REKLAMA

Michał Walczak: jak wskrzesić Konwickiego

Kultura Osobista
Data emisji:
2018-06-07 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:37 min.
Udostępnij:

Teatralny Instytut Pamięci Narodowej w ramach programu „100 wskrzeszeń na stulecie Polski” zaprasza na musical biograficzny inspirowany twórczością i biografią Tadeusza Konwickiego - warszawskiego maga, przewodnika po miejskim labiryncie i poetę Pałacu Kultury.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kultura osobista w studiu ceną dzisiaj Michał Walczak dzień dobry dzień dobry mecz Michał Walczak spółka twórca pożaru w burdelu, a będzie państwa zapraszać na kolejną odsłonę stół wskrzeszając kilka tygodni temu rozmawialiśmy tez Max Łubieński na dokładnym kolegi z rozmawiałem z Max Łubieński o tym jak to wskrzesza liście Bema realne no a teraz ich tam pojawiła się taka zapowiedź, że teraz będzie Rozwiń » wskrzeszać Tadeusza Konwickiego realne ta informacja oczywiście wywołała duże zaskoczenie i już pojawiło się spekulacje jak to z tym Konwicki będzie cała sprawa wyglądać, ale myślę że, zanim o Konwickim to musimy trochę wytłumaczyć i państwu przypomnieć co w ogóle chodzi z tymi wskrzeszenia mi, o co chodzi z tym bardzo stąd oryginalnym, ale jakże potrzebnym uświęcenie stulecie niepodległości Polski my myśmy jako pożar w burdelu od 6 lat często zajmowali się różnymi polskimi świętami generalne karnawałem sposobem obchodzenia różnych rocznic wspominania także tragicznych wydarzeń takich na szkole powstanie warszawskie zawsze nas ciekawiło to w jaki sposób świętujemy czy umiemy się tym jakoś bawić rozkręcić przeżyć wspólnie najlepiej jest jakaś blokada nieumiejętność tego otwarcia i UE i okazja, na którą się nadarzyła w związku z tym stuleciem odzyskania niepodległości też włączyła znaczne zainteresowanie muzyka alem jako gatunkiem w grę teatrem muzycznym no i tak, obserwując rosnące zainteresowanie w Polsce musicalem, bo jak muzykalność na Zachodzie potrafi opowiadać historie przykładem dobrym jest Hamilton uruchomiliśmy program stosuje się na stulecie polskiej, żeby trochę żartobliwie, ale trochę serio w zaprosi do takiej rozmowy o historii poprzez remis, ale biograficzne poprzez wskrzeszenia ważnych postaci, które jakiś temat polskiego, że blisko wały sobie i dziś zamiast tej rządowej powiedzmy w wersji obchodów czy święto wania, która była taka dosyć patetyczna jej politycznie jakoś damy ukierunkowana jako tacy trochę komedianci trochę pasjonaci historii wiedzieliśmy, że opowiemy przypomnijmy o ważnych postaciach, ale też pokażemy, że Polacy byli nietuzinkowymi osobowościami rzece Odrze ten patriotyzm w Polsce jest absolutnie jakiś nie normatywne i szef galerii w tym panteonie patriotycznym mamy naprawdę niesamowitych oryginałów już absolutnie nie nadają takie jednorodne sztampowe widzenie historii w Nowem poruszyć kilka wątków tej swe wypowiedzi za chwilę do nich wrócę ale, ale zacznę od tego odpowiedzialność na końcu no właśnie do tego wyboru postaci, bo noc myślimy o tym, wielkich Polakach to Niemcy od rodzaju rozgrzać do głowy Jan Paweł II pewnie królowie tam niektórzy tak dalej tak dalej wy zaczęliście od Bema, który był zupełnie inny nieoczywisty nieznany trendem jest z banknotu, ale nie znany jako 7 szerzej na adres Tadeusz Konwicki, który też jak myślimy nie wiem pewnie o tym, panteonie pisarzy, o co tutaj co jest Miłosz pewnie w pierwszej kolejności Szymborska nie ujmując oczywiście niczego Tadeuszowi Konwicki Emu ale, ale ten dobór nie jest taki, że taki oczywisty ma nam zależało, bo myślę, że w absolutnie ich ideami Konwicki się jeszcze w tym w tym panteonie, ale rzeczywiście ten nie są te postaci takie, które narzucają się w pierwszej kolejności była była rozmowa o Kościuszce n p. z teatrem nowym Jackiem Kowalczykiem, ale po chwili decyzja była maksa żeby, żeby jednak wydobyć gdzieś się pani z zapomnienia z takiego trochę cienia po prostu postać fascynującą patriotę polskiego i muzułmanina równocześnie o jakieś niesamowite podejście do rzeczywistości i Konwicki chyba też jakoś się pojawił się pod wpływem po pierwsze, rozmowy z teatrem studio jest nim refleksją o tym jak Uber i jaką postać warto przywołać w kontekście Pałacu kultury Warszawę i też obecnych czasów i to chyba wypłynęło właśnie stąd ani takiego zamówienia i wydają się wzrostu Konwicki jest absolutnie pasjonującym ważnym i wiele mówiącym pisarzem dla nas dzisiaj dla ich i to jest być może tak jak dam mówi wiele o o tym, wątku uchodźstwa wobec niemożliwej, czyli złożenia do ojczyzny list i patriotyzmu jakiś swojej wersji tego patriotyzmu tak samo Tadeusz Konwicki no absolutnie niesie coś ogromnie ważnego dla mnie osobiście, jeżeli chodzi o euro leniwym kultury literatury, czyli znaczyli coś się kogo konkretnie, jakie jest podejście niczego co Konwicki na morze o dzisiaj powiedzieć wiesz ja myślę, że on o jak on jako człowiek i pisarz Tadeusz Konwicki był rozpięty jest rozdarty można powiedzieć między takimi zobowiązaniami wobec Polski też polskości polityczne korzyści historię i presji, którą system w jego wypadku przez większość życia no to chodziło o PRL z rana jednostkę jakoś tam więzi ogranicza także bardzo praktycznym wymiarze przez Tadeusz Konwicki był gdzieś tam długo zakazane w swe wydrukowane drugim w jego, a z drugiej strony to jest moja myśl bardzo cenne o to jest też pisarz, by we własnej egzystencji, który niektórzy mówią pisał wiecznie 1 powieść i turysty swoje w tym swoim w trend w pisaniu jakoś ocalał takie lokalne życie osadzone na moim podwórku na mojej ulicy w moim domu z moich bliskich w 1 obok mego kopa i myślę, że ta zdolność ocala Ania wszechświata w tym nikt mikro w tej mikroskali, a równoczesna ogromne zaangażowanie jego literatury czasami taki wściekły jak w małej apokalipsie przeciw nie wiem w polityce przeci w jakieś małości, którego jakość w po prostu przy irytowała FF w Polsce tej peerelowskiej i po tej wolnej i myślę, że to co dla artysty i dla ludzi ma dziś ogromne znaczenie, bo my musimy równocześnie dbać o nasze to życie po prostu prywatne, a z drugiej strony czasami nam wysiadają nerwy jak i oferujemy co się dzieje i mam wrażenie, że też sposób odreagowania tego radzenia sobie odsalania czegoś ważnego żądają i taką propozycję bardzo ciekawą i myślę, że to dla mnie dla pożaru dla teatru z niesamowicie inspirujące jak równocześnie w jakości nie spalić w tym w tym w tym kim kopanie się z polityką, bo to nie jest nie kończy świat świat, ale jakoś obserwować no ale obcować z perspektywy swojego życia swojego mikrokosmosu, który który one by po prostu jakoś tak podnieść do rangi naprawdę jakiś mityczny krainy nie tylko o VAT w Warszawę Śródmieście pałac kultury, ale też to te rygory dla tego litewskie korzenie prze stron widziała siebie świat już potem ta nowa Wilejka, a i to jest to jesteś piękna gdzieś że, że ta nasza lokalność osadzenie w naszym małym wszechświecie, gdzie nas być może broni chroni jest naszą bronią zmaganie z światem, czyli mikro światem, o którym będziecie opowiadać, kto to będzie właśnie pałac kultury Warszawą dobrze rozumiem będziecie jakoś filtrować to co dzieje się szerzej właśnie przez te rany przez te związki z Warszawą też Basia no dobrze ROW Bortelova tak w odróżnieniu od Bema, jaką Międzyrzecza upiory są bardziej warszawskie na pewno to zanurzenie znowu Warszawę przez taką fabułę o też bardzo nawiązującą do faktów, bo w mieszkaniu Tadeusza Konwickiego niedawno było przedmiotem takiej dyskusji co z nim zrobić Instytut książki w końcu go kupił i w końcu kupił i tam będą rezydencję tłumaczy ja wykorzystałem tak to wywołało wiele też tak kontrowersyjne wydarzenia chcą to co są z mieszkaniami i pisarzy bohater po powie pożar w burdelu z inżynier metra Zdzisław, uciekając przed polityką marzy o tym, żeby zostać literatem ląduje w tym mieszkaniu, pisząc swoją pierwszą powieść i niedokończone postaci wszyscy świata Konwickiego, jakby próbują z niego zrobić kolejnego Konwickiego tak jakby opętał ją, wciągając podziemia Pałacu kultury takiego też wewnętrzny świat z mamy trochę taką powiedział po drożeją inżynier inżyniera metra odkrywa w sobie artystę i któregoś, jakby wciela wyobraźnia czy świat świat Konwickiego z nieco bardziej interesowało mnie takie publicystyczne nawiązanie do rzeczywistości, która tam jest w postaci HGW, która stanie zachowania agresywne tak jest, ale jestem za nurkowanie tak grać tak jak pewna potrzeba ucieczki od polityki świat wewnętrzny świat właśnie jakiś podziemi tego co gdzieś tam drzemie w mieście w człowieku i w podziemiach Pałacu kultury no bo mam wrażenie, że architektura w warszawska jest, zwłaszcza w wypadku właśnie Pałacu placu Defilad lekarz tak naładowana historią siłą rzeczy zanurzając się pewną baśń no możemy wędrować przez stare demony tak jak nie wiem Gomułka n p . z chwilą przemawiał w kultura osobista Patrycja Wanat kultura osobista Michał Walczak ze mną w studiu wciąż dzień dobry raz jeszcze na dobre premiera z Ziobrą złych zwierzęciu lekko upiorny, w których rozmawiamy horroru języka lub horror język, ale Tadeuszu Konwickim w najbliższą sobotę w teatrze studio w Warszawie no właśnie ten dzień, kiedy wcześniej kilka godzin wcześniej ulicami przejdzie parada równości tego również spektaklu nie zabraknie skoro rozmawiamy o tych mikro kosmos ach tak na pewno plac Defilad jako przestrzeń zaprojektowana na paradę defilady mi się różnego rodzaju obchody celebracje no jest rodzajem sceny właśnie, gdzie w tym momencie, ale tam będzie miasto równo miasteczko ruchu naście dwunastej, a potem afterparty no i tam dziś, by ta parada wyrusza albo tam skończy także bardzo zaciekawiła mnie to, że to znaczenia tego takie ludy liczne konteksty właśnie po Pałacu kultury dla placu Defilad z zmieniają się wraz z historią i też można znakomicie prześledzić jak by jak i jakie tam drzemią, jakby ich kody różnego typu i zwierzę uciekło biorę też trochę nawiązują do takiej Papa parady natomiast z takim demonicznym bardziej sensie ja myślałam, że byłoby to ciekawe, że we noty współczesnej parady dołączyły, jakby te demony w Pałacu w stowarzyszeniu Gomułką na czele wysłał wam z HGW, która jednak staje na czele parady równości i po czeka po odejściu z ratusza odsłania kosztują tłumiona strona i mam wrażenie, że właśnie w tej formy karnawałowej paradował takiej marcowej można też równocześnie z pewną zabawę uchwycić na, wykazując do różnych postaci, ale też oddać może jakąś taką tęsknotę za tym że, żeby połączyć te czasy te motywy jakieś takiej paradzie miłości równości, która powiedzmy jakoś nas przyniesie nam ulgę na chwile w tym w napięciu z rzeczywistością, które mamy na co dzień tyle o myciu warzy w i napięcie wewnętrzne związków z ze stuleciem odzyskania niepodległości czy w ogóle, gdy jest to dla ciebie istotne w wierze myślę, że to w stulecie niepodległości na wywołanie ten temat w ogóle polskości tego czy od tego uciekać jakoś to przezwyciężać się z tym mierzyć to co właśnie z tych prozatorskich znaczka w ostatnich utworach nie wymądrza Saramonowicza Ziemowita Szczerka obce, o czym się pisze właśnie z kimś takim też ważnym tematem dla sztuki no bo trochę nie wypada uciekać od od tego pytania co to znaczy dzisiaj n p. obchodzić stulecie niepodległości być Polakiem być patriotą, a drugi co jest jakaś pułapka, a wręcz Gombrowicz pisarz to trzeba strasznie przez zwycięża zbóż można wpaść i się tak trochę z jakby rozproszyć testem i mam wrażenie, że to zmagania myśmy to robić jako pożar często na poziomie miasta w tej chwili miasto jest absolutnie upolityczniona jak trudno przed tym uciec z taką czystą zabawę, więc w tym sensie, jakby ta zabawa jest podszyta jakimś napięciem i mam wrażenie, że tak jak parada równości jest też manifestacją polityczną jakąś propozycją polityczną, która się dzieje w trakcie już w nadchodzących wyborów prawda czy kampanii samorządowych pod siłą rzeczy też jako teatr polityczny elementarz to odczuwamy też na każdym poziomie Nowak aktorów piszących i t d. po doświadczeniu w TVN-ie, że tam Wurst dotknęliśmy też takiej masowej brak reakcji na pewno to jest bardzo ciekawe pytanie jak teatr ma opowiadać w rzeczywistości tak, żeby widz niekoniecznie się także zanurzyć tylko ta polskość, ale znaleźć wyobraźni znaleźć inwestora znaleźć metaforę wyraźnie, że pałac właśnie to stulecie niepodległości i też ci mędrcy tacek jak Konwicki ja mam wrażenie, że dla mnie jakimś rodzajem po prostu mentora mentor SA przez tą swoją twórczość osoba to bardzo ciekawy jest uczenie się jak nie patrzę w jakby tego świata, ale równocześnie zachować swoją jakość wyobraźnię, by w ogóle nie zauważyć, że strasznie poważnie dzisiaj rozmawiamy, a po bardzo ważnych sprawach takich poważne z sposób ale, ale my przypuszczam, że na zwierzęciu oko upiory tak jak w przypadku Bema tak i horrory musicale Tadeuszu Konwickim to też nie będzie netto to będzie na pewno ważny spektakl pełen przeróżnych odniesienia ale, ale też w domu podane z uśmiechem na czarno ja niestety koszt zaczęliśmy trochę jak wiemy jak szef kojarzy z drogi horror Picture show, który bardzo lubię jednak również nie przypadkiem gatunkowo nazwa to horror muzyka ale bo wydają się, że świat HGW na czele parady równości to równocześnie jest jakiś taki żart i niesie ze sobą pewien uśmiech, ale z drugiej no jesteś jakimś namierzenie takiego pewnego też brakuje niepokoju, że za tą wolnością i je z, o której tyle mówimy jakoś tak lubimy żartować, ale nie stajemy zatem, więc bardzo nieciekawie właśnie to może pała plac Defilad pałac kultury ta symbolika zabawy i lekkości się tam bardzo miesza się jednak jakoś grozą za mleko z przemocą z władzą, więc na pewno to będzie pełne humoru absurdalnego remisy rzekomo jest, ale też taka fantazja bardzo gęsta scenografii kostiumach Oli Wasilkowskiej, która kolejny raz wspaniale zbudowała świat właśnie zwierzęcia kopiarek prokurator baśń, w której jest kot Iwan słynny kolumbijski jego wam towarzyszu Wiesław szklana panienka z muzeum techniki inne postaci gdzieś tam w tych podziemiach naszego inżyniera metra wciągają 1 się tą może być bardzo śmieszne, ale też opowiada na pewno też trochę odebrać z inżyniera metra, więc jest trochę też opowieść o depresji neoliberalizmu języki wiary, że możemy sobie z tymi demonami poradzić, budując kolejną nitkę metra to wrażenie, że trzeba sobie z nimi radzić tak, stawiając im czoło czoło i próbując generować taki dystans właśnie humor mi się wydarzy to będzie może być bardzo śmieszna, ale też chyba bardziej zależna takie wciągające historie w momencie niż czysto takim kabaretom komentarzu myślę, że to jest mnóstwo wciągająca opowieść o poza aktorami, na których znamy z pożaru w burdelu będą one również aktorzy status teatru studio, bo teatr studio jak rozumieć koproducentem jest nam pojawią się tacy aktorzy czy Niewiem Bartosz Porczyk karatecy wyraźnie pierwszoplanowi aktorzy teatru studio oczy ta współpraca z ta praca przy tym spektaklu przez to wygląda trochę inaczej już myślę, że możemy zdradzić, bo to pojawią się thrillerów zapowiedzi spektaklu, że w towarzysze Wiesława wciela się z kolei twoja stara wchodzi w, czyli też, że taka barwna ważna postać środowiska LGBT aż z Warszawskiego tak tak no i jak jak zawsze w każdym spektaklu kompozycja obsady Juszczyk sama w sobie jest ich przekazem, że w wypadku pożaru w burdelu, więc ja bardzo jestem szczęśliwy, że datuje się zaangażował bardzo tutaj otoczył nas opieką i wsparciem mimo kamer różnych zawirowań zewnętrznych, żeby ta produkcja się odbyła aktorzy są świetnie znane jakoś tam zaangażowani w kręceniu scen ma jeszcze bardzo cieszy, że zawsze jest pani Ireny ją, która jest dla mnie w ogóle leży Homo i też przecież się symbolem teatru studio jako aktorka jeszcze Józefa Szajny i AIG i kolejnych dyrektorów takiego starego i wspaniałego teatru przez właśnie Bartka Porczyka Ewelinę Żak Marcina PEM Puszcza Martę Ziębę Dominika Ostałowska Monika Baran, ale to jest dla mnie bardzo też ceny, bo jak większość z nich znałem wcześniej z innych kozy różne konteksty Marta Zięba gra w pierwszej piaskownicy Piotra Kruszyńskiego Wałbrzych, bo z Bartkiem pod czekiem także z Martą utworzyć muzeum wolności, więc cieszę się, że energia tych wspaniałych ludzi może być też wciągnięta w świat właśnie wyobraźni tym burdele owej czy też wyobraźni Konwickiego tym wypadku i to jest też bardzo ciekawe one również statut jest wciąż w takim miejscu szuka Ania tego też języka komunikacji z wewnątrz tego Pałacu obok baru studia, który przyciąga tych hipsterów i zadawania tych politycznych pytań o jakieś głębsze rzeczy, ale też przestrzeń, która jest tak jednak centrum, gdzie też potrzebna jest jakaś jakiś oddech jakaś rozrywka jakieś wytchnienie i wydają się, że wspaniale z nimi pracować nad takim materiale mieście radzi sobie z Połoniny o okropnym przestrzeń na alarm w bardzo trudną przeszłość łazić tam tak i wydaje się, że to ono bardzo się też często jest z tej podróży do wnętrza Pałacu, bo mam wrażenie, że też to dla nich może znaczyć też takie poszukiwanie tożsamości grupy, która przecież zeszła się tam z teatru we Wrocławiu i ma różnego rodzaju doświadczenia też szuka też jak jakiś swojej wyobraźni swego języka, więc wspaniale się z nim pracuje aż taka jesteś muzycznym bardzo i tutaj też ten zespół tym razem pod wodzą Michała Górczyńskiego i tam nim jest Patryk tik tak i Michał Bunio z tych form diet i Michał Marecki stelażu Noto też generuje takie nowe brzmienie, które oni znakomicie wchodzą woda są też ludzie fantastycznie śpiewający mam wrażenie, że taka insekty w vanie teatru taką nowoczesną muzyczną ością pewnie bardzo ciekawie myślę, że to jest coś co możemy rozwijać bardzo złe bardzo ciekawe bo, jakbyśmy rozmawiali nie wiem 5 lat temu o tym, że chce zrobić z języka, gdybyśmy się wszyscy łapali za głowę, bo przecież w Polsce na wizji, ale nikt ponoć nie chodziło o Pa Pa to, że wszystko tak bardzo zmieni reżysera i chyba może to jest SP związane z polityką historią, że zamiast wyłącznie taki poważny sposób to to chyba lubimy poruszać te różne trudne tematy przez muzykę właśnie, która chce oswajać łatwiej szybciej trafia prosto do serca po prostu rozbija jakieś być może na stereotypy jakieś blokady jest w takiej profesjonalnej formie, gdzie naprawdę jest co wspaniałe piosenki wspaniali aktorzy wspaniały temat to można się dziś doprawdy jakiś czas cieka w cieka w taki efekt, bo połączenia rozrywki z jakimś takim silnym ładunkiem intelektualnym mam wrażenie, że to jest choroba te 2 rzeczy, których wszyscy potrzebujemy czasami są osobno, a być może muzyka jest gatunkiem, który to może połączyć dać taką pełną satysfakcję po mieście jak to jest inny jeśli chodzi o Bema w teatrze Syrena i teraz no właśnie Konwickiego w teatrze studio jest także te spektakle będą wracać będzie można je tam wirtuozi normalnie oglądać, ale na nas na bardzo zależy, żeby też szukać partnerów w teatrach, które chcą grać spektakl znaczy, żebyśmy w tej strukturze i w myśleniu no nie osadzali się tak bardzo doraźnie tylko po prostu w cele browar lider stulecie niepodległości nie tylko może nawet w tym roku tylko w następnym, żeby robić tak takie o powód spektakl opowieści te po prostu będą trwała proszę państwa bardzo gorąco zapraszamy Tadeusz horror muzyka Tadeuszu Konwickim z premiera w sobotę w teatrze studio w Warszawie, ale też bardzo gorąco polecam dema w teatrze Syrena nie inny niezwykle błyskotliwa i mądra opowieść, a przy tym zabawna Lenna, gdzie głównym bohaterem jest właśnie Bem, którego znamy z Sępólna Syzyf banknotu a, a jest faktycznie niezwykłą postacią i warto przyjrzeć się jej więcej, a przez to przeżycie naszej polskości patriotyzmowi i wielu innym ciekawym tematom, kto następny do wskrzeszenia no lista jest długa zobaczymy jest w trakcie rozmów na pewno Michał Waszyński to jest postać być może rozwiniemy towarzysza Wiesława w jak marzenie o takim na następny rok naszym to co by nie muzyka, ale o tym, jedynym czarnoskórym powstańcem warszawskim czy toby było ciekawe i takie bardzo idealne zaś chodzi o temat dla musicalu w Michał Walczak współtwórca pożaru w burdelu reżyser scenarzysta horroru języka lot Tadeuszu Konwickim bardzo dziękuję bardzo życzę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA