u nas bywa w podręcznikach do geografii mówiono, że kolej musiała ograniczyć solo wiolonczeli albo Luiza poznali się samochodami jest moim zdaniem postawiono na głowie to znak, że zwykle to było tak, że ludzie decydowali się właśnie w tych latach dziewięćdziesiątych na samochód, kiedy to jeszcze nie była łatwa inwestycja łatwo dostępna tak jak teraz, gdyby do tego zmuszeni więc, a poza tym trudno też można przecież mieć samochód jeździć jeździć nim nie wiem na na weekend koleją jeździ codziennie to nie jest także młodsza do pracy jeździ samochodem prawda, a my oddajmy jeszcze jedno 1 temat taki, że my mówimy samochód kolegi, a jedno drugie zastosowanie o pytanie, jakie są przyczyny, gdzie są przyczyny, gdzie są skutki tymczasem nie zapominajmy o dużej grupie ludzi, która po prostu wypadł z systemu to znaczy są badania prof. Tajduś oraz ze Instytutu geografii przestrzennego zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, a on opracował taką publikację na podstawie badań terenowych ankiet z ludźmi społeczne konsekwencje, a zamykania połączeń kolejowych i tam są podane przykłady konkretnych wsi, w których po prostu po likwidacji połączenia kolejowego ludzie zrezygnowali z pracy to jest 1 przykład i to nie jest to pojedynczy przykład tylko są takie się w Polsce, gdzie po likwidacji połączenia było to masowe zjawisko, że ludzie musieli zrezygnować z pracy, bo nie byli w stanie do niej dojechać, więc nie było tak, że każdy mógł sobie kupić samochód i właściwie no to problemu społecznego nie ma jest tylko regulowali solone chipsy, a to jest jednak kwestia druga kwestia, którą również ukazał prof. Tyler Time w swoim opracowaniu to n p. temat wyboru szkół, a na w Polsce lokalnej bardzo często wybiera się szkoły nie pod kątem tego co się chce robić w przyszłości czy człowiek się młodych interesuje i do jakiej szkoły w związku z tym chciałby chodzić tylko wybierał szkołę to, do których miał możliwość dojazdu, ale tam była podana na podany przykład młodzieży która, a wybierała gorsze szkoły, ale to było 1 szkoły, do których mogła dojechać tu mamy znowu temat takich wzorców liberalnych połączenia kolejowego może dla całego obszaru położonego wzdłuż linii kolejowej oznaczać na początku na tej edukacji już, w które decydują o przyszłości, czyli o na początku liceum to decydować o przyszłości nie pojedynczych osób tylko mieszkańców całego obszaru wzdłuż linii kolejowej, którzy skazani są na tą gorszą szkołach proszę powiedzieć mamy w tej chwili to 19  000 km czy w porównaniu z innymi krajami to jest bardzo mało czy to jest HOKEJ po pierwsze, tak naprawdę mamy oficjalnie 18  00 0 z haczykiem kilometrów linii kolejowych oficjalnie kolejny temat to jest tak i 2 00 0 około 2 000 km linii kolejowych z tych osób nas oficjalnie istniejących to są, a linie kolejowe, które przez spółkę PKP polskie linie kolejowe, która jest tzw. zarządcą narodowej sieci linii kolejowych zostało objęte prędkością 0 km / h wzrost otrzymamy wykaz wykaz taki dokument wykaz prędkości na liniach kolejowych i tam zapisane, że n p. na linii z Warszawy do Krakowa do centralnej magistrali kolejowej mamy 1 60 fragmentami 200 km, ale n p. jak weźmiemy w tym wykazie linii Działdowo, a Brodnica to tam, gdzie prędkość 0 km / h lewica znalazła się w 0 km / h to znaczy, że linia kolejowa nie jest dostępna dla przewoźników, którzy chcieliby nią kursować teraz tylko, a dostęp do niej odbywa się na zasadzie taki, że przewoźnik kolejowy, który zainteresowany skorzystaniem z linii objętej prędkością 0 km / h musi poinformować spółkę PKP polskie linie kolejowe jak długo zamierza z niej korzystać jak często zamierza z niej korzystać, a ile pociągów zamierza uruchamiać co chce wozić tą linią kolejową, bo mówimy nie tylko przewoźnikach pasażerskich, ale towarowych jak przedstawi taki dokument taki wniosek błagalne prośby do, a państwowe spółki, która ma w obowiązku utrzymywać sieć kolejową w odpowiednim stanie jak przedstawi taki błagalne wniosek do tej spółki to przewoźnik towarowy otrzymuje wyliczenie od spółki PKP polskie linie kolejowe ile będzie kosztowało przywrócenie tej linii do stanu używalności, bo ona jest taka trochę porzucona i n p. mieliśmy sytuacje z okolic, a Raciborza do okolic Baborowa pan przewoźnik kolejowy zwrócił się do spółki PKP polskie nie, tyle że on chciałby skorzystać przewoźnik towarowy przewoźnik kolejowy, gdy rząd chciałby skorzystać z tej linii kolejowej, bo ma, a potencjalne zamówienie na przewóz buraków cukrowych i właśnie tą linią kolejową chciałby włączyć te buraki cukrowe, a do oczu jakiegoś hurtownika, a było w cukrowni i otrzymał informację od Polski nie krowy że, owszem, może tak wozić, ale najpier w musi zapłacić 6  000 000 zł za, a od Krzaklewskiego w naprawę torów i t d . i t d. istnieć gdy, a dopiero będzie mógł skorzystać oczywiście nie skorzystał z winy, bo nikt nadzień dobry nowego kontraktu nie zapłaci 1 000 000 zł za korzystanie, więc tak od tych 18  00 0 oficjalnych odejmujemy 2 000 to już mamy 16  000 mamy za mało czy Tesco Okaj, a jak na kraj taki jak Polska takich wielkościach duży kraj Europejski jest mało, ale bardzo z tragicznie mało dziś nie ma auta z unijnej średniej biorąc pod uwagę gęstość sieci dobra kolejowej czy pan ma pomysł co można robić, żeby w Polsce w tej chwili lot już mnie nie przywrócimy tych linii, które zostały zdemontowane i t d . żeby ta kolej jednak lepiej funkcjonowała nie w takim sensie, żeby ładniejsze, by pociągi tylko w takim sensie żeby, jakby LOK w co zrobić z tymi miejsc miejscowościami z tą prowincją, która mu odcięliśmy od kolejnych tak jest pytali o artystach i wciąż wiele jest w linii kolejowych, na których można przywrócić Przewozy i to nie jest także jak się już zlikwidowały Przewozy to całkowicie nie jest w stanie wrócić, a to jest jednak kwestia, więc w przedziale 3 liga, gdzie się do Pańskiej zdaję sobie te tory od od wydania rocznie mamy dużo połączeń między dużymi miastami mamy dużo linii kolejowych między dużymi miastami, na których połączeń brak, bo n p. linia kolejowa z Olsztyna do Ełku przez Mikołaja k przez Mrągowo ona nie funkcjonuje tory istnieją objęte z prędkością 0 km / h, ale impuls polityczne takich nie zburzono n p. linia z Braniewa Elbląga przez Frombork nad zalewem Wiślanym można skazywać dużo takich niektóre wciąż istnieją, ale są w tym takim zawieszeniu są porzucone auto przed rzymskie powrót pociągów na, a powrót połączeń na takie linie, ale oprócz linii, które są obecnie wykorzystywane w ruchu pasażerskim koniecznie trzeba też zająć się poprawą oferty na istniejącej czynnej sieci kolejowej, bo niestety mamy taką sytuację, że to, że gdzieś pociąg dojeżdża jakiś to nie znaczy, że ta oferta naprawdę coś daje mieszkańcom, a wciąż mamy takich linii jak n p. Olsztyn Braniewo, gdzie leżą 3 pociągi na dobę wciąż mamy takie linie jak na liniach z Jarosławia przez Lubartów do Horyńca Zdroju dalej w stronę Zamościa nieczynna, ale na tym odcinku Jarosław Horyniec-Zdrój jeżdżą 2 pociągi na dobę co z tym trzeba walczyć, bo to jest oszukiwanie samych się bez kolejki ligi to z kolei alibi z tym trzeba walczyć naprawdę rozwiązaniem dla takich linii kolejowych nie jest, ale skoro mamy 3 połączenia na dobę i nie bardzo ludzie chcą jeździć tymi pociągami to rozwiązanie nie jest likwidacja tych 3 po dniu doba tylko naprawdę wprowadzenie Europejskiego standardu, czyli prowadzenie pociągów co 2 godziny to jest takie minimum, a jak będą, a jak art argument będzie ze strony kogoś, kto jest menedżerem, że trudno przecież będą w powietrze wozić pociągi to zwykle okazuje się, że po zwiększeniu liczby połączeń pociągi bardzo szybko zapełniają się pasażerami to jest przykład linii Poznań Wągrowiec, która była przewidziana do likwidacji a, ale zdecydowano się zmodernizować zakupiono nowy tabor zwiększono liczbę połączeń liczba połączeń zwiększono dwukrotnie, a liczba pasażerów natychmiast zwiększyła się trzykrotnie, czyli mieliśmy taki boom po prostu ludzie tak jakby czekali aż te pociągi znowu będą jeździły w atrakcyjnym rozkładzie jazdy, a mamy, ale na tej linii takie przypadki, że n p . w, a w godzinach porannego szczytu do Poznania w kierunku Wągrowca przyjeżdżają 3 pociągi na godzinę, czyli jest to już atrakcyjna oferta i ludzie natychmiast przypominają sobie, gdzie jest stacja kolejowa, a jak z dworca w Poznaniu dość do pracy bardzo szybko to zadziałało i to jest przykład który, a warto zastosować na wielu innych liniach kolejowych, ale co więcej w efektywność ekonomiczna, a w, którym poprawia się po zwiększeniu liczby połączeń, bo to jest także, jeżeli rząd się pociągi na dobę to znaczy, że one przez większą część doby stoją bezczynnie, czyli zakupiono tabor za unijne pieniądze on kosztował on mnie bardzo jest wykorzystywane, czyli wydano pieniądze, ale nie zapewnia się przychodów z biletów, żeby no to za ciało dalej działać ekonomicznie, czyli to nie jest tak że, chcąc zwiększyć liczbę połączeń musimy, a nagle kupić setki nowych pociągów nie po prostu trzeba zrobić tak, żeby pociąg, a z Braniewa do Olsztyna nie stało w ciągu dnia n p. 7 godzin, a czy lepszy był konkretny przykład ze via Przeworsk Stalowa Wola Rozwadów tam małe także pociąg przyjechał z Przeworska do Stalowej woli stoi 7 godzin bezczynnie w tym czasie mógłby wykonać jeszcze kurs jedno ostro w drugą stronę i z poprawić uatrakcyjnić ofertę za ostre niepotrzebne są wielkie inwestycje tylko potrzebny jest efektywne wykorzystanie tego co marzyć krótkie pytanie na koniec czy pan wierzy, że dobra i proszę o krótką odpowiedź, że dobra zmiana w sprawie kolei coś będzie dobrą zmianą, a mam poważne wątpliwości, a cel wynikający z tego, że dobra zmiana rząd prawa i sprawiedliwości, ale niezwykle uchwała dyrektorom z PKP w kwestiach kolei to znaczy troszeczkę ogon macha psem a o ile deklaracje polityczne były interesujące, że nie koniec likwidacja mniej połączeń kolejowych, że ta kolej będzie się rozwijać takie deklaracje polityczne były za realizację odpowiada i całkowicie się rząd zdaje na wiedzy doświadczenia ludzi, którzy na kolei pracują w dziesiątek lat no i doprowadzili ją do formy w tym poziomie wykonawczym do takiego stanu oraz jakim teraz musimy się borykać w związku z tym, a ja nie mówię, że kolejarze to są 2 źli fachowcy, ale mówię to, że od woli politycznej po trzeb ne jest także przejście do, a w realizacji i et no troszeczkę, a widz za bardzo to, że często kolejarze jednak mówią politykom, że czegoś nie da się zrobić, a nie politycy kolejarzom dyrektorom menadżerom kolejowym powinni mówić proszę znaleźli rozwiązania idą tą wolę prezesa i PiS -u, która się realizuje na sądach w Polsce wszystko jakby z większym pożytkiem społecznym zrealizowano wielki zrealizować ogólnej złożyły no i Żagania pokazuje, że z 1 strony rząd, mówi że likwidacji połączeń kolejowych nie będzie, a z drugiej strony to się dzieje, czyli drogi tu i teraz przełamuje imposybilizm na kolei, a nie nie wiem tam gdzie, gdzie to nie jest konieczne, że państwa naszym gościem był Karol, która ma z miesięcznym dwumiesięcznika zbiegiem szyn bardzo dziękuję również bardzo dziękuję program świat się chwieje przygotowali Anna Piekutowska i Grzegorz Sroczyński zapraszam państwa za tydzień, a teraz informacje Radia TOK FM Pepsi
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA