REKLAMA

Głodowe "damy kameliowe". Nędza prostytutki i lekkość bytu jej klienta. Tak było. Minęło?

Emancypantki
Data emisji:
2018-06-08 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
29:15 min.
Udostępnij:

Warszawa dwudziestolecia międzywojennego, nierzadko sławiona w kulturze popularnej, miała też mroczne oblicze. Na przykład prostytutek było w niej proporcjonalnie dwukrotnie więcej niż w ówczesnym Paryżu. Najczęściej była to prostytucja głodowa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Pszczew w piątek po dwudziestej itd itp w emancypacji taki bunt bunt w kasach Administracyjny w komendzie miejskiej lub piątkowy pokaz feministyczne emancypacji metki przy mikrofonie Hanna Zielińska dziś przenosimy się w czasie będziemy rozmawiać o książce historia słabych reportaż i życie w dwudziestoleciu to jest książka, która ukazała się już kilka lat temu jej autorką jest dr hab. Urszula Glen SK literatura znawczyni krytyczka literacka z uniwersytetu wrocławskiego Rozwiń » autorka właśnie m. in. tej książki, ale już w przygotowaniu lada moment ukaże się jest książka Hirszfelda, więc zrozumieć kre w i obie te książki dotyczą 2 0 lecia Urszula Glen SK specjalizuje się w tej epoce dzisiaj chce z państwem porozmawiać o podwójnym standardzie moralnym wobec kobiety wykluczonych w dwudziestoleciu wojennym wobec kobiet bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej i rodzinnej rozmowa z Urszulą klęsk będzie dzisiaj dostępne na naszej antenie po dwudziestej drugiej dzisiaj specjalne wydanie wieczoru Radia TOK FM poświęcone temu co dzieje się właśnie w Elblągu w ramach ogrodów polityki, a uzupełnieniem do tego czy takim osobnym zadaniem związanym z tą książką specjalnie na potrzeby emancypacji taki jest to dzisiejsze opracowanie fragmentu książki dotyczącego w szczególności sytuacji kobiet autorka podkreśla, że w zasadzie żadna z epok w naszej historii nie uległa tak daleko idącej idealizacji jak piękne lata dwudzieste lata trzydzieste bale rauty elity tak nam się to kojarzy tymczasem cała książka mnie historia słabych poświęcona jest właśnie tym, którzy nie byli zauważani również w tamtych czasach, bo cała książka opisuje analizuje cytuje reportaże z tamtych czasów reportaże społeczne poświęcone grupom społecznym ludzi, którzy byli ubodzy dyskryminowani całym grupom społecznym, których elity nie widziały reportaże społeczne, które bardzo często co być może nie jest przypadkiem były autorstwa kobiet reportaże, które pokazują nie tylko skalę ubóstwa uderzającą nie tylko pokazują ogromne braki w edukacji nie tylko pokazują ogrom chorób i różnych wyzwań związanych ze zdrowiem i higieną, ale też niezwykle restrykcyjną obyczajowość, którą oczywiście była restrykcyjna przede wszystkim dla kobiet nie dla mężczyzn te reportaże z dwudziestolecia pisane tam wówczas wtedy no one w żaden sposób nie przypominają tego albumu owego naszego wyobrażenia czy el wyobrażenia z wielkiego kina o tym, czym jest dwudziestolecie to nie jest też mecz taki opis dwudziestolecia estetyce rysunków reklamowych tamtego czasu zdjęć filmów wśród różnych tematów wśród różnych kwestii dokumentowanych przez ówczesnych reportażystów pojawiają się ludzie biedni pojawia się zamknięte grupy społeczne w dużej części to są kobiety w dużej części to są prostytutki i to im chciałabym poświęcić dzisiejszy odcinek od Castorama chce pan taki w szczególności tym kobietom, które zostały zamknięte w pewnym obyczajowe tabu, a to, dlatego że ze względu na system ze względu na podwójną moralność ze względu na klasie zmiany były skazane na prostytucję głodową to są kobiety, których dopiero teraz zaczynamy sobie przypominać nie tylko prostytutki były potępiane nawet jeśli była to prostytucja głodowa potępiane były również kobiety, które były zmuszone ze względu na tragiczną sytuację materialną do oddania swoich dzieci do sierocińców one były nazywane dorodnymi matkami, a termin wyrodny ojciec w dwudziestoleciu w ogóle nie funkcjonował nie funkcjonuje w zasadzie do dzisiaj w dwudziestoleciu dość często były mówiło się o podróbkach i to niebyła metafora, bo dzieci były rzeczywiście często z biedy znany ze strachu podrzucane w różnych miejscach w szpitalach na klatkach schodowych gdzieś w bramach kamienic i za ten stan zatem sytuacje oczywiście były obciążane te matki, które bardzo często miały przeszłości pracy jako służąca często jako prostytutka matki, które zachodziły w ciąży bez udziału własnej woli w ówczesnej prasie mainstreamowe te kobiety, które dzisiaj będziemy rozmawiać były potępiane, ale znalazły się takie kobiety przedstawicielki inteligencji, które zdecydowały się jednak oddać głos jak pisze Urszula Glen SK wyglądało to w ten sposób projekt dokumentowania życia biednych inkryminowanych lub zamkniętych grup społecznych w dużej części podjęły kobiety odwiedzane przez nie miejsca wszystkie te zakazane rewiry pokazują, że były odważne skłonne do ignorowania tabu i zdeterminowane w ujawnianiu hipokryzji społecznej literackie szkice o codziennym doświadczeniu pióra Mercer Krzywicki Boguszewski Osińskiej i Kuncewicz owej do dziś nie straciły siły wyrazu ani wartości informacyjnej i dzisiaj właśnie będziemy rozmawiać o tym, świecie dwudziestolecia bez perspektywy reportaży tych kobiet z perspektywy kobiet, które zapuścił się w rewiry czy z terenem, który niekoniecznie interesowały ówczesne elity to może na początek przypomnijmy, że dwudziestolecie międzywojenne to było jeszcze ten czas, kiedy jeszcze na poważnie w debacie publicznej dyskutowano o tym czy kobieta powinna mieć testament, aby trawa co mężczyzna na początku dwudziestego wieku jeszcze takie pytania były stawiane na serio, a to nie był żart nie była ironia to była normalna kwestia polityczna podejmowana w publicystyce n p . przez Edwarda Prądzyńskiego n p . przez Aleksandra Świętochowskiego i t d . i t d. pewną konsekwencją tego typu prowadzenia debaty był status kobiet ubogich status kobiet, które były skazane ze względu na swoją sytuację na prostytucję dla kobiet też było bardzo niekorzystna prawo rodzinne prawo majątkowe takie przywileje socjalne dotyczyły tylko ograniczonych grup społecznych, a jaskrawym przykładem dyskryminacji właśnie był status prostytutek, które regularnie represjonowano prawnie poprzez przymusową rejestrację podawanie przymusowym kontrolom policji podawanie przymusowym badaniom lekarskim moralnie piętnowana no jak pisała Kazimiera, bo widziała w 19 10 roku w książce kwestia kobieca czy kobieta powinna mieć te same prawa co mężczyzna prostytutka to wyraz hańbiące prostytutka wyrzucono poza społeczeństwo, ale mężczyźni z tej prostytutki korzystający to nasi ukochani ojcowie mężowie bracia to nasi szanowani posłowie lekarze kupcy adwokaci i całe fragmenty książki historia słabych poświęcony prostytucji dwudziestolecia międzywojennego jest dokładnie o tym, wykluczeniu moralnym czy Doroty podwójnej moralności mężczyźni korzystający z usług prostytutek nigdy nie byli poddani łapankę na ulicy był organizowany przez policję tak jak to się zdarzało wobec prostytutek po to, żeby je zatrzymać aresztować się sprawdzić aktualność badań przeszukać za wyjście na komisariat Merty represje dna to opodatkowanie też, że mecz domów publicznych to wszystko dotyczyło oczywiście tylko wyłącznie prostytutek mężczyźni, którzy napędzali ten biznes nigdy nie byli w ten sposób represjonowani nigdy też wobec mężczyzn, którzy korzystali z usług prostytutek nie został rozwinięty tak rozbujać całe język bardzo często wulgaryzmów czy słów mających upokorzyć prostytutki mam tu przed sobą całą listę słów, których używano w tamtym czasie, żeby określić prostytutka Korynt Janki damy kameliowej Kokojty nierząd nica uliczni ICO dziewczyna uliczne kobiety nie srogich obyczajów i kobiety kontrolne kobiety kontrolowane chustką owe wytycz kii dziewczęta mocy rogówki lata wice ćmy nocne Rostowski bardzo bogaty język żadnego określenia na mężczyzn, którzy ten biznes otrzymywali w dwudziestoleciu kobiety, które oferowały usługi seksualne były faktycznie pozostawione pod stałą kontrolą policyjną to znaczy musiały być się czy też zmuszone były do podpisania pewnego rodzaju legitymacji zawodowej CETA legitymacja nazywa się czarną książeczkę i w tej legitymacji w środku był pewnego rodzaju kodeks czy system nakazów i zakazów zawodowych, który miał obejmować się prostytutka i tu Bush wydawał również zwracała uwagę na nierówne traktowanie prawne kobiet mężczyzn na piętnowanie ofiary nie karanie sprawców, bo prostytutki po prostu były ofiarami systemu bardzo często było ofiarami swoich pracodawców dopóki były służącymi im n p. nie zostały wyrzucone na bruk za niechcianą ciążę, za którą odpowiada pracodawca, więc Obidowa zwraca uwagę na to ograniczenie wolności poddawanie prostytutek temu upokarzającym nadzorowi policyjnemu no i przede wszystkim wskazywała na to, że w żaden sposób kontrolowanie wyłapywanie aresztowanie prostytutek nie wpływa na to co było pozornym celem tego typu represje innych praktyk, czyli na skuteczność walki z chorobami genetycznymi, a to, dlatego że przymusowo kontrolowana była wyłącznie 1 płeć klienci mężczyźni dżentelmeni, którzy się przechadzali wówczas ulicami żaden sposób nie byli zobligowani do jakichkolwiek badań, a w tej książeczce kontrolnej prostytutki w tej czarnej książeczce wśród tych wyszczególnionych rygorów administracyjnych Irena Krzywicka wyróżniła całą serię całą listę w różnego rodzaju zakazów nakazów, które wg niej pokazywały tylko skalę opresji czegoś tutaj dowiadujemy o ówczesnym statusie prostytutki to prostytutka musi mieć w mieszkaniu zawsze zamknięte okna a kiedy zapala w pokoju światło mają one zostać zasłonięte tak szczelnie, aby nikt z zewnątrz nie mógł zajrzeć do wnętrza w teatrze w kinie, a nawet cyrku nie może zajmować miejsca w loży ani w pierwszych rzędach nie ma prawa zwiedzania muzeów ani wchodzenia do bibliotek publicznych ma też ograniczony jak czytamy dalej dostęp do środków lokomocji kolejny cytat wzbronione jest po ulicach miasta jeździć konno powozami otwartym lub saniami niedozwolona jest również jazda otwartym samochodem jako też szkoła chce tutaj Irena Krzywicka zwracała uwagę na to, że tego typu tak szeroki, by system zakazów nakazów w zasadzie skazywał kobiety, które pracowały jako prostytutki na trwały stały nieustający konflikt z prawem nie wolno się było nawet poruszać na ulicy z dziećmi własnymi miał miał zakaz prostytutka nie mogła pokazać, że jest matką nie wolno było chodzić po chodniku z własnej dzieckiem tego typu zakaz sprawiał, że to kobiety wiecznie żyły na granicy prawa, a skoro były wiecznie na granicy, a skoro były cały czas kolizji z prawem bardzo łatwo można było je szantażować bardzo łatwo można było je karać, czyli ich byt z 1 strony zależało od kontaktów z mężczyznami, ale to one za te kontakty były karane wszelkie zachowania mężczyzn ich klientów nie były ograniczone żadnymi zakazami nakazami narzuconymi przez władze w jakiej skali zjawiska my tutaj mówimy w samej Warszawie prostytutek było około 20  000 w ówczesnym Paryżu było ich 2 × więcej 40  00 0, ale Paryż był 4 × większym miastem niż Warszawa czy tutaj możemy sobie uświadomić skalę o tym z czego wynikała liczebność tej grupy społecznej grupy kobiet, które były zmuszone do prostytuowania się o tym za chwilę opowiemy w reportażach, które są przytoczone w książce historia słabych w książce Urszuli klęsk pojawią się również sceny pokazujące jak wyglądało życie prostytutek życie funkcjonowanie na ulicach mam tu przed sobą opisy Marii morskiej, która podaje taką relację, gdzie porównuje stosunek policji do prostytutek do stosunku do psów pokazuje taką scenę, gdzie porównuje łapaniem bezpańskich psów i prostytutek pisze tak rano jeździ ich cel, a wieczorem buda wycen łapie psy, a buda dziewczyny uliczne kim były te dziewczyny ulicznej już wiemy, że było ich bardzo dużo, że było ich znacznie więcej proporcjonalnie stosunkowo niższe w Paryżu mam przed sobą tutaj z kolei studium Ireny są macki studium o prostytucji, która w latach dwudziestych przeanalizowała sytuację rodzinną kobiet prostytutek z tych badań wyniknęło, że prawie 80 % warszawskich prostytutek pochodziło ze wsi lub innych poza warszawskich miejscowości i było pozbawionych domu pozbawionych zupełnie kontaktu z rodzicami i nie miał żadnych szans na powrót do domu to jest taka pierwsza różnica jeśli chodzi czy też pierwszy czynnik wyróżniający tę kategorię zawodową dosyć duża grupa wśród nich też nie była w stanie w ogóle odpowiedzieć na pytanie o imię ojca i bardzo często one same opowiadały o tym, że stan faktyczny brak reakcji rodzinnych jakiegokolwiek zaplecza rodzinnego to poczucie wykluczenia to doświadczenie pójdą na to, że kobiety czuły się zmuszone do utrzymywania się z usług seksualnych po prostu nie widział dla siebie innego wyjścia nie miał żadnej innej możliwości dwudziestolecie, która tak lubimy i realizować się to był też czas bardzo rozwiniętego handlu żywym towarem mnóstwo organizacji przeciwko temu działało pojawiały się różnego rodzaju takie patrole społeczne na dworcach n p. wspierające zagubione kobiety czy kobiety narażone na to, że zostaną zaraz oszukane porwane wywiezione handel żywym towarem był już w 20 07 . roku penalizowane w pod wszystkimi formami sutenerstwo stręczycielstwo kupiectwo, czyli ułatwianie nierządu, ale naprawdę to zjawisko wówczas hulał mafie handlujące kobietami dziewczętami w UE w okresie międzywojnia nie tylko była zauważana przez wymiar sprawiedliwości, ale też w szczególnie w latach trzydziestych była bardzo mocno nagłaśniana opisywana pokazywana w różnych rodzaju przekazach popkulturowych szczególnie w kinie szczególnie w filmach to były nieprawdopodobnie dramatyczne historie, które wielokrotnie skończyły się w Argentynie, bo to akurat w Argentynie, czego nie wiedziałam dowiedziałam się dopiero z tej książki o tym, bo to właśnie w Argentynie istniała największa sutener ska organizacja, w której do pracy w roli prostytutek zmuszone były Polki ta organizacja sutener ska funkcjonowała pod nazwą Sociedad 2 Resovia czy Towarzystwo Warszawa ta organizacja zarządzała 3 000 domów publicznych zmiana reguł swoją reprezentacyjną główną siedzibę w Buenos Aires posiadała jakieś specjalne fundusze takie operacyjne na pomoc prawną w razie wpadki 1 z sutenerów nawet syn interweniowała Polska dyplomacja i dwudziestym ósmy roku udało się przekonać się prowadzący w organizacji, żeby zrezygnowali z nazwy Varsovia i wtedy rzeczywiście zmienili tę nazwę co nie zmieniło zupełnie fakturze tę grupę zasilały przede wszystkim prostytutki lisy Polski z Europy wschodniej bardzo często Żydówki kobietę z Europy Środkowo wschodniej przede wszystkim właśnie Żydówki podstępnie wywożono już od końca dziewiętnastego wieku nie tylko do Argentyny oczywiście to są to może najbardziej dramatyczny barwne losy, ale netto aż do innych krajów natomiast w Argentynie właśnie powstał taki usus językowe Polaka termin, który nazywano prostytutka kobieta, która była zazwyczaj pochodzącą z Polski Żydówką uprowadzoną lub inny podstępny sposób zwabiono do Argentyny to najliczniejsza grupa prostytutek w Argentynie pochodziła właśnie z terenów należących do Polski 40 % kobiet pracujących w tamtejszych domach publicznych to nie tylko były jakieś dramatyczne porwania to też bardzo często był proceder zawierania małżeństw niż wiadomych kobiety z podstawionym pośrednikiem naciągaczem wchodzącym w rolę męża za to ma oczywiście stał brak edukacji kobiet za tym stał brak świadomości możliwości wyboru za tym stały też regulacje prawne, bo jak się okazuje jeśli taką kobietą, która wyszła za mąż była Żydówka jeśli to był ślub prawnicze na, toteż lub nie dawał jej żadnych praw i w momencie, kiedy okazywało się, że została podstępem zwabiona minę do danego kraju do danego miejsca po to, żeby była zmuszona do prostytucji, by kompletnie całkowicie bezbronna i nie miał żadnych podstaw prawnych do obrony i takich kobiet, które utrzymywane były w przekonaniu, że wyjeżdżają z kraju u boku męża u boku jakiegoś marynarza, który inna obiecywało świetlaną przyszłość dla takich grup takich kobiet było bardzo dużo nas stanowił bardzo liczną grupę wśród prostytutek w Argentynie niestety jak się okazuje jak pokazują badania bardzo często ten proceder odbywał się za pewnego rodzaju milczącą zgodą rodziny nawet jeśli rodzina miała świadomość na pewno podejrzenia, dlaczego kobieta wyjeżdża i dlaczego ten ślub tak naprawdę jest fikcyjne to bardzo często nie interweniowała czy tutaj po raz kolejny mamy pokazane jak brak więzi rodzinnych brak wsparcia rodzinnego brak zaplecza społecznego w dwudziestoleciu międzywojennym było tym czynnikiem podwyższonego ryzyka wykluczenia podwyższonego ryzyka prostytucji w niestety też było mnóstwo też bardziej dramatycznych historii w prasie ówczesnej prasie dwudziestolecia międzywojennego opisy Vanessą również przypadki porwań często są porwania handlujących na ulicach dziewczyna jednak też przyłożona do innych miast Warszawy n p . do Łodzi i dopiero stamtąd przekazywana kolejnym pośrednikiem aż w końcu ślad po nich ginął na zawsze z reportaży, które są przedstawione w książce w zasadzie rysuje się taki dramatyczny trójkąty sierota służąca prostytutka tak bardzo często wyglądał życiorys osób, które nie miał żadnego zaplecza rodzinnego i reportażyście reportażystka i osoby, które opisywał ówczesne warunki życia w biedzie i w zasadzie, by nie mieli wątpliwości, że przyczyną ówczesnej prostytucji była Nędza i powiązane z tą nędzą ogromne trudności związane z egzystencją w to nie tylko głosi robactwo czy brak opieki rodzicielskiej, ale nawet jeśli rodzice gdzieś byli na horyzoncie to bardzo często, bo dzieciństwo bez oparcia w rodzinie konflikty domowe rozbite rodziny alkoholizm bardzo często też dziewczęta zaczynały pracować na ulicy, dlatego że nikogo z rodziny nie było stać, żeby zapewnić edukację po prostu nie miał przygotowania do jakiegokolwiek innego zawodu ona marzyła o tym, bardzo często n p . żeby być przedszkolanka mi co wówczas było takim właśnie taką nierealną mrzonką dla młodych prostytutek a gdzie przecież nikt nie pozwoli się wykształcić mam przed sobą bardzo ciekawe badania Ireny sarmackiej tamtego okresu, zestawiając życiorysy 2 grup zawodowych urzędniczek i prostytutek pokazujące właśnie jak niesprawiedliwość społeczna tylko spotęgowana w ramach rozwijania się życia poszczególnych osób tutaj zostały porównane liczby kobiet wychowywanych bez rodziców i Irena Surma czka ustaliła, że w dzieciństwie środkami kilkunastokrotnie częściej bywały wówczas w dwudziestoleciu międzywojennym prostytutki niż urzędniczki, a ten zaklęty trójkąt sierota służąca prostytutka to z kolei historia, która przydarzyła się wielu młodym dziewczętom, które nie chcą zostać prostytutkami zatrudniał się jako pomoc domowa w różnego rodzaju gospodarstwach i bogatych rodzin i miejskich wielkomiejskich i tam w danym gospodarstwie były traktowane jako źródło bezpłatnych usług seksualnych dla mężczyzn w danym domu to mam przed sobą opis takiego przypadku 1 z wielu to akurat była oceniana, w których życiorys w zasadzie był pewną wypadkową statystyczną Henia w jest to 1 z ofiar po dwu innej moralności nienormalnych stosunków panujących jeszcze w wielu domach starców tzw. kulturalnych, gdzie pracodawca lub jego sen traktują młodą dziewczynę jako narzędzie do zaspokojenia swoich zmysłów nie ponosząc najmniejsze konsekwencje swoje czyny bardzo często taka dziewczyna, kiedy była wykorzystywana seksualnie dopóki pracowała jako służąca w pewnym momencie zachodzi w ciąży a kiedy zachodziła w ciążę niechcianą nieplanowaną to była wyrzucana z domu taki wstyd mieć ciężarną służącą panna z dzieckiem i wtedy bardzo często zaczynał się w jej życiu okres pracy jako prostytutka badania Ireny z armatki, o których wcześniej opowiadałam pokazują, że co druga prostytutka wcześniej była służącą czy to doświadczenie było uniwersalne, że pomoc domowa i prostytutka to były 2 zajęcia do jakich miały dostęp kobiet niewykształcone kobiety spoza dużych miast kobiety, które nie miały żadnego wsparcia w rodzinie bardzo często jak pisze Irena sarmacka też te dziewczęta, które próbowały zarabiać nażycie najpier w jako pomoc domowa potem jako prostytutka były połączone z zabytkami, ale nie tylko nie miał przygotowania zawodowego do wykonywania innych czynności innych prac im również brakowało podstawowej edukacji bardzo często to były 2 klasy ukończone szkoły podstawowej czasami 3 przypomnijmy, że to był czas, kiedy tradycjonaliści toczyli spór o sens kształcenia kobiet w ogóle wiedząc i widząc czym kończy się dyskryminacja edukacyjna w znacznej części społeczeństwa w mam tu przed sobą nieprawdopodobną wypowiedź Adama Borowicza to jest jego teksty zamieszczone we wstępie do książki Paulusa już sama mogił są zatytułowane o fizjologicznym niedorozwoju umysłowym kobiety Drawicz pisał tak to odnosi się wrażenie, że ten cały nakład jak ułoży się na wykształcenie kobiet idzie na marne i jakie korzyści odnosi świat z tych Falangi wykształconych kobiet, których całą troską o własne ja czy opłaci się państwo ten kosztowny wysiłek idąc na utrzymanie tylu wyższych szkół żeńskich i to wszystko dokładnie w czasie, kiedy kobiety z powodu braku dostępu do systemowego wsparcia braku dostępu do edukacji nie miał żadnego innego wyboru jak właśnie prostytucja głodowa co ciekawe istnieją również badania pokazujące aspiracje i marzenia ówczesnych dziewcząt i kobiet, która pracował jako prostytutki bardzo często powtarzały mit męża zbierają pieniądze na lepsze życie i zmienią profesję w ogóle zmienią swoje życie odłożą na mieszkanie w zasadzie żadnej z nich się to nie udawało nie były w stanie tego dokonać się tak naprawdę zwykle do łez zadłużoną stręczycieli jak przez znaczną część swej pracy znaczną część swojego życia posłuchajmy zwykle były zadłużone Ustroń czy ciele, a tylko nieliczne z nich posiadał oszczędności ulokowane na książeczkach PKO co było szczytem fasonu ekskluzywne prostytutki raczej nie odbudowały swojej pozycji socjalnej i mieszkaniowej z sprzed pierwszej wojny światowej w każdym razie reportażyście i nie zdołali uchwycić żadnego przykładu damy kameliowej przyjmującej we własnym mieszkaniu w większość żyła z dnia na dzień w bardzo ciężkich warunkach bytowych za wynajmowane pokoje musiały płacić więcej niż pozostali najemcy z powodu ubóstwa niektóre z nich dzieli łóżko z innymi współ mieszkańcy sami na noc oddawały miejsce drugiemu lokatorowi, a same wychodziły na ulice w dole mamy kolejny fragment opisujący badania Ireny sarmackiej, by badania, z których wynika, że bardzo często to kobiety nie tylko miały kłopoty mieszkaniowe, ale miał naprawdę ekstremalne sytuacje związane z balansowanie na granicy wręcz życia śmiercią na pewno na granicy NMC były zmuszone do pracy nawet kiedy źle się czuła nawet kiedy było chore nawet kiedy był w połogu co matka pisze tak należy przytoczyć wyjątek z historii życia 1 prostytutki pochodzącej z Lublina, która ma czwarty dzień po porodzie w czasie zimy zmusił ona była pójść na ulice stręczycieli zagroziła, że wyrzuci ją z domu wraz z dzieckiem bardzo ciekawy głos mężczyzny lekarze Wacława Zalewskiego, który w zupełnie wyjątkowe jak na ówczesne relacje wypowiedzi zauważa człowieka w UE tych dziewczynach stojących na mrozie na ulicy nie potępia ich w czambuł nie moralizuje nie załamuje rąk nad nimi, mijając oczywiście całe zastępy mężczyzn, którzy stoją w kolejce i utrzymują te dziewczyny w tej sytuacji tylko pisze tak dziewczęta te mają wygląd wprost Nędza Arek podziwiać należy ich wytrzymałość na mróz wichura lub słotę, gdy tylko ukryte chustką spódnice niż sięgającej kolan i lekkich pantoflach potrafią stać codziennie szarego godzin na chodniku z Chinami wargami od zimna, ściągając zębami, lecz muszą stać ich szukać wśród przechodniów klienci Bogu czy do tego zmusza są to najmniej szczęśliwi, że istoty pod słońcem, które zarobek mizerny przywłaszcza sobie bez ceremonii właścicielka pokoju tapczan do spotkań dla pokrycia kredytu parą złotowego tutaj właśnie w tej wypowiedzi wyjątkowe standardem podziwiać tak, których lekarz podziwia tę dziewczynę po prostu widzi w nich ludzi co prawda też podzi w tylko za wytrzymałość fizyczną, ale przynajmniej lekarz nie piszą o nich, że to są dziewczyny, które poszły na Letki chleb to są dziewczyny, które świadomie wybrały sobie taki łatwy lekki zarobek i łatwo lekkie życia wspomniałam wcześniej o tym, że, kiedy w Polsce w Warszawie konkretnie prostytutek było 20  000 w tym samym czasie w 4 × większym Paryżu było ich tylko 2 × więcej, skąd taka różnica okazuje się, że to były Echa wojny, że kobiety w Polsce miało ogromne trudności ze znalezieniem męża partnera z możliwością założenia rodziny ze znalezieniem pracy, ponieważ były ogromne dysproporcje demograficzne w Polsce w 19 3 1 roku było o 1  0 50  00 0 kobiet więcej niż mężczyzn jak ówczesna statystyka jest ogromna różnica to również był 1 z powodów oprócz dyskryminacji edukacyjnej dyskryminacji płciowej dyskryminacji klasowej to był kolejny powód, który spędzał kobiety wnęce, a następnie właśnie w prostytucję głodową reportaży pokazujących sytuację tych dziewcząt kobiet były rzadkością pojawiały się w niszowych pismach takich jak opiekun społeczny czy trwała je tylko elita, ale w większości mainstreamowych przekazów wszystkie kobiety, które pracowały jako prostytutki potępiane były w najgorszych słowach, które bardzo często odwoływano się do różnego rodzaju zakazów nakazów religijnych pojawiał się różnego rodzaju takiej narracji ma, realizując przeciwko prostytutką sformułowano przeciwko nim różnego rodzaju oskarżenia teologiczne moralne społeczne czy kliniczne estetyczne i prawne to wszystko w sytuacji, kiedy te przekroczenia norm społecznych w żaden sposób nie dotyczyły mężczyzn mężczyznom nie stawiało się z takim zaangażowaniem albo w ogóle się tego nie robiło nie stawiał się zarzutów ani prawnych ani moralnych społecznych to czasy na szczęście odeszły w przeszłości już nie myślimy w ten sposób od prostytutka odeszły też przeszłość czasy, kiedy rzesze kobiet z głodu z niedożywienia uprawiają ten zawód kilka dni temu obchodziliśmy dzień pracowników seksualnych dzisiaj język się zmieni dzisiaj to osoby walczą o swoją podmiotowość ten dzień jakoś pozostał niezauważony jakoś upłynął w cieniu różnego rodzaju innych przekazów medialnych pomyślałam, że jest to jednak doskonała okazja do tego, żeby porozmawiać o tym jak wiele udało się zmienić w postrzeganiu praw osób oferujących usługi seksualne dzisiaj to one w dużej mierze dyktują warunki związane ze swoimi prawami pracy ze swą podmiotowością ze swoimi wyborami zawodowymi ich sytuacja nieporównywalna do tych dziewcząt kobiet błąkających się po ulicach miast w dwudziestoleciu międzywojennym ale, ponieważ jak właśnie obserwujemy to w naszej rzeczywistości społeczno-politycznej zegar zaczął się cofać zegar cywilizacyjny Zagar pewnego rozwoju kulturowego w jest to czas, kiedy trzeba trzymać rękę na pulsie i wielu obszarów związanych z wywalczeniem wdanej dziedzinie praw człowieka myślę, że czasy takiego okrucieństwa wobec dziewcząt kobiet w naszym kraju nie wrócą chce w każdym razie w to wierzyć, ale też w czasach globalizacji dobrze jest uważać nie tylko własne podwórko, ale pamiętać też o tych wszystkich krajach turystycznych, które latem otwierają swoje podwoje dla przybyszów z białego świata dla białych wykształconych mężczyzn w średnim wieku, którzy w 2, a akurat tak się składa najwięcej ofert usług seksualnych mają od nastoletnich dziewczynek w takich krajach jak Tajlandia w takich krajach jak różne inne biedne zakątki Azji akurat tak się składa, że tak niewiele osób decyduje się w wieku nastoletnim zostać prostytutką w wielkiej Brytanii we Francji w stanach Zjednoczonych tak się składa, że całe pokolenia dziewczynek decydują się NATO w Azji nawet jeśli dziś nie mamy tego problemu w naszym kraju są wciąż całe pokolenia dziewczynek, które przechodzą tę gehennę zbliża się lato zbliża się kolejny szczyt turystyczne dobrze jest trzymać rękę na pulsie to był kolejny odcinek pod Castoramą co banki się nazwą Hanna Zielińska zapraszam państwa do korespondencji pod adresem emancypacji kim Nowak to krótka SKM do usłyszenia za tydzień, a Anna Zielińska zawsze w piątek po dwudziestej emancypacji taki bunt bunt w kasach Administracyjny w komendzie miejskiej kolejny odcinek za tydzień lub w piątek po dwudziestej tylko na TOK FM PL lub w naszej aplikacji mobilnej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EMANCYPANTKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA