REKLAMA

Prof. Giza: ustawa Gowina daje uczelniom możliwość przemyślenia tego co będzie dla nich najlepsze

Data emisji:
2018-06-06 22:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
56:22 min.
Udostępnij:

Trwa protest studentów i pracowników uniwersytetów, którego zasięg obejmuje już nie tylko Warszawę, ale także inne duże miasta w Polsce, jak Poznań czy Wrocław. Tak zwana "ustawa 2.0" czy też "ustawa Gowina" wiele zmian w funkcjonowaniu uczelni wyższych. Jakie są to zmiany? Jakie niosą ze sobą konsekwencję i dlaczego nie podobają się one pracownikom i studentom? Rozwiń »

O kwestii autonomii w nowej ustawie rozmawiają Paweł Sulik i jego gość prof. Anna Giza-Poleszczuk z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Słuchamy Radia TOK FM, Wieczór Radia TOK FM, dobry wieczór.  Mówi Paweł Sulik jeszcze raz, a w naszym studiu gość pani prof. Anna Giza-Poleszczuk Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, prorektor ds. rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, dobry wieczór, dobry wieczór państwu. Jakiś czas temu podczas rozmowy z panią profesor pojawił się jakiś wątek, to pani profesor o tym mówiła, że lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku w Polsce to był arcyciekawe czas. Dlatego że rozciągnięty w czasie proces transformacji całego społeczeństwa, kraju, systemu nie tylko politycznego i gospodarczego, wiązał się z próbą przełożenia, że tak się wyrażę, narzędzi znanych już na Zachodzie, badania opinii publicznej, do realiów rodzącego się wolnego rynku i rzeczywiście był to z wielu względów, z punktu widzenia socjologów, pionierski czas jeśli chodzi o pewne, pewne sposoby badania społeczeństwa. Zrobiłem wtedy taką uwagę, że zaproszę panią profesor i poprosimy o rozwinięcie tego wątku, bo to może być arcyciekawe dla nas wszystkich, ale zanim ta smakowita kwestia się nam tutaj rozwinie, z obowiązku, jako że jesteśmy stacją informacyjną, muszę zapytać o 1 rzecz, mianowicie trwa teraz protest studentów, pracowników Uniwersytetu Warszawskiego, niektórych oczywiście trwa.  Rozwiń »
Jak rozumiem przedstawili swoje postulaty sytuacja wygląda w ten sposób, że 1 z nich jest wyraźna krytyka projektu reformy Jarosława Gowina, która w skrócie w mediach nazywa się w 2 0 mszą zdają studenci też 3 i spojrzenia, a co z perspektywy utraty przez dłuższy aż uczelnie autonomii chce po prostu zapytać czy takie niebezpieczeństwo jest i z punktu widzenia też słuchaczy z odważne pytania czym jest teraz są autonomia w Uniwersytet nie może zaś od wyjaśnienia, bo rzeczywiście jest tak, że na balkonie Pałacu Kazimierzowskiego, gdzie są nie tylko, a nawet nie przede wszystkim nasi studenci nasi pracownicy, ale również osoby ze Uniwersytetu nie wiem wrocławskiego z Instytutu filozofii socjologii pan i t d. innymi słowy w bardzo to podkreślam, bo to nie jest tak, że to nasza społeczność tylko raczej wybrano sobie bardzo centralne miejsce i największy i 1 z 2 najlepszych uniwersytetów w Polsce, żeby nam jednak uzyskać większe nagłośnienie niż wtedy, gdyby się to zrobiło, gdzie indziej i chciałem też od razu powiedzieć, że my naprawdę dokładamy wszelkich starań, żeby zabrać, żeby udostępnić infrastrukturę, żeby tam się nic złego nie stało, ponieważ bardzo szanujemy jako uniwersytety warszawski na wszelkie formy zaangażowania, jeżeli ona oczywiście nie są zupełnie do struktur w na psy też powiedzieć, że pamiętam swoje zaskoczenie pojechałam pierwszy raz nabyło dosadnie tak znowu dawno temu, by długo nie miałam paszportu do rana Uniwersytet w Bielefeld i to jest taki wielki i uniwersytetem jest taka wielka aula na czym gościnnie aula tylko taka sala jak się wchodzi i tam zawsze protestowały co najmniej 3 grupki bardzo różne w różnych kątach przeciwko różnym rzeczom nie chce tego mniejszość chce tylko powiedzieć, że jest rzeczą naturalną na uniwersytetach na całym świecie, że tego rodzaju protesty się odbywają jeśli szanuje dbasz o to, żeby studenci i inną nie ucierpieli z tego powodu, żeby nie ucierpiał zajęcia i t d. mówi o tym, dlatego, żebyśmy też nie dramatyzować, że to jest jakiś inny coś niezwykle zła wieś niektóre media twierdzą, że pierwszy raz od 20 paru lat to nie jest prawdą, ponieważ nawet jak sięgniemy sobie do archiwów Uniwersytetu Warszawskiego to można znaleźć różne dokumentację również 3 protesty w Uniwersytetu zaangażowanego w różnych formach i t d. także tobym od tego by zaczęła już 3 wyjścia z 1 strony, że jest bardzo smutne, ponieważ my jesteśmy w takim momencie, kiedy właściwie już mnie bardzo można coś zrobić, bo rzeczywiście proces przygotowywania reformy trwał 2 lata różne tam się odbywały dyskusje no i teraz jest w sejmie jest już po przejściu przez komisję, więc raczej bym powiedziała jest to wyraz postawy czy pewnego niepokoju natomiast konstruktywnie to pewnie już niewiele można zdziałać, bo raczej nie sądzę, żeby tak prosta autonomia to jest ciekawe, bo tak właśnie przymierzam oferują one Republic oddziałem jest takie zwykle skojarzenie ze względu NATO w dwojakim systemie politycznym mówimy czy społecznego jak uniwersytety kojarzą się z autonomii teraz, gdybyśmy zaczęli pytać to większa część wywiadu chyba chodzi o to, że nie policja nie może wejść w teren w rejonie morza jest oczywiście to nie autonomia czy jest coś więcej, gdyby tak sięgnąć do do podsta w tego pojęcia to autonomia oznacza samodzielne określanie swoich wartości swoich dróg prawda w odróżnieniu od hetero normie, kiedy robimy coś co ktoś nam każe nie wynika to z naszego własnego rozeznania oczywiście tego rodzaju autonomia zawsze zobowiązuje, bo jeżeli samodzielnie coś wybieram to ponoszą odpowiedzialność za swoje wybory i w tym sensie rzeczywiście autonomia uniwersytecka jest niezwykle ważną nową wszyscy pamiętamy jak się skończyło dla nauki ale kiedy próbowano ją w korzystali do celów politycznych, ale też do celów biznesowych jest taka znana książka amerykańskiego uczonego pod znamiennym tytułem nauka skorumpowana Jona pokazuje też jak za zbyt duże uzależnienie od biznesu powoduje również zaburzenia w prowadzeniu badań naukowych prawda, czyli taką pokusę, żeby może jakiś wynik czuły jakiś wyniki pokazać albo nie pokazać i teraz tak to teraz wracamy do kwestii autonomii w nowej ustawie Jon jest naprawdę powiedziałabym paradoksalna najpierw powiem od strony pozytywnej mianowicie nową ustawa rzeczywiście pozostawia uczelniom wolności samodzielność w określeniu swojej wewnętrznej struktury w aktualnie obowiązującej ustawie są zdefiniowane najważniejsze wewnętrzne, by tak rzec struktury czy organy uczelni razem z uprawnieniami zadaniami i t d . jest kanclerz są jednostki podstawowe przyznaje im się uprawnienia i t d . więc w gruncie rzeczy uniwersytety uczelnie takie jak wyglądają dzisiaj to one wynikają z ustawy istotą tych naszych uczelni są w dużej mierze przepisom przypisane zostały za czy ściślej rzecz biorąc nie trzeba przypisywać, bo wiadomo, że prawo wyższego rzędu obowiązuje ta ustawa jak to wielokrotnie podkreślał no zatrzymuje się na progu uczelni i rzeczywiście nie ma w niej mowy o tym jakie mają być jednostki co mają robić rzeczy ma być kanclerz może dyrektor Administracyjny, więc to co jest istotne żeby, żeby zrozumieć, że to nie jest tak, że ustawa likwiduje co się często słyszy prawda notabene no powinnam zrobić na alarm, bo prorektorów też nie ma w nowej ustawie, więc chodzi nam się czuć zagrożona, ale nie jestem, bo to daje jednak uczelniom taką możliwość przemyślenia o sobie co będzie dla nich najlepsza ja wiem i zdaje sobie sprawę z tego, że autonomia, że to zagrożenie autonomii tak jak n p. by protestujący u nas w Pałacu Kazimierzowskim do formułują w swoich postulatach, kto to jest kwestia tej nieszczęsnej rodu uczelni tak, która zdaniem wielu no otwiera taką możliwość, żeby mnie uczelnie Lu pod dać się wpływowi jakichś zewnętrznych czynników i naturalnie no z 1 strony się, by działać tak no to się zawsze może zdarzyć w każdej konstrukcji prawda, ale jednocześnie jest tak, że to Senat wybiera członków tej rady znowu można powiedzieć, że Senat może wybrać MON, że może wygrać głupio, ale to nie jest także członków narty rady ktoś przynosi w teczce i nawet z tego co pamiętam proszę mi wybaczyć, ale te zapisy się dynamicznie zmieniają jest w ustawie expressis verbis wykluczenie tego, żeby do tej rady mogli trafić mogły trafić osoby, które pełnią stanowiska w samorządzie albo jakiś o charakterze no właśnie polityczny, więc powiedziałabym trafiały rozumiemy, skąd się w ogóle wziął pomysł rady uczelni i wiemy, że on też 3 był w dużej mierze pochodną tego dużego projektu, który zrobili eksperci komisji Europejskiej, żeby przyjrzeć się temu jak funkcjonują szkoły wyższe w Polsce to jest rozwiązanie, które funkcjonuje w bardzo wielu krajach na bardzo wielu uczelniach i znowu w, jakbym powiedziała, że wszystko zależy od tego co my z tym zrobimy ja nie mogę wykluczyć, że stanie się coś złego po drodze, że n p . przy 02 03. 04 05 . czytaniu ktoś wrzucił jakąś poprawkę coś zostanie usunięte, więc oczywiście zawsze w tym procesie istnieje tego rodzaju ryzyko natomiast czy się tym powiedział IAR, że w tej ustawie autonomia uczelni jest większa, tym bardziej że proszę zwrócić uwagę, że my ten nowy statut, który określa naszą wewnętrzną strukturę musimy napisać przyjąć w przyszłym roku tak naprawdę, dokąd dojadą prawdopodobnie do końca sierpnia 2 0 1 9 zgodnie z przepisami przejściowymi, czyli będziemy go wypracowywać przyjmować w tej postaci wielkiej jesteśmy dzisiaj, czyli to nie rada, bo jeszcze nie będzie będzie nam sugerowała tylko i robimy to w naszym w naszej uczelni tylko my sami my mamy taki rozbudowany proces partycypacyjny znaczy to rozbudowany nowych to nie jest także garną się do nas tysiące ludzi na warsztaty spotkania należy jednak coraz więcej przychodzi i my chcemy zbudować naszą koncepcję funkcjonowania na razie na rozwiązywaniu realnych problemów, które ludzie widzą inne ich oczekiwania także stanie z rektorem w tej nowej ustawy do rektorzy zgodnie z tym co ustawa co ustawa mówi rzeczywiście zyskuje większe lepsze umocowanie i więcej władzy, ale ja znowu bym powiedziała tak tak naprawdę i proszę mi wierzyć mówię to z własnego doświadczenia również dzisiaj traktor, gdyby chciał to naprawdę mógłby zrobić bardzo wiele, ponieważ idą na głos decydujący we wszystkich sprawach podpisuje zarządzenia co zresztą wiąże się też z jego odpowiedzialnością, bo jak i na pewno pan wie, że kto jesteś za wszystko odpowiedzialny, czyli cokolwiek się z uczelni stanie to odpowiada rektor, a nie n p. osoba, która po, jakby była winna, jakiemu zaniedbań, ale 1 pani bardzo wiele z tych postulatów moim zdaniem jest na tyle uniwersalny, że ma chyba zgody wszystkich środowisk mianowicie zwiększenie nakładów na naukę, ale nie to w ogóle jest poza dyskusją i ich rzeczy, czyja mogę jeszcze lunch bilety Różyczka o tym, opowiadać, dlatego że w wydmy tańszym na czym bardzo bym chciała, żebyśmy zrozumieli, że punkt, w którym znaleźliśmy się jako uczelnie nie wynikał z tego, że my jesteśmy nie wiemy tępi albo mamy złą wolę i t d. mechanizmy wyrok regulacje od 19 9 0 roku były ustawione na kreowanie zachęcił uruchamiania mechanizmów do masowej nie wykształcenia faktycznie rok osiemdziesiąty dziewiąty wybijamy się na niepodległość w perspektywie Europa odsetek ludzi z wyższym wykształceniem uwaga 8 % w całej populacji było rzeczą oczywistą, że musimy dokonać skoku edukacyjnego dlatego mimo dużych wątpliwości w dziewięćdziesiątym roku w prowadzono dopuszczono możliwość tworzenia płatnych studiów zarówno w uczelniach publicznych, jaki nie publicznych i Trybunał Konstytucyjny wtedy po długich Namysło uznał, że to jednak jest zgodny z konstytucją i to uruchomiło potężne strumienie prywatny finansowe, które umożliwiły rzeczywiście bardzo dynamiczny rozwój do tego za chwilkę wrócę, ale jak się popatrzy na danych to widać, że przyrost środków publicznych był minimalny w relacji do zwiększenia liczby studiujących, bo myśmy liczby studiujących zwiększyli nam niepomiernie nawet nie wiem ilu krotnie nie będę ryzykował las pamięci nigdy w historii pomnik złotego do ludzi z myślą tacy wtargnął w szczycie to był bodajże rok 2 000 08 09 . studiowało 5 7 % pokolenia 19 2 5 prawda to po prostu niebywały to jest więcej niż jest w Europie za pieniądze głównie prywatne do przynajmniej w połowie to znaczy, że oni nie chcą znowu my mówić z pamięci mam przed oczami ten wykres, który pokazuje, bo rzeczywiście w pewnym momencie dokłada z budżetu państwa przyspieszyły, ale rzeczywiście te nożyce się w przez wiele lat rozbierał, więc wyższe uczelnie naprawdę wykonały wspaniałą pracę na rzecz ludzi i na rzecz kraju dokonało się to kosztem wielu rzeczy, których konsekwencje ujawniają się dzisiaj n p. bardzo wiele osób zaniedbało swoje kariery, bo trzeba było uczyć jak się prowadzi 300 3 6 0 godzin zajęć donos trudno jest publikować w Nature ja bym się osobiście nie pod ich nie podjęła, więc nagle się okazało, że ci ludzie no nie mają publikacji nie mają osiągnięć są marnymi uczonymi, ale oni wykonali inną pracę ta, którą też należy doceniać skomplikowany jednak obrazek nie proste, bo teraz nie procesowym część z nas zielono mi się społeczeństwo myśli tak w zasadzie na tym podstawowym fundamentem zmiany teraz ma być, jakie hasło, że to najgorzej kształcące uczelnie będą miały problem z utrzymaniem się na rynku, Ergo w nie powinny chociażby nosi nazwę Uniwersytetu tak i to jest ten kierunek zmian, które to, że te społeczeństwa popiera tylko pytanie co z tymi wszystkimi ludźmi, którzy dokładnie sprawdzaj to jest pytanie, na które ich musimy sobie odpowiedzieć tak czy inaczej, bo jeszcze zanim, ale wciąż ma też, by ten wątek nie zginą bardzo dobrze wróży dobrze nie bardzo często osoby, które wypowiadały się to jest bardzo różnych punktów widzenia w radiu TOK FM mówił też drugim w efekcie niesamowicie istotnym to znaczy nawet jeśli mamy pełne prawo powiedzieć, że kształcenie na jakimś lokalnym w jakiś lokalny wyższej szkole jest na niskim poziomie niż u mnie nie odpowiada nawet z obietnicą i tak wyszedł studentów składa to i tak jadąc przez Polskę jak ktoś od razu widać, gdzie są jakiekolwiek wyższe uczelnie a gdzie są rejony, gdzie ich nie miała, tak więc to jest bardzo taki niejednoznaczny obraz, ale absolutnie ja za chwilkę do tego wrócę, bo w dryf pozorom to co za chwilkę opowiem nie ma już duże znaczenie dla tego problemu, bo oprócz dopuszczenia płatnych studiów uruchomionych jeszcze 1 mechanizm mianowicie mechanizmy, gdy algorytmu rozdziału dotacji między uczelnie ten algorytm i to jest bardzo ważny ma charakter udziałowych co to znaczy charakteru działek jest typowy mechanizm rynkowy powiedzmy z bardzo duży dar bardzo dużym uproszczeniu, że uczelnia dostaje pieniądze z 3 worków czy jakoś ich kombinacji jest worek z literką SI to są studenci katolickiego kadra i beton są badania, ale jak te pieniądze są dzielone sumujemy wszystkich studentów w całej Polsce i patrzymy, jaki udział w tych i w tej liczbie studentów ma jakaś uczelnia powiedz mi jest 10  00 0 studentów ja mam 1000 zloty to znaczy, że mam 10 % dostaje 10 % pieniędzy zworka, dlaczego to jest ważne to jest ważne dlatego, że to uruchomiło wyścig między uczelniami o zwiększenie rekrutacji, bo jak zwiększyć udział będzie miała więcej pieniędzy, ale każdy z każdą pozostałą uczelnie mówi matka może nawet nie mam ochoty zwiększać, ale jak nie zwiększy to spadnę i znowu będzie problem czy nie mamy do czynienia z klasyczną tragedią wspólnego pastwiska czy też dylematem wspólnego łowisko opisywanym w literaturze oczywiście to powodowało, że przy niej zbyt dynamicznym zwiększaniu nakładów tak naprawdę na kształcenie studenta pojedynczego przypadało coraz mniej pieniędzy prawda, bo w tym worku coraz było więcej ludzi, więc to jest bardzo istotny szczegół uruchomienie wyścigu, w którym każdy racjonalny aktorzy no musiał się ścigać to jest to słynna scena z Alicji w krainie czarów, kiedy królowa bierze Alicję za rękę i bardzo szybko biegała po tym, jak się zatrzymują okazuje się, że są w tym samym miejscu zaliczę oczywiście jest zdziwiona, a królowa mówi jedno czasami trzeba bardzo szybko biec, żeby stać w miejscu i dokładnie z tym mieliśmy do czynienia i teraz tak no teraz zaczęły się mną problemy z naborem, bo jest mniej studentów, ale ten wyższy ta gotowość studio wanie troszeczkę spadła widzieliśmy kolejne roczniki gimnazjalistów, którzy jednak wybierały nie liceum Ogólnokształcące tylko technikum profilowane i t d. też dodatkowym czynnikiem coraz ważniejszym wzrokiem jest napływ nie wiemy, kto z emigracji edukacyjnej z Ukrainy w głowę tak tak, ale to naprawdę w wolumenie jeśli zachód mogę powiedzieć wolumenie 1 z niektórych lokali wyborczych w Lublinie tak oczywiście Łazarski również w Warszawie mąż słynie z tego, że właśnie ma na Ukraińców, ale skompensowanie no naprawdę tej skali która, która była poprzednio w Polsce jest to bardzo jest bardzo niewielkie, ale chcę powiedzieć, że z kolei ja się zwiększa rekrutacje to trzeba zwiększać zatrudnienie w zwiększamy zatrudnienie w sytuacji, kiedy w bardzo wielu dyscyplinach są jest ogromna konkurencja ze strony nowego rynku pracy moim najzdolniejsi studenci młodzi współpracownicy w latach dziewięćdziesiątych poszli do biznesu do korporacji do polityki do samorządów i t d . w związku z tym to dodatkowe zatrudnienie no w coraz mniejszym stopniu dotyczyło ludzi o potencjale naukowym tak my teraz znaleźli się w sytuacji, kiedy studentów jest coraz mniej no i my musimy jakoś rozwiązać ten problem i bo mamy gdzieniegdzie za dużo pracowników i gdzieniegdzie za dużo uczelni i trochę nie wiadomo co zrobić no i teraz możemy albo postąpić także powiedzmy niech zadecyduje rynek nie one się kurczy dalej ścigają aż wreszcie któreś umrze tak prawda w moim odczuciu osobistym to jest nieuczciwe tak, ponieważ my znaleźliśmy się jako system szkolnictwa wyższego w tej sytuacji nie z naszych nie z naszego wyboru tak w związku z tym zastanówmy się raczej nad tym, jakie powinny być rolę różnego typu szkół Pomóżmy szkołom w regionach, które są tam niezmiernie ważna jak rozum ustawa to robić w pewnym sensie, ponieważ jednak dzieli z Southern Wild podział to znaczy tak, ale niewykluczone, że w dalszym ciągu Niewiem, bo nie ma jeszcze rozporządzenia, ale jednak wprowadza pewne mechanizmy, które będą nos zagrożone tym mniejszym uczelniom co prawda młody sprawny, ale pani pracy czy tym pewnie są z nami słuchaczy, którzy myślą sobie z korą co się nazywa Uniwersytet w NATO w NATO musi n p. ale można włożyć, żeby ktoś przewód doktorski tam chętnie to sushi Podhale nowe rzeczy, które strony nie negocjowaliśmy, ale film uniwersytetów mamy 19 to nie jest tak dużo my tych uczelni mamy dużo, ale wśród nich są też 3 państwowych wyższych szkół PWSZ i tzw . Soły i uczelnie bez przymiotnikowej jednoczy przymiotnikowe n p . Uniwersytet Humanistyczno przyrodniczy i t d . ja myślę, że jest rzeczą istotną, żebyśmy wobec wszystkich tych ludzi szczególnie mówię o uczelniach publicznych zachowali się uczciwie i jeżeli mamy strategiczne wizje Polski, w której mamy tylko kilka silnych uczelni, ale za to Coopera akademików prawda i bardzo duże studenci z ich stypendia, żeby wszyscy mogli przyjechać studiować fantastycznie, jeżeli mamy taką wizję, że traktujemy, że rynki regionalne uczelnie jako jednak centrum kreowania kultury podnoszenia jakości życia i t d . to powiedzmy sobie dobrze to nie oczekujemy od nich, że będą w rankingu szanghajskim mini oczekujemy od nich publikacji i nie nikt nie wprowadzajmy Harry za to, że one sobie gorzej radzą, ale z Bytowa tam też taka zgoda społeczna, że lokalna wyższa szkoła, która jest właśnie nie chce powiedzieć, że gorsza tylko nie aspiruje do tych najwyższych not w międzynarodowych rankingach to na co właśnie tam spóźnionego doktoratu już nie będę mógł zrobić to jest za granicą i strażakami mówimy o należny czynsz dr to jeszcze tak czy rehabilitacji może niekoniecznie, ale znowu, jakby Polska nie jest aż tak dużym krajem, żeby trzeba było podróżować 3 dni konno albo kilka godzin samolotem, żeby się dostać do najbliższego dużego Uniwersytetu i tam sobie otworzyć przewód biegnący, jakby zresztą może to jesteś tak, bo znowu jak ja cały czas chciałabym oddać sprawiedliwość uczelniom i naprawdę podziękować im za to co zrobiły również tym małym, ponieważ fakt, że my mamy nadmiarowych doktorantów w relacji do potrzeb wynika z tego, że w pewnym momencie któryś kolejny minister czy też ministra jak ktoś czasami mawiano doszła do wniosku, że mamy za mało praw do i wtedy co zrobiono walk w rytmie wprowadzono przelicznik nad aktorami to już się niczym Jach 5 studentów w taki da się zarządzać tym rynkiem w tak silnym stresem i po prostu ludzcy robią, by racjonalnie inteligentni aktorzy no nabierają doktorantów i śmierci 1 doktoranta zamiast 5 studentów doktorant jest mniej kłopotliwe oni zajęcia poprowadzi, a liczył się za 5 i w dodatku nie trzeba mu płacić stypendium, bo do tego, by ustawa nie zobowiązywała, więc jak myślę o korzyściach z tych nowych rozwiązań to ja myślę, że przede wszystkim to jest szansa, by naprawić te ogromna poprawa pozycji doktorantów, którzy w pewnym momencie okazali się studentami trzeciego stopnia, czyli jak mawiała moja babcia ni pies ni Wydra coś na kształt Świdra właściwie nie wiadomo czy on będzie potem w sektorze badawczo-rozwojowym uczymy go szykujemy na doblo czy on nie jest po prostu ucho bis stołu i t d. więc jedno rzeczywiście w nowej ustawie fakt, że oni, że mamy obowiązek im płacić stypendia, żeby te stypendia są określone w relacji do akurat profesorskich wynagrodzeń to spowoduje oczywiście, że będzie ich mniej i t d . tylko znowu chcę powiedzieć, że ja mam jakiś problem jako osoba starej daty takim sterowaniem parametryczny trochę się z czuję jak żaba prawda, że to się jednak kłuje w bok to jak wieść gminna biorę dr May jest inna metoda średnio o wrzucenie wszystkich na wolność innych nie rozmawiajmy, bo moim zdaniem będzie nowa inna metoda to jest uczciwym strategiczny postawienie sprawy i znalezienie konstruktywnych rozwiązań n p. właśnie, dlatego że doktoranci mieli taki na bardzo nieciekawy powiedziałabym status w algorytmie w pewnym momencie zmieniono zasady i okazało się że, owszem, liczysz i to oni 5, ale 6, ale jedynie wtedy, kiedy ma stypendium płacone z pieniędzy budżetowych i nie zostały te nieszczęsne biedny uczelni niektóre wydziały z tymi no bo doktoranta Nocoń wyrzucisz go, jaką jest na drugim roku na wejście, a Wda i t d. więc o to mi właśnie chodzi także, jakby tutaj jest jakość taka metoda pośrednia, a także zamiast powiedzieć jedno z poszukujemy spożył chcemy wspólnie rozwiązania widzimy, że to nikomu nie służy ani doktorantom ani uczelniom ani krajowi to próbuje się zmienić reguły gry, żeby sprawy niejako rozwiązały się same i żeby można było pójść inną w tym sami się wykrwawi, ale czy to jest w stanie dostarczyć jak pani profesor na to patrzy to mają za sobą doświadczenia nie tylko naukowe należy jednak też trochę zarządcy, że w razie spanie perspektywy to się co wydarzyło w Polsce aut po osiemdziesiątym dziewiątym roku, by mieliśmy w głowie taką ideę, że na pewno po pierwsze musimy mieć o wiele więcej osób, które 12 2 latach po drugie nie do końca wiedzieliśmy, jaka musi się w to włączyć rynek, ale też nie wiedzieliśmy dokładnie co zrobić, ale też od początku byliśmy przekonani, że jakiś nie wiadomo do końca, jaki ale, gdy jakaś rola państwa jest absolutnie niezbędne niezbędna jest ta jak rozumiem mamy mamy do czynienia z prawem taki kontredans celem plus jedno oraz zatrudnia jedno oraz drugą, ale to wszystko jest jakiś taki niezapowiedziany jeśli tak mogę powiedzieć, ale jak miałoby brzmieć wypowiedziane, bo nie wyobraża sobie teraz na przewlekłość ministra, który wychodzi mówi codzienną, by inni Białystok jest wart Uniwersytetu w kratkę albo dajmy NATO w nie chodzi o to żeby, żeby tak powiedzieć tak ale, żeby powiedzieć czy mamy problemy z uniwersytetami TUI tam akurat może oni z uniwersytetami w najmniejszym stopniu i szukamy rozwiązania i tutaj chce wrócić do tego co pan powiedział nie da się tego zrobić bez pieniędzy prawda, jeżeli chcemy szukać konstruktywnego i że Szkotów uważamy, że w jakiejś uczelni x beznadziejnie kształcą ich krzywdzą ludzi tak to po pierwsze, zróbmy porządek ewaluację, czego im brakuje, czyli jakości dydaktyki stosowanych metodyk i t d . a potem dajmy im pieniądze, żeby mogli zacząć lepiej uczyć no, jakby panie decydują ani rusz decydujemy czy tam coś będzie czy nie będzie a tym bardziej nie mnie nie nie róbmy świętoszków waty i gminy po tych haseł no po prostu nie wytrzymali tego wyścigu czerwień to w zupełnie, gdzie indziej pytanie stawia tak nie jedzie się do jakiegoś niewielkiego miasta nie mówi wyższa szkoła zarządzania marketingu ekologii i kultury fizycznej w tym miejscu nie powinna być tylko patrzymy z perspektywy młodego człowieka, który po prostu Jung von dźwiękami albo zostanie w jakim sensie nie chce być wyszukane, ale nie muszę dostać jasny komunikat ETA, których robić epoce, a teraz te komunikaty z niejasnych ten komunikat jest niejasny i ja jeszcze wrócę do drugiej sprawy, bo jak w sięgnęła sobie do takich różnych 1 9 i z początku dwudziestowiecznych myślicieli, którzy zajmowali uniwersytety mi nie mówię tu filozofa, bo nie zawsze są ryzykownie, bo mają na ogół trudne do operacji analizowania pomysłów, ale do matematyków logików i t d . to tam bardzo było jasno powiedziane nie może się odwołam do takiego słynnego twórcy nowoczesnej logiki nazywał się Charles Sanders PiS i był uczonym amerykańskim o trudnym charakterze jak głoszą źródła już Otóż on był przekonany, iż wielokrotnie o tym, pisał, że po pierwsze, uczelnie wyższe są takimi niż krową kosmos sami trenowania dobrego życia społecznego i on powiedział jest mniej ważne czy człowiek się nauczy obróbki Materiałoznawstwa i t d. ale ważny jest to, że on się nauczy metodologii budowania swoich opinii prawda, czyli n p. będzie świadomy, że ma założenia, iż musi sobie te założenia, jakby wykrystalizować, żebyś wiedział od czego wychodzi w swoim myśleniu wie pan tu jest z karpia ludzie są świadomi, że mają założenia prawda, że to nie jest tak, że wszystko jest oczywiste tak po drugie, budowanie opinii w oparciu o fakty o eksperymenty o pewną metodologię o zasady przejrzystości rzetelności ba, ale w tym życiu społecznym jest jeszcze coś więcej to jest szacunek dla innych to jest zdolność do dyskutowania w specyficzny sposób ich trzon Sunday Express mówił tak naprawdę nauka i uciekł z uczelni tak to jest pewien model dobrego społeczeństwa tak, w którym ludzie dyskutują, ale się nie zabijają prawda, w którym umierają hipotezy ani ich nosiciele prawda i to było 1 rzeczy którą, którą onym bardzo wyraźnie podkreślał, że jesteś taka 1 z moich ulubionych autorek smartfonów z bazą napisała znakomitą książkę, dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, która też jest trochę o tym, tak, że te kompetencje umiejętności, ale też wrażliwość, którą nabywamy na Uniwersytecie, bo Uniwersytet w tym się cechuje, że jestem zawsze humanistyka atak są niezbędne do tego, żebyśmy zachowali to kół podstawową wytyczną tkankę naszego życia społecznego tak, żebyśmy traktowali innych jako godnych szacunku partnerów nie chce tego rozwijać innymi słowy w tym dziewiętnastym wieku to ludzie byli świadomi, że to jest największa wartość, jaką wynosimy z uniwersytetu i że ono nam się przyda, a jeszcze ma z tym rosną mówi piękną rzecz Żydzi dzięki temu dzięki temu treningowi wbudowaniu też samoświadomości, bo to jest to co mówię muszę być świadoma swojego własnego myślenia tego kim jestem tak dalej to ma stanąć dom, mówi że autonomicznym Uniwersytet to jest miejsce, w którym jednostki uzyskują autonomię, czyli zdolność do samodzielnego określenia swoich wartości swoich wyborów życiowych, a nie kierują się nie wiem może czym pędy mogą i t d . i podał przykład, żeby było jaśniejsze co mam namyśli to jest anegdota jak autentyczną jak to bywa z anegdotami mianowicie w tych czasach, kiedy zaczęli Polacy wyjeżdżać do Irlandii tam dorabiać do udanych to pewien mój student wybrał się do Irlandii na wakacje, żeby sobie zarobić spotkałam go na początku roku i poprosiłam go, żeby opowiedział jak było z Irlandią mówi wróciłem odmieniony, więc bardzo mi to zaintrygowały ją miłością taką historię, że pojechał do tej Irlandii nie mógł znaleźć pracy no to już pieniędzy nie ma głód w oczy zagląda jedyne co znalazło to uwaga prace jako śmieć aż i on mówi pani profesor ja po prostu w nocy nie spałem czy w ogóle Rio śmieci i w ogóle chciał coś co będzie jeśli pojechałem na to miejsce, gdzie się miałem stawić przyjechała grupka fajnych młodych chłopaków na motorach czy też Moto rynkach przebrali się w robocze ciuchy zrobili swoje w 2 wzięli prysznic przebrali się i t d . mówi do mnie list czy ty masz problem przecież doszło do wsi chodzi i on powiedział pani profesor ja zrozumiałem, że nie określa mnie praca określenie to kim ja jestem ja mogę sprzątać mogę myć Gary mogę być nocnym portierem to jest fajna fucha, bo można dużo książek przeczytać tak, bo właśnie i to jest autonomia dla tak, ale ktoś, kto zawsze w takiej sytuacji pyta o o rolę państwa, bo jeśli mówimy o autonomii po to, idealistyczne podejście jest taki, że na tym etapie kształcenia się nie musimy przyjmować podstawami programowymi jakąś wizją konkretną świata, która będzie teraz punktowana ludziom do głów tymczasem wrócę jeszcze na chwilę do kwestii rady uczelni skoro 50 % może być osób spoza Uniwersytetu to może się w co najmniej musi być spoza byli samorządowcy z wyraźnym proweniencją apolityczną vide światopoglądową wyobrażam sobie n p. taką czarną wizję, którą ktoś z protestujących może mieć w głowie, że oto zatwardziali naprzód konserwatyści zwolennicy państwa religijnego w naszej wersji, że oni są tymi 50 % i oni tak kieruje uczelnią, żeby ona ewidentnie rozwija się w tym kierunku no tak, ale ja bym powiedział, że teraz jest taki moment, żeby się zastanowić co możemy zrobić, żeby ta czarna wizja się nie ziściła, ale również, żeby odnieść z tego korzyść, bo teraz może powiem tak uczeni jako osoby, które kierują uczelniami i nie mają wielu kompetencji bardzo dobrze rozmawiałam kiedyś ze swoim znajomym, który były w zagranicznym, który był bardzo zdziwiony mówił, że Polska musi być bardzo bogatym krajem, jeżeli profesor dziekan zajmuje się remontem budynku tak i rzeczywiście jest to, że jest masa procesów na Uniwersytecie, które wymagają profesjonalnej wiedzy kompetencji jest coraz więcej to jest zarządzanie nieruchomościami zarządzanie finansowe księgowość promocję mogłabym tego wymieniać dużo i jeżeli chodzi o te procesy to żaden socjologa biolog ani też Chemik nie ma ich we krwi musimy mieć profesjonalną administrację, ale musimy mieć też wsparcie tak n p . ludzi, którzy spojrzą NATO 1 okiem na szkło odpowiedzą na oczy i powiedzą Słuchajcie nie wykorzystujecie dobrze swoich sali to was dużo kosztuje moglibyście te pieniądze przeznaczyć na stypendia, więc tak naprawdę z tego co wiemy jak obserwowałam jak by idea była raczej taka, żeby znaleźć dobre wsparcie w podejmowaniu dobrych decyzji i cały czas to jest otwarta droga, bo możemy sobie nie wiem uprościć nie wiem czy to będzie możliwe i od razu chcę powiedzieć absolutnie wymyślam to na poczekaniu, ale jest taki słynny możemy się za chwilkę przypomni jego nazwiska, ale to było w profesor, który został rektorem słynnej Politechniki w Lozannie PSL -u i który rzeczywiście te Politechnikę postawił na nogi ona jest w tej chwili w ogóle w rankingach tak dalej już niedługo się zgodził być w naszej radzie to byłoby fantastycznie prawda są no, więc u wojewody nie myślałem no właśnie z tej perspektywy dla radomian w głowie czarną wizję, że mamy ponad 50 % udział bardzo wyraźnie światopoglądową zebrała z ukierunkowanych ludzi, którzy mówią za tydzień na nasze uczelnie robimy spotkanie z jakiegoś pana profesora drugiego końca świata, który uważa, że kreacjonizm jest wart obrony ja zresztą będzie bronił na tym wykładzie tego do 3 jedno oczywiście ta rozkłada ręce starosty CIC, ale co zrobić notach, ale tutaj znowu wracam do tego, że teraz jesteśmy w momencie, że przecież my możemy w statucie określić, czego my oczekujemy od członków rady czyli jakie warunki musi spełnić kandydat, którego ktokolwiek zaproponuje Senatowi w ogóle tryb proponowania tych kandydatów tak, żeby się zabezpieczyć przed takimi możliwościami oczywiście nigdy się nie zabezpieczymy przed wszystkim inna zawsze w ostatecznej instancji tak mi się powiedziałoby po klasykę w szwach, ale mam nadzieję, że nikt nie weźmie go za złe tak to jednak powiem tak żadne prawo i żadne regulacje nie zastąpią etyki i wartości tak trudno jest nieweryfikowalna w takim procesie jak n p. wybór rektora i kto go będzie wybierał wybór czy rada uczelni to nie no wiadomo, że rada uczelni tylko wskazuje kandydatów, o czym wielu, a wyboru kandydatów dokonuje Collegium Novum, które ze jak jachcie, jaki wybierzemy możemy teraz określić w statucie pralki i zastanowić się pozytywniej konstruktywnie tak, bo w dalszym ciągu mamy takie wybory na szkodę możemy powiedzieć, jaką społeczność Uniwersytetu Uniwersytetu Warszawskiego n p . tak w ogóle, jakby co prawda nie jest nam do niczego potrzebna, ale trudno to byśmy sobie figurantów, których nam nie będą przeszkadzać prawda no to określmy sobie już teraz są naprawdę idą po bandzie tak określmy sobie takie wytyczne, że nasz gaz musi mieć 5 lat doświadczenia w balecie z krzywda albo coś co prawda czy nie możemy tak sformułować kryteria, żeby posada w tej radzie uczelni była fikcją fikcyjna honorowa, a my tak zrobić możemy powiedzieć doświadczenie w zarządzaniu renomowanym uniwersytetem nagrań rozmów jeszcze pewnych wartościach etycznych zapewnił nas gościach etycznych, ale tak jak powiedziałam no to meteoryt to jest Roztoki taki moment, kiedy naprawdę musimy bardzo jasno ten problem postawić, bo ja też 3 jestem w pełni świadoma, że nie w środowisku akademickim zdarzają się plagiaty mobbing i t d . i co oznacza, że my z różnych względów również łóżka z powodu rozrostu i tego, że każdy jest 1 nogą była drugą wrogów jakimiś kancelarii biznesie i t d . i t d . my jako środowisko przestaliśmy dbać o nasz etos i go egzekwować od innych tak no i jakie zaczynałam oczywiście to były te lata, kiedy przyjmowano na socjologię 2 0 osób, więc Instytut był malutki i t d . ale nikomu, by nie przyszło do głowy, że pracownik naukowy może się obudzić żonę dwoje dzieci jej Kujaw Kaszub długo go nie mam siły z domu wychodzić odwołano zajęcia to by się nie mogło zdarzyć to po prostu wrogiem taka myśmy nie postała w głowie teraz doszedł ktoś to się tak bywa, ale to ty chyba trochę sytuację, które są czytelne nawet dla tych słuchaczy, którzy nie mięso z bardzo notowań srebra jako żywo przypomina to co pan pracę mówi zupełnie inną inną część życia społecznego, chociaż w sumie drobiazg, by służby publiczne, kiedy rozmowy były o służbie zdrowia kilkakrotnie zupełnie różnych powodów kończyły się one na gola pewnym etosie w grze misja jest czas było wykorzystywane przez wszystkich stron rozwiąże ich ciekawej zaskarżenie, których czasem zaskakujące dla etyków naprzód był od święta bądź słyszeli jak rząd mówi nie musicie starać się wyższe pensje olbrzym wy macie nas z liderami lekarze mówili no nie mamy już tej gminy tego autorytetu społeczeństwie, bo Boże, by zarabiać tylko wykosi się tworzyć trojki więc, ciągnąc ją dla braci żyjących przy stole operacyjnym czy ściągnąłby smutna wiadomość jest taka, że jak wiadomo w hierarchii społecznego prestiżu, którą prof. Henryk Domański ba obchody od lat prof. Uniwersytetu wypad z pierwszego miejsca pojedzie w dziesięcioleciach tak na rzecz kogo jak pan kogoś nie strażaka ja myślę, że powinniśmy to swoje bardzo dogłębnie przemyśleć, bo albo co się z nim w porządku z tym badaniem tak albo z pojęciem przez męża, ale to jest oczywiście zdjęcie kariera za bezpieczeństwo wszyscy, którzy zajmują się bezpieczeństwo w co najmniej 3 lat są na fali wznoszącej jeśli jeśli uda się odpowiedzieć narrację o szeroko rozumianemu bezpieczeństwu w tle w FT w tej narracji wpleść słowo bezpieczeństwo również świetlana przyszłość nas czeka na to, że jest źle to naprawdę to jest normalne już co się dzieje niektórzy publicyści mu mówią przecież o zagrożeniu populizmem zagrożenie o dużym wykluczeniem społecznym pod warunkiem, że przestaniemy czytać jako społeczeństwo dorożkarzy z o wrażenia psują się wyższe szkolnictwo, ale naprawdę, bo bardzo słusznie pan powiedział, że oczywiście to ten argument, że jesteśmy strażnikami pieczęci nas nie ruszajcie jest też argumentem wykorzystywanym w celach perswazyjny pragmatycznych, żeby się defensywnych i t d . i t d . więc my musimy i odkrywamy ją na Uniwersytecie warszawskim naprawdę zrozumieć, jakie mechanizmy działają przeciwko nam i w jaki sposób je unieważnić no i teraz z tym i nie wiem czy wam się wydawać wielkie szczegóły, ale chodzi mi o to, że jeżeli nie zrozumiemy to jest taka słynna książka piąta dyscyplina teoria organizacji uczącej się torowcy na początku lat dwutysięcznych zrobiła ogromną karierę i w ogóle, by autor Piter Zenka nos jest autorytetem rzeczywiście był genialny rząd musi dokładnie pokazuje jak łatwo jest się stać więźniem struktury, które jest bardzo trudno dostrzegalne myślę, że jesteśmy na Uniwersytecie bardzo bliscy zrozumienia tego sprawdzianu, bo po pierwszy, ponieważ byliśmy w dylemacie wspólnego łowiska, czyli my musieliśmy konkurować z innymi uczelniami tak dalej to musieliśmy może nie musieliśmy, ale zdecydowało się w pewnym momencie Senat i władz Uniwersytetu Warszawskiego, żeby analogiczny algorytm wprowadzić w środku no bo jak można skłonić wydziały, żeby więcej rekrutowały rocznie udzielać pieniądze w ten sam sposób prawda czyni, żeby zoptymalizować całość trzeba było ustawić wszystkie te części w tym samym kierunku, więc my jako instytucja jesteśmy w dylemacie wspólnego łowiska prawda co utrudnia n p. współpracy no powiedzmy, że chciałabym z kolegą z wydziału x coś opublikować razem zrobić badania ale, któremu wydziałowi będą się liczyć punkty do parametryzacji na to niestety nasze drogi się rozchodzą i każdy robi sam, więc niewątpliwie jest ta zasada nie służy współpracy Solidarności i t d. Eli Nor ostro, która za rozwiązanie czy za wskazanie możliwości wyjścia z dylematów z wolnego łowiska otrzymała nagrodę Nobla powiedziała, że trzeba zmienić reguły gry, czyli musimy zmienić reguły gry na jakie no to musimy dyskutować, ale my już teraz wiemy, że nie możemy oczekiwać od naszych pracowników, że będą w hali wody pod górę prawda i że będą mówili dobra na razie się w Dziekanowie punkty pójdą, gdzie indziej, ale zrobię to badanie z tym kolejna rzecz, która jest niezwykle istotna to jest pensum to jest taki magiczny element tej układanki, który ma bardzo liczne konsekwencje w porównaniu z innymi zaraz przyjdę znowu do ustawy no bo to jest tak, że to jest ważne jedyny obowiązek expressis verbis zapisane w ustawie pracownika jest to nieszczęsne pensum czyli, jeżeli n p . nie działam na rzecz otoczenia nie działa misy i nie mówiąc trzeci misji nic mi się nie stanie natomiast muszę wyrobić pensum, tak więc pensum jest dobrem i teraz mamy lata prosperity jest bardzo dużo studentów jest dużo grup i t d. zatrudniamy pracowników każdy musi wyrobić swoje pensum obowiązek zapewnienia pensum dziekan no i nagle to studenci nie przychodzą i zaczynamy mieć problem pensum co robimy otwieramy nowy kierunek studiów prawda to jest bardzo logiczne nowy kierunek studiów zaocznych domy pod z czoła godziny po prostu Super no ale żeby uruchomić ten nowy kierunek studiów to musimy mieć minimum kadrowe określone w ustawie, więc musimy to utrudnić pracowników, więc problem pensum robi się jeszcze gorszy kierunek no zaczyna mieć kłopoty otwieramy kolejny i t d. i w dodatku im bardziej mnożymy te kierunki nie mówię teraz są Uniwersytecie mówią mechanicznie takich gmin bardziej mnożymy te kierunki, tym bardziej są one niepojęte dla kandydatów i oni coraz częściej rekrutują się na ten kierunek przez przypadek, bo była fajna nazwa i przyszyć siedzi pierwszy tydzień drugi tydzień z niższym od konsulatu obie tak myślałem, że to będzie romantyczny on musi się uczyć o jeziorach twardych serach miękkich to naprawdę nie jest podniecające, więc się rozmywa w związku z tym na drugim roku no rzeczywiście mamy tych studentów nie wiem powiedzmy o połowę mniej, więc co robi rozsądny dziekan, żeby być w stanie zagospodarować pensum swoich pracowników coraz więcej zajęć upycha na pierwszym roku w pierwszym semestrze, bo tam jest dużo grup w, więc studenci, tym bardziej jakim się po tak jak żadnych opłat oczywiście opowiadamy w sposób wyostrzony Liao opisuje rzeczywistość tylko pokazuje jak działają też mechanizmy IT w związku z tym można powiedzieć tak, jeżeli nie będziemy mieli odwagi, żeby powiedzieć dobrze to wobec tego dopuszczamy taką możliwość, że nie 2 1 0 godzin tylko 6 0, ale prowadzi lekcje pokazowe w szkołach tak w Uniwersytecie otwartym prowadził otwarte wykłady dla Alfy takie próby takie ciekawe propozycje, które od lat pewnie niektóre są czystą wodę zaskakująco nowej siedziby brzmią wyciąga się pojawiły w trakcie tego długiego procesu konsultacji, o którym minister Gowin mówił, że miał miejsce jedno one się niewątpliwie pojawiały tylko, że to jest też trochę film jak co powiedzieć mamy różne porządki dyskusji niestety jest tak, że dyskutujemy o ustawie to zaczynamy dyskutować o zapisach, a zaczynamy i myślę, że to jest taki proces, który często się zdarza prawda, że zaczynamy od zwinne i prostej fajnej idei, że właśnie unieważnił my mechanizm takiej i zanim były tak, ale potem w miarę tego jak poszerza się dyskusja przyłączają się nie zamierza również zapominamy, o czym to było tak i zaczynamy się koncentrować na tym zapisie na tamtym zapisie i nasza piękna smukła ustawa, którą wszyscy kochali robi się wielką nie zgadza, bo u, których nikt nie wpuści do domu, bo jest za duża więc, a to dotyczy każdego procesu tak to jednak jeśli niema zemną czy ograniczeń czy tymczasowych albo warunków brzegowych jasno zdefiniowanych zupełnie zdystansowanego aktorom bo kto zliczy tak to wygląda nie wiem ale, ale chcę tylko powiedzieć że, ponieważ ustawa nie decydują wewnętrznej organizacji uczelni no to możemy to zrobić tak jak chcemy, jeżeli mają też losy spotykam się w oczy mam takie wywiady z dziekanami, żeby właśnie się zorientować i t d. i oni prawie wszyscy mówią odejść od zasady konkurencyjności w jak to zrobić to jak tego jeszcze nie wiem tak, ale mamy tak mądrych ludzi, że niewątpliwie jakiś sposób wypracujemy, więc myślę, że kilka rzeczy jest istotnych pierwsza rzecz to, żeby widzieć mechanizmy procesy i przyczyny, bo inaczej będziemy leczyć cholerą dżumą, a we wsi i święta to wszystko bardzo źle skończy po drugie potrzebujemy dobrych facet i to autorów tego procesu, bo to jest dyskusja, którą ktoś musi zarządzać bony jest bardzo emocjonalna jak dzisiaj byłam na takim spotkaniu na debacie na Uniwersytecie i powiedziałam to jest sprawa dość chyba nie ma już wydziału na Uniwersytecie, na którym bynajmniej nie nakrzyczałem, że do to jest normalne to jest to jest rola jest doskonale rozumiem, ale jeżeli chcemy ten proces dobrze przeprowadzić to musimy z szacunkiem również tego wysłuchać tak, bo ja nie mam pretensji do ludzi żonie nie przeczytali ustawę i że głupie pytania zadają no doprawdy ja też rozumiem ją n p. Niejestem jakoś szwankują legislacji w związku z tym ja raczej ufam moim kolegom z zespołu bowiem, że oni to przeczytali oni potrafią odpowiedzieć na pytanie jak my też odpadła na trzeciej stronie tłumaczy są na rok pewna kultura konsultacji, których widzę Kret teraz jest na to za późno, bo w zasadzie w październiku wejdzie ustawa twierdzą, że będzie dyskusja być może po kolei na czyta no, więc mamy te ramy ustawowe, które po ustawa zmieniła zapisy i tam jest powiedziane, że my do tam 2 1 0 czy 200 2 4 0 godzin pensum w domach dodaje nam wolność możemy się powiedzieć, a na Uniwersytecie we 1 20 proc do Super możemy to zrobić prawda dalej ustawa przynosi prowadzenie kształcenia na poziomie uczelni, czyli odpadającym minima kadrowe, bo rozumie pan w skali uczelni to my nie mamy problemu nie musimy zatrudniać nowych ludzi, żeby otworzyć kierunek nie wiem Helwetów loggii albo cokolwiek co nam tam przyjdzie do głowy, więc to są różne możliwości, które możemy inteligentnie wykorzystać, jeżeli uświadomimy sobie, jakie są u problemy deszcz co jest źródłem naszych różnego rodzaju niedogodności, ale też i to chcę powiedzieć tak trochę idealistycznie, ale Pulsu taka jest mi i mocno wierzę, że to jest ja wierzę w otwartą komunikację, ale też w otwartą komunikację o wartościach znaczy mam strasznie chciała też rozmawiać z ludźmi o tym jak nie postępujemy na Uniwersytecie warszawskim nie mówię tutaj o wygenerowaniu kodeksu etycznego każda z rozmawialiśmy o tym, teraz to jest chyba najtrudniejsze z tych wszystkich dyskusję, by do 1 żonie ćwiczymy akurat nie ćwiczymy, ale ona nie jest niemożliwa mniejsze niż ta impreza musimy kończyć naszą rozmowę i udało nam się po raz drugi co za coś co pewnie uwielbiają na słuchaczy, że nie odniesie w ogóle do kwestii, którą już po i podczas poprzedniej rozmowy zapowiedzieliśmy na początku tej rozmowy zapowiedzieliśmy co oznacza, że pani profesor została złapana w siatkę medialną Radia TOK FM ku po raz kolejny, że zniechęca chorych przypomnę, że wg najbardziej apetyczną temat to jest ten, który dotyczy transformacji naszego społeczeństwa po osiemdziesiątym dziewiątym roku i w największym skrócie temu jak to się stało, że została część socjalistycznego komunistycznego staliśmy się społeczeństwo kapitalistyczne jak przepraszam za to sformułowanie, ale jak socjologia trochę w tym pomogła, ale ten zesta w może w takie pytania chce zająć się z nim trochę tak prof. Giza Poleszczuk Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego prorektor d s. rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego bardzo rozwija bardzo dziękuję za cierpi
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA